Kirjoittaja Aihe: GT Rata-autoilu  (Luettu 911852 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #150 : 18.09.08 - klo: 10.41 »
Pliis älkää heti vetäkö hernettä nenään, vaikka kysynkin seuraavaa. Minusta siinä voisi olla ideaa - olisko?

Eli:

Ilmeisesti tuo DM-1 "spec" on 1:8 kokoinen eli nykyistä DM:ää hieman pienempi. En tiedä tuleeko se mukaan kotimaiseen tarjontaan, mutta oletan niin. Ymmärrän kyllä samalla että nykyistä DM:ää on jo myyty muutamia kappaleita.

Olisko ideaa jos GT luokassa 2009 ajettaisiin vain 1:8 kokoisilla autoilla, IGT, GTP, DM1 "spec" ja mahdollisesti vain RTR moottoreilla, ja/tai moottorille joku hintakatto kuten on keskusteltu

En tiedä olisiko sitten niin että open luokassa saisi olla mikä tahansa kulkuväline ja moottori. Kuuluisiko sitten IGT2 DM1:n ohella myös tähän ryhmään..en osaa sanoa, buggypohjainen kuitenkin (ja minusta enemmän 1:8 kuin 1:7).

Eli KISS periaatteella GT luokkaan on sallittu auto, jonka päälle nätisti istuu tämä kori



Kuten sanoin, toivottavasti tästä ei kukaan hermostu, vain ajatus joka perustuu siihen, että ilmeisesti jenkeissä näin on kutakuinkin toimittu jos olen oikein ymmärtänyt. Mieti 2min ennenkuin postaat vastauksen  :wink:



En mieti, vaan olen onnellinen etten ole vielä DM-Onea tilannut...

Katsotaan näköjään talven yli että mikä tilataan, vai tilataanko mitään..

Kirpakoita kommentteja saattaa kyllä vielä ilmaantua, otan uuden sipsipussin ja istun odottelemaan...
« Viimeksi muokattu: 18.09.08 - klo: 13.04 kirjoittanut bluebeetle »
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #151 : 18.09.08 - klo: 10.55 »
BB, voisitko quotata mun ehdotuksen vastaukseesi jotta se on helpompi nähdä tällä samalla sivulla, kiitos

Painotan ettei todellakaan ole tarkoitus dissata yhtään valmistajaa, vaan mukana "pure" GT luokkaan ovat ehdolla siis HN DM-1 "Spec", HN GTP-2, Kyosho IGT

ja loput siis openiin kuten ehdotuksssa edellä, uskoisin tämän tukevan parhaalla mahdollisella tavalla nykyistä autokantaa; ei liene järkeä että taas kaikkien pitää ostaa uusi jotta pärjää?
« Viimeksi muokattu: 18.09.08 - klo: 11.00 kirjoittanut Mika R »

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #152 : 18.09.08 - klo: 11.03 »
Noin yleisesti en usko, että GT-luokkaa kannattaa alkaa jakamaan eri luokkiin, ainakaan ensikaudelle. Harrastajia ei välttämättä riitä.

Mielenkiintoista on kuitenkin näiden autojen vertailu. Nyky IGT ja DM-1 ovat kuitenkin aivan eri lähtökohdista ja sitähän voi spekuloida kuuluisiko ne edes samaan luokkaan?

IGT2 ja DM-1 sen sijaan ovat taas lähempänä toisiaan, ainakin mitoiltaan. Sitä en osaa sanoa, miten tuo DM-1 spec sitten sijoittautuu näihin verrattuna.

Lisää soppaa tulee sekoittamaan Hobaon Hyper 1/7 vai mikä se nyt sitten oli.
Old fart

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #153 : 18.09.08 - klo: 11.08 »
Joten, ehdotatko siis että kaikkien on hankittava DM1 kilpaillakseen tasavertaisesti yhdessä GT -luokassa 2009, tai aiankin vaihdettava kalustoa? Luinko tuon jotenkin väärin mitä kirjoitit.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #154 : 18.09.08 - klo: 11.31 »
Olisko ideaa jos GT luokassa 2009 ajettaisiin vain 1:8 kokoisilla autoilla, IGT, GTP, DM1 "spec" ja mahdollisesti vain RTR moottoreilla, ja/tai moottorille joku hintakatto kuten on keskusteltu

Tämähän tarkoittaisi suoraan sitä, että ne, jotka jo DM1 ovat hommanneet, joutuvat taas hankkimaan uuden auton, jotta voivat kilpailla?. Samoin kuvasta jää kokonaan pois Hobao One-Seven, kuten Mikko jo totesikin. Yhtälailla voisi ehdottaa, että GT-luokka ajetaan ainoastaan mittakaavassa 1:7, jolloin IGT:t jäisi pois, tässä tuskin on kuitenkaan mitään mieltä.

Mielipiteeni, jonka olen jo useasti tässä kesän-syksyn aikan tuonut esille on se, että harrastajia ei riitä Suomen maassa kunnolliseen GT-merkkiluokkaan tai useampaan eri GT-luokkaan. Tästä johtopäätöksenä olen ehdottomasti sitä mieltä, että vain yksi GT-luokka.

Sen sijaan säännöistä pitää keskustella. Sääntöjen yhtenä tarkoituksenahan on tehdä luokasta mielenkiintoisen ja mielekkään --> tasapuolisen. Uskon vahvasti siihen, että säännöt voidaan laatia siten, että kilpaileminen yhdessä luokassa onnistuu, tämä kuitenkin edellyttää sitä pitkään peräänkuulutettua kompromissintekokykyä. Ymmärrykseni mukaan juuri moottorikysymys on se, johon pitää paneutua.

Jotenkin uskoisin, että kalustopuolella DM1, IGT2 ja 1/7 ovat aika samalla viivalla, joten loppu jää kuskin taitojen varaan. Voitettiinhan luokka tänäkin vuonna autolla, jonka ei ennakkokäsitysten mukaan pitänyt olla kilpailukykyinen. (ja tämä viimeinen ei ollut sitten mikään puukko!)
Flying Calacucco

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #155 : 18.09.08 - klo: 11.41 »
Kuten kirjoitin, ymmärrän että DM1 autoja on jo myyty muutamia, en niin hölmö ole.
Mutta vain muutamia (5?), kun taas koko maa lienee täynnä IGT ja GTP autoja.
Ehkä nykyiset DM1 autot voidaan helposti muuttaa "spec" -autoksi joten siitä ei koidu suurta ongelmaa.

Toisaalta DM1:t vievät ykkössijat jatkossa, jos niillä ajetaan samassa luokassa koko kausi ja kuskeina maan parhaat M8 kuskit. Joten mikä järki osallistua jollain muulla, vain huvin vuoksi? En usko että IGT2 on samalla viivalla, se on buggy pohjainen, DM1 on isompi ja ns. "purpose built" rata-auto.

Miettisin vielä huolellisesti mikä palvelee parhaiten harrastajakuntaa sekä nykyisellä kalustolla että uudella. Olen valmis "kompromisoimaan" GT2 auton ulos "spec" -luokasta, jos sitä halutaan.

Olisin kiinnostunut kuulemaan mikä on One-Seven auton tilanne? Tuleeko ja missä määrin.

Jos kompromissiin ei päästä, se tarkoittaa uuden kaluston hankintaa lähes jokaiselle joka tapauksessa, ehkä 5 ukkoa poislukien joilla on jo DM1.


e: okei säännöillä voidaan vaikuttaa, kuten moottorin koolla (jos auton mittoihin ei puututa), mutta oletko valmis ajamaan alitehoisella koneella tasaväkisyyden nimissä? Joku (eräs ent. asfalttikuski joka ei aja GT luokkaa) kirjoitti että autot kulkevat nykyisellään jo muutenkin liian kovaa ollakseen ns. entry luokka, mikä oli aiankin joskus luokan idea (tämän vuoden alussa).
« Viimeksi muokattu: 18.09.08 - klo: 11.54 kirjoittanut Mika R »

Poissa moukari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Racers Group Finland
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #156 : 18.09.08 - klo: 12.27 »
Kuten kirjoitin, ymmärrän että DM1 autoja on jo myyty muutamia, en niin hölmö ole.
Mutta vain muutamia (5?), kun taas koko maa lienee täynnä IGT ja GTP autoja.
Ehkä nykyiset DM1 autot voidaan helposti muuttaa "spec" -autoksi joten siitä ei koidu suurta ongelmaa.



Mika nyt kyllä rauhotas vähä tota juttua, onko oikeesti mitään hajua monta noita DM-1 on suomessa kannattas varmaan tarkistaa asia maahantuojalta ennen ku alkaa huuteleen. Taas kerran voisi sitä Provosointia vähentää tässä keskustelussa en meinaa vaan sua!
Ja en kyllä omasta mielestä ole suomen parhaita M8 kuskeja mutta kiitos kohteliasuudesta vaikka totuutta ei ole tässä  :cheesy:.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #157 : 18.09.08 - klo: 12.39 »
Joten, ehdotatko siis että kaikkien on hankittava DM1 kilpaillakseen tasavertaisesti yhdessä GT -luokassa 2009, tai aiankin vaihdettava kalustoa? Luinko tuon jotenkin väärin mitä kirjoitit.
En tarkoittanut, enkä rivien välistä yrittänyt antaa ymmärtääkkään, enkä edes välttämättä ole kanssasi samaa mieltä asiasta.

DM-1:n vauhtiin en itse pystynyt viime kisassa vastaamaan, mutta esim noilla IGT2:n välityksillä voisi ainakin korjata tilannetta. Itse käytin vakio spurreja ja vakiota isompi pinioneita (17/21 vs. 15/19). Vakio spurrien kanssa ei enää pidempiä välityksiä voi käyttää koska 1. vaihde menee liian pitkäksi, eikä kiihtyvyys hitaista mutkista, saati paikaltaan riitä. Nyt sitten IGT2:n spurreilla voisi välityksiä jopa kasvattaa, koska 1. vaihde on jo lähtökohtasesti lyhyempi.
Lisäksi IGT2:ssa tulee olemaan uusi moottori, minkä pitäisi ainakin käydä viileämpänä, jolloin sitä voinee säätää kireämmälle, kuin nykyistä. Miten muuten tuo uusi GXR28SG poikkeaa nykyisestä ei ole tietoa.

Mitä ajettavuuteen tulee, niin ei se DM-1 ajettavuus ihan itsestäänselvyys ollut, minkä voi todeta lukemalla ko. auton topikkia.

Sitten taas IGT:n ajettavuus ei ainakaan itsellä ei ole koskaan ollut ongelma. Auto käyttäytyi suoraan laatikosta tasapainoisesti ja säätämällä vielä paremmin. Nyt sitten kun IGT2 tulee niin siinä on pidempi pohjalevy, minkä uskoisin vain parantavan auton käytöstä. Ainakin rauhoittaa käytöstä pidon rajamailla.

Jos nyt sitten tuntuu siltä, että IGT2 on "paperilla" liki joka suhteessa altavastaaja DM-1 nähden niin painossa IGT2 on kuitenkin reilusti voitolla.

Edit: Eikä pidä unohtaa sitä Hobaoo - se tulee kuitenkin nurkan takaa ja pieksee meidät kaikki joka suhteessa  :tongue:
« Viimeksi muokattu: 18.09.08 - klo: 12.42 kirjoittanut Mikko L »
Old fart

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #158 : 18.09.08 - klo: 13.06 »
On ihan ok olla eri mieltä, Mikko.

No ei tästä enempää tällä erää. Luulen, että se minkä halusin tuoda esiin on jo tuotu. Ehkä sitä voi vielä miettiä, jos ei ole kiire tehdä päätöksiä tämän "yhden luokan suhteen".

Jos lisäät tuonne sunnuntain kisaan vielä muutaman ukon (Heinoset ja muutama muu) DM1:lle, niin sulla ei ole enää asiaa A-finaaliin. Tyydy sitten siihen  :grin:

e: Enemmän 1:8 "spec" autolla, joka suunnalta HN & Kyosho (en tiedä Hobaosta) saumat olisivat tasaisemmat joka ukolla, myös ns. yllättäjillä.
« Viimeksi muokattu: 18.09.08 - klo: 13.13 kirjoittanut Mika R »

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #159 : 18.09.08 - klo: 13.08 »
Joo, yhtä luokkaa minäkin MAHDOLLISENA uutena tulokkaana enempi kannattaisin...

Perusteluiksi ainakin sen verran että jos kaluston hommaan, niin se tulee olemaan tämänhetkisten teknisten ratkaisujen valossa dm-one.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #160 : 18.09.08 - klo: 13.17 »
On ihan ok olla eri mieltä, Mikko.

Jos lisäät tuonne sunnuntain kisaan vielä muutaman ukon (Heinoset ja muutama muu) DM1:lle, niin sulla ei ole enää asiaa A-finaaliin. Tyydy sitten siihen  :grin:
Niin, entä kun IGT2:lla ajaa muutama muu "huippukuski" eikö nekään sitten mahdu A-finaaliin jos mun ajotaidot ei riitä?
Old fart

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #161 : 18.09.08 - klo: 13.22 »
On ihan ok olla eri mieltä, Mikko.

Jos lisäät tuonne sunnuntain kisaan vielä muutaman ukon (Heinoset ja muutama muu) DM1:lle, niin sulla ei ole enää asiaa A-finaaliin. Tyydy sitten siihen  :grin:
Niin, entä kun IGT2:lla ajaa muutama muu "huippukuski" eikö nekään sitten mahdu A-finaaliin jos mun ajotaidot ei riitä?

Siinä ja siinä, aika näyttää. Älä ota tätä loukkauksena, en usko että mahdun minäkään. Riippuu aivan siitä kuinka iskuun viilattuja nuo DM1 autot sitten ovat - ja luulen että halua siihen löytyy melkoisesti, se on nähty. Lisäksi on selvää, että "purpose built" -runko antaa ihan toisenlaiset mahdollisuudet pärjätä radalla, ainakin silloin kun autot ovat uusia ja ehjiä. Ja huippujätkillähän ne ovat.

En väitä etteikö GT2 olisi erinomainen auto ja todella makeennäköinen, mutta enemmänkin tuon DM1 "specin" tasoa, uskoisin. GT2:n eduksi voi myös laskea että lienee helppo aloittelijalle ihan samalla tavalla kuin IGT:kin oli. Tietenkään en tässä voi verrata muihin merkkeihin.
GT2 on nopeampi kuin mitä GT1 oli paketista, mutta täysverisiä rata-autoja nämä eivät edelleenkään ole, rakenne on edelleen buggypohjainen ja siinä mielessä myö helppo, kestävä ja monelle tuttukin.

Yritän vaan sanoa, että jos tulokset alkaa olee liian ennalta määrättyjä, niin kuka haluaa osallistua, etenkin jos muita parempia kisoja on tarjolla. Lajilla ei kuitenkaan ole sellaisia perinteitä kuin esim. krossilla, jossa autot ovat samankokoisia.
« Viimeksi muokattu: 18.09.08 - klo: 13.34 kirjoittanut Mika R »

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #162 : 18.09.08 - klo: 13.43 »
Lisään vielä, että en tietenkään ehdoittaisi tätä, jos esim. HN:llä ei olisi kuin DM1 mutta kun löytyy myös tuo "spec" nykyään. Tietty jos autoja on myyty paljon niin voi olla aivan liian myöhäistä tehdä linjauksia tämän suhteen "yhdessä luokassa".

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #163 : 18.09.08 - klo: 13.52 »
Tässä hieman materiaalia spekulaatioille:

               IGT2   DM-1   One-Seven
Pituus (mm)   515     610   735
Leveys (mm)   310   375   305
Aks.väli (mm)   360   387   396
Paino (g)   3650   4000   4100
Tankki (ml)   150   125   250

Arvot on netistä naarattu, eli voivat erittäin helposti olla osin virheellisiä. Vain DM-1 paino on varikolla kuultu arvo, netissä joissakin lähteissä ilmoitetaan n. 2850g - mikä ei varmaankaan pidä paikkansa.
« Viimeksi muokattu: 18.09.08 - klo: 13.55 kirjoittanut Mikko L »
Old fart

Poissa moukari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Racers Group Finland
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #164 : 18.09.08 - klo: 14.00 »


Jos lisäät tuonne sunnuntain kisaan vielä muutaman ukon (Heinoset ja muutama muu) DM1:lle, niin sulla ei ole enää asiaa A-finaaliin. Tyydy sitten siihen  :grin:


Näinkin voi käydä ja tyydyn siihen sitten ja pystyn käsittelemään häviöni ilman koloa itsetuntooni  :cheesy: Mika pakko kysyä miksi kerjäät oikeasti vähän väliä verta nenästä. Sä järjestät kyllä oikeesti välillä aika kohtauksia. Jos nyt lähdetään siltä pohjalta että kaikki ei oo vihollisia ja kusipäitä ennenkuin toisin todistetaan ni tää olis varmasti helpompaa.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #165 : 18.09.08 - klo: 14.06 »
Pitää varmaan jonkinsortin GT-auto hommata, nii voi tulla tähänkin ketjuun pitään älämölöä oikeen kunnolla ja tunteella.
Siihen asti koitan pärjätä sipsien ja dipin kanssa kotikatsomossa, tätä on hyvä tykiltä katsoa.
/ Jere Siirilä

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #166 : 18.09.08 - klo: 14.09 »
Ajatus:

Jos luokan epätasaisuus jännittää niin miten olisi DTM-tyyliset lisäpainot? Voittajalle +200g, kakkoselle +100g ja kolmoselle +50g. Sijoituksista 8.-10. -50g, 11.-12. -100g ja huonompi kuin 13. -200g

Tämä nyt oli vain tämmöinen ajatus...
Old fart

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #167 : 18.09.08 - klo: 14.12 »


Jos lisäät tuonne sunnuntain kisaan vielä muutaman ukon (Heinoset ja muutama muu) DM1:lle, niin sulla ei ole enää asiaa A-finaaliin. Tyydy sitten siihen  :grin:


Näinkin voi käydä ja tyydyn siihen sitten ja pystyn käsittelemään häviöni ilman koloa itsetuntooni  :cheesy: Mika pakko kysyä miksi kerjäät oikeasti vähän väliä verta nenästä. Sä järjestät kyllä oikeesti välillä aika kohtauksia. Jos nyt lähdetään siltä pohjalta että kaikki ei oo vihollisia ja kusipäitä ennenkuin toisin todistetaan ni tää olis varmasti helpompaa.

Koska haluaisin nähdä tämän lajin olevan jotain muuta kuin ammattikuskien kakkosluokka. Haluaisin nähdä ne joululahjaksi ostetut IGT ja GTP RTR autot radalla ja kisoissa. Tai sitten edes niin että ammatikuskit ajaa samoilla autoilla kuin taviksetkin. Ehkä se on liikaa vaadittu.

Tietysti on hienoa, että voidaan muuten vaan käydä ajamassa radalla tai sitten jotain muuta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #168 : 18.09.08 - klo: 14.12 »
Jos lisäät tuonne sunnuntain kisaan vielä muutaman ukon (Heinoset ja muutama muu) DM1:lle, niin sulla ei ole enää asiaa A-finaaliin. Tyydy sitten siihen  :grin:

Noniin... tulihan se sieltä.

Eli säännöillä yms yritetään siis vääntää omaa tilannetta paremmaksi, eikä tehdäkkään luokkaa mahdollisimman helpoksi aloittelevalle kuskille tulla mukaan.

Kuten niin moneen kertaan olen yrittänyt painottaa esim moottori keskusteluissakin niin olen tuonut esiin, eli ei liiallisia rajoituksia koska se hankaloittaa mukaan tulemista, tai jossain määrin lisää kustannuksia.

Muutenkin tämä autojen suorituskyky keskustelu nostattaa niskavilloja pystyyn samalla kun se huvittaa...
Puhutaan jatkuvasti ristiin huippu kuskeista, ja yhtäkkiä sanotaankin jonkun auton olevan ylivoimanen unohtaen kuski kokonaan... ja taas seuraavaksi sanotaankin että M8 huiput ajamassa...

Mikko mainitsi myös välityksten vaihdon korjaavan mahdollisesti tilannetta...
Hmm... itse muistan ainakin mc.larenin roikkuneen perässä, kulkien lähes samaa nopeutta ja mutkissa myös... Monta kierrosta mentiin peräkanaa.
Toki minun nopeuteen vaikutti renkaan kuluminen ja totesinkin että en pääse enää kovempaa... Tosin ei ne läppiajat näköjään paljoa huippu läpistä jääneet, eli toisinsanoen ei se Mikon vauhtikaan kummosemmin mun nopeudesta jäänyt...
Ja välityksillähän lähinnä vaikutetaan huippunopeuteen, joka sekin on jo moneen kertaan eri luokissa todettu että ei suoranopeudella kisoja voiteta vaan tasaisen nopeilla kierrosajoilla.
No mut joo... näillä asioillahan voi spekuloida ties kuinka paljon ja loppujenlopuksi ensi kesänähän sen näkee miten kukakin on ratkaissut autojensa säädöt yms asiat.

Mutta....
Kaikkein eniten kyllä ihmetyttää että jo ennenkuin IGT2 on edes tullut ja sitä varsinkaan radalla edes kokeiltu, aletaan miettimään autojen keskinäisiä voimasuhteita...
Ja jopa ennenkuin koko luokkaa on edes tarkempana sarjana ajettukaan...

Eikö nyt tärkeintä olis saada mahdollisimman paljon osallistujia kyseiseen luokkaan ja sitäkautta luokka kehittymään???
Sen toteutuminen vain ja ainoastaan hidastuu mikäli lähdetään rajoittamaan jopa automallejakin.
Jälleen vedän tähän mukaan esimerkin viimetalvelta.
Käytiin kauheaa vääntöä jälleen kerran sharkin ja asson eroista.
Totta on että autot ovat aivan eri painoiset jne, mutta kuten kisoissa nähtiin niin todella tasaväkisesti siellä edettiin auton merkkiin ja moottoriin katsomatta.
Lopputuloksena oli myös se että tulevalle talvelle ei ainakaan näillä tiedoin ole tulossa mitään yksityyppi luokkaa... (ainakaan toivottavasti)

Harrastajat tykkäävät mahdollisuuksista... Joku haluaa ajaa jollain autolla ihan vain sen takia että se poikkeaa massasta ja halutaan itse ruuvata, ja hioa autosta mahdollisimman nopea ja omaan ajotyyliin sopiva.

Mut hei ihan oikeesti...

Kaikki GT luokan autot sallituiksi ja jokin rajoitus moottoreihin...
Sillä sopalla yksi kausi läpi niin ollaan kaikki kilometrin viisaampia.

stimpson

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #169 : 18.09.08 - klo: 14.17 »
Riippuu aivan siitä kuinka iskuun viilattuja nuo DM1 autot sitten ovat - ja luulen että halua siihen löytyy melkoisesti, se on nähty. Lisäksi on selvää, että "purpose built" -runko antaa ihan toisenlaiset mahdollisuudet pärjätä radalla, ainakin silloin kun autot ovat uusia ja ehjiä. Ja huippujätkillähän ne ovat.

Yritän vaan sanoa, että jos tulokset alkaa olee liian ennalta määrättyjä, niin kuka haluaa osallistua, etenkin jos muita parempia kisoja on tarjolla. Lajilla ei kuitenkaan ole sellaisia perinteitä kuin esim. krossilla, jossa autot ovat samankokoisia.

Tämä alkaa kuulostamaan jo ihan ajojahdilta! Ei DM-1 ole mikään purposebuilt rata-auto! Se nyt selviää jo ihan vertaamalla sitä esim. M8 ja TP-10 luokan autoihin. Se on vielä kilometrien päässä rata-autosta...

Ja että tulokset olisi jo ennalta määrättyjä? Mitä ihmettä... Jos radalla on huippukuski, niin SE HUIPPUKUSKI ON TAVALLISTA HARRASTAJAA NOPEAMPI IHAN MILLÄ TAHANSA TASAVÄKISELLÄ KALUSTOLLA! Sen takia se on "huippukuski". Ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, kielletäänkö DM-1 sarjasta vai ei. Ne samat huippukuskit ovat nopeita muillakin autoilla ja säätävät ne ihan yhtälailla hyviksi ajaa...  :tongue:

Kovasti myöskin ihmetyttää puheet, että halutaan halpa specci luokka, jossa panostamalla ei pärjää. Seuraavassa postauksessa sitten taas kuolataan uuden koneen perään, jonka voi vetää enemmän piikille, että saadaan vauhtia lisää. Jotenkin ristiriidassa taas nämäkin argumentit keskenään. Samaten tuo välityksien muuttaminen... moneen kertaan on todettu, että entry luokaksi tässä on jo NYT liikaa vauhtia ja silti sitä kaikki yrittävät vaan saada lisää!

Jos GT-luokasta on tosissaan muodostumassa Kyoshon tuotteita suosiva luokka, niin onnea vaan matkaan! (Sen voi sanoa ihan ääneenkin, eikä yrittää vängätä 1:7 autoja skaala verukkeilla pihalle!)  :grin:

Tähän aamuun asti vielä harkitsin GT-kaluston ostoa, mutta onneksi luin tämän topicin. Nyt voi senkin rahan panostaa sähköpuolelle...

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #170 : 18.09.08 - klo: 14.34 »
Eikö nyt tärkeintä olis saada mahdollisimman paljon osallistujia kyseiseen luokkaan ja sitäkautta luokka kehittymään???

Tää on muuten just näin.

Pannaas hieman lunta pipoon ja vedetään henkeä. Toivon mukaan tämä keskustelu ei oikeasti saa ketään vetäytymään GT-sarjasta/harrastuksesta varsinkaan yksittäisten henkilöiden mielipiteiden vuoksi. Pidetään nyt mielessä myös se, että asioista ei päätetä täällä huutamalla.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #171 : 18.09.08 - klo: 14.37 »
Haluaisin nähdä ne joululahjaksi ostetut IGT ja GTP RTR autot radalla ja kisoissa. Tai sitten edes niin että ammatikuskit ajaa samoilla autoilla kuin taviksetkin. Ehkä se on liikaa vaadittu.

Siis mitä ihmettä sä horiset????

Sulla ittelläs on mitä ilmeisemmin kaikkein eniten muokattu auto mitä kellään GT autolla ajavalla...

Honkkarit on olleet aivan suoraan paketista... Vähän säätöjä muutettu ja renkaat vaihdettu.
Jonkinverran ajettu myös paketissa tulevilla renkaillakin, kuten itse ajoin viimekisoissa alkuerän.

Omat kokemukset ovat:
Hongnor GTP RTR... Voitto... Takalinkin paikkaa ja diffiöljyt vaihdettu... Renkaat vaihdettu. (krossarista otetut sähköt)

Hongnor DM-1 rtr... Voitto... renkaankulmat, takadiffiöljy, iskariöljyt, renkaat vaihdettu. (krossarista otetut sähköt)

Molemmissa autoissa siis aivan kaikki muuten kuten paketista nostettuna.

Miten ihmeessä siis ajoin erilaisella autolla kuin kuka tahansa voisi jolupukin kontista kaivaa????????

Ihan oikeesti mä oon pihalla ku lumiukko juhannuksena tästä kiemurtelusta ja puutaheinää puhumisesta.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #172 : 18.09.08 - klo: 14.38 »
Näiden puheiden perusteella on aivan turha tehdä suuria johtopäätöksiä luokan sääntöjen suhteen - niitä ei tällä palstalla päätetä.

Ja jos nyt joku on tulkinnut minun viestini jotakin merkkiä suosivaksi niin olet tulkinnut väärin.

Ja Hokelle: Ei se ero niin suuri ollutkaan kisoissa, mutta jos mutkissa mennään noin suurinpiirtein tasatahtia ja suoralla toinen kovempaa, niin silloin alkaa syntyä 40 kierroksen finaalissa eroa. Ja minun IGT:n ja DM-1 huippunopeuksissa oli selkeä ero...

Ite en todellakaan ole ollut julistamassa tulevan kauden voittajaa, vain spekuloinut omien kokemusten ja tietojen pohjalta. Kaikki voivat antaa omat näkemyksensä.
Old fart

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #173 : 18.09.08 - klo: 14.53 »
http://www.ofna.com/index.php
Viimisistä kisoista näkyy olevan tuollakin.
Myös dm-1"spec" on jo myynnissä rapakon takana.
Liikaa Kyoshoja

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #174 : 18.09.08 - klo: 15.04 »
Jos todella tykkää ajaa GT autoja, niin ei sääntökeskustelun pitäisi olla suuri este ostopäätökselle.

En ole yhtään autoa rajannut kilpailuista pois kokonaan, ehdotin edellä ns. "spec" luokkaa ja openia, jälkimmäisessä isommat autot:
- kisapäivä pysyy yhtä pitkänä, ainakin näillä kilpailijamäärillä vielä
- samantasoiset autot samoissa erissä
- kaikki saa ajaa yhtä paljon

Jos olen nyt aikeissa ostaa hihnavetoisen rallygame auton, pääseekö sillä sitten takuuvarmasti ajamaan kilpaa?

Mun mielestä todellisen kilvanajon pitäisi tapahtua niissä olemassaolevissa luokissa kuin M8, LS-5 ja TP10 joita meillä jo on. Edelleenkin pitäisin tätä ns. entry sarjana jossa yhdistyy mukavasti krossi ja rata.


« Viimeksi muokattu: 18.09.08 - klo: 15.12 kirjoittanut Mika R »

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #175 : 18.09.08 - klo: 15.25 »
Kaikille GT-luokasta kiinnostuneille tiedoksi

Olemme perustaneet työryhmän, joka on ottanut tehtäväkseen suunnitella GT-luokan säännöt sekä kilpailusarjan kaudelle 2009. Työryhmä koostuu kolmesta henkilöstä, jotka ovat:

  • Mikko Laitinen (Mikko L)
  • Pekka Kuronen (peitsamo)
  • Matti Korvenmaa (copter)

Työryhmän tavoitteena on organisoida ensi kaudelle 2009 neljän osakilpailun kilpailusarja, joka perustuu ennalta tehtyihin sääntöihin sekä laadukkaisiin kilpailuihin. Kilpailut on jaettu maantieteellisesti siten, että jokainen kilpailu ajetaan omalla radallaan. Työryhmä on taloudellisesti riippumaton.

Työryhmä julkistaa kilpailukalenterin sekä säännöt siinä vaiheessa kun ne ovat valmiina. Tähän mennessä työryhmä on tehnyt mm. seuraavia asioita:

  • Alustava sääntöluonnos on tehty
  • Alustavat keskustelut kilpailujärjestäjien (seurojen) kanssa on suoritettu ja niiden pohjalta alustava kilpailukalenteri on olemassa
  • Eri maahantuojien kanssa on keskusteltu sarjan luomisesta eri merkkien varaosasaatavuuden varmistamiseksi
  • Työryhmän seuraava kokous on sovittu pidettäväksi 3.10.2008

3.10.2008 pidettävän kokouksen tarkoituksena on:

  • Jalostaa olemassa olevaa sääntöluonnosta
  • Jalostaa kisaformaattia
  • Miettiä muita luokkaan liittyviä asiota / vaikutteita
  • Nauttia pari GT:tä ;)

Säännöt tulevat perustumaan teknisiin määritelmiin, joiden perusteella eri autojen soveltuvuus luokkaan voidaan todeta. Lähtökohtana pidetään sitä, että sääntöjen puitteissa mukaan tulee mahtumaan jo tällä hetkellä ajossa olevat autot sekä lähitulevaisuudessa julkaistavat uudet luokkaan soveltuvat autot.

Mikäli sinulla on rakentavia ehdotuksia, ajatuksia tai ideoita liittyen tulevaan GT-luokkaan, niin voit ottaa yhteyttä suoraan keneen työryhmän jäseneen tahansa tai kirjoittaa asiasi tälle palstalle. Vaikka tämän palstan keskustelut välillä poikkeavatkin aiheestaan luvattoman paljon, ei se silti tarkoita, etteikö asiallisia kommentteja olisi huomioitu.

Henkilökohtaisesti toivon, että GT-luokka tulee menestymään ja työryhmän perustaminen oikeasti miettimään näitä asioita oli mielestäni ainoa oikea ratkaisu. Toivon että keskustelu tämän asian suhteen pysyy asiallisena ja työryhmä saa työrauhan, joka edistää sääntöjen sekä kilpailukalenterin valmistumista.

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #176 : 18.09.08 - klo: 15.38 »
http://www.ofna.com/index.php
Viimisistä kisoista näkyy olevan tuollakin.
Myös dm-1"spec" on jo myynnissä rapakon takana.

Näyttävät olevan eri skaalan autoja valmistajan mukaan.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #177 : 18.09.08 - klo: 15.40 »
AAAIVAN MAHTAVAA GUYS!!!!!!

Nyt ei tarvitse enää pelätä että potentiaalinen luokka kuolee jo synnytyskanavaan.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #178 : 18.09.08 - klo: 15.42 »
- kaikki saa ajaa yhtä paljon

Jos halutaan ns. kansanluokka niin tämä on ehkä se tärkein motivaattori.

Se on tasan varmaa että jokainen hyväksyy sen että joku toinen on toista nopeampi kuljettaja. Tasoerojen tasoittaminen keinotekoisesti on ensinnäkin liian monimutkaista ja liian vaikeaa kisajärjestäjälle (Lue: liian vähän henkilökuntaa). Kaiken lisäksi siinä ei ole mitään järkeä että yritetään tehdä hyvästä kuljettajasta huonompi jollakin teknisellä säädöllä. Jos tähän mentäisiin pitäisi kaikkien moottoritkin säätää samalla kaverilla jotta homma olisi tasapuolista, eikö?Yleensä se parempi kuljettaja on myös hieman kokeneempi näissä teknisissä asioissa, se on osa kilpailua ja pidetään se sellaisena.

Palatakseni tuohon lainaukseen niin tärkeintä on nimenomaa tuo "turvattu" ajomäärä per jokainen kilpailija, aivan kuten sähköautoilussa. Tämä on se joka motivoi sitä parkkissuttaajaa osallistumaan. Tämä ajoaikaongelma on jo nähtävissä M8 luokassa. Yhden kisan kokeilijoita on mutta mikä motivoi heitä kun päivän ajoaika kerhosarjassa jää parhaimmillaan alle puoleen tuntiin.

Ehdotankin että työryhmä hyödyntäisi sähköautoilusta tuttua ajokaaviota mahdollisimman paljon. Kuitenkin tuo ns. paras kierrosaika jaottelu on omalla tavallaan kiehtova ihan kuten täysikokoisesta maailmasta. Omalta osaltani kun näen kilpailukalenterin teen jonkin sortin päätöksen siitä oleko kiinnostunut koko sarjasta.

Muistakaa kuitenkin että tämä on HARRASTUS lähes jokaiselle, ei ammatti. Helposti omaksuttava lähestymistapa on yleensä se kaikkein kantavin. Keep it simple!
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #179 : 18.09.08 - klo: 16.00 »
Kiitos Jeppe rakentavasta palautteestasi. Kuten yllä kerroinkin, niin kilpailuformaattia vielä mietitään. Lähtökohta ajattelussa on kuitenkin ollut juuri esittämäsi tapa, että ajoaikaa saa tarpeeksi kukin kuljettaja.

Näin alustavasti olemme miettineet kahta eri vaihtoehtoa kilpailuformaatiksi, joita käsittelemme seuraavassa kokouksessamme. Molemmissa formaateissa taattua ajoaikaa on vähintään 69 minuuttia + lämmittelyt.