Tässä jo jonkun aikaa vierestä lukeneena tästä GT autoilusta ja itsekkin siitä kiinnostuneen nyt kun ruvetaan puhumaan enemmän GT autoilusta kuin jostakin mallimerkkisarjasta. Itsellä kun on noita kauden kaksi ajettuja laatu krossareita joista moisia värkkejä saisi rakenneltua. Tässä jo aikaisemmin muiden toimesta monta hyvää sääntöehdotusta ja ohessa omat ajatukseni.
Tuohon moottori asiaan on mielestäni helpoin lähestyä siten että...
...ostohinta ei saa ylittää tiettyä summaa.
...moottori pitää olla suomesta yleisesti saatavilla. (Hankitapaikka kuitenkin vapaa)
...hinta on kaikkien nähtävillä. (Internet)
...moottoria ei saa muokata työstämällä tai vaihtamalla toisesta muun mallisesta moottorista osia. (Poislukien esim: laakerit)
...autosarjan mukana tullut RTR moottori on sallittu.
Se että mikä tuo raja ostohinnalle olisi niin katsoin että alle 180€ löytyi pikavilkaisulla 16 moottoriehdokasta viideltä eri kauppiaalta hintavälillä 99-179€. Tuo 180€ on ilmeisesti hyvin lähellä "K-marketin" RTR moottorin hankintahintaa.
Se mitä tuohon virittämiseen tulee niin en usko että kukaan saa kovinkaan suurta etua vaikka se saisi olla vapaata, kunhan virittäminen ei ole ristiriidassa muiden sääntöjen kanssa. Polttoainejärj. maksimikoko kuitenkin vaikka tuo 150cc joka on ilmeisesti vakiona tuossa IGT2 autossa.
Yksi tärkeä sääntöjuttu olisi mielestäni se että sallittaisiin vain rajattu määrä rengaskierroksia per kisapäivä. Vielä parempi jos se olisi yksityyppinen (En ole mitään tuntumaa kuinka paljon ne kuluvat näissä). Renkaat kuitenkin ovat se suurin yksittäinen menoerä. Rengas on kuitenkin se jolla saadaan tasapäistettyä eroja.
Hyviä ajatuksia moottorin osalta - tämän kaltaisia kommentteja odotinkin - kiitos! Lisäisin tuohon listaan sen vielä vaatimuksen että se on veto-/ rotokäynnisteinen - mahtaisiko se vielä pienentää tuota 16 moottorin valikoimaa?
Itselläni ei ole noihin moottoreihin liittyen niin paljon tietoa, että osaisin tarkemmin ehdotella, mutta muistelen että IGT:n vakiopannun saanee noin 140,- ilman vauhtipyörää.
Renkaista ja kuluista yleensä voisin sanoa, että suurimmat kuluerät ovat juuri renkaat ja polttoaine. 5L polttoainetta noin 50e ja kierros suosituimpia renkaita myös n. 45-50e, karkeesti renkailla ajaa juuri tuon 4-5L
Minä käytin viime kisoissa kaksia, tai tarkemmin 1,5 sarjaa renkaita, molemmat olivat jo käytettyjä. Minuutteja tuli 45+20+20+20+lämmittelyt = liki 2h ajoa Eli välttämättä rengassäännölle ei ole tarvetta, yksi kierros riittää mainiosti kuitenkin. Lisäksi viime kisoissa ajettiin vaihtelevasti eri merkkisillä renkailla ainakin, Sintek, GRP ja SP Racing. Ite vannon Sintekkien pitoon, toiset GRP:n ~mene ja tiedä

SP Racing renkaat ovat taas erittäin edullisia 6,90e/ pari, mutta niitä ei saa Suomesta. Valmistaja on Italialainen ja toimitusvarmuus on yhtä varmaa kuin keitetyn spaketin pysyminen pystyssä :p