Viime viikolla:
Projekti jatkuu ja tuli sitten otettua muutama kuva siitä. Loputkin kasassa olleet kokonaisuudet tuli viikon aikana
purettua osiksi ja tällaisesta osakokoelmasta pitäisi autoa alkaa kasaamaan:
No joo kuvasta jäi jotain pientä kuten takadiffi, servot ja renkaat uupumaan, mutta suurin osa osista pitäisi olla jo tuossa.
Pohjalevy tulee tuosta osin alla näkyvästä alumiinilevystä ja runkopalkkien alumiinit ovat vielä (kaupassa) naapurissa.
Poika kasasi eturungon valmiiksi
* ja takarunkoa sen verran, että saatiin kuvassa näkyvät
prototyyppirunkopalkit ruuvattua paikalleen:
* = Huomattiin sitten vetareita paikkalleen laitettaessa, että hankitut vetarit on 5 mm liian lyhyet. Niin tai oikeastaan
pitäisi saada käyttöön vetareiden mukana tulleet kupit, jotka tulevat sen 5 mm ulommas. Sama ongelma näkyy
tulevan myös takana, joskaan ihan noin paljon ei uuvu sieltä, kun on erilainen diffi siellä. Taakse löytyi jo ratkaisu
diffikuorien mukana tulleista ulostuloakseleista, joihin voin laittaa nuo vetareiden mukana tulevat kupit. Eteen
ratkaisua pitää hakea samoin kuin keskidiffiin eli sorvataan uudet ulostulot.
Toinen esiin tullut ongelma oli aiottua pidempi akseliväli. Taka-akseli ei ole vielä paikallaan, mutta näyttäisi tällä
runkopituudella menevän akseliväli jopa yli 480 mm:n. Voisihan se toimiakin, mutta uhkaa jopa nuo RC4WD:n kardaanit
loppua kesken, joten huomenna on edessä protorungon lyhennys nykyisestä 20 mm lyhyemmäksi.
Eilen illalla aikaan saatua:
Lyhensin protorunkoa 20 mm ja nyt akseliväliksi näyttäisi tulevan n. 465 mm, joka varmaan on aika hyvä.
Mittasin keskidiffille paikan ja tein rälläkällä vähän tilaa diffinrattaalle, jonka olisi tarkoitus toimia samalla spurrina.
Auto sai myös ensimmäisen version pohjalevystä, jotta osien sovittaminen onnistuu paremmin.
Sovitin moottoria eteen (ylhäällä) ja taakse (alhaalla). Kumpikin on tilan puoleen aivan mahdollinen paikka, mutta
kumpi olisi painojakauman puolesta parempi. Pelkkä moottori painaa 121 g, moottoripukki ja pinioni jotain päälle,
niin varmaan n. 150 g painosta on kyse. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin foffissa voisi pieni etupainoisuus olla
hyväksi tietyissa tilanteissa.
Tekno RC:n moottoripukkia varten pitäisi myös tehdä lisää tilaa runkopalkkien väliin, joskin tuohon pukkiin sisältyy
toinen paljon suurempi ongelma. 12-hampainen pinioni on aivan liian pieni, jotta kardaani mahtuisivat paikalleen ja
pyörimään. Tarvittaisiin ainakin 14 tai 15 hampainen, ehkä vieläkin suurempi pinioni ja välitykset menevät sitten jo
aika pitkiksi. Päätin sitten sovittaa moottoria ilman tuota pukkia ja sinnehän se mahtuu hyvin paikalleen. Siispä
yksi vaihtoehto voisi olla täysin oman moottoripukin tekeminen tuonne runkopalkkien väliin. Eihän tuo Tekno RC:n
pukkikaan tue moottoria kuin päädystä ja muualla jää moottorin ja pukin väliin reilun millimetrin rako.
Pohjalevykin kaivannee jonkinlaisia reunoja, jottei ihan niin paljon kauho hiekkaa mukaan, mutta tällaista saatiin aikaan tänään ja kaikki aikanaan.