Kirjoittaja Aihe: GT Rata-autoilu  (Luettu 913559 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #60 : 19.08.08 - klo: 15.33 »
Onko huomenna grillipäivä vai ei.

Aina on hyvä sää grillata, niin myös huomenna  :lol:
Flying Calacucco

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #61 : 19.08.08 - klo: 15.35 »
Aika viihdyttävää, pitää lähteä hakemaan sipsia ja limpparia. Jatkakaa tiiviisti samaan malliin niin yleisö viihtyy :grin:
Kylätason RC-kuski.

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #62 : 19.08.08 - klo: 15.41 »
Olen HVoltagen kanssa samaa mieltä siitä, että ns. työryhmä pitää perustaa. Jos ei tule suurempia vastaväitteitä, voin toimia tuon ryhmän "koordinaattorina", eli kerätä ajatuksia ja ideoita yhteen paikkaan ja toisaalta pitää "sääntöjä" yllä.

Ehdotan Mikko Laitista koordinaattoriksi/lajivastaavaksi. Hänellä on pitkä kokemus RC autoilusta ja ymmärtää hyvin myös tavallisen harrastajan näkökulman. Lisäksi hänellä on ollut aktiivinen rooli GT autoilussa koko ensimmäisen kauden (2008) ja ajanut kaikki kolme kisaa jotka on pidetty.

Minulle voi osoittaa pelkästään Kyosho GT autoiluun liittyvät kilpailukysymykset edelleen kuten tähänkin asti.
« Viimeksi muokattu: 19.08.08 - klo: 16.00 kirjoittanut Mika R »

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #63 : 19.08.08 - klo: 17.59 »
Hyvä, keskustelu on saatu takaisin uomiinsa.
Uomat on melko laajat, mutta ehkä se suunta on kuitenkin oikea.
Lainaus käyttäjältä: peitsamo
Olen HVoltagen kanssa samaa mieltä siitä, että ns. työryhmä pitää perustaa. Jos ei tule suurempia vastaväitteitä, voin toimia tuon ryhmän "koordinaattorina", eli kerätä ajatuksia ja ideoita yhteen paikkaan ja toisaalta pitää "sääntöjä" yllä.
Työryhmä on ihan ehdoton jos halutaan, että tämä luokka jatkaa ensi vuonna ollenkaan. Tätä rataa kinastelu vain karkottaa luokkaa harkitsevat aivan muiden harrastusten pariin. Ja kuten kirjoitin jo aiemmin, tällä palstalla ei ikinä saada sääntöjä sovittua - eikä millään muullakaan palstalla.
Lainaus käyttäjältä: peitsamo
Kaikki halukkaat ikään, sukupuoleen tai automerkkiin katsomatta, ovat lämpimästi tervetulleita tulevan GT Touring-luokan kehittämiseen ja myöhemmin myös mahdollisiin käytännön järjestelyihin. Ilmoittakaa halukkuudestanne osallistua minulle YV:nä tai sähköpostilla osoitteseen pekka.kuronen(ät)elisanet.fi. Ilmoittautuminen ei luonnollisestikaan velvoita mihinkään, aktiivista osallistumista ja avointa suhtautumista peräänkuulutetaan. Tämän työryhmän tehtävänä on sopia luokan säännöt, kisaformaatti ja -ajankohdat, huolehtia asiallisesta ja riittävästä tiedottamisesta sekä olla aktiivisesti auttamassa ajajia mukaan lajin/luokan pariin.
Varsinaisen työryhmän jäsenillä on mielestäni kyllä syytä olla kokemusta lajista, eikä minkäänlaisia taloudellisia intressejä tai sidoksia mihinkään suuntaan. Mika ehdotti minua ja kuten Kuronenkin olen valmis osallistumaan - olenhan sitä jo tässä koittanut tehdäkin.
Lainaus käyttäjältä: peitsamo
Kisoja tullaan GT Touring-sarjassa järjestämään ensi kesänä (mahdollisuuksien ja säiden salliessa kenties vielä tänä syksynäkin). Alustavassa suunnitelmassa on 3-4 kisaa. Yhteistyökumppaneita on jo alustavasti lupautunut mukaan kisoihin. Pitäisin erittäin tervetulleena ajatusta, että kisoja ajettaisiin myös muualla, kuin Tattarisuon radalla.
Yhteistyökumppaneita on jo tänäkin kesänä ollut erittäin hienosti, ottaen lajin koon ja harrastajien määrän huomioon - huomiota on sitten ilmeisesti kyllä saatu ihan kiitettävästi, mikä on tietenkin hyvä asia.
Lainaus käyttäjältä: peitsamo
Ehdotan edelleen, että nuo aiemmat sääntö draftit toimisivat lähtökohtana jatkokeskustelulle, toki kaikki mielipiteet pyritään huomioimaan, joskin lopputulos on aina jonkin sortin kompromissi. Ohessa vielä nuo alustavat säännöt:

- Auton mittakaava 1:8 tai 1:7 (polttomottorikäyttöinen)
- Kumirenkaat
- Renkaat peittävä, GT-tyyppinen realistinen kori ja siihen tarkoitettu siipi
- GT-autopaketin mukainen moottori / vaihtoehtoisesti mikä tahansa .28 tai sitä pienempi moottori, kun se asennetaan muuhun, kuin valmiiseen GT-autoon. Pakoputki vapaa.
- Polttoainejärjestelmän koko max. 150 ml
- Autossa tulee olla toimiva jarru
- Muuten auton ja moottorin virittäminen ja osien vaihto / rakentaminen vapaa.
Muuten ok, mutta tuohon arkaan kohtaan, eli moottoriin kuitenkin puuttuisin. Eli täysin vapaa moottori poistaisi heti ja saman tien luokan molemmat peruskivet - tasaväkisyys ja edullisuus. Joten tossa kohdassa lähtisin enemmän sallittujen moottoreiden listaa kohti. Tiedän, että tuon listan tekeminen on erittäin vaikeaa, mutta eiköhän sellainen kuitenkin saada aikaiseksi. Kurosella oli tähänkin jo aiemmin ihan hyviä lähtökohtia. Niitä voisi olla hinta (esim tuo 180,-), suorituskyky (mikä voisi olla mittari?), yleinen saatavuus kotimaan markkinoilta ja tasaväkisyys RTR moottoreiden kanssa.
Lainaus käyttäjältä: peitsamo
EDIT: Sääntöehdotelma on tässä vaiheessa todellakin vain ehdotelma, joka koskee kautta 2009. Tulevan kauden alkuun on vielä reilusti aikaa, joten pohditaan asiaa kaikessa rauhassa.
Ja kuten Kuronenkin muokkasi aiempaa viestiään, edellisellä sivulla, niin nykyisillä säännöillä mennään tämä kausi päätökseen ja kun maassa on lunta ja into radalle ei ole ihan näin kiihkeää niin tuleva työryhmä miettii muiden konsulttien ja harrastajien ideat mielessä säännöt valmiiksi ennen kun lumet ovat taas sulaneet.

Mutta nyt jätkät jäitä hattuun ja pidetään henkilökohtaiset asiat henkilökohtaisina, vaikka yksityisviestien välityksellä - ei minun eikä muidenkaa todella tarvitse tietää mitä neiti who on mieltä herra äksästä - eikö niin?
« Viimeksi muokattu: 19.08.08 - klo: 20.51 kirjoittanut Mikko L »
Old fart

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #64 : 19.08.08 - klo: 20.59 »
PS Onko huomenna grillipäivä vai ei.
Jos meinaat tattiksella pitää grillijuhlat niin ota mukaan kaasua, se on kuulemma loppu!

GT luokan säännöistä kaudelle -09 keskustellaan sitten kun aika on kypsä, nyt on vielä tämä kausi kesken.

14.9. pyritään pitämään vielä ne yhdet kilpailut ja paikkana tulee suurella todennäköisyydellä olemaan tattis - ajetaan vaikka toiseen suuntaan niin saadaan vaihtelua.

Ja nyt sitten niitä ensikauden sääntöjä silmällä pitäen otetaan kisaan mukaan nykyisen luokan rinnalle open-luokka erittäin väljin säännöin. Näin mahdollisimman moni pääsee kokeilemaan GT-luokkaa ja me kaikki saadaan kokemuksia ja parempaa näkemystä mitä open voisi ehkä olla.

Eli kaikki joilla on mahdollisuus niin kursikaa nyt äkkiä joku kulkine kasaan ja tulkaa radalle testaamaan ja sitten syyskuussa kisaamaan, min 4 autoa pitää saada, että kisat järjestetään.
Old fart

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #65 : 19.08.08 - klo: 21.28 »
PS Onko huomenna grillipäivä vai ei.
Jos meinaat tattiksella pitää grillijuhlat niin ota mukaan kaasua, se on kuulemma loppu!

GT luokan säännöistä kaudelle -09 keskustellaan sitten kun aika on kypsä, nyt on vielä tämä kausi kesken.

14.9. pyritään pitämään vielä ne yhdet kilpailut ja paikkana tulee suurella todennäköisyydellä olemaan tattis - ajetaan vaikka toiseen suuntaan niin saadaan vaihtelua.

Ja nyt sitten niitä ensikauden sääntöjä silmällä pitäen otetaan kisaan mukaan nykyisen luokan rinnalle open-luokka erittäin väljin säännöin. Näin mahdollisimman moni pääsee kokeilemaan GT-luokkaa ja me kaikki saadaan kokemuksia ja parempaa näkemystä mitä open voisi ehkä olla.

Eli kaikki joilla on mahdollisuus niin kursikaa nyt äkkiä joku kulkine kasaan ja tulkaa radalle testaamaan ja sitten syyskuussa kisaamaan, min 4 autoa pitää saada, että kisat järjestetään.

Eli grillpartyt on sitten peruttu kaasun puutteen takia, ei haittaa ollenkaan.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #66 : 20.08.08 - klo: 08.58 »
Sivusta seuranneena teidän riehumista pälkähti päähän että pystyisittekö kohtuullisesti kontrolloimaan ehdottamaanne "moottorivalikoimaa" esim imuporttien määrällä? Tyyliin max. 5 porttia .28":ssa, 7 porttia .21":ssä? Pienemmissä moottoreissa anything goes.

Toimisiko?
Just joo.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #67 : 20.08.08 - klo: 09.07 »
Ei.

Porttejen määrä kun ei sano yhtään mitään moottorin tehosta.

Jo alkaa olla OS Speediä moottorina vaikka vetäis 3 porttia .21 kokoon.
.28 koossakin menis OS heittämällä sääntöjen sisään.
Toisinsanoen siinä vaiheessa aivan sama sallia kaikki moottorit.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #68 : 20.08.08 - klo: 09.11 »
Niin no, en tietenkään tarkottanu että juurikin noi porttimäärät. Voishan se olla vaikka 3 tai jotain... mutta tosiaan jos speedejäkin on jo tollasina. Mä en tiedä missä menee teknisessä mielessä "rajun" ja "miedon" moottorin raja, te taidatte tietää paremmin.

No se oli vaan ehdotus.

Toinen ehdotus millä kontrolloidaan isommalla puolella; rajoittakaa kaasuttimen kurkun halkaisija. Toimisiko se halutulla tavalla? Ainakin rajoittaisi tehoja mutta rajoittaako kustannuksia sitten taasen halutulla tavalla... itse järkeilisin asiaa jotenkin niin että turha ostaa kallista tehokonetta jos sen tehon joutuu heti rajoittamaan. Toki niinkin vois tehdä lähteäkseen hakemaan mahdollisimman hyviä täytöksiä ja virtauksia mutta siinä saakin sitten jo osata 2-tahtimoottorin virittämisen salat helv.tin hyvin. Mm. mopon viritystaidoista olisi todella apua, koska sillä puolella kaasarin koko määrittää oikein suunniteltuna koko kierrosalueen käytettävyyteen, ei pelkkään huipputehoon. Sopivasti virittelemällä tehopiikin hetkeen vaikutetaan eniten pakoputkiston virittämisellä oikealle taajuudelle. Tässä olisi siis mahdollisuus jollekkin kiinnostuneelle lähteä hakemaan omia juttujaan sääntöjen puitteissa jos muutkin kuin EFRA-pillit aiotte sallia.
« Viimeksi muokattu: 20.08.08 - klo: 09.26 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #69 : 20.08.08 - klo: 09.53 »
Porttejen määrällä tosiaan ei ole merkitystä moottorin tehoon.
Porteilla vaikutetaan vain moottorin tehokäyrään, ihan kuten myös porttejen muodolla, eli muotoilemalla 3 poerttia oikein, ei tarvitse olla 7 pientä porttia.

Mitä taas tulee tuohon kurkun halkasijaan niin sekään ei toisi kaivattua tulosta.
Niin minä, kuin myös moni muukin on jo ainakin pari vuotta ajanut polttiskrossia pienellä kurkulla.
Esim OS speedissä tulee mukana 7 millinen kurkku joka on millin pienempi kuin monissa muissa moottoreissa.
V-Spekkiin olen saman kurkun hommannut...
Tällä on saavuttanut ainoastaan pienen säästön polttoaineen kulutuksessa.
Tehoja ei ole kadonnut yhtään mihinkään... ei ainakaan niin selkeästi että edes huomaisi.
Ja kun otetaan huomioon että eri valmistajilla on nuo kurkut erilaisia, eikä kaikkiin saa 8 millistä pienempää niin kuinkas tuota rajoittelemaan.
Ja varsinkin kun sen tarkistaminen ei ole ihan noin vaan katsastuksessa tehtävissä.

Ja mitä sitten tulee tuohon pillin tehoalueeseen niin nyt en ymmärrä ollenkaan miten EFRA leima siihen liittyy etteikö voisi aivan samaa tehdä.
Jokainen eri leimalla oleva pilli kun on jo itsessään eri laisille tehoalueille viritetty... Ja kun noita käyrän ja pillin väliin tulevia säätöpalikoitakin saa jos jonkinmoisia + eri käyriä niin johan tätä säätämistä on harrastettu krossipuolellakin jo iät ja ajat...

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #70 : 20.08.08 - klo: 09.55 »
Ameriikan foorumeilta löytyi ohjeita Sintekin renkaiden sisäänajosta! Meinaavat tosissaan, että sisäänajolla varmistetaan renkaiden kunnollinen ja tasainen pito koko käyttöajan ja lisäksi sisäänajolla saadaan käyttöikää pidemmäksi.

Uusi rengassarja pitäisi ensimmäisellä käyttökerralla lämmittää rauhallisesti normaaliin käyttölämpöön joko radalla tai parkkiksella isoa 8-ajaen. Kun renkaat ovat lämmenneet ja renkaiden pito on parantunut ajetaan vielä jäähdyttelykierros ja sen jälkeen annetaan renkaiden jäähtyä.

Pitääpä kokeilla seuraavan sarjan kanssa.

Lainaus käyttäjältä: Ipanema Racing @ R/C Tech Forums
Ipanema Sintec Pre-Mounted Radial Slicks are setting TQs records & Winning a lot of GT races.

Please try to follow these "Break-I"n procedures for best tire performance

Scuffing tires prior to racing is recommended as it breaks in the carcass of the tire and improves the overall consistency of the tread compound, extending the life of the tire.

If a new unused set of tires is run too hard before the tread compound heats up, the tread could tear or grain.

For a proper break-in tires should be brought up to temperature slowly during the scuffing procedure; with tires at nominal pressure run a circuit or large figure-eight, starting at a reduced pace and gradually increasing.

Once the tires warm up and the grip level increases, run a cool down lap and then stop and allow the tires to cool to ambient temps.

It is recommended that tires be scuffed before coming to competition as the available practice areas typically aren't large enough to properly scuff a set of tires.

Good luck at the races!

www.ipanemaracing.webs.com
Old fart

Poissa RC-Garage

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.rc-garage.fi
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #71 : 20.08.08 - klo: 10.01 »
Mikolta erinomaista infoa, ainakin meille.
Täytyy todellakin kokeilla kun tuntuisi ainakin meillä olevan Sintecin pyörillä hiukan pito-ongelmia.
RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.

Poissa Tappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/hobbyman
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #72 : 20.08.08 - klo: 10.49 »
Ja kun otetaan huomioon että eri valmistajilla on nuo kurkut erilaisia, eikä kaikkiin saa 8 millistä pienempää niin kuinkas tuota rajoittelemaan.
Ja varsinkin kun sen tarkistaminen ei ole ihan noin vaan katsastuksessa tehtävissä.

Viime vuosisadalla ajettiin  1/8 ratapolttiksilla vakioluokkaa jossa kurkun koko oli 4 mm. Katsastaminen ei tuottanut mitään ongelmia ja tollainen kuristuspala  on helppo tehdä kun määritellään esim. että kuristuskappaleen paksuus on X mm ja tältä osalta kurkku ei saa olla kartio.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #73 : 20.08.08 - klo: 10.55 »
Juuri tällaista muistelin itsekin olleen olemassa.

Ja ei-EFRA pilleillä meinasin sitä että saisi tehdä putkiston esim. kokonaan itse halutessaan niin ja moinen olisi sallittu.

Jälkikirjoitus:
En ole itse tulossa tähän luokkaan koska rata-ajo rc:llä ei mua kiinnosta. Rata-ajoa varten mulla on isompia vehkeitä ja ne riittävät. Krossia taas en halua ajaa normaalikoossa vaan siihen touhuun on nää rc:t parempia mulle.
Kunhan vaan heitin pari ajatusta ilmoille, that's all.
« Viimeksi muokattu: 20.08.08 - klo: 11.00 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #74 : 20.08.08 - klo: 12.06 »
Ja kun otetaan huomioon että eri valmistajilla on nuo kurkut erilaisia, eikä kaikkiin saa 8 millistä pienempää niin kuinkas tuota rajoittelemaan.
Ja varsinkin kun sen tarkistaminen ei ole ihan noin vaan katsastuksessa tehtävissä.

Viime vuosisadalla ajettiin  1/8 ratapolttiksilla vakioluokkaa jossa kurkun koko oli 4 mm. Katsastaminen ei tuottanut mitään ongelmia ja tollainen kuristuspala  on helppo tehdä kun määritellään esim. että kuristuskappaleen paksuus on X mm ja tältä osalta kurkku ei saa olla kartio.


Kaikkihan on mahdollista joo...
Mutta jos jotain uutta luokkaa ajatellaan ja varsinkin halutaan pitää kustannukset matalalla ja koko homma muutenkin mahdollisimman aloittelijaystävällisenä niin eikös tuo nyt mene aikalailla liiallisuuksiin??
Eli kun ideana halutaan pitää sitä että jokainen voi kävellä kauppaan, ostaa sieltä vaikka rtr auton ja se on suoraan paketista sääntöjen mukainen ja jopa kilpailukykyinen kalusto niin eihän tuollaista kurkku sääntöä oikein voi edes olla.

Eiks vaan...?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #75 : 20.08.08 - klo: 12.07 »
Juuri tällaista muistelin itsekin olleen olemassa.

Ja ei-EFRA pilleillä meinasin sitä että saisi tehdä putkiston esim. kokonaan itse halutessaan niin ja moinen olisi sallittu.

Aaa... joo.
Nau ai sii vat juu miin.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #76 : 21.08.08 - klo: 00.39 »
Ameriikan foorumeilta löytyi ohjeita Sintekin renkaiden sisäänajosta! Meinaavat tosissaan, että sisäänajolla varmistetaan renkaiden kunnollinen ja tasainen pito koko käyttöajan ja lisäksi sisäänajolla saadaan käyttöikää pidemmäksi.

Uusi rengassarja pitäisi ensimmäisellä käyttökerralla lämmittää rauhallisesti normaaliin käyttölämpöön joko radalla tai parkkiksella isoa 8-ajaen. Kun renkaat ovat lämmenneet ja renkaiden pito on parantunut ajetaan vielä jäähdyttelykierros ja sen jälkeen annetaan renkaiden jäähtyä.

Pitääpä kokeilla seuraavan sarjan kanssa.

Lainaus käyttäjältä: Ipanema Racing @ R/C Tech Forums
Ipanema Sintec Pre-Mounted Radial Slicks are setting TQs records & Winning a lot of GT races.

Please try to follow these "Break-I"n procedures for best tire performance

Scuffing tires prior to racing is recommended as it breaks in the carcass of the tire and improves the overall consistency of the tread compound, extending the life of the tire.

If a new unused set of tires is run too hard before the tread compound heats up, the tread could tear or grain.

For a proper break-in tires should be brought up to temperature slowly during the scuffing procedure; with tires at nominal pressure run a circuit or large figure-eight, starting at a reduced pace and gradually increasing.

Once the tires warm up and the grip level increases, run a cool down lap and then stop and allow the tires to cool to ambient temps.

It is recommended that tires be scuffed before coming to competition as the available practice areas typically aren't large enough to properly scuff a set of tires.

Good luck at the races!

www.ipanemaracing.webs.com

Näin ajetaan noita LS_5 luokan renkaita myös sisään. En tiedä kuinka moni sen niin tekee mutta kuitenki. Oikeat formulat tekivät aikoinaan niin että esim canadan kisan yhteydessä ne renkaat heitettiin kylmästi sinne järveen kylmettymään ajon jälkeen.
Jerzi

SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #77 : 21.08.08 - klo: 08.10 »
Ratarenkaita on heitetty veteen stintin jälkeen myös muissa luokissa. Syynä on saada pehmeistä renkaista puolipehmeät eli nopealla vesijäähdytyksellä saadaan kumiseos asteen kovemmaksi :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #78 : 21.08.08 - klo: 08.56 »
Ratarenkaita on heitetty veteen stintin jälkeen myös muissa luokissa. Syynä on saada pehmeistä renkaista puolipehmeät eli nopealla vesijäähdytyksellä saadaan kumiseos asteen kovemmaksi :wink:

Voin joo kuvitella että on aikas paljon käytetty juttu.
Jerzi

PS Mikko, oli hyvä että toit tämän asian esille koska se oli jäännyt minultya ainakin unholaan ja nyt kenties saadaan entistä paremmat renkaat kuin tuli asia taas esille :wink:
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #79 : 21.08.08 - klo: 14.07 »
Otan lauantaiksi DM-1:n mukaan näytille Turkuun. Tiedonjanoiset tai muuten vaan uteliaat voivat tulla pilttuuseeni katsomaan ja hypistelemään "idän ihmettä".
Flying Calacucco

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #80 : 22.08.08 - klo: 10.31 »
Tässä esimerkkinä jenkkien kilpailukutsu eiliseltä:

Lainaus
1/8 GT Class Rules

Any 1/8 buggy based on-road car. (Kyosho Inferno GT, OFNA GTP, etc.)
Rubber tires
Sport .28 or smaller, buggy/truggy engine. Including; Axial .28, Force .28, Kyosho .28, Infinity .28, Mach .26. All these engines are inexpensive and readily available.

Sports car or touring car bodies.

If you have an engine in mind, that is not listed here, you must clear it with me before running. If it is in the same price and performance class, I will likely allow it.

These rules will be reviewed at the end of season, and altered as need be to maintain the spirit of the class.

Ad to the above engine list; Duratrax SuperTiger .27, OS RG .21 and OS VG .21.
These engines are in the same performance and price range.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #81 : 22.08.08 - klo: 10.52 »
Noin helppoa se on hyväksyä muitakin moottoreita kuin juuri paketin mukana tuleva.

Ja jos nyt suomessa mahdollisesti sallittavia moottoreita ja niiden listaa pähkäilee niin eikös tuossa ole aika hyvä alku...

Ei siis sääntöjen laatiminen täällä meilläkään tarvitse olla tuon vaikeampaa.
Ja sitämukaa kun esim tuo jenkkien lista kasvaa ja suomessa itse huomataan hyviä luokan tehoihin jne sisään istuvia moottoreita, lisätään se listaan.

Eikös se silloin palvelis kaikkein parhaiten juuri kaikkia mukaan haluavia harrastajia kokemukseen, ikään ja taitotasoon riippumatta...??

Mielestäni ainakin huomattavasti aloittelijaystävällisempi lähestymistapa kuin erittäin tiukka moottorisääntö joka rajautuu pariin vakiomoottoriin tai ennen kautta laadittuun tiukkaan listaan moottoreista joilla sitten ajetaan koko kausi ilman listan muokkaamista ennen kauden päättymistä.

Tätä ainakin yritin ehdottaa jo mooooonta viestiä sitten, mutta aika suoranaisen lynkkauksen ehdotelmani perusteluineen sai...
"ihan sama, tee mitä lystäät, me ei haluta sua mukaan etc."

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #82 : 22.08.08 - klo: 10.58 »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #83 : 22.08.08 - klo: 11.37 »
Mä en jaksa mennä tonne topikkiin katsomaan mitä siellä lukee, kun muutaman viesti jälkeen on linkki joka tulee tähän topikkiin jossa taas linkki joka johtaa edelliseen topikkiin josta taas tähän jne...

TSIIIISUS kun pitää olla sekavaa.

Näin kyllä viestisi missä mainitset mahdollisina moottoreina muitakin vetostartillisia koneita.
Tästäkin kysyin jossain (ei aavistustakaan enää missä näistä topikeista prrr) että miksi moottorissa pitäisi olla vetostartti jne...
Siitä lyhyesti keskusteltiin ja muutama muukin oli sitä mieltä että kyseinen vaatimus moottorille lisää vain moottorin epävarmuutta yms.

Ja tuossa lainaamassasi jenkkilän säännöissä on moottoreita joita saa ilman vetaria/rotoa...
Ja sitäpaitsi tuo viestisi on tullut sen jälkeen kun annoit minulle palautteena "asennetta" kun jälleen kerran toistin jo kauan sitten ehdottamaani moottoriratkaisua joka yhdessä vaiheessa oli harkittavan oloinen, yhtäkkiä ei käy, taas se oliskin hyvä idea ja yhtäkkiä vastassa on lynkkaus seinä...

Jotenkin tuntuu ettei keskustelu ole toivottua, ellei se puolla ykstyyppi igt luokkaa ja mahdollisesti rinnalla ajettavaa open luokkaa...

Enitenhän niitä harrastajia saataisiin mukaan, ja loistavasta luokasta nopeasti hieno kisasarja mikäli luokkia olisi vain yksi.

Jossain edellä mainittiin sekin vaihtoehto että sekä tiukempisääntöinen vakiomoottori luokka ja open luokka ajaisivat sekaisin...
Hyvä idea mielestäni sekin.
Tosin negatiivisena tulee mieleen nurina joka alkaa kun jotkut vetävät pääsuoraa hirveetä vauhtia ja toiset hieman hiljempaa ja tulee niitä mahdollisia vaaratilanteita tästä johtuen.
Takaveto säkärissä muutama vuosi takaperin jerryn kanssa päästiin kokemaan stanu ja viri autot samassa finaalissa sekaisin.
Vähän meinas olla sotkua kun suoralla painettiin jokapuolelta ohi, välillä vedettiin konttiin, ja mutkissa mentiinkin sitten vähintään samaa vauhtia tai stanuilla pujoteltiin mutkaosuudella viri autoja jne... ja taaaaas suoralla tilanne sekottu.
Toisaalta näyttävää kun pakka kokoajan muuttuu yms...
Toinen miinus tulee mieleen että jos homma tehdään niin että alkuerien mukaan tehdään finaalit niinkuin nytkin, niin mitäs jos ajetaan 10 auton finaalit ja A finaalin täyttää pelkät Open luokan autot niin vakiothan saavat silloin ns. huonompaa mainosta kun ovat "vaan" B finaali tasoa, ja eikös siinä tapauksessa olis ihan sama ajaa luokat erikseen???

Ymmärrän myös pointin että kun Kyosho tarjoaa hienot palkinnot etc. niin halutaan tähdätä nimenomaan kioso luokkaan...
Toisaalta taas krossipuolella nähtiin miten hieno idea olikaan perustaa HoBao Cup...
Jaettiin sielläkin sarjan voittaneille ja jopa arvalla porukalle kokonaisia autopaketteja.
Tämä kaikki oli ihan täysin merkkiin yms katsomatta.
Kyseinen kilpasarja rävähti heti ekan kisan jälkeen jopa suuremmaksi kuin SM sarja jos katsotaan osallistujia... Idea siis oli erittäin hyvä ja tätä vastaavanlaista kaavaa jatkaa nyt Finnish Open.
Kyseisissä kisoissa kaikilla on mahdollisuus saada jotain palkintoa...
Siellä kun jaetaan jotain pientä esim nuorimmalle kuskille jne jne jne. oli hänellä sitten mikä merkki tahansa allaan...
Eikö Kyosholla olisi tässä kohtaa aika hyvä tilaisuus "mainostaa" kuinka hienosti haluavat tukea kaikkia luokkaan osallistuvia harrastajia merkkiin ja muihin katsomatta...
Väittäisin että ainakin nuo negatiivisten topikkien ilmaantumiset ja väännöt mitä vastikään saimme nähdä, ainakin mahdollisesti vähenisivät...
Näkisin tuon asian siis vain positiivisena itse Kyosholle... Toisin kuin sen että tehdään oma luokka jossa palkitaan vain mikäli on ollut hyvä asiakas, eli ostanut heidän tuotteen ja ajaa sillä voiton.

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #84 : 22.08.08 - klo: 11.46 »
Tarkoitin tuota yhtä viestiä vaan http://rc10.fi/index.php?topic=25206.msg272190#msg272190 (ei koko keskustelua), eli sitä missä sanoin mielestäni aivan samaa eli ehdotin jotain pullstartmalleja rtr pannujen rinnalle, ei sen kummepaa, keskustelun avaukseksi siis. Tosiaan jenkkien säännöt edellä.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #85 : 22.08.08 - klo: 11.51 »
Mikäs siinä on nyt niin vakeata saada yhteisymmärrykseen säännöt paperille.

Minä puollan semmoista että kaikki moottorit vapaat alle 0.28. En usko että noilla huippu koneilla kovinkaan paljoa etu saada saatikka sitten kukas semmoiset ostaa ja laittaa kiinni tähän harraste luokkaan.

Niinkuin Hoke sanoi niin ei noilla vauhtikoneilla niin paljoo eroa ole esim mutkaosuuksilla, siellä tarvitaan ajettavaa konetta ja taitavaa kuskia ja hyvässä setupissa olevaa autoa.

Ja semmoinen juttu viellä, mollemmat luokat ajavat erikseen ei yhtä aikaa radalla.

Nyt järki käteen ja tehdään tästä OPEN luokasta rennon ja mukavan ja säännöissä (sopivan) väljän kaikille.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #86 : 22.08.08 - klo: 12.31 »
Jokkissääntö moottoreihin.

Saat ajaa millä haluat, mutta kisan jälkeen jos joku haluaa, niin saa ostaa sun autosta moottorin pilleineen vaikka 150Eurolla. Rajaa 700Euron ratasuihkumoottorit aika tarkasti pois..

-A-

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #87 : 22.08.08 - klo: 12.37 »
Hokelle tiedoksi kun otit asian esille että Kyosho on palkinnut molemmissa kisoissa vähintään kolme parasta, Joonaskin sai pari vastarinakut vaikka ajoi ofnalla (4. sija) ja samoin Ari sai GRP rengaskierroksen (arvo 46eur) ja pikeepaidan (vaikka käyttöä ei ehkä olekaan). Nämä ovat pieniä palkintoja mutta eipä ollut 25eur osallistumismaksuakaan (maksoi 0eur) ja Kyosho kustansi kaikkien osallistujien kierroslaskennan. Jälkimmäisessä kisassa paras kyosho kuski sai lisäksi ~300eur sähkö rata-auton ja osallistuminen maksoi hänelle 0 euroa (en siis minä). Tulevasta ei kannata puhua, mutta tämä siis tämän kesän kisojen osalta tähän asti. Helppo on dissata, tekeminen on toista. Nyt jätän tämän topikin muiden haltuun.  :lipsrsealed:  :lipsrsealed:
« Viimeksi muokattu: 22.08.08 - klo: 12.43 kirjoittanut Mika R »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #88 : 22.08.08 - klo: 12.47 »
Jokkissääntö moottoreihin.

Saat ajaa millä haluat, mutta kisan jälkeen jos joku haluaa, niin saa ostaa sun autosta moottorin pilleineen vaikka 150Eurolla. Rajaa 700Euron ratasuihkumoottorit aika tarkasti pois..

-A-

Totta... totta...

Hmmm...
Keksisköhän tästä jotain miinuspuolta...
Toki tietysti sen että parhaat suhteet omaava kaveri joka saa moottorit oikein halvalla, ja/tai jolla muutenkin ehkä ylimäärästä rahaa tuon suhteen olis, ostaa uuden mosan joka kisaan vaikka olis joutunu moottorinsa aina myymään...

Se on sit eri asia olisko semmosia kavereita liikkellä vai ei.

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #89 : 22.08.08 - klo: 12.54 »
Jokkissääntö moottoreihin.

Saat ajaa millä haluat, mutta kisan jälkeen jos joku haluaa, niin saa ostaa sun autosta moottorin pilleineen vaikka 150Eurolla. Rajaa 700Euron ratasuihkumoottorit aika tarkasti pois..

-A-

Totta... totta...

Hmmm...
Keksisköhän tästä jotain miinuspuolta...
Toki tietysti sen että parhaat suhteet omaava kaveri joka saa moottorit oikein halvalla, ja/tai jolla muutenkin ehkä ylimäärästä rahaa tuon suhteen olis, ostaa uuden mosan joka kisaan vaikka olis joutunu moottorinsa aina myymään...

Se on sit eri asia olisko semmosia kavereita liikkellä vai ei.

Hinta pitäis olla sellanen että kenenkään ei olis järkevää ostaa käytettyä alunperinkin edullista moottoria siihen hintaan, mutta toisaalta kenenkään ei olis järkevää myöskään ajaa liian kalliilla moottorilla kun olisi todennäköistä että sen menettää kisan jälkeen.

-A-