Kirjoittaja Aihe: Hyper ST Pro Brushless... projekti  (Luettu 52647 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Hyper ST Pro Brushless... projekti
« : 08.09.08 - klo: 16.05 »
Juu tämmöstä pukkaa... äsken ostin ebaysta auton, saa nähdä koska tulee.
Mutta, sitten sitä laitteistoa pitäis miettiä, tai se on jo mietitty, mutta antakaa mielipiteenne.
Nopariksi CC Mamba Max, muutamalla pikku modilla ja Turnigy:n UBEC:illä
Akuksi Zippy-R 4800mah 4S1P 25C, vai pitäiskös kattoa pari vähän pienempää rinnan?
Moottoriksi KD36-74-06XL 2800kv vai hiukan miedompi Feigao 540XL 2084Kv
Radioina toimii Sanwan 2.4Ghz radiot.
Tuota Mamba Monsteria tuli kanssa mietittyä, mutta se tuntuu niin epävarmalta että Max riittää kun varmistelee sen kestävyyttä parilla modilla.
Tuosta ratastuksesta ei ole kyllä oikeen mitään hajua, jos joku vois vähän antaa vinkkiä että mitä rattaita kannattais valita, kun tuossa autossa on mitä ilmeisemmin vakio rattaat paikalla, Mod1-rattaitahan ne pitää olla mutta minkäs kokosia?
Taidan päivittää nuo moottorin ja noparin ja akun johdot ensimmäisenä 6mm2 kokosiksi ettei tule turhia jännitehäviöitä isoilla virroilla.
Kuinkas tarpeellinen tuollainen dataloggeri on? Kivahan siitä olis katsoa niitä virtoja ja muuta, mutta eikös se riitä että mittailee lämpöjä koneesta, akusta ja noparista.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa DagO

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Hyper ST Pro Brushless... projekti
« Vastaus #1 : 08.09.08 - klo: 16.44 »
Moottoriksi voin suositella Neu:n 1515 moottoria sieltä sit sellanen 2000-2500kv.

Poissa Jagemon

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Hyper ST Pro Brushless... projekti
« Vastaus #2 : 08.09.08 - klo: 17.14 »
Mjoo, vai että 1:8 autoa.

Tuosta koneesta, feigayta et Hobbycityltä enää saa vaikka sitä tarjolla listoilla olisikin. Stockit miinuksella viimeiset kuukaudet. Sikäli tuo KD kone on hyvä, että on ainakin halpa. Minulle on tuo kyseinen kone juuri tulossa crt.5, voin tuosta jonkinnäköistä maistia tarinan/videon muodossa antaa kunhan kotiin Hki/Vantaalta saapuu.

DagO: Neuta voi suositella, mutta rahapussi ei välttämättä anna tilaa tuommoiseen  :p


Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Hyper ST Pro Brushless... projekti
« Vastaus #3 : 08.09.08 - klo: 20.12 »
no enpä neu:ta omaan listaani laittaisi, kun se olis tyyliin puolet auton hinnasta.
no eipä tule sitten feigaota hobbycityn kautta, offshoressa tais olla ja parempi valikoimakin löytyy. mutta pitää ehdottomasti kokeilla tuota kiinan harjatonta, ihan jo hintansa takia.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Jagemon

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Hyper ST Pro Brushless... projekti
« Vastaus #4 : 09.09.08 - klo: 12.47 »
Moottoriksi KD36-74-06XL 2800kv

Ainakin tuo kone käy suht lämpöisenä minulla. Näin siis ekalla ajolla, tuo ei tosin rullaa vielä kovin sulavasti että saattaa tuokin lämmittää konetta ihan hyvin tällä hetkellä. Tämä on nyt toinen kone joka tekee alkuunsa samaa, ettei pyöri kunnolla vaan tuntuu dragbrake olevan päällä. Katsellaan nyt kunhan saa enemmän ajoa alle. Saattoi myös kuumenemiseen vaikuttaa nuo crt.5 alkuperäiset gummit jotka on aika pienet niin moottori joutuu pyörimään kovilla kierroksilla. Pitänee tutkia kunhan kerkeää ajamaan uudelleen.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Hyper ST Pro Brushless... projekti
« Vastaus #5 : 09.09.08 - klo: 14.41 »
tuolla kaupan sivuilla tuntus porukalla olevan vähän samaa vikaa että lämpenee reilusti, ehkäpä se johtuu noista isoista virroista, kun miedompi ei kuulemma lämpene samalla tavalla.
harmi kun ei tuosta välistä löydy moottoria, kun kirein on tuo 2800kv ja siitä seuraava on 1900kv (09XL) eli kaks mallia puuttuu välistä.
onkos sulla tossa jäähyä kiinni?

e. vai pitäiskös luopua projektista ja laittaa tällänen kiinni :cheesy:  no jos nyt ei kuitenkaan :mrgreen:
« Viimeksi muokattu: 09.09.08 - klo: 14.49 kirjoittanut Jabe »
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Jagemon

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Hyper ST Pro Brushless... projekti
« Vastaus #6 : 09.09.08 - klo: 15.13 »
Itseasiassa, nyt ei lämmennyt lähellekään samaan tapaan. Mittasin jonkun 45 astetta, kunnes mottiruuvi antoi periksi ja päästi koneen irti  :laugh:

Ei tuo siis KAUHEAN kuumana käy. Tosin en käytä maksimikierroksilla lähellekään kun auto on sen verran pieni ja vauhtia on liikaa jo 75% kaasuilla. Jäähdytystä ei ole, tosin mamballa on puhallin joka hiukan hönkii myös koneen kylkeen. Sanoisin ettei silti kauheasti jäähdytä.

Mika R

  • Vieras
Vs: Hyper ST Pro Brushless... projekti
« Vastaus #7 : 09.09.08 - klo: 15.18 »
e. vai pitäiskös luopua projektista ja laittaa tällänen kiinni :cheesy:  no jos nyt ei kuitenkaan :mrgreen:

Toi on ihan mielettömän hyvä!!! Kaverilla oli toi meidän kerrostalossa ja jätkä ajo Savagella täysii kaikki yöt. Vaihda ihmeessä sähköt tohon ja hommaa kunnon .30 pannu siihe! ..not
« Viimeksi muokattu: 09.09.08 - klo: 15.25 kirjoittanut Mika R »

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Hyper ST Pro Brushless... projekti
« Vastaus #8 : 09.09.08 - klo: 17.21 »
Lainaus käyttäjältä: Jagemon
Itseasiassa, nyt ei lämmennyt lähellekään samaan tapaan. Mittasin jonkun 45 astetta, kunnes mottiruuvi antoi periksi ja päästi koneen irti  laugh

Ei tuo siis KAUHEAN kuumana käy. Tosin en käytä maksimikierroksilla lähellekään kun auto on sen verran pieni ja vauhtia on liikaa jo 75% kaasuilla. Jäähdytystä ei ole, tosin mamballa on puhallin joka hiukan hönkii myös koneen kylkeen. Sanoisin ettei silti kauheasti jäähdytä.
laita mottiin kiinni tuo RC-Monsterin jäähy, se on tehty näitä varten, missä on etulevy ruuvattavaa mallia, tosin XL-koko on loppu tällä hetkellä.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hyper ST Pro Brushless... projekti
« Vastaus #9 : 09.09.08 - klo: 17.53 »
Ma sanoa etta jos sina tarvia jaahdytin, sina tehda se asia huono.

Olimpas leikkisä  :afro:

Enivei, mielestäni jos tarvitaan ulkopuolisia jäähdyttimiä on setuppi väärä.
Toki väärän setupin voi aiheuttaa evo tai luottokortissa liian pieni limiitti :(


Tolla akulla ei kannata mitään maagisia ajoaikoja odottaa.
Ja itse kyllä odottaisin MMM statuksen "vahvistumista", ennenkuin alkaisin 1:8 polttista ajamaan 1:10 touring noparilla (mamba max).
/ Jere Siirilä

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Hyper ST Pro Brushless... projekti
« Vastaus #10 : 09.09.08 - klo: 18.10 »
siis sillä jäähdyttimellä haen jäähtyvyyttä(aika ylläri) JA tuon etulevyn paremmin paikallaan pysyvyyttä, kun jäähy tulee moottorin kiinnityspulteilla kiinni ja ylettyy taakse asti jossa on pultattava "stoppari", tässä pari kuvaa missä jäähdyttimen rakenne näkyy
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hyper ST Pro Brushless... projekti
« Vastaus #11 : 09.09.08 - klo: 18.14 »
Sitä juuri ajoinkin takaa, että jos tarvii jäähdytellä nii sit menee jossai kohtaa pieleen. Mut se oli ehkä mielenilmaisu.

Juu, oha toi tietty tommone, kuullostaa kyl oudolta että muka pääty irtois, tietty jenkit ny saa rikki vaikka ratakiskon.
/ Jere Siirilä

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: Hyper ST Pro Brushless... projekti
« Vastaus #12 : 09.09.08 - klo: 19.06 »
Tuo etupäädyn korkkaaminen on näissä halpis XL-moteissa (mm. Feigao/KD/DY) pikemminkin sääntö kuin poikkeus, ellei itse ole laittanut lukitetta tms. päädyn jengoihin.
Itsellä mm. yhdestä KD L-motista pääty lähti ihan sormilla kiertämällä auki ja yhdestä DY XL-motista korkkasi jengat (pääty/kannu) ekalla akullisella.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hyper ST Pro Brushless... projekti
« Vastaus #13 : 09.09.08 - klo: 19.08 »
OMG, jopas on maailmankirjat menny sekasin :S

"sillonku mä olin nuori, nii ei tommosia murheita ollu"
/ Jere Siirilä

Poissa DagO

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Hyper ST Pro Brushless... projekti
« Vastaus #14 : 09.09.08 - klo: 19.37 »
Mä voisin tollasen heatsinkin jollekkin halukkaalle myydä, jäi ylimääräseks ku autossa nyt neun motti.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Hyper ST Pro Brushless... projekti
« Vastaus #15 : 09.09.08 - klo: 19.51 »
äsken tilasin akut ja UBEC:in ja moottorin, ostin samantein kaks akkua, että potkua löytyy ja ajoaikaa saa hyvin.
DagO laitoin yv:tä
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Hyper ST Pro Brushless... projekti
« Vastaus #16 : 11.09.08 - klo: 16.37 »
vielä tarvittis moottoripukin ja pinjonit, minkäs kokosta tohon laittais, spurri ilmeisesti 52t, meinasin 13t ja 14t.
onkos ketään törmännyt myynnissä olevaan moottoripukkiin missä moottori asennetaan spurrin yläpuolelle, kuvia olen nähnyt mutta ne on itse tehtyjä ollu.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hyper ST Pro Brushless... projekti
« Vastaus #17 : 11.09.08 - klo: 16.58 »
Se tietty tuo paremmin paikkaa laittaa akkuja balanssiin, mutta vastaavasti XL-kokonen kone auton ylimpänä osana taas nostaa painopistettä. Niin ja näin.

Yks vaihtoehtohan on se että laittaa koneen keskidiffin etummaiseen pukkiin, toiselle puolelle kuin servo on, tiedä sitten mahtuuko akut rinnakkain?
/ Jere Siirilä

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Hyper ST Pro Brushless... projekti
« Vastaus #18 : 11.09.08 - klo: 17.05 »
niinhän se on, kääntöpuoli silläkin...
sain tälläsen vastauksen rc-monsteri foorumeilta, eli taidan kattoa että miltä tuo käännetty näyttää.
Lainaus käyttäjältä: Arct1k @ RC-Monster
Brushlessboy16 mocked up a design and mike was looking at it. You don't need it for a hyper ST pro though.

You can rotate the RCM mount and put the motor opposite the servo. This enables you to put twin packs at the back - I'm swapping mine to this layout at the moment and will post pics at the weekend.

mutta ne rattaat... osaiskos joku neuvoa, kun ei ihan arpomaan viitti ruveta.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hyper ST Pro Brushless... projekti
« Vastaus #19 : 11.09.08 - klo: 17.13 »


Hieno kuva cadissa piirrettynä.

Erikseen sitte tietty mitkä on auton ja akkujen mitat.

Itse en tuohon pinjoniasiaan osaa sanoa, pitäs laskeskella. Helpoimmalla pääsee kun ostaa parin kolmen hampaan välein rattaita, kokeilee siitä mikä passaa ja vaikka myy loput pois, jos on pihi.
/ Jere Siirilä

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Hyper ST Pro Brushless... projekti
« Vastaus #20 : 11.09.08 - klo: 19.44 »
nyt kun tuli vähän lisää vastauksia tohon rc-monsterin ketjuun, niin selvisi, että st:n spurri on 51t eikä tuo modi sovi tuolla rattaalla, vaan pitää hankkia buggyn ratas eli 46t sitten sopii "heittämällä".
on muuten hieno cadi kuva, oletkos jo kauankin piirrelly :tongue:
ens viikolla pitäis auto tulla... espanjasta :mrgreen:
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hyper ST Pro Brushless... projekti
« Vastaus #21 : 11.09.08 - klo: 19.49 »
Jos nyt kirjat ei ole ihan sekasi menny, nii on se spurri nousultaan mod1.
Se on vaa erikseen että rc-monsterissa ei ole muistaakseni tuolle STeelle pukkia, muistaakseni Hn buggyssä on 48t ja hn truggyssä 62t(?) spurri, tämä tietty peilaantuu suoraan keskipukin korkeuteen.

jaja kuinka tiukalle mitalle kartaanit on tehty...
/ Jere Siirilä

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: Hyper ST Pro Brushless... projekti
« Vastaus #22 : 11.09.08 - klo: 20.08 »
Tämä pukki käypi myös ST, on kysytty ja myös laitettu.
Se pienempi spurri ilmeisesti sitä varten että mahtuu runkolevyn päällä pyörimään, kun ei ole sitä lovea rungossa sillä kohdin.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Hyper ST Pro Brushless... projekti
« Vastaus #23 : 11.09.08 - klo: 20.50 »
tuon juuri meinasin tilata, hokasin saman jutun kun näin kuvan että minkä takia se spurri pienennetään, keskidiffihän käännetään ympäri, eli ei ole sitä koloa kuten tossa yllä jo mainittiinkin.
jos sen spurrin vaihdan, niin pitää taas ihan uusiksi miettiä tuo pinjoni, no onni "onnettomuudessa" että tuolla spurri koolla löytyy paljon vastaavia setuppeja.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hyper ST Pro Brushless... projekti
« Vastaus #24 : 12.09.08 - klo: 18.03 »
Tai sitte:



OT: Kuvan tapauksessa Plussana tuo kytkin (jos toimii tarkoituksenmukaisesti) ja tietty mekaaniset jarrut on gutaa.
/ Jere Siirilä

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Hyper ST Pro Brushless... projekti
« Vastaus #25 : 16.09.08 - klo: 19.09 »
laskeskelin tuota suorituskykyä tuolle kiinan motille ja tälläsiin tuloksiin päätysin
Lainaus
Differential Ratio:    3.909090909090909
Transmission Ratio:    1
Other Ratio:    1
Spur Tooth Count:    52
Pinion Tooth Count:    12
Total Voltage:    14.8
Motor KV:    2800
Tire Diameter (inches):    5.8
Tire Ballooning (inches):    0
Motor Current Draw:    110
Motor coil Ω:    0.0042
Spur/Pinion Ratio:    4.33 : 1
Total Ratio:    16.93939 : 1
Tire Circumference (inches):    18.22 inches (462.82 mm)
Total Motor Speed:    40146.4 RPM
Vehicle Speed:    40.89 mph (65.69 km/h)
Estimated Adjusted Speed:    39 mph (62 km/h) - 5% loss
Effective KV Value:    2712.59
KT constant:    0.48 oz-in/A
Motor Torque:    0.28 ft-lbs
Final Torque:    4.69 ft-lbs
Final Power:    1628 watts (2.2 HP)

taidan päätyä 11,12,13 pinioneihin jos vielä feigao 7XL koneen hankkii.
tuo kiinan motti kiertää ton mukaan aika vaarallisen paljon, mutta epäilen että tuo 2800kv pitäis paikkaansa.
sain jo ensimmäisen osan, moottorin jäähyn, muut osat kun vielä ovat postissa.

e. mitäs hyötyä tuollasesta kytkimestä saa? moottorijarrutus häviää ja pakki samalla, mutta onko siinä jotain hyötyjä, että se kannattais laittaa?
« Viimeksi muokattu: 16.09.08 - klo: 19.38 kirjoittanut Jabe »
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hyper ST Pro Brushless... projekti
« Vastaus #26 : 16.09.08 - klo: 19.41 »
Toi konepukki ja 62T spurri jäi kaivelemaan..
Kyl mul on infernossa vakiokeskipukkia vain nostettu sen verran että pohja "pysyy ehjänä"
kun myös sen kantta nostaa, niin pyörii vapaasti. (konepukki on erikseen omatekele)
Rajaksi näkisin ruuvien liuku-urien riittävyyden niin kauas menevälle koneelle...
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hyper ST Pro Brushless... projekti
« Vastaus #27 : 16.09.08 - klo: 19.51 »
Muistaakseni honkkarin X1-CRT truggy omaa 62t spurrin, ja rc-monsteristahan sille löytyy mountti?


En osaa sanoa sitä Oikeaa syytä, mutta mielestäni polttis ja sähköauto ovat kovin erillaisia ajaa, vaikka itse auto olisikin sama.
Johtuen juuri tuosta rullaavuudesta ja siitä miten veto tulee ja irtoaa.

Ja sitten mielestäni spurrista jarruttaminen on aika perverssiä, tee testi:
laita auto maahan, lukitse spurri vaikka sormin, koita työntää autoa samalla kun kevennät perää nostamalla sitä ilmaan.


Plus sitten vaikka noparista on dragbrake 0%, niin siltikin välityksistä johtuen se moottori "tuntuu" sielä.
Jaja sitten mekaanisin jarruin saa a) kunnon jarrut, b) säädettävän jarrubalanssin.


edit:
(äh, olinkin jo maininnut mounttiasiasta, ei pitäis nukkuessa foorumeilla, my bad)
« Viimeksi muokattu: 16.09.08 - klo: 20.00 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Hyper ST Pro Brushless... projekti
« Vastaus #28 : 16.09.08 - klo: 20.06 »
meinasin laittaa suoran vedon ja poistaa jarrun käytöstä ja laittaa mekaanisen jarrun. tosin jos menee vahingossa pakille, niin tulee rumaa jälkeä.
moottori jäähtyy varmaan paremmin kun on suora kytkentä, kun pyörii siinä mukana kun kaasua ei paineta eikä virtaa mene läpi.
noh jos tämä kiina motti hajoaa sen takia että ei ollut kytkintä välissä, niin so not, sitten hankitaan kytkin ja uus kone.
niin ja tässä ST:ssä on 52t spurri mod1 nousulla. moottori ei taida mahtua etupuolelle, kun ottaa tuohon rungon tukeen kiinni.
niin ja eihän se pakki mihinkään häviä, konehan pyörii molempiin suuntiin, meni taas joku kupla kun tota edellistä kirjotin.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Hyper ST Pro Brushless... projekti
« Vastaus #29 : 19.09.08 - klo: 15.12 »
jaahas, nyt tuli jo moottori ja akut ja ubec.
on noi akkujen johdot ihan järkyttävän isot, vähän on liioteltu, on varmaan lähemmäs 10mm2, tosin kiinan kupari ei välttämättä johda niin hyvin, tolla sen saa hyvin kompensoitua...

vähän vertailua 1,5mm2 johdot akun johtojen vieressä.
moottoriin heitin samantein rcmonsterin jäähyn kiinni, kunhan vielä se auto tulis, kun on jossaan matkalla vielä.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-