Kirjoittaja Aihe: akkujen käyttö/huolto?  (Luettu 88708 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #60 : 15.10.03 - klo: 10.42 »
Ei samanlaisissa diodeissa voi tuollaisia eroja olla! Tuossa on joku toinen toimintaperiaate.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #61 : 15.10.03 - klo: 10.58 »
Tämä on ehdottomasti parhain, ja rahaa säästävin topici näistä!

Voisin kiittää niin monia näistä ohjeista, että tulisi jo yksi sivu täyteen!

Oma havaintoni on:
-laturin laadussa ei kannata säästää  (ostopaikassa kenties?)
-purkukalustossa ei kannata säästää

Kunnon laturin (-rien) hankinnan jälkeen, ne jo "menetetyksi" luullut akutkin, ovat heränneet uuteen elämään!
Tätä palstaa lukemalla, päättelemällä ja kärsivällisyydellä, on mm. vuosia vanhat NIKKOauton pötköakut saaneet uuden elämän!
Näin on voitu museoauton niveliäkin verrytellä!

Ennenkaikkea, nykyiset, kisa- ja harjoitusakut ovat saaneet uutta poweria!

Siis, ei kannata säästää väärässä paikassa!
Mutta kannattaa lukea tätä palstaa! (muistaakseni taitaa olla toinenkin topicci, jossa tulee samaan aiheeseen liittyviä ohjeita)

Kiitos..........!

Lisäys: Se toinen topici on AKKUJEN PURKU JA LATAUS

Eli sama mielipide, ja KIITOS sinnekin!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Tatti

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #62 : 15.10.03 - klo: 11.44 »
Lainaus käyttäjältä: "TeeTeeKoo"
Tämä on ehdottomasti parhain, ja rahaa säästävin topicci näistä!

Voisin kiittää niin monia näistä ohjeista, että tulisi jo yksi sivu täyteen!

Oma havaintoni on:
-laturissa ei kannata säästää laadussa  (ostopaikassa kenties?)
-purkukalustossa ei kannata säästää

Kunnon laturin (-rien) hankinnan jälkeen, ne jo "menetetyksi" luullut akutkin, ovat heränneet uuteen elämään!
Tätä palstaa lukemalla, päättelemällä ja kärsivällisyydellä, on mm. vuosia vanhat NIKKOauton pötköakut saaneet uuden elämän!
Näin on voitu museoauton niveliäkin verrytellä!

Ennenkaikkea, nykyiset, kisa- ja harjoitusakut ovat saaneet uutta poweria!

Siis, ei kannata säästää väärässä paikassa!
Mutta kannattaa lukea tätä palstaa! (muistaakseni taitaa olla toinenkin topicci, jossa tulee samaan aiheeseen liittyviä ohjeita)

Kiitos..........!

Lisäys: Se toinen topicci on AKKUJEN PURKU JA LATAUS

Eli sama mielipide, ja KIITOS sinnekin!


Samat sanat! Kyllä mullakin rupesi tulemaan akkuihin uutta potkua tämän topicin johdosta!


Ja asiaan: Eikös Eagle Racingin purkulaitteessa(itsekin omistan tämmöisen) ole katkaisu toteutettu releellä? Ja releelle on joku konkka joka tarkentaa katkaisua? Ei varmaankaan releellä saa tarkemmin katkaistua?

Normaalia integyn purkulautaa käytettäessä(katkaisu ~0.7) akkuihin saa 200-300mah enemmän virtaa sisään(laturin mukaan laskennallisesti, mutta kai tämä jotain suuntaa antaa).

Pitäisikö Tuon Eaglen  purun jälkeen suosiosta purkaa jollain muulla tasauspurkajalla akut tyhjemmiksi/tasaisemmiksi?

Vai onko haittaa jos akkuihin jättää vähän enemmän virtaa?

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #63 : 15.10.03 - klo: 12.32 »
Itsellä tuo Eagle Racing on niin tuore hankinta, joten en varsinaisesti voi neuvoa. (eikä sitä suoraan oltu allekirjoittaneelle osoitettukaan)
Mutta olen lukenut tätä, ja Akkujen Purku ja Lataus topicia.

Siellä kirjoittaneiden (-vien) "alan konkarien" neuvoja kokeilleena, ja yrittämällä perehtyä em. laitteiden "sielunelämään, olen toistaiseksi päätynyt seuraavaan:

-eaglen jälkeen, akun "levättyä" jonkinaikaa, laitan sen vielä Robitronikin "lautaan".

Tähän olen päätynyt useiden mittauskertojen tuloksena.

Ohjeena en tätä anna, mutta tässä mennään itsellä, tässä vaiheessa!

Asiaanhan voi itsellä vaikuttaa myös lähtötilanne, eli kunnon laitteiden puuttuminen.   (saattaahan kestää, ennenkuin akut saa optimaaliseksi, eli pelastettua sen mikä, pelastettavissa on)

Parempaan päin on mennyt, niin mittarin, kuin "tuntemuksenkin" mukaan!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #64 : 15.10.03 - klo: 12.47 »
Ei ole kovinkaan suurta merkitystä onko katkaisujännite esim. 0,7 tai 0,8 volttia. Huomattavasti suurempi merkitys on sillä, että kaikki kennot puretaan mahdollisimman samaan tilaan.

Itse olen suorittanut akkujen purun seuraavasti:

- Ajan akun normaalisti tyhjäksi, eli kun vauhti alkaa hiipuun otan akun pois
- Itsetekemälläni relekatkaisulla varustetulla purkulaitteella puran akun jonnekin alla 6 Volttiin. Tämän kohdan voisi tehdä myös purkavalla laturilla tai hehkulampulla (jos osaa varmasti)
- Tämän jälkeen laitan akun erillispurkulaitteeseen (useita itsetehtyjä ja ostettuja)

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #65 : 15.10.03 - klo: 12.53 »
Juuri tämän takia, olen laittanut akut vielä "lautaan".

Kennojen keskinäinen ero, on tullut jokseenkin yhteneväiseksi!

Hyvä että sait itseni täsmentämään kirjoitustani!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #66 : 15.10.03 - klo: 13.41 »
Kertokaapas onko noissa "monimutkaisemmissa" purkulaitteissa erillinen virtalähde/paristo, vai toimiiko ne akun omalla jännitteellä. Ihan vaan suunnittelun kannalta mielenkiintoista. Tuntuu olevan ongelmallista tehdä mitään hienoa, joka toimisi akulla itsellään.

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #67 : 15.10.03 - klo: 14.39 »
Hmm. Muistaakseni Eagle vaatii 12V lähdöstä "apuvirtaa".

Samoin Orionin 20A purkulaite, joita on ehkä muutama Suomessa, ja yksi myynnissäkin (tai ainakin oli).
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #68 : 15.10.03 - klo: 14.50 »
Lainaus käyttäjältä: "APK"
Hmm. Muistaakseni Eagle vaatii 12V lähdöstä "apuvirtaa".

Samoin Orionin 20A purkulaite, joita on ehkä muutama Suomessa, ja yksi myynnissäkin (tai ainakin oli).


Tuolla 12 voltin virralla tasauspurkurit pyörittävät kaiketi purkajan sisällä olevaa tuuletinta. Eivät muuten vaikuta purkajan toimintaan.
(Täysin varma asiasta en kyllä ole)

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #69 : 15.10.03 - klo: 15.06 »
Onko nihm laturilla eroa nicd laturiin verrattuna kun mulla on just melkein uusi Arlec Powerin automaattinen delta peak laturi tässä kyllä lukee kannessa "For Ni-Cd batteries" mutta onko silti mahdollista jotenkin ladata nihm akkujakin tällä laturilla vai pitääkö ostaa uusi laturi  :|

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #70 : 15.10.03 - klo: 15.25 »
Melkein sanoisin että kyllä voi, mutta kokeilemalla se selviää. Ekalla latauksella kannattaa vahtia, että akku ei lämpeä liikaa lopussa ennen katkaisua.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #71 : 15.10.03 - klo: 16.12 »
Joo, Eagle on toteutettu releillä. Minä en henk koht käytä muita purkuja kuin sitä, olen miettinyt että pitäisikö purkutulosta yrittää vielä tasoittaa laudalla, mutta en ole siihen ryhtynyt. Eagle "tarvitsee" ulkopuolista virtaa, tosin sen voi ottaa myös purettavasta akusta. Laite kyllä purkaa ilman ulkopuolista jännitettä mutta silloin ei tuuletin pyöri ja laite kuumenee ihan simona. Olen harkinnut toisen tuulettimen asentamista laitteeseen, mutta sille ei kyllä ole varsinaista tarvetta, laite ei niin paljoa lämpene paitsi ehkä täyttä akkua purettaessa.

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #72 : 16.10.03 - klo: 06.52 »
Integyn purkulaite tarvitsee apujännitettä purettaessa akkupaketteja joissa on vähemmän kuin kuusi kennoa.
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #73 : 16.10.03 - klo: 08.11 »
Joo kiitos, tämmöistä arvelinkin. Ehkä sitten talven pimeinä päivinä voisi kehittää oman version.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #74 : 17.10.03 - klo: 15.27 »
YIPPO:  kirjoitit

Olen harkinnut toisen tuulettimen asentamista laitteeseen, mutta sille ei kyllä ole varsinaista tarvetta, laite ei niin paljoa lämpene paitsi ehkä täyttä akkua purettaessa.

---------------------------------------------------------------------------------

Uskallatko (uskaltaako), ihan oikeasti laittaa täyden akun purkuun EAGLESSA ?
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #75 : 17.10.03 - klo: 15.35 »
Kyllä Eagleen voi laittaa täyden akun. Sehän purkaa 5A eli kestää suurinpiirtein yhtä kauan kuin akun lataaminen (jos lataan 5A). Laitteessahan on tuuletin, kunhan se pyörii niin ei pitäisi lämmetä liikaa. Kannattaa kuitenkin varmuuden vuoksi tarkkailla lämpöä...

Poissa tuukka.m

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #76 : 17.10.03 - klo: 15.35 »
Minä ainakin puran eaglella myös täysiä akkuja, tosin ei ole kovin usein tarvetta siihen.
...

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #77 : 17.10.03 - klo: 15.41 »
Ihan se lämpö hirvitti itseä, vaikka ei ollut ihan täysi akkukaan.

Puhallin oli päällä, lämmön kokeilin ihan vaan kädellä!

Mutta eihän sitä tarvetta ole useinkaan!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #78 : 17.10.03 - klo: 15.42 »
Mistä otat ulkopuolisen virran tuulettimelle?

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #79 : 17.10.03 - klo: 15.46 »
Toistaiseksi olen ottanut toisesta akusta, joka on varattu esim. tällaista käyttöä varten!

Aion laittaa lisävirtalähteen, josta saan vaikka lisätuulettimelle virran myös!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #80 : 17.10.03 - klo: 15.49 »
No jos se jännite joka sieltä tulee on alle 10V (8 kennoa) niin se tuuletin pyörii huomattavasti hitaammin kuin 12V, jolloin jäähdytys on myös huomattavan paljon tehottomampaa. Suosittelen että täyttä akkua purkaessasi käytät kunnon lähdettä...

Poissa late

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #81 : 17.10.03 - klo: 15.54 »
Minimanista 7,50 eurolla 800mA verkkomuuntaja.
Mulla on itellä tollanen antamassa virtaa 12x12cm autonjäähdyttäjä tuulettimelle.
Hienosti pelaa.
Varmaan toimis myös Eaglen purkulaitteen tuulettimien virtalähteenä.
LRP - Ei tulta ilman savua

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #82 : 17.10.03 - klo: 15.55 »
Olipa HYVÄ huomio, KIITOS!

Onneksi en ole tehnyt sitä kuin kerran, ja silloinkin otin purettavan akun välillä pois.
Puhaltimen annoin pyöriä kokoajan!

Olen jo aiemmin maininnut, että tässä topicissa ne parhaat säästöt tulee!

Uudistan toteamukseni!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #83 : 21.10.03 - klo: 18.14 »
Toivottavasti ei nyt mene offtopiciksi, mutta voiko releeseen viedä tämä yhden kennon jänitteen lisäksi vielä esim. 5 volttia sopivasta powerista? Siis niin, että tämä 5v laitettaisiin samoista navoista sisään kuin kennon jännite. Itse voisin kuvitella tämän onnistuvan, mutta mitä muut komponentit tykkäävät? Kuten arvaattekin ideana on, että tämä 5v pysyisi vakaana ja kun kennon jännite laskee riittävästi purku loppuu. Minkähän tehoinen virtalähde riittää?

Kiitos näin etukäteen vastauksista :wink:

Poissa topemu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #84 : 31.10.03 - klo: 08.51 »
Pieni huomio noihin reletoimisiin purkulaitteisiin, joihin on tässä topicissa linkkejä.

Itselläni ainakin oli tuollainen autorele, joka kytkeytyi päälle vasta 7,5 - 8 V. Oli hiukan ongelmia saada purku lähtemään käyntiin (Akku n. 7,2V).  Sitten kokeilin käyttää käynnistysjännitteenä akun sijaan 9V paristoa ja lähettimen akkupakettia 12V.  Kummallakin sain releen "aukeamaan", kun kytkin ne hetkeksi releen ohjausnapoihin. Sitten kun rele alkoi johtaa niin lisäjännite irti ja lopun hoitaa akun jännite.

Lisäksi olen tehnyt useampia kuormia (= lamppuja), jotka kytken päälle / pois  kytkimien avulla. Näillä saan valituttua erilaisia purkukuormia. Ainakin NiMh akuilla lasken kuormaa pykälittäin aina 1A asti. Katkaisujännitteen säädän tilanteen mukaan 0 - 250 Ohmin säätövastuksella joko 6V tai 4,8V ja olen merkannut nämä paikat, jottei joka kerta tarvitse mittarilla mitata vastuksia.

Nämä vihjeeksi aloittelijoille (kuten minä), jotka haluavat tehdä ko purkulaitteen. Mulla oli pari 3000mAh akkua, jotka olivat jo mielestäni melkein entiset, mutta tällä purkulaitteella olen saanut koulittua ne uudelleen melko hyvään kuntoon.

Kiitos hyvästä topicista, tulipa säästettyä akkujen ostoissa
>--> Chaos is order understood only a few <--<

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #85 : 31.10.03 - klo: 11.41 »
Yleensä releissä on jousi, jota venyttämällä saa kytkentäjännitettä pudotettua. Samalla pienenee kuitenkin myös katkaisujännite, mutta tuotahan voi säätää sillä vastuksella. Kannattaa sitten venytellä sitä jousta varovaisesti, ettei veny yli. Releissä voi myös olla sellainen metalliliuska jousen sijaan, jolloin virittäminen on hieman hankalaa.

Poissa hoj

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.geocities.com/oulurcracing/
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #86 : 31.10.03 - klo: 12.05 »
Sen mitä minä releitä tunnen on jousi tms. niissä vain sitä varten, että releen liikkuva kontakti palautuu kytkentä- tai kontaktitilasta.

Työliikkeen jousipalautteiseen kontaktiin tekee kela, johon muodostuu magneettikenttä kun releen ohjaukseen tuodaan jännite.

Palautusjousen venyttely ei vaikuta mitenkään kytkentä tms. jännitteisiin. Saatat tosin onnistua esim. hidastamaan releen toimintaa jousta venyttämällä.

Releen kytkentä/katkaisujännite riippuu kelan sähköisistä arvoista.

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #87 : 31.10.03 - klo: 12.17 »
Totta hitossa se jousi vaikuttaa siihen tarvittavaan kytkeytymisjännitteeseen.  :shock:  Itsekin käytän 12V relettä ja löystettyä jousta. Kyllä siellä on jatkuvasti voima ja vastavoima joiden suhde ratkasee kytkeytymisen.

Poissa hoj

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.geocities.com/oulurcracing/
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #88 : 31.10.03 - klo: 15.03 »
Oottepa te melko virittäjiä. Ei muuta kun onnea matkaan  8)
Toivottavasti uudet asetusarvot säilyvät...

Vastavoimien teoria on toki totta ja "magneetin" voima on riippuvainen jännitteestä.

Poissa ferpor

  • Jäsen
    • Profiili
kumpi kaput
« Vastaus #89 : 01.11.03 - klo: 11.52 »
jos akuista toiset lämpenee ja toiset eivät niin kummat on kaput???