Kirjoittaja Aihe: GT Rata-autoilu  (Luettu 914462 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #120 : 25.08.08 - klo: 21.58 »

Ja kyllä, minullakin on jo kauan poltellut tuommoinen pirssi, GTP:n omistajaksi jo kerran melkein ajauduin mutta rahat menivätkin sitten muuhun..

Täällä olisi tuo Tykkimäen ratakin aivan vieressä...  :mrgreen:

Hyvä, hyvä. Ei muuta kun autokauppaan ja yksi osakilpailu Tykkimäelle.

Niin, tuo moottoriasia on varmasti se vaikein, muustahan jotakuinkin jo vallitseekin yksimielisyys. Tässä "sivusta seuranneena" olen yrittänyt muodostaa kokonaiskuvaa ajatuksista ja mielipiteistä, mitä tällä palstalla on kirjoitettu ja mitä minulle on erikseen lähetetty. Tällä hetkellä iso osa porukasta on jonkinlaisen sallitujen moottoreiden listan kannalla, hintakattoa on heitelty sinne 170-180 euron kieppeille. Myös paljon muita ehdotuksia on tullut, mutta ehkäpä tästäkään asiasta ei kannata tehdä turhan hankalaa, kaikenkaikkiaan asia muotoutuu vasta sitten, kun saadaan kuskit yhtäaikaa viivalle. Annetaan asioiden hautua, usein ne parhaat ratkaisut ovat loppujen lopuksi melko yksinkertaisia.

Mikon esittämät näkökohdat luokan perusteista on varsin pätevät. GT rata-autoluokkaahan tässä ollaan pystyttämässä. Kun asiaa pohditaan eteenpäin, tullaan kuitenkin siihen peruskysymykseen, miten saadaan luokkaan riittävästi osallistujia myös heti alkuun, jotta homma ei näivety kasaan. Kuten tuolla jo ensimmäisissä viesteissä sanoin, lopputulos on kuitenkin jonkinlainen kompromissi meni se sitten loppujen lopuksi miten tahansa. Omasta puolestani toivon, että tässä syksyn ja talven aikana saadaan kasattua hyviä mielipiteitä perusteluineen ja loppujen lopuksi sääntöpykälät lukkoon hyvissä ajoin ennen kauden alkua. Myös se kisakalenteri on ajankohtainen siinä vaiheessa, kun SM-luokkien aikataulut alkavat olla selvillä. Keskusteluissa on Tattarisuon lisäksi vilahtanut Raisio ja nyt myös Tykkimäki :wink:. Kaikkeen tähän on kuitenkin vielä hyvin aikaa.

Toivon osaltani myös sitä, että arvoisilla kanssaveljillä on myös kompromissintekokykyä, koska kaikkien mielipiteitä ei sellaisenaan voi kuitenkaan säännöiksi pukea. Uskon, että kokemusten kautta säännöt saadaan viilattua kohdilleen ja näyttävä pienoisautoluokka kasaan.
Flying Calacucco

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #121 : 25.08.08 - klo: 22.03 »
Juuri näin. Mikon kanssa ollaan koko kesä sparrattu asialla toisiamme jos joltakin kantilta, joten ei ihme että jotain kantavia ajatuksia alkaa olla.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #122 : 25.08.08 - klo: 22.14 »
Ei tässä nyt pelkästään sinun ja Mikon mielipiteestä ollut kyse. Päteviä kannanottoja on tullut Pohjois-Suomesta asti, joten kaikkia mielipiteitä kannattaa kuunnella.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #123 : 25.08.08 - klo: 22.37 »
Ei tässä nyt pelkästään sinun ja Mikon mielipiteestä ollut kyse. Päteviä kannanottoja on tullut Pohjois-Suomesta asti, joten kaikkia mielipiteitä kannattaa kuunnella.

Nimenomaan... tähän asti on näyttänyt siltä että porukan mielipiteitä/ehdotuksia ei olla perusteluineenkaan otettu kuuleviin korviinkaan.
Joko on suoraan ammuttu alas tai sitten sivuutettu täysin.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #124 : 26.08.08 - klo: 08.01 »
Ei tässä nyt pelkästään sinun ja Mikon mielipiteestä ollut kyse. Päteviä kannanottoja on tullut Pohjois-Suomesta asti, joten kaikkia mielipiteitä kannattaa kuunnella.
Tässä ketjussa on mielestäni tullut jo monia erilaisia hyviä mielipiteitä. Täsmälleen kuten Peitsamo kirjoitti, harva niistäkään kuitenkaan on valmiita kirjoihin ja kansiin laitettavaksi, mutta hyviä kannanottoja ja siten myös varmasti otetaan huomioon lopullisia sääntöjä miettiessä.

Ollaan varmaankin Mikan kanssa näitä GT-luokan sääntöjä ja ajatuksia mietitty paljon jo senkin takia, että olemme järjestäneet tämän kauden ainot kisat - saati, että Mika oli se joka tämän luokan pyöräytti käyntiin aloittamalla IGT ketjun vuoden alussa. Ja itse olen ainakin kirjoittanut tähän ketjuun omia mielipititeitä, en todellakaan ole kirjoittanut mitään ehdottomia totuuksia, saati olen toisten mielipiteitä tyrmännyt, vaan jälleen ehkä antanut oman mielipiteen...
Old fart

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #125 : 01.09.08 - klo: 10.40 »
Tämä ei ole virallinen kisailmoitus tai kutsu, vaan muistutus!

Eli 13. tai 14.9. pidetään kauden viimeinen GT-rata-auto -kilpailu.

Paikka: ???

Luokat: GT ja GT-open

Säännöt:

Yhteiset

- Renkaat peittävä GT-henkien esikuvan mukainen kori
- Kumirenkaat, ei solukumi
- Toimiva jarru
- Kardaaniveto

GT

- RTR moottori ja putkisto

GT open

- Moottori .28 tai pienempi
- Putkisto vapaa, mutta ei omia virityksiä

Virallinen kisakutsu tulee tässä lähipäivinä, mutta voitte varata viikon 37 viikonlopun jo kalentereihinne.
Old fart

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #126 : 01.09.08 - klo: 11.37 »
Pistäkää kisat sunnuntaille niin heti on helpompi osallistua.
Lauantai saattaa monella olla työpäivä.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #127 : 01.09.08 - klo: 12.31 »
http://rc10.fi/index.php?topic=29861.0

Eli 13.9 ei ainakaan hyvinkäällä ajeta gt luokan autoilla.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #128 : 04.09.08 - klo: 11.45 »
Laittakaahan niitä ilmoja tuonne GT kisaan Tattiksella 14.9.

Nyt olis sääntökeskustelun sijaan hyvä mahdollisuus oikeasti osallistua millä tahansa autolla ja .28 nitromoottorilla tai alle tuohon Open luokkaan!

Olen itse valmis skabaamaan Open luokassa K Y O S H O lla!  :grin: <-- ehkä tämä innostaa osallistumaan  :laugh:

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #129 : 12.09.08 - klo: 22.52 »
Myös kilpailuun osallistumattomilla on mahdollisuus tulla antamaa mielipiteensä tulevan kauden GT-sääntöehdotuksiin, joten paikalle vaikka ilman autoa.

Sääntödrafti on nähtävillä siis sunnuntaina tattarilla.
Flying Calacucco

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #130 : 15.09.08 - klo: 09.26 »
Olisko miten tuo ensi kausi sääntöjen suhteen. Olisko mahdollista saada luokka niin avoimeksi kuin mahdollista niin voidaan saada mah, paljon (uusia/vanhoja) kuskeja radalle.

Itse ehdottaisin seuravaa.

Pakollinen koppakori
Yksityyppi renkaat
Moottori max .28 ja pilli vapaa
Toimivat jarrut
Siipi ei saa olla leveämpi kuin kori

Muuta ??

Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #131 : 15.09.08 - klo: 09.55 »
Unohtui koko sääntö drafti eilen, olisko mitään mahdollisuuksia saada tänne esille?

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #132 : 15.09.08 - klo: 10.01 »
Mikko asian "johtajana" ottaa kantaa ja laittaa sääntödraftin esille jos katsoo sen edistävän aihetta, mun puolesta sääntömiekkailu voisi olla ihan piristävä homma  :evil:
Flying Calacucco

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #133 : 15.09.08 - klo: 10.02 »
Paljon on koko kesän ollut puhetta ja toiveita vapaalle luokalle, mutta missä on ne autot?

Nyt kun kisa järjestettiin 4 autoa ilmoittautui avoimeen luokkaan ja 13 "RTR-luokkaan" onko siis tarvetta tuolle open luokalle?

Ne jotka nyt VIELÄ jaksaa jauhaa open-luokasta niin ajatelkaapa sitä tilannetta kun luokka oikeasti saa lisää suosiota ja autoja on enemmän. Aina löytyy niitä joilla on halua ja ennen kaikkea lompakkoa voittaa. Jos nyt moottorit on vapaat niin silloin jotkut ostavat sen tehokkaimman moottorin ja ottavat siitä irti sen mitä tarvii tai auton suorituskyky riittää.

Ja tätä ei GT-luokkaan haluta. Ei tarvita yhtä luokkaa lisää missä voitot haetaan lompakolla...

Minun mielestä se, että sallitaan kaiken maailman viritykset ja vessat tähän luokkaan pelkästään alentaan tämän luokan arvoa - ei tästä tehdä mitään kerzikisa jäähdyttely side show rymistelyä - ei. Jos sitten tulevien "tiukkojen" sääntöjen takia joku ei pääsekkään ajamaan niin mitä sitten? Kuskeja tulee aivan varmasti riittämään ilman näitä open-luokasta puhujiakin.

Edit: Tämä vuodatus ei nyt tarkoittanut sitä ettei mielipiteitä ja sääntöehdotuksia saisi ilmaista, niitä edelleen kaivataan, kuten Peitsamokin ilmaisi.
« Viimeksi muokattu: 15.09.08 - klo: 10.06 kirjoittanut Mikko L »
Old fart

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #134 : 15.09.08 - klo: 10.18 »
Edelleen painotan sitä että ei kahta eri luokkaa, vaan yksi luokka...
Ja vielä enemmän painotan että tehdään lista moottoreista jotka sallitaan RTR moottoreiden rinnalle.
Sillon ei lompakolla pärjää edelleenkään kun kalliit suihkumoottorit ovat kiellettyjä.

Kuten nähtiin niin eihän nuo open luokassa olleet autot kulkeneet suoralla todellakaan sen kovempaa... Toki alkaa kulkupuolta olla kummasti jos GT autoon pulttaa jonkun OS Speedin kiinni ja välittää sen viimesenpäälle, mutta edullisella moottorilla mennään edelleen samaa kyytiä rtr moottoreiden kanssa.
Yksi hintakatto idea voisi olla näiden rtr moottoreiden hinta, eli sen kalliimpia moottoreita ei sallita...
Sillon on ainakin valinnanvaa jos uutta moottoria on hankkimassa... hankkiakko sen gxr28 moottorin ja vaihtaa siihen laakerit vaiko hommatakko saman hintanen toisen merkkinen moottori ja ajaa tyytyväisenä suoraan laatikosta vedetyllä moottorilla.

Mutta puhtaalle open luokalle missä on kaikki sallittu, en näe tarvetta taikka ideaa muutenkaan.
Se menisi nimenomaan välineurheiluksi ja kireimmistä moottoreista hyötyy jos on ylimääräistä rahaa.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #135 : 15.09.08 - klo: 11.52 »
Minäkään en usko erilliseen Open-luokkaan. Yritetään vääntää säännöt sellaiseksi, että halukkaat mahtuu mukaan yhteen ja samaan luokkaan. Edelleen muistutan siitä, että lopputulos tulee olemaan kaikien osalta jonkin asteinen kompromissi, toisille hieman isompi, toisille hieman pienempi. Oleellista hommassa on se, että kilpaileminen on sääntöjen puitteissa mielekästä, eikä rasita kukkaroa liikaa. Myös se, että saadaan iso osallistuja kaarti mukaan on tietenkin ensimmäinen edellytys luokan menestymiselle.
Flying Calacucco

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #136 : 15.09.08 - klo: 12.08 »
Ok, kiitokset näistä.
Jerzi

PS Itse voisin kuvitella että nuo kaikista kovimmat koneet ei ole paras vaihtoehto tähän luokkaan ja luultavasti kielletään myös hihnavetoisetkin jotka ne on ne todelliset rallygame autot.
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #137 : 15.09.08 - klo: 12.09 »
Miksi ne hihnavetoiset pitäis kieltää?

edit
« Viimeksi muokattu: 15.09.08 - klo: 12.15 kirjoittanut Mika R »

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #138 : 15.09.08 - klo: 12.10 »
Kommentti eilisen lyhyen kisakatselurupeaman pohjalta.

Olisiko autojen äänelle tehtävissä jotain?

Eilisessä 2. finaalin autoissa oli yhtä BMW-koppaista autoa lukuunottamatta tosi pahasti korvaan käyvä ääni. Oli aika kylmääkin, mutta meteli ajoi meidät pois katsomasta finaalia loppuun asti. En ihan tiedä oliko syynä desibelit vai äänen tyyppi/laatu.

Oma tiimi ajaa TP-10'llä kilpaa ja kilpailutoimitsijana olen seissyt radan reunassa kiinni TP-10:n lisäksi LS-5 kisoja koko pitkän kisapäivän ilman, että ääni alkaa häiritä samalla tavalla kuin 5 minuuttia GT-finaalia.

Muuten varsinkin skaalaltaan fiksumman näköisten vehkeiden meno oli kivaa katsottavaa.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #139 : 15.09.08 - klo: 12.14 »
Yo. Jarkon pointti ei taida siis koskea stock/RTR Kyosho autoja (siellä taisi olla 2 Kössi bemaria tuossa erässä)

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #140 : 15.09.08 - klo: 12.43 »
Honkkarin autossa ääneen vaikuttaa se "tikkuaski" pillin ulostulon päässä. Veikkaan, että sen vaihtamalla silikoniletkunpätkään asia osaltaan korjautuu. Muuten olen kyllä sitä mieltä, että polttomoottoriautoista tulee/saa tulla ääntäkin savun lisäksi, eli mihinkään muuhun tekniseen/rakenteelliseen muutokseen tuskin on tarvetta.
Flying Calacucco

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #141 : 15.09.08 - klo: 13.48 »
Muuten olen kyllä sitä mieltä, että polttomoottoriautoista tulee/saa tulla ääntäkin savun lisäksi, eli mihinkään muuhun tekniseen/rakenteelliseen muutokseen tuskin on tarvetta.

Saa ja pitää tulla ääntä. Eilen taas nautin yhdestä hienoimmista hetkistä, mitä pienoisautoilu vain polttiksilla mielestäni tarjoaa. Se hetki on finaalin lähtö, kun lippu ensin laskee maahan, mekaanikot laskevat autot maahan ja äänimaailma hiljenee hetkeksi ja sitten taas ääni nousee upeaan karjuntaan kaikkien lämätessä kaasun yhtä aikaa pohjaan.
Sähköpuoli ei valitettavasti tarjoa vastaavaa. Yhteistä tietysti kaikille luokille on lähdön jännittävyys kisatapahtumien muodossa.

Eilen radalla olleiden GT-autojen äänen toivoisin yo. huolimatta muuttuvan korvalle ystävällisemmäksi.
« Viimeksi muokattu: 15.09.08 - klo: 14.46 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #142 : 15.09.08 - klo: 14.54 »
Yo. Jarkon pointti ei taida siis koskea stock/RTR Kyosho autoja (siellä taisi olla 2 Kössi bemaria tuossa erässä)

Omassa kommentissani en halunnut sekaantua tähän liian pitkään jatkuneeseen merkkivouhkaamiseen ja kritiikittömään kehumiseen.

Mutta kun minutkin nyt vedettiin tähän välineeksi mukaan niin kerronpa mielipiteeni.

Siis, jos ääni on NIISSÄ toisissa parempi, niin se ei alkuunkaan paikkaa toista ISOMPAA miinusta, joka on täysin suhteeton ulkonäkö.

Äänenvaimennusta on niissä toisissa helpompi virittää kuin koittaa niissä toisissa pidentää liian lyhyeksi jätettyä pohjalevyä.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #143 : 15.09.08 - klo: 15.01 »
Olet Jarkko siinä oikeassa, että melu ottaa korviin. Eilen mekkarina toimiessani, etsiskelin eareja, mutta sitten tajusin, ettenhän kuule edes kuskin huutoja..

Mietin vaan tässä sitä, mitä asialle on oikeesti tehtävissä? Honkkareissa tosiaan tuon pienen asian saa helposti hoidettua, mutta jos aiotaan tarttua aiheeseen moottori/pillipuolella, ollaankin jo paljon vakavammissa ja kustannuspaineisemmassa keskustelussa. Eli osa pointtia on siinä, että autot olisivat mahdollisimman valmiiina "laatikosta radalle"- periaatteella.
Flying Calacucco

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #144 : 15.09.08 - klo: 15.17 »
Enpä tiedä osunko nyt aivan oikeaan tässä mutta yritetään. Huomasin itsekin eilen että Honkkarissa on kyllä paljon kovemmat desibelit kuin Kyoshossa. Emme mekkarin kanssa meinanneet kuulla meikäläisen auton konetta varikkosuoralla ennen lähtöä kun Honkkari pauhasi vieressä.

Kun tuon Kyoshon hankin, pidin plussana juuri tuota maltillista ääntä. Kyllähän ääntä pitää olla mutta rajansa kaikella. Äänen kanssa työtä tekevänä teki pahaa olla varikkosuoralla ennen lähtöä. Meteli oli niin kova että tälläkin hetkellä korvat tinnittaa. 

Mitä sääntöihin tulee niin kannatan Hoken ehdotusta hintakatosta joka määrittyy RTR-koneen hinnan mukaan. Sallisin myös Efra hyväksytyt pillit?


Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #145 : 15.09.08 - klo: 15.26 »
On juu äänissä eroa. Mulla oli/on SH.28:ssa SH:n efra pilli ja siinäkin on ääntä enemmän kuin tarpeeksi.. Kone söi kisassa tulppia ja lopussa tuntui jäykältä pyörittää. Nyt selvisi vikakin; takalaakerin sisäkehä halki! Onneksi ei muuta mennyt.
Liikaa Kyoshoja

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #146 : 15.09.08 - klo: 15.33 »
Enpä tiedä osunko nyt aivan oikeaan tässä mutta yritetään. Huomasin itsekin eilen että Honkkarissa on kyllä paljon kovemmat desibelit kuin Kyoshossa. Emme mekkarin kanssa meinanneet kuulla meikäläisen auton konetta varikkosuoralla ennen lähtöä kun Honkkari pauhasi vieressä.

Kun tuon Kyoshon hankin, pidin plussana juuri tuota maltillista ääntä. Kyllähän ääntä pitää olla mutta rajansa kaikella. Äänen kanssa työtä tekevänä teki pahaa olla varikkosuoralla ennen lähtöä. Meteli oli niin kova että tälläkin hetkellä korvat tinnittaa. 

Mitä sääntöihin tulee niin kannatan Hoken ehdotusta hintakatosta joka määrittyy RTR-koneen hinnan mukaan. Sallisin myös Efra hyväksytyt pillit?



Miksikäs ei efra pillejä hyväksyttäisi...
Tuntuu vallitsevan yleinen harhakuvitelma että nämä kisalailliset pillit olisivat jotenkin enemmän tehoa tuovia kuin rtr pillit ilman efra leimaa.
Itseasiassa efra on nimenomaan paneutunut tähän melu puoleen ja uusimmat efra pillit ovat hyvin hiljaisia...
Uusimmathan ovat jopa 3 kammioisia pillejä jolloin ääni on pienempi ja lähes poikkeuksetta myös tehot ovat hieman kuristuneet.
Verrattuna siis yleisesti näihin rtr pilleihin jotka ovat isolta osaltaan 1 kammioisia.
Honkkarissa on ihan puhtaasti .28 koneelle tehty pilli jossa on jo isompi ulostulokin... Tämä myös vaikuttaa siihen että äänet ovat kovemmat.
Jos tuohon koneeseen laittaa uusimman Efra listan mukaisen pillin (oletettaen .21 kokoa, koska noita .28 pillejä ei pahemmin taida saatavilla ollakkaan) niin äänet ovat selkeästi pienemmät ja tehot ovat joko maksimissaan samat tai tehot jopa hieman laskevat.

EFRA leima ei siis tarkoita tehopilliä vaan se tarkoittaa efran mukaisten desibelirajojen mukaista pilliä.

Ja mitä tuohon honkkarin ääneen tulee niin kuten Peitsamo sanoi, se tikkuaski saa äänen kuulostamaan tuolta, ja silikooniletku auttaa asiaan selvästi.

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #147 : 15.09.08 - klo: 15.46 »
Mulla olikin sellainen haju/joskus jostain lukenut että Efra pilleissä olisi desibeleihin paneuduttu. Ja olikos vielä niin että ensi vuonna tulee uudet säännöt pillien osalta (joissa pienemmät desibelit)voimaan myös Suomessa? Silloinhan Efra hyväksytyt olisi hyvä kannustin. Ei ole pakko vaihtaa pilliä mutta saa jos haluaa. Ja jos Honkkarissa asian saa korjattua ainakin osittain silikoniletkulla niin sekään ei muodostu ongelmaksi. Sitä ei tosin tarvitse sääntöihin kirjata  :grin:

Itse innostuin luokasta juuri tämän rtr-henkisyyden johdosta ja nyt kun ensimmäinen kesä ja kisa on takana niin olen edelleen sitä mieltä ettei säännöissä saisi sallia liikaa virittelyä. Montakohan kierrosta jäin eilen Hokelle toisessa finaalissa (monta!) mutta se ei johtunut koneesta vaan kuskista ja auton säädöistä, enimmäkseen kuskista. Kun säännöt ovat tiukat virittämisen suhteen, uudet harrastajat kuten minä, keskitymme auton säätämiseen ja harjoitteluun vauhdin nostattamiseksi. Uusi harrastaja helposti alkaa heti virittämään autoa saadakseen lisää vauhtia mikäli säännöt sen sallivat. Ja sehän ei tunnetusti ole se oikea tapa kierrosaikojen parantamiseen...

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #148 : 15.09.08 - klo: 15.56 »
Äänenvaimennusta on niissä toisissa helpompi virittää kuin koittaa niissä toisissa pidentää liian lyhyeksi jätettyä pohjalevyä.

Itseasiassa tuon korjaa helposti ST:n pohjalevyllä ja "normaalimittaisella" etukardaanilla. Näinhän se on tehty GT2:ssa jonka pitäs tulla ulos tässä viikkojen aikana. en ole tehnyt sitä koska sitten ei tuo F430 kori olisi enää sopinut, pidän itse siitä kyllä, vaikkakin uudet Audi ja Vette korit ovatkin hienoja GT2 auton myötä ja prolinen (pidempi?) kori on jo nyt saatavilla. ei ole tarkoitus esittää kritiikitöntä kehumista, mutta eipä tässä nyt juuri haukuttavaakaan ole, minusta autotkin ovat hyvännäköisiä, etenkin Aston ja Ferrari. IGT auton pieniä puutteita on kyllä runsaasti käsitelty IGT:n omassa topikissa, siitä on vaan aikaa, ja pakoputkisto ei kuitenkaan kuulu niihin äänen osalta. Jos tuon pakari asian fiksaa helposti näissä muissa mitä lienevätkään, niin suotavaa on..

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #149 : 18.09.08 - klo: 10.06 »
Pliis älkää heti vetäkö hernettä nenään, vaikka kysynkin seuraavaa. Minusta siinä voisi olla ideaa - olisko?

Eli:

Ilmeisesti tuo DM-1 "spec" on 1:8 kokoinen eli nykyistä DM:ää hieman pienempi. En tiedä tuleeko se mukaan kotimaiseen tarjontaan, mutta oletan niin. Ymmärrän kyllä samalla että nykyistä DM:ää on jo myyty muutamia kappaleita.

Olisko ideaa jos GT luokassa 2009 ajettaisiin vain 1:8 kokoisilla autoilla, IGT, GTP, DM1 "spec" ja mahdollisesti vain RTR moottoreilla, ja/tai moottorille joku hintakatto kuten on keskusteltu

En tiedä olisiko sitten niin että open luokassa saisi olla mikä tahansa kulkuväline ja moottori. Kuuluisiko sitten IGT2 DM1:n ohella myös tähän ryhmään..en osaa sanoa, buggypohjainen kuitenkin (ja minusta enemmän 1:8 kuin 1:7).

Eli KISS periaatteella GT luokkaan on sallittu auto, jonka päälle nätisti istuu tämä kori



Kuten sanoin, toivottavasti tästä ei kukaan hermostu, vain ajatus joka perustuu siihen, että ilmeisesti jenkeissä näin on kutakuinkin toimittu jos olen oikein ymmärtänyt. Mieti 2min ennenkuin postaat vastauksen  :wink:

« Viimeksi muokattu: 18.09.08 - klo: 10.21 kirjoittanut Mika R »