Kirjoittaja Aihe: Omatekoiset osat  (Luettu 238696 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa cvd

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Omatekoiset osat
« Vastaus #180 : 05.11.09 - klo: 20.21 »
Kukas se koneistamaan minulle lipokehyksen alsasta? Alla vähän mallia, mistä kyse. Hyvinkin yksinkertainen ilman hienouksia: http://61.63.55.131/40731/self/2009715185453.jpg Jos kiinnostais värkätä, niin nakkaa privaa.
tlr 22 - db10rr - cr

Poissa Jarzanza

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Omatekoiset osat
« Vastaus #181 : 05.11.09 - klo: 21.07 »
E: viesti väärässä paikassa.
« Viimeksi muokattu: 06.11.09 - klo: 06.39 kirjoittanut Jarzanza »
DEX410r

Poissa Pete_69

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Omatekoiset osat
« Vastaus #182 : 05.11.09 - klo: 21.11 »
en kerinnyt kun vasta pari sivua alusta saakka lukemaan tätä aihetta ja pakko kysyä että ei kai porukalla nyt kotona mitään sellasia vehkeitä oo millä noita palikoita pystyy vääntämään :shocked: eli töissä varmaan väännätte noita? pirun komeita osia on kyllä!! ja sori offtopik.
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Poissa Jarzanza

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Omatekoiset osat
« Vastaus #183 : 06.11.09 - klo: 06.39 »
Töissä ite ainakin vääntelen, olis se mukava jos kotona pystyis tekee  :grin:
DEX410r

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Omatekoiset osat
« Vastaus #184 : 06.11.09 - klo: 07.03 »
Minä ainakin väännän omat osat kotona, ja ihan kaikki, joskus ammattikoululla käyn koneistamassa jotain vaikeampia, missa pitää olla millintarkat reiät tms. Metallia voi helposti koneistaa normaalilla yläjyrsimellä, jossa on PM/HSS/HM (powder metal, pikateräs, kovateräs) terä, laittaa vaan sen säädön niin että se ottaa vaan yhen millin ja antaa mennä,  alumiini in nin pehmyttä, myös pieni 10" vannesaha leikkaa 4mm alua helposti, ja puuterällä   :tongue:. -Sami
Jeps

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Omatekoiset osat
« Vastaus #185 : 06.11.09 - klo: 07.17 »
Kotona ei ole kuin perusjutut mutta kun menee kaverin tallille niin alkaa konetta löytyä, jyrsin, sorvi, vannesaha, hiomakoneet, kylmäpyörösaja TIG, MIG jne.

Ei käy aika pitkäksi kun sinne menee touhuumaan, vielä kun oppisi käyttämään niitä kaikkia värkkejä :tongue:
Kylätason RC-kuski.

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Omatekoiset osat
« Vastaus #186 : 15.11.09 - klo: 15.12 »
Onko joku kiinnostunut tekemään minulle pienen tilaustyön, pitäisi imukaula väsätä mopoon.

Jos luulet omaavasi tarvittavat tiedot ja taidot, lähetä yyveetä.

Ei ole mikään vaikea homma, jos saatte tollasia moottoripukkeja ym. aikaseksi niin tämä on ihan iisi homma.
« Viimeksi muokattu: 18.11.09 - klo: 14.35 kirjoittanut historia »
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa juuttaanjunttura

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Omatekoiset osat
« Vastaus #187 : 28.11.09 - klo: 21.07 »
Voi kuinka cnc jyrsintä kaipaankaan! :evil:
|Tamiya TT-01E|Li-Po|2.4Ghz|6800kv BL| 

Poissa Jarzanza

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Omatekoiset osat
« Vastaus #188 : 29.11.09 - klo: 10.20 »
Sehän on kun tehtaassa tehty... susi. Eipä tosin ollut mittojakaan minkä mukaan olisin tehnyt, ihan täysin improvisoitu käkätys ja mitat.

Slashiin ESCin/tuuletimen teline
DEX410r

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Omatekoiset osat
« Vastaus #189 : 29.11.09 - klo: 18.45 »
Minä ainakin väännän omat osat kotona, ja ihan kaikki, joskus ammattikoululla käyn koneistamassa jotain vaikeampia, missa pitää olla millintarkat reiät tms. Metallia voi helposti koneistaa normaalilla yläjyrsimellä, jossa on PM/HSS/HM (powder metal, pikateräs, kovateräs) terä, laittaa vaan sen säädön niin että se ottaa vaan yhen millin ja antaa mennä,  alumiini in nin pehmyttä, myös pieni 10" vannesaha leikkaa 4mm alua helposti, ja puuterällä   :tongue:. -Sami

Kokeileppa kovaksi anodisoitua 7075 alumiinia, siinä alkaa tuntumaan että normi mustarauta on pehmyttä...
Niinkuin se todellisuudessa onkin noihin parhaisiin alumiineihin verrattuna :wink:
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Omatekoiset osat
« Vastaus #190 : 29.11.09 - klo: 20.50 »
Ei nyt liity oikein aiheeseen muuten kuin että ovat itse tehtyjä ja alumiinia.
Eli tein muutama talvi sitten pyörääni uudet polkimet dremelillä, akkuporalla ja viilalla.
Materiaalina käytin moottorikelkan moottorin kiinnityspukkia, se on jotain varsin lujaa tavaraa.

Tuossa pari kuvatusta projektista:
Uloimpana on Lucaksen poljinsarjan tehdastekoiset polkimien varret jotka eivät enää sopineet projektiini.

Uloimpana on Lucaksen poljinsarjan tehdastekoiset polkimien varret jotka eivät enää sopineet pyörääni ja siksi tein uudet. Samalla materiaalivahvuuskin lisääntyi 2 millillä.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa Jarzanza

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Omatekoiset osat
« Vastaus #191 : 29.11.09 - klo: 20.55 »
Kokeileppa kovaksi anodisoitua 7075 alumiinia, siinä alkaa tuntumaan että normi mustarauta on pehmyttä...
Niinkuin se todellisuudessa onkin noihin parhaisiin alumiineihin verrattuna :wink:

Täytyy kyllä yhtyä tuohon, normi musta on melko nöyrää amuliiniin verrattuna. Tietenkin riippuu ihan alumiinistä ja tilasta (0,T3,T6,T76 jne jne).
Mustaa voi aina taivuttaa mutkalle, kovaa alumiiniä kun taivutat edes vähän niin se säröilee tai katkeaa.

Ile_ vamaan tarkoitti tuolla anodisoinnilla tuota alumiinin kovuutta?
Anodisoinit = pintakäsittely
Liukuhehkutus(liuoshehkutus?) = alumiinin kovettamista

E: kirvir muutaman olusen kierteessä.
DEX410r

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Omatekoiset osat
« Vastaus #192 : 29.11.09 - klo: 21.27 »
Sitä tarkoitin, kun esim. Hobao ST Pro:n pohjalevyä kevensin jyrsinkoneessa niin sääliksi kävi HSS jyrsinterää kovan anodisoinnin läpi mentäessä verrattuna siihen anodisoinnin alla olleeseen 7075 alumiiniin.
Se HSS terä paloikin aika nopeaa, vaikka hitaalla syötöllä ajoinkin. Seuraava joku kovametalliterä kesti hyvin(vähensin kyllä samalla syöttöä entisestään).
Hiljaa hyvä tulee, eikä leikkuunestekään roisku ympäriinsä manuaalikoneella työstäessä :angel:

Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa Jarzanza

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Omatekoiset osat
« Vastaus #193 : 29.11.09 - klo: 22.49 »
Kätevän näköisiä kevennyksiä.  :grin:
DEX410r

Poissa Fillarimies

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Omatekoiset osat
« Vastaus #194 : 24.12.09 - klo: 15.59 »
Siis kyllähän HSS terällä työstää mitä vain alumiinia aivan kuten kovametalliterälläkin :wink:
Muistaa käyttää sitä leikkuunestettä tai sinolia, niin ei terä pala/alumiini tartu terään kiinni. Ja itseasiassa HSS terällä saa parempaa jälkeä kuin kovametalliterällä kun ne on yleensä terävempiä kuin kovametalli terät. Tosin kovametalliteriäkin löytyy erikois terävinä :wink: Ja nämä pinnanlaatu asiat riippuu vähän kaikesta: Koneesta, kappaleen kiinnityksestä, terän kiinnityksestä, leikkuunopeudesta, leikkuunesteestä, terästä ja yms. sekä yms. :grin:

Jeps. Kokeilin vähän putken taivuttamista ja tälläistä runkoa sain aikaan:


Mun kotisivuilla lisää juttua!
Nparts
| Mini M-03 | Beam E4 advanced | E-starter | Walkera V120D03 | Meri-Lapin pienoisautolijat PJ |

Poissa Sampo-Ahola

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Omatekoiset osat
« Vastaus #195 : 27.01.10 - klo: 17.14 »
Ihmettelin vain että eikö tosiaan kukaan tee rc auton koreja itse.
Tyhjiömuovaimella helppo ja sillä kai ne kaupan koritki tehään.
Muista ottaa teippi :D

Poissa Jarzanza

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Omatekoiset osat
« Vastaus #196 : 27.01.10 - klo: 18.11 »
Kyllä noita korejakin jotkut tekee, muistaakseni offi palstalla nähnyt aiheesta tekstiä.
http://www.rc-offi.net/smf/
DEX410r

Poissa Fillarimies

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Omatekoiset osat
« Vastaus #197 : 29.01.10 - klo: 16.47 »
Ihmettelin vain että eikö tosiaan kukaan tee rc auton koreja itse.
Tyhjiömuovaimella helppo ja sillä kai ne kaupan koritki tehään.

En kyllä sanois ihan helppo. Ennemminkin haastava.
Saada koriin kaikki koverat pinnat jne. Pitää tehdä hyvä muotti ja hyvät imukanavat.
Kyllä se toki onnistuu, en mie sitä sano. :smiley:
Nparts
| Mini M-03 | Beam E4 advanced | E-starter | Walkera V120D03 | Meri-Lapin pienoisautolijat PJ |

Poissa rrike

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Omatekoiset osat
« Vastaus #198 : 29.01.10 - klo: 16.52 »
Laittaa valmiin kaupallisen korin muotiksi :mrgreen:
| Team Associated | LRP | Sanwa |

Poissa Jarzanza

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Omatekoiset osat
« Vastaus #199 : 29.01.10 - klo: 19.33 »
Laittaa valmiin kaupallisen korin muotiksi :mrgreen:

Jolloin siitä tulee isompi/pienempi kun kaupan kori.
DEX410r

Poissa kemi

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Omatekoiset osat
« Vastaus #200 : 29.01.10 - klo: 19.40 »
Laittaa valmiin kaupallisen korin muotiksi :mrgreen:

Jolloin siitä tulee isompi/pienempi kun kaupan kori.

Tai jos sen avulla (kaupallinen kori) tekee ensiksi muotin muottia varten.  :wink:

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Omatekoiset osat
« Vastaus #201 : 29.01.10 - klo: 20.04 »
Miksi muotti muottia varten? Valmiin korin (leikkaamaton) täyttää kipsillä ja siinä on valmis muotti tyhjiömuovaamiseen.

Poissa kemi

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Omatekoiset osat
« Vastaus #202 : 29.01.10 - klo: 20.45 »
Miksi muotti muottia varten? Valmiin korin (leikkaamaton) täyttää kipsillä ja siinä on valmis muotti tyhjiömuovaamiseen.

Siinähän se tuli ja helposti!

Poissa Breweri

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Omatekoiset osat
« Vastaus #203 : 29.01.10 - klo: 22.45 »
Kipsinen muotti ei kestä montaa kertaa irroittamista vaan alkaa lohkeilla. Jos joka kerta (tai joka toinen) joutuu tekemään uuden muotin niin mielestäni siinä karkaa ajatus kohtuullisen kauas. 3D skanneriin vaan koppa mattaharmaana (jos laserskanneri), skannausten stilisointi, seuraavaksi jyrsimen softaan ja sillä sitten rouskutellaan vaikkapa MDF-muotti jonka päälle voi imppailla koreja. Mielestäni kohtuullisen vaikeaa ja aikaavievää touhua, laitteiden kustannuksista puhumattakaan...  :grin:

P.S. kannattaa ostaa korit kaupasta, tulee halvemmaksi
Joku vastaus minulla kyllä oli, se vain ei sopinut kysymykseen.

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Omatekoiset osat
« Vastaus #204 : 29.01.10 - klo: 23.14 »
Joo, toihan oli paljon simppelimpää  :lol:

Kangasta voi laittaa kipsin vahvikkeeksi. Toi muottihan ei oo enää mikään ongelma enää kun pitää rueta tekemään tyhjiömuokkaus vehkeitä..  :roll: Mutta miksi tämä topikki on olemassa kun osia saa kaupasta? Onhan se varmasti helpompaa ostaa kaupasta, mutta jos haluaa tehdä itse niin miksi ei.  :smiley:

Poissa Breweri

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Omatekoiset osat
« Vastaus #205 : 29.01.10 - klo: 23.29 »
Niin siis imppakoneellahan kyllä saa tehtyä fiksusti uniikkeja koreja mutta valmiin kaupasta ostetun korin kopioimiseen sillä ei kannata lähteä. Eri asia tietysti jos rakentelee itse mallin ja vetää siihen muovin imppakoneella päälle, noin niin kuin uniikkikappaleena. Veikkaan ettei tätäkään kukaan ala palveluna tekemään, korkeintaan omaksi huvikseen. Nousee hinnat liian korkeiksi. Mallihan ei tietenkään ole kuin tekaista, kuten esimerkiksi nuista 1/4 rallicrossitopicin rakenteluista voimme huomata.  :lol:
Joku vastaus minulla kyllä oli, se vain ei sopinut kysymykseen.

Poissa Jarzanza

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Omatekoiset osat
« Vastaus #206 : 30.01.10 - klo: 06.44 »
Mutta miksi tämä topikki on olemassa kun osia saa kaupasta? Onhan se varmasti helpompaa ostaa kaupasta, mutta jos haluaa tehdä itse niin miksi ei.  :smiley:

Itellä menossa 2 projektia johon ei saa osia kaupasta, eikö silloin osan teko itse ole ainut vaihtoehto? Tosin ite en tee koreja tms.

Njuu, ja omasta mielestä uniikki osat on paljon mukavampia, kuin ne kaupan hifistely palikat.
Ei tarvi sanoa että: "Mulla onkin tässä kaikki kaupan hifi osat, maksokin vaan xxxx määrän rahaa"  :roll:
Halvemmalla pääsee kun tekee ite, eikä varmasti ole muilla samanlaista.
DEX410r

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Omatekoiset osat
« Vastaus #207 : 30.01.10 - klo: 08.22 »
Totta, itse teen myös mielelläni osat mitkä onnistuu kotikonstein. Nyt olen tällaista rakennellut. Kunhan alusta on valmis, kori tehdään itse kustomina. PC-levyä jo odottelee tuolla imukoneelle ja muotille tekijäänsä  :roll:

Major Edit:
Kangasta voi laittaa kipsin vahvikkeeksi.
Ja muotin voi myös käsitellä jollain lämmön kestävällä hartsilla tms. Konstithan löytyy kun vaan etsii, mielestäni kipsi on on helpoin ja muutamalla konstilla toimiva muottimateriaali. Tulen tekemään testejä tuon suhteen...
« Viimeksi muokattu: 30.01.10 - klo: 08.37 kirjoittanut mvar »

Poissa Jarzanza

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Omatekoiset osat
« Vastaus #208 : 30.01.10 - klo: 08.38 »
On myyten sexy tutkielma. En kyllä kerennyt muutakun kattomaan kuvat, mutta onko tuo moottoripukki hitsattu ala kiinnitys kohdista? Saisko tarkempaa kuvaa...

Omasta trailerista kuvia varmaan tänään myöhemmin  :wink:
DEX410r

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Omatekoiset osat
« Vastaus #209 : 30.01.10 - klo: 08.47 »
Ei hitsattu, pitää se irti saada. Senkkiruuveilla pohjan läpi ja kirteet tehty pukkeihin. Tarkempaa kuvaa ei mahda kännykameralla saada... :sad: