Kirjoittaja Aihe: Revolution --- 1/8-kokoinen Unlimited-luokan foffi-auto  (Luettu 13598 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Olen tässä yrittänyt 1/8 kokoluokan projektiautoon löytää sopivaa keskidiffin kiinnitystä, mutta mitä enemmän selailen eri autojen räjäytyskuvia ja kittien ohjeita, sitä enemmän tulee vaihtoehtoja ja yhteensopivan kombinaation valitseminen tuntuu menevän turhan vaikeaksi.

Taustahan on se että autossa on tai siihen tulee täysin tasainen pohjalevy ja kardaani ja keskidiffi olisi tarkoitus saada kokonaan näiden päälle, ilman mitään aukkoja pohjalevyyn. Pohjalevy on mallia custom, eli kiinnitysruuvien reiät ja muut ovat lähtökohtaisesti kohdallaan liki mihin ratkaisuun vain, niin kauan kun pohja saadaan pysymään alapuolelta tasaisena (upotetut ruuvinkannat sallitaan).

Keskidiffiksi on tulossa Torsen ja hyvin luultavasti Hobaon sellainen. Hyperin räjäytyskuvia olen tutkinut ja sieltä toki löytyy pitkähkö lista varaosanumeroita, joista tuon diffin mountin saa kasattua ja mekaaniset jarrut siihen ympärille, jos niitä kaipaa. (Mount: 88045, 88046, 88047, 31408, 33310; Jarrut: 87049, 87052, 87054, 87051B, 88048) Jos siis oikein olen ymmärtänyt, niin tuossahan se olisi, vai menikö jokin väärin? Entä löytyykö tuota tai vastaavaa sopivaa kokonaisuutta muuten kuin yksittäisistä osista kasattuna?

Autoon on tulossa harjaton sähkömoottori ja ymmärtääkseni edellä mainittuun keskidiffin pukkiin kävisi tämä RC-Monsterin Hyper Motor mount. Painojakauman vuoksi laittaisin mielummin moottorin keskelle autoa, vaikka painopiste siitä nouseekin, sillä tuleva runkorakenne vaatii erityisjärjestelyjä, että moottori voidaan laittaa tuohon sivulle. Lisäksi sivulla oleva moottori vie tilaa akuilta, mutta en nyt siitä kanna erityisen suurta huolta.

Kolmas askarruttava aihe on slipper eli miten olette toteuttaneet sen kun olette polttiksia muuttaneet harjattomille sähkökoneille? Mielestäni kone joutuu aika koville, jos laitan suoraan pinionin diffin ratasta vasten, kun liikkeelle lähdössä ei mistään anna luistoa.
« Viimeksi muokattu: 10.10.09 - klo: 22.40 kirjoittanut Penguin »
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Project Revolution
« Vastaus #1 : 23.10.08 - klo: 16.07 »
Tuli tässä sitten työntekoa jouduttavaa inspiraatiota odotellessa piirrettyä itselle tavoitekuvaa siitä mihin suuntaan tämän Revo 3.3:n pohjalta liikkeelle lähteneen projektin olisi tarkoitus johtaa.

Tästä siis lähdettiin liikkeelle:


Tähän on päästy tähän mennessä:


Seuraavaksi pitäisi hankkia iso kasa voimalinjaan liittyvää tavaraa ja rakentaa uusi runko, josta GorillaMaxx toimittanee osan, kun vaan saavat tavarat ulos koneistajalta eli "shopista", kuten itse asian ilmaisivat. Tällainen olisi tavoite akselivälin kasvattamisen suhteen eli nykyinen 348 mm olisi tarkoitus kasvattaa noin 470 mm:iin. Ei siis pitäisi olla ainakaan ongelmaa saada kaikkia osia mahtumaan tuon pohjalevyn päälle, jos vaan rungon jäykistävät osat eivät tule turhan paljon tielle.


Alkaa muuten tuntua vähän sille, että noita alkuperäisen Revon osia on tullut jo sen verran revittyä autosta pois ja lisää revitään, että pienellä lisäinvestoinnilla saa tuon polttiksen kasattua takaisin kuntoon.
« Viimeksi muokattu: 23.10.08 - klo: 21.13 kirjoittanut Penguin »
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Project Revolution
« Vastaus #2 : 23.10.08 - klo: 16.12 »
Aika reilu jatko. Mikähän koppa tulee, sitten kun sen aika on ? Tuli vaan mieleen... mikä käy.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Jessev

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Project Revolution
« Vastaus #3 : 23.10.08 - klo: 16.14 »
Kannattaa tehdä sen mittanen, että löytyy sopivat akselit keskeltä eteen ja taakse. :)

Ja sen verran levee alusta, että siihen saa akut molemmin puolin. Esim. buggyissä en kauheesti luota niihin muovilevikkeisiin, joten oon tehny vain yhdellä akulla toiselle puolen alustaa.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Project Revolution
« Vastaus #4 : 23.10.08 - klo: 16.22 »
Koppaa en ole viitsinyt miettiä sen jälkeen kun jo liki totesin että mitään mieleistä ei valmiina löydy sopivassa kokoluokassa. Foffia olisi tarkoitus ajaa tuolla, joten voipi olla että se koppa tehdään ihan itse juuri käyttötarkoitukseen sopivaksi eli koitetaan pitää hiekka mahdollisimman paljon auton ulkopuolella, mutta samaan aikaan pitäisi saada jäähdytettyä nopari ja moottori.

Tässä vaiheessa alustaa on hahmoteltu 200 mm leveänä, jolloin pitäisi mahtua akutkin kyytiin. Toisaalta myös pituus antanee aika paljon pelivaraa eli moottori ja akkukin mahtunevat peräkkäin samalle puolelle autoa. Tasapainoinen se ei kyllä sillä tavalla ole, mutta katsotaan. Riippuu myös siitä mitkä akut tuohon laittaa. Toistaiseksi mielessä joko LiPo tai A123.

Sopivia akseleita saa vaikka tekemällä, mutta joo ei tuo pituus mikään kiinni naulattu juttu ole, vaan voi vielä muuttua jonkin verran. Tuo on kuitenkin tavoite ja toivottavasti siitä ei kovin paljon jäädä.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Project Revolution
« Vastaus #5 : 23.10.08 - klo: 17.08 »
Jaa, foffari tulossa. Ajattelinkin et kopat aika tiukassa noin ison modin jälkeen  :p
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Project Revolution
« Vastaus #6 : 23.10.08 - klo: 18.05 »
ITTE tekemällä levy pystyyn keskeisesti heti jarrujen ulkopuolelle
Todella leveellä keskireijällä oleva DIY keskidiffinkansi
 Panisin liukuholkeissaa olevan hobaon keskipukin ylösalasin, ni pohjaan ei tartte reikää ja yläkannen läpi saa hammaskosketuksen..

MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Project Revolution
« Vastaus #7 : 23.10.08 - klo: 18.48 »
Mielenkiintoinen tuo 4wdkanootin idea. Pitääpä iltamyöhäisellä vähän hahmotella tuota eteenpäin. Voisi itseasiassa sopia oikein hyvin hahmoteltuun runkorakenteeseen, joka on hyvin pitkälti kopioitu GorillaMaxxin G3R-rungosta.

Edit: Nyt on sitten ensimmäiset hahmottelut saatu aikaan jonkinlaiseksi kuvaksi. Pitäisi tehdä sivukuva, että kaikki päälleekäisyydet näkyisivät, mutta kun ei ole käytössä mitään 3D CADiä, niin nyt edetään vähän vaatimattomammin. Toisekseen tämä homma alkaa muutenkin karata käsistä, kun mitta kaivetaan esiin ja aletaan piirustuksia värkkäilemään. Tässä nyt sitten päivän hyvien ideoiden pohjalta miettittyä:


En sitten tippaakaan miettinyt esim pyörimissuuntia, kytkimiä ja jarruja tuohon vielä, mutta täytyy nyt sulatella ensin tätä ja katsoa mitä kaikkea muuta tuo vielä kaipaa.

Edit2: Kuvastahan puuttuu jotain ihan oleellista. Jouset ja iskarit ála Revo. Lisäksi takana apurunko on liian lyhyt eli pitääpä vähän korjata tuota kuvaa ja laittaa nuokin paikalleen...
« Viimeksi muokattu: 24.10.08 - klo: 21.39 kirjoittanut Penguin »
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Project Revolution
« Vastaus #8 : 24.10.08 - klo: 23.12 »
Nooh puuttuuhan siitä ohjaus, servonpaikat ja itte konekkin vielä ;)
Sitten, kun pääset sivukuvassa ne näyttämään myös, ni "uskon".
(Tarkottaa että ajamaan / videota kattomaan on tottunu, ennenku toiminnan myöntää)

On tullu hetki selailtua gorillamxin kuvia ja kyllä sitä ideaa jatkamalla saa foffiin yhdistelmän:
 kumit kiinni maassa pitävän jousituksen
 painopisteen alas / ETEEN   (ks 1/1 autot)
 keskidiffi torsenilla
 paljon voimaa ohjauksessa (20-30 kilon servo ja hirviöseiveri)
 -"-           voimansiirrossa koneen/ksekidiffin/konepukin puolesta
 ??? kardaanit/vetarit muovista kyllä jo unohtaisin, sen verran toi väkisinkin painaa.
 Ja siihen muittenkin kyselyt kardaanien pituuksien miettimisistä on viitannu...

--Jos se sattuu jo olemaan syvällä hietassa, ja on toive saada 3 kilonen hyppynopeuteen rinteen lipalle...lapakumeille joutuu antamaan pyörintäkäskyjä ämpäreittäin  :afro:
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Project Revolution
« Vastaus #9 : 25.10.08 - klo: 01.36 »
Nooh puuttuuhan siitä ohjaus, servonpaikat ja itte konekkin vielä ;)
Sitten, kun pääset sivukuvassa ne näyttämään myös, ni "uskon".
(Tarkottaa että ajamaan / videota kattomaan on tottunu, ennenku toiminnan myöntää)

Konehan tuolla jo on jotensakin kuvattuna. Ohjausservo(t) puuttuu, mutta tulevat tuohon gorillamaxxin etuapurunkoon, että sikäli niillä on jo paikka valmiina ja itse ohjaus jää samalla tavalla alapuolelle kuin revossa vakiona, eli ei näy mitenkään ylhäältä kuvattuna. Tuo etuapurunko on vähän miten sattuu piirretty, kun vaan valokuvan päälle piirtelin ilman mittoja oikeista osista.

Toimintahan on vielä tosiaan täysi arvoitus itsellekin ja tulee vielä jonkin aikaa olemaankin. Koko suunnitelma perustuu hirveään määrään luettuja kertomuksia eri autoprojekteista meiltä ja maailmalta ja niistä erityisesti foffareiden kokemuksiin käytännössä hyviksi havaituista ominaisuuksista. Valokuvia muista projekteista on tullut talletettua määrättömästi ja niistä sitten ammennan tietoa, jos ja kun ei muualta ole saatavilla. Itse en usko edes siihen sivukuvaan vaan siihen että näen kaiken tavaran käytännössä mahtuvan tuohon autoon. Moottorin nostaminen noin ylös on myrkkyä painopisteelle, mutta keskilinjalle sitä nyt tässä vaiheessa kuitenkin tavoittelen.

Tätä autoa tehdään aika verkkaisella aikataululla tyyliin hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Tavoite on olla täydessä ajokunnossa vasta maaliskuussa, mutta ensimmäinen rullaava proto (no koko autohan on tietty muutenkin proto) on kyllä tarkoitus saada aikaiseksi vielä ennen joulua. Kaikki riippuu nyt oikeastaan muutamista rungon osista, jotka on tarkoitus tilata valmiina, mutta kun myyjän/valmistuttajan varastohyllyt ovat tyhjiä.

Niistä vetareista ja kardaaneista sen verran vielä, että vetareitahan tuohon saa ihan valmiina teräksisiä ja kardaani valmistuu sorvissa aika näppärästi ihan siihen mittaan kun tarvitaan. Katselin noita Traxxasin erilaisia muovi vetareita ja kardaaneja ja näytti silti että pituuden saa aika näppärästi katsottua rakentamalla kardaanin esim. Revon vetareista. Niitä sopivasti pätkimällä ja yhdistelemällä saa tehtyä sopivan mittamallin teräksistä varten.
« Viimeksi muokattu: 25.10.08 - klo: 01.44 kirjoittanut Penguin »
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Project Revolution
« Vastaus #10 : 25.10.08 - klo: 10.01 »
Muovisen mallin siirtäminen metalliin ei sinänsä ole mahdotonta. Kuitenkin muovin jousto suojaa iskun siirtymiseltä seuraavaan pitkälti. Tosin täysteräs krossarit kestää ;)
Kuulostat luottavan sorvaustaitoihisi.
Mun raja menisi nivelvetarin nivelten ja pitkipästen rihlojen välissä - ekan osais tokaa ei. Tai sitten siihen tarvitaan erilliosia joita kaverin sorvin luona ei näy..

Silti vetokupit ja T  yhteenpäähän tai rihlat on pakko, muuten laakerit saa vaihtaa jokakerta.
Painosta:
725g +725g on lipot (maxamps 8A-7.4volt,sivujen muk.)ja enempi jos paat 11+11 volttia.
382g Feigao XL07 pinioneineen, sano elektronivaaka meillä
Tuleehan se kone ylös.  Keskeisyys auttaa hypyissä ja rinnekäännöissä pitämään ylärinteen renkaan maassa, kun on sopivasti vauhtia.
Piirroksestasi poiketen panisin sen koneen keskipukin etupuolelle, iskarien taa kuitenkin (foffissa ueimmiten kiivetään ylös). Vastaavasti kevyempää elektriniikkaa takapuolelle.

http://www.gfoto.com/UserPicPopup.asp?pid=5540839&alid=208363&uid=D485B89A8DD043FABCDC247930B7A443#PicShow

http://www.gfoto.com/UserPicPopup.asp?pid=5540840&alid=208363&uid=D485B89A8DD043FABCDC247930B7A443#PicShow

http://www.gfoto.com/UserPicPopup.asp?pid=5540841&alid=208363&uid=D485B89A8DD043FABCDC247930B7A443#PicShow

http://www.gfoto.com/UserPicPopup.asp?pid=5540842&alid=208363&uid=D485B89A8DD043FABCDC247930B7A443#PicShow
« Viimeksi muokattu: 25.10.08 - klo: 10.36 kirjoittanut 4wdkanootti »
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Project Revolution
« Vastaus #11 : 25.10.08 - klo: 20.14 »
En mä niihin omiin sorvaustaitoihin luota, mutta faija on sorvannut 40 vuotta työkseen. Kalusto nyt ei ole mitään tämän päivän CNC-laitteistoa, mutta kyllä sillä nyt yhdet vetarit tekee. Muovistakin voidaan tehdä vaikka teräksistä kestävämpiä osia, eikä sekään ole pois suljettua että tehdään muotti ja valetaan muovista osia. Omista nurkista kun löytyy myös mm. jyrsinkone ja kolme ruiskupuristuskonetta. Muoviakin tuo on muottiin ruiskuttanut jo yli 20 vuotta ja on sitä tullut itsekin niitä hommia joskus tehtyä. Mutta vetariahan ei tarvitse tehdä kokonaan itse. Tekee vain sen itse akselin ja pallot päihin, niin saa juuri haluamansa mittaisen. Muut osathan saa valmiina.

En tiedä mitä LiPoja olet katsonut, mutta Maxampsin 8A 7,4V painaa 365g/kpl. Itsellä on sellainen ja paino taatusti vähemmän kuin esim. 6 kennoisella NiMHillä. 11,1V 8A on 545g ja 14,8V 8A on tuon 725g. Mä nyt ajattelin ajaa 6S tai jännitteiltään sitä lähellä olevalla setupilla. Nähtäväksi jää laitetaanko LiPo vai LiFePO4. Ensimmäinen olisi kyllä kevyempi.

Siis konehan on piirroksessa keskipukin etupuolella ja näin sen ajattelin myös laittaa, että paino ei tulisi kaikki taakse. Konekin saataneen tuonne pitkittäistukien väliin laskettua, kun laitetaan vähän ylimääräisiä rattaita väliin potentiaaliseksi vikaantumiskohteeksi.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Project Revolution
« Vastaus #12 : 25.10.08 - klo: 20.24 »
kannattaa varmaan tuo 7,4V jättää pois ajatuksista, ja mennä samantein 4S tai 6S lipoilla, tai mitä nyt sit päätyykään käyttämään akkuina, mutta jännite kannattaa nostaa tuolle tasolle.
vai oliko tarkotuksena käyttää kahta 2S lipoa sarjassa?
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Project Revolution
« Vastaus #13 : 26.10.08 - klo: 00.38 »
kannattaa varmaan tuo 7,4V jättää pois ajatuksista, ja mennä samantein 4S tai 6S lipoilla, tai mitä nyt sit päätyykään käyttämään akkuina, mutta jännite kannattaa nostaa tuolle tasolle.
vai oliko tarkotuksena käyttää kahta 2S lipoa sarjassa?

Kuten edellisessä kirjoitin: "Mä nyt ajattelin ajaa 6S tai jännitteiltään sitä lähellä olevalla setupilla."
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Project Revolution
« Vastaus #14 : 26.10.08 - klo: 14.53 »
En tunne revon tekniikkaa yhtään, mutta yritän silti korttani kekoon tarjota.

Kardaanien en usko olevan ongelma ollenkaan jos molemmissa päissä on 8-crosseista tuttu pallo poikitaistapilla.
Siihen käy suoraan kaikkien rtr-autojen halpisvetarit, siis jos pituus sopii...
Ja pituusmittojahan löytyy, alkaen vanhasta kyoshon Landmaxin noin 50mm:stä johonkin
Hobao ST:n takavetarin 134milliin.
Kardaanit taitaa olla vielä pidemmät.

Omiin projekteihin on löytynyt sopivat kardaanit suoraan Kärkkäisen varaosahyllystä rullamitan kanssa.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Project Revolution
« Vastaus #15 : 26.10.08 - klo: 16.09 »
ja towerhobbiesin sivuilla on aikas hyvin niitä mittoja, aikaahan siinä menee kun ettii.
tuolla tavalla löysin edelliseen projektiini pidemmät vetarit.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: Project Revolution
« Vastaus #16 : 27.10.08 - klo: 12.21 »
Hyvältä vaikuttaa projekti ja asenteella tehdään. Tehoista voinen kokemuksen perusteella sanoa,
että ajatus 6S / sitä lähellä olevista tehoista on erittäin hyvä ja tulevaisuutta kantava. Nyt
tuon auton luokassa (Unlimited) ajettiin kausi 2008 4S tehoilla. Eräs kokeili monster maxia ja
6S tehoja kauden päätöskisan jälkeen ja jos sitä osaa hallita rinteissä / käyttää sitä tehoa
oikeissa paikoissa - oikeaan aikaan ilman virheitä, tekniikka murheita = tulee olemaan kauden
lopussa cupissa todella korkealla!

Tän kauden parhaat kokeili sitä autoa noilla tehoilla ja ei pysynyt kunnolla käsissä, tehoja on
aivan järjettömästi. Loppupystyllä hyppäs puoltoista metriä ilmaan, eikä se loppypysty mikään
loiva ollut  :grin:  Anyway, pointtina se, että itse ajelin 3S tehoilla, joka oli riittämisen
rajamailla ja riittikin tällä kaudelle. Laji kuitenkin kehittyy ja mestari ajelikin 4S tehoilla,
joka on ja oli riittoisa ja varmasti suurinosa lähtee kaudelle 09 vielä 3-4S tehoilla. Rohkeimmat
lähtee 6S tehoilla ja se on valttikortti, jos sen osaa käyttää oikein.

Eli 4-6S tehot riittävät tälläiseen autoon. Toki riippuu koneestakin, mutta tuo kennomäärä yleisesti.
Muuten näyttää auton kokoonpano hyvältä. Mitään "mustmalliahan" ei rakentamisen suhteen ole, vaan ne
toimivat ja parhaat setupit tulee tässä lajissa vielä kokeilemalla. Mikään ei ole oikein tai väärin,
vaan kokemusten kautta löytyy parhaimmat niksit. Hyvältä vaikuttaa projektis ja jos 6S tehoilla tulee
enskaudelle ja ajotaito ja auto pysyy hanskassa (ilman paineita), niin tässä on mestariehdokasta!

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Project Revolution
« Vastaus #17 : 13.11.08 - klo: 17.35 »
mites projekti etenee?
oletkos sattunu näkemään tämän projektin, revo siinäkin pohjana.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Project Revolution
« Vastaus #18 : 18.11.08 - klo: 01.08 »
Tuli tuon viimeisen postauksen jälkeen maanläheisempää ajattelemista ja tekemistä, mutta täällä elämä jatkuu ja niin myös tämä projekti.

Autotalliin on ilmestynyt parin nelimetrin paloja alumiinilevyä, juuri äsken lähti sähköpostia RC Monsterille, jos Mike saisi kaivettua muutaman puuttuvan tavaran tilaukseen ja saataisiin vino pino tavaraan lähtemään tännepäin. Torsenit tuli tilattua viime viikolla ja tulevat sitten joskus.

Suoraan sanoen homma odottaa nyt muutamia rungon osia, että pääsisi leikkelemään alustaa tuohon.

Eipä ollut tuo projekti tuttu, vaikka aika monta Revoon pohjautuvaa projektia on tullut kahlattua.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Project Revolution
« Vastaus #19 : 28.11.08 - klo: 21.26 »
Vino pino osia on tilaitu ja nyt vain odotellaan niiden saapumista pikkuhiljaa, joskin muutamia tilauksia pitää vielä tehdä. Esimerkiksi nopari ja moottori on vielä tilaamatta, mutta valinta on jo kohdistunut Castle Creation Mamba Monster Combo 2200 kv:een. On tullut tehtyä osatilauksia sen verran moneen kauppaan Suomessa ja ulkomailla, että on tullut taas tutuksi palvelu ja sen puuttuminen. Kotimaisiin verkkokauppoihin olen todella pettynyt. Ulkomaisista olen ehkä osannut välttää niitä, joilla homma ei toimi. Toivotaan ainakin niin. Joka tapauksessa palvelua tuntuu saavan ja ollaan valmiita näkemään ylimääräistä vaivaa asiakkaan palvelemiseksi.

Pistetään nyt vielä lopuksi lista kaupoista jotka ansaitsevat tämän projektin osalta erityiset kehut:
  • Sabe
  • Vertical Hobby
  • RC Monster
  • Gorillamaxx

Monessa muussakin paikassa on kauppa sujunut.
« Viimeksi muokattu: 28.11.08 - klo: 21.32 kirjoittanut Penguin »
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Project Revolution
« Vastaus #20 : 28.11.08 - klo: 21.27 »
11.01.09: Tuli tänään kasattua sekä etu- että takapään apurungot, jotta sain mittailtua keskirungon pitkittäisjäykisteiden mittoja. Jos saisi viikolla tehtyä ensimmäisen mockupin ihan lattateräksestä ja sen mukaan miten se onnistuu, niin pohjalevyn 3 mm alumiinilevystä. Taka-apurunkoon pitää vielä saada pari 4 mm korkeaa holkkia, joita ei tullut Gorillamaxxilta, niin saadaan sekin oikealle korkeudelle. Vielä nuo pitää purkaa uudelleen, kun puuttuu pinionit diffeistä ja takadiffistä pitää sorvata toisen laakerin sisäputki 2 mm ohuemmaksi, jotta saa oikeat laakerit paikoilleen. Edessä kuitenkin torsen paikallaan, takaa pitää vielä purkaa pois Revon alkuperäisdiffi ja vetarit. Tilalle tulee Hobaon spider ja teräsvetarit.
« Viimeksi muokattu: 11.01.09 - klo: 22.17 kirjoittanut Penguin »
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Project Revolution
« Vastaus #21 : 28.11.08 - klo: 21.28 »
Pituudestakin alkoi saada jotain käsitystä, kun on nuo apurungot kasassa ja akseliväli mitattiin rullamittatarkuudella ja silmämääräisesti kohdalleen:



Apurunkojen kulma ei ole kuvassa ihan oikea. Eturunko (vasen) on kohtuullisesti oikeassa asennossa, mutta takimmainen tulee etureunastaan korkemmalle.

« Viimeksi muokattu: 11.01.09 - klo: 22.16 kirjoittanut Penguin »
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Project Revolution
« Vastaus #22 : 11.01.09 - klo: 22.20 »
Soviteltiin myös HongNorin diffipukkia keskelle ja todettiin, että jos sen ripustaisi kuitenkin pystyyn, vaikka myyjän kanssa tuumailtiin, että siitä voisi saada aika hyvä ripustettuna kyljelleen. Alle tehdään 3 mm alumiinista korotuspala, niin se saadaan pohjan läpi ruuvattua kiinni. Yläpuolelta madalletaan vähän dremelillä ja tehdään päälle kansi, joka sitoo tuon pukin noihin pitkittäisiin jäykisteisiin. Diffin ratas ei ihan mahdu jäykisteiden väliin, mutta eiköhän siihen mockupissa saada tilaa dremelillä ja lopulliseen palaan voidaan tehdä jyrsimällä.

Saa nyt nähdä mitä tuolta tallin seinältä löytyy, että onko siellä valmiina 6 mm paksuista lattaa, vai pitääkö käydä paikallisesta teräskauppiaalta ostamassa. Suurempi kysymys on sitten mistä saisi 50 x 6 mm alumiinilattaa. Saahan tuo toki olla järeämpääkin, mutta pitää vaan ottaa sitten enemmän pois siitä, kun noita keskijäykisteitä työstää.

(Ja kun joku kuitenkin ihmettelee, niin tämä teksti on pätkissä siitä syystä, että tuli aikoinaan kämmäiltyä tämän foorumin kanssa ja postattua sama teksti moneen kertaan.)
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Project Revolution
« Vastaus #23 : 04.02.09 - klo: 12.15 »
Viime viikolla:
Projekti jatkuu ja tuli sitten otettua muutama kuva siitä. Loputkin kasassa olleet kokonaisuudet tuli viikon aikana
purettua osiksi ja tällaisesta osakokoelmasta pitäisi autoa alkaa kasaamaan:

No joo kuvasta jäi jotain pientä kuten takadiffi, servot ja renkaat uupumaan, mutta suurin osa osista pitäisi olla jo tuossa.
Pohjalevy tulee tuosta osin alla näkyvästä alumiinilevystä ja runkopalkkien alumiinit ovat vielä (kaupassa) naapurissa.

Poika kasasi eturungon valmiiksi* ja takarunkoa sen verran, että saatiin kuvassa näkyvät
prototyyppirunkopalkit ruuvattua paikalleen:


* = Huomattiin sitten vetareita paikkalleen laitettaessa, että hankitut vetarit on 5 mm liian lyhyet. Niin tai oikeastaan
pitäisi saada käyttöön vetareiden mukana tulleet kupit, jotka tulevat sen 5 mm ulommas. Sama ongelma näkyy
tulevan myös takana, joskaan ihan noin paljon ei uuvu sieltä, kun on erilainen diffi siellä. Taakse löytyi jo ratkaisu
diffikuorien mukana tulleista ulostuloakseleista, joihin voin laittaa nuo vetareiden mukana tulevat kupit. Eteen
ratkaisua pitää hakea samoin kuin keskidiffiin eli sorvataan uudet ulostulot.



Toinen esiin tullut ongelma oli aiottua pidempi akseliväli. Taka-akseli ei ole vielä paikallaan, mutta näyttäisi tällä
runkopituudella menevän akseliväli jopa yli 480 mm:n. Voisihan se toimiakin, mutta uhkaa jopa nuo RC4WD:n kardaanit
loppua kesken, joten huomenna on edessä protorungon lyhennys nykyisestä 20 mm lyhyemmäksi.

Eilen illalla aikaan saatua:
Lyhensin protorunkoa 20 mm ja nyt akseliväliksi näyttäisi tulevan n. 465 mm, joka varmaan on aika hyvä.
Mittasin keskidiffille paikan ja tein rälläkällä vähän tilaa diffinrattaalle, jonka olisi tarkoitus toimia samalla spurrina.
Auto sai myös ensimmäisen version pohjalevystä, jotta osien sovittaminen onnistuu paremmin.



Sovitin moottoria eteen (ylhäällä) ja taakse (alhaalla). Kumpikin on tilan puoleen aivan mahdollinen paikka, mutta
kumpi olisi painojakauman puolesta parempi. Pelkkä moottori painaa 121 g, moottoripukki ja pinioni jotain päälle,
niin varmaan n. 150 g painosta on kyse. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin foffissa voisi pieni etupainoisuus olla
hyväksi tietyissa tilanteissa.



Tekno RC:n moottoripukkia varten pitäisi myös tehdä lisää tilaa runkopalkkien väliin, joskin tuohon pukkiin sisältyy
toinen paljon suurempi ongelma. 12-hampainen pinioni on aivan liian pieni, jotta kardaani mahtuisivat paikalleen ja
pyörimään. Tarvittaisiin ainakin 14 tai 15 hampainen, ehkä vieläkin suurempi pinioni ja välitykset menevät sitten jo
aika pitkiksi. Päätin sitten sovittaa moottoria ilman tuota pukkia ja sinnehän se mahtuu hyvin paikalleen. Siispä
yksi vaihtoehto voisi olla täysin oman moottoripukin tekeminen tuonne runkopalkkien väliin. Eihän tuo Tekno RC:n
pukkikaan tue moottoria kuin päädystä ja muualla jää moottorin ja pukin väliin reilun millimetrin rako.



Pohjalevykin kaivannee jonkinlaisia reunoja, jottei ihan niin paljon kauho hiekkaa mukaan, mutta tällaista saatiin aikaan tänään ja kaikki aikanaan.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Project Revolution
« Vastaus #24 : 04.02.09 - klo: 14.59 »
Laita moottori eteen, ei sitä etupainoa tule kuitenkaan liikaa jos laitat säätimen keskidiffin toiselle puolelle.
Ihan hienolta näyttää... sitten kun saat lopulliset runkopalkit ym. niin kiillota ne osat, tulee oikeen "bling".
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Project Revolution
« Vastaus #25 : 06.02.09 - klo: 02.47 »
Niin kevyt tuo monsteri että taitaa olla ihan sama mihin sen laittaa. Akkuja siirtelemällä pituussuunnassa voinee vaikuttaa painojakaumaan paljon enemmän. Eteen tuo moottori on nyt kuitenkin tarkoitus laittaa.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Project Revolution
« Vastaus #26 : 30.03.09 - klo: 23.07 »
Tallainen siitä sitten talven aikana muodostui:







Ei tuo moottoripukki ihan niin järeä ole kuin miltä näyttää, mutta mitään hentoa tekoa se ei ole:






Aavistuksen on Revon 4 tuuman maavarasta tingitty tässä autossa. Jäljellä on n. 2,5 tuumaa, mutta katsotaan
nyt mistä sillä päästään ja mihin jäädään kiinni:


Jonkinlaista joustoakin löytyy alustasta, kaikkien renkaiden pysyessä vielä maassa:






Kori vielä puuttuu näistä kuvista, mutta sellainenkin on jo työnalla ja oikeastaan uupuu vain maalia. Tuli väsättyä itse muotti puusta ja koreja on vedetty valkoisesta ABS-muovista, kun ei sopivaa valmiskoria löytynyt. Muotin kanssa tuli vähän haasteita, kun puu oli turhan pehmeää ja ensimmäiset protokorit saivat kivat puunsyykuvioinnit. Nyt pitää vaan löytää jostain sellainen maalikauppa, jossa ymmärrettäisiin jotain ABS:n maalaamisesta, että saisi sellaisen maalin pintaan, joka ei halkeaisi ensimmäisessä kaadossa, olettaen että kori kestää kasassa. Kuvat korista saavat vielä odottaa...
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Project Revolution
« Vastaus #27 : 30.03.09 - klo: 23.21 »
Myydäänhän sitä lexaniakin ihan arkkeina, siitä sais ihan sillasen korin tehtyä, mitä kaupoissakin myydään ja maalit menis sisäpuolelle.
Hienohan siitä autosta tuli, otappa vielä muutama lähikuva tekniikasta.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Project Revolution
« Vastaus #28 : 30.03.09 - klo: 23.34 »
Odotan innolla videota (vink vink) ja sitten kuvaa kopan kanssa (vink vink).  :laugh:
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Project Revolution
« Vastaus #29 : 31.03.09 - klo: 00.35 »
Myydäänhän sitä lexaniakin ihan arkkeina, siitä sais ihan sillasen korin tehtyä, mitä kaupoissakin myydään ja maalit menis sisäpuolelle.
Hienohan siitä autosta tuli, otappa vielä muutama lähikuva tekniikasta.

Vois kai tuota jossain vaiheessa lexanistakin kokeilla. Ei vaan korin tekijällä ollut sitä varastossa, enkä jaksanut itseä lähteä hakemaan muutamaa arkkia erikseen. Muotin testaamiseen kelpasi halvempikin tavara, jonka kanssa tuli esille jo ihan riittävästi ongelmia. Kori on 20 cm korkea (leikattuna n. 19 cm) ja 63 cm pitkä ja kyljet vetävät todella ohuiksi. Joka tapauksessa positiivinen harjoitus ja opetti paljon uutta. Ei kun muottia parantamaan ja jatkamaan kokeiluja. Kuvaa korista tulee tosiaan kun saan maalia pintaan.

Tekniikkaa on tosiaan aika hyvin piilossa tuolla "kardaanitunnelissa", joten voisi ottaa jotain kuvaa siitä mitä moottorin ja noparin alta löytyy. Tuolla aiemmin on kuvaa, jossa likimäärin kaikki autoon tulleet osat, jotka ovat piilossa jossain rakenteiden sisällä. Runkopalkit on siitä kuvasta muuttuneet alumiinisiksi, takadiffi on vaihtunut Hobaon spiderista Hong Norin perusdiffiin ja pohjalevy on tehty uusiksi.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.