Kirjoittaja Aihe: Sääntöjä 2009 ja ajatelmia Lipoista  (Luettu 8015 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Sääntöjä 2009 ja ajatelmia Lipoista
« : 26.10.08 - klo: 15.46 »
Pari ajatusta säännöistä 2009..Lipot sallituiksi?


Touring stock
21,5 + Lipot tai 17,5 + 5-kennoa(siirtymä 09)

Prostock
17,5 + Lipot tai 13,5 + 5-kennoa(siirtymä 09)

Touring Viritetty
5,0 + Lipot tai vapaa + 5-kennoa (siirtymä 09)

Krossit
5,0 + Lipot tai vapaa + 6-kennoa

Painot voisi säästää nykyiselleen, näin samat autot kävisivät
siirtymän ajan.

Lipot: volttit + lämpö ennen lähtöä, lataus säkeissä.

Vain normaali kopat, ei LW sallituiksi.

Pari lyhyttä perustelua sytykkeeksi...

*Edit* prostock siis 17,5+Lipot, ei 21,5 *edit*

Prostock,(17,5+Lipot) lipot + 13,5 koneet kulkevat liian kovaa, samoin
kuin nykyiset 8,5 koneet perinteisillä akuilla. Kyseessä pitäisi
olla luokka, jossa on tasaista kilpaa myös yli 18v aloittejan
pystyessä ajaa, nykyisin ei monellakaan pysy auto radalla ja
kolareita tulee kohtuuttomasti, kun autot kulkevat liian kovaa
taitoihin nähden.

Viritetty, (5,0+Lipot) jos vaihdetaan Lipoihin ja pidetään vapaat
koneet, autot kulkevat kovempaa, kuin niitä pystyy varsinkin
sisällä ajamaan järkevästi. Samoin palataan 6-kennon ja vapaiden moottorien
ongelmiin, joissa säätimet eivät suoriudu. Efran linjausta voi tietysti
ottaa huomioon, jotta ns. ammattikuskeille olisi mahdollista ajaa efra
sääntöjen hengessä myös kotimaassa.

Krossit,(5,0+Lipot) kyseinen kokoonpano takaa jokaiselle varmastikin tarpeeksti
tehoja, eikä ajoaika varmasti tule ongelmaksi myöskään. Moni varmasti valitsee
miedomman koneen.

Uudet moottorit ja akku kaudeksi 2009, liian kallista??
En usko että monikaan voi käsisydämmellä sanoa ajavansa nykyisellä 8,5
prostock koneella ja tämän vuoden akuilla kautta 2009, joten
yhden moottorin ja akun panostaminen ei voi olla ongelma.
Sama pätee myös vakio ja viriluokkiin, toki tuota siirtymää
voidaan käyttää, joskin vanhat laitteet saisivat olla se
heikompi vaihtoehto.
Lipot sitävastoin säästävät jo kauden 09 aikana akkujen kustannuksia,
koska ne kestävät jatkuvaa käyttöä paremmin kuin perinteiset akut, samoin
niiden suorituskyky pysyy samana huomattavasti pidempään.

Joutuuko tästä saunan taakke..
« Viimeksi muokattu: 27.10.08 - klo: 10.12 kirjoittanut Teppo »

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sääntöjä 2009 ja ajatelmia Lipoista
« Vastaus #1 : 26.10.08 - klo: 16.02 »
Ei joudu.... ihan asiaa.
olisiko virissä 4,5t asiaa?
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Sääntöjä 2009 ja ajatelmia Lipoista
« Vastaus #2 : 26.10.08 - klo: 17.29 »
Kuudella kennolla ajaessa 4,5t kone tuntui olevan ihan riittävän tehokas joten siinä voisi olla sopiva raja viriin lipoille. Samaa mieltä Tepon kanssa että Prostockissa olisi hyvä rajata tehoja, nykyisellään se ei vastaa "harrastajaluokkaa".

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Sääntöjä 2009 ja ajatelmia Lipoista
« Vastaus #3 : 26.10.08 - klo: 17.36 »
Prostock,(21,5+Lipot) lipot + 13,5 koneet kulkevat liian kovaa, samoin
kuin nykyiset 8,5 koneet perinteisillä akuilla. Kyseessä pitäisi
olla luokka, jossa on tasaista kilpaa myös yli 18v aloittejan
pystyessä ajaa, nykyisin ei monellakaan pysy auto radalla ja
kolareita tulee kohtuuttomasti, kun autot kulkevat liian kovaa
taitoihin nähden.

Viritetty, (5,0+Lipot) jos vaihdetaan Lipoihin ja pidetään vapaat
koneet, autot kulkevat kovempaa, kuin niitä pystyy varsinkin
sisällä ajamaan järkevästi. Samoin palataan 6-kennon ja vapaiden moottorien
ongelmiin, joissa säätimet eivät suoriudu. Efran linjausta voi tietysti
ottaa huomioon, jotta ns. ammattikuskeille olisi mahdollista ajaa efra
sääntöjen hengessä myös kotimaassa.

Johan on tullut ilmi, että prostockista viriin siirtyminen on melko suuri harppaus taidollisesti. Miksi tuota kuilua pitäisi vielä suurentaa? Porukka myös pakotettaisiin ajamaan viriä, kun 21.5 kulkee kävelyvauhtia. Tästä johtuen olisi TSM-10:ssä kunnon romurallit tiedossa, kun autot ei pysy senkään vertaa lapasessa. Ok, ymmärrän kyllä joidenkin pyrkimyksen saada tuo viri suurimmaksi ja kauneimmaksi luokaksi; onhan se mukavampi ajaa kärjessä 50 kuskin kisassa kuin 20 kuskin. Miksi ihmeessä meillä on se ikäraja stanussa?

Ja tuo virin konerajoitus ei mielestäni palvele ketään, palataan taas siihen, että jollain on se pannu mitä ei saa kaupasta ja autokin pysyy hanskassa... "jos vain mullakin kulkis noin kovaa niin voittaisin.."  :mrgreen:

Muuten LiPoille +1.
---

stimpson

  • Vieras
Vs: Sääntöjä 2009 ja ajatelmia Lipoista
« Vastaus #4 : 26.10.08 - klo: 18.01 »
Johan on tullut ilmi, että prostockista viriin siirtyminen on melko suuri harppaus taidollisesti. Miksi tuota kuilua pitäisi vielä suurentaa? Porukka myös pakotettaisiin ajamaan viriä, kun 21.5 kulkee kävelyvauhtia.

Missä tämä on tullut ilmi? Siinä, että poron kärkinimet ei heti ekassa kisassa (1kk teenin jälkeen kapinoissa) olleetkaan virin a-finaalissa? Ei kai sekään ole hyvästä, että prostock on niin lähellä viriä, että käytännössä on sama kumpaa ajaa?? (Ja poron kärki pärjää suoraan virissä.)  Tällöin se romuralli on siellä prostockin puolella, kuten tilanne on jo vähän nytkin.

Tietysti jos stanusta saisi yläikärajan pois, että iäkkäämmät kuskitkin voisivat aloittaa sieltä aloittelijoiden luokasta. Prostock ei todellakaan ole sopiva luokka aloittelijoille tällä hetkellä. (Eikä kyllä oikein se stanukaan tällä nykyisellä konesäännöllä!)

Lipoille KYLLÄ!!!!  :laugh:

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Sääntöjä 2009 ja ajatelmia Lipoista
« Vastaus #5 : 26.10.08 - klo: 18.08 »
Missä tämä on tullut ilmi? Siinä, että poron kärkinimet ei heti ekassa kisassa (1kk teenin jälkeen kapinoissa) olleetkaan virin a-finaalissa? Ei kai sekään ole hyvästä, että prostock on niin lähellä viriä, että käytännössä on sama kumpaa ajaa?? (Ja poron kärki pärjää suoraan virissä.)  Tällöin se romuralli on siellä prostockin puolella, kuten tilanne on jo vähän nytkin.

Saa yrittää ymmärtää. Tarkoitin, että nopeusero on nykyisellään hyvä. Ei liian lähellä, mutta ei liian kaukana.
---

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Sääntöjä 2009 ja ajatelmia Lipoista
« Vastaus #6 : 26.10.08 - klo: 18.39 »
Itse lähtisin ennemmin rakentamaan ProStockista nousuporrasta viriluokkaan. Nykyisellään tehot on varsin sopivat 10-15 kärjen kuskeille, mutta tehoja on ehdottomasti liikaa kokemattomammille ja uusille kuljettajille. Joten voisiko ne aloittelijat laskea stanujen sekaan? Jollain noususysteemillä vaikka, että yli 18v ei saisi kahta kautta enempää ajaa stanujen seassa vaan olisi pakko siirtyä prostockiin?
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Sääntöjä 2009 ja ajatelmia Lipoista
« Vastaus #7 : 26.10.08 - klo: 19.39 »
.....ProStockista nousuporrasta viriluokkaan. Nykyisellään tehot on varsin sopivat 10-15 kärjen kuskeille, mutta tehoja on ehdottomasti liikaa kokemattomammille ja uusille kuljettajille.

Samoilla linjoilla Stilon kanssa luokkien "kattavuuteen" liittyen.

Lipokokeilulle iso kannatus täältä. Kokeileminen kannattaa aloittaa mieluummin aikaisemmin kuin myöhemmin.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa made

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntöjä 2009 ja ajatelmia Lipoista
« Vastaus #8 : 26.10.08 - klo: 20.26 »
Lipoille ehdoton KYLLÄ!

Mielestäni nykyisellään porot ja virit ovat liian lähellä toisiaan; joillain radoilla ei tahdo millään saada kurottua eroa takana tulevaan poroautoon.
Tepon esittämällä systeemillä saataisiin todelliset erot luokkien välille, eikä silloin Prostockin kärkipää ajaisi täysin virivauhtia.

Lipoakussa on niin paljon enemmän potkua, että 17,5:set kulkee kyllä poroluokkaan tarpeeksi. Tehokkaamilla moottoreilla ollaan taas lähtöpisteessä, eli poron kärkipään ajat ovat täysin verrannollisia virien aikoihin.

Joillekin tietysti tulee mieleen, että Lipoihin siirryttäessä pitäisi hankkia Lipoja lataava laturikin. Näitä on kuitenkin jo miltei kaikilla, ja Lipoakun iän pituuden vuoksi ne maksaisivat itsensä nopeasti takaisin.

TSS-luokan moottorisääntöjä pohtiessa pitäisi ottaa huomioon se, että luokka on tarkoitettu aloitteleville nuorille, joilla ei todennäköisesti pahemmin vielä ole aiempaa kokemusta. Vaikka stanun kärkikuskeilla autot pysyvätkin hyvin räpylässä, kulkevat vakioluokan autot nykyisellään aloittelevalle kuskille aivan liikaa.

Vakioluokasta ei pitäisi missään nimessä ikärajaa poistaa, sillä aloittelevilta junnuilta menee täysin into kisaamiseen, kun kärjen täyttää pelkästään iäkkäämmät jo aikuiset kuljettajat.
Tämän huomaa hyvin, kun katsoo Jenkkien kisoista stanun kärkeä. (Heillähän ei stanussa ikärajaa ole.) Vakioluokan kärjen täyttää 100-kiloiset keski-ikäiset miehet.

-Matias-
« Viimeksi muokattu: 26.10.08 - klo: 20.30 kirjoittanut made »
Tekisipä BMW RC-autoja
Capricorn/Novarossi/Much More/www.future-rc.fi/www.racingfactory.fi

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Vs: Sääntöjä 2009 ja ajatelmia Lipoista
« Vastaus #9 : 26.10.08 - klo: 20.29 »
Oli pieni typo .. Tarkoitin 17,5 + Lipo prostockkiin, ei 21,5.

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Sääntöjä 2009 ja ajatelmia Lipoista
« Vastaus #10 : 26.10.08 - klo: 20.37 »
Missään nimessä ei enää vauhtia pois porosta, sillä se on nyt ihan ok.

Aiemminhan ajettiin 6:lla kennolla ja haluttiin vauhtia pienemmäksi, monen toive toteutui ja nyt ajetaan 5:lla. Nyt kun ajetaan sintratuilla laitteet kestää hyvin enkä ole kyllä kuullut että joku ois valittanut että auto kulkee liian lujaa

Mielestäni pitäisi stanusta saada vauhtia pienemmäksi kun on aloittelijaluokka ja kuten stilo totesi tosiaan avata väylä uusille +18 harrastajille liittyä tuohon luokkaan ja opetella ajon niksit miedommilla tehoilla ja sitten myöhemmin vaihtaa luokkaa ylemmäs jos tuntuu että vauhtia tarvii lisää

Virihän on jo sitten juttu erikseen..

Lipot ? (ehkä)
Sponsored by own wallet

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sääntöjä 2009 ja ajatelmia Lipoista
« Vastaus #11 : 26.10.08 - klo: 20.42 »
Krossit
5,0 + Lipot tai vapaa + 5-kennoa

Tuollaista nyt ei ainakaan! Maailmalla pääsääntöisesti ajetaan kuudella kennolla! Ja ylipäänsä krossissa ei tarvitse kone rajotuksia, koska suurista tehoista ei saa mitään etua, päinvastoin on omaa tyhmyyttä jos käyttää liian kovia tehoja ja siinähän tekee vaan itselle hallaa!
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Vs: Sääntöjä 2009 ja ajatelmia Lipoista
« Vastaus #12 : 27.10.08 - klo: 10.11 »
Prostockin rooli jakautuu kahtia varmaankin, toiset haluavat siitä semi-viritetyn ja osalle se on se harrastajan luokka, josta voi aloittaa myös vanhempana.

Vaihtoehtona on esitetty, että vakioluokasta poistetaan 18v rajoitus ja tästä tehdäisiin alottelijalle luokka, prostockin pysyessä "melkein viritettynä" niille, jotka eivät halua ajaa viritettyä b/c-finaalissa tehdaskuskien perässä. Edelleen prostockin nykyiset tehot pysyvät kourassa tyydyttävästi enintään a-finaalissa, muilla autoissa on aivan liikaa tehoa.

*Toinen virhe krossi onkin tosiaan vapaakone+6 kennoa.*

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Sääntöjä 2009 ja ajatelmia Lipoista
« Vastaus #13 : 27.10.08 - klo: 11.44 »
jos lähtisi sieltä liikkeelle, että millaisia luokkia tarvitaan ja sitten mietittäisiin, kuinka nykyisiä kannattaa muuttaa / muokata, jotta ne vastaisivat mahdollisimman hyvin tarpeita. ei siis siten, että pidetään nykyiset muuttumattomina ja katsotaan, tuleeko niihin kuskeja ja että onko useita luokkia vain siksi, että kaikille löytyy "tikkunekkuja" a-finaaleista.

ja tarvettahan on ainakin seuraavasti:

1. edullinen luokka aloittelijoille
* vain junnuikäisille vai myös aikuisaloittelijoille
* vauhdit?

2. harrastelijaluokka
* onko tarvetta?
* astinlauta viriin vai edullinen ja tasaväkinen harrastelijaluokka (siis mistä tähän prostockiin aikanaan lähdettiin)
* aloittelijaluokka vai siirtymävaihe matkalla huipulle
* vauhdit?

3. pro-luokka
* palvelee kv-kuskeja matkalla maailman huipulle
* näytön paikka uusille nouseville kyvyille

kustannukset näyttelevät suurta osaa tässä paletissa. kuten tuossa aiemmin jo mainittiin, liian montaa uutta asiaa ei kannata kerralla tuoda mukaan (akut, koneet, laturit jne.), mutta muutoksia kannattaa miettiä pidemmällä ajanjaksolla kuin vain vuosi kerrallaan. onhan se toki totta, että kv-säännöt muuttuvat välillä aika yllättäenkin (ainakin siltä näyttää), mutta mikäli mahdollista, niin taustalla olisi koko ajan hyvä pitää, mihin eri luokilla tähdätään.

lipot - tulevaisuutta varmasti. millä aikataululla niihin kannattaa siirtyä ja missä luokissa? kaikki kerralla vai yksi luokka aluksi siirtymäkauden akkuvaihtoehdon kanssa ja sitten kokemusten karttuessa muutkin luokat mukaan. harrastelijoiden keskuudessa valitettavasti näkyy liikaa sitä, että halutaan vain vaihtaa lipot ihan vain lipojen vuoksi ja siksi, että isot pojatkin niitä käyttävät. eli siksi aloittelijaluokassa tätä kannattaa huolellisesti miettiä, koska tekninen tietämys ja turvallisuustekijät eivät aina ole riittävällä tasolla. että ei niitä suuria vahinkoja pääsisi syntymään.

tässä muutamia ajatuksia.

ja vielä krossista; ei ole mitään mieltä rajoittaa konetta tai kennomäärää, koska se ei ratkaise mitään siellä karkeloissa.

nimim. yhden kauden kuudella kennolla ja 3,5t koneella renkaita sileäksi suditellut kuljettaja...

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntöjä 2009 ja ajatelmia Lipoista
« Vastaus #14 : 27.10.08 - klo: 17.47 »
TSM-10 luokan osalta lähtisin siitä, että noudatetaan EFRAn sääntöjä. Heti kun Lipot sallitaan EFRA kilpailuissa niin samaan aikaan sallitaan LiPot Suomessa. Esim 1.4. alkaen eli samaa mitä olen ehdottanut aikaisemmin että otetaan EFRAn akkulista käyttöön heti. Jos ei akkulistaan tule LiPoja, niin ajetaan NiMh akuilla ensi kausi kokonaan. Moottorirajoituksille ei, koska kun lipot tulee niin moottorin luonne muuttuu samalla, mielestäni on parempi saada testata eri koneilla, tehoa on tarpeeksi kaikille. Toivonmukaan painorajaa saadaan alaspäin ja näin vähän vauhtia autoihin. Nykyisen SM-rengassetin vanteen (Sorex28/JB) offsetti on väärä nykyautoihin ja pitäisi heivata kylmästi pois.
TSS-10 tarvitsee saada vauhtia pois. TSP-10 luokan vauhti on hyvä, mutta esim 3 parasta nousee kilpakuljettajiksi TSM-10 luokkaan seuraavaksi 2 vuodeksi, niin saadaan vaihtuvuutta luokkaan ja mielekkyyttä "harrasteluokkaan". 
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Sääntöjä 2009 ja ajatelmia Lipoista
« Vastaus #15 : 27.10.08 - klo: 18.47 »

EFRA on hidas ja kankea. Päätöksentekoon liittyy monien erilaisten intressiryhmien tavoitteita; valmistajat, kv.kisakuskit, harrastajat, alan kauppiaat, englantilaiset jne. jne.

Ajopuu-taktiikan sijaan EFRAn joulukuun (kai) kokoukseen lähtevillä edustajillamme pitäisi olla tiedossaan Suomen harrastajakunnan ja lajiryhmän pohdittu kanta sekä näistä johdetut neuvottelutavoitteet.
Nämä linjaukset he määrätietoisesti sitten lobbaavat myös EFRAn päätökseksi ensi vuoden säännöistä.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sääntöjä 2009 ja ajatelmia Lipoista
« Vastaus #16 : 27.10.08 - klo: 19.01 »

EFRA on hidas ja kankea. Päätöksentekoon liittyy monien erilaisten intressiryhmien tavoitteita; valmistajat, kv.kisakuskit, harrastajat, alan kauppiaat, englantilaiset jne. jne.

Ajopuu-taktiikan sijaan EFRAn joulukuun (kai) kokoukseen lähtevillä edustajillamme pitäisi olla tiedossaan Suomen harrastajakunnan ja lajiryhmän pohdittu kanta sekä näistä johdetut neuvottelutavoitteet.
Nämä linjaukset he määrätietoisesti sitten lobbaavat myös EFRAn päätökseksi ensi vuoden säännöistä.

Asiaa Jarkko.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sääntöjä 2009 ja ajatelmia Lipoista
« Vastaus #17 : 27.10.08 - klo: 22.02 »
Näin harrastelijan näkökulmasta tuo Tepon ehdotus vaikuttaa Prostockin osalta hyvältä. Mielestäni on turha odottaa EFRA:n päätöksiä silloin kun puhutaan kansallisten luokkien säännöistä. Virit pitää taas ajaa EFRA:n säännöillä koska kansallinen kärki taitaa kiertää kisoja ulkomaillakin.

2009 Fintrack-kausi pitäisi ajaa jo lipoilla. Se alentaisi kustannuksia (jos lipoakun elinikä on yhtään mainostetun suuntainen) ja edelleen vähentäisi ylimääräistä hässäkkää akkujen kanssa. Suurimmalla osalla laturitkin taitavat olla lipokykyisiä. Hitaampi kone olisi erittäin tervetullut uudistus varsinkin sisäradoille.

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sääntöjä 2009 ja ajatelmia Lipoista
« Vastaus #18 : 27.10.08 - klo: 23.06 »
Moro
Vähän sähköautoilla ajaneena totean että LiPo ilman muuta heti käyttöön. Koneiden koot osaa varmasti kokeneemmat kertoa. Ajaminenhan tuolla LiPolla näyttäisi tulevan sen verran halvemmaksi että koneet voi laittaa huoletta uusiksi nopeassakin aikataulussa. NiMh paketteja kun tarvii olla enemmän, LiPolla pärjää jopa yhdellä akulla kisan.

Ajoin Jyväskylässä ensinmäisen sähköcrossi kisani ja jos siellä ei yhtään LiPoa hajonnut niin ainakin iskunkestävyys on ok, siellä kun näytti moni LiPolla varustettu auto tippuvan noin 3 metristä betonille niin että tukivarren palasia kyllä oli mutta ei onneksi yhtään tulipaloa.
Ensi kesän sähköcrossi kisat jää kyllä osaltani ajamatta mikäli LiPoilla ei saa ajaa.

Tourinki puolella LiPoa en ole testannut mutta taitaa olla sinnekin vain tervetullut asia.
C-12 autoon sopivaa LiPo pakettia en ole vielä missään nähnyt olevan myynnissä, siinä luokassa näytti ainakin Mäntsälän kapinoissa olevan eniten akkujen hyytymisiä.
Multi surfase on hanurista

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Sääntöjä 2009 ja ajatelmia Lipoista
« Vastaus #19 : 27.10.08 - klo: 23.32 »
c-12 luokassa lipojen salliminen sotkis homman täysin, koska tehoa on jo nyt suurimmalle osalle liikaa, koska tarjolla ei ole vakioluokkaa tai prostokkia. Lisäksi mattoautoissa akun painopiste ja massa on oleellisimpia säätökohteita ja edellytys toimivalle autolle.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sääntöjä 2009 ja ajatelmia Lipoista
« Vastaus #20 : 28.10.08 - klo: 00.01 »
c-12 luokassa lipojen salliminen sotkis homman täysin, koska tehoa on jo nyt suurimmalle osalle liikaa, koska tarjolla ei ole vakioluokkaa tai prostokkia. Lisäksi mattoautoissa akun painopiste ja massa on oleellisimpia säätökohteita ja edellytys toimivalle autolle.

Miksi sotkisi. Joo onhan totta että en minäkään niin laiskalla moottorilla aja kun mikä taitoihin nähden olisi nopein, mutta se lienee jo nytkin makuasia.
Tuossa auton painotamisessa olet Vesa varmaan myös oikeassa siksi tuo LiPo olisikin oikein hyvä asia.
Multi surfase on hanurista

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Sääntöjä 2009 ja ajatelmia Lipoista
« Vastaus #21 : 28.10.08 - klo: 00.06 »
Nimenomaan ei ois hyvä homma, koska lipo painaa n 150g vähemmän ku nimh-akku. Se paino = pitoa mattoautoissa, ja se lipon tuoma lisäteho ei ole hyvä yhdistelmä em. kanssa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sääntöjä 2009 ja ajatelmia Lipoista
« Vastaus #22 : 28.10.08 - klo: 00.26 »

EFRA on hidas ja kankea. Päätöksentekoon liittyy monien erilaisten intressiryhmien tavoitteita; valmistajat, kv.kisakuskit, harrastajat, alan kauppiaat, englantilaiset jne. jne.

Ajopuu-taktiikan sijaan EFRAn joulukuun (kai) kokoukseen lähtevillä edustajillamme pitäisi olla tiedossaan Suomen harrastajakunnan ja lajiryhmän pohdittu kanta sekä näistä johdetut neuvottelutavoitteet.
Nämä linjaukset he määrätietoisesti sitten lobbaavat myös EFRAn päätökseksi ensi vuoden säännöistä.

Juuri näin,

EFRA kokous on tulevana viikonloppuna ja sinne on lähdössä Suomea edustamaan käsittääkseni lajiryhmä. Asialistalla on mm. säännöt LiPo-akuille, mikä on käytännössä ensimmäinen vaatimus LiPo-akkujen sallimiseksi. Ja ehdottoman tärkeä asia, että akkujen turvallisuus pysyy jotenkin hanskassa. Ja vaikuttaisi ikävä kyllä siltä, että LiPot tulevat EM-kisoissa käyttöön vasta 2010.

Jos minulta kysytään, LiPot voisivat tulla meillä käyttöön touringissa ensi kesänä. Ainakin viriluokassa. TSS- ja TSP-luokkia varten tämä vaatisi runsasta moottoritestausta ennen sääntöjen laatimista, jotta joku järki hommassa säilyisi. Autojen kannalta painorajojen tulisi säilyä vielä ensi vuonna samoina. Sitten 2010 "täydet LiPo-säännöt", mihin liittyy uudet painorajat ja kenties ajoajat ja formaatit...

EFRAssa ollaan puuhaamassa myös Euroopan laajuisia stanu- ja porokonemääritelmiä, jotta moottoreista saataisiin tiettyjä ominaisuuksia ja valmistajat "uskaltaisivat" niitä tehdä. Jos esimerkiksi ajatellaan nykyistä tilannetta stanussa, on 13,5 koneiden välitykset melko poskettomia. Jos vaihdetaan tilalle 17,5, niin välitykset voivat karata vielä pidemmiksi, jos moottorin ominaisuudet sen sallii. LiPojen korkeampi jännite tosin voi auttaa tässä asiassa. Tietysti voidaan rajoittaa välitystä, mutta siinäkin on omat haasteensa.

Toivotaan, että viikon päästä meillä on selkeät säännöt LiPo-akuille ja tieto EFRAn aikataulusta muutokseen.


Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Sääntöjä 2009 ja ajatelmia Lipoista
« Vastaus #23 : 28.10.08 - klo: 08.49 »
c-12 luokassa lipojen salliminen sotkis homman täysin, koska tehoa on jo nyt suurimmalle osalle liikaa, koska tarjolla ei ole vakioluokkaa tai prostokkia. Lisäksi mattoautoissa akun painopiste ja massa on oleellisimpia säätökohteita ja edellytys toimivalle autolle.

C-12 luokan akkutilanteesta ja luokan kehityssuunnista on RCTech'ssä käynnissä aktiivinen keskustelu. Juttua alkaa jo olla aika pitkästi.
http://www.rctech.net/forum/electric-road/247982-future-1-12-scale.html

Keskustelun linjoja:

Perusoletuksia:
-NiMh kennojen saatavuus tulee jatkamaan heikkenemistään kun turistissa siirtyminen lipoihin jatkuu ja tämä linja leviää USAsta muualle maailmaan
-harrastajatason kuskit haluavat enenemässä määrin ajaa lipoilla mattistakin ja tähän pitäisi löytää sopiva tekninen ratkaisu
-pro-kuskien halukkuus muutoksiin on vähäinen ja huipputasolla nykyistä mallia pidetään hyvänä. Muutosta vie eteenpäin harrastajatason mattiskuskien halu "helpompaan" ja kustannuksiltaan edullisempaan akkukäytäntöön.

Tavoitteita:
-autot ovat jo nykyisellään useimmille liian nopeita ja sen vuoksi vauhtia ei saisi ainakaan nostaa nykyisestä
-kustannukset saisivat esim. renkaiden kulutuksen osalta mielellään laskea

Lipo-pohjaisia tekniikkavaihtoehtoja :
1)  2 kennoinen lipo ja 380-kokokuokan kone (testiselostuksia ja argumentointia)
2)  1 kennoinen lipo (mm. SMC testannut jo pitkään 5000mah 1-kennoista lipoa)

Minusta näyttää siltä, että yhden kennon suunta olisi suositumpi. Perusteluina nykyisen tekniikan käyttö (+vastarinakku) sekä vauhtien pysyminen harrastajalle sopivana.

Alla yhden kirjoittajan yhteenvetoa vaihtoehdoista:

Lainaus
Pro's for 2 cell with 380 motors:

1) Lighter
2) No receiver pack or voltage booster

Cons for 2 cell with 380's:

1) No existing motor rules.
2) No existing motor mounts for 380 motors.
3) May be too fast for mod.
4) MOD batteries with the capacity needed would be very expensive and dumping is not good for LiPo.
5) Need new speedo and motor.
6) Can't use the same motor I used in sedan last summer in 12th.

Pro's for single cell and existing motors:

1) Lighter
2) Uses existing speed control and motors that we all have.
3) Motors and speedo's can be used in other classes.
4) Uses existing motor rules.
5) Won't be too fast for mod (I've run it).
6) Can't dump a 5000 mAh pack in mod with a 3.5 motor
7) Stock is slower for the new racers and many "fast" guys would move up to a faster class to where they belong.

Cons for single cell and existing motors:

1) Not the same speed as 4 cell with the same motor.
2) You have to use a receiver pack or a voltage booster.
3) Because the cars are a different speed than 4 cell you may have to split the classes.
4) Huge pinions. Thanks to the oval guys we do have them but we'd have to buy more and bigger pinions.

So, there's a breakdown of why I think single cell is the way to go. I really kinda like the 3 cell NiMh idea that was mentioned earlier. And for all of the guys that are freaked out about having to run a receiver pack, SMC has already been talking to Novak about a voltage booster and what it would take.

When I added up the parts to make a 1 amp buck boost for 3v to 5v is was about $15 so the cost would probably be around $30 for the booster retail."
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Juho

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • www.rc10.com
Vs: Sääntöjä 2009 ja ajatelmia Lipoista
« Vastaus #24 : 28.10.08 - klo: 15.44 »
Meikäläiseltä myös ääni lipoille. Veikkaisin, että ei mene kovinkaan montaa kisaa ja nimh kennoilla ei enää moni aja. Uusien kennojen hankinta on kuitenkin edessä vähintään joka toiseen kisaan kun kennot menee nolliin jne. Aloittamiskynnys on myös lipoilla matalampi, koska ei tarvitse olla 200e purkulaitetta ja 200e laturia, että kennot pysyisivät edes pari viikkoa hengissä. Ainakin aluksi lataus pusseissa, niin onnettomuuksiltakin vältytään jos joku vahingossa erehtyy lataamaan nimh moodilla :) Ehdottomasti myös maksimijännite ja lämpötila sääntöihin, esim 8.44V ja 35 astetta. Lipot eivät ladatessa juuri lämpene, joten max lämpö mahdollisimman lähelle huoneenlämpöä niin ei tarvitse lämmittimien ym. kanssa kikkailla.

Tepon ehdottamat moottorirajoitukset ovat mielestäni stanun ja prostockin osalta hyvät. Ennemmin vähän hitaammat koneet niihin, kun vauhdit kuitenkin pikkuhiljaa tekniikan kehittyessä nousevat. Stanussa voisi myös harkita 18v ikärajan poistamista, sillä prostock autot kulkevat liian kovaa 40v aloittelijoille :) Nousupisteet voisi myös ottaa taas käyttöön stanuun niin ne 40v äijät ei voi sinne moneksi kaudeksi jäädä viemään junnujen pokaaleja. Käämirajoituksiin voisi hakea suuntaa jenkeistä. Siellä noi 21.5 ja 17.5 koneet on yleisiä niin saatavuus on varmaan myös hyvä. Mieluiten vain yksi moottorimalli per luokka niin ei tarvitse niitä koneitakan kaiken merkkisiä hommata. Virissä voitaisiin suoraan mennä vapaisiin koneisiin ja lipoihin. Itse ainakin ajaisin mieluummin Suomessa lipoilla vaikka EM kisat olisivatkin nimh akuilla.
Associated/Reedy/Sanwa/Pro-Line/Protoform/V-Dezing/RC-Trim

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI