Kirjoittaja Aihe: Säätötyökalut 1/10 turistiautoille  (Luettu 1948 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rcoss

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Säätötyökalut 1/10 turistiautoille
« : 22.01.09 - klo: 12.51 »
Mielipiteitä, kuinka kannattava hankinta on jonkinsortin säätötyökalu 1/10 sähkö- tai polttituristille, esim tyyliin

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/HUDY/109305-Universal-Exclusive-Set-up-System-for-110-Touring-Cars-101018

tai

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/HUDY/108255-Hudy-All-In-One-Set-up-Solution-for-110-Touring-Cars-101017

Merkki ei siis tarvitse olla tuo esimerkkinä ollut, mutta tarvitaanko tuollaista ?

Hyviä vaihtoehtomerkkejä saa esittää... tai jos on sitä mieltä, että ei tarvita ollenkaan niin hieman perustelua mikä on sitten se tapa tai väline jolla auto säädetään.



Poissa meitsi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Säätötyökalut 1/10 turistiautoille
« Vastaus #1 : 22.01.09 - klo: 13.04 »
tai jos on sitä mieltä, että ei tarvita ollenkaan niin hieman perustelua mikä on sitten se tapa tai väline jolla auto säädetään.
Perstuntuma :grin:

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Säätötyökalut 1/10 turistiautoille
« Vastaus #2 : 22.01.09 - klo: 13.12 »
Itse olen pärjännyt hyvin maavara-, drooppi ja cambermitalla. Toki voi hifistellä ja ostaa tuollaisen säätösysteemin niin saa kulmat asteen kymmenesosien tarkkuudella mutta klappi yleensä syö sen viimeisen tarkkuuden.

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Säätötyökalut 1/10 turistiautoille
« Vastaus #3 : 22.01.09 - klo: 13.43 »
Tohon voi sanoa, että on noista säätötyökaluista apua. Kannattaa tosiaan harkita myös jotain muuta merkkiä niin pääsee halvemmalla. Säädöt, joita olis hyvä päästä mittaamaan on ulosjousto, maavara, camber, tweak ja kenties etupyörien auraus. Melkeen kaikki muut säädöt hoituu erilaisilla palikoilla, että niitä ei tarvitse sen kummenmin mittailla. Itsellä ei sitten ole minkäänlaista kokemusta polttisvermeistä, että niistä on paha mennä sanomaan mitään.

Näillä säätövälineillä pääsee siihen, että auto toimii yhtä hyvin tai huonosti molempiin suuntiin kaarrettaessa ja että auto ei puolla kiihdyttäessä ja jarruttaessa, ainakaan kovin paljon. Jos auto kääntyy toiseen suuntaan vähänkään enemmän tai eri tavalla kuin toiseen suuntaan, tulee ongelmia erityisesti suunnanvaihdoissa. Eli shikaaneissa sitä jää ihmettelemään, että miten toi auto noin kaukaa meni, kun toiseen suuntaan käännettäessä linja oli ihan kohdallaan.

Ideaali tilannehan olisi se, että säätää ennen jokaista treenikertaa auton noilla välineillä kuntoon, ja sitten treeneissä seuraa tilannetta, varsinkin jos kolisee. Täytyy myöntää, että ite tulee yleensä pidettyä auto suorassa ja mittailtua maavara ja ulosjousto kerran yhden treenikerran aikana. Camber ja tweakkipöytää tulee sitten käytettyä vähän harvemmin, edellyttäen että auto tuntuu toimivan.

En itse omista camber työkaluja ja tweakki pöytää, mutta kerholta löytyy sellaiset. Yksi tapa mitata drooppia on mitata työtömitalla akselin etäisyys maasta, itse teen näin. Vielä parempi olisi mitata esim. pinnin etäisyys maasta, jolloin on vähemmän klappaavia osia sekoittamassa mittaustuloksia. Välineet joita itse käytän ovat siis työntömitta, pleksi etolasta (14€) ja Hudyn 10mm palikat auton alle (15€). Palikat vain sitä varten, että alusta on kulunut ja se keikkuu levyn päällä ilman niitä. Droopin mittaamisesta selviää siis jollain 40-50€:llä. Oma tapa ei ole paras, mutta kuitenkin parempi kuin ei mitään.

Pleksiä tarvitset myös todetaksesi onko auto suora jonkun kolarin jälkeen ja suoristaaksesi sen. Tähänkin tarvitset niitä palikoita, jos auton pohjalevy on kulunut. On erittäin tärkeää, että auto on suora eikä keiku palikoilla, se vaikuttaa tosi paljon sen käyttäytymiseen.

Maavaran mittaamiseen tarvitset maavaramitan, niiden hinnat on siinä vajaa 20€. Kannattaa miettiä ennen kun ostaa millasen haluaa. Esim. asteikko mitan päällä eikä sivussa on kätevä, helpompi nähdä ne luvut. Tollaset pyöriin kiinnetettävät jutut taitaa olla ainoa järkevä tapa mitata camber. Sekin on sellanen säätö, että silmämäärin ei kannata yrittääkään saada kohdilleen ja jos se on pielessä pahasti, niin ajaminen ei ole kovinkaan nautittavaa. Onneksi ainakin mun autossa camberit pysyy aika hyvin, eikä itsekseen kauheasti muutu.

Tweakkipöydällä voi vielä lopuksi korjata auton epätäydellisen painojakauman aiheuttaman toispuoleisuuden auton käytöksessä. Siis käytännössä säätämällä maavaroja, niin että auto on tasapainossa. Tämän tarpeellisuus riippuu paljon autosta. Jos mun auto on suorassa ja maavarat on säädetty hyvin, tweakkipöydän antama höyty on aika pieni. Sitä ei oikeastaan huomaa. Tietenkin on myös arvokasta tietää jo etukäteen, että auto on kaikinpuolin balansissa, eikä vasta kisaerässä huomata, että nyt ei tule mitään.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Säätötyökalut 1/10 turistiautoille
« Vastaus #4 : 22.01.09 - klo: 15.01 »
Itse hankkisin täältä kyseisen laitteen, ja ihan tyytyväinen olen laitteeseen, kun en noita "merkki" tuotteita ole kokeillut.
Auttaa kyllä camberin säädössä ja näkee samalla nuo aurauskulmat, caster-asteikkokin on.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: Säätötyökalut 1/10 turistiautoille
« Vastaus #5 : 22.01.09 - klo: 18.56 »
Tasainen levy on kyllä ensiarvoisen tärkeä minusta, että saa kaikkialle tasaiset säädöt. lasilevy on hyvä, itsellä on peili (riittävästi blingiä:). Camber-mittalevy, maavaramitta ja tönäri, nuilla on saatu auto ajettavaksi.
Jere M

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Säätötyökalut 1/10 turistiautoille
« Vastaus #6 : 23.01.09 - klo: 05.17 »
Digitaali näyttöinen mauseri on aika kätevä, ainakin säädettävien raidetankojen kanssa.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...