Kirjoittaja Aihe: Kilpailukutsu "Hobbylinna Indoor Challenge I" 14.12.  (Luettu 9002 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Tämä on kutsu ensimmäiseen Hobbylinna Indoor Challenge -osakilpailuun. Pääkaupunkiseudun RC-Autoilijat järjestää Hobbylinnan tukemana 4-6 osakilpailun sarjan Espoon Lippulaivassa. Osakilpailujen kokonaismäärä on vielä hieman avoinna, mikä tarkentuu kevään aikana kun tiedämme tarkemmin mihin asti liiketila on käytössämme. Tarkoitus on joka tapauksessa järjestää osakilpailuita noin kuukauden välein.

Kilpailupaikka: Kauppakeskus Lippulaiva, Espoonlahdenkatu 4, 02320 Espoo. > Kartat ja ajo-ohjeet <

Rata: Valtaosin mattoa ja osin liukasta kivilaattaa.

Luokat: M2-10, M4-10 ja M-18 (1/16 ja 1/18).

Aikataulu: Sunnuntai 14.12. klo 12:00 - 21:00, tarkempi aikataulu myöhemmin.

Ilmoittautuminen:
Ilmottautuminen torstaihin 11.12.2008 mennessä joko YV:llä allekirjoittaneelle tai mikko_laitinen(ättiätähän)welho.com.
Mainitse nimi, luokka, käytössä olevat kidetaajuudet, mahdollinen seura ja personal transponderin numero.
                 
Lisenssi ei ole pakollinen

Kisamaksu 15€ /1. luokka ja 10€ lisäluokat. Jälki-ilmoittautuminen paikanpäällä +5€

Säännöt:
- 1/10 -autot: Säännöt muutoin kesäsarjan mukaiset, paitsi renkaat vapaat ja 2s lipo-akkujen käyttö on sallittu.
- M-18 autot: renkaat, koneet ja alle 10 V akut vapaat.
- Hajuttomien pitoaineiden käyttö sallittu.
- Alkuerien paras tulos ratkaisee lähtöpaikan finaaleihin.
- Finaaleja ajetaan vähintään 3 x A-finaalit ja 2 x muut finaalit.

Palkinnot: Osakilpailussa vaihtelevia tavarapalkintoja ja lisäksi sarjan voittajat palkitaan kauden päätteeksi.

Muuta:
- Kilpailupaikalla on pöytiä ja tuoleja, mutta omat on syytä ottaa varalta mukaan.
- Kysy!

>>> Mikko Laitinen, Pääkaupunkiseudun RC-Autoilijat Ry

Ilmoittautuneet

M4-10
Pekka Kuronen, PKSRCA, 2.4 Ghz
Atte Laitinen, PKSRCA, 27.xxx Mhz
Jiri Jokinen, UAU, 40.665 Mhz
Sami Huhta, PKSRCA, 2.4 Ghz
Jethro Lehtojärvi, TUA, 27.xxx Mhz
Jani Salmela, PKSRCA, 2.4 Ghz
Matti Niinistö, UAU, 2.4 Ghz
Reijo Mattila, UAU, 2,4 Ghz
Arto Heinonen, 2.4 Ghz
Thomas Sojakka, PKSRCA, 2.4 Ghz
Ari Heinonen, 2.4 Ghz
Matti Korvenmaa, UAU, 2.4 Ghz
Karri Salmela, UAU, 2.4 Ghz
Sami Salmela, UAU, 40.835/40.705/40.675 Mhz
Joonas Vuojolahti, UAU, 2.4 Ghz
Tanskanen Henry, UAU, 2.4 Ghz
Tomi Myöhänen, UAU
Jani Hovi, HyUA, 40.685, 40.695, 40.785
Jaakko Hietaoja, LoiUA,2.4 Ghz
19 kpl

M2-10
Mikko Laitinen, PKSRCA, 2.4 Ghz
Riku Tolonen, PRCA, 2.4 Ghz
Marko Eklund, TamUA
Mikko Mäkinen, PRCA, 2.4 Ghz
Jani Hovi, HyUA, 40.685, 40.695, 40.785
Antti Nurmi, PRCA, 2.4 Ghz
6 kpl

M-18
Niklas Holmberg, PKSRCA, 2.4 Ghz
Antti Hanninen, PKSRCA, 2.4 Ghz
Markku Honkanen, PKSRCA, 2.4 Ghz
Ari Nerg, PKSRCA, 40.xxx Mhz
Petteri Lamminen, PKSRCA, 2.4 Ghz
Antti Valamo, PKSRCA, 2.4 GHz
Joni Viljanen, PKSRCA, 2.4 Ghz
Jani Salmela, PKSRCA, 2.4 Ghz
Matti Niinistö, UAU, 2.4 Ghz
Arto Heinonen, 2.4 Ghz
Tomi Jermalainen, PKSRCA, 2.4 Ghz
Thomas Sojakka, PKSRCA, 2.4 Ghz
Mikko Mäkinen, PRCA, 2.4 Ghz
Jarno Kokkonen, 40.965 Mhz
Mika Kettunen, PKSRCA, 2.4 Ghz
Jani Markkanen, 27.195, 27.145 Mhz
Olli Hirvonen, 26.995 ja 27.145 Mhz
Roi Paananen, PKSRCA, 2.4Ghz
Jarmo Viljakainen, TCOF, 26.570, 26.845, 27.255 Mhz
Lasse Lehtonen, PKSRCA, 2.4 Ghz
Toni Franz, PKSRCA
21 kpl
« Viimeksi muokattu: 12.12.08 - klo: 08.19 kirjoittanut Mikko L »
Old fart

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu "Hobbylinna Indoor Challenge I" 14.12.
« Vastaus #1 : 01.12.08 - klo: 09.00 »
Hobbylinna Indoor Challenge -kisasarjan tarkoituksena on haastaa nuoria ja uusia harrastajia RC-kilpailemisen pariin.

Kaikkien kilpailujen yhteydessä käydään läpi kisaamiseen liittyvät perusasiat, aikataulut, nostovuorot jne. Järjestäjä (PKSRCA) huolehtii siitä, että kaikki kilpailuun mukaan tulevat saavat riittävän informaation kisatapahtumasta ja tuntevat itsensä tervetulleeksi. Kokeneemmat kuljettajat auttavat mielellään varikolla ja opastavat kilpailuun liittyvissä kysymyksissä. Kysymyksiä voi esittää myös etukäteen.

Lippulaivassa on tähän mennessä käynyt jo toistasataa RC-autoharrastajaa, aina Suomen mestarista ensikertalaiseen. Sivusta seuranneena ja "lauteilla" olleena voin todeta sen, että joukostamme löytyy sekä tietämyksen, että ajotaidon puitteissa iso joukko ajajia, joilla on ihan realistiset menestymisen mahdollisuudet näissä vapaamuotoisissa kerhokisoissa. Kilpailuun osallistuminen ei edellytä kilpailulisenssiä, eikä edes seuran tai yhdistyksen jäsenyyttä.

Pyydänkin nyt kaikkia empijöitä rohkaisemaan mielensä ja ilmoittautumaan mukaan heti sarjan ensimmäiseen kilpailuun. Kilpaileminen itsessään ei kaikille ole harrastuksen päämäärä, mutta takuuvarmasti se antaa asiaan uutta ulottuvuutta ja ennenkaikkea on hauskaa!

Tervetuloa kaikki mukaan!

Pekka Kuronen
Pääkaupunkiseudun RC-Autoilijat Ry
Flying Calacucco

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu "Hobbylinna Indoor Challenge I" 14.12.
« Vastaus #2 : 05.12.08 - klo: 08.46 »
Voisin kuvitella että noita takavetotuuppareita olis enemmän kuin Mikolla käytössä. No helppo voittohan se sitten on :p
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Kilpailukutsu "Hobbylinna Indoor Challenge I" 14.12.
« Vastaus #3 : 05.12.08 - klo: 09.20 »
Vielä olisi vajaa viikko aikaa ilmoittautua ja kaikkiin luokkiin mahtuu runsaasti osallistujia - erityisesti M2-10 luokkaan.

Kaikki jotka tietävät osallistuvansa niin laittakaapa ilmoja tulemaan nyt eikä viimetipassa - kiitos.
Old fart

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu "Hobbylinna Indoor Challenge I" 14.12.
« Vastaus #4 : 05.12.08 - klo: 09.27 »
No nyt kuin renkaatkin on vapaat niin voisi tulla ulkoiluttamaan vanhaa sand scorcheria jos ei muita ole tulossa ajamaan kisaa sinun kanssa.
Jerzi

PS Kai se seura kelpaa Mikko radalla.
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa tomije

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu "Hobbylinna Indoor Challenge I" 14.12.
« Vastaus #5 : 07.12.08 - klo: 11.51 »
Sallitaankos kisoissa 2s life akut @ 6.6v?

Tomppa
JQ products, Hobbyfactory, EA-import

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu "Hobbylinna Indoor Challenge I" 14.12.
« Vastaus #6 : 07.12.08 - klo: 12.06 »
Lue säännöt.

Siellä lukee selvästi että 18 kokoluokan autoissa alle 10 voltin akut ovat sallittu... eli tässä luokassa siis life akut ovat sallittu.
Muissa luokissa taas ei.

Poissa tomije

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu "Hobbylinna Indoor Challenge I" 14.12.
« Vastaus #7 : 07.12.08 - klo: 12.43 »
Osaan kyllä lukea.

Lähinnä meinasin että luetaanko 2s lifet samalle viivalle 2s lipojen kanssa 1:10 luokassa.

Vai noudatetaanko sääntöjä pilkun tarkasti.

Mitään teho/paino hyötyä lifeistä ole vert. lipoihin.
JQ products, Hobbyfactory, EA-import

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu "Hobbylinna Indoor Challenge I" 14.12.
« Vastaus #8 : 08.12.08 - klo: 01.39 »
Osaan kyllä lukea.

Lähinnä meinasin että luetaanko 2s lifet samalle viivalle 2s lipojen kanssa 1:10 luokassa.

Vai noudatetaanko sääntöjä pilkun tarkasti.

Mitään teho/paino hyötyä lifeistä ole vert. lipoihin.


Mitä luokkaa meinaat ajaa??
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu "Hobbylinna Indoor Challenge I" 14.12.
« Vastaus #9 : 08.12.08 - klo: 08.11 »
Osaan kyllä lukea.

Lähinnä meinasin että luetaanko 2s lifet samalle viivalle 2s lipojen kanssa 1:10 luokassa.

Vai noudatetaanko sääntöjä pilkun tarkasti.

Mitään teho/paino hyötyä lifeistä ole vert. lipoihin.


Mielestäni sääntöjä lukemalla käy erittäin hyvin selväksi että 1:18 luokassa ne on sallittu, mutta 1:10 luokissa ei.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Kilpailukutsu "Hobbylinna Indoor Challenge I" 14.12.
« Vastaus #10 : 08.12.08 - klo: 10.49 »
Hieman selventääkseni yleistä käsitystä LiPo akuista, niin termihän tulee sanoista "Lithium Polymer". Se miksi asian otan esile on että sellaista materiaaliahan ei ole olemassa kuin polymeeri, vaan se on molekyyli.

Lainatakseni viisaimmilta: "Polymeeri on molekyyli, jossa useat pienet molekyylit eli monomeerit ovat liittyneet toisiinsa kemiallisin sidoksin katalyyttien vaikutuksesta prosessissa, jota sanotaan polymeroinniksi."

Käytännössä siis LiPo lyhenteessä etuliite Li tarkoittaa litiumia ja pääte Po taas puolestaan mitä tahansa polymeeria.

LiFe akuissa tämä polymeeri on ferriitti ja Li-Ion akuissa taas puolestaan ioni. Tämä tarkoittaa sitä, että LiFe ja Li-Ion akut ovat käytännössä LiPo akkuja.

LiPo siis on ylemmän tason nimike jonka alle istuu kaikki litium pohjaiset akut, myös LiFe.

Tämän takia yllä mainitut säännöt sallivat LiFe akkujen käytön, koska akun nominaalia jännitettä ei ole rajattu millään tapaa. LiPo akkujen nominaali jännitehän on 7.4V ja LiFe akkujen 6.6V (2S paketti).

Jos LiFe akut kuitenkin halutaan kieltää, niin siinä tapauksessa sääntöjä pitää muokata. Tämän takia EFRA:n ja Suomen säännöissä akulle on muitakin määritelmiä kuin pelkkä tyyppi (koko, jännite jne).

Poissa slashdot

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu "Hobbylinna Indoor Challenge I" 14.12.
« Vastaus #11 : 08.12.08 - klo: 20.54 »
Turhan tiukkaa ei sillä niin väliä, kunhan auto liikkuu ja homma pysyy turvallisena.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu "Hobbylinna Indoor Challenge I" 14.12.
« Vastaus #12 : 08.12.08 - klo: 21.23 »
Turhan tiukkaa ei sillä niin väliä, kunhan auto liikkuu ja homma pysyy turvallisena.

Noista lipoista kuin ei vaan tiedä mitä milloinkin tapahtuu.
Jerzi

Onko muuten joku kokeillut foamirenkaita 1/10 autossa jo :huh:

Eli muokkaan sitten näin tekstin sitten että lipojen kanssa ei tarvitse olla mitenkään ylivarovainen, ja mitä tulee siihen että minulla on tapahtunut jotain lipojen kanssa se laitetaan kokonaan laturin piikkiin ja sitä ei enää käytetä lipojen kanssa vaikka se on myös niille tarkoitettukin myös.

PS Tämmöistä oli kirjoitettu aikaisemmin lipoista (roar) saaneen laittaa sen tänne koska tässä puhutaan vain lipoista eikä nimhi kennoista jotka niin räjähtävät mutta ei lipot.

LIPO: For LIPO batteries we will be following ROAR rules:
Only ROAR approved LIPO batteries will be permitted. Batteries must appear on the approved list to be used during the IIC at all, this includes practice.
All LIPO batteries must be charged inside a LIPO sack during the event.
All LIPO packs will be voltage tested at pre-tech to ensure they have a voltage of 8.44v maximum on our equipment. If you arrive in tech and your battery is higher than the maximum permitted voltage you must discharge the battery until it meets the maximum reading of 8.44v or less before you will be allowed to run your heat.
« Viimeksi muokattu: 09.12.08 - klo: 00.29 kirjoittanut jerzirccar1 »
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa tomije

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu "Hobbylinna Indoor Challenge I" 14.12.
« Vastaus #13 : 08.12.08 - klo: 22.12 »
Turhan tiukkaa ei sillä niin väliä, kunhan auto liikkuu ja homma pysyy turvallisena.

Noista lipoista kuin ei vaan tiedä mitä milloinkin tapahtuu.
Jerzi

Lifet kehiin jos haluaa turvalliset akut  :grin: :grin:
JQ products, Hobbyfactory, EA-import

stimpson

  • Vieras
Vs: Kilpailukutsu "Hobbylinna Indoor Challenge I" 14.12.
« Vastaus #14 : 08.12.08 - klo: 22.22 »
Noista lipoista kuin ei vaan tiedä mitä milloinkin tapahtuu.
Jerzi

Etpä viittis aina olla fleimaamassa toisten topicceja täysin asiattomilla ja turhilla pelotteilla.  :evil:

Ei ne LiPot mitään räjähteitä ole. On niitä NIMH kennojakin räjäytetty ihan tarpeeksi. LiPojen kanssa pitää vaan toimia LiPojen vaatimalla tavalla, eikä yrittää käyttää niitä niinkuin NiMh akkuja. Muistaa vain pitää katkaisujännitteen laturissa kohdallaan ja latausvirrat riittävän maltillisina, niin kyllä se siitä. Eikä siitä tasauksestakaan varmaan haittaa ole.

Ne ohjeet kannattaa lukea ja olla huolellinen, niin eipä ne LiPot sen pahempia ole kuin mitkään muutkaan kennot. Kyllä sen NiMh kennonkin saa räjähtämään, kun lataa sitä väärin!!


EDIT: Sorry OT!!  :roll:

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Kilpailukutsu "Hobbylinna Indoor Challenge I" 14.12.
« Vastaus #15 : 08.12.08 - klo: 23.38 »
Noista lipoista kuin ei vaan tiedä mitä milloinkin tapahtuu.
Jerzi

Lipoista ei kannata mitään erityistä huolta ottaa. Tervettä järkeä akkujen käyttöön, niinkuin NiMh -akuillakin.

Jerzi, sä olet ainoa jonka tiedän ajautuneen vaikeuksiin lipojen kanssa. Meilläkin on ollut LiPot turistin ajoakkuna, polttiksen vastarinakkuna ja Lähettimen akkuna jo lähes pari vuotta ilman ensimmäistäkään ongelmaa. NiMh-kennoja sen sijaan on posahtanut pari.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu "Hobbylinna Indoor Challenge I" 14.12.
« Vastaus #16 : 09.12.08 - klo: 00.51 »
Itse tiedän jerryn lisäksi pari muuta joilla on lipo possahtanut.
Tiedän myös itseni mukaan lukien henkilöitä joilla on nimhi possahtanut.

Yhteistä näissä tapauksissa on vain se että akku on ollut tämän jälkeen käyttökelvoton.

Nimhi on joka kerta vain poksahtanut... Ei räjähtänyt eikä edes liekkejä nostanut.
Pieni musta jälki on saattanut alustaan ilmaantua ja pientä käryä näkynyt.
Itselläni on nimhi tussahtanut polttiksen vastarikotelossa ja kiire tuli repiä kotelo auki ja nimhi pihalle ettei sulata vastaria tai muutakaan.

Tietämissäni tapauksissa kun on lipo possahtanut niin tilanne on oikeasti ollut vakava.
Lipo syttyy todella voimakkaasti tuleen, eikä sitä pysty sammuttamaan käytännössä mitenkään.
Mikäli lipo tussahtaa autossa niin paljon muuta ei ole tehtävissä kuin sivusta katsella kuinka akku roihahtaa sähisten tuleen ja toivottava että jotain pelastettavaa jäljelle jää... ja ettei samalla sytytä mitään muuta tuleen.

Täysin totta että molemmat possahtavat väärin ladatessa... lipo vaan on herkempi kolhuille ja huomattavasti vaarallisempi vahingon sattuessa.

http://1.bp.blogspot.com/_3N0hwXEVK9I/RtxK7U5RE6I/AAAAAAAAAu0/kM8FdjlquRY/s1600/Batterry%2BFire%2BResized.jpg
Siinä kuvaa kuinka autolle aika suurella todennäköisyydellä käy mikäli lipo tussahtaa kesken ajon... tai latauksen.
Tollasessa tilanteessa voi vain olla tyytyväinen ettei auto syttynyt palavalla alustalla.

Kaivakaas joku vastaavanlainen kuva nimheillä...
Voisinpa väittää että ero on aika selkeä.
« Viimeksi muokattu: 09.12.08 - klo: 11.35 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Vs: Kilpailukutsu "Hobbylinna Indoor Challenge I" 14.12.
« Vastaus #17 : 09.12.08 - klo: 11.37 »
LiPo:n palonsammutus, siinä tapauksessa jossa Akku itsessään aiheuttaa palon ainoastaan JAUHEsammuttimella!
Tilannetta voi rauhoittaa sammutuspeitteellä, mutta LiPo-akut muodostavat itsessään palavaa kaasua, eivät tarvitse lisättyä happea ilmasta joten tukehduttaminen ei perinteisellä tavalla toimi.


Vesi on VÄÄRÄ aine, reagoi lithiumin kanssa, ja lentää seinille. Älä missään nimessä tiputa palavaa tai puhkaistua Lithium-akkua veteen!!

Jos LiPo-akku jostain syystä syttyy tuleen niin kannattaa keskittyä turvaamaan ihmiset ja tämän jälkeen, sikäli kun turvallista, mahdollisin keinon rajata palon.

Itse olen käyttänyt LiPo-akkuja lennokeissa 3-4v ilman suurempia ongelmia, akkuja on 2S 600mAh - 10S 5000mAh ja nämä kaikki ovat toimineet erinomaisesti, kunhan on käytetty valmistajan ilmoittamien specsien rajoissa.

Muutama kenno on turvonnut ajossa, jossakin tapauksessa käyttäjävirheen takia, parissa tapauksessa on ollut selvästi vikaa kennossa, näissä tapauksissa on vain hyvä onni pelastanut pahemmalta tuholta. Kennojen pintalämmöt näissä tapauksissa yli 80ast!

Pari kertaa on combat-lennokki tullut tonttiin ilman siipiä, näissä tapauksissa akut ovat menneet kivasti kasaan, rungon rakenteet läpäisseet akun kuorta jne. mutta ei mitään sen ihmeellisempää. Ei suhinaa, ei pihinää, ei turpoamista (eikä ilmataisteluvoittoa).

Oikein käytettynä LiPo-akut ovat erittän hyviä, mutta näiden kanssa kannattaa käyttää laadukasta laturia ja muistaa tasaamisen aina välillä.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu "Hobbylinna Indoor Challenge I" 14.12.
« Vastaus #18 : 09.12.08 - klo: 11.49 »
LiPo:n palonsammutus, siinä tapauksessa jossa Akku itsessään aiheuttaa palon ainoastaan JAUHEsammuttimella!

Jauhesammuttimet löytyy Lippiksestä, samoin ripeät ja asiansa osaavat "turvamiehet".

Jotta aihe ei menisi täysin "väärille" urille, palauttelen mieliin aiempaa pyyntöäni:

Hobbylinna Indoor Challenge -kisasarjan tarkoituksena on haastaa nuoria ja uusia harrastajia RC-kilpailemisen pariin.

Pyydänkin nyt kaikkia empijöitä rohkaisemaan mielensä ja ilmoittautumaan mukaan heti sarjan ensimmäiseen kilpailuun. Kilpaileminen itsessään ei kaikille ole harrastuksen päämäärä, mutta takuuvarmasti se antaa asiaan uutta ulottuvuutta ja ennenkaikkea on hauskaa!

Tervetuloa kaikki mukaan!

Pekka Kuronen
Pääkaupunkiseudun RC-Autoilijat Ry
Flying Calacucco

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Kilpailukutsu "Hobbylinna Indoor Challenge I" 14.12.
« Vastaus #19 : 09.12.08 - klo: 12.01 »
Ilmoittauduttu. Kisoissa nähdään. :mrgreen:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu "Hobbylinna Indoor Challenge I" 14.12.
« Vastaus #20 : 09.12.08 - klo: 12.11 »
Oikein käytettynä LiPo-akut ovat erittän hyviä, mutta näiden kanssa kannattaa käyttää laadukasta laturia ja muistaa tasaamisen aina välillä.

Totta... täysin totta.

Ainut asia miksi otin edes kantaa koko asiaan on se että tässäkin topikissa vähätellään lipo akun riskejä verrattuna nimh akkuihin.
Sanotaan vain että ne on turvallisia oikein käytettynä jne.
No onhan se atomipommikin turvallinen oikein käytettynä, mutta mitä jos jokin asia menee pieleen...
Kaikki asiat ovat turvallisia vain mikäli tiedetään ja ymmärretään minkälaiset riskit on mikäli jotain menee pieleen.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Kilpailukutsu "Hobbylinna Indoor Challenge I" 14.12.
« Vastaus #21 : 09.12.08 - klo: 13.59 »
...Sanotaan vain että ne on turvallisia oikein käytettynä jne.
Kaikki asiat ovat turvallisia vain mikäli tiedetään ja ymmärretään minkälaiset riskit on mikäli jotain menee pieleen.

LiPo-akkujen käyttöön OIKEIN JA OHJEIDEN MUKAAN kannattaa kiinnittää erityistä huomiota nyt, kun mukaan tulee uusia harrastajia. Heillä ei luonnollisesti voi olla valmiiksi kattavaa tietoa esim. LiPojen oikeasta käyttötavasta.

Täältä foorumilta on viime viikkoina voinut lukea varsin monia sellaisia kommentteja, jotka paljastavat, että kirjoittajalla EI TODELLAKAAN OLE TIETOA OIKEASTA KÄYTTÖTAVASTA, joka erityisesti LiPoihin liittyen on ensiarvoisen tärkeää.

Voisikin yllä olevan vuoksi ja ajopaikkojemme yleisen turvallisuuden vuoksi ehdottaa lähikuukausille kisajärjestäjille ja kerhoisännille pientä lisätehtävää tai roolia
  • treeneissä "kerhoisäntä/valvoja" jututtaa uudet LiPoilla ajavat harrastajat ja tarkistaa, että perusasiat ovat tiedossa (tulen itse toimimaan näin Rajatorpassa)
  • LiPot sallivissa kisoissa muistutetaan ohjaajakokouksessa turvallisen LiPojen käytön muutama perusasia sekä paikalliset turvasysteemit, sammuttimet, ämpärit jne.

Ja sitten kaikki rohkeasti ilmoittautumaan 14.12. kisaan. Ajaminen on kivaa, mutta kisaaminen on VIELÄ KIVEMPAA.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu "Hobbylinna Indoor Challenge I" 14.12.
« Vastaus #22 : 09.12.08 - klo: 19.48 »
Jarkko kirjoitti.

Ja sitten kaikki rohkeasti ilmoittautumaan 14.12. kisaan. Ajaminen on kivaa, mutta kisaaminen on VIELÄ KIVEMPAA.

Tätä olen ihmetellyt että missä on ne uudet kaverit kuin pitää alkaa kisamaan. Kisaaminen on se paras suola tässä hommassa ja rohkeasti uudet kuskit vain kysymään kokeneelta kaverilta neuvoja jopa kisapaikalla, aina on aikaa kysyä kesken kaiken sähinän (vai mitä Arzi  :p ).
Uusille kuskeille tiedoksi, ei ole olemassakaan tyhmiä kysymyksiä, joten kaikki kisamaan siitä  :wink:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu "Hobbylinna Indoor Challenge I" 14.12.
« Vastaus #23 : 09.12.08 - klo: 20.04 »
Ei saa kyytiä  :cry: Kun olis mopo  :laugh:
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Kilpailukutsu "Hobbylinna Indoor Challenge I" 14.12.
« Vastaus #24 : 09.12.08 - klo: 20.45 »
Mukavasti on ilmaantunut M4-10 ja M-18 kuskeja - vaan vielä mahtuu reilusti lisää  :grin:

Mikäli M2-10 kuskeja ei tule yli 8 kpl niin silloin ei ajeta alkueriä ja finaaleja, vaan 6 kpl eriä ~ finaaleja ~ miten niitä haluaakaan nimetä ja jokaisesta jaetaan pisteitä ja päivän päätteeksi katsotaan kenellä on pisteitä eniten. Tämä siksi, että hyvin pitkälti ei ole mitään järkeä ajaa kolmea alkuerää vain sen takia, että tiedetään missä järjestyksessä aloitamme finaalit, vai mitä?

Alustava aikataulu 12-21 on edelleen voimassa, tai lähinnä tuo on meidän käytettävissä oleva aika, luonnollisesti pyrimme viemään päivän läpi mahdollisimman nopeasti, että pidemmältäkin tulleet pääsevät ajoissa kotiin. Lisäksi selvittelemme mikäli voisimme aloittaa päivän hieman aiemmin, esim klo 10, ilman suurempi kustannuksia.

Akku asiasta sen verta, että 1/10 luokassa saa ajaa myös 2s LiFeillä, eli ei tartte jättää niitä kotiin jos pakissa jo on.

Lipo -asiaan muuten onkin otettu varsin hyvin kantaa, eikä minulla ole siihen sen kummemin lisättävää kuin, että pidetään ajakokouksessa lyhyt puheenvuoro myös niiden turvallisesta käytöstä.
Old fart

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu "Hobbylinna Indoor Challenge I" 14.12.
« Vastaus #25 : 09.12.08 - klo: 23.08 »
Jos saan ehdottaa niin yksi hyvä vaihtoehto tuohon lipo lataus hommaan.
Olisko siinä mitään järkeä (teillä) että ne jotka käyttävät lipoja niin niille varattaisi oma pöytä missä ne latautuvat, jos ongelmia tulee niin voisin kuvitella että ongelma havaitaan todella nopeasti.
Tämä toimi meillä myyrissä hyvin.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu "Hobbylinna Indoor Challenge I" 14.12.
« Vastaus #26 : 09.12.08 - klo: 23.16 »
Ja sitten kuin yksi LiPo lähtee, niin lähtee varmasti muutkin.....
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu "Hobbylinna Indoor Challenge I" 14.12.
« Vastaus #27 : 10.12.08 - klo: 08.32 »
Olisko siinä mitään järkeä (teillä) että ne jotka käyttävät lipoja niin niille varattaisi oma pöytä missä ne latautuvat.

Kaikkia Lippulaivassa ajavia koskee Lippulaivan ratasäännöt, tämä pätee myös kilpailuissa. Ohessa ote säännöistä:

LiPo-akkujen lataamisessa tulee noudattaa akku- ja laturivalmistajan ohjeita ja erityistä huolellisuutta. LiPo-akkuja ei saa jättää latautumaan ilman vartiointia ja niitä saa ladata ainoastaan LiPo-akuille soveltuvalla laturilla tasauslaitteen kanssa. Lataaminen tapahtuu aina palamattomalla alustalla. Myös muiden sähkölaitteiden käytössä tulee noudattaa annettuja ohjeita ja huolellisuutta.

Jos ja kun kaikki ymmrtävät säännön sisällön ja tarkoituksen ja myös noudattavat sitä, ongelmilta vältyttäneen. Mielestäni akut ovat parhaassa valvonnassa siinä oman mekkauspöydän nurkalla.
Flying Calacucco

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Kilpailukutsu "Hobbylinna Indoor Challenge I" 14.12.
« Vastaus #28 : 11.12.08 - klo: 17.01 »
Viimeinen ilta aikaa ilmoittautua kilpailuihin, eli vielä ehtii  :grin:

Ainakin pari M2-10 saisi tulla mukaan  :wink:

Aikataulusta: Tarkempi aikataulu valmistuu kunhan lopullinen osallistujamäärä on tiedossa, mutta joka tapauksessa kilpailut alkavat klo 12:00 ilmoittautumisella ja jo heti 12:15 aloitamme ajakokouksen. Kauppakeskuksen infon mukaan parkkihalli aukeaa noin klo 11:45, eli paikalle kannattaa tulla ajoissa. Päivä tulee näillä näkymin venymään iltaan asti, yli kahdeksaan, mikä on valitettavaa pidemmältä tulevien kannalta, mutta aikaisempi aloitus olisi tullut kohtuuttoman kalliiksi.

Jatkoa ajatellen pyrimme neuvottelemaan vartiointiliikkeen kanssa suoraan josko saisimme sovittua kauppakeskuksen aukioloaikojen ulkopuolisen vartioinnin kannatusmielessä edes edullisemmin, jos ei sitten aivan ilmaiseksi.
Old fart

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Kilpailukutsu "Hobbylinna Indoor Challenge I" 14.12.
« Vastaus #29 : 11.12.08 - klo: 18.06 »
HUOM!

Kilpailut alkavat klo 12:00 ilmoittautumisella ja jo heti 12:15 aloitamme ajakokouksen. Kauppakeskuksen infon mukaan parkkihalli aukeaa noin klo 11:45, eli paikalle kannattaa tulla ajoissa.

Mukavan osanottajamäärän johdosta pyydän kilpailijoita ottamaan mukaansa mekkauspöytiä ja tuoleja sekä jatkojohtoja. Kaikkia näitä on Lippiksessä tarjolla talon puolesta, mutta niitä ei riitä kaikille.

Flying Calacucco