Kirjoittaja Aihe: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.  (Luettu 305593 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa matecci

  • Jäsen
    • Profiili
Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« : 09.09.08 - klo: 22.56 »
Olen tänä kesänä vasta aloittanut polttisharrastuksen,eli kokemuksia talviajosta ei ole ja en usko,että maltan olla ajamatta koko talveen,menohaluja nimittäin riittää :grin: Millaisia varotoimenpiteitä ainakin tulisi autoon tehdä? Itse olen ajatellut,että vastari ja sen akku esim ilmapallon sisään ja ilmanputsarin päälle vaikka pala sukkahousuista? Mitenkähän servojen suojaus olisi parasta tehdä? Nastarenkaat olen ajatellut tehdä ja siihen otetaan hyviä "resepti" ehdotuksia vastaan?
Itselläni autona on Hongnor X1X CR FT Garage edition ja sitä kuskaa OS .21 V-Spec.
Kärsiikö moottori talviajosta vai kannattaisiko ajaa jollain muulla,halvemmalla padalla kun toi V-Specci?

Poissa PEPI

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« Vastaus #1 : 10.09.08 - klo: 07.44 »
Moi

Tiedän, että ajohalut yleensä voittaa järjen mutta mieti kahesti. Oletko valmis ottamaan riskin, että joitakin osia saattaa hajota helpommin kuin kesällä. Esimerkiksi moottori pitää koittaa suojata jotenkin, että ne lämmöt saadaan kohilleen.
Kovimmille talvella taitaa joutua sähköt + mosa. Ite en aja talvella ollenkaan nitroautolla. Vaikeaa se on koittaa kestää talven yli mutta lopussa se kiitos seisoo ja palkitaan sitten keväällä ruhtinaallisesti.


Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« Vastaus #2 : 10.09.08 - klo: 08.43 »
Ei talvi ajossa nyt ole mitään kummallista.

Folioo kannen ympärille, jos kylmänä käy ja suodattimelle joku kunnon suoja väsätä. Sukkahousuista kyllä menee vesi läpi. Esim. jukurtti purkista, ettei pääse lunta päälle sulamaan.

Servojen saumat vetää kynsilakalla + O-rengas servovarren alle.

Noin ollaan menty monella vehkeellä ja monena talvena ilman ongelmia.

Mutta eihän sitä kukaan -20 pakkasilla muutenkaan ajele. Talvi on oikeestaan hyvää aikaa ajella. Esim. hankiaisilla on lääniä missä ajella  :wink:

Jotkut muovilaadut ei välttämättä kestä kovia pakkasia, mutta laatu laitteet pääasiassa kestävät.
Axial SCX 10 TR

Poissa jaakkimo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« Vastaus #3 : 10.09.08 - klo: 15.55 »
Itsellä on napsahdellut viime talvena mm. iskaritornit ja tukivarret. Eli jos on muovia niin älä ylläty jos hajoo  :mrgreen:

Poissa matecci

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« Vastaus #4 : 10.09.08 - klo: 16.32 »
Tukivarsia minulta löytyy varalle ja etuiskaritorni on jo valmiiks rikki,mutta korjattu prikkapatentilla,niin sen hajoaminen lopullisesti on vain ajan kysymys :laugh:
Eniten huolestuttaa moottorin ja servojen kestäminen.
Niin ja en kyllä todellakaan ajatellut -20 asteen pakkasilla ajella vaan lähinnä kivoina poutapäivinä ja vähä lumisilla auratuilla alueilla.

Poissa jomt811

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« Vastaus #5 : 10.09.08 - klo: 19.35 »
Mites on sähkisten kanssa, millasia toimenpiteitä kannattaa tehä et auto toimis vielä keväälläki?
Sponsored by: Kansaneläkelaitos

Poissa pukki81

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« Vastaus #6 : 31.10.08 - klo: 14.34 »
Sieltä tuli ensilumet Jurvaan. Täys talvi näkyy olevan.

Mikäs idea tuossa folion laittamisessa moottorin ympärille? Eikö se nyt lämpene ihan tarpeeks kun ajelee, vai kuinka?

HN X1-CRT, X1-CR, Dm-one spec. Alpha ja v-spec.

Poissa YLI-G

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« Vastaus #7 : 31.10.08 - klo: 22.13 »
Sieltä tuli ensilumet Jurvaan. Täys talvi näkyy olevan.

Mikäs idea tuossa folion laittamisessa moottorin ympärille? Eikö se nyt lämpene ihan tarpeeks kun ajelee, vai kuinka?



nimenomaan just ajellessa ei lämpene..paikallaan käyttäessä saattaa lämmetä.
folion tarkoituksena on estää ajoviiman aiheuttama jäähtyminen,ilmajäähdytteisiä kun ovat.
hobao hyper 8

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« Vastaus #8 : 01.11.08 - klo: 10.53 »
Talvellahan se kaikista hienointa on ajella. Toki riippuu mitä ajaa, mutta itse on offroadmaisesti
tullut ajettu, joka talvi viiden vuoden ajan. Päähän siinä räjähtää, jos edes pitäisi kuvitella
olevansa ajamatta koko talven, hullua se sellainen!  :angel:

Eli asianmukaiset suojavarustukset TAI auto, jonka vermeiden menetys ei ole harmittavaa  :grin:

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« Vastaus #9 : 01.11.08 - klo: 13.39 »
Yli 15 vuotta on sähköRC:llä menty ruiskuttamalla tuore CRC- tms öljy just ennen lähtöä revolle ja sen varsille. Sama ulkoisille liittimille kytkemisen jälkeen.

Vastari on pussissa ja pussinsulkijalla johdot nipussa. Taas spray johdontulokohtaan.

Kaffisuodin noparin päälle jos ei ole isoa puhallinta. Irtolumi ei kuumetessaan takerru, vaan varisee pois. Jo sulanut imeytyy ko paperiin, ja noparin piirikorti on yhä kuiva.
Viimeistään akunvaihdon/-tojen yhteydessä on hyvä tarkistaa märkyyden määrä ja tarv. vaihtaa paperi. Ison puhaltimen kanssa on tehtävä valintoja virtauksen ja suojauksen välillä sitten.

Mambamaxini ovat lisäksi saaneet paksumman kosteussulku-sprayn, jonka lupaukset on 1 vuosi ulkona / 3v suljetussa ympäristössä, piirikorttinsa joka puolelle.

BK 120A nopari on valettu elektroniikan-valu-epoxi-kotelointiin. Se ei pelkää edes uimista enää.
Kuvia viimeeksimainitusta:

http://www.gfoto.com/UserPicPopup.asp?pid=4452533&alid=186845&uid=D485B89A8DD043FABCDC247930B7A443#PicShow

http://www.gfoto.com/UserPicPopup.asp?pid=4452539&alid=186845&uid=D485B89A8DD043FABCDC247930B7A443#PicShow

http://www.gfoto.com/UserPicPopup.asp?pid=4455792&alid=186845&uid=D485B89A8DD043FABCDC247930B7A443#PicShow
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« Vastaus #10 : 01.11.08 - klo: 20.30 »
Savagella olen ajellut kesät/talvet.Ainoa toimenpide on ollu folio kanteen estämään liiallista jäähtymistä.

Servoja en ole suojannut hyvinhän ne on kestänyt(vielä) :grin:

Tuota kaffepaperia voisin kokeilla,ettei tarvi aina ajon jälkeen puhdistella/kuivata vastaria.

Olisiko Dusterilla laittaa kuvia siitä,että minkälainen jogurttipurkki suodatin patentti sulla on?
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« Vastaus #11 : 03.11.08 - klo: 14.06 »
Talvella rc:llä ajaminen on kaikkein makeinta. Vehje ei mene rikki tai likaseks ollenkaan niin helposti kuin kesällä. Ilmanputsarin ympärille virität vaikka spraypurkin kannesta roiskesuojan joka tulee yhdellä ruuvilla kiinni normaalin suodattimen päätykannen tilalle. Elementin ulkopinnan ja kannen sisäpinnan välissä riittää noin 3mm ilmarako, eli vaikka pienen lasinpesuspraypurkin kansi melko passeli.

Motti ei tartte mitään folioita, laitat vaan kuumempaa tulppaa ja väännät piikimmälle ja katot mittarilla lämpöjä, ihan kuten kesälläkin.

Servojen liitoskohtiin silikonia ja akselille latta o-rengaskumi. Vastariboxin taka-alareunaan pari vesipoistoreikää ja päävirtakatkaisin pois tai kumisuojatuksi. Syvistä lätäköistä kun ei ajele niin toimii ihan täysiä.

Piikkirenkaiksi sopii vaikka Badlandsit tai Pulsarit (kuten kuvassa muttn tiedä saaks tollasii enää irtorenkaina mistään, tehdasliimatut kun ei oikeen lähe keittämällä irti) kun niissä nappulan koko on tarpeeksi iso. Sähkötarvikeliikkeistä saat 1,8mm halkaisijaisia ruuveja piikeiksi. Esireiät on pakko porata niihin kohtiin mihin laitat piikit, muutoin ei onnistu (kokeiltu). Laita noin 50-70 piikkiä per rengas. Mä tein omaani silloin kun mulla vielä 1/8:ja oli, tossa kuva:



PS: Älä käytä isompia ruuveja mielellään, niistä tulee niin paljon massaa että kumit repeää. Ja käytä renkaan liimaamiseen vanteelle vaan parasta mahollista liimaa (saa JP-Nitrosta ainakin) koska noilla piikeillä tulee niin raju pito että renkaat repee perusperttiliimoilla irti vanteilta hyvin usein. Ja käytä paksuja hanskoja ajaessasi...
PS2: Kokeilin ennen ruuvien käyttöä taulunastoja ja liimaa mutteivät pysy kiinni. Pitää olla ruuvit. Tein siskonpoikien Hobaoonkin viime talveksi piikit, mutta tenavat hemmetti oli ilmeisesti ajaneet melko lumettomilla alustoilla kun piikit oli kulunu aika lailla lyhyiks kun viimeks kävin siellä kuopijoos... mutta makeesti kyllä renkaat heittää kipinää kun omillakin joskus lipsautti sulan asvaltin päälle..
« Viimeksi muokattu: 03.11.08 - klo: 14.35 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« Vastaus #12 : 03.11.08 - klo: 14.48 »
Niin joo ja varoituksen sana sit vielä.

Kun kerran ajaa piikkirenkailla niin siltä tieltä ei ole paluuta  :grin:
Nimittäin pito on parempi kuin hyvillä krossirenkailla saviradalla ja sen jälkeen tavisrenkaat ei oo mittää  :grin: :grin:

Mä oon itse asiassa ihmetellyt sitä että miksi ne laitteet pistetään puoleks vuodeks naftaliiniin kun mun mielestä talvi on just paras ja hauskin kausi ajaa näillä. Talvella on lumi pehmentämässä iskuja ja kunnon motilla siellä auton takana on melkonen lumipölly... ja vielä yks hymiö  :mrgreen:
Just joo.

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« Vastaus #13 : 03.11.08 - klo: 20.51 »
itse väkersin savaan lumiketjut.

Ihan perus esim. kukka amppeliketjua siitä kun väkersi niin oli mahtava pito ja ne pysy paikoillaanki.

Olisin voinut kokeilla tuota suodatinpatenttia mut savage meni jo ja marderi on tulos :afro:
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« Vastaus #14 : 04.11.08 - klo: 19.41 »
meinasin kokeilla tällästä viritystä, että laitan siihen vastarin liittimien päälle sinitarra klimpin, niin että se estäis veden menon niistä liittimistä, simmonen möykky että johdot vaan näkyy.
sitten sama juttu noparin johdoille ja moottorin päähän.
pitäis olla suht helppo laittaa ja ottaa pois, servo onkin jo valmiiksi tiivistetty.
mitäs on muut mieltä, onko ihan tuhoon tuomittu idea vai?
niin ja olettekos laittanut siihen servon varteen yks vai kaks o-rengasta?
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« Vastaus #15 : 04.11.08 - klo: 20.55 »
Maksimissaan yksi O-rengas.

Itse olen ainakin joutunut leikkaamaan puoliksi,mutta lopuks luovuin niistä koska menivät mystisesti poikki.

Ihmeen hyvin on kestänyt.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« Vastaus #16 : 06.11.08 - klo: 10.50 »

Mä oon itse asiassa ihmetellyt sitä että miksi ne laitteet pistetään puoleks vuodeks naftaliiniin kun mun mielestä talvi on just paras ja hauskin kausi ajaa näillä. Talvella on lumi pehmentämässä iskuja ja kunnon motilla siellä auton takana on melkonen lumipölly... ja vielä yks hymiö  :mrgreen:

itse en sen takia ainakaan jaksa kovin paljoa edes nyt ajella kun ulkona on niin jumalattoman kylmä.
kädet jäätyy alle vartissa ja hanskat kädessä ajo on aika mahdotonta.

mutta toivotaan että tänä vuonna olisi sitä pöllyävää pakkaslunta paljon eikä mitään painavaa suojamoskaa missä ainakaan oma pede ei tykkää liikkua.
melkein vaatisi nelivedon että sellaisessa kunnolla etenee.

olen myös miettinyt että millä tuon noparin suojaisi.
viime talvena tein vaan "putken" jesarista mutta nyt saattaisi lämmetä liikaa kun 3s lipo kiinni.
täytynee sitä suodatinpussi patenttia kokeilla.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« Vastaus #17 : 06.11.08 - klo: 17.37 »
Kaverilla on 3s lipot mambamqaxissa ja puhallin: sillä on paffiputki jonka ulkopää on nylonsukalla ja ilman pitää kiivetä putkea ylös noparille, ku taas pois se pääsee kaffinsuotimen läpi  -kokeilussa
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Rottis

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« Vastaus #18 : 09.11.08 - klo: 01.03 »
Savagella olen ajellut kesät/talvet.Ainoa toimenpide on ollu folio kanteen estämään liiallista jäähtymistä.

Servoja en ole suojannut hyvinhän ne on kestänyt(vielä) :grin:

Tuota kaffepaperia voisin kokeilla,ettei tarvi aina ajon jälkeen puhdistella/kuivata vastaria.

Olisiko Dusterilla laittaa kuvia siitä,että minkälainen jogurttipurkki suodatin patentti sulla on?

Sama täällä, tosin en pistänyt edes foliota koneen päälle, vähän laihemmalle vain jotta lämmöt nous :)

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« Vastaus #19 : 09.11.08 - klo: 01.07 »
Tingitään voitelusta, jotta kone saadaan käyntilämpöön, sehän se fiksua toimintaa.

Siellä lumessa kun pörräilee ja jäähdytyskanteen lentelee lumipaakkua, niin lämpövaihtelu ei ole sitä mihin koneet on tehty. Myös siltä suojaamaan jotain estettä olis hyvä olla.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa Rottis

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« Vastaus #20 : 09.11.08 - klo: 01.28 »
kyseessä oli mun ensimmäinen polttisauto, oliskohan ollu -04 tai -05. Hyvin se kesti, koneeseen ei koko aikana tarvinnut tehdä mitään. (lukuunottamatta sitä, että ihan uutena leikkasi kiinni ennenkuin sai ensimmäisen tankillisen pörryyteltyä tyhjäkäynnillä, meni takuuseen)

Eli väittäisin, että kyllä se sen kestää. Tosin en kyllä nyt enää välttämättä ilman mitään suojauksia lähtis.

E: enkä väitä että tarvisi sitten lähteä suoraan ajeleen ilman mitään tai että se olisi viisasta tai että kone kestää saman verran noin, turha alkaa niistä sitten v**uileen
« Viimeksi muokattu: 09.11.08 - klo: 01.48 kirjoittanut Rottis »

Poissa ax foff

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« Vastaus #21 : 11.11.08 - klo: 14.53 »
no ei new e-maxxista tarvii mitään suojata kun on lumi,vesi ja muu mönkä tiivis :smiley:

Poissa pukki81

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« Vastaus #22 : 13.11.08 - klo: 23.07 »
Jaaha. Taas tulee lunta.

Kai sitä jotkut paddle renkaat pitää hommata talveksi, jos se niillä kulkisi paremmin lumessa.

Kertokaas kokemuksia paddleista? 4 paddlea vai vain taakse? Mikä on the paddle^tm hong nor truggyyn?

Millaiset nuo ovat kiinteällä alustalla? Tuleeko ajosta mitään.

Yllätävän vähän löytyi juttua paddleista haulla.
HN X1-CRT, X1-CR, Dm-one spec. Alpha ja v-spec.

Poissa pukki81

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« Vastaus #23 : 14.11.08 - klo: 10.32 »
Ok, ei sitten  :wink:

Kertokaa myykö näitä paddleja joku Suomessa?
HN X1-CRT, X1-CR, Dm-one spec. Alpha ja v-spec.

Poissa Breweri

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« Vastaus #24 : 14.11.08 - klo: 10.38 »
sabessa niitä on ainakin ollut. Kovalla/karkealla alustalla paddlet saa hyvin helposti rikki. Itse ainakin laittaisin aina nelivetoon neljä samanlaista rengasta. Paddlet toimivat irtonaisella alustalla hyvin ja sen huomaa myös voimansiirrossa, rasitus on kova.
Joku vastaus minulla kyllä oli, se vain ei sopinut kysymykseen.

Poissa Fillarimies

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« Vastaus #25 : 15.11.08 - klo: 22.16 »
Pieniä taulunauloja kun laittaa n.20-30 per. rengas niin alkaa löytymään pitoa. Naulojen ulkonemaa on helppo säätää oman mielen mukaan. Ja siis: Ne naulat ulkoa sisään päin :p
Nparts
| Mini M-03 | Beam E4 advanced | E-starter | Walkera V120D03 | Meri-Lapin pienoisautolijat PJ |

Poissa juhku1

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« Vastaus #26 : 16.11.08 - klo: 13.02 »
Kannattaako olla F7 tulppa  :tongue:
Ex rc harrastaja. Muistakaa olla ostamatta niitä kyosoja.

Poissa maginone

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« Vastaus #27 : 16.11.08 - klo: 14.05 »
Pieniä taulunauloja kun laittaa n.20-30 per. rengas niin alkaa löytymään pitoa. Naulojen ulkonemaa on helppo säätää oman mielen mukaan. Ja siis: Ne naulat ulkoa sisään päin :p
:huh: WTF
Losi LST2

Poissa pullapoika

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« Vastaus #28 : 16.11.08 - klo: 14.49 »
itellä kun ei löytyny puretenista jäällä tarpeeksi pitoa niin kekkasin että vakiot sileet renkaat on ylimääräisenä niin laitoin taulunastoja renkaaseen siin johan alko pitoa olemaan. ehkä liikaakin kun ei meinannut saada enää luisuunkaan :D

Poissa Fillarimies

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« Vastaus #29 : 16.11.08 - klo: 14.59 »
Tuommoset:
Nparts
| Mini M-03 | Beam E4 advanced | E-starter | Walkera V120D03 | Meri-Lapin pienoisautolijat PJ |