Kirjoittaja Aihe: Nypa Ky:n & Hobbypointin arveluttava toiminta.  (Luettu 26454 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Asia on ratkennut, eli homma on hoidettu kummankin otsikossa näkyvän osapuolen toimesta.

Jepjep, kirjotan tän nyt kaverin puolesta, ja pari henkilöä ketkä ajaa lippulaivassa tietää jo ainakin osan stoorista :)

Nopari (Carson, eli huono, mutta enivei) ostettiin hobbypointista, siihen juotettiin liittimet ja baanalle(lippulaivaan..). Se toimi kaks akullista, ja jäi paikalleen sätkimään. Kestona luvattu 100A jatkuvaa, kone vie 40A piikkinä. Jännitteen kestoksi luvattu 3-kennoinen lipo, akkuna 2-kennoinen.

Noparin sisällä myös kylmäjuotoksia.

No, selkeä valmistusvirhe, ja myyjä vaihtaa samantien uuteen. Eikö? Ei tässä tapauksessa.

Hobbypoint otti noparin vastaan, omistaja totes että mitään ei nyt korvata vaan lähetetään maahantuojalle. Parin päivän päästä otettiin yhteyttä että maahantuoja tarvitsee moottorin testaamista varten, mutta ehdotettiin että hobbypoint lähettää samanlaisen kun sekin on kerran
heiltä ostettu.

Seuraava yhteydenotto oli viikon päästä, jolloin pointin omistaja totes että ei korvata, siinä oli liitin vaihdettu ja jotain epäselkeetä vikaa. Jos haluut vääntää asiasta, niin ota yhteyttä maahantuojaan. Tässä jo kerrottiin hänelle että on ihan liikkeen asia, eikä kuluttajan pitäisi olla se joka ottaa yhteyttä maahantuojaan.. Ei uponnu kaaliin mitenkään, joten soittoa maahantuojalle.

Maahantuojalla vastattiin että ei mene takuuseen, koska liitin on vaihdettu. Muuten ihan jees, mutta kaksi asiaa on vähän pielessä.. Ensinnäkin noparissa on vakiona tamiya liitin, ja se on speksattu 100A jatkuvalle?? Toisekseen, mikä takuu. Valmistuvirhehän tuo on ihan selkeesti. Niin, ja vaikka ei olisikaan, niin liittimen vaihto nyt on niin tavallinen asia, että se ei ainakaan muissa likkeissä mikään ongelma ole. No, sen verran sain väännettyä että joku elektroniikasta tietävä kaveri kattoo sitä vielä parin päivän kuluttua. Suututtiin myös siitä että omaa konetta ei oltu annettu, no kas kummaa kun pointti sano että ne lähettää koneen. Akkuakin kuulemma oli pyydetty, mutta tämän tiedon pointti piti omanaan.

Maahantuoja sano myös että sehän on hyvinkin voinu johtua oikosulusta akussa, tai liittimessä?? Toinen ehdotus oli, että ehkä sä oot irrottanu piuhat noparin piirilevystä, ja vaihtanu uudet tilalle, kun vaihoit liittimen. Ja sitten samalla tuhonnu jotain.. No just.. Ihanku ne liittimet
irrotettais irrottamalla piuha piirilevystä. Ehdotettiin myös että sehän on voinu mennä vaikka akun väärin kytkemisestä, ja kun sanoin että se ei oikein deansseilla kuule onnistu, niin hän rupes väittämään vastaan siitä että kyllä se vaan onnistuu. Kun mainitsin siitä että tosiaan meni ajosta, niin vastaukseksi tuli että miten hän voi olla varma siitä. Totesin että lippulaivassa oli parit kaverit jotka sen näki, haluutko nimet? Sitten ruvettiinkin vääntämään siitä että kone voi olla rikki.. No se on ajossa uudella noparilla, ja se voidaan toki lähettää jos se muuttaa asiaa johonkin suuntaan. Ei kuulemma muuta, ellei se ole rikki jolloin ei varmasti korvata. No miksi sitten lähettää ylipäätänsä?

Jokatapauksessa lupasivat että korvataan, jos se ei johdu "omista sähellyksistä".

Seuraavaksi yhteydenottoa kun tämä "elektroniikkanero" oli tutkinu sitä.. Kuulemma fetti palanu, eikä jälkeäkään kylmäjuotoksista. Ja fetin palaminen viittais vahvasti ylikuormitukseen. Just. Lopputulos ja nykyinen tilanne on se että nopari on matkalla saksaan carsonille tutkittavaksi, ja aikataulusta ei ole mitään tietoa.

Pari juttua tässä mietityttää..

-Eikö myyjän ensinnäkin pitäisi hoitaa nämä asiat, eikä asiakkaan? Ihan lain mukaan siis.

-Eikö toi saksaan lähettäminen, ja tuntematon aikataulu, ole aika kohtuutonta jopa lain mukaan?

-Miten liikkeellä/maahantuojalla on varaa hoitaa asioita näin huonosti, liikaa asiakkaita?

Suosittelen siis että tamiyat ostetaan ainoastaan yhdestä liikkeestä(RF), joka on käsittääkseni toinen tamiyan maahantuoja, jolloin ne ei mene Nypan kautta. Korjatkaa ihmeessä jo olen väärässä.
Kannattaa myös varoa carsoneita, ja ylipäätänsä pointtia. Voi muuten tulla ongelmia jopa valmistusvirheen korvaamisen kanssa..

Muista Nypan maahantuomista merkeistä en tiedä, jos joku sattuu tietämään niin saa mielellään kertoa.

Oletettavasti asia tulee etenemään kuluttajaneuvojan kautta kuluttajariitalautakunnalle, ihan vaan asian, ei enään tässä vaiheessa rahan takia.
Saksassa kuitenkin vain todetaan sama, että fetti on palanu, ja johtuu luultavasti ylikuormituksesta. Tai sanotaanko, että olen todella yllättynyt jos tota enään korvataan, ja vaikka korvataankin niin hommat ei ole muuten mennyt ihan nappiin.

"Tavallinen" kuluttaja ei olisi voinut saada rahojaan mitenkään takaisin, koska tämä oli maahantuojan ensimmäinen arvio, ja tästä pointin omistaja jaksoi vääntää jonkun aikaa ennenkuin sano että soita maahantuojalle.

Siinä se nyt oli lyhyesti kerrottuna, kirotusvihreitä löytyy varmasti, mutta toivottavasti asiavirheitä ei ihan niin paljoa. Kommentteja, mielipiteitä, kokemuksia jne kaivataan :)
« Viimeksi muokattu: 02.11.12 - klo: 12.04 kirjoittanut Nicke »

Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nypa Ky:n & Hobbypointin arveluttava toiminta.
« Vastaus #1 : 05.11.08 - klo: 01.26 »
Joo tosiaan, ei meinannut silmiään uskoa ku Mamba Maxin hintasen noparin sisuksiin katottiin. Tinat oli klöntteinä piirilevyn päällä, hyvä kun kontaktia ylipäänsä oli. Huonompia juotoksia ei olisi saanut tehtyä yrittämälläkään. Eikä tosiaan voinut olla ylikuormittumisesta kiinni. Carsonin nopari kesti samat virrat kuin Mamba Max, mikä kyseisen noparin omistajalla on nykyään. Sen kanssa ei ole mitään ongelmaa.

Myyjällä on vastuu hoitaa kaikki takuuasiat, mielestäni valmistusvirheen tapauksessa myös takuun raukeamisen jälkeen. Missä tahansa muualla asioidessa tätä pidetään itsestäänselvyytenä, itse olen saanut valmistuvirheellisen tuotteen takuuseen ilman kuittia ja takuun loppumisen jälkeen (ei tosin ollut rc-tavaraa, mutta samat säännöthän pätevät kaikkiin tuotteisiin). Hobbypointilla tuntuu olevan vaikeuksia takuuasioissa jopa upouuden tuotteen kanssa.

Liittimen vaihto takuun raukeamisen perusteena on myöskin todella naurettavaa. Kuten Nicke sanoikin, Tamiyan liittimellä ei tee mitään, jos virtaa tosiaan kulkee liittimen kautta se 100A. Siinä vaiheessa Tamiya sulaa, ja liittimen vaihtaminen itse johtaa takuun raukeamiseen. Entä jos sulaneesta liittimestä valittaa maahantuojalle/Hobbypointiin? Luultavasti eivät suostu korvaamaan, koska kyse on selvästi "ylikuormituksesta". Eli valmistusvirhe jo siinäkin. Noparin 100A:n kestolla ei tee mitään mukana tulevan liittimen kanssa.

Kuluttajavirasto on varmasti tässä tapauksessa kuluttajan puolella. Näin sanotaan kuluttajaviraston sivuilla:

Lainaus
Myyjällä ensisijainen vastuu virheestä

Kodinkoneiden takuuehdoissa ilmoitetaan yleensä huoltoliikkeet, jotka tekevät takuukorjauksia. On luontevaa asioida niiden kanssa, jos laitteeseen tulee vika. Jos tällaista menettelyä ei ole, ota yhteys myyjään.

Myyjäliike ei voi automaattisesti käännyttää kuluttajaa asioimaan maahantuojan tai valmistajan kanssa. Myyjän on hoidettava korjaustoimet takuunantajan kanssa.

Takuulla ei tässä tapauksessa pitäisi olla edes merkitystä, koska kyse on tosiaankin valmistusvirheestä, mikä pitää korvata jokatapauksessa. Eli jos asia ei etene, niin yhteys kuluttajavirastoon.

Itse en ymmärrä miten koko hobbypointia enää edes on. Erityisen hyvää palvelua en ole sieltä koskaan saanut, ja pari viimekertaa kun olen siellä käynyt, ei asiakkaita ole paljon ollut. Aikoinaan Kaisaniemen kadulla paikka oli mielestäni tupaten täynnä aina, olihan se toki melko ahdaskin. Nykyään tilaa on kuitenkin 500m^2, mutta 90% ihmisistä on työntekijöitä.
| Academy | Axial |

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Nypa Ky:n & Hobbypointin arveluttava toiminta.
« Vastaus #2 : 05.11.08 - klo: 07.14 »
Koittakaapa vaihtaa vaikka moottoripyörän moottorinohjausyksikkö, joka maksaa 900 euroa.... Ihan sama toimiko 5 minuuttia vai sekuntia, minkäänlaista takuuta ei pussista pois ottamisen jälkeen ole.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nypa Ky:n & Hobbypointin arveluttava toiminta.
« Vastaus #3 : 05.11.08 - klo: 11.10 »
Koittakaapa vaihtaa vaikka moottoripyörän moottorinohjausyksikkö, joka maksaa 900 euroa.... Ihan sama toimiko 5 minuuttia vai sekuntia, minkäänlaista takuuta ei pussista pois ottamisen jälkeen ole.

Siihen on sitten varmaan olemassa todella hyvä syy, kun tolla menettelyllä voi vaikka myydä valmiiksi rikkinäisiä boxeja, jos valmistusvirhettäkään ei korvata..? Ihan lain mukastahan toi ei ole. Ellei tota sitten voi hyvin helposti itse rikkoa, kuten esimerkiksi polttiskone sisäänajossa.. Tosin lain mukaanhan myyjän pitää silloinkin pystyä todistamaan että tuotetta on käytetty väärin.

Jokatapauksessa reippaasti alle 50% kuormalla ajetun noparin pitäisi kestää enemmän kun pari akullista, tota kun ei voi itse oikein aiheuttaa ajosta. Kuivat sisätilat, hyvin pieni kuorma, ehjä kone jne.
« Viimeksi muokattu: 05.11.08 - klo: 11.22 kirjoittanut nicke89 »

Poissa Stepi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Nypa Ky:n & Hobbypointin arveluttava toiminta.
« Vastaus #4 : 05.11.08 - klo: 11.18 »
Lainaus
Koittakaapa vaihtaa vaikka moottoripyörän moottorinohjausyksikkö, joka maksaa 900 euroa.... Ihan sama toimiko 5 minuuttia vai sekuntia, minkäänlaista takuuta ei pussista pois ottamisen jälkeen ole.

Ei se nyt ihan näinkään ole. Tai jos siihen olet tyytynyt niin onnea vaan itsellesi.

Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nypa Ky:n & Hobbypointin arveluttava toiminta.
« Vastaus #5 : 05.11.08 - klo: 12.10 »
Koittakaapa vaihtaa vaikka moottoripyörän moottorinohjausyksikkö, joka maksaa 900 euroa.... Ihan sama toimiko 5 minuuttia vai sekuntia, minkäänlaista takuuta ei pussista pois ottamisen jälkeen ole.
Eli siis jos sinulta käryää/pimenee jokin sähkölaite, tyydyt osaasi, koska eihän moottoripyörän moottorinohjausyksikölläkään ole takuuta pakkauksen avaamisen jälkeen?

Jos myyjä on nopeudensäätimelle takuun luvannut, on hän ainakin takuuajan verran velvollinen hoitamaan asiat maahantuojan kanssa. Ja vaikka takuu olisikin rauennut äskettäin, pitää myyjällä olla hyvä peruste sille, miksei tuotetta korjattaisi/vaihdettaisi takuuseen.
| Academy | Axial |

Poissa pukki81

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Nypa Ky:n & Hobbypointin arveluttava toiminta.
« Vastaus #6 : 05.11.08 - klo: 12.17 »

Pari juttua tässä mietityttää..

-Eikö myyjän ensinnäkin pitäisi hoitaa nämä asiat, eikä asiakkaan? Ihan lain mukaan siis.

-Eikö toi saksaan lähettäminen, ja tuntematon aikataulu, ole aika kohtuutonta jopa lain mukaan?

-Miten liikkeellä/maahantuojalla on varaa hoitaa asioita näin huonosti, liikaa asiakkaita?


Tuntuu olevan enemmänkin sääntö kuin poikkeus, oli sitten kyseessä mikä tahansa elektroniikka. Videokamerat, televisiot, tietokoneet...

Tosin, jos myyjäliike on hyvämaineinen, kannattaa asia hoitaa suoraa heidän kanssaan.
HN X1-CRT, X1-CR, Dm-one spec. Alpha ja v-spec.

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Nypa Ky:n & Hobbypointin arveluttava toiminta.
« Vastaus #7 : 05.11.08 - klo: 13.53 »
Tietty myyjä koittaa luikerrella omasta vastuustaan, koska 80% tapauksista tietämätön asiakas antaa periksi ja nielee tappionsa. Netistä on siinä mielessä hyvä tilata, että siellä ei ole myyjällä varaa mussuttaa vastaan ja keksiä kaikkee älyttömiä selityksiä, koska kaikki tapahtuu kirjallisena.

Itseäni ärsyttää suunnattomasti mennä painimaan paikanpäälle myyjän kanssa jostain aivan selvästä asiasta. Myyjä koittaa vaan keksiä kaiken maailman syitä, että se on asiakkaan vika.

Netissä kun maksaa Visalla, niin jos ei sähköposteihin aleta vastailemaan tai päästä sopimukseen, niin eikun Luottokunnalle reklamaatiota. Jos myyjä ei saa rahaa, ni sitä alkaa ehkä vähän kiinnostamaankin...

Poissa Klasu_

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Nypa Ky:n & Hobbypointin arveluttava toiminta.
« Vastaus #8 : 05.11.08 - klo: 15.57 »
Noniin, eli pitäähän minunkin noparin omistajana hiukan kirjoitella :)

Jos tuotteessa on valmistusvirhe, niin tietääkseni se korvataan, ja tätä mieltä oli Nypankin kaveri.

Ongelma on vaan siinä, ettei tämä Nypan "sähkötietäjä" tunnista kylmäjuotoksia, vaan ne ovat ihan kunnossa?? ja sieltä on jotain komponenttejä palanut (en ihmettele noilla juotoksilla).

Toinen mielenkiintoinen asia on se, että kun tieto Hobbypointtiin saapui, kerrottiin vaan ettei tuotetta korvata, koska kyseessä on käyttäjävirhe.
Tietysti minua tässävaihessa rupesi kiinnostamaan, että miten olen toiminut väärin ja polttanut säätimen (jo ihan siksikin ettei tämä toistuisi).
Tähän Hobbypointin myyjä sanoi paut "sieltä on menny jotain voltteja jostain läpi ja se ottaa 14 amppeeria kahen minuutn päästä" - okei, helpotti.
Soitto Nypalle, ja kaverille joka oli siis todennut laitteen vialliseksi, ja vian käyttäjän aiheuttamaksi.
Jostain syystä hän ei kuitenkaan osannut sanoa mitä käyttäjä (minä) olin tehnyt väärin?
Sieltä tuli liuta ehdotuksia mahdollisista virheistä, joka paljasti jo, ettei kaverilla ollut mitään tietoa koko säätimestä saati siitä miten se on rikki.
Tämän kaveri sitten puhelussa kertoikin; "ei minun sähkötaidot riitä toteamaan mikä siinä on rikki ja miksi" - hassua, laitehan oli jo todettu käyttäjän rikkomaksi??
Tämän ihmettelemisen jälkeen luvattiin, että sitä tulee katsomaan joku, kellä sähköasiat on selvillä.
Kuitenkin, kuten jo aiemmin sanottua, ko. kaveri ei tunnistanut ilmiselviä kylmäjuotoksia.

Jos hän olisi tunnistanut ne, nopeudensäädin olisi aikaisemman keskustelun perusteella korvattu valmistusvirheellisenä.
Noista juotoksista löytyy kuvia, jotka voidaan laittaa nettiin illemmalla, niin siinä voi muutkin ihmetellä.

MM. kaikki elkot oli kylmäjuotoksilla kiinni, ja ne on kiinni toisissaan (ja piirilevyssä) muovimassalla, josta voinee päätellä, etten minä niitä ole itse irroitellut (miksi olisin?)
« Viimeksi muokattu: 05.11.08 - klo: 20.04 kirjoittanut Klasu_ »

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nypa Ky:n & Hobbypointin arveluttava toiminta.
« Vastaus #9 : 08.11.08 - klo: 01.07 »
Oliks tää just se nopari mitä määki taivastelin ja kattelin et "hyvin" oli tinaukset onnistunu?
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nypa Ky:n & Hobbypointin arveluttava toiminta.
« Vastaus #10 : 08.11.08 - klo: 01.15 »
Juuri se.
| Academy | Axial |

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nypa Ky:n & Hobbypointin arveluttava toiminta.
« Vastaus #11 : 08.11.08 - klo: 19.38 »
Oliks tää just se nopari mitä määki taivastelin ja kattelin et "hyvin" oli tinaukset onnistunu?


Se yksilö nimenomaan.. Kuten tänään totesit, "eihän se ollu kun yhtä kylmäjuotosta" tjsp :)

Todella tietävä kaveri on kyllä sitä kattonu siellä.. Menee kyllä aika naurettavaks, jos carsonilta tulee se vastaus mitä epäilenkin, eli ei mitään valmistusvirhettä ja fetti kärynny ylikuormituksen takia. :mrgreen: Jos satut käymään pointista, nii voit huvikseen kysyä tosta niiden toiminnasta :)


Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Nypa Ky:n & Hobbypointin arveluttava toiminta.
« Vastaus #12 : 09.11.08 - klo: 19.14 »
Mielestäni asia vaan suoraan kuluttajansuojamiehelle vai miksi sitä nyt sitten kutsutaankaan. Jos jälleenmyyjä ja maahantuoja ovat noin vastahakoisia, niin itse en ainakaan jaksaisi alkaa enempää tappelemaan.

Muutamia asioita jotka on hyvä muistaa:

"Kuluttajalla on ensin oikeus vaatia virheen korjaamista tai tuotteen vaihtoa virheettömään. Myyjäliikkeellä on lain mukaan oikeus korjata virhe ennen tuotteen vaihtamista toiseen. Liike ei saa viivytellä korjauksen tekemisessä. Myyjän vastuulla olevan virheen korjauksesta ei saa aiheutua mitään kustannuksia, esimerkiksi rahti- tai varaosakuluja."

"Jos korjaus tai tuotteen vaihto ei onnistu tai myyjäliike ei ole tehnyt sitä kohtuuajassa, kuluttajalla on oikeus vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkamista. Hinnanalennuksen on oltava suuruudeltaan virhettä vastaava."

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nypa Ky:n & Hobbypointin arveluttava toiminta.
« Vastaus #13 : 10.11.08 - klo: 13.36 »
Lisäksi, jos laitteen rikkoontuminen on aiheutunut käyttäjästä niin myyjän on aikottomasti pystyttävä todistamaan kyseinen asia. Ei riitä selitykseksi että liitin on vaihdettu parempaan, näyttövastuu ei ole kuluttajalla. Ensisijaisesti myyjä on vastuussa laitteen takuusta joten myyjän kimppuun kuluttajaneuvojan kanssa.
Kylätason RC-kuski.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nypa Ky:n & Hobbypointin arveluttava toiminta.
« Vastaus #14 : 12.11.08 - klo: 08.24 »
Kovasti paljonhan nykyään koitetaan omia virheitäkin laittaa takuuseen.. Ite olen hajottanut jo 3 noparia, joista 1 hajos ihan omaa tyhmyyttä. 2 muuta olen vienyt ja vaatinut takuuseen. Kyllä noparin oikein käytettynä pitää kestää yli 2päivää.

ei muutakun taistelun ilo, ota väsytys taktiikka, meet vaan tuojottaan sinne liikkeeseen myyjää nopari kädessä ja todella väsynyt ilme naamalla.  :laugh:
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Nypa Ky:n & Hobbypointin arveluttava toiminta.
« Vastaus #15 : 12.11.08 - klo: 08.31 »
Lisäksi, jos laitteen rikkoontuminen on aiheutunut käyttäjästä niin myyjän on aikottomasti pystyttävä todistamaan kyseinen asia. Ei riitä selitykseksi että liitin on vaihdettu parempaan, näyttövastuu ei ole kuluttajalla. Ensisijaisesti myyjä on vastuussa laitteen takuusta joten myyjän kimppuun kuluttajaneuvojan kanssa.

Liittimen vaihto on tuotteen muuttamista, joka usein takuuehdoissa mainitaan takuun katkaisevana...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa pukki81

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Nypa Ky:n & Hobbypointin arveluttava toiminta.
« Vastaus #16 : 12.11.08 - klo: 11.33 »
Lisäksi, jos laitteen rikkoontuminen on aiheutunut käyttäjästä niin myyjän on aikottomasti pystyttävä todistamaan kyseinen asia. Ei riitä selitykseksi että liitin on vaihdettu parempaan, näyttövastuu ei ole kuluttajalla. Ensisijaisesti myyjä on vastuussa laitteen takuusta joten myyjän kimppuun kuluttajaneuvojan kanssa.

Liittimen vaihto on tuotteen muuttamista, joka usein takuuehdoissa mainitaan takuun katkaisevana...

Luopuisit oikeuksistasi tämän takia?

Takuu ja virhevastuu ovat erilliset asiat.

En nyt löytänyt selkeää lähdettä, mutta tämä varmaankin sivuaa aihetta: (pdf)
http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/c4bc8480-cd56-4d51-a977-0f63da993032.aspx?FileID=d7df30c3-353d-4576-a3cf-a12037310db8

http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/80bb2d70-0c19-4efa-99a8-a15394e4e8a1.aspx
« Viimeksi muokattu: 12.11.08 - klo: 11.37 kirjoittanut pukki81 »
HN X1-CRT, X1-CR, Dm-one spec. Alpha ja v-spec.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nypa Ky:n & Hobbypointin arveluttava toiminta.
« Vastaus #17 : 12.11.08 - klo: 13.09 »
Liittimen vaihto on tuotteen muuttamista, joka usein takuuehdoissa mainitaan takuun katkaisevana...

Kyllä vain, jos tuotteen mukana on toimitettu Suomenkieliset takuuehdot jossa näin mainitaan. Muussa tapauksessa myyjän pitää esittää aukotonta näyttöä siitä että vioittuminen on tapahtunut juuri tästä liittimen vaihdosta.

Aikoinaan ollut "lelualalla" pyörittämässä huoltoa joten näiden kanssa on painittu moneen otteeseen :wink:

Kylätason RC-kuski.

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nypa Ky:n & Hobbypointin arveluttava toiminta.
« Vastaus #18 : 12.11.08 - klo: 14.19 »
Hyviä pointteja nostettu esille, kiitos siitä  :azn:

Tohon bluebeetlen asiaan, tässähän on kyse valmistusvirheestä, ja menee myyjän virhevastuun piikkin kuten pukki81 sanoi. Tohon takuuasiaan, niin ohjeissa tosiaan kai sanotaan näin, mutta mitenköhän menee lain mukaan kun mukana ei ollut ohjeita suomeksi?

Toisinsanoen, tosta liittimen vaihdon takia katkaisusta takuusta ei voi myyjä puhua, koska tuote on toimitettu ilman asianmukaisia ohjeita?

Ei sillä että en ymmärtäisi enkkua, mutta kun myyjä kerran on ottanut *ittuilevan asenteen niin vastataan sitten samalla..

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Nypa Ky:n & Hobbypointin arveluttava toiminta.
« Vastaus #19 : 12.11.08 - klo: 14.38 »
Se on oikein!  :evil:
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa pukki81

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Nypa Ky:n & Hobbypointin arveluttava toiminta.
« Vastaus #20 : 12.11.08 - klo: 15.53 »


Ei sillä että en ymmärtäisi enkkua, mutta kun myyjä kerran on ottanut *ittuilevan asenteen niin vastataan sitten samalla..

Ei kannata. Ja foorumi on julkinen.

Faktat faktoin ja vittuilut pois niin hyvin menee.

Jos joku käyttäytyy väärin, eiköhän se tule täälä ilmi.
HN X1-CRT, X1-CR, Dm-one spec. Alpha ja v-spec.

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nypa Ky:n & Hobbypointin arveluttava toiminta.
« Vastaus #21 : 12.11.08 - klo: 16.22 »

Ei kannata. Ja foorumi on julkinen.

Faktat faktoin ja vittuilut pois niin hyvin menee.

Jos joku käyttäytyy väärin, eiköhän se tule täälä ilmi.

Foorumi on julkinen, ja toivottavasti hobbypointin/nypan porukka lukee tätä topiccia.

Kommentointikaan ei olisi ihan huono asia, mutta tuskin viittivät. Tietävät olevansa väärässä, ja kukaan täällä ei ainakaan toistaiseksi ole ollut heidän puolellaan. Lisää samantyylisiä kommentteja vaan, niin voisi vaikka vihjaista tästä jos tieto ei oo tullu muuta kautta perille  :smiley:

Ei tämä ainakaan heidän mainettaan paranna, ja parit asiakkaat ovat jo tän takia menettäneet. Ja varmasti myös sellasia ketkä ovat vaan lukeneet tän, ja sitten kääntyny fiksuina ennemmin esimerkiksi tamiyan ostoksissa RF puoleen. Itse olisin kyllä myyjänä vähän huolestunu tän tyylisestä topicista suosituimmalla suomalaisella foorumilla, mutta asiakkaat eivät ilmeisesti kiinnosta.

Tolla vittuilulla en tietenkään suoraa vittuilua tarkoittanut, vaan esimerkiksi toi käyttöohjeasia. Tottakai käyttäydytään asiallisesti, muuten ei kovinkaan pitkälle pääse :wink:

Poissa Klasu_

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Nypa Ky:n & Hobbypointin arveluttava toiminta.
« Vastaus #22 : 12.11.08 - klo: 21.52 »
Joo, tosiaan suomenkielisiä käyttöohjeita ei tullut mukaan.

En niitä itse kyllä juuri olisi kaivannutkaan, tai siitä mitään mekkalaa ole nostamassa, mutta mainittakoon enivei.

Ja tosiaan Bluebeetlellekin; valmistusvirhe myyjän on korvattava, ja kuten aiemmin jo mainitsin, Nypan kaveri oli tästä täysin samaa mieltä; valmistusvirhe korvataan aina.
Jos vain tunnistaisivat, tai haluaisivat tunnistaa selkeät kylmäjuotokset, niin saisin uuden säätimen.

Minulla ei ainakaan ole halua tai varaakaan ostaa valmiiksi rikkinäisiä laitteita, tai niin heikkolaatuisia että hajoavat muutamassa päivässä, joten yritän pitää oikeuksistani kiinni.



Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nypa Ky:n & Hobbypointin arveluttava toiminta.
« Vastaus #23 : 15.11.08 - klo: 15.49 »
Takuun evääminen liittimen vaihton takia on kyllä niin arveluttavaa puuhaa ettei tosikaan. Kuka korvaa jos tamia liitin sulaa, lipo menee oikosulkuun ja koko auto/talo/halli palaa sen takia? (noh hieman liioteltuna)

Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nypa Ky:n & Hobbypointin arveluttava toiminta.
« Vastaus #24 : 23.11.08 - klo: 01.08 »
Ainakin omien kokemusteni pohjalta Hobbypointin vakiovastaus on ettei takuuta ole tai että vika ei mene takuuseen. Yksi Stampede on sieltä tullut ostettua ja toinen rullaavana, kun sattui sellainen olemana hyllyssä todella halvalla. Stampeden kone kilahti sitten samantien ja menin kyselemään mitenkäs tämä nyt ei mitään kestänyt. Ei kuulemma ole niillä autoilla mitään takuuta, mutta kun aikana siinä jänkkäsin siitä asiasta, niin sain sitten kuitenkin Graupnerin koneen tilalle. Silti jäi niin paha maku suuhun, että ei ole mitään kiinnostusta ostaa sieltä yhtään mitään. Liikkeessä kun tuntuu olevan vain yksi myyjä joka tietää niistä autoista jotain, muut on vaan esittelemässä nyrpeää naamaansa siellä.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nypa Ky:n & Hobbypointin arveluttava toiminta.
« Vastaus #25 : 26.11.08 - klo: 12.50 »
Asia ratkes.

Carson korvaa noparin, kuitenkin todeten että jatkossa eivät korvaa mitään mihin on itse vaihdettu liittimiä :wink: Korvaamisesta voi osittain myös kiittää nypaa, eivät olisi alunperin halunneet tehä sitä, mutta uus on jokatapauksessa jo lähetetty. Varmaan huomasivat itsekkin valmistusvirheen, tuskin ois muuten korvattu noparia mistä on vielä niiden mukaan takuu mennyt, vaikkei se edes liity kokoa asiaan  :azn:

Poissa MJMuhis

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Nypa Ky:n & Hobbypointin arveluttava toiminta.
« Vastaus #26 : 02.11.12 - klo: 01.58 »
Nopari ostettiin, siihen juotettiin liittimet ja baanalle.
Eli vaihdoit ne liittimet.

Noparin sisällä myös kylmäjuotoksia.
No, selkeä valmistusvirhe, ja myyjä vaihtaa samantien uuteen. Eikö? Ei tässä tapauksessa.
Et maininnut että kuka totesi että sisällä kylmäjuotoksia, sinäkö itse vai tutkititko puolueettomalla ammattilaisella? Eikä se nyt niin selkeä valmistusvirhe ole jos kerran transistori palanut. Siihen voi olla monta syytä.

Hobbypoint otti noparin vastaan, omistaja totes että mitään ei nyt korvata vaan lähetetään maahantuojalle.
Aika normaalia. Esim. tietokoneen näytönohjaimissa jos valmistusvian takia kortti menee takuuseen, ei sitä uutta korttia saa suoraan myyjältä vaan maahantuoja lähettää tilalle vastaavan näytönohjaimen joka on aiemmin tehtaalla takuuhuollettu.

Pointin omistaja totes että ei korvata, siinä oli liitin vaihdettu ja jotain epäselkeetä vikaa.
Jep. Hobbypointin omistaja kertoi ikävät uutiset jo tässä vaiheessa. Tämä sama tilanne esiintyy lähes kaikissa takuupiiriin kuuluvissa tuotteissa, tuote ei mene takuuseen jos sitä on peukaloitu.

Maahantuojalla vastattiin että ei mene takuuseen, koska liitin on vaihdettu. Muuten ihan jees, mutta kaksi asiaa on vähän pielessä.. Ensinnäkin noparissa on vakiona tamiya liitin, ja se on speksattu 100A jatkuvalle?? Toisekseen, mikä takuu.
Niin, se on alunperin tamiyan liittimillä ja vaihdoit siihen traxxas-liittimet, ei mene takuuseen, Hobbypoint kertoi tämän jo aiemmin. Tamiyan liittimille 100A jatkuva syöttö, kestää tai ei -se ei liity kuitenkaan tähän tapaukseen vaan se on sitten aivan eri juttu.

Maahantuoja sano myös että sehän on hyvinkin voinu johtua oikosulusta akussa, tai liittimessä?? Toinen ehdotus oli, että ehkä sä oot irrottanu piuhat noparin piirilevystä, ja vaihtanu uudet tilalle, kun vaihoit liittimen. Ja sitten samalla tuhonnu jotain.. Ehdotettiin myös että sehän on voinu mennä vaikka akun väärin kytkemisestä, ja kun sanoin että se ei oikein deansseilla kuule onnistu, niin hän rupes väittämään vastaan siitä että kyllä se vaan onnistuu. Kun mainitsin siitä että tosiaan meni ajosta, niin vastaukseksi tuli että miten hän voi olla varma siitä. Totesin että lippulaivassa oli parit kaverit jotka sen näki, haluutko nimet? Sitten ruvettiinkin vääntämään siitä että kone voi olla rikki.. No se on ajossa uudella noparilla, ja se voidaan toki lähettää jos se muuttaa asiaa johonkin suuntaan. Ei kuulemma muuta, ellei se ole rikki jolloin ei varmasti korvata. No miksi sitten lähettää ylipäätänsä?
No niin, jos on akussa tai jossain muualla oikosulkua tai liittimet asennettu huonosti tai jopa väärin, niin silloinhan se nopari voi hajota, turha sitä on kiistää. Menit vaihtamaan ne liittimet niin se takuu meni siinä. Tottakait se maahantuoja kyselee kaikinpuolin mitä oot tehny sille tai et oo tehnyt, jos ite saisit tuntemattomalta henkilöltä käteen noparin jossa on piuhat katkottu ja juotettu niin mistä voit tietää montako kertaa niitä piuhoja on kolvattu ja onko jotain mennyt pieleen? -Et mistään. Et niin mistään, se on vain sanaan luottamista. Jos pelkkä sana riittää niin silloinhan kaikki rikkinäiset laitteet saisi aina takuuseen myös väärin perustein. Ja jos sulla on siellä rikkinäinen moottori niin ei tietenkään maahantuoja silloin korvaa noparia joka on sen rikkinäisen moottorin hajottama. Jos moottori on ehjä ni sit ne vois todeta että vika ei ollu siinä moottorissa, mut edelleen ne noparin piuhat on peukaloitu.
Seuraavaksi yhteydenottoa kun tämä "elektroniikkanero" oli tutkinu sitä.. Kuulemma fetti palanu, eikä jälkeäkään kylmäjuotoksista. Ja fetin palaminen viittais vahvasti ylikuormitukseen.
Niin. Asiantuntija on tutkinut noparin ja todennut että kylmäjuotoksia ei ole ja transistori on kuollut. Ja mitenkäs se olikaan se jos akku olisi oikosulussa, tai piuhoja käytetty väärinpäin (asennusvirhe) ja vasta sen jälkeen asennettu oikeinpäin. Ne noparin piuhat on katkottu ja uudet liittimet kolvattu, niin silloin sitä noparia tutkimalla ei voida tietää onko ne olleet väärin kytkettynä aiemmin.

-Eikö toi saksaan lähettäminen, ja tuntematon aikataulu, ole aika kohtuutonta jopa lain mukaan?
Laissa tuskin on määritelty että saksaan lähettäminen ja tuntematon aikataulu on kohtuutonta. Onhan tuo kohtuutonta mutta olisi kannattanut ottaa kuluttajaneuvontaan yhteyttä ja sitäkautta viranomaiset hiillostaa, kuin mennä ominpäin toimimaan noin.

-Miten liikkeellä/maahantuojalla on varaa hoitaa asioita näin huonosti, liikaa asiakkaita?
Minusta tämä vaikuttaa siltä että pieni määrä asiakkaista vaan on itsepäisiä tai muuten hankalia asiakkaita.

Suosittelen siis että tamiyat ostetaan ainoastaan yhdestä liikkeestä(RF), joka on käsittääkseni toinen tamiyan maahantuoja, jolloin ne ei mene Nypan kautta. Korjatkaa ihmeessä jo olen väärässä.
Ei ne siellä racing factoryssäkään korvaa tuotteita joita on peukaloitu, piuhoja kolvailtu tai muuta vastaavaa. Kyseiseen firmaan soitettaessa ja kyseltyä tuotteista, tuli hieman tunne ettei ne oikein aina tiedä mitä ovat myymässä. Jotain tiettyä juttua kysyessä tuotteista, oli vastaukset kovin epämääräsiä.

Oletettavasti asia tulee etenemään kuluttajaneuvojan kautta kuluttajariitalautakunnalle, ihan vaan asian, ei enään tässä vaiheessa rahan takia.
Saksassa kuitenkin vain todetaan sama, että fetti on palanu, ja johtuu luultavasti ylikuormituksesta.
Jos se asia oli noin niin varmaanki siellä todetaan se sama asia.

"Tavallinen" kuluttaja ei olisi voinut saada rahojaan mitenkään takaisin, koska tämä oli maahantuojan ensimmäinen arvio, ja tästä pointin omistaja jaksoi vääntää jonkun aikaa ennenkuin sano että soita maahantuojalle.[/quote]Tavallinen kuluttaja ei olisi edes lähtenyt soittelemaan ympäriinsä ja tivaamaan maahantuojan kanssa vaan olisi ollut suoraan kuluttajaneuvontaan yhteydessä. Ja kyllä sitä kuluttajaneuvonnan kautta saa takuuseen tuotteita joita ei kuuluisi edes saada takuuseen. Nimim. kokemuksella tuli tietämättömänä saatua kuluttajaneuvonnan avulla takuuseen 400euron subwoofer koteloineen vaikka elementti poltettu.

RC-autojen harrastaminen on jossain määrin sitä että ensin ostat, muokkaa toisiin osiin sopiviksi, asennat ja lopulta käytät tuhoamiseen asti. Se vaan on ikävä tosiseikka että takuuasiat ovat kovin kaksipiippuisia. Itse en ole edes harkinnut valittaneeni kauppaan kun moottori, nopari tai servo on kuollut ajossa. Eri asia on jokin laturi (jota ei kuulukkaan muokata mitenkään) joka vain pimenee tai piuhat lähtee juotoksista irti melkein itsestään tai muuta vastaavaa.
Sama asia se on takuuasioissa kyllä oikeillakin autoilla. Ostan harrasteautooni osia ja muokkaan omaan autooni sopivia, ne ei todellakaan mene enää takuuseen jos olen muokannut niitä.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Nypa Ky:n & Hobbypointin arveluttava toiminta.
« Vastaus #27 : 02.11.12 - klo: 02.32 »
Ilmiömäistä että vastasit 4 vuotta vanhaan viestiin näinkin antaumuksella.  :laugh:

Poissa pt.

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Nypa Ky:n & Hobbypointin arveluttava toiminta.
« Vastaus #28 : 02.11.12 - klo: 10.45 »
Ilmiömäistä että vastasit 4 vuotta vanhaan viestiin näinkin antaumuksella.  :laugh:

Ja jos vastattiinkin vanhaan aiheeseen tuoden siihen jotain uutta, niin onko se silloin jotenkin kovin väärin? Jos forum:lta ei poisteta vanhoja viestejä esim. viikon päästä, niin eikö silloin ole hyväkin, että esim. oiotaan vääriä asioita jälkeen päin tai jos nimenomaan on aihe, jota on haulla etsinyt, niin saadaan se nostettua sitten esille takaisin, ilman että tarvitsee esimerkiksi aloittaa kokonaan uutta ketjua, jossa jokainen vastaaja sitten laittaa linkin jo käytyyn keskusteluun??

Vai pitäisikö sitten vain odotella vuosia, josko joskus jollain olisikin samanlaisia ongelmia ja silloin sitten voisikin jakaa tietonsa, jota ehkä joku olisikin siinä välissä tarvinnut?

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nypa Ky:n & Hobbypointin arveluttava toiminta.
« Vastaus #29 : 02.11.12 - klo: 12.03 »
Moi,

Jos katsot viestien päivämäärää, niin huomaat että tapaus on 4 vuotta vanha. Ja mikäli sinulta jäi huomaamatta, niin maahantuoja/kauppias tuli tapauksessa vastaan ja asia on hoidettu.

Ikävää kauppiaan/maahantuojan kannalta että nostit näin vanhan ja unohtuneen aiheen uudestaan esille, nyt tuhannet uudet käyttäjät lukevat pelkän otsikon/ensimmäiset viestit ja saavat huonon kuvan.


Nopari ostettiin, siihen juotettiin liittimet ja baanalle.
Eli vaihdoit ne liittimet.

Niinhän tuossa lukee?

Maahantuojalla vastattiin että ei mene takuuseen, koska liitin on vaihdettu. Muuten ihan jees, mutta kaksi asiaa on vähän pielessä.. Ensinnäkin noparissa on vakiona tamiya liitin, ja se on speksattu 100A jatkuvalle?? Toisekseen, mikä takuu.
Niin, se on alunperin tamiyan liittimillä ja vaihdoit siihen traxxas-liittimet, ei mene takuuseen, Hobbypoint kertoi tämän jo aiemmin. Tamiyan liittimille 100A jatkuva syöttö, kestää tai ei -se ei liity kuitenkaan tähän tapaukseen vaan se on sitten aivan eri juttu.

Mikäli liitin pitää vaihtaa että tuotetta voi käyttää turvallisesti, niin se liittyy kyllä asiaan. Myöskin mikäli tietäisit edes perusasiat tästä lajista, niin tietäisit että suurin osa tuotteista tulee ilman liittimiä koska on niin montaa eri liitintä yleisesti käytössä. Liittimen juottaminen ei luonnollisesti vaikuta valmistusvirheiden korvaamiseen, koska tuotetta on mahdotonta käyttää muuten.

Enempää en jaksa provosoitua tästä vaikka se ilmeisesti oli tarkoituksena, enkä keskustele asiasta enää täällä. Jos on jotain epäselvää ja haluat vielä vastauksen, niin ole hyvä ja ota yhteyttä yv:llä.

Terveisin,
Niklas