Kirjoittaja Aihe: Micro RC - 1/76 - 1/87  (Luettu 2284 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JPA

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Micro RC - 1/76 - 1/87
« : 25.08.08 - klo: 12.04 »
En haulla löytänyt mitään tästä aiheesta, eikä googlekaan tarjonnut suomalaisia osumia, joten kysytäänpä
täältä - Mielessä on siis nuo Saksasta lähtöisin olevat pienikokoiset RCt, yleensä 1/87 skaalassa
olevat kuorma-autot joita ohjataan radiolla tai IR-lähettimellä.

Ks. mm http://www.tttt-parts.org

Pari videota:

http://www.youtube.com/watch?v=ywHR0tTHuF4&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=xQS5CwaOeCw&feature=related


Olisin kiinnostunut projektin puutteessa alkaa väkertämään moista, ja hieman pohjatyötä on tullut jo tehtyä - ilmoitelkaapa
jos jollain olisi kokemusta tuollaisen rakentamista - joko alkutekijöistään, tai käyttäen mm. em. linkin takaa saatavia
valmiita komponentteja. Ajatuksena tuollainen on mainio, toteutus vaan suht hankalaa pienen koon vuoksi, varsinkin jos haluaa esim. nelivedon esikuvien mukaisesti.



« Viimeksi muokattu: 25.08.08 - klo: 12.13 kirjoittanut JPA »

Poissa JP1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Micro RC - 1/76 - 1/87
« Vastaus #1 : 25.08.08 - klo: 14.48 »
eikös tuo vauhti ala tylsyttään ku menee alle 1km/h. mää en pystyis tommosella leikkii :wink:
mini inferno st gp 09

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Micro RC - 1/76 - 1/87
« Vastaus #2 : 25.08.08 - klo: 17.08 »
tuollainen micro crawleri olisi kyllä ihan kiva.
ei vaan taida halvalla saada.

tavallisetkin micro kokoiset autot olisi kivoja niin voisi jopa tässä pienessä 33.5 neliön yksiössä suristella jos ulkona p*ska ilma, mutta niitäkään ei kovin halvalla saa.
dealextreme kyllä myy halvalla mutta niissä harvoin mainitaan millä taajuudella toimivat tai jos mainitaan niin tietenkin se on laiton taajuus.

tuskin noihin alle 30$ vehkeisiin kuitenkaan voi mitään kiteitä vaihtaa ainakaan kovin helposti.

infrapuna vehkeissä kyrsii vain se että melkein aina ne ladataan ohjaimella joten paristoja kuluu aika kivasti.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa JP1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Micro RC - 1/76 - 1/87
« Vastaus #3 : 25.08.08 - klo: 21.40 »
no paljonko tommoset kunnon vehkeet maksavat?
mini inferno st gp 09

Poissa Jay1

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Micro RC - 1/76 - 1/87
« Vastaus #4 : 27.08.08 - klo: 12.56 »
Table top truckit ovat kyllä melkoisia taidonnäytteitä, itsekin olen niitä ihaillut. Kulkevat kokoonsa nähden upeasti ja tekijän käsissä saa olla kellosepän vikaa jos tuollaisen näpertää alusta asti itse. Rakenteet eivät itsessään ole kovin monimutkaisia, vaan nimenomaan koko mihin ne pitää tehdä...

JPA, minkälaista kinneriä ajattelit? Niin ja laita ihmeessä kuvia jos projektiin ryhdyt! On mielenkiintoista nähdä jousitus- ja voimansiirtoratkaisuja. Itselläni on työn alla hieman isompi, osittain Mini-Z:n tekniikan ympärille tuleva Sisun SA-150. Skaalakoppa on lähes puuvalmis, mutta runko, jousitus ja voimansiirto vasta suunnitteluasteella. Samoja tekniikoita siihenkin kuitenkin pitää soveltaa. Nelivedon toteutus on tosiaan melko hankalaa. Ei muuten, mutta maastokuorma-autoissa kun tuppaa tuota joustovaraa olla melkoisesti, joten kardaaneista pitäisi tehdä jouston mukaan säätyvät ja todellinen haaste olisi etuakselin osat. Tämän takia ainakin itse taidan suosiolla tyytyä takavetoon ja lukkoon/jäykkään akseliin.

Ps. Mistä päin Suomea mahtaa saada parhaiten erilaisia hammaspyöriä?

Poissa JPA

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Micro RC - 1/76 - 1/87
« Vastaus #5 : 28.08.08 - klo: 20.52 »
Elektroniikan piilottamista varten on melkeinpä pysyteltävä kuorma-auto tyyppisissä malleissa, Man 5T on yksi suosituimmista aihioista, koska tilaa on "riittävästi". Nelivedon kanssa on myös se ongelma että kääntösäde kasvaa julmetusti, eli periaatteessa tuollaisessa table top trialissa on takaveto jopa parempi (tai ainakin riittävä), ja monesti suositumpi. Itse haen kuitenkin (jos projektiin ryhdyn) ensisijaisesti autenttisuutta, eli jos esikuva on 4WD, on pienoismallinkin se oltava :)

Kieltämättä puuhastelu on aikamoista kellosepän touhua, joten täytyy tosissaan miettiä pitäisikö akselit ostaa valmiina - saatavuus vaan etenkin etuvedolle on huono, tttt-partsiin tulee joulukuussa seuraava erä vedollisia ohjausakseleita...

Hinnoista: loppujen lopuksi kovinkaan kallis ei projektista välttämättä tule, varsinkin jos mekaniikkaa väkertää itse kasaan. Mikrokokoinen ESC ja servo ovat parikymppiä molemmat, vastari saman verran, ja sitten virta NiMH kennoista tai lipoista. Ohjaukseen
käy FM radio. Nuo valmiit akselit maksavat sitten joitain kymppejä päälle, jos niitä käyttää, eli alle 100 eurolla voi hyvin selvitä.

Toki laitan tänne tietoa jos/kun projekti käynnistyy, katsotaan nyt miten käy. Olisi kyllä hienoa jos joku jo vastaavaa olisi täällä puuhastellut, voisi säästyä muutamalta yllätykseltä rakennusvaiheessa :)

« Viimeksi muokattu: 28.08.08 - klo: 20.55 kirjoittanut JPA »

Poissa Åsgard

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Micro RC - 1/76 - 1/87
« Vastaus #6 : 28.08.08 - klo: 21.26 »
Team Sokeripalat

Poissa Gatling

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Micro RC - 1/76 - 1/87
« Vastaus #7 : 28.08.08 - klo: 21.44 »
varsinkin jos mekaniikkaa väkertää itse kasaan.

Meinaatko rungon rakentaa itse? Tarkoitan tuota pohjaa jne. Tuli mieleen että se materiaali voisi olla hyvä mistä on piirilevyt tehty, jos tiedät. Reikälevy taitaa olla liian heppoista kun siiten kuitenkin joutuu tekemään reikiä? Vai mitä mieltä olet?
HPI E-Firestorm Flux | Tamiya Mini M03

Poissa Gatling

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Micro RC - 1/76 - 1/87
« Vastaus #8 : 28.08.08 - klo: 21.58 »
tuollainen clubi on olemassa http://www.1-87vehicles.org/

edit, sieltä löytyy iso lista osien valmistajia jaistä itse hyötyisin eniten, saksa-englanti sanakirja.
« Viimeksi muokattu: 28.08.08 - klo: 22.05 kirjoittanut Gatling »
HPI E-Firestorm Flux | Tamiya Mini M03