Kirjoittaja Aihe: Xray 808  (Luettu 84036 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Xray 808
« Vastaus #90 : 13.02.11 - klo: 16.59 »
Diffien pinionilaakereiden asennusvinkki, alla liitteenä  :wink:
Mulla ei ollu noita spacereita ollenkaan laakerien välissä... Pitäiskö huolestua?

Kuinkas se nyt menee tänäpäivänä noiden pinionin laakerien ja diffien kasaus, eli pitääkö sisemmästä laakerista ottaa se suoja pois ja pitääkö pinionilla ja spurrilla olla rasvaa (joka lentelee vaan sinne kotelon seinille ja jää sinne)?

Hmm Menee sen verran kikkailuksi noiden vanhojen kardaanien ja laakerien kanssa, että helpoin olis vissiin kuitenkin satsata nekin rahat tohon 2011spec konversiokittiin? Jos se vaikka olis toimivampi systeemi. Ainakin näyttää järkevämmältä se laakerointi pinionille...
« Viimeksi muokattu: 13.02.11 - klo: 17.12 kirjoittanut rs tuning »
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Xray 808
« Vastaus #91 : 13.02.11 - klo: 18.17 »
Mikäli kardaanin pinni on kulunut selvästi... eli se mikä on siis kiinteä siinä pallopäässä niin kardaani suosiolla vaihtoon.
Ja mikäli kardaanin nivel päässä oleva pinnin ura on kulunut niin että toisellä puolella on monttu niin kardaani ehdottomasti vaihtoon.

Se niveleen tuleva pinni kannattaa laittaa ilman pidätinruuvia.
Pinni pääsee tällöin pyörimään tynnyrissä jolloin kuluminen on myös selvästi hitaampaa koska se kuluu tasaisesti ja pyöreästi.

Laakereista ei tarvitse ottaa suojaa pois.
Rattaisiin rasvaa.
Esim Hudy graphite rasva on erittäin toimivaa.
Ylimääräinen lentelee kotelon seinille, mutta rattaisiin jää silti selvä voitelu.

Spacereita ei tarvitse, kunhan ei kiristä niitä kolmea laakereita kiinni pitävää ruuvia liian kireälle.
Eli pinionissa täytyy tuntua pitkittäis välys.

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Xray 808
« Vastaus #92 : 13.02.11 - klo: 19.37 »
Mikäli kardaanin pinni on kulunut selvästi... eli se mikä on siis kiinteä siinä pallopäässä niin kardaani suosiolla vaihtoon.
Ja mikäli kardaanin nivel päässä oleva pinnin ura on kulunut niin että toisellä puolella on monttu niin kardaani ehdottomasti vaihtoon.

Se niveleen tuleva pinni kannattaa laittaa ilman pidätinruuvia.
Pinni pääsee tällöin pyörimään tynnyrissä jolloin kuluminen on myös selvästi hitaampaa koska se kuluu tasaisesti ja pyöreästi.
Ahaa se nivelkö pysyy kasassa ilman sitä pidätinruuvia??? Otan siis kokonaan pois, vai saako se ruuvi jäädä sen paksumman tapin tueksi?

Kardaanit on kyllä melko selkeesti kuluneet, mutta ei mielestäni vielä niin pahasti että uusisin molempia... Josko edes toinen tulis päivitys kitin mukana, kun jonkun kitin ostan niin ei menis paljoa yli uuden auton hintaa tähän ruoskaan :undecided:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Xray 808
« Vastaus #93 : 13.02.11 - klo: 21.01 »
Pidätinruuvi kokonaan pois.

2010 päivityskitissä tuli ainakin uusi taka kardaani.
Tulevassa 2011 kitissä tulee molemmat kardaanit.

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Xray 808
« Vastaus #94 : 13.02.11 - klo: 23.17 »
Noniin, eli turha enää satsata vanhoihin kardaaneihin, kun pian saa toimivampaa vaikka joutuukin varmaan ostaa koko kitin, kun tarvii vähintään varmaan rungon, kardanit laakerit ja pinionit... Saa nähdä.
Noh noilla ajaa vielä kummasti, kun laakereita joutuu tarkkailemaan kuitenkin.
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa kallekaahari

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Xray 808
« Vastaus #95 : 14.02.11 - klo: 20.05 »
Diffeihin menee 8x16x (muistaakseni 6) no eniveis se 8x16 laakeri
Renkaisiin 8x14x4 sekä 13x19x4

Sitten riippuen auton vuosimallista ja siitä mitkä diffiboksit on käytössä, 13x20 tai 13x19

2010 mallissa diffin pinionin laakerit on 13x20 ja vanhemmissa 13x19

Hetkinen.. eihän koko ohjekirjassa puhuta 8x16 laakereista. Vain 8x14x4 ja 13x19x4?

Niin ja mulla on taka kardaani ilman niveltä. Kannattaako semmonen nivelellinen hankkia?
« Viimeksi muokattu: 14.02.11 - klo: 20.10 kirjoittanut kallekaahari »
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Xray 808
« Vastaus #96 : 14.02.11 - klo: 20.16 »
Ohjeet hieman "pissivät" tuon osalta.

Ohjeissa näet että laitetaan 8x14 laakerit ja niiden päälle muoviset holkit.
Uudemmissa autoissa on holkit jätetty pois ja silloin niihin menee suoran 8x16x6 laakerit.

Kyllä sulla on molemmissa kardaaneissa samanlainen nivel.
Etu ja taka kardaanit ovat täysin samanlaiset... vain pituus ero.

Uuteen 2011 autoon tulee erilaiset kardaanit, eli vaatii periaatteessa samantien koko uuden päivityskitin, koska myös laakerit sekä diffiboksit vaihtuvat samalla kuin kardaanit.

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Xray 808
« Vastaus #97 : 14.02.11 - klo: 20.31 »
Uuteen 2011 autoon tulee erilaiset kardaanit, eli vaatii periaatteessa samantien koko uuden päivityskitin, koska myös laakerit sekä diffiboksit vaihtuvat samalla kuin kardaanit.
Onko varma että juuri pinionin laakerien takia diffikotelot muuttuu, ettei muuttuisi ulostulolaakerien uusimisen myötä, kun ne tais kans muuttua 2011?

Jos näin on niin on kai mahdollista sovittaa vanhoihin koteloihin toisenkokoiset laakerit (yleismallia tai toisesta autosta), jotka sopii sisäreiältään uuteen pinioniin?
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Xray 808
« Vastaus #98 : 14.02.11 - klo: 20.36 »
Vain ja ainoastaan pinioni laakerit vaihtuvat.

Ekassa 808 autossa oli diffeissä 14mm laakerit ja pystyi vaihtamaan 16 laakerit jättämällä holkit pois.
Jo viimevuoden autossa oli sitten jätetty nuo pienemmät laakerit suoraan paketissa pois ja mukana oli 16 kokoiset laakerit...
Ohjeita ei tämän osalta oltu muutettu, vaan mukana tuli lappu missä oli tämä muutos kerrottu.

Nämä samat laakerit ovat uudessakin 2011 autossa.

Vain pinionin laakerit ovat vaihtuneet.
Vain ne kyseiset pinionithan ovat vaihtuneet täysin erilaisiksi kuin vanhemmassa mallissa...
Eli on periaatteessa siirrytty takaisin siihen "vanhaan" tyyliin mitä kaikissa muissakin autoissa käytetään...

Vain tämä muutos vaatii uudet diffikotelot.




Uusi kardaani, pinioni ja pinionin laakerit:



Vanhempi 2010 kardaani, pinioni ja pinionin laakerit:



Vanha diffiboksi käy ainoastaan mikäli löydät jostain 8x20x6 kokoiset laakerit.
Tai mikäli autossasi on vanhemmat kuin 2010 diffiboksit niin sitten 8x19x6 laakerit.

« Viimeksi muokattu: 14.02.11 - klo: 20.41 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Xray 808
« Vastaus #99 : 14.02.11 - klo: 20.40 »
Jaa ne oli ennenkin noin. Ihmettelinkin että kuinka mun ikivanhassa LST monsterissakin on jo toi systeemi :grin:
Tohon kardaanin ja pinionin liitoksessa olevaan lukitusruuviin pitää sitte laittaa ruuvilukitetta ainakin LST:ssä ne löystyy muuten :wink:

Ps. Auto koottu taas ja hyvältä näyttää kun kurajäljet ja pintaruosteet on pois. Kaikki paikat tietysti herkistetty samalla. Toinenkin auto on kuin onkin tulossa ja saattaa olla että myyn toisen ja törsään ne rahat sitten 2011spec konversiokittiin :cool:
« Viimeksi muokattu: 14.02.11 - klo: 21.02 kirjoittanut rs tuning »
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Xray 808
« Vastaus #100 : 16.02.11 - klo: 14.53 »
Noniin tänään tuli toinen XB808 "projekti", josko noista kahdesta tekis yhden helmen :wink:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa kallekaahari

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Xray 808
« Vastaus #101 : 17.02.11 - klo: 18.05 »
Mistäs noita laakereita olette ostelleet? Medasecilla ei taida kokoja olla ja melko kalliilta tuntuu 5 euroa kahdesta laakerista RF:ssa + postit.

Niin ja minkälaisissa erissä kannattaa ostaa?
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Xray 808
« Vastaus #102 : 17.02.11 - klo: 19.25 »
Soita HF ja kysy Artsilta laakereita.

Poissa kallekaahari

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Xray 808
« Vastaus #103 : 18.02.11 - klo: 15.47 »
Diffeihin UR:n öljyjä, mutta mitä jäykkyyttä? Kaikki diffit siis tavallisia, ei aktiiveja.
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Xray 808
« Vastaus #104 : 18.02.11 - klo: 15.51 »
Mun setuppi viimevuoden PM kisoista

Diffeiksi laitat 5000/5000/3000

Poissa kallekaahari

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Xray 808
« Vastaus #105 : 18.02.11 - klo: 16.00 »
ok, olen säätänyt ekalla sivulla olevan Arin setupin mukaiseksi. En vaan huomannut, että hänellä on aktiivi diffi. Mutta täytyy sitten keväällä kokeilla   :tongue:
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Xray 808
« Vastaus #106 : 18.02.11 - klo: 19.46 »
setuppi sheetissä mullakin näkyy aktiivi diffi...

Ari ajeli viimekaudella isomman osan normaalilla diffillä käyttäen tuota yllä mainitsemaani diffi setuppia.

No mutta. Pistä ainakin kaikki muu kohdalleen.
Iskarit on kuitenkin ne tärkeimmät

Poissa kallekaahari

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Xray 808
« Vastaus #107 : 18.02.11 - klo: 19.56 »
Selvä, täytyykin katsastaa minkä kokoiset reiät noissa iskareissa on. Öljyt taisivat olla 40 ja 50.
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Xray 808
« Vastaus #108 : 18.02.11 - klo: 22.57 »
Katso toi mun setuppi ja tee sen mukaan niin auto on rauhallinen ja aikalailla helppo ajettava.

Tarkkana että nimenomaan edessä on 1.3 ja takana 1.4 eikä kuten ohjeissa neuvotaan.
45 eteen 55 taakse


Edit: Mäntien koot oikeiksi.
« Viimeksi muokattu: 25.04.11 - klo: 21.42 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Xray 808
« Vastaus #109 : 04.03.11 - klo: 23.17 »
Siirretty toisesta topikista:
se vanha tankki on pienempi kuin uudet, eli ei tarvitse mitään palikoita sisään.
Voi jopa laittaa polttoainesuodattimen ja pitkät letkut ennenkuin ollaan lähellä rajaa.
Ahaa? Eipä tullu huomattua yhtään kun oli ihan identtisen näköset tankit -08 ja -2010speceissä
lukuunottamatta uudemman letkunkannakkeita ja sisällä olevaa palikkaa :tongue:

Kuinkahan pieni se vanhempi tankki sitte on ja mikä on rajotus???
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Xray 808
« Vastaus #110 : 04.03.11 - klo: 23.23 »
Polttoainejärjestelmän maksimi koko saa olla 125 ml
Tähän siis lasketaan tankki sekä koneelle menevä polttoaineletku suodattimineen päivineen.

Ellen ihan väärin muista niin nykyinen tankki on jotain 123 ml kooltaan kun vanha oli 120

Parin millilitran ero koossa ei kieltämättä varmasti näy päällepäin.

No siitä sen ainakin tunnistaa uudemman ja vanhemman tankin että kun korkista katsoo tankin pohjaa niin siellä näkyy uudemmassa ruuvin paikka kun vanhassa ei ole mitään.

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Xray 808
« Vastaus #111 : 04.03.11 - klo: 23.36 »
Joo siinä uudemmassa oli muovinen isohko palikkakin ruuvilla kiinni ja edellisen omistajan jäljiltä todella pitkä polttoaineletku... Laitoin 2010specin kiertoon, kun oli helpompi myydä, eikä tohon hyväkuntoseen 08 malliin juuri mitään erikoisen huonoa jää kun laitan siihen 2011spec kitin, kunhan ne tulee suomeen :wink:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa Hyper 7 TQ

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Xray 808
« Vastaus #112 : 10.03.11 - klo: 22.32 »
Ja uutta pitäisi ruveta kasaan... :grin:
Xray 808, Tamiya Mini

Poissa ttn

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Xray 808
« Vastaus #113 : 11.03.11 - klo: 19.19 »
2011 speck  Pitää olla normaalia matalampi kaasuservo, Savox SC-1256TG sopii jus hyvin.
XRAY XB9 / RB WS9 / Futaba 4PKS / www.racingfactory.fi

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Xray 808
« Vastaus #114 : 11.03.11 - klo: 20.46 »
Ja uutta pitäisi ruveta kasaan... :grin:
Konversiokittiä odotellessa :wink:

2011 speck  Pitää olla normaalia matalampi kaasuservo, Savox SC-1256TG sopii jus hyvin.
Johtuuko uudesta radiolevystä vai? Silloinhan siihen vois vaihtaa vanhemman mallisen tilalle?
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Xray 808
« Vastaus #115 : 11.03.11 - klo: 21.12 »
Pohjan kanttauksesta ei ole viistetty matskua pois kuten vanhassa.
Tällä on haettu runkoa jäykemmäksi auton keskeltä ettei runko lähde siitä kohtaa kääntymään banaaniksi, eikä muutenkaan joustaisi siitä kohtaa turhan paljon.

Siihen käy kaikki normaali kokoiset servot... Mikäli servo osuu pohjalevyn kanttaukseen niin servon kiinnikkeiden alle hieman matskua.
Savöxin servoissa on korvat eri kohdalla verrattuna sanwaan tai futabaan, eli servo on hieman korkeammalla.
Monesta millistä ei ole kyse.

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Xray 808
« Vastaus #116 : 18.03.11 - klo: 15.13 »
Voi elämän kevät! Kuulin just Kentsulta että suurimmalla todennäkösyydellä 2011spec konversiokittiä ei oo tulossa, kun on niin paljo "kallista" palikkaa tossa 2011 muuttunu :cry:

Laitoin rikinkatkuisen kyselyn suoraa Xrayn sivuilta... Saa nähdä koska ja miten vastaavat. Myyn tonki ruoskan sitte pois ja ostan jonku toisen merkkisen uuden ihan periaatteesta kun korpee, että suunnitelmat kusee ihan täysin, jos ei kittiä tuu kohtuu hintaan  :angry:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
808
« Vastaus #117 : 18.03.11 - klo: 16.08 »
Huomasin saman pari päivää sitten. Erikseen ostettuna menee yli satanen per perä kun katselin.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa hese80

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Xray 808
« Vastaus #118 : 18.03.11 - klo: 18.32 »

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Xray 808
« Vastaus #119 : 18.03.11 - klo: 20.40 »
No just joo, kun koko auto on ton hintanen hiukan käytettynä :huh:
Pitää varmaan kattella toista autoa sitte, tai viritellä jokku halvemmat kuin "HUDY" kardaanit...
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars