Kirjoittaja Aihe: GT Rata-autoilu  (Luettu 910471 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
GT Rata-autoilu
« : 18.08.08 - klo: 10.35 »
Tässä se nyt on, yleinen ketju GT rata-autoille. Olkoon pohjana vanha krossikirnu, IGT tai DM-1 ja moottorina ossi tai kössi, niin täällä voidaan keskustella. Tarkemmat ja syvällisemmät merkkikohtaiset keskustelut voidaan sitten käydä ko. merkkien omissa ketjuissa.

Tässä topikissa voidaan myös rakentavasti keskustella ja spekuloida kauden -09 GT säännöistä ja kilpailuformaatista.

Tällä kaudella sääntöjä rukattiin kesän mittaan suuntaan jos toiseen ja kisoja ajettiin milloin mitenkin, mutta sehän olikin tämän kauden tarkoitus - kehittää lajia. Tältä pohjalta on hyvä jatkaa seuraavaan kauteen, vaikka eihän tämä kausi ole vielä ohi jos säät vain sallivat. 14.9. on kalenterissa vielä kisat  :grin: Kilpailuareena on vielä vahvistamatta, mutta siitä lisää lähempänä.
« Viimeksi muokattu: 18.08.08 - klo: 14.37 kirjoittanut Mikko L »
Old fart

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1 : 18.08.08 - klo: 10.58 »
Itseäni toisesta topicista lainaten:

Kismittää vieläkin, se eilinen (ajamatta jäänyt) kisa...

Tavoitteena tulevalle vuodelle mielestäni pitäisi olla:

1) Saada mahdollisimman paljon autoja kisaan mukaan (myös kirkonkylän ulkopuolelta)
2) Pyritään säilyttämään kisat tasapuolisina siten, että kuski ratkaisee, ei lompakko

Kuinka tähän päästään? Ohessa muutamia ajatuksia:

1) Lyödään tulevan kesän kisakalenteri (esim. 4 kisaa) lukkoon heti, kun muut (krossi, LS5 yms. kisapäivät on tiedossa)
2) Sovitaan säännöt ja kisaformaatti siten, että koko kesä voidaan mennä sen mukaan, eikä kenellekkään tule ylläreitä. Pyritään pitämään säännöt ainakin yhden kauden kerrallaan muuttumattomina.
3) Pyritään saamaan mukaan myös muita maahantuojia/kauppiaita. Uskoisin, että mielenkiintoa riittää. Hyvät palkinnot innostavat osallistumaan/osallistuminen lisää autojen ja varaosien myyntiä, kaikki voittaa!

Mitä noihin sääntöihin tulee, mielestäni esim. seuraava voisi olla lähtökohta:

- Auton mittakaava 1:8 tai 1:7 (polttomottorikäyttöinen)
- Kumirenkaat
- Renkaat peittävä, GT-tyyppinen realistinen kori ja siihen tarkoitettu siipi
- RTR-paketin mukainen moottori + pakoputkisto
- Vaihtoehtoisesti etsitään porukalla "budjettiluokan" .28/.21-koneita ja niihin sopivia pillejä esim. 2-3 kpl, joilla saa ajaa. Budjettiluokka ei tarkoita osmon spiidejä tms.
- Autoon saa vaihtaa muita osia mielensä mukaan, kunhan ne ovat ko. autoon alunperin tarkoitettuja.
- Pyritään välttämään rinnakkaisia luokkia, itse en kannata täysin avointa luokkaa, mielummin sellaiset säännöt, että ne vapaaluokan autot saadaan samaan kisaan.

Kisaformaatti voisi alustavasti olla se, jolla viikonloppuna ajettiin? Kokonaiskisaan laskettaisiin esim. 3 parasta sijoitusta neljästä kisasta.
Flying Calacucco

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2 : 18.08.08 - klo: 11.09 »
Nyt kun näitä autoja pikkuhiljaa putkahtelee yheltä ja toiselta valmistajalta, niin milloinkohan tulee jostain se rtr joka on aivan ylivoimainen vaikkapa igt:hen verrattuna? Mun silmään GTP:n moottori on aika paljon tehokkaampi kuin Kyoshon jo nyt. Tosiasiassa ei tollaisella krossariin perustuvalla taida kumirenkain päästä tiettyä pistettä kovempaa, vaikka mitä tekisi. Onhan euroopassakin rallygame-autotkin jo hihnavetoisia yms. eli nopeuden kasvattaminen vaatii jo toisenlaista rakennetta koko autoon.
« Viimeksi muokattu: 18.08.08 - klo: 11.14 kirjoittanut InfernoGT »
Liikaa Kyoshoja

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #3 : 18.08.08 - klo: 11.27 »
Nyt kun GT-autoja on jo varmaan pelkästään pääkaupunkiseudulla useita kymmeniä, olisiko ideaa järjestää sellainen tutustumis iltapäivä kaikille niille, jotka parhaillaan pohtii kilpailuihin mukaan lähtemistä?

Kokeneemmat voisivat kertoa kokemuksiaan, näkemyksiä voitaisiin vaihtaa puolin ja toisin. Toisin sanoen rohkaisua, opastusta ja neuvontaa, sitä moni varmaan kaipaa.
Flying Calacucco

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #4 : 18.08.08 - klo: 11.42 »
Nyt kun näitä autoja pikkuhiljaa putkahtelee yheltä ja toiselta valmistajalta, niin milloinkohan tulee jostain se rtr joka on aivan ylivoimainen vaikkapa igt:hen verrattuna? Mun silmään GTP:n moottori on aika paljon tehokkaampi kuin Kyoshon jo nyt. Tosiasiassa ei tollaisella krossariin perustuvalla taida kumirenkain päästä tiettyä pistettä kovempaa, vaikka mitä tekisi. Onhan euroopassakin rallygame-autotkin jo hihnavetoisia yms. eli nopeuden kasvattaminen vaatii jo toisenlaista rakennetta koko autoon.


Moottori voi olla mutta auto taas huonompi. Joten tasoissa mennään.
Kyoshon tekemää kierrosaikaa ~22,5sec ei ole vielä lyöty Tattarin radalla. Kertokaa kun se tapahtuu 1:8/1:7 kokoisella keppivetoisella RTR autolla. Olen kuulolla.

Taidan testata loppuvuoden kisapannulla niin nähdään paljon aika tuosta vielä paranee.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #5 : 18.08.08 - klo: 11.59 »
Nyt kun GT-autoja on jo varmaan pelkästään pääkaupunkiseudulla useita kymmeniä, olisiko ideaa järjestää sellainen tutustumis iltapäivä kaikille niille, jotka parhaillaan pohtii kilpailuihin mukaan lähtemistä?

Kokeneemmat voisivat kertoa kokemuksiaan, näkemyksiä voitaisiin vaihtaa puolin ja toisin. Toisin sanoen rohkaisua, opastusta ja neuvontaa, sitä moni varmaan kaipaa.
Tässä on ideaa - GT rata-ajopäivät.

Periaatteessa kilpailut hoitaisi saman homman, mutta monille tuo kilpailuihin osallistuminen ja tuleminen on ison kynnyksen takana ja toisaalta monelle uudelle harrastusta aloittavalle voi olla vaikeaa tulla varikolle "konkareiden" joukkoon kyselemään ja ihmettelemään.

Voisi oikeasti olla hyvä ajatus sopia vaikka esim. joku lauantai iltapäivä, jolloin tattiksella olisi kuskeja autoineen antamassa neuvoja ja kertomassa ajatuksiaan. Mukana voisi ja olisi hyvä olla myös maahantuojia paikalla esitelemässä autojaan ja mahdollisuuksien mukaan heillä voisi olla jopa autoja kokeiltavana.
Old fart

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #6 : 18.08.08 - klo: 12.10 »
Juuri näin. Asiasta kiinnostuneet voisivat ilmaista mielipiteitään mahdollisen tapahtuman sisällöstä ja ajankohdasta?

Mika pliiiiis:

Kyoshon tekemää kierrosaikaa ~22,5sec ei ole vielä lyöty Tattarin radalla. Kertokaa kun se tapahtuu 1:8/1:7 kokoisella keppivetoisella RTR autolla. Olen kuulolla.

Voisko tämän ihan oikeesti jättää jo vähemmälle? Tai ainakin siirtää sinne "maksetut mainokset" osioon.
Flying Calacucco

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #7 : 18.08.08 - klo: 12.11 »
Kyoshon tekemää kierrosaikaa ~22,5sec ei ole vielä lyöty Tattarin radalla.
Ite ajoin juuri tuon 22,530 sunnuntaina ja voin sanoa, että autoa voisi varmasti vielä säätää paremmaksi, nyt mm. esim toinen takaiskari vuoti öljyä horona. Siitä huolimatta kuivalla alustalla auto toimi Sintekin renkailla aivan mielettömän hyvin ja uskon, että jos tehoa olisi sopivasti lisää voisi tuosta ajasta ottaa jonkun verran pois. Saati, että jos osaisi vielä ajaa  :grin: Voisin kuvitella, että jopa ite tuolla RTR-moottorilla pääsen 21.xxx aikaan jos jaksaisi säätää alustaa ja moottoria kohilleen.

En näe mahdottomana alle 20s aikoja hyvällä setupilla, renkailla ja moottorilla.
Old fart

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #8 : 18.08.08 - klo: 12.19 »
Juuri näin. Asiasta kiinnostuneet voisivat ilmaista mielipiteitään mahdollisen tapahtuman sisällöstä ja ajankohdasta?

Mika pliiiiis:

Kyoshon tekemää kierrosaikaa ~22,5sec ei ole vielä lyöty Tattarin radalla. Kertokaa kun se tapahtuu 1:8/1:7 kokoisella keppivetoisella RTR autolla. Olen kuulolla.

Voisko tämän ihan oikeesti jättää jo vähemmälle? Tai ainakin siirtää sinne "maksetut mainokset" osioon.

ei se ole mikään mainos! Heti kun saan krossipannun kiinni ja ajanoton pelaamaan lähden tappamaan tuota aikaa. kellolla näkee mikä on ero kisapannun ja rt pannun välillä ja mihin suuntaan.
se auttaa tekemään päätöksiä myös jatkon suhteen.
kiinnostaa myös tietää jos joku OFNA sen tekee! edelleen tämä auttaa autojen moottorivertailussa ja luokan sääntöjen laatimista.
Jos ei ole faktaa on turha puhuakaan.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #9 : 18.08.08 - klo: 14.56 »
Mitä noihin sääntöihin tulee, mielestäni esim. seuraava voisi olla lähtökohta:

- Auton mittakaava 1:8 tai 1:7 (polttomottorikäyttöinen)
- Kumirenkaat
- Renkaat peittävä, GT-tyyppinen realistinen kori ja siihen tarkoitettu siipi
- RTR-paketin mukainen moottori + pakoputkisto
- Vaihtoehtoisesti etsitään porukalla "budjettiluokan" .28/.21-koneita ja niihin sopivia pillejä esim. 2-3 kpl, joilla saa ajaa. Budjettiluokka ei tarkoita osmon spiidejä tms.
- Autoon saa vaihtaa muita osia mielensä mukaan, kunhan ne ovat ko. autoon alunperin tarkoitettuja.
- Pyritään välttämään rinnakkaisia luokkia, itse en kannata täysin avointa luokkaa, mielummin sellaiset säännöt, että ne vapaaluokan autot saadaan samaan kisaan.

Kisaformaatti voisi alustavasti olla se, jolla viikonloppuna ajettiin? Kokonaiskisaan laskettaisiin esim. 3 parasta sijoitusta neljästä kisasta.
Nämä sääntöehdotukset ovat mielestäni oikein hyvät.

Riittäisiköhän tuohon moottorisääntöön sellainen, että joitakin poikkeuksia (oma "kieltolista") lukuunottamatta kaikki .28 tai pienemmät veto-/ rotokäynnistimellä olevat moottorit käy. Ja mitkä sitten joutuvat tuolle "kieltolistalle"? Moottorit, jotka ovat selkeästi muita kalliimpia ja/ tai tehokkaampia. Tasaväkisyyden lisäksi olisi hyvä pitää tämän luokan kustannuksetkin aisoissa.

Sitten tuo kohta, että: "Autoon saa vaihtaa muita osia mielensä mukaan, kunhan ne ovat ko. autoon alunperin tarkoitettuja." on ehkä hieman tulkinnan varainen ja asettaa eri lähtökohdat eri merkeille.

Ensinnäkin, mitä jos auto on muutettu krossarista - mitkä osat ovat silloin siihen tarkoitettu? Toisekseen esim. välitykset, joista on jo kokemustakin, eli esim. Ofnaan on saatavilla optiona ilmeisesti hyvinkin laaja skaala välityksiä ja sitten IGT:hen kohtuullisen vähän (mihin on kyllä tulossa pieni parannus). Eli mielestäni auton muu virittäminen pitäisi olla liki vapaata ja esim. joku tankin koko voitaisiin rajata 125 tai 150 cm3 Ja onhan tossa sitten vielä ongelmana valvonta, kuka osaa sanoa, kuuluuko mikäkin osa ko. autoon?
Old fart

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #10 : 18.08.08 - klo: 15.04 »
Eikös kaikki renkaat ole kumista tehty :huh:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa moukari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Racers Group Finland
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #11 : 18.08.08 - klo: 15.06 »
 :roll:
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #12 : 18.08.08 - klo: 15.43 »
Eikös kaikki renkaat ole kumista tehty :huh:
Jerzi

Ei ole. Junan renkaat on rautaa  :lol:
Flying Calacucco

Poissa jaakkimo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #13 : 18.08.08 - klo: 16.09 »
Minkäkokoisia luokkia gt autoilussa on?? itse olen ajatellut että ostai uuden hpi rs4 evon ja rupeaisi kilpailemaan, jos  Etelä-Pohjanmaan alueilla on kilpailuja. Saako radiot olla vakiot?

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #14 : 18.08.08 - klo: 16.16 »
Ei ole. Junan renkaat on rautaa  :lol:

Junassa on pyörät, ei renkaat.
---

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #15 : 18.08.08 - klo: 16.51 »
Tässä jo jonkun aikaa vierestä lukeneena tästä GT autoilusta ja itsekkin siitä kiinnostuneen nyt kun ruvetaan puhumaan enemmän GT autoilusta kuin jostakin mallimerkkisarjasta. Itsellä kun on noita kauden kaksi ajettuja laatu krossareita joista moisia värkkejä saisi rakenneltua. Tässä jo aikaisemmin muiden toimesta monta hyvää sääntöehdotusta ja ohessa omat ajatukseni.

Tuohon moottori asiaan on mielestäni helpoin lähestyä siten että...
...ostohinta ei saa ylittää tiettyä summaa.
...moottori pitää olla suomesta yleisesti saatavilla. (Hankitapaikka kuitenkin vapaa)
...hinta on kaikkien nähtävillä. (Internet)
...moottoria ei saa muokata työstämällä tai vaihtamalla toisesta muun mallisesta moottorista osia. (Poislukien esim: laakerit)
...autosarjan mukana tullut RTR moottori on sallittu.

Se että mikä tuo raja ostohinnalle olisi niin katsoin että alle 180€ löytyi pikavilkaisulla 16 moottoriehdokasta viideltä eri kauppiaalta hintavälillä 99-179€. Tuo 180€ on ilmeisesti hyvin lähellä "K-marketin" RTR moottorin hankintahintaa.

Se mitä tuohon virittämiseen tulee niin en usko että kukaan saa kovinkaan suurta etua vaikka se saisi olla vapaata, kunhan virittäminen ei ole ristiriidassa muiden sääntöjen kanssa. Polttoainejärj. maksimikoko kuitenkin vaikka tuo 150cc joka on ilmeisesti vakiona tuossa IGT2 autossa.

Yksi tärkeä sääntöjuttu olisi mielestäni se että sallittaisiin vain rajattu määrä rengaskierroksia per kisapäivä. Vielä parempi jos se olisi yksityyppinen (En ole mitään tuntumaa kuinka paljon ne kuluvat näissä). Renkaat kuitenkin ovat se suurin yksittäinen menoerä. Rengas on kuitenkin se jolla saadaan tasapäistettyä eroja.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #16 : 18.08.08 - klo: 17.31 »
Samoilla linjoilla rengassäännön kanssa.
Liikaa Kyoshoja

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #17 : 18.08.08 - klo: 18.16 »
Tässä jo jonkun aikaa vierestä lukeneena tästä GT autoilusta ja itsekkin siitä kiinnostuneen nyt kun ruvetaan puhumaan enemmän GT autoilusta kuin jostakin mallimerkkisarjasta. Itsellä kun on noita kauden kaksi ajettuja laatu krossareita joista moisia värkkejä saisi rakenneltua. Tässä jo aikaisemmin muiden toimesta monta hyvää sääntöehdotusta ja ohessa omat ajatukseni.

Tuohon moottori asiaan on mielestäni helpoin lähestyä siten että...
...ostohinta ei saa ylittää tiettyä summaa.
...moottori pitää olla suomesta yleisesti saatavilla. (Hankitapaikka kuitenkin vapaa)
...hinta on kaikkien nähtävillä. (Internet)
...moottoria ei saa muokata työstämällä tai vaihtamalla toisesta muun mallisesta moottorista osia. (Poislukien esim: laakerit)
...autosarjan mukana tullut RTR moottori on sallittu.

Se että mikä tuo raja ostohinnalle olisi niin katsoin että alle 180€ löytyi pikavilkaisulla 16 moottoriehdokasta viideltä eri kauppiaalta hintavälillä 99-179€. Tuo 180€ on ilmeisesti hyvin lähellä "K-marketin" RTR moottorin hankintahintaa.

Se mitä tuohon virittämiseen tulee niin en usko että kukaan saa kovinkaan suurta etua vaikka se saisi olla vapaata, kunhan virittäminen ei ole ristiriidassa muiden sääntöjen kanssa. Polttoainejärj. maksimikoko kuitenkin vaikka tuo 150cc joka on ilmeisesti vakiona tuossa IGT2 autossa.

Yksi tärkeä sääntöjuttu olisi mielestäni se että sallittaisiin vain rajattu määrä rengaskierroksia per kisapäivä. Vielä parempi jos se olisi yksityyppinen (En ole mitään tuntumaa kuinka paljon ne kuluvat näissä). Renkaat kuitenkin ovat se suurin yksittäinen menoerä. Rengas on kuitenkin se jolla saadaan tasapäistettyä eroja.
Hyviä ajatuksia moottorin osalta - tämän kaltaisia kommentteja odotinkin - kiitos!  Lisäisin tuohon listaan sen vielä vaatimuksen että se on veto-/ rotokäynnisteinen - mahtaisiko se vielä pienentää tuota 16 moottorin valikoimaa?

Itselläni ei ole noihin moottoreihin liittyen niin paljon tietoa, että osaisin tarkemmin ehdotella, mutta muistelen että IGT:n vakiopannun saanee noin 140,- ilman vauhtipyörää.

Renkaista ja kuluista yleensä voisin sanoa, että suurimmat kuluerät ovat juuri renkaat ja polttoaine. 5L polttoainetta noin 50e ja kierros  suosituimpia renkaita myös n. 45-50e, karkeesti renkailla ajaa juuri tuon 4-5L

Minä käytin viime kisoissa kaksia, tai tarkemmin 1,5 sarjaa renkaita, molemmat olivat jo käytettyjä. Minuutteja tuli 45+20+20+20+lämmittelyt = liki 2h ajoa Eli välttämättä rengassäännölle ei ole tarvetta, yksi kierros riittää mainiosti kuitenkin. Lisäksi viime kisoissa ajettiin vaihtelevasti eri merkkisillä renkailla ainakin, Sintek, GRP ja SP Racing. Ite vannon Sintekkien pitoon, toiset GRP:n ~mene ja tiedä :undecided: SP Racing renkaat ovat taas erittäin edullisia 6,90e/ pari, mutta niitä ei saa Suomesta. Valmistaja on Italialainen ja toimitusvarmuus on yhtä varmaa kuin keitetyn spaketin pysyminen pystyssä  :p
Old fart

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #18 : 18.08.08 - klo: 18.16 »
Kuten rinnaikkaisessa topikissa olen vääntänyt... (perk.. ota ny selvää mihin näitä asioita kirjottaa kun on jo 4topikkia käsittelemässä kyseisen luokan autoja)

Olen hyvin samoilla linjoilla kuin HVoltage ylempänä.
Sallittujen moottoreiden listaa ei ole vaikea tehdä.
Eri moottoreiden sallimien helpottaisi luokkaan mukaan hyppäämistä.
Se olisi myös edullisempaa, koska samalla moottorilla voi ajaa jopa 3 luokkaa... GT,M8 ja T8
Mikäli moottori on vain GT autojen rtr moottori niin sillon esim minulla pitäisi olla moottorit ja pillit erikseen M8 ja GT luokkaan... Tupla investointi että ylipäätään kisaamaan pääsis...
Tästä syystä itsellä ei kyseisen luokan autoa ole, vaikka ekoissa kisoissa kävinkin laina pelillä tylyttämässä  :p :wink:

Erittäin hieno ja potentiaalinen luokka...
Liiat rajoitukset rajoittavat harrastajakuntaa ja sitäkautta luokan kehittymistä.

Ps: Miksi veto/roto startit???
Kyseiset vimpaimet tuovat ainoastaan epävarmuutta käyntiin ja toimintaan.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #19 : 18.08.08 - klo: 19.03 »
Kuten rinnaikkaisessa topikissa olen vääntänyt... (perk.. ota ny selvää mihin näitä asioita kirjottaa kun on jo 4topikkia käsittelemässä kyseisen luokan autoja)
Ookko sää aineissa  :lol: - yks topikki on tän vuoden ollu missä on asiaa väännetty ja käännetty ja nyt tää toinen  :shocked: Mutta joo jatketaan täällä - IGT:stä siellä toisessa...
Lainaus käyttäjältä: *HOKE*
Olen hyvin samoilla linjoilla kuin HVoltage ylempänä.
Sallittujen moottoreiden listaa ei ole vaikea tehdä.
Eri moottoreiden sallimien helpottaisi luokkaan mukaan hyppäämistä.
Se olisi myös edullisempaa, koska samalla moottorilla voi ajaa jopa 3 luokkaa... GT,M8 ja T8
Mikäli moottori on vain GT autojen rtr moottori niin sillon esim minulla pitäisi olla moottorit ja pillit erikseen M8 ja GT luokkaan... Tupla investointi että ylipäätään kisaamaan pääsis...
Tästä syystä itsellä ei kyseisen luokan autoa ole, vaikka ekoissa kisoissa kävinkin laina pelillä tylyttämässä  :p :wink:
Luulen, että tuo lista voisi toimiakin. Mutta sen tekeminen ei välttämättä kuitenkaan ole ihan niin yksioikoista. Jos tavoitteena on pitää luokka mahdollisimman tasaväkisenä olisi noiden moottoreiden oltava myöskin tasaväkisiä keskenään ja noiden RTR kanssa myös. Ja AINA kun tehdään joku lista niin jollain on siihen jotakin lisättävää ja kommentoitavaa, miksi ei tota kun toikin jne. arvaat varmasti.

Lainaus käyttäjältä: *HOKE*
Erittäin hieno ja potentiaalinen luokka...
Liiat rajoitukset rajoittavat harrastajakuntaa ja sitäkautta luokan kehittymistä.
Luokka on oikeasti hieno ja potentiaalia on paljon ja nyt meillä on paljon aikaa jalostaa sääntöjä ensikaudelle.
Lainaus käyttäjältä: *HOKE*
Ps: Miksi veto/roto startit???
Kyseiset vimpaimet tuovat ainoastaan epävarmuutta käyntiin ja toimintaan.
Tuo nyt juontaa vain siihen, että yleensä nämä veto-/rotomallit ovat ns. sport koneita ja suorituskyvyltään lähempänä RTR koneita.
Old fart

Poissa RC-Garage

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.rc-garage.fi
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #20 : 18.08.08 - klo: 19.06 »
Enihau, tuleekos vielä yhdet kisat. Jos säät sallii???
RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #21 : 18.08.08 - klo: 19.17 »
Enihau, tuleekos vielä yhdet kisat. Jos säät sallii???
Suunnitelmissa olisi 14.9. - paikka on tosin vielä avoin.
Old fart

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #22 : 18.08.08 - klo: 19.30 »
Narusta käyntiin nyvittävä nitromoottori ei kuulu kilpa-autoon, ei edes pienoiskoossa. Siitä ei ole kuin harmia moottorin luotetavuudelle oli sitten mikä kone hyvänsä. Toki sitä saisi käyttää jos haluaa.

Itse jättäisin hienostuneet säännöt vielä tekemättä, lähinnä siis sitä että keskityttäisiin konkreettisiin helposti ymmärrettäviin asioihin, kuten polttoainetankin koko, minimipaino, rengasmäärä ja kardaaniveto (hihnat kuitenkin napsuu poikki ja ne maksaa) ja vaikka EFRA pilli. Korin osalta oltava suurinpiirtein esikuvan kaltainen, mukaan lukien siipi = se mitä kaupasta saa. Moottorille ei tarvitse mitään listoja, hintaraja on helpompi omaksua.

Oli niin tai näin niin luulen että talven aikana meikämannen vanha XB8 saa uuden elämän...   :mrgreen:
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #23 : 18.08.08 - klo: 19.49 »
Oliskos konkreettista ehdotusta siitä hintarajasta?

180€ (Suomen vähittäismyyntihinnoilla, eli ei mikään spesialpraisounliforjuu-hinta)?
Flying Calacucco

Poissa *Ari*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • www.hobbyfactory.fi
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #24 : 18.08.08 - klo: 19.57 »
oisko ideaa että ois 3-4 moottoria millä saa ajaa.


ja Mika mun auto ois ollu kyl kasassa mut oli muita juttuja niin en päässy ajamaan. ja tohon sun vertailuu mites kisa voitot menee merkeittäin.(itsehän alotit tuolla muissa ketjuissa) :grin:
hobbyfactory.fi kyosho, AKA

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #25 : 18.08.08 - klo: 20.07 »
Ei jaksanu lainata ku olis ollu niin paljon säätöö...
Mikko L... En ole aineissa.
Tällä foorumilla kun on näistä autoista ja niihin liittyvistä asioista väännetty kyosho igt topikissa... tänään tattikselle ajamaan topikissa...
Topikeissa jotka on käsitelly kisoja... Tulevia ja menneitä...
Ja nyt vielä tämä...
Äkkiä ei todellakaan ole vaikea laskea jopa neljä eri topikkia missä asioita ollaan edes hieman puitu.

Kumpi siis onkaan aineissa??

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #26 : 18.08.08 - klo: 20.20 »
Noh, noh!
Eipäs nahistella....

Tässä kevennykseksi kuva oikeasta GT-luokan autosta Lauantain kisoista Porvoosta:


THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #27 : 18.08.08 - klo: 20.33 »
Onko näin että tässä suunitellaan pelkästään yhtä luokkaa tuon Igt rinnalle ja siitä nyt tapellaan vai onko myös tulossa pitkään kaavailtu avoin eli OPEN luokka jossa olis tietyt säännöt eli vapaammat kuin esim mitä nyt tuolla Igt luokassa on :huh:
Se että on hintakatto moottorille on hiukan niin ja näin. Jos minä voitan esim EBAYstä todella kalliin moottorin ihan älyttömän halvalla hinnalla ja sen OVH on yli 300e niin silloin se on kielletty :shock: vaikka olen siitä 50e maksannut.
Jerzi

SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #28 : 18.08.08 - klo: 20.34 »
Ei jaksanu lainata ku olis ollu niin paljon säätöö...
Mikko L... En ole aineissa.
Tällä foorumilla kun on näistä autoista ja niihin liittyvistä asioista väännetty kyosho igt topikissa... tänään tattikselle ajamaan topikissa...
Topikeissa jotka on käsitelly kisoja... Tulevia ja menneitä...
Ja nyt vielä tämä...
Äkkiä ei todellakaan ole vaikea laskea jopa neljä eri topikkia missä asioita ollaan edes hieman puitu.

Kumpi siis onkaan aineissa??
Hoke - se oli sarkasmia - pitääkö kaikki ottaa tosissaan ja itteensä?
Old fart

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #29 : 18.08.08 - klo: 20.39 »
Onko näin että tässä suunitellaan pelkästään yhtä luokkaa tuon Igt rinnalle ja siitä nyt tapellaan vai onko myös tulossa pitkään kaavailtu avoin eli OPEN luokka jossa olis tietyt säännöt eli vapaammat kuin esim mitä nyt tuolla Igt luokassa on :huh:
Missä ajetaan tällä hetkellä IGT-luokkaa?
Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1
Se että on hintakatto moottorille on hiukan niin ja näin. Jos minä voitan esim EBAYstä todella kalliin moottorin ihan älyttömän halvalla hinnalla ja sen OVH on yli 300e niin silloin se on kielletty :shock: vaikka olen siitä 50e maksannut.
Jerzi
Joo ei todellakaan näin. Sinä voit ostaa ebaystä moottorin, mutta onko se silloin kaikkien yleisesti saatavilla, onko se 300e huippu moottori tasaväkinen muiden kanssa? Toisekseen jotkut tiimikuskit saa moottoreita ilmaiseksi tai erittäin edullisesti mites ne suhteutuu muihin, esim RTR moottoreihin?

GT luokasta on tarkoitus tehdä tasaväkinen ja edullinen luokka kaikille.
Old fart