Kirjoittaja Aihe: Asso Talk  (Luettu 397095 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
Asso Talk
« Vastaus #210 : 21.11.03 - klo: 22.06 »
Kerroitte tossa että käytettyjä ft-autoja on myynnissä niin missä muka? Huuto.netissä?
täysii

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Asso Talk
« Vastaus #211 : 21.11.03 - klo: 22.09 »
Claustrolla on ainakin myynnissä 2 kpl FT Assoja. Ilmo löytyy myyntipuolelta etusivulta.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
Asso Talk
« Vastaus #212 : 21.11.03 - klo: 22.12 »
Joo niin näkyy. Asiasta viidenteen, onko teil menny usein Assosta Kardaani rikki silleen et joku kivi ois vaik lentäny sinne ja sorvautunut katki? Mitä toi kardaani maksaa muuten?
täysii

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Asso Talk
« Vastaus #213 : 21.11.03 - klo: 23.11 »
APK: Ainaskin minä olen ajanut omalla FT:llä matolla niillä kirkkailla pitemmillä ruuveilla ohjauspalojen päällä ja hyvin on toiminut. Niillä saa keulan rauhoittumaan kun käyttää samalla takaiskaritukea edessä sekä ver2 tukivarsia.

Yhtään kardaania en ole saanut poikki, mutta olen kuullut että jotkut ovat niitä onnistununeet rikkomaan esim. kovassa crash tilanteessa tai virtajohto tms on hangannut sitä joten...

Mutta nyt uudemmat kardaanithan ovat alumiinia joten kestävyys ja torsionaali ominaisuudet lie paremmat kuin hiilikuitu vastaavalla...

Hinta lie jossain n. 20€ luokkaa?
Sponsored by own wallet

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
Asso Talk
« Vastaus #214 : 21.11.03 - klo: 23.40 »
Hiilikuitu kardaani oli muistaaksen 22e ja alu-kardaani 16e
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Asso Talk
« Vastaus #215 : 22.11.03 - klo: 18.38 »
Asson alumiinikardaani maksaa muistaakseni 18€.
Yhden hiilikuitukardaanin olen saanut poikki. Sekin johtui siitä että akun johto oli hangannut kardaania. Hiilikuitukardaani katkeaa erittäin helposti jos jokin johto hankaa kardaania tai menee sen väliin.
Ihmettelinkin kerran kun autosta tuli yhtäkkiä kumma ajettava ja ihmettelin mikä siinä on vialla.. tarkistin auton enkä huomannut mitään vikaa autoa ulkoapäin katsellessa. Koitin jatkaa ajamista, mutta vieläkin se oli omituinen ajettava. Toisella tarkistuskerralla huomasin että kardaani oli mennyt poikki, olin siis ajanut takavetoisella autolla  :shock:

Poissa AssoRacing

  • EKpa ry
    • Profiili
    • http://www.saikart.fi/
Asso Talk
« Vastaus #216 : 22.11.03 - klo: 18.46 »
Lainaus käyttäjältä: "feenovi"
Mitä toi kardaani maksaa muuten?


 Alukardaani maksaa 16e

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Asso Talk
« Vastaus #217 : 22.11.03 - klo: 21.08 »
Multa on joskus mennyt hiilikuitukardaanista pääty rikki niin että se on pyörinyt tyhjää. Jollain muulla meidän kerholaisella oli ilmeisesti tuo sama paikka pettänyt mutta ulospäin näytti ehjältä -> etupyörille tuli vähemmän voimaa kun kardaani antoi myötä. Alukardaanilla ei ainakaan tuollaisia ongelmia pääse syntymään.

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Re: Ohjaupalojen kierteet ei kestä...
« Vastaus #218 : 23.11.03 - klo: 16.12 »
Lainaus käyttäjältä: "Pete88"
Miten ohjauspaloissa saisi pallonivelet pysymään kunnolla ja pitkään ?



Itse kokeilin tänään kerholaisen vinkistä laittaa ruuvilukitetta ohjauspalan kierteisiin. Laitoin sitä hammastikunkärjellä ihan pikkuisen, ettei varmasti tule sieltä yli.
Suht nopeasti kasaus  ja ratkaisu piti yllättävän hyvin.
Lisäksi ruuvit sai vielä ohjauspaloista poiskin. Käytin laatikkoon jäänyttä MIPin CVD:lle tarkoitettu ruuvilukitetta.
Kannattaa kokeilla.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Asso Talk
« Vastaus #219 : 23.11.03 - klo: 16.26 »
Onhan tuotakin tullut kokeiltua joskus kesällä.
Kyllä se varmasti auttaa jokseenkin.

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
Asso Talk
« Vastaus #220 : 23.11.03 - klo: 18.09 »
About vuosi sitten kun olin ostamassa ensimmäistä turistia ja luin sitte pm:stä kaikkija juttuja niin siinä kerrottiin, että Asso ft:ssä voi ilmetä semmoinen ongelma, että kun alusta on kokonaan hiilikuitua niin kennojen päät voi ottaa runkoon kiinni ja hiilikuitu johtaa sähköa niin sitten saattaa siinä mennä nopari yms.

Elikkä voiks tollee käydä/onko kennellekkään käynyt? Eiks ton nyt saa vaan sillee hoidettuu et vaikka laittaa palan jotain teippii siihen runkoon?  :roll:
täysii

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Asso Talk
« Vastaus #221 : 23.11.03 - klo: 18.41 »
Mistä luit että Ft:n runko on kokonaan hiilikuitua? Voin kertoa että ei ole pelkoa että sähkölaitteet menisi oikariin sen takia :mrgreen:

Ei tarvii teipata mitään suojia, ajat vaan...
Sponsored by own wallet

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
Asso Talk
« Vastaus #222 : 23.11.03 - klo: 19.19 »
FT:een runko on komposiitti-hiilikuitu seosta ( muistaaksen )joka ei johda sähkö :wink:
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
Asso Talk
« Vastaus #223 : 23.11.03 - klo: 21.26 »
Ainakin pienoismalli lehdes luki noin  :shock:
täysii

Poissa Juhana

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/koti/2fast2rc
Asso Talk
« Vastaus #224 : 23.11.03 - klo: 22.28 »
kyl se runko vähän johtaa sähköä mut se on niin mitättömän pieni
se johtokyky
Xray

Poissa artov

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Asso Talk
« Vastaus #225 : 23.11.03 - klo: 23.12 »
Asson FT alusta ei kyllä tasan ole täysin hiilikuituista, esim. jos olette joskus nähneet esin Xray:n tai Warp:in alusta niin se on hiilikuitua. Eikä se Asson alusta johda juuri/yhtään sähköä, ainkaan niin paljon että haittaisi.

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
Asso Talk
« Vastaus #226 : 24.11.03 - klo: 00.14 »
Teinpäs pienen empiirisen kokeen, otin yhden Xray Evo2:n ja yhden Biltema -yleismittarin. Sitten aloin tökkimään alustaa, ja kyllähän se toki johtaa sähköä, mutta vain kun molemmat "tikut" sattuvat juuri sopiviin kohtiin/täplillä alustalla. Tarkalla kohdistuksella sai mittarin lukeman putoamaan juuri alle 20ohmin jolloin mittari alkoi myös piippaamaan. Helpommin sai jotain n. 30-40ohm arvoja. Ei ollut vaikutusta olivatko kokeilupaikat vierekkäin vai mahdollisemman kaukana alustalla.

No mitäpä tästä seuraisi jos oletetaan että akun (jossa 7,2V) liittimet osuisi alustaan ja molemmat liittimet vielä juuri niille alustan johtaville kohdille...
Kaivetaan esiin sähköopin peruskaava U=RI , väännetään sitä vähän, muotoon I=U/R koska haluamme tietää kuinka suuri virta kulkee alustan kautta.
Eli virta I olisi 7,2V/20ohm = 0,36A , eli ei nyt mitään mahdottoman paljoa, mutta alustaan osuvasta akusta kuitenkin purkautuisi tunnissa tuollaisella virralla 360mAh.
Minulle ei tule nyt mieleen mitään syytä miksi tälläinen pieni virta akun napojen välillä alustan kautta olisi vaarallista noparille tai muille auton sähköosille. Saa kertoa jos joku tietää.

Mutta tilanne muuttuu kun autolla lähdetään ajamaan. Vastus moottorin kautta on todella pieni, ja sähkö on laiskaa ;) ja kulkee sieltä mistä on pienin vastus eli sieltä moottorin kautta.. ja virrasta ja häviöstä alustan kautta tulee aivan mitättömän pieni.
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Asso Talk
« Vastaus #227 : 24.11.03 - klo: 08.36 »
Empiirisen testin mukaan Xray:n alusta kyllä johtaa hyvinkin sähköä.  :wink: Minulla vielä sattui siten, että moottorin miinusnapa otti kiinni runkoon alumiinisen akkupidikkeen kautta ja koko akun miinusnapa runkoon. Koska nopari säätelee vain sitä miinusta, oli nopari ohitettu. Eli auto kulki komeasti itsekseen ja käry alkoi nousta, kun runko melkein konkreettisesti paloi akun miinusnavan kohdalta. Vika on luonnollisestikin nyt korjattu pikaliimalla ja teipillä.

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
Asso Talk
« Vastaus #228 : 24.11.03 - klo: 09.55 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Minulla vielä sattui siten, että moottorin miinusnapa otti kiinni runkoon alumiinisen akkupidikkeen kautta ja koko akun miinusnapa runkoon. Koska nopari säätelee vain sitä miinusta, oli nopari ohitettu. Eli auto kulki komeasti itsekseen ja käry alkoi nousta, kun runko melkein konkreettisesti paloi akun miinusnavan kohdalta.

Aika huonoa säkää ollut.
Ja sinun tapauksessa yhteys on varmaankin päässyt jotenkin muodostumaan huomattavasti pienemmällä resistanssilla, koska käsittääkseni auto ei kovin komiasti tuollaisella 0,36A virralla kulje, saati sitten että siitä muodostuva lämpöteho P=UI eli n. 2,6W riittäisi aiheuttamaan mitään vauriota alustalle.
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Asso Talk
« Vastaus #229 : 24.11.03 - klo: 10.08 »
Muuta yhteyttä ei ollut kuin runko, joten luultavasti minun runkoni on hieman johtavampaa materiaalia. Virran kulkema matka rungossa oli noin 10 cm. Täytyy piruuttaan mitata minkälaisia lukemia vastukselle saan omassa rungossani.

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
Asso Talk
« Vastaus #230 : 24.11.03 - klo: 10.27 »
Samaa materiaalia sen luulisi olevan, mutta ehkä sinulla oli päässyt se akun liitin hankaamaan alustan pintaa rikki ja siten mahdollisesti parempaan kontaktiin varsinaisen johtavan materiaalin kanssa, johon yhteys pinnalta on heikompi.
Ehkä vois teipinpalat läiskästä liittimien kohdalle mieltä rauhoittamaan..
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Asso Talk
« Vastaus #231 : 01.12.03 - klo: 21.20 »
Kuuleeko Oulu? Onko MikaM saanut jo testit ajettua.... kommentteja odotellaan :wink:
Sponsored by own wallet

Poissa Mika M

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Warp
« Vastaus #232 : 02.12.03 - klo: 10.03 »
Cruisaaja:

Jep. Ekat testit on ajeltu. Valtavaa eroa tuon hiilikuitualustan ja TC3:n ammealustan välillä ei ole. Suunnilleen samoilla setupeilla menee OK.

Eroa on ehkä siinä, että tuo Warp D2 on n. 1cm lyhyempi kuin perus asso. Tuo näkyy ainakin meidän kohtuu pienellä radalla ketteryytenä. Lisäksi pituutta voi muutta n. 5mm samaan tyylin kuine sim X-Rayssa. Eli takatukivarren tapit on pitemmät ja niihein laitetaan sitten shimmejä niinkuiin halutaan.

Lisäksi alustan saa twiikkipöydälläkin suoraksi ilman, että vasemmassa etuiskarissa on huomattavasti enemepi esijännitystä kuin oikesssa kuten ammealustalla tuppaa olemaan.

Alusta on todella jäykkä eteen-taakse suunnassa (tiiliskivi), mutta kiertojäykkyyttä siinä on vähempi kuin ammeessa.

Vielä vaatii setuppi hiukan hienosäätöä mulla, mutta ihan OK tuo menee.

Ajelin diffit edessä ja takana autolla 20 akullista ja se oli ihan loistava ajaa. Kierrosajoista vain puuttui 1-2 kymppää vaikka mitä yritin.

Viimmeksi pistin one-wayn autoon ja kierrosajat meni kohdalleen, mutta autosta pitää hiukan hioa vielä liikakääntyvyyttä (erit. 4-5min välillä) pois seuraavilla kerroilla, että saa tuloksiakin aikaan.

Tuolla tulee kevään kisat näillänäkymin ajettua, joten kuusankoskella varmaan nähtävänä livenä tuo härveli.

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Re: Warp
« Vastaus #233 : 02.12.03 - klo: 10.55 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika M"

... Kierrosajoista vain puuttui 1-2 kymppää vaikka mitä yritin.


Tuohan tarkoittaa auton olevan Mikalle liian nopea.
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Asso Talk
« Vastaus #234 : 02.12.03 - klo: 22.28 »
Siis, MikaM on aina ollut nopea.
Sponsored by own wallet

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Asso Talk
« Vastaus #235 : 10.12.03 - klo: 11.03 »
Onko ketään vääntänyt rengastestejä Assolla....
Millä inserteillä alustan on saanut toimiin parhaiten ?

Meillä lähinnä mietitään JB sin / kelt. välillä ?

Toteanpahan taas vaan, että kyllä hylkii raskaasti, kun vaihtaa renkaat esim. Sorex 28 R renkuloista saippuoihin kesken treenien.... :|
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Asso Talk
« Vastaus #236 : 10.12.03 - klo: 11.20 »
Noista vaihtoehdoista: sin.
Ja sillä "muoviammeella"!

Hiilikuitu onkin sitten toinen tarina....

Mutta meilläpä ajetaankin hiljempaa. :)
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Asso Talk
« Vastaus #237 : 10.12.03 - klo: 13.11 »
Ulkopuolisena pistää silmään toi "1cm lyhempi kuin normaali asso, mutta säätövaraa 5mm"  
eli siis otetaan perusasso... lyhennetään sitä 1cm.. ja lisätään normaalin 2mm tilalle säätövaraa 5mm...

Mulle tulee vanhat assoajat mieleen kun autolla "ei tarvi ajaa" jos se on 1mm liian pitkä.. tai 1mm liian lyhyt...
Tuon 1mm takahubin siirron tunsi ajaessa ja radalla olevasta autosta pysyi sanomaan missä sen takahubi sijaitsi kun katsoi käytöstä hetkenaikaa.

Mun mielestä auton noin rankka muuttaminen vaatii hieman miettimistä, koska kaikki ennen hyväksytyt kompromissit voivatkin toimia eritavalla uuden rakennelman kanssa. Se että 1cm lyhyemmän auton saa parempaan iskuun ensimmäisillä ajokerroilla kuin vakion on yhtä varmaa kuin voittaa lotossa.
Ymmärrän hyvin kyllä innon kokeilla uutta.. kuka nyt vanhalla muovi-vakioassolla ja perussäädöillä jaksaisi ajaa enää 5 vuoden jälkeen julkaisusta..  :lol:

CAI, mä luulin että säännöt CS22 renkaasta vaihdettiin CS27 just sen takia kun tietyt tahot sai autot toimimaan paremmin CS27 renkailla  :wink:
Paljollas ostat hyvän testaajan hommiin... ;)

Poissa Mika M

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Asso Talk
« Vastaus #238 : 10.12.03 - klo: 13.51 »
Jesh,Tuossa vakio assossahan 1mm muutos aiheuttaa varmaan muutosta käytökseen pääasiassa sen takia, että etu/taka painojakauma muuttuu, ei niinkän sen takia, että auto on 1mm eri pituinen. Ainakin näin arvelisin.

D2:sta puntaroin ja siinä pituuden keskiasenossa painojakauma on aivan sama kuin perusassossa, koska myös akun ja muiden kamppeiden paikka on siirtynyt. Jolloin painojakauma ei aiheuta muutoksia käytökseen verratuna perusrunkoon vaan vain tuo lyhyys. Tuolla olen ajanut, enkä itseasiassa ole vielä kokeillut pituutta tuosta muuttaa. Mutta 1mm. sijasta mahdollista on nyt muutama milli kumpaankin suuntaan.

Pituus ei kyllä varmaankan ole ainoa asia, mikä autosta tekee sellaisen kun se on. Siinäkun on lisäksi täysin eritavalla joustava alusta jossa vielä kamat vaihtaneet puolia ja ohjauskin on NTC3 autosta jolloin ackermannkaan ei ole sama kuin vakioassossa...

Eli hiukka on kyllä niinkuin uutta autoa säätäis.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Asso Talk
« Vastaus #239 : 10.12.03 - klo: 14.15 »
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"

CAI, mä luulin että säännöt CS22 renkaasta vaihdettiin CS27 just sen takia kun tietyt tahot sai autot toimimaan paremmin CS27 renkailla  :wink:

Niinpä, niinpä, olen huomannut sen kyllä.... :lol:
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
Paljollas ostat hyvän testaajan hommiin... ;)

Saat lainata cleaneriä torpass.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)