Kalenteriin linkitetyt tapahtumat

  • FinTrack Tour III / Riihimäki: 21.03.09 - 22.03.09
  • FinTrack Tour IV / Laukaa: 18.04.09 - 19.04.09
  • FinTrack Tour V / Hyvinkää: 09.05.09
  • FinTrack Tour VI / Raisio: 06.06.09
  • FinTrack Tour VII / Kuusankosk: 11.07.09
  • FinTrack Tour VIII / Laukaa: 08.08.09

Kirjoittaja Aihe: FinTrack Tour 2009 Ohjeisto  (Luettu 7115 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
FinTrack Tour 2009 Ohjeisto
« : 22.12.08 - klo: 16.18 »
FinTrack Tour 2009 –ohjeisto
TSM-10, TSP-10, TSS-10, C-12

Päivitetty 22.12.2008
 
1   Osakilpailut ja yhteyshenkilöt

FinTrack Tour 2009 –sarja muodostuu touring-luokissa neljästä talvi- ja neljästä kesäosakilpailusta. C-12 –luokassa ajetaan 4 osakilpailua talvella.

1.1   FinTrack Tour talviosakilpailut

FTT I 24.-25.1.   
Kymen pienoisautokerho
Yhteyshenkilö: Kalle Lehto, kymenpienoisautokerho (a) gmail.com
Tuomariston puheenjohtaja: Heikki Helin

FTT II 21.-22.2.   
Oulun urheiluautoilijat
Yhteyshenkilö: Vesa Yli, vesa_yli (a) hotmail.com
Tuomariston puheenjohtaja: Seppo Kankainen

FTT III 21.-22.3.   
Riihimäen urheiluautoilijat
Yhteyshenkilö: Toni Latvio, info (a) rcpiste.pp.fi
Tuomariston puheenjohtaja: Lasse Hiltunen

FTT IV 18.-19.4.   
Laukaan Moottorimiehet
Yhteyshenkilö: Pentti Minkkinen, pentti.minkkinen (a) luukku.com
Tuomariston puheenjohtaja: Jussi Luopajärvi


1.2   FinTrack Tour kesäosakilpailut

FTT V  9.5.      
Riihimäen urheiluautoilijat
Yhteyshenkilö: Toni Latvio, info (a) rcpiste.pp.fi
Tuomariston puheenjohtaja: Heikki Helin

FTT VI 6.6.      
Raision seurakunnan RC-autokerho
Yhteyshenkilö: Lasse Hiltunen, lasse.hiltunen (a) stxeurope.com
Tuomariston puheenjohtaja: Jari Salminen

FTT VII 11.7.   
Kymen pienoisautokerho
Yhteyshenkilö: Kalle Lehto, kymenpienoisautokerho (a) gmail.com
Tuomariston puheenjohtaja: Olli Andersson

FTT VIII 8.8.   
Laukaan Moottorimiehet
Yhteyshenkilö: Pentti Minkkinen, pentti.minkkinen (a) luukku.com
Tuomariston puheenjohtaja: Tony Raikas


1.3   FinTrack Tour –yhteyshenkilö

Sarjan yhteyshenkilönä toimii Kalle Lehto
eMail: kalle.lehto (a) gmail.com
puh: 040 728 6533
 

2   Ajettavat luokat

TSM-10 (Touring Saloon Modified) avoin Suomen Mestaruus -sarja
TSP-10 (Touring Saloon ProStock) FinTrack -sarja
TSS-10 (Touring Saloon Stock) Nuorten Mestaruus –sarja alle 18–vuotiaille.
C-12  avoin Suomen Mestaruus -sarja

Tämä sarja ja sen osakilpailut järjestetään AKK-Motorsport ry:n luvalla, Autourheilun Sääntökirja 2009 ja näiden sarjasääntöjen mukaisesti. Tulkintatapauksissa nämä sarjasäännöt ovat määräävät.

Osanottomaksu on TSM-10 ja C-12 -luokissa 25 €, TSP-10 ja TSS-10 luokissa 20 €. Kilpailijalla ei ole oikeutta vaihtaa alempaan luokkaa kesken sarjan. Eli luokasta TSM-10 ei saa vaihtaa luokkiin TSP-10 tai TSS-10, ja luokasta TSP-10 ei saa vaihtaa luokkaan TSS-10. Muut luokkavaihdokset ovat mahdollisia. TSP-10 ja TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset sääntökirjan mukaisesti.

Lisäluokkien ajaminen aikataulullisista syistä on ilman erillistä lupaa sarjan yhteyshenkilöltä kielletty.


3   Ilmoittautuminen

Osakilpailujen virallinen ilmoittautumisaika päättyy perjantaina viikkoa ennen varsinaista kilpailupäivää. Ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa nimi, seura, osoite,  puhelinnumero/sähköpostiosoite, lisenssinumero, luokka, kilpailijanumero, vähintään neljä 27 MHz tai 40 MHz taajuutta (tai 2,4 GHz) sekä henkilökohtaisen transponderin numero mikäli mahdollista. Alle 18 vuotiailla kilpailijoilla tulee olla huoltaja ja ilmoittautumisen yhteydessä tulee  ilmoittaa myös huoltajan nimi ja huoltajalisenssin numero. Ilmoittautuminen kilpailupaikalla voidaan aloittaa jo kilpailua edeltävänä iltana mikäli järjestäjä näin päättää. Ilmoittautumismaksu maksetaan kilpailupaikalla. Jälki-ilmoittautumismaksu on 40 € kaikissa luokissa.

Mikäli uusi ilmoittautumismaksujärjestelmä valmistuu, siirrytään kaudella mahdollisesti ilmoittautumisten ennakkomaksuun.


4   Kilpailuformaatti

Kilpailu aloitetaan klo 8:00

• 2 ohjattua harjoitusta
• 4 alkueräkierrosta
• 3 x A-finaalit, 2 x muut finaalit

Vähintään jälkimmäinen ohjattu harjoitus tulee ajaa transpondereilla, mutta molemmat ohjatut harjoitukset suositellaan ajettavaksi transpondereilla.


4.1   Talvella

Talvella luokat on jaettu kahdelle päivälle. Lauantaina ajetaan C-12 ja TSS-10 ja sunnuntaina TSM-10 ja TSP-10. Suurin alkueräryhmien määrä päivää kohden on kahdeksan. Rajan ylittyessä vähennetään yksi alkueräkierros. Perjantaina ei ole vapaata harjoitusta. Lauantain kilpailun jälkeen aikataulun salliessa järjestetään vapaa harjoitus TSM-10 ja TSP-10 -luokille.

 
Sisällä kaikissa luokissa finaalipaikat (alkuerätulokset) määräytyvät parhaan tuloksen (EFRA “Fastest Time”) mukaan.


4.2   Kesällä

FTT–kilpailupäivä on lauantai, jolloin ajetaan luokat TSM-10, TSP-10 ja TSS-10. Suurin alkueräryhmien määrä on yhdeksän. Rajan ylittyessä vähennetään yksi alkueräkierros.

Kesällä kaikissa luokissa finaalipaikat (alkuerätulokset) määräytyvät seuraavasti:

Jos ajetaan 4 alkueräkierrosta
-   pistelasku 2/4 (EFRA “Round by Round”)

Jos ajetaan 3 alkueräkierrosta
- paras tulos (EFRA “Fastest Time”)

Eri alkuerätavat on esitelty sääntökirjan kohdassa 3.6.2.


4.3   Lähetystapa

Alkueriin autot ryhmitetään riviin järjestäjän määräämään paikkaan lähtöjärjestyksen  mukaisesti. Autot lähetetään erään lähtöjärjestyksen mukaisesti yksitellen lipulla tai kuulutuksella. Lähtöjärjestys ensimmäisellä eräkierroksella on erälistojen järjestys (FTT Ranking). Seuraaviin eriin lähdetään parhaan ajetun tuloksen mukaisella järjestyksellä.

Finaalilähetys tapahtuu lipulla / äänimerkillä. Finaalien lähetystapa: Lippu ylhäällä 30 s lähtöön, lippu vaakatasossa 15 s lähtöön, lippu laskee maahan, lähtökäsky äänimerkillä (lippu jää edelleen maahan). Myös laskentaohjelman automaattista äänilähetystä voidaan käyttää. Finaaleissa lähtöruutujen väli pitää olla vähintään 3 metriä. Finaalien lähtöpaikat tulee olla merkittynä rataan (tai radan reunaan) ennen kilpailun alkua. Lähetystapa ja lähtöruudut tulee esitellä kilpailijoille ajajakokouksessa ennen kilpailun alkua.


5   Kilpailunumerot

Numerot sijoitetaan touring-luokissa auton molempiin kylkiin etu- tai takaoveen ja C-12 luokassa molempiin kylkiin sekä auton keulaan.

Osoitteesta http://www.autourheilu.fi/lajit/pienoisautoilu/fintraktour/ löytyy sääntöjen mukaiset numeropohjat. Numeroiden koko määräytyy seuraavasti:
- Touringluokissa numerot tulostetaan 1 sivu / A4-arkki
- C-12-luokassa numerot tulostetaan 2 sivua / A4-arkki

Numeroiden mustat kehysviivat on jätettävä näkyviin. Jokaiselle kilpailijalle jaetaan 6 numerotarraa hänen osallistuessa ensimmäiseen kilpailuunsa. Lisänumeroita voi tulostaa tai teettää itse edellämainittujen ohjeiden mukaisesti.

Lista kilpailijanumeroista löytyy ohjeiston liitteestä 1 ja listaa pitää yllä sarjan yhteyshenkilö. Uudet kilpailijat ja luokkaa vaihtaneet anovat kilpailijanumeronsa ennen kilpailuun ilmoittautumista sarjan yhteyshenkilöltä.

 
6   Katsastus

Kilpailulle tulee olla nimettynä katsastuspäällikkö ja hänen apunaan tulee olla riittävästi avustavia henkilöitä riittävän katsastuksen suorittamiseksi (suositus kaksi henkilöä). Kilpailijalla tulee olla oikeus tarkastuttaa autonsa laillisuus ennen erää sekä pakollinen jälkikatsastus erän jälkeen. Auto ja radiolaitteet tulee aina olla sääntöjenmukaiset.

Auto on tuotava erän jälkeen katsastukseen. Mikäli autoa ei tuoda katsatukseen on rangaistuksena parhaan alkuerätuloksen/pisteiden menetys.

Seuraavia kohteita tulee tarkkailla autoista kilpailun aikana katsastuspäällikön harkinnan mukaan: paino, korkeus, leveys, siiven koko, korin tyyppi, renkaiden merkinnät sekä akkukennojen laillisuus.

C-12 -luokassa auton maavara (min. 3 mm) tarkastetaan ennen jokaista erää.

Mikäli kilpailijan auto on erän jälkeen sääntöjenvastainen tulee kyseinen alkuerä-/finaalitulos hylätä ko. kilpailijalta. Rengasmerkintöjen puuttuessa kilpailijan kyseinen erä hylätään sekä ajetut renkaat merkitään sääntöjenmukaisesti, mikäli kilpailija on jo merkkauttanut kaikki renkaansa, niin silloin kilpailijan paras alkuerä-/finaalitulos hylätään ja renkaita ei merkata. Riippuen vilpin vakavuudesta asia lähetetään AKK:n käsiteltäväksi, joka päättää asianmukaisista seuraamuksista.

Kaikissa kilpailuissa käytetään samaa katsastusvälineistöä.


6.1   Lisäykset sääntökirjan tietoihin

Tourinluokkien renkaat

Talvella sallittu rengas on valmiiksi liimattu DHI “Sorex 28R glued on JB wheels with JB foam inserts”. Kilpailuissa sallituissa rengasseteissä on oltava tehtaalla liimatut “FinTrack Tour” -tarrat vanteen sisäpuolella.
Maahantuoja: RC Point Oy

Kesällä käytetään valmiiksi liimattuja rengassettejä
-   kuivalla LRP VTEC 27R 24 mm (tuotenumero #65052)
-   märällä LRP VTEC Dunlop D20 Radial (tuotenumero #65055)

Valmiiksi liimattujen rengassettien vanteiden muokkaaminen kielletty (renkaan pinnan hiominen sallittu).

Painorajat

TSM-10 –luokassa painoraja EFRAn sääntöjen mukaan min. 1400 g (TSP-10 ja TSS-10 min. 1425 g). C-12 luokassa min. 800 g. Painot sisältävät ponderin.

Korilistat

EFRA-korilistat on esitetty liitteissä 3 ja 4. TSM-10 luokka vaihtaa kesäkaudeksi keväällä julkaistavan EFRA-listan mukaisiin koreihin.

Touring siivet

Touring-luokissa siiven maksimileveys on 190 mm. Sivulta katsottaessa siiven sivulevyineen on mahduttava 25 mm x 40 mm suorakaiteen sisään.

TSS ja TSP-10 moottorit

Tarkennus sääntöihin: Moottorien muokkaaminen kielletty, lukuunottamatta laakerien vaihtoa ja päätykappaleen (autoon kiinnittyvä osa) reijittämistä.

Kesäkaudella kilpailijan käyttäessä LiPo-akkuja on ainoat sallitut moottorit seuraavat:

TSP-10:
CS Super Sport Brushless Motor 10,5T
- Valmistajan osanumero: C110304
GM PRO STOCK 10,5T STAR W. ANT.
- Valmistajan osanumero: 97290

TSS-10:
CS Super Sport Brushless Motor 17,5T
- Valmistajan osanumero: C110305
Speed Passion Ultra Sportsman Stock - 17,5T
- Valmistajan osanumero: SPF175

Moottorien muokkaus laakerien vaihtoa lukuunottamatta kielletty!

NiMH-kennoilla ajettaessa vanhat moottorisäännöt (8.5T ja 13.5T) ovat vielä voimassa.

LiPo-akut

Kesäkaudella sallitaan LiPo-akkujen käyttö kaikissa luokissa. Tarkemmat säännöt koskien LiPo-akkuja löytyy liitteestä 5.



6.2   Renkaiden merkkaus

Touring-luokissa kilpailijalle annetaan ilmoittautumisen yhteydessä tarvittava määrä rengastarroja, jotka kilpailija saa kiinnittää valitsemiinsa renkaisiin. Kun kilpailija haluaa hyväksyttää tietyn renkaan tulee hänen käydä katsastuksessa merkkaamassa rengas sinetillä renkaan ja vanteen saumaan sekä yhdellä sinetillä rengastarran ja vanteen päälle. Renkaat tulee merkitä ennen ajoa.

Sallitut rengasmäärät (kpl) yhtä kilpailua kohti
Luokka    kuiva/sisä    sade
TSM-10        8           4
TSP-10        4           4
TSS-10        4           4



6.3   Ympäristö

Kilpailun järjestäjän tulee hankkia kilpailualueelle pattereiden/akkujen sekä öljyn keräyspiste.


7   Tuloslaskenta

Kilpailulla tulee olla nimetty tuloslaskentapäällikkö ja hänen apunaan on oltava riittävä määrä avustavia henkilöitä (suositus kaksi avustavaa henkilöä). Kilpailuissa on suositeltavaa olla mahdollisuus ns. ”personal transpondereiden” käyttämiseen. Tuloslaskentapäällikön tulee varata riittävästi resursseja erätulosten kuljetukseen ilmoitustaululle sekä finaalitulosten laskemiseen. Kilpailukutsussa on mainittava, mikäli kilpailussa käytetään lainattavia tai vuokrattavia personal transpondereita. Mikäli ponderivuokraa peritään on sen suuruus 5 eur/ponderi.


7.1   Lopputulokset

Kilpailun lopputuloksista tulee näkyä vähintään sijoitus, kilpailijanumero, nimi, seura, finaalisijoitukset sekä yhteispisteet finaaleista. Kaikkien luokkien lopputulokset toimitetaan  sarjan yhteyshenkilölle ja SM-luokkien (C-12 ja TSM-10) tulokset AKK:n Ralf Petterssonille ralf (a) pettersson.as


8   Tuomarointi

Kilpailuerien tuomarointi tapahtuu kilpailunjohtajan, tuomariston sekä ratatuomareiden toimesta. Vastuualueet tulee jakaa ensimmäisessä tuomariston kokouksessa. Ajajakokouksessa tulee esitellä ratatuomarit sekä vastuualueet.


8.1   Ratatuomarit

Ratatuomarit valitaan kilpailijoiden, huoltajien tai ulkopuolisten henkilöiden joukosta. Ratatuomarilla tulee olla lisenssi. Jokaisessa erässä (myös  finaalit) täytyy olla vähintään yksi ratatuomari. Varsinaiset tuomarit kutsuvat ratatuomarit  lyhyeen ”linjakokoukseen” ennen alkuerien alkua, missä kerrataan ratatuomareiden tehtävät, sovitaan mm. erityiset tarkkailtavat kohteet, yhtenäiset rangaistuskäytännöt yms.


8.2   Tuomarointi

Sääntökirjassa mainittujen asioiden lisäksi tulee huomioida seuraavaa:

1. Väärään suuntaan ajo (ei kolarista johtuva sinkoutuminen) kilpailuerän aikana: Liputus pois erästä.

2. Tilan antaminen: Nopeammalle (alkuerissä parempaa tulosta ajavalle ja finaalissa kierroksella ohittavalle) kilpailijalle on annettava tilaa nopeamman ajoa häiritsemättä. Tilan antamatta jättämisestä rangaistaan stop and go -rangaistuksella ja jos tilanne on tahallinen niin lisäksi annetaan estäjälle varoitus.

3. Lähitilanteessa (ns. hiostaessa) peräänajo: Lievässä tapauksessa jos odottaa ja antaa kärsineen osapuolen mennä edelle ei anneta rangaistusta, mikäli edellä oleva ei päästä kärsinyttä osapuolta edelle, niin rangaistukseksi annetaan stop and go. Kilpailun johto kirjaa myös "hiostustilanteen" ajorikkeet muistiin. Jos kilpailijan tai kilpailijoiden häiritseminen (toistuva häirintä) vastaavanlaisella ajolla jatkuu, tuomitaan päälleajajalle stop and go -rangaistus siitä huolimatta että hän antaisi tilaa kolhitulle.

4. Vaarallinen ja toisia haittaava ajotapa on kielletty. Tahallinen kiilaaminen radan reunaa kohti, mutkittelu puolelta toiselle, päälleajo tms. ovat ankarasti kiellettyjä. Rangaistuksena stop and go sekä tahallisuudesta ja virheen toistamisesta ja törkeydestä riippuen tuomariston harkinnan mukaan kilpailusta sulkeminen.

5. Kilpailun johtaja / ratatuomarit valvoo kärkikuljettajien (+ muut nopeammat) etenemistä ja hoitaa, että tilaa on ajaa omaa suoritusta alkuerissä.

6. Nostovuorosta pois jäänti -> paras alkuerätulos tai finaalisijoitus hylätään.

7. Varaslähdön tuomitseminen on ainoastaan lähettävän tuomarin käsissä.

8.   Radalle paluu ilman kolhimista.

Näitä asioita pitää painottaa ajajakokouksessa ja tuomariston kokouksessa.


9   Palkinnot

Sarjan jokaisessa osakilpailussa palkitaan luokissa C-12, TSM-10 ja TSP-10 A-finaalin kuusi (6) parasta, B-finaalin kolme (3) parasta sekä seuraavien finaalien voittaja muisto- tai esinepalkinnoin. TSS-10 luokassa palkitaan kaikki kilpailijat muisto- tai esinepalkinnoin.

Jokaisesta osallistumisesta maksetaan sarjan yhteispalkintoihin 1 €. Sarjan yhteyshenkilö hankkii sarjapalkinnot, jotka jaetaan viimeisessä osakilpailussa. Sarjan yhteyshenkilö kerää palkintorahat kauden lopulla. Sarjapalkinnot jaetaan viimeisen kilpailun yhteydessä.

Lisäksi kauden päätyttyä AKK-Motorsport ry palkitsee mitaligaalassaan luokkien C-12 ja TSM-10 yhteispisteiden kolme (3) parasta SM-mitalein.

Ensimmäistä kautta luokassaan ajavat kilpailijat kilpailevat Vuoden Tulokkaan tittelistä ja kiertopalkinnosta. Palkinnot jaetaan sarjapisteiden mukaisesti.


10   Sarjapisteet

Touring-luokissa ajetaan neljä osakilpailua talvella sekä neljä osakilpailua kesällä, joista lasketaan mukaan pisteisiin 3+3 kilpailua. C-12 luokassa lasketaan mukaan 3:n osakilpailun pisteet.
 
TSM-10 ja C-12 SM-osakilpailuissa jaetaan SM-pisteitä, mikäli ko. osakilpailun kyseiseen luokkaan on hyväksytty vähintään 15 kilpailijaa. Luokassa jaetaan SM-arvo, jos ko. luokan sarjan vähintään puolet osakilpailuista täyttää kyseisen miniosallistujamäärä vaatimuksen.

TSP-10 ja TSS-10 –luokkien osakilpailuissa jaetaan sarjapisteita, mikäli ko. osakilpailun kyseiseen luokkaan on hyväksytty vähintään 10 kilpailijaa.

Jokaisesta osakilpailusta jaetaan pisteitä seuraavasti:


       
11   Kilpailijoiden jako alkueräryhmiin

Maksimissaan 10 (TSM-10, TSP-10 ja C-12) tai 8 (TSS-10)  kuljettajaa/alkueräryhmä. HUOM! Radat tulee rakentaa siten, että tuo mainittu maksimimäärä autoja on mahdollista sijoittaa eriin.

Kuljettajat jaetaan alkueräryhmiin FTT Ranking –listan mukaisessa järjestyksessä. Sarjan yhteyshenkilö toimittaa listan järjestäjälle ennen kilpailuita. Kilpailunjärjestäjä voi kilpailun valvojan ja luokkayhteyshenkilön luvalla tehdä yksittäisiä poikkeuksia erälistoihin.

Vapaa harjoittelu ajetaan alkueräryhmittäin, jolloin varsinaista eräharjoitusta ei enää ajeta. Mahdolliset radiohäiriöt selvitetään 1. ja 2. vapaaharjoituksen aikana. Kuljettajat jaetaan finaaleihin oheisen kaavion mukaan.
 
Kuljettajien jako finaaleihin



Liitteet

Liite 1   Kilpailijanumerolista
Liite 2   Harjattomat sähkömoottorit
Liite 3   1/12 korilista
Liite 4   EFRA 1/10 korilista
Liite 5 LiPo-akut

* * *

Edit 5.1.2009: C-12 korilistaa päivitetty
Edit 7.1.2009: Korjattu kirjoitusvirheitä
Edit 12.1.2009: Laukaan kesäkisan päivämäärä korjattu
Edit 26.3.2009: Lisätty Liite 5
Edit 27.3.2009: Lisätty kesän "LiPo-moottorisäännöt" kohtaan 6.1
Edit 4.5.2009: Tarkennettu LiPoihin liittyviä sääntöjä kohdassa 6.1
« Viimeksi muokattu: 18.11.09 - klo: 14.21 kirjoittanut Heuli »

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2009 Ohjeisto
« Vastaus #1 : 22.12.08 - klo: 16.21 »
FinTrack Tour 2009 Ohjeisto
LIITE 1 - Kilpailijanumerolista


Uudet kilpailijat:
Kilpailu numero anotaan sarjan yhteyshenkilöltä. Ilmoita nimi, seura ja luokka. Yhteystiedot löytyvät FTT 2008 ohjeistosta.

Vanhat kilpailijat:
Ilmoita, jos olet vaihtanut/vaihtamassa luokaa tai seuraa.

TSM-10
1   Trzaska Sebastian     Jkl SRK
2   Kutvonen Viljami      UAU
3   Rytsy Teemu           LMM
4   Ahoniemi Simo         HyUA
5   Minkkinen Joni        LMM
6   Andersson Christer    MMRc
7   Lehto Kalle           KyPak
8   Teponoja Miko         TamUA
9   Ahoniemi Sakke        HyUA
10  Kuusinen Matias       UAU
11  Kyykkä Ari-Pekka      EPUA
12  Lukkari Harri         MMRc
13  Laurila Otto          RiiUA
14  Helin Pauli           TamUA
15  Yli Vesa              OUA
16  Mairue Tomi           SRC
17  Heinonen ari          UAU
18  Södergård Kenneth     EPUA
19  Holsti Joonas         UAU
20  Hiltunen Joni         TUA
21  Mäkinen Veini         JärvSRK
22  Koivula Pekka         TamUA
23  Salminen Marko        RiiUA
24  Vehniäinen Panu       ÄkiUA
25  Pihl Olev             EST
26  Luman Priit           EST
27  Mäkelin Iina          KyPak
28  Niinivirta Toni       MMRc
29  Quagraine Joseph      UAU
30  Vuokila Atte          OUA
31  Vähäkangas Oskari     OUA
32  Laptev Ivan           RUS
33  Nyrhinen Juha         EPUA
34  Huhtala Jukka-Pekka   EPUA
35  Rintamäki Tatu        EPUA
36  Kutter Aare           EST
37  Hautanen Lauri        EPUA
38  Hovi Jani             HyUA
39  Kähkönen Jesse        HyUA
40  Kupari Tero           LohUA
41  Laurila Miika         OUA
42  Rönnqvist Risto       JärvSRK
43  Pitkä Nikke           RiiUA
44  Rinne Miika           SuSeKa
45  Mustonen Jarkko       UAU
46  Kivijärvi Antero      UAU
47  Leino Teemu           UAU
48  Rönnqvist Ville       JärvSRK
49  Levänen Juho          RiiUA
50  Salmén Henry          LahUA
51  Erkkilä Taneli        FED
52  Poutiainen August     TUA


TSP-10
1   Laurila Miika         OUA
2   Myöhänen Tomi         UAU
3   Salmén Henry          LahUA
4   Mustonen Jarkko       UAU
5   Kalves Tom            TamUA
6   Koskinen Risto        TamUA
7   Korvenmaa Matti       MikUA
8   Lindvall Niko         UAU
9   Neirola Jussi         EPUA
10  Salmela Sami          UAU
11  Lehtojärvi Jethro     TUA
12  Konoila Jyri          UAU
13  Wikstén Tommi         UAU
14  Kaasinen Aleksi       UAU
15  Haapsaari Sami        TUA
16  Södergård Björn       VUA
17  Hiltunen Joni         TUA
18  Mänty Mika            OUA
19  Valtanen Janne        OUA
20  Takkinen Sami         LahUA
21  Heinonen Arto         UAU
22  Kulkas Juho           UAU
23  Nyrhinen Juha         EPUA
24  Lindeman Tero         LMM
25  Jokinen Santeri       KyPak
26  Kiiski Janne          RiiUA
27  Häkämies Jukka        LohUA
28  Pulli Jomi            KyPak
29  Vähäkuopus Marko      OUA
30  Naumov Alexandr       RUS
31  Egorov Alexey         RUS
32  Seppälä Jani          OUA
33  Bloigu Risto          OUA
34  Keränen Timo          LahUA
35  Mäkinen Mikko         VMF
36  Penttinen Jukka       LahUA
37  Kaasinen Harri        UAU
38  Lehto Jyrki           ATAK/UA
39  Karpov Vitaly         RUS
40  Jansson Kai           KyPak
41  Laakso Touko          TamUA
42  Anttonen Mika         OUA
43  Seppälä Markku        UAU
44  Lappi Ari             MMRc
45  Karvanen Teemu        SaiKart
46  Hovi Jani             HyUA
47  Nordman Sten          Keimola FK-K
48  Iivonen Matti         KyPak
49  Martynenko Boris      RUS
50  Peltomaa Harri        TamUA
51  Haapaharju Kim        EPUA
52  Eklund Marko          TamUA
53  Aulin Lauri           ATAK/UA
54  Rahko Toni            LohUA
55  Ahola Henri           KyPak
56  Hölttä Matti          UAU
57  Minkkinen Pentti      LMM
58  Vuorenmaa Niko        RiiUA
59  Sojakka Thomas        UAU
60  Hyppönen Ville        UAU
61  Valkola Jari          UAU
62  Rintala Juha          EPUA
63  Pyörre Petri          LahUA
64  Kerola Jukka          OUA
65  Södergård Kenneth     EPUA
66  Tsistovski Mihail     LahUA
67  Haug Risto            EST
68  Huurre Jasse          TUA
69  Mäläskä Mika          LohUA
70  Ahola Jari            UAU
71  Ilvessalo Lasse       UAU


TSS-10
1   Kerola Jukka          OUA
2   Luukkonen Eetu        MMRc
3   Niinivirta Toni       MMRc
4   Salmela Karri         UAU
5   Rönnqvist Ville       MMRc
6   Kauppinen Petteri     RiiUA
7   Suni Joni             MMRc
8   Pitkä Nikke           RiiUA
9   Valander Joel         RiiUA
10  Louhi Jaakko          TUA
11  Salo Lassi            RiiUA
12  Pohjalainen Jani      SaiKart
13  Möller Mikko          UAU
14  Kallio Jesse          SaiKart
15  Mustonen Jere         OUA
16  Poutiainen August     TUA
17  Savolainen Anssi      TUA
18  Kesseli Samuli        RiiUA
19  Taimioja Veli-Pekka   KyPak
20  Sampo Tommi           Jkl srk
21  Karsikko Jukka        OUA
22  Latvanen Markus       EPUA
23  Lahtinen Joona        KyPak
24  Konoila Ville         UAU
25  Malinen Lauri         LahUA
26  Ahola Juha            LahUA
27  Oksanen Joonas        LahUA
28  Rantala Jarkko        KyPak
29  Rantala Miika         KyPak
30  Kanniainen Antti      OUA
31  Hujanen Niko          LMM
32  Koliseva Otto         LMM
33  Lehtonen Atte         LMM
34  Vehkomäki Taneli      RSRK


C-12
1   Ahoniemi Simo         HyUA
2   Saarinen Teemu        HyUA
3   Yli Vesa              OUA
4   Raikas Tony           KyPak
5   Mustonen Jarkko       UAU
6   Heinonen Ari          UAU
7   Mänty Mika            OUA
8   Penttinen Jukka       LahUA
9   Minkkinen Joni        LMM
10  Kutvonen Viljami      UAU
11  Kuusinen Matias       UAU
12  Mäkinen Veini         JärvSRK
13  Hovi Jani             HyUA
14  Salmén Henry          LahUA
15  Kähkönen Jesse        SRC
16  Heinonen Arto         UAU
17  Salmela Sami          UAU
18  Munck Sami            TamUA
19  Putkonen Niko         TamUA
20  Bloigu Risto          OUA
21  Korvenmaa Matti       MikUA
22  Laurila Miika         OUA
23  Harmokivi Satu        LahUA
24  Kaukovalta Miika      JärvSRK
25  Vähäkuopus Marko      OUA
26  Vehniäinen Panu       ÄkiUA
27  Vuokila Atte          OUA
28  Siltanen Jarno        Jkl SRK
29  Mäkinen Mikko         VMF
30  Iivonen Matti         KyPak
31  Heikkilä Pekka        MäntsMK
32  Lappi Ari             MMRc
33  Tsistovski Mihail     LahUA
34  Vähäkangas Oskari     OUA
35  Fager Carl-Magnus     UAU
36  Lindvall Niko         UAU
37  Niinivirta Toni       MMRc
38  Holsti Joonas         UAU
39  Ahoniemi Sakke        HyUA
40  Andersson Christer    MMRc
41  Leino Teemu           UAU
42  Levänen Juho          RiiUA
43  Laptev Ivan           RUS
44  Kerola Jukka          OUA
45  Salminen Ari          RiiUA
46  Vuorenmaa Niko        RiiUA
47  Kivijärvi Antero      UAU
48  Koivula Pekka         TamUA
49  Rinne Miika           SuSeKa


Luokissaan uudet kisaajat kursivoituina.
« Viimeksi muokattu: 03.08.09 - klo: 16.28 kirjoittanut Mr Cale »

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2009 Ohjeisto
« Vastaus #2 : 22.12.08 - klo: 16.24 »
FinTrack Tour 2009 Ohjeisto
LIITE 2 - Harjattomat sähkömoottorit



EFRA Brushless motor
Suom. J. Luopajärvi
Päivittänyt kaudelle 2007 K. Lehto

HARJATTOMAT SÄHKÖMOOTTORIT:

Harjattoman moottorin yleinen määritelmä:

a) Sekä sensoreilla että ilman olevat moottorit ovat sallittuja.

b) Moottori täytyy olla uudelleen rakennettavissa. Kuulalaakerit ovat sallittu.

c) Mikäli moottori toimii sensoreiden avulla:

- Moottorin tulee käyttää kuusi nastaista JST ZH liitintä mallinumeroltaan ZHR-6 tai SZH-002T-P0.5, joka on sopiva 26-28 awg mitoitetuille johdoille.

Johdin järjestys tulee olla seuraava:
Nasta #1 - Musta johdin: maapotentiaali
Nasta #2 - oranssi johdin: vaihe C
Nasta #3 - valkoinen johdin: vaihe B
Nasta #4 - vihreä johdin: vaihe A
Nasta #5 - sininen johdin: lämpötila-anturi, 10k termistori maapotentiaalin suhteen
Nasta #6 - punainen johdin + 5.0 VDC +/- 10%.

Yhteensopivan nopeudensäätimen täytyy käyttää kuusi nastaista JST:n naarasliitintä osanumeroltaan X-6B-ZR-SMX-TF (missä X merkitsee liittimen tyyppiä), tai vastaavaa.

- Virtaliitin tulee olla selkeästi merkattuna kirjaimilla A, B, C.
Kirjain A vaiheelle A
Kirjain B vaiheelle B
Kirjain C vaiheelle C

d) `05` kokoisen moottorin määritelmä:
Kannu:
Suurin sallittu halkaisija on 36.02mm mitattuna kohdasta, joka antaa suurimman halkaisijan, juotoskorvakkeita tai johtoja ei mittauksessa oteta huomioon. Pienin sallittu halkaisija on 34.00mm mitattuna kohdasta, joka antaa pienimmän halkaisijan, juotoskorvakkeita tai johtoja ei mittauksessa oteta huomioon. Suurin sallittu pituus on 53.00mm mitattuna moottorin kiinnitys tasosta päädyn uloimmaiseen kohtaan, juotoskorvakkeita, johtoja tai valmistajan merkintöjä ei oteta huomioon. Pienin sallittu pituus on 50.00mm mitattuna moottorin kiinnitys tasosta päädyn uloimmaiseen kohtaan, juotoskorvakkeita, johtoja tai valmistajan merkintöjä ei oteta huomioon. Moottorin kiinnitys reiät tulee olla 25,0 - 25.4 mm etäisyydellä toisistaan moottorin keskilinjan suhteen.

Staattori:
Staattorin vähimmäispituus on 19.30mm ja enimmäispituus 21.00mm. Sisähalkaisijan pitää olla vähintään 12.50mm ja enintään 16.00mm.Jos staattori muodostetaan levyjen avulla, täytyy sen kuitenkin olla yhtenäinen. Levyjen tulee olla toisissaan suoraan kiinni, kaikki väliaineet levyjen välissä ovat kiellettyjä. Levyjen paksuus on 0.35 +/- 0.05mm. Kaikki levyt tulee olla samaa materiaalia.

Käämitys:
Ainoastaan kolmihaaraiset staattorit ovat sallittuja. Käämitysten tulee olla tähti- tai delta-mallisia. Ainoastaan pyöreä kuparijohdin on sallittu. Kierrosmäärää ei ole rajoitettu.

Roottori:
Akselin halkaisijan tulee olla 0.125 tuumaa (3.175mm). Ainoastaan yksiosaiset Neodyymi- tai Ferriittimagneetit ovat sallittuja. Magneetilla saa olla vain kaksi magneettista napaa. Magneetin pituus tulee olla vähintään 23.00mm ja enintään 27.00mm. Magneetin halkaisijan täytyy olla vähintään 12,00 mm ja enintään 15.50 mm.

e) Kaikissa moottoreissa täytyy olla alkuperäisen valmistajan logo tai nimi leimattuna.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2009 Ohjeisto
« Vastaus #3 : 22.12.08 - klo: 16.26 »
FinTrack Tour 2009 Ohjeisto
LIITE 3 - 1:12 korilista


Andys
#8217   Sauber Mercedes

Associated
#3169   Jaguar GTP
#3171   Corvette GTP
#3174   Nissan GTP90

Black Art
#BA001  Audi R10
#BA003  Pacemaker (R10)

Bolink
        Nissan NPT90
        Ferrari WSC
        Buds Nissan NPT90
        Nissan NPT90
#2018   Porsche 962

CEFX
#14501  DBA4 (Reynard 02S)
#14502  Courage Peugeot

Corally
#78100  Nissan GTP (Long)
#78105  Nissan GTP (Short)
#78110  Ferrari WSC (Hot)
#78115  Nissan GTP (Hot)
#78120  Mercedes

CRC
#4160   Courage Peugeot C60 Evo3

Hot Bodies
#12202  Ferrari WSC
#12201  Nissan GTP
#?????  Toyota GT1
#66831  Reynard 02S
#66832  MOORESPEED 908

Kawada
#K071   Sauber

Parma

        Nissan NPT90
#10210  Zytec

Protoform
        Courage C-41 WSC
#1603   Nissan P-35
#1607   LMP Speed 8 ( Bentley )
#1609   Speed 12 GTP ( Bentley )

Yokomo
        MS-2


* * *

Edit 5.1.2009: EFRA 2009 korit lisätty listalle
« Viimeksi muokattu: 05.01.09 - klo: 15.03 kirjoittanut Mr Cale »

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2009 Ohjeisto
« Vastaus #4 : 22.12.08 - klo: 16.28 »
FinTrack Tour 2009 Ohjeisto
LIITE 4 - EFRA 1:10 korilista


Tämän listan mukaiset korit ovat käytössä kaikissa touringluokissa talvikaudella. Kesäkaudella TSM-10 -luokassa sallitaan uuden keväällä julkaistavan EFRA-listan mukaiset korit.

East Coast Bodies Tune
4006   Euro-R
4007   M-Speed 6
4008   IS 250
4009   Evolution-X
4010   320 SI

Frewer
FR29N  Dodge Stratus

GM
93430  Alfa Romeo

HPI
7316   Dodge Stratus
7381   Vauxhall Astra
4013   HB type C
4014   Alfa Romeo 159
4015   Mazda 6
4016   Mazda 6 MPS

Parma International
10124  MG X-20
10089  Alfa Romeo 156
4011   M-Type Mazda 6

Protoform
1427   Dodge Stratus
1429   Vauxhall Vectra
1460   Alfa Romeo 156 2,0
1463   Vauxhall Astra BTCC
1467   MG ZS
1449   Stratus 2,0 (190mm), Protoform
1476   Stratus 3.0 (All Purpose) Protoform
1465   Mazda 6 (190mm) Protoform
4012   Mazda Speed
4017   Mazda Speed 6
 
Slipstream-Trickbits
TB7100 Alfa Romeo

Titan
T600260002 Alfa Romeo 156

Yokomo
ZR-YSB Dodge Stratus Type A
ZR-TCB Toyota Chaser

Rayspeed
RS-26  Honda Accord

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2009 Ohjeisto
« Vastaus #5 : 26.03.09 - klo: 15.32 »
FinTrack Tour 2009 Ohjeisto
LIITE 5 - LiPo-akut

26.3.2009 Pienoisautoilun lajiryhmä



LiPo-akkujen lataussäännöt AKK-Motorsport ry:n alaisissa PA kilpailuissa 2009

1. Käytettävän akun tulee olla kovakuorinen ”hard case” akku (ABS tai muu vastaava materiaali),
   joka on hyväksytty:
     a. EFRA 2009 listalla (päivätty 16.2.2009)
     b. ROAR 2009 listalla (päivätty 26.3.2009)
          i. ROAR 2009 listalla on myös ns. ”soft pack” akkuja, jotka eivät ole sallittuja.

2. Akkukoteloon ei saa tehdä mitään muutoksia. Kotelon tulee olla ehjä ja alkuperäisen muotoinen.

3. Akun pohjassa olevat jalat (tabs) saa lyhentää mikäli ne eivät ole rakenteeltaan ontot.

4. Akut on ladattava standardilla CC/CV (Constant Current/Constant Voltage) -latausohjelmalla
   max 8.40 V jännitteeseen (mittaustoleranssi +/- 0.04 V).

5. Latauksen yhteydessä on käytettävä jännitteen tasaajaa (balanseri). Jännitteen tasaajan tulee
   olla:
     a. Sisäänrakennettu laturiin, jolloin akku kytketään + ja – napojen lisäksi laturin
        tasausliittimeen
     b. tai ulkoinen niissä tapauksissa joissa laturissa ei ole sisäänrakennettua jännitteen
        tasaajaa. Näissä tapauksissa jännitteen tasaajan pitää olla mallia, joka kytketään laturin
        ja akun väliin. Soveltuvia tuotteita ovat:
          i. Graupner LiPo Balancer Plus
         ii. JP EnErG Li-Poly In-Line 2-5 Cell Balancer
        iii. tai vastaava muu kaupallinen tuote.
     c. Jännitteen tasaajat jotka kytketään pelkästään akun tasausliittimeen laturin rinnalle ovat
        kielletty.

6. Akkujen lämmittäminen on kielletty.

7. Akkujen lataus ja säilytys suorassa auringonpaisteessa on kielletty.

8. Akun latausvirta max. 1C (1C = akun yhden kennon kapasiteetti, esim. 5300mAh = 5.3A)

9. Akku tulee sijoittaa latauksen ajaksi käyttöön tarkoitettuun latauspussiin. Soveltuvia tuotteita
   ovat:
     a. Speed Passion Lipo Safe Bag
     b. MaxAmps Lipo Sack
     c. tai vastaava muu kaupallinen tuote.

10. Akkujen sääntöjen vastaisesta latauksesta seuraa välitön hylkäys kilpailusta ilman varoitusta.