Kirjoittaja Aihe: Torsen tasauspyörästö  (Luettu 66126 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Torsen tasauspyörästö
« : 31.08.08 - klo: 09.48 »
Tätä aihetta on käsitelty siellä sun täällä, mutuiltu suuntaan tai toiseen. Nopealla silmäyksellä ei tullut mitään fiksua vastaan joten pastean kirjoitelmiani (hieman sekavaa aivomyrskyä, mutta kai siitä selvän saa?) tuolta Toiselta foorumilta:


******

Torsen tasauspyörästö keskidiffinä:

Auto lähtee paikaltaan, paino siirtyy taakse, sen johdosta sielä paranee pito, sen johdosta etupäähän menee voimaa helpommin ja etukardaani pyörii nopeammin, torsen ottaa sen voiman joka on menossa etukardaaniin ja kertoo sen neljällä, ja sitten siirtää sen takakardaaniin joka pyörii hitaammin. tätä kautta saadaan taakse 80% vetovoimasta ilman että keuliminen on ongelmana kuten lukkodiffillä.

Perinteisellä diffillä auton lähtiessä liikkeelle, paino siirtyy taakse, sen johdosta sielä paranee pito, sen johdosta etupäähän menee voimaa helpommin ja etukardaani alkaa pyörimään keskidiffin sisäisen välityksen johdosta kaksinkertaista nopeutta diffin runkoon nähden, siitä johtuen eturenkaat palloontuu ja takarenkaat lähinnä raahautuu perässä, saa mutuna vetovoimasta sen 20%.

Torsenilla tämä voimanjakoprosentti on täysin portaaton, noin 20-80% vetovoimasta voidaan siirtää akselista toiseen (riippuen myös TBR-arvosta), riippuen siitä kumpi akseli omaa isomman pidon.

Ja tuosta kertotaulukosta johtuen jos etudiffin kuorma on nolla (etupää vaikka ilmassa), niin silloin kerroin on myös, ja kun kertotaulua miettii nii nollalla on aika huono kertoa mitään, tässä kohtaa taakse ei mene vääntömomenttia ollenkaan. käytännössä: kun keula kevenee liikaa, niin takaa katoaa automaattisesti veto. torsen pyrkii automaattisesti pyrkimään siihen tilanteeseen että taakse siirretään niin paljon voimaa kun on mahdollista ILMAN että auto keulisi.



Tuosta kertoimesta johtuen torsen typ-1 tasaspyörästön käyttö crawlingissa ei tuo voittoa, ellei sielä ole "esijännitettynä" kuormaa, kuten typ-3r torsenissa on.
Tämän keinotekoisen esijännityksen voi tehdä esim siten että mekaaniset jarrut laahaa hieman.

Suosittelen 200% HI-PO autoon, joissa ongelmana etupään turpoilu tai liimalukolla keuliminen.
Torsen toimii myös akselissa.
Varsinkin keskelle asennettuna vaatii täysin uuden ajotavan verrattuna perinteiseen tasauspyörästöön.

Perinteinen typ-1 purettuna:





******



******
Eli jos on TÄYSIN nollakitka toisella akselilla niin sillon toiseen akseliin ei siirry voima. Tämän johdosta crawlingissa mahasta roikkuminen / toisen akselin ilmassa olo tai ristiriipunta ilman akselilukkoja tuottaa jumituksen.
Mutta jos molemmille ulostuloille luodaan teennäinen hyvin pieni kuorma, esim levyjarrut laahaa kardaaneilla niin tätä ongelmaa ei ole.
1:1 autoihin löytyy "Race" mallin torsenia jossa on tämä esijännitys tuotettu sisäisesti.


http://video.google.com/videoplay?docid=9072883197544018466
Tässä BMW liikkeen vertailuesimerkki, audin kohdalla tuo esittää ihan täysin sitä mitä torsen on.
Videolla on ajonhallintalaitteen sulake otettu pois käytöstä, koska se tarjoaisi automaattisesti taakse ripauksen jarrua niin auto hyppäisi rullilta pois, mutta sitä irroitettua sulaketta ei tietty kerrottu koska sehän olisi huonoa mainosta bmweelle =)
******


******
Ja tosiaan, tuo torsenin bugi että veto lakkaa kokonaan jos toisessa päässä on nollakuorma on sama tilanne minkä tavallinen tasauspyörästö tekee Ensimmäisenä. Tavallinen diffi ajaa aina oletuksena voiman sinne minne helpoiten pääsee, tähän voidaan vaikuttaa esimerkiksi diffiöljyn jäykkyydellä. Mutta missään tilanteessa tavallinen diffi Ei ohjaa voimaa sinne missä on isoin kuorma, kuten torsen tekee.
******



Ainiin, "Thorsen" nimikkeellä en löytänyt äkkiä mitään LSD-diffiä, tämä lienee jonkun saksalaisen aivovammatypo.
Torsen tietty toimii yhtälailla sähkö/polttis rc-autoissa, siinä kuin 1:1
« Viimeksi muokattu: 31.08.08 - klo: 09.56 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #1 : 31.08.08 - klo: 10.14 »
Ainiin, "Thorsen" nimikkeellä en löytänyt äkkiä mitään LSD-diffiä, tämä lienee jonkun saksalaisen aivovammatypo.


Kyseisen laitteiston nimi kuuluu todellakin kirjoittaa oikeaopisesti muotoon Torsen. Se on lyhenne, joka tulee sanoista Torque sensing, eli "momenttia tunnusteleva".
Flying Calacucco

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #2 : 31.08.08 - klo: 10.16 »
(joo, itse kyllä tämän Tiesin, mutta jos tännekkin foorumiin laittaa hakusanaksi thorsen niin....)
/ Jere Siirilä

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #3 : 31.08.08 - klo: 10.23 »
Jepjep, Thor taitaa viitata enemmän Skandinaavisen mytologian ukkosen jumalaan...

Kaikenkaikkiaan mielenkiintoisia huomioita, mitä tuohon ensimmäiseen viestiisi kirjoitit. Torsen voisi olla krossarissa ihan toimiva/kokeilemisen arvoinen asia. Kellä aiheesta omakohtaista kokemusta, voisi kirjoitella muutaman rivin. Usein ongelma, ainakin minulla on juuri tuo, että eturenkaat pyörii tyhjää ja sitä kautta myös kuluvat huomattavan nopeasti. Tietenkin "perusdiffeilläkin" asian saisi hallintaan jos säätöhommat on hyvin hanskassa, mutta, mutta...
Flying Calacucco

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #4 : 31.08.08 - klo: 10.27 »
Mitä minä rc ja 1:1 torsenilla olen ajanut, niin onhan se tietty hankala viedä jos on tottunut "etuvetoiseen nelivetoon" (kuten keskiverto buggy/truggy on), eli tarjoaa sitä perää ja sitäkautta huomattavasti agressiivisempi ajaa, mutta kun se voima menee sinne missä on pitoa ja oppii hyödyntämään sitä, niin en uskoisi Hidas olevan.

Ja tietty jos on 10vuotta ajanu perinteisellä puskevalla, niin joku 5min koeajo yliohjaavalla (esim torsen) antaa aika negatiivisen tuomion.

Enivei, makuasioita tyystin.


Tosiaan, jos torsen on etuperässä ja auto on kääntymässä vasemmalle, niin tässä kohtaa paino siirtyy oikealle puolelle autoa ja sitä kautta vasen eturengas kevenee, ja tavallinen tasauspyörästö ajaa voiman sinne ja se rengas palloontuu. Torsen toimisi tässäkin tilanteessa aivan päin vastoin.


Normaalin diffin öljyleikeillä määritetään tasauspyörästön jäykkyyttä, mutta vaikka on jäykät öljyt, siltikin loppupeleissä se voima menee sinne minne se helpoiten pääsee, ellei kysessä ole ns kemppilukko.
Ja normaali diffi jäykillä öljyillä on jo aika pässi, kun se diffi on jäykkänä, olkoon ulostulojen välistä pyörimiseroa tai ei, olkoon veto päällä tai ei, niin aina on jäykkä.
« Viimeksi muokattu: 31.08.08 - klo: 10.32 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #5 : 31.08.08 - klo: 12.17 »
Omaan luultavasti Revo 3.3:een pohjautuvaan neliveto projektiini torsen voisi olla vastaus moneen "ongelmaan". Tuppaa vaan valmiiden torsen diffien hinta olemaan pilvissä ja sopivuus on toistaiseksi arvoitus. Niinpä aloin sitten tutkia miten torsen oikeasti toimii ja voisiko sellaisen rakentaa itse.

Koska oma pienoismallimaailma koostuu myös tanskalaisista muovipalikoista, niin tässä torsen toteutus Legoilla toteutettuna. Tämän rakentaminen auttoi ainakin ymmärtämään paremmin miten tuo toimii.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #6 : 31.08.08 - klo: 14.08 »
Aikanaan kun tuli polttiskrossia ajettua niin mulla oli keskidiffin tilalla torsen ja edessäkin sitä toisinaan käytettiin. Pelistä tuli aika agressiivinen ajettava ja alkuun spinnasi herkästi. Tarkkaa muistikuvaa ei enään ole käyttäytymisen yksityiskohdista mutta silikonidiffeillä oli paljon helpompi ajaa mutta ei välttämättä nopeampi.

Kylätason RC-kuski.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #7 : 31.08.08 - klo: 17.32 »
noi torsenit pikkuautoissa ei niinkään siirrä jotain % lukua vedosta sinne missä on pitoa, vaan ne pyörivät herkästi, kunnes ulostulojen pyörimisnopeuksien ero kasvaa, jolloin diffissä syntyy kitkaa, ja molemmat ulostulot alkavat vetää lähemmäs saman verran.

Jos et usko voit kokeilla laittamalla auton boksin päälle, torsen edessä, normi diffi takana. Sit painat kaasua ja pidät toisesta eturenkaasta kiinni, ja sit takarenkaasta, niin huomaat eron.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #8 : 31.08.08 - klo: 17.38 »
Jos teknisesti katsotaan niin kitkaahan sielä ei voi syntyä.
Kitkan syntyminen diffissä kuvaisi enemmänkin xray/tracktive4 diffiä. Tai vaihtoehtoisesti sitten ihan kitkalukkoa.


1:1 audi keskitorsen:



1:8 hong nor keskitorsen:



Jos laitteen fyysinen rakenne on molemmissa täysin sama, silloin myös toiminta on täysin sama.
/ Jere Siirilä

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #9 : 31.08.08 - klo: 17.54 »
Juuri näin, torsen on lähinnä momentinmuunnin eikä toimi kitkaperusteella. Kitka ja visco-lock on asia erikseen :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #10 : 31.08.08 - klo: 18.02 »
tietenkin se toimii kitkalla. Mikä siinä sitten aiheuttaa sen että rattaat pyörii raskaammin, jos ei kitka?
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #11 : 31.08.08 - klo: 18.14 »
Yksinkertaisuudessaanhan homma menee niin että ulostulojen rattaat on yhteydessä noihin matopyöriin, matopyörät on yhteydessä toisiinsa, ja siis matopyörät ovat myös yhteydessä molempien ulostulojen rattaisiin.

Jos molemmat ulostulot pyörii samaa vauhtia nii nou proplem, mutta jos ne pyörii eri tahtia niin sitten noi matopyörät alkaa synkaamaan keskenenään pyörimisnopeutta, pakottavat ulostulot pyörimään samaa nopeutta.

TBR kertoimesta johtuen mekanismi kertoo sen voiman määrän myös.



Mielestäni ulostulojen pyörimisnopeusero on töh point ennemmin kuin "sisäinen" kitka.



Enivei, otetaan hieman faktaa (oman) mutun sijasta:









Lainaus
TBR or Torque Bias Ratio, represents the "locking effect" of the differential.  Specifically, it indicates how much more torque is sent to the high traction wheel (or axle) than is sent to the wheel with less traction.  For example, a differential with a TBR of 4:1 sends 4 times the available torque that the wheel can maintain.  In the example below,  80% of the total available torque goes to the higher traction, slower spinning wheel.


Lainaus
Okay, so tell me how the Torsen differential works in non-technical jargon!     
This, by far, is the most commonly asked question.  The Torsen differential is simply a torque multiplier that works through the use of friction generated by thrust forces from the internal gearing.  It multiplies what torque is available from the wheel that is starting to spin-up or lose traction and sends that available torque, multiplied by the TBR, to the slower turning wheel with the better traction.


Lainaus
The Torsen differential* is a purely mechanical device; it has no electronics, clutches or viscous fluids.

The Torsen (from Torque Sensing) works as an open differential when the amount of torque going to each wheel is equal. As soon as one wheel starts to lose traction, the difference in torque causes the gears in the Torsen differential to bind together. The design of the gears in the differential determines the torque bias ratio. For instance, if a particular Torsen differential is designed with a 5:1 bias ratio, it is capable of applying up to five times more torque to the wheel that has good traction.



Ja mitä olen noita nyt käsissäni ja autossa pyöritellyt, niin siitä olen samaa mieltä että on pysty sormituntumalla erottamaan muuta eroa torsenissa kun sen että se on "auki" tai "lukossa", mitään prosenttuaalista eroa en käsissäni ole osanut sanoa.

Mutta ajaessa tuo toimii rceessä ja 1:1 autossa keskellä aivan speksin mukaisesti.
Varsinkin kun 1:1 autossa on voinut itse olla kyydissä ja tuntee sen mitä tapahtuu, niin on selvä tuntuma siihen että kumpi pää saa enemmän voimaa.
« Viimeksi muokattu: 31.08.08 - klo: 18.35 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #12 : 31.08.08 - klo: 18.37 »
friction = kitka
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #13 : 31.08.08 - klo: 18.43 »
Kyllä.
Mutta jos puhutaan ihan kitkaan perustuvan luiston rajoitukseen niin silloin diffissä pitäisi olla seuraavanlaisia osia:




Että Mielestäni tuon tapaista kitkan hallintaa ei ole, itse käsitän kitkalla vastaavan kun jarrusatula paloilla jarruttaa jarrulevyä, vastaavalla periaattella toimii ylläolevan kuvan kampe, ja kuten tractive4 tyyppisessä tasauspyörästössä sielä on "kartiomaisia" osia mitkä "kiristyy" pyörimisnopeuden johdosta ja sitäkautta luodaan sitä kitkaa.


Tämän kun jaksaisi _ajatuksen_ kanssa lukea läpi:
http://torsen.com/files/Traction_Control_Article.pdf

Yleistä tietoa tietty www.torsen.com
/ Jere Siirilä

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #14 : 31.08.08 - klo: 18.44 »
tietenkin se toimii kitkalla. Mikä siinä sitten aiheuttaa sen että rattaat pyörii raskaammin, jos ei kitka?

Torsen on, kuten kuvistakin selviää, täysin mekaaninen momentinmuunnin. Torsenin sisällä ei ole mitään osaa joka toimisi kitkaperiaatteella kuten viscossa ja perinteisessä kitkalukossa on.

Kitkalukossa on kitkalevyt jotka vastustaa vapaan pyörän sutimista tiettyyn pisteeseen asti, riippuen kitkalukon säädöistä.

Visco-loc:ssa oleva silikoniöljy aiheuttaa paineen kitkalevyille joka lukitsee tasauspyörästön 80-95%.

Molemmissa tapauksissa lukitsemisen ja voimanjaon aiheuttaa kitka. Torsenissa ei ole sisällä muuta kuin rattaita ja voimanjako toimii täysin momenttimuunnin periaatteella eikä kitkalla.

Ei kannata sekoittaa vetävien pyörien kitkaeroja lukon mekaaniseen toimintaan.


  
Kylätason RC-kuski.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #15 : 31.08.08 - klo: 18.57 »
ne matorattaat, momentinmuunnin, mikä nyt onkaan, aiheuttaa sen ensimmäisen nykäyksen, eli silloin voidaan sanoa että se muuttaa momentin sille pyörälle jolla on pitoa, sen jälkeen rattaiden aiheuttama kitka jäykistää diffiä enemmän kuin silloin kun se pyörii vapaasti.

LSD diffi, kuten BBF on helpompi ajaa kuin torsen, juuri sen takia että se ensimmäinen nykäisy ei ole niin voimakas, koska sen aiheuttaa ainoastaan kitkapinnat. Sen jälkeen kitkapintojen kitka aiheuttaa sen että diffi on jäykempi kuin silloin kun se pyörii vapaasti.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #16 : 31.08.08 - klo: 19.09 »
Jep.

Mielestäni torsen on 1:1 tai rc-autossa tuntumaltaan "kaikki tai ei mitään", mutta silti käytännössä se "elää" ajossa voimanjakomäärän suhteen varsin mallikkaasti.
1:1 autossa ongelman tekee se, että kun on paljon painoa keulassa (mm. moottori), niin oletuksena torsen tarjoaa keulaan enemmän voimaa, jos on yskää koneessa/kone pelialueella niin nostaa kaasun ylös ja painaa pohjaan, niin korissa tapahtuu painonsiirtoa siten että perä tulee "pitävemmäksi", torsen siirtää nyyttonia sinne ja siten kaasulla saa perän irti.

Tuosta "kaikki tai ei mitään" tuntumasta johtuen se on agressiivinen viedä, että siinä mielessä ollaan JQuun kanssa samoilla linjoilla että tractive4/tms Kitkaan perustuvat LSD:eet on pehmeämpiä.
/ Jere Siirilä

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #17 : 31.08.08 - klo: 19.15 »
jonkun pitäis duuna anturit autoon et sais tutkittua renkaiden pyörimisnopeuksien erot pikkuautossa. Olis mielenkiintoista selvittää miten ne eri diffit oikeasti toimii näissä värkeissä. 
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #18 : 31.08.08 - klo: 19.18 »
Mulla olis itseasiassa laitteisto olemassa pääosin, pitäisi vain pari hall anturia ostaa (7eur kpl).


Niin sitten saisi pceelle käppyrät esiin.

Pitää tutustua saako mitattua ulostulojen pyörintänopeuksia, kun se ulostulo on halkaisijaltaan aika pieni...
Asteikko riittää yli 50krpm pyörintänopeuksiin...
« Viimeksi muokattu: 31.08.08 - klo: 19.23 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä

Poissa YLI-G

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #19 : 31.08.08 - klo: 19.28 »
vanteesta varmaan saisi mitattua mut anturin asennus onkin sitten asia erikseen..
hobao hyper 8

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #20 : 31.08.08 - klo: 19.39 »
mutta jos vanteista asti alkaa mittaamaan keskidiffin toimintaa niin siinä on liikaa jo tulosta häiritseviä tekijöitä, koska diffit sekoittaa täysin renkaalle menevän pyörimisnopeuden jo.
Mutta selvitän voinko käyttää kahta samanlaista anturia samaan aikaan, laitevalmistajalta. Kun manuskan pohjalta en saanut oikeen varmuutta.
/ Jere Siirilä

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #21 : 31.08.08 - klo: 19.56 »
itseasiassa minua ei niinkään kiinnosta mitä keskidiffin kohdalla pyörimisnopeuksien erot ovat, vaan nimenomaan renkaiden kohdalla.

Sit pitäis viel kellottaa ku ajaa, et tietää ku kattoo käppyriä et missä auto menee radalla.

1 espanjalainen oli kerran duunannu lähes kaiken mahdollisen "telemetria" autoon, mut toi renkaiden pyörimisnopeuksien tutkailu puuttu.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #22 : 31.08.08 - klo: 20.03 »
Niin, no se tietty on kiinni että haluaako mitata keskidiffin vaikko päätydiffin toimintaa?
/ Jere Siirilä

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #23 : 02.09.08 - klo: 02.27 »
Mitenkäs tämä torsen toimii moottorijarrutuksessa ja haittaako se jarrujen toimintaa?
Ihan tavallinen diffi käsittääkseni on jotakuinkin yhtä jäykkä riippumatta siitä mistä kautta voima kulloinkin tulee.

Eli jos normidiffissä on hirveän jäykät öljyt ja etujarru menee rikki niin auto jarruttaa siitä huolimatta myös eturenkailla.

Kuinkas torsenin kanssa käy?

Tähän aikaan yöstä omat aivot ei enää moiseen pähkäilyyn pysty siinämäärin että ratkaisu löytyisi.
Tyhmänkyselylohko kyllä toimii, aina...

Jokatapauksessa omaani joskus tuollaisen hankin, toimi se miten tahansa.
Sen verran intohimoisesti suhtaudun kaikkeen erikoiseen tekniikkaan. :p

Tuosta telemetriasta, pidän ihmeenä ettei muka mikään rc-valmistaja ole koskaan mihinkään prototyypiinsä täydellistä tiedonkeruuta rakentanut.
Eihän nämä pikkuautot oikeista silti loppujen lopuksi hirveästi eroa, samat lainalaisuudethan pätee näidenkin kanssa pelatessa.
Luulisi tehtailla jonkinverran olevan määrärahoja noinkin pitkälle vietyyn tutkimus- ja tuotekehitystyöhön.

En toki väitä ettei mikään koskaan kehittyisi, tottakai ne kehittyy,  mutta ymmärtänette kuitenkin pointtini?
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #24 : 02.09.08 - klo: 18.09 »
Kiitokset ylläpidolle siivoustalkoista.

Pidetään nämä kaksi aivan eri asiaa erillään (ex torsen vs moottorijarrutus)
« Viimeksi muokattu: 04.09.08 - klo: 22.05 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä

Poissa Timitri87

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
TEMP
« Vastaus #25 : 03.09.08 - klo: 11.38 »
moi. paljon maksaa hobao hyper st toi torsen tasaus pyörä

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
TEMP
« Vastaus #26 : 03.09.08 - klo: 13.03 »
moi. paljon maksaa hobao hyper st toi torsen tasaus pyörä
www.google.fi .
- Tapsa

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
TEMP
« Vastaus #27 : 03.09.08 - klo: 16.30 »
http://www.hobao-shop.com/catalog/product_info.php?cPath=4_15&products_id=485

Ja niinkin vaikea löytää suomalaisen maahantuojan sivut...
www.hobao.fi

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #28 : 27.09.08 - klo: 17.13 »
Kävin joutessani piiskaamassa autoa viitisen tankkia montulla laparenkaiden kanssa.
Torsen pelaa tuossakin ympäristössä hienosti.

"Tasamaalla" jos meinaa keulia, niin keula käy pikasesti ilmassa ja putoaa takas alas.
Tietty jos o läppä auki ja jostai töyssystä keula kevenee, niin voi mahdollisesti keulia ns oikeastikkin.
Mutta lopputuloksena mukavaa meisinkiä, diffin toiminnan puolesta.

Rinteessä en hirveästi ajanut, kun kytkintä vähän säälin, mutta kyllä se sinnekki mäni.
Keskidiffi oli aika lämmin, tosiaan renkaat tarjoavat raskaan kuorman, pito todella hyvä, ajopaikasta johtuen voimanjakoa etu- ja takapään välillä tapahtui paljon.
Ja tosiaan ajoin tuon 5 tankkia yhtäsoittoo läppä auki.


Kun pääsen ihmisten ilmoille nii uppailen videontynkää piiskaamisesta.
/ Jere Siirilä

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #29 : 27.09.08 - klo: 18.45 »
Vaikuttaa todellkin siltä että tuo torsseeni päätyy ostoslistalle ihan lähiaikoina.
Itsekkin kävin juuri montulla ST-hoppaa ulkoiluttamassa ja nyt kun voimaa on (28XZ),
ongelmana on että auto työntää edellään kahta isoa palloa.
Eikä hirveästi kiihdy.
Keskidiffi on kuitenkin suht jäykkä, mutta siitä huolimatta takarenkaat saisi vetää enemmän.

Vanhaan DX:n raatoonkin tuo tekisi mieli hankkia.
Siinä on myös nyttemmin tehoa riittävästi ja olosuhteiden pakosta keskidiffi lukossa, eli se ihan hirveä ajaa.
Mutta kiipeää karkeilla renkailla hiekkarinteitä siinä missä hoppakin.
Voima korvaa puuttuvat ajo-ominaisuudet. :mrgreen:
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM