Kirjoittaja Aihe: olen saanut tiedot siitä projektista  (Luettu 9185 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jonde_sorone

  • Veteraani
    • Profiili
    • Miniveneilijät - Pääkaupunkiseudun hallitseva RC veneseura
olen saanut tiedot siitä projektista
« : 17.01.09 - klo: 20.39 »
joo eli oon jo alkanu rakentaan laitan kuvii!
« Viimeksi muokattu: 05.02.09 - klo: 14.27 kirjoittanut jonde_sorone »
Kone: 1090T BE, CH IV Formula, 8gt 1600 CL7, HD5970, NH-D14
RC: 42" Arrowshark Flying Dragon kopio 26cc Zenoah viri, faluga 140 stock, VS1 mod CMB, TS3 mod OS, FG MT 29cc CY

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: crawler
« Vastaus #1 : 17.01.09 - klo: 20.49 »
Crawler on mitä yleisimmin sähköllä toimiva...
Tämä sivusto antaa varmaan paljon vastauksia.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa jonde_sorone

  • Veteraani
    • Profiili
    • Miniveneilijät - Pääkaupunkiseudun hallitseva RC veneseura
Vs: crawler
« Vastaus #2 : 19.01.09 - klo: 12.12 »
eikö niitä voisi polttiksiksi kin laittaa ???
Kone: 1090T BE, CH IV Formula, 8gt 1600 CL7, HD5970, NH-D14
RC: 42" Arrowshark Flying Dragon kopio 26cc Zenoah viri, faluga 140 stock, VS1 mod CMB, TS3 mod OS, FG MT 29cc CY

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: crawler
« Vastaus #3 : 19.01.09 - klo: 12.22 »
Tämän foorumin crawling topicissa on kerrottu miksi. Siellä on muutakin tietoa joka löytyy haulla jos ei koko aihetta jaksa lukea.
Jere M

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: crawler
« Vastaus #4 : 19.01.09 - klo: 12.23 »
Polttomoottorit ovat erittäin huono lähtökohta crawlerin tekemiselle. Syitä pari: Polttomoottorit on kierroskoneita ja crawlereillä ryömitään, lisäksi pitää olla hyvä jarru sekä pakki jotta autolla pystyy sahaamaan edes takaisin ja tarvittaessa se pysyy paikallaan. Eli ei oikein polttomoottori toimi.
Toinen syy on polttomoottorin tuoma paino, Itse moottori painaa paljon ja sen sijoittaminen mahdollisimman matalalle painopisteen saamiseksi alas on mahdotonta. Jos painopiste jää ylös niin auto kaatuu helposti, vastaavasti polttomoottorin alas laittaminen poistaa maanvaran jolloin autolla ei pääse mistään.

Katsele kuvia valmiista crawlereista niin ymmärrät yskän.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Scrap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: crawler
« Vastaus #5 : 20.01.09 - klo: 10.27 »
Blah blah blah.

Polttis rawlerin teossa on kaksi ongelmaa. Välitysten saaminen tarpeeksi tiheiksi ja koneen lämpöjen pitäminen kurissa.

Eikä ne välityksetkään ole paha ongelma jos käyttää nelaria.

Perus harrastajan suurin este lienee valmiiden osien puute. Joudut ihan itse miettimään miten ja millä palikoilla se toimii.

Ja kyllä niissä polttiksissakin on jarru olemassa ja joissain jopa pakki.

Jos liika paino on ongelma, niin miksi lähes poikkeuksetta rawlereihin on ympätty lisä painoja? Sitä paitsi kyllä se kakstahti käy kyljelläänkin.

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: crawler
« Vastaus #6 : 20.01.09 - klo: 15.47 »
Aika reilusti kyllä arvelisin nelarinkin häviävän väännössä sähkököneille, ainakin hiilettömissä momenttia on aika lailla. Toisaalta 8,5 novakkikin cravlerissa nähty, polttiksiin vaan ei talennusvaihteita taida kaupassa hirveästi olla. Jarruthan kyllä saa erillisillä levyillä, voi kuitenkin olla tarkkaa säätää että ottavat heti kunnolla kun kaasun löysää neutraaliin. Paino itsessäänhän ei liene ongelma paitsi jos/kun polttiksessa se on melko varmasti väärässä paikassa.

Vähän trollauksenkatkuinen viesti tuo edellinen, mutta pitänee yrittää aloittelijoille saada oikeaa tietoa, nämä meikäläisenkään ei ihan absoluuttisia totuuksia ole kyllä.
Jere M

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: crawler
« Vastaus #7 : 20.01.09 - klo: 15.56 »
Tästä vaan jatko jalostamaan, jossei halua/osaa tehdä itse alusta lähtien...tollaisenaan ei vielä ihan toimi hyvin(jos koskaan, ainakaan jos sähköihin verrataan), mutta tuohonkin saa optiona palikkaa jotka jeesaa hieman(luistokytkintä yms..)..eli XTM X-FACTOR2.
http://www.rcuniverse.com/magazine/article_display.cfm?article_id=368
..löytyy videon pätkääkin linkin takaa, joka ei tosin kovin kehuttavaa ole..crawlingista puhumattakaan.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa Åsgard

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: crawler
« Vastaus #8 : 20.01.09 - klo: 16.00 »
Eise paino vaan painopiste
Team Sokeripalat

Poissa jonde_sorone

  • Veteraani
    • Profiili
    • Miniveneilijät - Pääkaupunkiseudun hallitseva RC veneseura
Vs: crawler
« Vastaus #9 : 20.01.09 - klo: 17.37 »
kiitti vinkeistä ja mä haluisin kovasti polttiksen ja ostan giga forcen laatikon sile on pakki ja 2 eteen
Kone: 1090T BE, CH IV Formula, 8gt 1600 CL7, HD5970, NH-D14
RC: 42" Arrowshark Flying Dragon kopio 26cc Zenoah viri, faluga 140 stock, VS1 mod CMB, TS3 mod OS, FG MT 29cc CY

Poissa Dethlock

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: crawler
« Vastaus #10 : 20.01.09 - klo: 17.43 »
Blah blah blah.
Polttis rawlerin teossa on kaksi ongelmaa. Välitysten saaminen tarpeeksi tiheiksi ja koneen lämpöjen pitäminen kurissa.
Eikä ne välityksetkään ole paha ongelma jos käyttää nelaria.
Perus harrastajan suurin este lienee valmiiden osien puute. Joudut ihan itse miettimään miten ja millä palikoilla se toimii.
Ja kyllä niissä polttiksissakin on jarru olemassa ja joissain jopa pakki.
Jos liika paino on ongelma, niin miksi lähes poikkeuksetta rawlereihin on ympätty lisä painoja? Sitä paitsi kyllä se kakstahti käy kyljelläänkin.

Pakko yhtyä tähän. Ei ehkä fiksua tai helppoa mutta ihan mahdollista tehdä jos vain viitsii itse kerätä ja tehdä osia. Koneen kierroksilla ei ole väliä jos välitykset toimii niiden mukaan, jäähdytys nitro/bansakoneilla tietty vaatii miettimistä.

Poissa jonde_sorone

  • Veteraani
    • Profiili
    • Miniveneilijät - Pääkaupunkiseudun hallitseva RC veneseura
Vs: crawler
« Vastaus #11 : 20.01.09 - klo: 18.02 »


[/quote]
Pakko yhtyä tähän. Ei ehkä fiksua tai helppoa mutta ihan mahdollista tehdä jos vain viitsii itse kerätä ja tehdä osia. Koneen kierroksilla ei ole väliä jos välitykset toimii niiden mukaan, jäähdytys nitro/bansakoneilla tietty vaatii miettimistä.
[/quote]
joo mä laitan vesi jäähytyksen ja läähdyttimen keulaan mä tilaan amerikasta 5x10cm jäähdyttimen
Kone: 1090T BE, CH IV Formula, 8gt 1600 CL7, HD5970, NH-D14
RC: 42" Arrowshark Flying Dragon kopio 26cc Zenoah viri, faluga 140 stock, VS1 mod CMB, TS3 mod OS, FG MT 29cc CY

Poissa Dethlock

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: crawler
« Vastaus #12 : 20.01.09 - klo: 18.05 »
En tiedä vesijäähdydyksestä. Kuulemma ihan puhallin toimii kunhan virtaa riittää... En ole kokeillut (ainakaan vielä) joten älä ota ohjeena.

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: crawler
« Vastaus #13 : 21.01.09 - klo: 10.44 »
Onko polttikseen jokin erityinen syy? Kannattaa olla syy, miksi haluaa tehdä ensimmäisen autonsa oletettavasti vaikeimmalla mahdolliseella tavalla. Saattaa mennä into jos yrittää tehdä liian vaikeasti asiat, kannattaa ensin tehdä helpompi ratkaisu ja sitten miettiä projekteja, paitsi jos kiinnostaa rakentelu enemmän kuin ajaminen. Ja tuo Giga forcen vaihteisto on varmaan kallis, kuten muutkin kössin varaosat.
Jere M

Poissa Åsgard

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: crawler
« Vastaus #14 : 21.01.09 - klo: 11.10 »
Kyllähän semmonen kone puhaltimella jäähtyy. Kytkimeksi kannattaa valita joku muu kuin kekskipakokytkin. Semmoset ei oikein noissa kestä
Team Sokeripalat

Poissa jonde_sorone

  • Veteraani
    • Profiili
    • Miniveneilijät - Pääkaupunkiseudun hallitseva RC veneseura
Vs: crawler
« Vastaus #15 : 21.01.09 - klo: 13.32 »
Onko polttikseen jokin erityinen syy? Saattaa mennä into jos yrittää tehdä liian vaikeasti asiat, kannattaa ensin tehdä helpompi ratkaisu ja sitten miettiä projekteja, paitsi jos kiinnostaa rakentelu enemmän kuin ajaminen. Ja tuo Giga forcen vaihteisto on varmaan kallis, kuten muutkin kössin varaosat.
mul on 2 gigan vaihelaatikkoo teräsrattailla ja kaikki muu mä oon rakentanu rc junan bensiinimoottorilla zenoah 26PUM vesi jäähdytyksellä nii et mä en ajasta piitta junaan meni 6 kk mut se oli hauska ostin sille kiskot amerikasta noin 150m se tuli aika kalliiks 200€ mut ei haittaa nyt oon taas säästäny nii et budjetissa on 200€ jälellä oon käyttäny jo 100€
Kone: 1090T BE, CH IV Formula, 8gt 1600 CL7, HD5970, NH-D14
RC: 42" Arrowshark Flying Dragon kopio 26cc Zenoah viri, faluga 140 stock, VS1 mod CMB, TS3 mod OS, FG MT 29cc CY

Poissa svg27

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: crawler
« Vastaus #16 : 21.01.09 - klo: 14.22 »
Jepjep.

tainnutjäädääidinkielentunnitvähillejoskus?
|HN X2|Slash|

Poissa RealTaste

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: crawler
« Vastaus #17 : 21.01.09 - klo: 15.02 »
mul on 2 gigan vaihelaatikkoo teräsrattailla ja kaikki muu mä oon rakentanu rc junan bensiinimoottorilla zenoah 26PUM vesi jäähdytyksellä nii et mä en ajasta piitta junaan meni 6 kk mut se oli hauska ostin sille kiskot amerikasta noin 150m se tuli aika kalliiks 200€ mut ei haittaa nyt oon taas säästäny nii et budjetissa on 200€ jälellä oon käyttäny jo 100€
Jepjep.

tainnutjäädääidinkielentunnitvähillejoskus?
Jep.En vieläkään ymmärtänyt mitä tuossa oikein luki.
Joku junarata ja 100€ jäljellä  :cheesy:
Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)

Poissa - JP -

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: crawler
« Vastaus #18 : 21.01.09 - klo: 17.05 »
mul on 2 gigan vaihelaatikkoo teräsrattailla ja kaikki muu mä oon rakentanu rc junan bensiinimoottorilla zenoah 26PUM vesi jäähdytyksellä nii et mä en ajasta piitta junaan meni 6 kk mut se oli hauska ostin sille kiskot amerikasta noin 150m se tuli aika kalliiks 200€ mut ei haittaa nyt oon taas säästäny nii et budjetissa on 200€ jälellä oon käyttäny jo 100€
Jepjep.

tainnutjäädääidinkielentunnitvähillejoskus?
Jep.En vieläkään ymmärtänyt mitä tuossa oikein luki.
Joku junarata ja 100€ jäljellä  :cheesy:


Kahden gigan kokoinen vesijäähdytteinen vaihdelaatikko rc junan bensiinimoottorilla ja 150m kiskoja teräsrattailla.
HongNor X1X CRT, Kyosho Inferno MP6, GS.21GS.21R, GS.21RR,O.S V-Spec, Force .32

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: crawler
« Vastaus #19 : 21.01.09 - klo: 19.08 »
Onko sulla laittaa kuvaa tuosta junastasi?
Kiinnostaisi kovasti nähdä  :mrgreen:
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: crawler
« Vastaus #20 : 21.01.09 - klo: 21.26 »
Aika reilusti kyllä arvelisin nelarinkin häviävän väännössä sähkököneille, ainakin hiilettömissä momenttia on aika lailla. Toisaalta 8,5 novakkikin cravlerissa nähty, polttiksiin vaan ei talennusvaihteita taida kaupassa hirveästi olla. Jarruthan kyllä saa erillisillä levyillä, voi kuitenkin olla tarkkaa säätää että ottavat heti kunnolla kun kaasun löysää neutraaliin. Paino itsessäänhän ei liene ongelma paitsi jos/kun polttiksessa se on melko varmasti väärässä paikassa.

Vähän trollauksenkatkuinen viesti tuo edellinen, mutta pitänee yrittää aloittelijoille saada oikeaa tietoa, nämä meikäläisenkään ei ihan absoluuttisia totuuksia ole kyllä.
Häh miks jarrujen pitäs ottaa heti kun neutraalille tikun / liipasimen laittaa? eikös noissa radioissa sen takia se kaasuliipotin liiku eteen ja taakse?
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa Mazza

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: crawler
« Vastaus #21 : 21.01.09 - klo: 22.07 »
Nasty: Sähkörawlereissa moottorijarru säädetään maksimiin, jolloin ajosta tulee huomattavasti tarkempaa, kun auto ei liu'u ylimääräistä kun kaasusta päästetään. Jos jarru menis vasta liipasimella päälle, tulis liian helposti virheitä kun pakille asti sattuis menemään. Ensinnäkin, jokaisesta pakituksesta tulee miinuspisteitä, ja toiseksi se koituu monesti kohtaloksi - auto tippuu kiveltä alas tms.
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Poissa jonde_sorone

  • Veteraani
    • Profiili
    • Miniveneilijät - Pääkaupunkiseudun hallitseva RC veneseura
Vs: crawler
« Vastaus #22 : 22.01.09 - klo: 15.38 »
eieieieieieieiei se on 2 kpl kyosho gigaforcen vaihelaatikkoo ja niille jotka haluu kuvii nii mä laitan tulee ylihuomenna ku meen verstaalle :smiley:
Kone: 1090T BE, CH IV Formula, 8gt 1600 CL7, HD5970, NH-D14
RC: 42" Arrowshark Flying Dragon kopio 26cc Zenoah viri, faluga 140 stock, VS1 mod CMB, TS3 mod OS, FG MT 29cc CY

Poissa Scrap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: crawler
« Vastaus #23 : 22.01.09 - klo: 18.40 »
Nasty: Sähkörawlereissa moottorijarru säädetään maksimiin, jolloin ajosta tulee huomattavasti tarkempaa, kun auto ei liu'u ylimääräistä kun kaasusta päästetään. Jos jarru menis vasta liipasimella päälle, tulis liian helposti virheitä kun pakille asti sattuis menemään. Ensinnäkin, jokaisesta pakituksesta tulee miinuspisteitä, ja toiseksi se koituu monesti kohtaloksi - auto tippuu kiveltä alas tms.
Lähteekös nitrokone pyörimään takaperin kun vedät kaasutikkua taaksepäin?
Pitänee äkkiä säätää tikun liike ettei vahingossa lähde Rushin kone pyörii väärin päin.

Nyt puhutaan polttis rawlerista eikä sähkö vempaimista. Polttiksessa, ainakin rawler käytössä, pitää olla erillinen kanava hoitamassa pakille vaihdon.

@Sysi
Jos häviää väännössä, niin sitten korjataan asia välityksillä. Pitääkö taas tehdä helposta asiasta vaikea?

PS. Eiköhän nasse tiedä crawling säännöt kun on ollut rakentamassa Lippulaivan crawling rataa ja osallistunut siellä useampaan kisaan. Kuten allekirjoittanutkin.
« Viimeksi muokattu: 22.01.09 - klo: 18.48 kirjoittanut Scrap »

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: crawler
« Vastaus #24 : 22.01.09 - klo: 19.03 »
Helposta asiasta vaikea...
Viritellä hirveät välitykset kun asian voisi hoitaa vääntävällä ja tarvittaessa hieman enemmänkin jengaa antavalla sähkömoottorilla johon osatki löytyvät valmiina?  :mrgreen:

Todella scalen saisi kyllä polttiskoneella.
Jere M

Poissa Scrap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: crawler
« Vastaus #25 : 22.01.09 - klo: 19.16 »
1/4 V8 remmiahtimella. Saundit olis ainakin kohdallaan. Tiiä sit väännöstä  :p

Poissa Mazza

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: crawler
« Vastaus #26 : 23.01.09 - klo: 00.35 »
Aivan, aivan. Onhan niitä myös itsekseen pakille vaihtavia laatikoita, tosin sillon täytys jarru rakennella melko erikoisesti. Mutta enpä puutu enää tähän - polttiscrawlerissa en kuitenkaan juurikaan järkeä näe, ellei ihan omaksi huviksi pihamöyrintään rakenna.
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Poissa Shogunmarui

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: crawler
« Vastaus #27 : 26.01.09 - klo: 11.06 »
Onko polttikseen jokin erityinen syy? Saattaa mennä into jos yrittää tehdä liian vaikeasti asiat, kannattaa ensin tehdä helpompi ratkaisu ja sitten miettiä projekteja, paitsi jos kiinnostaa rakentelu enemmän kuin ajaminen. Ja tuo Giga forcen vaihteisto on varmaan kallis, kuten muutkin kössin varaosat.
mul on 2 gigan vaihelaatikkoo teräsrattailla ja kaikki muu mä oon rakentanu rc junan bensiinimoottorilla zenoah 26PUM vesi jäähdytyksellä nii et mä en ajasta piitta junaan meni 6 kk mut se oli hauska ostin sille kiskot amerikasta noin 150m se tuli aika kalliiks 200€ mut ei haittaa nyt oon taas säästäny nii et budjetissa on 200€ jälellä oon käyttäny jo 100€
Missä se kuva niistä hauskakiskoista ja 150m pitkästä vaihdelaatikosta junan koneella  :huh:
~ TC4 ~ Hacker C40 12T,3500kv ~ MaxAmps LiPo ~ 6s, 22,2v ~ Kontronic Jazz 40 ~
Jato 3.3 ~ T.T UNO and others...

Poissa Dethlock

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: crawler
« Vastaus #28 : 26.01.09 - klo: 11.35 »
...polttiscrawlerissa en kuitenkaan juurikaan järkeä näe, ellei ihan omaksi huviksi pihamöyrintään rakenna.

Eikös tässä siitä kyse ollutkin?

Poissa Shogunmarui

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: crawler
« Vastaus #29 : 30.01.09 - klo: 21.08 »


Pakko yhtyä tähän. Ei ehkä fiksua tai helppoa mutta ihan mahdollista tehdä jos vain viitsii itse kerätä ja tehdä osia. Koneen kierroksilla ei ole väliä jos välitykset toimii niiden mukaan, jäähdytys nitro/bansakoneilla tietty vaatii miettimistä.
[/quote]
joo mä laitan vesi jäähytyksen ja läähdyttimen keulaan mä tilaan amerikasta 5x10cm jäähdyttimen

[/quote]Nyt ihan tosi jo kuvaa tästä amerikkalaisesta läähdyttimestä  :roll:
~ TC4 ~ Hacker C40 12T,3500kv ~ MaxAmps LiPo ~ 6s, 22,2v ~ Kontronic Jazz 40 ~
Jato 3.3 ~ T.T UNO and others...