Olen hommaamassa ensimmäistä 3d tulostinta.
Onko jotain suosituksia?
Itse olen katsellut:
Malyan m200 (sama kuin monoprice select mini) printteriä hobbykingistä. Arvostelujen mukaan ihan hyvä.
Geeetech prusa i3 pro b, joka on prusa i3:en kopio.
Käsittääkseni ihan hyvä?
Joten kannattaako noita ostaa?
Vai ovatko nuo vain sutta ja p**kaa?
Tämä tulee vähän myöhään, mutta toivottavasti ei liian myöhään...
Mielestäni sopivan tulostimen valinta riippuu ennen kaikkea hankkijan oman osaamisen ja viitseliäisyyden tasosta. Jos on ihan tumpelo mekaniikassa, kolvaamisessa ja etenkin ohjelmistoissa ja niiden opetelussa, niin kannattaa pysyä ns. avaimet käteen valmispaketeissa, kuten esim. Makerbot, Formlabs, ym.
Jos taas osaamista ja uskallusta/kiinnostusta löytyy, niin mielestäni parasta vastinetta rahalle saa, kun ostaa jonkun hyvän kitin ja päivittelee siitä mieleisensä.
Itse en suosittelisi noista välttämättä kumpaakaan. Malyan m200 on aika pieni tulostusalaltaan ja tuosta Geetechistä ei saa kun korkeintaan elektroniikat johonkin projektiin, koska siinä näyttäisi olevan runko akryyliä.
Itse valitsisin varmaan uuden pritterin lähtökohdaksi Tronxy X5S:n.
Myös Alfawise U20, Creality3D Ender 3 pro tai TEVO Tornado vaikuttavat mielestäni ihan hyviä valinnoilta.
Nuo kaikki jäävät alta 300€ toimitettuna.
Kannattaa toki aina muistaa, että 3D tulostaminen ei todellakaan ole yhtä helppoa ja yksinkertaista kuin perinteinen 2D tulostaminen. Itse vertaisin sitä ennemminkin CNC jyrsintään. Pitää osata aika monen alan asioita, jotta saa ylipäätään muuta kuin ärräpäitä ja turhautumista aikaiseksi. Silti ei kannata lannistua. 3D-tulostus harrastuksen parissa opittuja taitoja voi sitten hyödyntää ihan työelämässä tai jopa ammattina/sivutyönä, eli ei se aika ja vaiva todennäköisesti hukkaan mene.