Kirjoittaja Aihe: akkujen käyttö/huolto?  (Luettu 89808 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Hmm
« Vastaus #30 : 24.06.03 - klo: 20.49 »
Enpä tuosta hidaslatauksesta tiedä.. Tuskin on tarpeen? Space Chargerissahan on piikkivalintana NiMH, luulen että sillä ei ihan puihin mene. Taitaa olla 8mV/kenno eli 48mV? Tietty eiköhän piikkiarvon voi laittaa niin pieneksi kuin mahdollista (eli ei valepiikkaa), ei siitä ainakaan haittaa ole kennoille.
Lahti Rock City

Poissa zhoop

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://simo.arkku.net
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #31 : 30.06.03 - klo: 22.32 »
Voiko 24 volttisella auton lampulla purkaa akkuja?
Vai tarvitaanko siihen 12 volttinen lamppu?
RC-autoilua jo kesäkuusta 2003 lähtien!
Websivuni - KLIKKAA Team Associated RC10 B3

Poissa Thormax

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #32 : 30.06.03 - klo: 23.53 »
Kuinka monta akkua teillä on käytössä kisassa, ottaen huomioon että akuista huolehditaan kunnolla?
See it. Feel it. Drive it.

Poissa zhoop

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://simo.arkku.net
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #33 : 01.07.03 - klo: 09.35 »
Voinko purkaa 24 volttisella lampulla?
RC-autoilua jo kesäkuusta 2003 lähtien!
Websivuni - KLIKKAA Team Associated RC10 B3

Poissa Tatti

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #34 : 01.07.03 - klo: 11.35 »
Thormax: Kyllä kisassa pärjää 3 akullakin..
Zhoop; Lamppu maksaa 1e,joten käyppä hakemassa semmoinen lähimmästä kaupasta, EI HUOLTOASEMALTA(sielä ne ovat kalliita)

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #35 : 01.07.03 - klo: 12.54 »
Lainaus käyttäjältä: "zhoop"
Voinko purkaa 24 volttisella lampulla?

24V-lamppu, jos se on esim. 55W, ottaa akusta (7,2V) vain noin 0,7A. Ei siis paljon mitään, eli ei ole hyvä ajon jälkeiseen loppupurkuun.

12V-lamppu (55W) ottaa keskimäärin 2,7A.
Jos akkuun on jäänyt vaikkapa 500mAh purettavaa, sen purkamiseen kuluu 12V-lampulla noin 10 minuuttia, ja 24V-lampulla yli 40 minuuttia.


Lainaus käyttäjältä: "Thormax"
Kuinka monta akkua teillä on käytössä kisassa, ottaen huomioon että akuista huolehditaan kunnolla?

Jokaiselle NiMH-akuille voi laskea 2 käyttökertaa kisan aikana. Jos kisa harjoituksineen käsittää 9 erää, niin 5 akkua on optimi. Kolmellakin pärjää.

NiCd-akkuja suositellaan käytettäväksi vain kerran päivässä, jolloin niitä tarvitaan useampia.

Poissa Tatti

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #36 : 01.07.03 - klo: 13.36 »
Mitkä akut sopii parhaiten stanu-koneelle?
Olen lukenut jostain, että joku väiti 2400nicd akkujen antavan paremman tehon kuin 3300nimh akkujen stanulle, Onko totta?
Ja jos joku voisi kertoa hidaslatauksesta, että onko se tarpeellinen ja kuinka se suoritetaan?

Poissa Vihrea

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rcee.has.it
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #37 : 01.07.03 - klo: 14.49 »
No puhutaan että 2400 antaisivat parhaan potkun stanulle mutta tuskin se niin on. TJ luokassahan ajaa kärkikuskit (Salmiset) 3300mah akuilla, ja kisojen huipulla. Joten se riippuu ihan siitä paljonko on varaa sijottaa akkuihin, ja ajotaitohan sen tuloksen ratkaisee  :wink:
Galant VR-4

Poissa Tatti

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #38 : 01.07.03 - klo: 15.13 »
Niin, Mutta eihän koneen tehoa kannata pilta huonoilla akuilla!

Poissa Vihrea

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rcee.has.it
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #39 : 01.07.03 - klo: 15.18 »
miten huono akku vaikuttaa koneen huonomiseen ? ei se siitä mene pilaksi, akku ei vaan anna potkua. Kone ei siis mene miksikään vaikka sulla olisi puhki ajettu 1700.

Korjatkaa pro kuskit jos olen väärässä.
Galant VR-4

Poissa Tatti

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #40 : 01.07.03 - klo: 17.01 »
Siis, yllämainitussa viestissä tarkoitin että:
En halua antaa nopeudessa tasoitusta kanssa kilpailioille, niin kuin ei kukaan halua!

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
akut
« Vastaus #41 : 01.07.03 - klo: 20.32 »
2400 akut riittävät hyvin suurimmalle osalle kuskeista vakioluokkaan. 3300:lla saadaan marginalisesti parempi potku, mutta silloin on jo ajolinjojen ja säätöjen oltava lähellä täydellisyyttä. =)

NiCd-akut ovat helpompia (huolettomampia) käyttää sekä pidempi-ikäisiä, joten sitä kannattaa varsinkin aloittelijan miettiä. NiCd-akkuja voi ladata kaksi kertaa päivässä, mutta toisella kerralla saatava potku on aavistuksen verran heikompi. sitä tosin tuskin ajossa huomaa... eli kisoissa pärjää hyvin tuolla VesaK:n mainitsemalla kolmella akulla.

Poissa zhoop

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://simo.arkku.net
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #42 : 02.07.03 - klo: 11.37 »
Mulla on semmonen lamppu minkä takana lukee 24 V  2 W

Kun rupean purkamaan sillä akkuja niin se syttyy heti palamaan kun yhditän liittimet.
Pitääkö lampun antaa sammua? Silloinhan akut ainakin olisivat tyhjiä kun akkuun ei mene virtaa.
Lamppu ei kirkastu enempäää kuni mitä se alussa tulee ja tuskin se purkais akkua muutamassa sekunissa.
RC-autoilua jo kesäkuusta 2003 lähtien!
Websivuni - KLIKKAA Team Associated RC10 B3

Poissa Thormax

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #43 : 02.07.03 - klo: 12.16 »
Toi sun lamppus on just 24 v. Eli lues tosta hiukan ylempää lisää tietoa. + Toi watti määrä on liian pieni. Kannattaa varmaan ostaa ihan henkilöauton lamppu, on sit suoraan oikea.
See it. Feel it. Drive it.

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #44 : 02.07.03 - klo: 12.18 »
Zhoopilla on pakonomainen tarve tuhota akkunsa tai toimia purkutekniikan pioneerina rekkalamppunsa kanssa? Etkö voisi kiltisti ostaa sitä 12 voltin lamppua ja toimia sen kanssa kuten täällä foorumissa on joskus aiemmin opastettukin?
XC - Poor boys Bruiser

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #45 : 02.07.03 - klo: 12.25 »
Lainaus käyttäjältä: "zhoop"
Mulla on semmonen lamppu minkä takana lukee 24 V  2 W

Kun rupean purkamaan sillä akkuja niin se syttyy heti palamaan kun yhditän liittimet.
Pitääkö lampun antaa sammua? Silloinhan akut ainakin olisivat tyhjiä kun akkuun ei mene virtaa.
Lamppu ei kirkastu enempäää kuni mitä se alussa tulee ja tuskin se purkais akkua muutamassa sekunissa.

Jos 24V lampun teho on vain 2W, niin 7,2V akusta se ottaa virtaa 0,03A eli 30mA. Esim. 500mAh:n latausjämän purkaminen kestää tällöin yli 16 tuntia.

Tuollaista lamppua ei kannata käyttää. Hommaa tavallinen auton H4-polttimo (12V), kuten yllä on suositeltu.

Purat millä lampulla tahansa, älä anna lampun sammua, koska silloin akun kennoista jokin/jotkin ovat jo menneet nollille ja sen allekin. Lopeta lamppupurku, kun lampun kirkas loiste alkaa himmentyä.
NiMH-akkuja ei koskaan pureta täysin tyhjäksi asti. NiCd-akut voi tyhjentää, mutta se viimeinen rutistus pitää tehdä kennoittain, ns. tasauspurkuna.

Poissa zhoop

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://simo.arkku.net
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #46 : 28.07.03 - klo: 10.00 »
Kuinka paljon akkuun muuten yleensä jää virtaa ajon jälkeen, jos ei aja ihan ryömintä nopeudelle saakka?

Mulla onkin nyt semmonen lamppu jossa on 3  polttimoa
Yksi polttimo antaa 5 W ja se on 24 volttinen.
Eli yhteensä polttimot antaa 15 W
Miten monta A  tuo mun purkaja purkaa?
RC-autoilua jo kesäkuusta 2003 lähtien!
Websivuni - KLIKKAA Team Associated RC10 B3

Poissa Tatti

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #47 : 28.07.03 - klo: 12.30 »
Jaa-a.
Etkö jo usko että heitä ne 24 lamput kuuseen.
saat yhdellä 12v lampulla paljon kovemman purkuvirran kuin 3:lla 24v lampulla!

Poissa Rotavirus

  • Jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #48 : 12.08.03 - klo: 17.21 »
Vai että lamput kuuseen  :D
Kyllä mä silti oon sitä mieltä (vaikka en mikään pro olekkaan) että
ei varmaan ole ihan hirveä investointi semmonen akunpurkulaite.  :?

Poissa J.M.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #49 : 12.08.03 - klo: 18.42 »
Lainaus käyttäjältä: "Rotavirus"
Vai että lamput kuuseen  :D
Kyllä mä silti oon sitä mieltä (vaikka en mikään pro olekkaan) että
ei varmaan ole ihan hirveä investointi semmonen akunpurkulaite.  :?

Niitähän saa jo halvalla noita purku systeemeitä. 50€ saa jo hyvän. Kun viitsii katella mistä sen saa.
LRP / Power-Racing

Poissa Tatti

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #50 : 14.08.03 - klo: 07.58 »
Meinasin vain että hetä jo äkkiä zhoop ne lamput kuuseen!
Osta yksi H4 polttimo, niin se purkaa pitkät päällä todellla nopeasti!

Itse käytän yhtä H4 ja kolmea H7. KUn lamput ovat sammumaisillaan otan 3 H7 pois niin H4 palaa vielä 2 min, sitten on tasauspurun vuoro.

Otsomaani

  • Vieras
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #51 : 14.08.03 - klo: 14.26 »
Akkujahan ei tarvitse purkaa heti ajon jälkeen, vaan ennen seuraavaa latausta?

Poissa Tatti

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #52 : 14.08.03 - klo: 14.30 »
Akut tykkää eniten(kuulemma), kun purkaa heti ajon jälkeen suurella virralla.

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #53 : 14.10.03 - klo: 21.44 »
Sellasta että tarvisin sen tasauspurkulaitteen olisiko sellasta myynnissä missään Suomen liikkeessä (varmaan) mutta missä? Onko suomenkielisii ohjeita ton tasauspurkulaitteen tekoon

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #54 : 14.10.03 - klo: 22.08 »
Jokaisen kennon yli kytketään tasasuuntausdiodi ja 1-5 Ohmin vastus sarjaan, niin saadaan tasauspurkulaite.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #55 : 14.10.03 - klo: 22.35 »
Mulla oli joskus kolme tommosta ite tehtyä "laitetta". Just tolleen diodi ja vastus sarjassa. Hyvin toimivat, mutta lämpenivät yleensä niin paljon että haisivat melkoisen pahalle. Ja joskus niin kuumina että tinaukset suli irti. Oisko JesseT:llä jotain ideaa miten voisi "säätää" Integyn Eaglen katkaisua. Katkaisut vaihtelee noin välillä 0.95-1.05V.

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #56 : 14.10.03 - klo: 23.06 »
Lainaus käyttäjältä: "Lassi"
...
 Onko suomenkielisii ohjeita ton tasauspurkulaitteen tekoon


Tässä yhdet ohjeet, lontooksi on mutta aika simppeli:
http://users.chariot.net.au/~samstain/equaliser.html

6kpl yli 2 ampeeria kestävää diodia
6kpl 0,47ohm 5W tehovastusta

Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
.. miten voisi "säätää" Integyn Eaglen katkaisua. Katkaisut vaihtelee noin välillä 0.95-1.05V.

Tuo vaihtelu siis eri kennojen välillä?
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #57 : 14.10.03 - klo: 23.42 »
Lainaus käyttäjältä: "ripa_k"

Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
.. miten voisi "säätää" Integyn Eaglen katkaisua. Katkaisut vaihtelee noin välillä 0.95-1.05V.

Tuo vaihtelu siis eri kennojen välillä?


Kyllä.

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #58 : 15.10.03 - klo: 07.56 »
Yippo: Sori, en ole oikein perillä noista kaupallisista vimpaimista enkä tiedä mitä moinen on syönyt.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #59 : 15.10.03 - klo: 08.05 »
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Mulla oli joskus kolme tommosta ite tehtyä "laitetta". Just tolleen diodi ja vastus sarjassa. Hyvin toimivat, mutta lämpenivät yleensä niin paljon että haisivat melkoisen pahalle. Ja joskus niin kuumina että tinaukset suli irti. Oisko JesseT:llä jotain ideaa miten voisi "säätää" Integyn Eaglen katkaisua. Katkaisut vaihtelee noin välillä 0.95-1.05V.


Jos vastukset lämpenevät liikaa, niin tähän ongelmaan auttaa kaksi ratkaisua. Ensinnäkin jäähdytystä voi lisätä esim. tuulettimella tai jäähdytysritilöillä. Toinen vaihtoehto on käyttää tehokkaampia tai ohmiarvoltaan suurempia (hitaampi purku) vastuksia rakentaessaan laitetta.

Tasauspurkulaitteet ovat yleensä toteutettu sopivilla diodeilla. Näiden Diodejen laatu heittelee yleensä jonkun verran, jolloin syntyy pienehköjä katkaisujännite-eroja. Tämä ei ole kovinkaan haitallista, kunhan erot ovat pieniä.

Kuinkahan kova myyntivaltti olisi, jos joku alkaisi markkinoida sovitettuja tasauspurkulaitteita, joissa diodit olisi valittu siten, että katkaisujännitteet ovat mahdollisimman yhtenevät  :lol: