Kirjoittaja Aihe: akkujen käyttö/huolto?  (Luettu 88686 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #90 : 01.11.03 - klo: 13.34 »
Purettaessa, ladattaessa, eri paketit vai yksittäiset kennot,...?

Poissa Turhala

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/~turhala
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #91 : 01.11.03 - klo: 18.20 »
Lainaus
jos akuista toiset lämpenee ja toiset eivät niin kummat on kaput???


Jos ne toiset akut lämpenevät, ne eivät ole akkuja. Pääsääntöisesti akut eivät lämpene itsestään, mutta jos ne kuitenkin lämpenevät niin yksi vaihtoehto on, että ne saattavat olla ns. James Bond-kamaa, pienoisgeneraattoreita.
Olennaista on, miten ne lämpenevät. Itsestään ne eivät lämpene, sen aiheuttaa jokin ilmiö. Aika-avaruusjatkumon rikkoutuminen aiheuttaa hassuja ilmiöitä, jotka saattavat subjektiivisesti tarkastellen olla hyvin ihmeellisiä, mutta objektiivisen silmälinssin takana ymmärrettäviä.
Luultavasti tässä tapauksessa akut lämpenevät siksi, että Linnunradan keskustassa olevassa mustassa aukossa avautuvassa toisessa ulottuvuudessa on tapahtunut jonkinlainen ulottuvuusportin aukaisemisyritys. Tämä portti aukeaa siis akkuusi, jolloin sinne lähetetään jotakin materiaa sieltä toisesta ulottuvuudesta, joka aiheuttaa ylipainetta ja lämpölaajenemisen takia kitkaa, joka lämmittää akkua.
Muitakin mahdollisia selityksiä on, vaikkei juuri nyt tule yhtään mieleen. Ne ovat kuitenkin aika epätodennäköisia. Ja mikäli tämä arvaus osuu oikeaan, kyseiset akut ovat joko käyttökelvottomat tai sitten sinne lähetetty materia vedetään aikanaan pois, jolloin akku toimii taas. Vaikeaksi asian tekee se, että aika on suhteellista, kuten suhteellisuuskin (?), joten on hankalaa sanoa kuinka kauan toisen ulottuvuuden ristiretki kestää, jos se on koskaan loppumassakaan.

On myös mahdollista kuten edellä mainittu, että sinulle on jotenkin päätynyt James Bondille kuuluvat erikoisakut. Tässä tapauksessa lämpeneminen on merkki laitteen siirtymisestä toimintavalmiuteen. On kaksi todennäköistä vaihtoehtoa: joko akku on pommi tai sitten se on laserase.
Ensimmäisessä tapauksessa kannattaa akku viedä pikaisesti vaikkapa koulun sisäänkäyntiaulaan, jolloin sen räjähtäessä aula sortuu ja koulu määrää pakkolomautuksen kaikille oppilaille. Tosin onko tämä pakkolomautus kun pakkoa ei tarvita, siitä voivat filosofit ja psykologit keskustella, itse en ole kumpaakaan, ainakaan virallisesti joten en ota kantaa aiheeseen.
Toisessa vaihtoehdossa kannattaa olla varovainen. Ase ampuu joko jonkinlaisen salanapin tai äänilähteen vaikutuksesta. Jos kyseessä on salanappi, kannattaa viedä akku vaikkapa "lempi"opettajalle lahjaksi, jos tämä vahingossa onnistuisi lomauttamaan itsensä. Jos kyseessä on ääniaktivointi, kannattaa akku viedä vaikkapa koulun auditorioon videoprojektoriin, mikä myöskin saattaisi aiheuttaa "pakko"lomautuksen auditoriossa järjestettävistä tunneista.

Joka tapauksessa, jos et ole varma mitä teet niin hankkiudu akuista eroon. Koska minulla on asiantuntemusta tällaisista tapauksista ja olen muutenkin avulias ihminen, voin vapaaehtoisesti ottaa ne akut vastaan ja tehdä vaarattomiksi, ihan vaan auttamisen ilosta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #92 : 02.11.03 - klo: 09.19 »
Veli Turhalan ajatuspirueteista välillä reaalimaailmaan.

Ladattaessa kaikki akut lämpiävät latauksen loppuvaiheessa. Jos laturisi katkaisee latauksen, ennen kuin akku on lämmennyt, akku ei ole vielä täyteen ladattu. Tämä on ihan tavallista, varsinkin vähän vanhemmilla akuilla. Kytke silloin lataus uudestaan päälle.
Täyteen ladatun akun tunnistat siitä, että se on vähän kättä lämpöisempi. NiMH-akut ovat tarkkoja lämpötilasta, älä päästä niitä yli 45°C!

Myös purettaessa (ajettaessa) akut lämpiävät, mutta tässä on vähän eroja. Ensinnäkin, NiCd-akut lämpiävät enemmän kuin NiMH-akut.
Toiseksi, purkuvirta, eli ajotapa vaikuttaa lämpiämiseen paljon. Mitä lyhyemmässä ajassa ajat akun latauksen, sen enemmän se lämpiää.

Havaintosi voisi aivan hyvin olla tilanteesta, jossa ajat rauhallisella ajotavalla kaksi akkua, NiCd- ja NiMH-akun. Ajon jälkeen NiCd-akku on lämmin, mutta NiMH ei ole.

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #93 : 02.11.03 - klo: 13.27 »
Eli suomeksi: Näitä kysymyksiä voisi VÄHÄN aina välillä täsmentää...

Poissa ferpor

  • Jäsen
    • Profiili
ei turhaloille
« Vastaus #94 : 02.11.03 - klo: 20.06 »
kiitti jesse t. tarkoitin ladattaessa yksittäiset kennot lämpenevät
ja toiset eivät siis kummat ottavat virtaa vastaan kyse on metalliakuista. :lol:

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #95 : 02.11.03 - klo: 23.09 »
Mikäli kennot oli purettu ennen latausta ja nämä tietyt kennot alkavat alle 6A latausvirralla lämpenemään huomattavasti muita kennoja enemmän ennen kuin ne voisivat olla täynnä, niin lämpenevissä kennoissa on selkeästi vikaa.
Tällaisia kennoja voi yrittää virvoittaa zäppäämällä, lataamalla tai purkamalla hetkellisesti suurilla virroilla tai käyttämällä niitä tyhjinä pakastimessa parin tunnin ajan. Uudenveroisiksi niitä ei enää saa.
Jos haluat varmistusta diagnoosiin, niin lataa akkua jonkin verran tyhjäksi purkamisen jälkeen ja laita akkuun joku kuorma, kuten halogeenilamppu. Sitten yleismittarilla katsot onko näiden kennojen jännite matalampi kuin muiden. 0.1V ero kennojen välillä on jo paljon. Akun tyhjentyessä kannattaa myös katsoa tyhjenevätkö juuri nämä kennot ensimmäisinä.

Poissa Ode

  • Tulokas
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #96 : 08.11.03 - klo: 20.03 »
Suunnittelin alustavasti 7 kennoista 3000mAh NiMH akkua.  Kestävätkö sähköosat jos 1:10 crossariin laittaisi 6 kennoisen akun sijasta 7 kennoa? Nopeudensäädin on kalliimmanpuoleinen lrp ipc digital v7.1 ja moottorina lrp: fusion sarjaa oleva. Kapasitettia olisi siis syytä olla, ja tietysti suurempi jännite tarkoittaa pirteämpää autoa.. Niin, auto oli Schumacherin fireblade 2000, tuleeko ongelmia esim. voimansiirron kestävyyden kanssa? Peloittaa rattaiden puolesta..

Poissa Valdemar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #97 : 16.02.04 - klo: 18.03 »
Moi.

Olen tehnyt akkuporan akuista akku paketit ja haluaisin päällystää ne kauniisti jollakin muovi jutulla. Samaan tapaan kuin valmiit akut on päällystetty.

Akut oli aika halpoja jos koko kone maksoi 20e. Joten latailu ja purku hommilla ei ole sinäänsä väliä.

Ajattelin laittaa kutistesukkaan akut, mutta ei taida olla olemassa niin isoja kutiste sukkia. Vai onko?
Team crushermania

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #98 : 16.02.04 - klo: 18.32 »
Kyllä noin isoja kutistemuoveja löytyy.

http://www.partco.fi

Poissa Valdemar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #99 : 16.02.04 - klo: 18.54 »
Ai no sitten se ei ole ongelma. Sitten asiasta toiseen, kun tuntuu tätä tietoa löytyvän. :)

Mulla on Mascotin muuntaja, voiko tällä muuntajalla ladata akkuja?

Muuntajan tekniset tiedot:
-Ulos tulee 8-16v
-Maks. 1.6a kont
-2a intermitt

Kopioin tekstin suoraan laitteen säätö nappulan alta. Muita merkintöjä en löytänyt.

Eli jos haluan ladata 9v 1200mah (ni-cd) akkupaketin niin onnistuuko?
Ja kauan tämä lataus kestäisi ja niin edelleen.....

Multa löytyy perus jännite mittari mikä lie onkaan, jos tarvitsee jotain mitata.

Kiitos avusta.  :D
Team crushermania

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #100 : 17.02.04 - klo: 08.07 »
Lainaus käyttäjältä: "Valdemar"

Mulla on Mascotin muuntaja, voiko tällä muuntajalla ladata akkuja?


Käytännössä ei. Montaakaan elektroniikkakomponenettia et tarvitsisi lisää, jotta saisit kaikista yksinkertaisimman laturin. Helpommaksi taitaa kuitenkin tulla, jos ostaa joltain pois jonkun kellolaturin 5 Eurolla.

Aluksi sinun kannattaa kuitenkin selvittää, millä virralla noita kennoja saa ladata. Kaikki kennot eivät tykkää pikalatauksesta. Tämän jälkeen voit alkaa miettiä, minkä laturin hommaisit.

Poissa Valdemar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #101 : 17.02.04 - klo: 11.06 »
No voihan harmi.  :(  Olis tarvinnu laturin. No asiasta toiseen:

Ennen kun laitan akku paketin kutistemuoviin, niin kannattaako vetää jotain teippiä akkujen napojen päälle? Esim maalarin teippiä?

Toinen mitä mieleen tulee, miten on pysyykö akut paikallaan, vai meneekö akkupaketti käppyrälle?
Team crushermania

Poissa hanzu12

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #102 : 22.02.04 - klo: 20.12 »
Vosiko tossa itse tehtävässä purku laitteessa lamppu korvata millään isolla vastuksella. Ja miten sen potikan saa toimimaan siinä vastuksen paikalla. purku laite oli tämä http://www.nascart.com/disd.htm
 Mikä olis pötkö akun hyvä virta ennen uudelleen lataamista. p

Sitten laturista. Saisko itte patentoitua sellaista katkaisinta joka lopettaa latauksen kun akku on täynä.

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #103 : 22.02.04 - klo: 20.40 »
Lainaus käyttäjältä: "hanzu12"


Sitten laturista. Saisko itte patentoitua sellaista katkaisinta joka lopettaa latauksen kun akku on täynä.


ko. juttu on Delta Peak
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #104 : 23.02.04 - klo: 08.33 »
Lainaus käyttäjältä: "hanzu12"
Vosiko tossa itse tehtävässä purku laitteessa lamppu korvata millään isolla vastuksella. Ja miten sen potikan saa toimimaan siinä vastuksen paikalla. purku laite oli tämä http://www.nascart.com/disd.htm
 Mikä olis pötkö akun hyvä virta ennen uudelleen lataamista. p

Sitten laturista. Saisko itte patentoitua sellaista katkaisinta joka lopettaa latauksen kun akku on täynä.


Periaatteessahan lamppu on tuossa purkulaitteessa vastuksena, eli lampun voi korvata jollain vastuksella tai vastuksilla. Vastus täytyy kuitenkin mitoittaa, siten, että se kestää tuossa kytkennässä. Eli lähinnä tehon kesto on se tärkeä suure, kun sopiva purkuvirta on valittu vastuksen arvolla.

Toivottavasti pötköakussa ei kulje virtaa ennen latausta. Muutenhan akku olisi sisäisesti oikosulussa, ja tämä ei todellakaan ole hyvä asia. Sopiva katkaisu jännite purkulaitteeseen on esim. 0,9 V per kenno, eli 6 kennon pötköakulle 5,4 V.

Ihan helppoa latauksen katkaisua ei taida olla muuta kuin kello ja tarkka käsi. Muutamia vaihtoehtoja kuitenkin on. Eli voit rakentaa piirin, joka katkaisee latauksen jonkun lämpötilan kohdalla, jonkun jännitteen kohdalla tai delta-peakin kohdalla. Delta-peak tarkoittaa sitä, että akun ollessa täynnä jännite alkaa laskemaan. Kun jännite on laskenut tarpeeksi maksimiarvosta, niin akku on täynnä.

Poissa hanzu12

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #105 : 23.02.04 - klo: 13.28 »
Mulla on tälläinen pikalaturi  http://www.hobbiesr.com/hrc/hrc-chargers/hrcp0315.htm  Se kyllä sammuttaa itsestään. Joskus se lataa vain muutaman minuutin ja sitten sammuttaa. Mistähän se johtuu.
On sitten vielä tälläinen verkkovirta laturi. Arlec hida 7.2/8.4- 1.2aH ja nopea 9V 2A 30min. sellaisesta nupista saa vääntät ajan           0-30min.
 
Tekeeköhän kummalakaan mitään vai olisko jo aika ostaa uus  :roll:

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #106 : 23.02.04 - klo: 13.37 »
Lainaus käyttäjältä: "hanzu12"
Mulla on tälläinen pikalaturi  Se kyllä sammuttaa itsestään. Joskus se lataa vain muutaman minuutin ja sitten sammuttaa. Mistähän se johtuu.


Luultavasti sinulla on jo hieman iäkkäämpiä akkuja. Tällaisten kohdalla on melkoisen yleistä, että halvemmat laturit katkaisee latauksen melkein heti aluksi ns. valepiikkiin. Eli latausjännite putoaa hetkellisesti, jolloin laturi luulee akun olevan täynnä. Näitä esiintyy kuitenkin yleensä vain latauksen aluksi, joten painelemalla muutaman minutin aikana muutaman kerran latauksen aloitusnappia, lataus onnistuu luultavasti hienosti loppuun.

Poissa hanzu12

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #107 : 23.02.04 - klo: 13.57 »
Akut on kyllä iäkkäitä, Uusin akku on jo sekin noin 9kk vanha ja ladattu ainakin 80 kertaa.

Poissa hanzu12

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #108 : 23.02.04 - klo: 19.37 »
Ajattelin ostaa uden laturin katselin näitä. http://www.power-racing.net/modules.php?op=modload&name=webshop&file=index&current_op=showp&pid=41050 ja tätä http://www.power-racing.net/modules.php?op=modload&name=webshop&file=index&current_op=showp&pid=41070
Kumpihan olis parempi. jos nois nyt on edes eroja. Onko noissa purku samassa. kun sain sellaisen käsityksen.  Vai olisko jotain muita saman hintaisia latureja mahdollisesti parempia.

Poissa AssoPoika

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.saikart.fi
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #109 : 23.02.04 - klo: 20.03 »
Mun mielestä toi "Quick and Easy Digital Gharger 5A/12V" ois parempi.

Poissa hanzu12

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #110 : 23.02.04 - klo: 20.59 »
Tota mäkin ajattelin. Onko tossa purku samassa.

Poissa AssoPoika

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.saikart.fi
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #111 : 23.02.04 - klo: 22.02 »
Lainaus käyttäjältä: "hanzu12"
Onko tossa purku samassa.

Ei mun mielestä!

Poissa hanzu12

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #112 : 23.02.04 - klo: 22.19 »
jattelin kun tossa lukee että.   - Lataus & Purkaus 2. Napaisuuden vaihtumissuojaus - Lataus & Purkaus 3. hetkellisen oikosulun suojaus - Lataus & Purkaus * Toimii kaikilla 12 Voltin tasavirtalaitteilla.

Poissa AssoPoika

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.saikart.fi
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #113 : 24.02.04 - klo: 08.54 »
Lainaus käyttäjältä: "hanzu12"
jattelin kun tossa lukee että.   - Lataus & Purkaus 2. Napaisuuden vaihtumissuojaus - Lataus & Purkaus 3. hetkellisen oikosulun suojaus - Lataus & Purkaus * Toimii kaikilla 12 Voltin tasavirtalaitteilla.

Tota en tullu ajatelleeks.

Poissa niko.lindvall

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #114 : 24.02.04 - klo: 17.21 »
Lainaus käyttäjältä: "hanzu12"

Sitten laturista. Saisko itte patentoitua sellaista katkaisinta joka lopettaa latauksen kun akku on täynä.

http://www.capable.ca/rcstuff/fastchg.htm
Toimii hyvin NiCd-akuilla, 12a virrallakin, eikä akut mene huonoksi.
Team Xray Finland - Team Integy - Racingfactory - Team Orion

Poissa Mikko M

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #115 : 26.02.04 - klo: 17.59 »
laturin piirikaavio  :lol:

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #116 : 09.04.04 - klo: 16.32 »
Olen vähän "ulkona" näistä akkujen latauksista, ja etenkin purkujutuista...., mutta siis : "Pötköakuille" ei löydy kunnon purkulaitetta, eikö niin?
Tämä 12 v auton H4 lamppu kelpaa tällisen pötköakun purkuun...
No jos kytken tämän H4 lampun 6-kennon akkuun ja laitan mittarin SAMALLA  mittaamaan volttimäärää akusta.....ja kun mittari näytää  n. 5,4 v ( 6 x 0,9v)  kytken lampun irti ....akku "sopivasti"  purettu ?
Olenko ymmärtänyt oikein?
(Olen kyllä kahlannut läpi nämä keskustelut akuista, mutta tuntuu kuitenkin melko "sekavalta"...vika varmaan itsessä!)

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #117 : 09.04.04 - klo: 17.31 »
Kyllä se alkuun varmaan sekavalta tuntuukin.
Taitaa vaan olla 99% kirjoituksista sellaisia, että eivät liity pötköakkuun!

Pötköakun purkamisessa suurin ongelma on siinä, että ei saa purettua kennokohtaisesti!

Varmaan muitakin merkkejä purkulaitteille löytyy, meillä on kaksi LRP:n purkulaitetta pötköakkujen jäljiltä.

Nekin siis purkavat kennot sarjassa, eivätkä huomioi kennojen eroja. Nekin ovat paremmat, kuin ei mitään purkua. Polttimolla taasen puretaan helposti liian "syvälle"!

Antamasi esimerkki oli hyvä, mutta jos purkaisimme ko. (konkreettisesti) akun, ja mittaisimme kunkin kennon erikseen, tulos olisi todennäköisesti huolestuttava!

Yksi tuttuni "rakastaa" näitä pötköakkuja niin paljon, että jaksaa aika ajoin pistää akut osiin ja huoltaa ne.
Lopuksi kasaa samanarvoisista kennoista uudelleen pötköakuksi!

Itse en alkaisi siihen "savottaan" mistään hinnasta!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Laturi

  • Jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #118 : 23.04.04 - klo: 13.45 »
Enpä ole ennen tollasista akun huolloista ja purkamisesta kuullukkaa. Hyvin noi akut on 4 vuotta kestäneet. Ei siis mitään eroa uuteen. Autolla oon ajanu ensin niin kauan ku kulkee jotenki ja sitte koria irrotellessa auto on pukkien päällä ja kaasu pohjassa jolloin melkein kaikki virta häippäsee. Vaikka eihän sitä niin hyvin huomaa pihasudittelussa.

EDIT: Kuikas kauan pysytte ajamaan jollain 1600mAh akulla asfaltilla?

Poissa Laturi

  • Jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #119 : 24.04.04 - klo: 16.16 »
Mitäs eroo on purkaako akun polttimolla vai autolla joka on pukkien päällä?