Kirjoittaja Aihe: akkujen käyttö/huolto?  (Luettu 90429 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jankka

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #240 : 04.11.06 - klo: 13.23 »
Teet semmosen piuhan joka menee sinne tasalataus liittimeen ja toinen pää sinne akku liittimen + tai - napaan oli se nyt sitten deans tai mikä vaan nimeltään ja sit kun ensimmäinen kenno on täynnä niin laitat sen siihen toiseen ja vaihdat napaisuuden vaan laturista lähtevästä johdosta. Duratraxin ICE varoittaa kyllä jos napaisuus menee väärin ja siinä tapauksessa vaan käännät ne laturista lähtevät johdot. Toivottavasti ymmärsit.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #241 : 04.11.06 - klo: 13.52 »
Ymmärsin. Eli lataan akun nyt täyteen tuolla tavalla, vai ymmärsinkö väärin? Teenkö noin joka kerta kun lataan, vai pitääkö tuo toimenpide tehdä vain aina välillä?
- Tapsa

Poissa Jankka

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #242 : 04.11.06 - klo: 14.36 »
Ei noin joka kerta tarvi tehdä, mut paremmassa kunnossa akkusi pysyy jos teet.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #243 : 04.11.06 - klo: 17.24 »
Kiitos vastauksista :)
- Tapsa

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Akkujen käyttö ja huolto
« Vastaus #244 : 04.11.06 - klo: 18.13 »
Mitenkäs Ni-Mh akut voidaan tasapurkaa ja ladata, vai voiko niin edes tehdä tälle akkutyypille?

Jos ajan autollani esim. 15min ja sitten akut alkaa hiipumaan, otan akut pois käytöstä ja vien purettavaksi. Purkurina toimii Ice laturi ja purkuvirtana käytettävästä ajasta riippuen 4 - 6A, saako korkeampia virtoja käyttää purkamiseen? Olen purkanut nyt akut 5A voimin, mutta huomaan, ettei akku ole kovin hyvin purettu, joten teen vielä loppupurun 1 - 2A voimin, onko oikein tehdä näin? Tämän jälkeen akut on purettu ja ovat valmiita jälleen ladattavaksi, eikö näin?

Alkoi vai kiinnostamaan, että tasapurkaako ice laturi Ni.Mh kennot tasaisesti, vai aloittaako esim. toisesta reunasta ja tulee seuraavaan jen..? Miten ice laturi purkaa akun, tasaisesti vai ei?

Itse kun nyt sain tuon ice laturin, niin olen alkanut purkamaan akkuja, jokaisen ajokerran jälkeen ns. purku 1 ja purku 2, eli 5A ja hienosäätö purun suoritan 1 - 2A voimalla. Latauksessa teen saman, kun lataan normaalisti 3300mAh akun 3.3A, kun taas pitää saada nopeasti akku käyttöön lataan sen 4 - 5.3A:lla.

Onko asia niin, että esim. 3300mAh akun max. latausjännite saa olla akun  ampeerit eli 3.3 + 2A vai miten sääntö kuuluu?

Kiitokset jo tässä vaiheessa vastauksista!

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #245 : 04.11.06 - klo: 18.52 »
Tuollaisen ajo akun voi purkaa ihan laturisi täydellä teholla. Purettaessa ei ole oikeastaan sellaista maksimipurkuvirtaa. Tämän jälkeen akun kennot olisi hyvä vielä purkaa tasauspurkulaitteella, jolla saadaan kukin kenno purettua yksilöllisesti. Tämä tietenkin edellyttää sitä, että akku ei ole mikään pötköakku. Ice ei siis tasauspura akkua, jos et pura jokaista kennoa erikseen.

Voit huoletta ladata akkusi esim. 4A virralla. Akun suositeltava maksimilatausvirta riippuu paljon akun merkistä ja mallista.

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #246 : 04.11.06 - klo: 19.03 »
Niin.. eli täydet tehot voi ottaa purkaessa kehiin, ok.

Milläs saan akun kennot tasauspurettua? tasauspurku laudalla vai? Saako sovellettua icen laturiin jollain tapaa?

Mitä tapahtuu, jos Ni-Mh akkuja ei tasauspurkaa ollenkaan? Onko näille akuille tasauspurkaaminen yhtä pakollista kuin lipoille? Kuinka paljon vaikuttaa akun antamaan tehoon / virtaan, jos ei tasapura akkuja ollenkaan?

Pötköakkuja eivät ole, vaan 6 kennoisia GP 3700mAh akkuja, eli mikäs olisi niille suositeltava ( max. ) latausvirta?

Poissa m@sse

  • Veteraani
    • Profiili
    • Max-EV
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #247 : 04.11.06 - klo: 20.33 »
Voisit ehkä hakea tietoa itse välillä.. ei kokoajan tarvi olla kyselemässä (: Esim l150040:n sivut ovat hyvä tietolähde.
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #248 : 05.11.06 - klo: 00.32 »
Lainaus käyttäjältä: "-SS-"
Niin.. eli täydet tehot voi ottaa purkaessa kehiin, ok.

Milläs saan akun kennot tasauspurettua? tasauspurku laudalla vai? Saako sovellettua icen laturiin jollain tapaa?

Mitä tapahtuu, jos Ni-Mh akkuja ei tasauspurkaa ollenkaan? Onko näille akuille tasauspurkaaminen yhtä pakollista kuin lipoille? Kuinka paljon vaikuttaa akun antamaan tehoon / virtaan, jos ei tasapura akkuja ollenkaan?

Pötköakkuja eivät ole, vaan 6 kennoisia GP 3700mAh akkuja, eli mikäs olisi niille suositeltava ( max. ) latausvirta?


Siis akut ovat rivissä vierekkäin, eikä pitkittäin? Tasauspurku-laudalla onnistuu sellaisen akun tasauspurku. Eikä saa Ice-laturiin sovellettua. Ohjeet tasauspurku-laudan tekoon ja paljon, paljon muutakin hyödyllistä löydät A-P:n (l150040) kotisivuilta. Linkki sivuille löytyy ainakin A-P:n viimeisimmän viestin allekirjoituksesta...

Kennot menee nopeasti epätasa-painooon, jolloin jotkut kennot purkautuu ja latautuu muita nopeammin, jolloin niiden kestoikä lyhenee. Ei ole pakko tehdä, mutta pidentää kummasti akun elinikää...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #249 : 05.11.06 - klo: 09.51 »
Selvä, kiitän rakentavista ohjeista. Tarttee tästä lähteä ostamaan sitten laadukasta tasauspurkulautaa, jotta ehtii purkaa nuo 40 akkua...  :D

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #250 : 14.11.06 - klo: 18.46 »
Mitäs akkuja nää on: http://www.rc-monster.com/proddetail.php?prod=2S1P5800MN&cat=18  :shock:  :?: En ole ennen nähnyt tollasia... Li-Mn...
- Tapsa

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #251 : 15.11.06 - klo: 01.17 »
Lainaus käyttäjältä: "tapsa92"
Mitäs akkuja nää on: http://www.rc-monster.com/proddetail.php?prod=2S1P5800MN&cat=18  :shock:  :?: En ole ennen nähnyt tollasia... Li-Mn...


Jaa täältä se linkki olikin lähtöisin. http://rc10.fi/viewtopic.php?t=12567&start=60
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa ezmo

  • Jäsen
    • Profiili
Re: akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #252 : 25.01.07 - klo: 10.41 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

Hyvin hoidetun akun tunnistaa vanhanakin mm. siitä, että ajettaessa sen lataus kestää hyvänä loppuun asti, ja loppuu nopeasti, alle 10 sek sisällä.
Huonolla, eli ns. kuminauha-akulla vastaavasti auton nopeus laskee verkkaisesti, ja hidastuva jakso kestää jopa minuutteja. Sellaisesta akusta ei ole iloa kilpailuissa eikä harjoittelussa. Tuskin edes pihasudittelussa.


Tämähän perustuu siihen, että kuminauhapakat on tasattu tasalatauksella ja kun jokaisessa akun kennossa on eri määrä kapasiteettia (toleranssi), alkavat ne yksitellen kyykähtää. Ja se yksittäisen kennon kyykähtäminen on sitten kohtalokasta, koska kun pakassa olevan yksittäisen kennon jännite putoaa 0V ja alle, vaihtaa kenno napaisuuttaan ja siitä katoaa kapasiteettia pysyvästi, riippuen kauanko tätä tilaa pidetään yllä.  

Jos olet ns. perusharrastelija ja pääpaino on vain ajamisen riemu ja haluat välttää ylimääräisltä akkukuluilta ja jos ei halua tasapurkaa, tulee ajaminen lopettaa heti, kun vauhti alkaa vähän hiipua. Näin voi harrastusmielessä käyttää pakkoja ilman "monimutkaisia" purkulaitteita ja aikaavieviä metodeja. Eli syklil on silloin, lataa, aja, jäähdytä pakka, lataa jne.
Elämä alkaa kun sulkee kännykät ja muut hilavitkuttimet...

Poissa nuuska

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #253 : 22.04.07 - klo: 20.52 »
Kertokaa mulle urpolle, että mikä vaikutus akkuihin on, mitä suuremmalla ampeerilla lataa?
Nyt olen ladannut e-savan akkuja 3.5A, mutta voinko huoletta ladata 5A:lla? Jossain vanhemmassa akussa kun luki, että MAX Charge 3A. Jos olen oikein ymmärtänyt, mitä enemmän puskee A:ta -> sitä nopeempi lataus?

E-savan mukana tulleessa laturissa, maksimi on 4A, mutta tuo mun toinen laturi antaa 5A:ta ulos.

Kertokaas viisaat!  :smiley:

edit:
Niin ja noi akut on 7.2v 3300 Ni-Mh
[BigBear '87]   [Stampede XL5 '07]

Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #254 : 22.04.07 - klo: 21.08 »
Sopivan latausvirran suuruushan on riippuvainen akun kapasiteetista. Itse olen lataillut 1400mAh akkuja 3A virralla, eli suhteessa paljon suuremmalla, kun vertaa 3300mAh 5A virralla.
| Academy | Axial |

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #255 : 22.04.07 - klo: 21.43 »
3300mah akkuja voi huoletta latailla 5Ampeerin virroilla, mutta kunnosta kun
ei oo täyttä varmuutta ja ilmeisesti tehdastekoinen pötköakku, niin lämpöjä
pitää tarkkailla.
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa nuuska

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #256 : 22.04.07 - klo: 22.03 »
^ Kiitos infosta.
Uudet akut kyseessä. Ladattu vasta 3-4 kertaa.
Pitää varmaan vaan tolla 3.5A:lla latailla niin ei tuhoa noita nyt heti kättelyssä.
[BigBear '87]   [Stampede XL5 '07]

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #257 : 03.05.07 - klo: 18.20 »
Miten se akku puretaan?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Vs: akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #258 : 06.05.07 - klo: 08.32 »
Kuten tuolla jossain on aikaisemmin mainittu, ainakin NiCd-akut olisi hyvä purkaa melko tyhjiksi ennen latausta. Kätevimmin se käy ajamalla niin kauan, että nopeus on selvästi hidastunut. Itse asiassa NiCd-akut eivät ole kovin helposti vioitu purkamisesta. Enemmän ne vioittuvat siitä, ettei niitä pureta tarpeeksi. Jos käytät erillistä purkulaitetta tai käytät laturin purkutoimintoa, voisi hyvä katkaisujännite olla vaikkapa 0,8 V.

NiMH-akut ovat huomattavasti NiCd:ejä käyttökelpoisempia suuremman kapasiteettinsa ansiosta, mutta niiden käyttö vaatii enemmän tarkkuutta. Ne eivät siedä niin hyvin ylilatausta, joten laturina ei ainakaan kannata käyttää kellolaturia. Hidaslaturia voi käyttää, jos laskee latautumisajan tunteina (kapasiteetti*1,2/latausvirta). NiMH:eissäkin mielestäni on jonkinlainen muisti-ilmiö, mutta se ei esiinny yhtä voimakkaana. Purkamisessa saa olla tarkkana, sillä kennot voivat liiaksi purkautuessaan kääntää napaisuutensa. Sopiva katkaisujännite on noin 1 V.

Ja tärkein juttu muisti-ilmiön ehkäisemisessä on se, että aina ladataan akut täyteen. Vaikka kuinka tekisi mieli ajamaan vasta osittain latautuneilla akuilla, kannattaa silti odottaa loppuun asti, ettei ajoaika tulevaisuudessa suotta lyhene. Jos pikalaturi katkaisee latauksen liian aikaisin valepiikin takia, kannattaa akut laittaa uudestaan lataukseen. Täysinäisten akkujen jännite on noin 1,4 V/kenno, eli kuusikennoisilla akuilla noin 8,4 V ja seitsenkennoisilla akuilla noin 9,8 V.
Mennään hiekka pöllyten, mutta hallitusti.


Poissa RcWRC

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #260 : 28.06.14 - klo: 00.16 »
Semmonen tyhmä kysymys tähän väliin et jos ei halua olla vaihtamassa koko ajan akkua niin kummalla sitä huristelee pitemmälle lipolla vai NiMh akulla.? sopiiko lipo esim. off-roud käyttöön? viel tähän et en tarvis niinkään tehoja vaan et jos etes tunteroisen kestäs akku. onko noparilla ja välityksellä merkitystä tähän?

eilen nuija tänään tosinuija  :grin:
« Viimeksi muokattu: 28.06.14 - klo: 18.20 kirjoittanut RcWRC »
Kyosho Subaru 4x4  2 x Traxxas Stampete 2WD 1 x buggy 4x4
Tunthuriin mä kiipeen niin taas uudelleen...

Poissa SixStars

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #261 : 28.06.14 - klo: 22.27 »
Mikään NiMHhi tuskin tunteroista kestää oikein missään vehkeessä ( josko Li-Pokaan ) mutta välitykset tottakai vaikuttaa, ja kaiken kaikkiaan Li-Po akulla saa paremman "teho/hyöty -suhteen" ( antaa kulkupuolta paljon paremmin + kauemmin suhteessa akun varaustilaan.. )

NiMH on vähän silleen, että kulku hiipuu heti samantien ja koko ajan niin että sen huomaa, kun Li-Po jaksaa antaa virtaa paremmin kunnes kyykkää lähes täydellisesti ( näissä on hyvä olla joko siinä noparissa "li-po cutoff" tai sitten erillinen hälytyspiippari siinä balanserijohdossa kiinni ettei aja tuota lipoa liian tyhjäksi vahingossa.. NiMH ei tuosta niin moksiskaan, sillä vaan ei ole kiva edes yrittää ajaa kun sen jännite alkaa tarpeeksi alhainen olla.. )

 
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampedet 2WD + 4WD, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti FOR SALE !, Quanum Nova Pro quadkopteri

Poissa RcWRC

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #262 : 28.06.14 - klo: 23.22 »
Ok. kiitos tästä. iteltä löytyy Kyoshon EP Fazer sube ja aloittelijana otin tietenki NiMh akulla. ja akun teho tosiaan lähtee laskeen lähes heti ku lyö lämiskät kaakkoon. 5600mAh (miten muotoilla normiajossa) 20minsaa tekee jo tiukkaa. Miten nuita lipoja sit hoidetaan ja ladataan? laturilla toki mutta mikä ois alottelijalle hyvä ja helppo ensilaturi. pitääkö lipot säilytää ladattuna niinku akut yleensä? Nyt ois tarkotus hommata maasturi off-roudiin ja vähän joka paikkaan ja ois mukavampi päästä vähän pidemmälle ku postilaatikolle  :grin:
Kyosho Subaru 4x4  2 x Traxxas Stampete 2WD 1 x buggy 4x4
Tunthuriin mä kiipeen niin taas uudelleen...

Poissa SixStars

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #263 : 29.06.14 - klo: 09.51 »
No ihanpa samalla autolla minäkin liikkeelle lähdin reilut kaksi vuotta sitten  :laugh: Nyt se kulkee vähän eri tavalla kuin vakio, mutta on siihen kaikki sähköt vaihdettukin.. Pihasuttailuun tuo on tosiaan vähän huono, kun se sora tuppaa menemään sinne ohjausservon varren väliin ja auto lakkaa kääntymästä, siksipä omallani ajellen vain asfaltilla nykyään... Off-road hommiin on omat vehkeensä..

Mutta asiaan.. ostat tuommoisen: http://fi.eurorc.com/product/5238/gens-ace-4000mah-74v-25c-lipo
tai tuommoisen: http://fi.eurorc.com/product/532/gens-ace-5000mah-50c-74v-lipo ( juuri nyt ei ole näkojään varastossa mutta tuolla pienemmälläkin ajelee ko. autolla jo ihan kivasti - siinä vaan lähtee ne piuhat sieltä akun päästä ja en nyt just muista miten siellä akkukotelossa oli tilaa tuossa kohtaa - voin toki tarkistaa tarvittaessa, kun on tuommoinen auto ja myös tuo sama akkukin löytyy rc-veneestä )

Laturiksi esim. tämä ( huom. vaatii erillisen virtalähteen, mutta on halpa ): http://fi.eurorc.com/product/7313/vista-power-80w-dc-laturi

Tai sitten tämmöisiä, missä virtalähde sisäänrakennettu ( töpseli seinään vaan.. varastosaldot tosin nollilla näissäkin just nyt.. ): http://fi.eurorc.com/product/7316/vista-power-50w-ac-dc-laturi
http://fi.eurorc.com/product/6674/vista-power-80w-laturi-ac-dc

Li-Po akku siis PITÄÄ ladata tuollaisella älylaturilla ja se balanserijohto kiinni myös laturissa, näin siitä riittää pidemmäksi aikaa iloa.. varastointitapauksessa akku ajetaan / puretaan n. 3,7 - 3,8 V / kenno jännitteeseen, nuo laturit osaavat sen tehdä, kun valitsee "lipo storagen" latausmoodiksi.. tuommoinen "li-po säkki" kannattanee myös olla, varsinkin jos kisapaikolla joskus pyörii harrastamassa, niin taitaa olla monasti jopa pakollinen: http://fi.eurorc.com/product/430/lipo-safety-bag---large - tuon tehtävä siis pitää mahdollinen akun posahdusmainen palo sisällään.. lipoakkuhan palaa todella rajusti sille päälle sattuessaan, mutta "normaali"käytössä ( eli ei uiteta ämpärissä tai lyödä naulaa siitä läpi ) ja maltillisilla virroilla ladattuna on erittäin epätodennäköistä... akkua ei myöskään kannata ajaa ihan tyhjäksi, koska siitäkään se ei tykkää.. kennojännitteiden tulisi pysyä 3,0V:n paremmalla puolella - tuonkin kyllä huomaa, kun autolla ajaa.. alkaa se meno jo lipollakin hyytyä noissa jännitteissä - ei niin selkeästi, mutta kuitenkin.. tuohon balanseriliittimeen voi toki ostaa erillisen lipo-hälyttimen, jos auton nopudensäätimessä ei sitä "cutoffia" ole: http://www.hobbylinna.fi/tuote/low-voltage-buzzer-alarm-for-2s-to-4s-lipo/KTKOT013/

Noi em. laturit on kaikki ihan samalla 4 napin käyttölogiikalla, niinkuin suurin osa muistakin merkeistä ( missä on tuon näköinen näyttö ja napit siinä alla ) - on olemassa "helpompiakin" esim. ilman näyttöä olevia, mutta ei niistä oikein ole iloa, kun et yhtään nää paljonko akkuuun on mennyt virtaa, kauanko ladattu, miten kennojen jännitteet suhteessa toisiinsa... eli ei kannata siinä säästellä ainakaan..
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampedet 2WD + 4WD, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti FOR SALE !, Quanum Nova Pro quadkopteri

Poissa RcWRC

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #264 : 29.06.14 - klo: 15.10 »
ok. hienoa :azn: kitoksia vain Sixtarsille perehdyttämisestä ja jaksamisesta kertoa aiheesta juurta jaksaen  :smiley: saattaa olla etten vielä katokkaan niitä offi-vehkeitä hommaan sellasen jossain vaiheessa kittinä  :smiley: ku nyt sattu tämmönen silimään http://www.rcjkl.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=6300&nav=3002003 siihen ajattelin tämmösen lisäksi mukkaan tuossa ei kyl ole sitä näyttöä vaan onko nuo 1-4A mistä näkee millä A määrällä virtaa akkuun työnnetään. http://www.rcjkl.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=5880&nav=3002003 itellä on tuo sube viel ihan orkkis kunnossa eikä ole jaksanu viritellä ja ei mitenkään kehuttava tekniikka ole vakiona nii ajot on jääny vähäksi ehkäpä tässä joku päivä siitä viritellen vois drifterin tehdä  :grin: drifterin juuri sen takia että auto ei sovi muualleku asfaltille  :grin: isomatki kivet mene servon väliin ja tietty yhteenään vääntämässä niitä pois  :grin: mihinkäs tuo piippari juotetaan kiinni ku nui monta pinniä tuleeko joku johto väliin  :grin: onkos nuihin johtosarjaa? ei nuo laturit minun mielestä ole mahottoman kalliita jos miettii että ostaa kerralla kunnollisen nii ei tarvi enää itteä syyttää eet miksei ostanu hyvää heti alkuun.

kylläpä taidan sitteki hommata nuo akut ja laturin tuolt eurorc:stä laskee huomattavasti butjettiin laskettuja...

Pahottelen tätä kyselyä ja topikin täyttämistä. mahtaakohan lipot olla nii vaikeita käyttää ku miltä alkuun tuntuu  :grin:
« Viimeksi muokattu: 29.06.14 - klo: 18.49 kirjoittanut RcWRC »
Kyosho Subaru 4x4  2 x Traxxas Stampete 2WD 1 x buggy 4x4
Tunthuriin mä kiipeen niin taas uudelleen...

Poissa SixStars

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #265 : 29.06.14 - klo: 19.47 »
Joo toi Orionin laturi on varmasti ihan laadukas, mutta juuri kennojen balanssin seuraaminen ei onnistu - itse ainakin tykkään kun näkee mitä siellä tapahtuu ja milloin akut alkaa olla täynnä, niin tietää suunnilleen milloin pääsee ajamaan.. nuo näytöllisethän näyttää myös montako "mAhhia" sinne akkuun on työnnetty ja kauanko lataus on kestänyt, ja siitä sitten suht äkkiä hahmottaa kauanko lataukset jatkossakin kestää..

Se lipopiippari tökätään vain siinä akussa olevaan balanseriliittimeen - ei muuta. Jompaankumpaan reunaan yleensä, kun reunassa muistaakseni on se yhteinen miinusnapa ja siitä sitten plus-napoja niin monta kuin akussa on kennoja ( näissä 2S akuissa siis kaksi kennoa ja balanseriliittimessä siis kolme johdinta )

Tuo aiemmin linkittämäni näyttää vähän perusmallilta - jos ulkomailta tilaaminen ei ole ongelma ( ei käytännössä paypal-tili löytyy tai semmoisen perustaa ), eikä ole hengenhätä toimitusajalla, niin tuommoinen http://hobbyking.com/hobbyking/store/__18588__Hobbyking_2_8S_Cell_Checker_with_Low_Voltage_Alarm.html näyttää jo sitten ne kennojen jännitteet + kokonaisjännitteen, sekä siihen voi asettaa sen kennojännitteen missä se alkaa sitten piippailemaan ( itsellä noita oli käytössä aiemmin, nyt enää veneessä missä on ainoa nopari jossa ei ole lipo cutoffia, siihen olen asetukseksi laittanut 3,2V / kenno, niin huutelee hyvissä ajoin että ehtii kuulemaankin kun vene on vesillä )

Sitten vielä pussillinen noita http://hobbyking.com/hobbyking/store/__9735__JST_XH_2S_Wire_Extension_20cm_10pcs_bag_.html?strSearch=2s%20extens pilkkahintaan, niin helpottuu sen akun kytkeminenkin latureihin, kun ei tartte hivuttaa niin lähelle sitä onnettoman lyhyttä balanserijohtoa  :wink:

.. ja ei ne lipot mitään vaikeita ole - maalaisjärkeä ja perushuolellisuutta vaan niinkuin joka asiassa  :smiley:
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampedet 2WD + 4WD, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti FOR SALE !, Quanum Nova Pro quadkopteri

Poissa RcWRC

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #266 : 29.06.14 - klo: 20.04 »
joo katoin tuon auton ja sen lipo laturi ja 2lipoa ennenkö luin tuon edellisen viestin ja soittelen lähiaikoina tuonne eurorc:hen et millon niit tavaroita tulis kun sama se on laittaa se näytöllinen versio ja ne akut ja näytti hinnoiltaan suht lompsa ystävältä  :smiley: toiseksi autoksi taitaa tulla tuo Rage VE. kuitenki tässä maltilla katella ja miettiä ettei turhaa hätiköi kun ei ole kiire  :smiley: näyttää edelleen tuos ragessaki viel olevan tuo kyoshon servo mikä kaikis muissaki RTR:issä mut on kuites harjaton motti  :grin: niin maalaisjärjellä koitetaan mennä  :grin:
Kyosho Subaru 4x4  2 x Traxxas Stampete 2WD 1 x buggy 4x4
Tunthuriin mä kiipeen niin taas uudelleen...

Poissa nassikka10

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #267 : 30.06.14 - klo: 08.43 »
joo katoin tuon auton ja sen lipo laturi ja 2lipoa ennenkö luin tuon edellisen viestin ja soittelen lähiaikoina tuonne eurorc:hen et millon niit tavaroita tulis kun sama se on laittaa se näytöllinen versio ja ne akut ja näytti hinnoiltaan suht lompsa ystävältä  :smiley: toiseksi autoksi taitaa tulla tuo Rage VE. kuitenki tässä maltilla katella ja miettiä ettei turhaa hätiköi kun ei ole kiire  :smiley: näyttää edelleen tuos ragessaki viel olevan tuo kyoshon servo mikä kaikis muissaki RTR:issä mut on kuites harjaton motti  :grin: niin maalaisjärjellä koitetaan mennä  :grin:
Tuolla kopterinetissä ois todella edukas laturi/virtalähde kaupan (iMax B6 + SkyRC 60W = 30,00€ yhteensä):
http://www.kopterit.net/index.php?topic=23016.0
XRay T3-11, Sanwa MT-4

Poissa RcWRC

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #268 : 30.06.14 - klo: 09.47 »
joo katoin tuon auton ja sen lipo laturi ja 2lipoa ennenkö luin tuon edellisen viestin ja soittelen lähiaikoina tuonne eurorc:hen et millon niit tavaroita tulis kun sama se on laittaa se näytöllinen versio ja ne akut ja näytti hinnoiltaan suht lompsa ystävältä  :smiley: toiseksi autoksi taitaa tulla tuo Rage VE. kuitenki tässä maltilla katella ja miettiä ettei turhaa hätiköi kun ei ole kiire  :smiley: näyttää edelleen tuos ragessaki viel olevan tuo kyoshon servo mikä kaikis muissaki RTR:issä mut on kuites harjaton motti  :grin: niin maalaisjärjellä koitetaan mennä  :grin:
Tuolla kopterinetissä ois todella edukas laturi/virtalähde kaupan (iMax B6 + SkyRC 60W = 30,00€ yhteensä):
http://www.kopterit.net/index.php?topic=23016.0

Ok kiitos vinkistä  :smiley:
Kyosho Subaru 4x4  2 x Traxxas Stampete 2WD 1 x buggy 4x4
Tunthuriin mä kiipeen niin taas uudelleen...

Poissa aFox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #269 : 27.08.15 - klo: 08.45 »
Mikä tuhoaa NiMH akun yleensä tai helpoiten? Pojan harjallisesta pikku revosta hajosi nyt alle vuoden ikäisenä aika vähillä ajoilla. Onko 1C lataus (tai muistelin kapasiteetin väärin niin 1.3A vaikka akku 1200) vai akun kuumuminen ajossa pahempaa tms? Aika kuumaksi meni ajossa akku aina vaikka ihan vakio kokoonpano ja heti uutuuttaan.

Nyt ei täydelläkään akulla anna virtaa, justjust jaksaa liikkeelle lähteä. Laturi näyttää että suunnilleen oikee määrä kuitenki virtaa menee sisään. Auto on kunnossa, tuli jo lipo hommattua jolla pojan hymy leveni  :grin:

Ois vaan kiva tietää niin ei menis toinenki nimhi rikki.