Kirjoittaja Aihe: Korin maalausta  (Luettu 788460 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa glade

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Korin maalausta
« Vastaus #1410 : 08.10.12 - klo: 11.52 »
pientä iltapuhdetta...
Tamiya TA-05 VDF, Tamiya TRF 415&416,Xray XB8e,Xray 808e,Inferno VE, MST

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Korin maalausta
« Vastaus #1411 : 08.10.12 - klo: 15.19 »
Hieno.

Miten tuollainen maalataan? Onko jossain opasta korin maalaukseen tai voisiko joku kirjoittaa lyhyen opastuksen työn erivaiheista jne.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa glade

  • Jäsen
    • Profiili
Tamiya TA-05 VDF, Tamiya TRF 415&416,Xray XB8e,Xray 808e,Inferno VE, MST

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Korin maalausta
« Vastaus #1413 : 08.10.12 - klo: 16.48 »
Nestemaskin käyttöön löytyy oppaita youtube:sta hakusanalla "liquid mask".
Hiilikuitulook maalaus onnistuu noin: https://www.youtube.com/watch?v=ZELrKmsKdY0

Yokomoon uutta koria:

Poissa Yly

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Korin maalausta
« Vastaus #1414 : 10.10.12 - klo: 08.22 »
Gulf väritys.

Osaako kukaan sanoa mitkä Parma Fascolor värinumerot olisivat lähellä Gulfin oranssia ja vaalean sinistä ?

Parmalta tuli vastaus !
Slotracing  World, European, Nordic, Finnish, Sweden, Chech and German Champion

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Korin maalausta
« Vastaus #1415 : 16.10.12 - klo: 18.44 »
Tuossa muutama turistikorimaalaus. Otin matkan varrelta enemmänkin kuvia, katsotaan jos jaksaisin joku päivä tehdä niiden avulla vähän pidemmän tarinan maalaamisesta.







Flying Calacucco

Poissa Jalo

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Korin maalausta
« Vastaus #1416 : 17.10.12 - klo: 09.48 »
Uutta ja vanhaa maalia:

- Jaakko
- JL Signature - Awesomatix - Lrp - Sanwa - Faskolor - Bittydesign - Power Racing - Art-D -

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Korin maalausta
« Vastaus #1417 : 17.10.12 - klo: 11.33 »
Tullut nyt kanssa taas vähän aktiivisemmin maalailtua:





Pari maalattua sähkökrossi ja touring koria on vielä itseasiassa myynnissäkin myydään osiolla:
Asson B44 korit.
Touring korit.

EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa transewaves

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • http://www.drbennet.blogaaja.fi/start
Vs: Korin maalausta
« Vastaus #1418 : 17.10.12 - klo: 12.04 »
stilolle jo lähetinkin viestiä mutta jos löytyy innokkaita ja osaavia maalareita niin heittäkää yv:tä palkka toivomusten kera,olisi hyvä jos asuisit pks seudulla.
kunhan osaat liekit tehdä ja parit textit niin se riittää.
korit olisi,
 www.kamtec.co.uk/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=480&category_id=34&option=com_virtuemart&Itemid=53

 www.kamtec.co.uk/index.php?page=shop.product_details&category_id=34&flypage=flypage.tpl&product_id=389&option=com_virtuemart&Itemid=53
« Viimeksi muokattu: 17.10.12 - klo: 12.11 kirjoittanut transewaves »
TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Korin maalausta
« Vastaus #1419 : 22.10.12 - klo: 21.21 »
Viime kerralla maalatessani ajattelin ottaa hieman enemmän kuvia maalauksen eri vaiheista, kun useampi oli niitä toivonut. Toivottavasti tästä kuvasarjasta on jollekin hyötyä. Sen tarkoituksena on havainnollistaa maalaamisen perusjuttuja, sekä nestemaskin käyttöä maalauksen apuvälineenä, ei niinkään maalaustekniikkaa itsessään.

Varmaan tässäkin esitettyihin asioihin on useampi, kuin yksi oikea tapa. Näillä menetelmillä minä olen asiat tottunut tekemään.

Koripussin avaamista en kuvannut, mutta se on luonnollisesti ensimmäinen vaihe. Itse säilytän koripussin ja pahviliuskat ja muut tilpehöörit, jos syystä tai toisesta kori ei tulekaan heti käyttöön, on se kätevää sujauttaa takaisin pussiin odottamaan parempaa huomista. HUOM! Älä poista korin päällä olevaa suojamuovia!

Seuraava vaihe on korin peseminen sisäpuolelta. Pilkku tilkka astianpesuainetta ja puhtaalla tiskiharjalla hellä pesu (mulla on ihan oma harja tätä varten..). Pesun jälkeen huuhtelu runsaalla vedellä, että kaikki pesuaineet lähtee varmasti pois.


Kuva 1. Pesu

Pesun jälkeen kuivaus talouspaperilla tai jollain pehmeällä pyyhkeellä. Voi toki jättää kuivumaan pöydälle, kyllä se siinä ajan kanssa kuivaa.


Kuva 2. Kuivaus

Kun kori on kuiva, voi aloittaa nestemaskin levittämisen, noh ei se tippa vettä haittaa, maskihan on vesiliukoista. Näitä koreja maalatessani käytin Bittydesigning:n valmistamaa nestemaskia tavallisesti käyttämäni Parman valmistaman Fasmask:n sijasta. Fasmask on selvästi paksumpaa ja ehkä helpompaa käsitellä, joten taidan jatkossakin pitäytyä siinä. Levitys pehmeäharjaksisella pensselillä takaa parhaan (tasaisimman) lopputuloksen. Yleensä maskailen useampia koreja kerralla, vaikken niitä heti maalaisikaan. Tämä on kuitenkin se aikaa vievin osuus koko prosessista. Levitä maskiaine mahdollisimman tasaisesti, etenkin korissa olevat ulokkeet ja syvennykset tahtovat kerätä maskiainetta. Se on hankala paikka leikata jälkeenpäin.


Kuva 3. Maskaaminen

Maskiaineen kannattaa antaa kuivua kaikessa rauhassa, mieluiten yön yli. Jos on hoppu, niin hiustenkuivaajalla voi auttaa. Kun maski on kuivaa, siitä tulee lähestulkoon läpinäkyvää. Maskia tarvitaan yleensä kaksi tai kolme kerrosta, tällä kertaa kun aine oli ohuempaa, tein neljä kerrosta.


Kuva 4. Kuivatettu maskaus

Kun maskaamishommat on suoritettu, päästään itse maalaamisen kimppuun. Tai no, ei oikeastaan, vaan seuraavaksi tehdään itse design. Itse hahmottelen mielessäni olevaa designia tussilla korin ulkopintaan. Yleensä en kovin orjallisesti piirtele kaikkia kuvioita, vaan lähinnä sen verran, että kuvioiden mittasuhteet ja paikat varmistuvat korissa, ettei tule leikkausvaiheessa ylläreitä. Tokihan kuvat voi piirtää valmiiksi viimeistä yksityiskohtaa myöden jos niin haluaa.


Kuva 5. Kuvioiden hahmottelu.

Kun kuvat on korissa (ja kirkkaana mielessä), aloitetaan kuvioiden leikkaaaminen maskiaineeseen. Itse olen tottunut käyttämään lyhytvartista ja pyöreäpäistä askarteluveistä, mutta nämä lienevät enemmän makuasioita. Toki lyhyempi varsi helpottaa työskentelyä ahtaissa koloissa.

Kun maskia leikkaa, tulee varmistua siitä, että maskiaine todella leikkaantuu. Toisaalta liian kovaakaan ei pidä painaa, ettei kori myöhemmin halkea leikkauskohdasta. Tähän kokemus tuo tuntuman, mitään ohjetta sen kummemmin siihen en osaa antaa.


Kuva 6. Maskin leikkaaminen.


Kuva 7. Leikattu kuvio maskin pinnassa.

Kun ensimmäisen värin kuvio on leikattu, nestemaski revitään maalattavalta alueelta pois. Tässä kohdin tulee vastaan ”tenkkapoo”, jos maskikerros on jäänyt liian ohueksi. Erityisesti teräviä kuvioiden kärkiä ja muita ohuita kohtia pitää käsitellä hellävaroin, että korista saa irti vain sen osan maskista, jonka kuuluukin lähteä. Jos maski irtoaa vahingossa muualtakin, voi vaihtoehtoisesti muuttaa maalauskuviota tai maskata ko. alueen uudelleen. Tässä tapauksessa maalaamiseen tulee parin päivän breikki.

Joissakin ohjeissa olen nähnyt kerrottavan, että suositellaan leikattavaksi kaikki maalattavat kuviot kerralla, ennen yhdenkään värin maalaamista. Itse olen toiminut aina ”väri kerrallaan” –periaatteella, koska joissain tapauksissa maali menee leikkauslinjasta korin pintaan saakka, vaikka maskia ei siitä irrottaisikaan.


Kuva 8. Ensimmäinen värikuvio irrotettu

Sitten varsinaisen maalaamisen kimppuun. Kynäruisku kiinni letkuun, letku kompuraan ja kompuraan painetta tuollainen 3-4 bar. Käytettävä paine riippuu jonkin verran käytettävistä maaleista ja kynäruiskun suuttimesta. Tässäkin oma tuntuma kertoo parhaan lopputuloksen. Käytän maalaamisessa Parman valmistamia Faskolor –maaleja, jotka ovat vesiliukoisia. Muitakin hyviä on, mutta niistä kertokoon ne, jotka niitä käyttää.

Yleensä maalaaminen kannattaa aloittaa tummista väreistä, jotta päälle (alle) maalattavat värit ei paista läpi. Tässä tapauksessa aloitin kuitenkin hopean maalaamisella, koska halusin sille mustan taustan. Yleensä kun maalailen, teen useampaa koria yhtä aikaa, jolloin säästyy muutamilta värienvaihdoilta ja ruiskun pesulta. Itsellä ei ole autotallissa vesipistettä, joten ruiskun peseminen on aina se homman inhottavin osuus.


Kuva 9. Hopea maalattuna.

Maalaamisen aikana hiustenkuivaaja on hyvä apuväline. Maalin saa riittävän kuivaksi uudelleen maalaamista varten muutamassa minuutissa. Vapaasti kuivumalla siihen menee useita tunteja, joten prosessi nopeutuu olennaisesti. Maalaa uusi kerros vasta kun edellinen on kosketuskuiva.


Kuva 10. Maalin kuivaaminen


Kuva 11. Ensimmäinen väri maalattuna.

Kun ensimmäinen väri on kokonaisuudessaan maalattu ja maalipinta on kosketuskuiva, voidaan aloittaa repimään toisen värin maskauksia pois. Tämä siis yleensä edellyttää myös kuvion leikkaamista, ellei sitten ole tosiaan tehnyt niitä kaikkia kerralla.

Kun maskiainetta repii, voi siitä jäädä pieniä irtopaloja sinne tänne. Etenkin talvella, kun ilma on kuiva, tahtoo staattinen sähkö imeä niitä korin sisäpintaan kiinni. Itse olen poistanut maskijätteet leveällä ja pehmeällä pensselillä sutimalla.


Kuva 12. Maskijätteen poistamista pensselillä.


Kuva 13. Toinen väri lähdössä maalaukseen.

Sitten vaan samalla menetelmällä loputkin värit pintaan. Muista, että tässä ei kannata kiirehtiä, vaan hiljaa hyvä tulee. Joskus on maalaaminen syytä keskeyttää yön ajaksi, ettei pilaa hyvää maalausta hutiloimalla viimeistä väriä.

Itse maalaan kaikkien värien lopuksi yleensä aina valkoisen taustavärin. Musta on myös hyvä, ehkä joissain tapauksissa parempikin, se näet tekee auton laseista ikään kuin tummennetut, eikä sisuskalut paista niin paljoa läpi. Kannattaa muistaa myös se, että monet värit ovat vasta ”oikean värisiä”, kun niiden päälle on maalattu taustaväri. Esim. Fluoroscent –maalit muuttavat olemustaan selvästi riippuen siitä, millaista taustaa käyttää.


Kuva 14. Kori sisäpuolelta ennen taustamaalia.


Kuva 15.


Kuva 16. kaikki värit maalattuna.

Viimeiseksi hommaksi sitten jää ikkunan kohtien maskien ja suojakalvon poistaminen.

Yleensä en ikkunoihin laita mitään window-tint värejä vaan jätän ne kirkkaaksi. Ehkäpä drifterissä tms. tinttaus puoltaa paikkaansa.

Kuva 17. Valmiit, leikkaamattomat korit.
Flying Calacucco

Poissa pitsinki

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Korin maalausta
« Vastaus #1420 : 26.10.12 - klo: 21.51 »
Tuossahan oli hyvä opus maalaamisen aloitukseen. Mites Peitsamo ohennatko värejä? Jos ohennat niin millä ja miten paljon? Tarkoitus olisi kokeilla tuota kynäruisku maalausta, että tuleeko siitä mitään :grin: . Kilinä maaleila muutaman korin maalannut mutta loppu tulos ei silmiä hivele, mutta toisaalta en meinannu näyttelyyn viedäkkään :azn:. Vielä kun löytäis jostain teini corollan kopan :cool:.
Mini M-03x4+muutama muu

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Korin maalausta
« Vastaus #1421 : 26.10.12 - klo: 22.03 »
Joitakin värejä ohennan hieman, kaikkia ei tarvitse. Ei kannata ohentaa liikaa, muuten maalista tulee helposti valuvaa ja läpikuultavaa. Ehkäpä semmonen teelusikallinen per pullo on hyvä lähtökohta. Maaleja ei siis kannata ohentaa jos ei ole pakko. Se pakko tulee yleensä siinä vaiheessa kun maali ei tule kynäruiskusta suosiolla ulos. Esim. Faskolorin valkea (Faswhite) on sellainen väri, jota yleensä pitää vähän ohentaa.
Flying Calacucco

Poissa pitsinki

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Korin maalausta
« Vastaus #1422 : 26.10.12 - klo: 22.48 »
Ok kiitoksia nopeista vastauksista. Pitääpä huomenissa kokeilla miten maalaus onnistuu
Mini M-03x4+muutama muu

Poissa vihku

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Korin maalausta
« Vastaus #1423 : 27.10.12 - klo: 19.13 »
Kun maalaa nii täytyykö se tausta sinne koriin maalata kun on maalannut kaikki?? Jos ymmärsitte.
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Poissa Joo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Korin maalausta
« Vastaus #1424 : 27.10.12 - klo: 20.56 »
Tarkoitatko nyt sitä,että kun olet maalannut haluamallasi väreillä,niin sen jälkeen maalaisi vielä päälle yhden suojakerroksen.Mun ymmärtääkseni taitaa moni vetää esim. valkoisella sen kerroksen.
Ensimmäisessä omassa korin maalauksessa jätin tekemättä ja nyt viimeisimmässä laitoin valkoisella.
Kyllähän tuo varmaan parantaa tuota korin "käyttöikää",kun itsellä tuosta ekasta kopasta yhdestä kohdasta hankautunut maalit pois törmäyksen johdosta.

Poissa mascot

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Korin maalausta
« Vastaus #1425 : 27.10.12 - klo: 21.36 »
Sillä "pohjamaalilla" voi vaikuttaa myös "pintamaalin" syvyyteen ja sävyyn. Mulla on Escortissa tuon helmiäis-metalli-sinisen pohjana helmiäis-hopea eikä muita kerroksia.
TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer

Poissa vihku

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Korin maalausta
« Vastaus #1426 : 28.10.12 - klo: 07.09 »
Mutta onko se silti pakollinen?
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Poissa Joo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Korin maalausta
« Vastaus #1427 : 28.10.12 - klo: 07.42 »
Kukaanhan sitä ei pakota maalaamaan,mutta viimeiset kahdet viestit paljastavat sen edut.
EDIT: Viimeiset kolme viestiä.
Niin ja toki riippuu ihan sinusta itsestäsi miten haluat vaikuttaa tuohon korin sävyyn.

Poissa pine

  • Jäsen
    • Profiili
    • ArtFlow
Vs: Korin maalausta
« Vastaus #1428 : 29.10.12 - klo: 12.38 »
Morjesta vaan kaikille, ohessa viimeisin maalaustyö.

-mats


Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Korin maalausta
« Vastaus #1429 : 29.10.12 - klo: 13.25 »
Mutta onko se silti pakollinen?

Se on pakollinen esim. neon/fluori väreille, monelle metallihohtovärille sekä varsinkin helmiäisvalkoiselle. Myös tavallinen punainen/keltainen/vihreä kannattaa ehdottomasti taustata valkoisella. Tummissa väreissä ei ole välttämätön.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa InfernoSP4

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Korin maalausta
« Vastaus #1430 : 29.10.12 - klo: 21.48 »
Erittäin hyvä opastus maalamiseen Peitsamolta! Se minua vielä kiinnostaa, että kuinka paljon tuosta kynäruiskusta tulee ympäristöön maalisumua? Eli jos vaikka tuollaisessa varastokopissa maalailisi niin pitääkö tila suojata kauttaaltaan vai saako homman jollakin muulla konstilla pysymään hallinnassa?

Tähän mennessä olen maalaillut kynäruiskulla vain yhden veneen ja sen tein kesällä ulkona, joten tästä maalisumujutusta ei ole kokemusta.
Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Korin maalausta
« Vastaus #1431 : 29.10.12 - klo: 21.54 »
Se vähä mitä minä olen kynä ruiskulla maalannut ei pöly levinnyt. Kunhan tausta on suojattu niin ei kaikki on hyvin jos varastokopissa maalaa. Ja varovasti kokeilemalla selviää, teippailee vaikka sanomalehdellä seinät kokeiluun niin näkee tarvitseeko seuraavalla kerralla suojata.

Poissa zippola

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Korin maalausta
« Vastaus #1432 : 30.10.12 - klo: 20.00 »
Muutamia suttauksia harrastajakavereille:















Capricorn Reedy Futaba

Poissa rcpoju

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Korin maalausta
« Vastaus #1433 : 30.10.12 - klo: 20.19 »
maalaisko joku mulle korin maksua vastaan?

Poissa vihku

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Korin maalausta
« Vastaus #1434 : 31.10.12 - klo: 17.21 »
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Poissa Joo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Korin maalausta
« Vastaus #1435 : 31.10.12 - klo: 17.30 »
Ei taida olla. Jos ajattelit korin maalaukseen niin et tarvitse sitä,koska kori maalataan sisäpuolelta ja tuo kori itsessään toimii "lakkana".

Poissa vihku

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Korin maalausta
« Vastaus #1436 : 31.10.12 - klo: 17.39 »
Kyllä sen on pakko jotain lakkaa olla ku oon ny maalannu ainakin viisi kerrosta ja ihan sama näköne ku ilman mitää.!!
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Poissa Joo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Korin maalausta
« Vastaus #1437 : 31.10.12 - klo: 17.52 »
Onhan maali varmasti kuivunut kokonaan. Olen itse huomannut,että mitä kuivempi maali pinta sitä paremmin väri näkyy korissa. Eli yksinkertaisesti kori päästä vähemmän valoa läpi,kun maali on kuivunut.
EDIT: Joillakin maaleilla saatta kestää hiukan pitempään tuo kuivaminen. Itsellä täydellisesti kuivunut noin kahden-yhden päivän päästä maalauksesta.

Poissa Vesku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Korin maalausta
« Vastaus #1438 : 31.10.12 - klo: 21.23 »
Tuo taitaa olla maalin päälle tuleva suojalakka joka estää nitroa pilaamasta maalia.
Racers Group Finland
- Contrast - Genius - PMT - Lightscale - SCSm2 - ModellSport - Samba - Tourex

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Korin maalausta
« Vastaus #1439 : 31.10.12 - klo: 21.33 »
Jos sinulla on maalina esim. joku ohut helmiäisväri tms niin sitä saat laittaa kymmeniä kerroksia, jotta saat peittävän siitä. Kannattaa siis laittaa viimeiseksi esim. valkoinen, hopea tai musta, joilla saat siitä peittävän. Jossain topicissa tuota asiaa taidettiinkin käsitellä tarkemmin...