Kirjoittaja Aihe: Polttis -> Sähkö konversiot  (Luettu 593388 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Polttis -> Sähkö konversiot
« : 30.01.09 - klo: 16.52 »
Nettiä selaillessa on tullut muutamat erillaiset muutos tavat löytynyt, jos ihan tähän kerättäis tietoa, että mitä kannattaa laittaa ja mistä helpolla osia saa.
TeknoRC tekee valmiita konversio kittejä, plug and play tyyliin, sopii suoraan paikallee ilman mitään modailuja.

Moottoripukkeja:
Hot Racing malli, .21 koneen tilalle
RC Monster malli, keskitasauspyörästön kiinnikkeeseen
TeknoRC malli, moottoripukkien paikalle
Asson oma RC8(T) moottoripukki.
Losin oma 8E moottoripukki.
Sitten on vielä moottoreita joissa on integroituna samanlainen kiinnitys kuin tuo TeknoRC:n pukki:
TeknoRC versio NEU-moottorista
Mega Motor

Moottori valmistajia:
Mega Motor (USA)
Medusa (USA) (Ei valmista enää moottoreita, NEU hoitaa korjaukset.)
Neu (USA)
Hacker (Saksa)
Lehner (Saksa)
Feigao (Kiina)
Kontronik (Saksa)
Keda Model (Kiina)
Team Losi (USA)
Nemesis (??)
BK-Electronics (Saksa)
Align (??)
Team Novak (USA)
Speed Passion (??)
Scorpion Power System (Hong Kong)
LRP (Saksa)
High-End RC (Hong Kong)
Savöx (Taiwan)
Tenshock (Kiina)
ARC (USA)
Graupner (Saksa)
Castle Creations (USA)
Team Tekin (USA)
Leopard Power Model (Kiina)

Nopeudensäädin valmistajia 1/8 kokoluokkaan:
Castle Creations (USA)
Kontronik (Saksa)
MGM Compro (Tsekki)
Team Losi (USA)
Team Tekin (USA)
Hobbywing (Kiina)
Quark Brushless (USA)
Speed Passion (??)
Team Novak (USA)
BK-Electronics (Saksa)
Scorpion Power System (Hong Kong)
LRP (Saksa)
Suppo (??)
Jamara (Saksa)
Graupner (Saksa)
Leopard Power Model (Kiina)

Akuiksi melkein poikkeuksetta valitaan LiPo tai LiFe, kennomääristä suosituimmat on 4S, 5S ja 6S (lipo). Löytyy jotain nopareita jotka kestää 10S ja jopa 12S jännitettä.

RC-Monster auttaa moottori, nopari ja akku valinnoissa, käyttäjä ystävällisen laskurin kanssa.
R/C Calculations auttaa moottorin ja välityssuhteen valinnassa.
SDP/SI tekee lähes kaiken kokoisia rattaita, eli jos ei muuten löydy niin täältä löytyy. Vaikka rattaat diffin sisään.

Tässä vielä asiaa akuista ja liittimistä, ja niiden tärkeydestä.
Liittimistä - http://mgm-compro.com/pdf/connectors-for-modelers.pdf
Liittimistä - http://www.elektromodellflug.de/oldpage/hochstromst/hochstromstecker.htm
Akuista - http://mgm-compro.com/pdf/en-motor-braking-050409-g.pdf
Eli käyttäkää kunnon liittimiä sekä hyviä akkuja, muuten voi nopari palaa!

Varmasti on vielä paljon moottori- ja noparivalmistajia jotka jäi pois, mutta lisätään niitä sitten...
Tämän aiheen tarkoitus on auttaa niitä ketkä on tekemässä/aloittamassa polttis -> sähkö konversiota.

PS. Jos jotkin noista yllä olevista linkeistä ei toimi, niin laittakaa YV:tä, tai jos listaan pitäisi lisätä jokin valmistaja.
« Viimeksi muokattu: 15.02.12 - klo: 16.14 kirjoittanut Jabe »
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1 : 30.01.09 - klo: 17.19 »
Akuiksi melkein poikkeuksetta valitaan LiPo tai LiFe, kennomääristä suosituimmat on 4S, 5S ja 6S (lipo). Löytyy jotain nopareita jotka kestää 10S ja jopa 12S tehoja.

Edit: poistin virne silmäkulmassa kirjoitetun kommentin, kun Jabe muutti tekstiään.
« Viimeksi muokattu: 30.01.09 - klo: 18.51 kirjoittanut Penguin »
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #2 : 30.01.09 - klo: 17.34 »
Noh muutin pari sanaa, niin muutkin ymmärtää...
Ja nuo sähköpuolen jutut, on kyllä ihan selviä, mutta hyvä kun korjasit, ettei muut saa väärää käsitystä. Ja ettei ihan liian helpoksi mene, niin tässä olis vähän laskukaavaa, millä todistetaan, että ei aina jännitteen nosto laske virtoja. Vaikka jännitettä nostamalla saadaan sama teho vähemmällä virralla, mutta kun se teho ei ole vakio, vaan moottorin vastus.
Tässä vielä se laskukaava, jos kaikki ei näe tuota RC-Monsterin linkkiä.
P=teho, U=jännite, R=vastus(moottori), I=virta
P=U^2/R
      ____
I=√(P/R)
I=U/R
« Viimeksi muokattu: 03.02.09 - klo: 16.59 kirjoittanut Jabe »
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #3 : 30.01.09 - klo: 18.49 »
Pitää paikkansa, että jos pidetään sama moottori autossa ja nostetaan jännitettä, niin virta ei laske (välttämättä) yhtään. Jännitteen nostaminen mahdollistaa kuitenkin myös moottorin vaihtamisen pienemmällä kv-arvolla olevaan, jolloin voidaan valita edelleen samantehoinen moottori, josta saadaan sama kierrosluku, mutta suuremmalla jännitteellä. Tällöin myös virran määrä pienenee.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #4 : 30.01.09 - klo: 18.50 »
Loistava topikki, kitoz.
Nyt joka jamppa miettii paljonko auton hallinnassa on eroa polttiksella tai sähköillä. Ei vissiin paljoa.
Ei ainakaan tarttis miettiä, miten järjestetään RC-hallin tuuletus ;-)

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #5 : 30.01.09 - klo: 19.35 »
Nopareissa ei sovi myöskään unohtaa Speed Passionin Silver Arrowta:

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/NOPEUDENSAATIMET-Nopeudensaatimet/Speed-Passion-SilverArrow-18-Brushless-ESC-103752


Oma projekti on hyvässä vauhdissa:




THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #6 : 30.01.09 - klo: 19.38 »
Castlelta löytyy moottori/nopareiden ja erillisten osien lisäksi valmiita konversiokittejä, saatavuus arviolta helmikuun puolessa välissä. Tuotteita kauppaa esim. TowerHobbies:

5 mm akselille sopivia pinioneita saa mm. RC-Monsterista
Flying Calacucco

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #7 : 30.01.09 - klo: 20.07 »
Polttiksen hammasjako on mod1 ja tuolta RC-monsterilta löytyy paljon, mutta muitakin paikkoja on, LiquidRC:ltä löytyy pitkiä pinjoneita ja ImpaktRC:lla on myös laaja valikoima.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa RC-Garage

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.rc-garage.fi
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #8 : 30.01.09 - klo: 20.14 »
...ja Novakilta valmiita "bolt on" settejä 1/8 krosseihin.
RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #9 : 30.01.09 - klo: 20.42 »
...ja Novakilta valmiita "bolt on" settejä 1/8 krosseihin.

Novakin moottoripukkiin ei mahdu noi XL-koneet...
Tilasin tuollaisen setin hyperiin Towerista ja eihän siihen mene kuin 540-koneet.

Nyt on sitten moottoripukki RC-Monsterista.
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa RC-Garage

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.rc-garage.fi
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #10 : 30.01.09 - klo: 20.48 »
...ja Novakilta valmiita "bolt on" settejä 1/8 krosseihin.

Puhuinkin valmiista setistä jossa moottori mukana.(Novakin HV sarja).

ts. ei tarvetta noille XL moottoreille
RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.

Poissa unkka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #11 : 30.01.09 - klo: 21.03 »
Tässä vielä yksi linkki eräälle valmiiden muutoskittien valmistajalle:
http://www.rcproductdesigns.com/

Muutamaan autoon noita kittejä on Amainhobbies:ssa hyvässä alessa...NO eipä ollut enää kuin Assoon

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #12 : 30.01.09 - klo: 21.07 »
Puhuinkin valmiista setistä jossa moottori mukana.(Novakin HV sarja).

ts. ei tarvetta noille XL moottoreille

Ahaa... Tohon HV-sarjaan en ollutkaan törmännyt.
Vaikuttaa ihan pätevältä.
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #13 : 30.01.09 - klo: 21.57 »
Ekassa tekstissä oli mystinen kyssäri mun suosikkikoneen kohalla!

Koska ne ittekkin myy sitä, ni tossa linkki:

http://www.bk-electronics.com/catalog/index.php?cPath=35_148
« Viimeksi muokattu: 30.01.09 - klo: 22.01 kirjoittanut 4wdkanootti »
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa pjp

  • EPUArc
    • Profiili
    • Petrin sivut
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #14 : 30.01.09 - klo: 23.36 »
Ae-Mod.. Joko on tyypit otettu?
Nyt kun on kuva missä nopari on autos kiinni, niin se on todellakin iso. Mikellä tänään käväisin,mutta nopareita
ei ollut hyllys. Yks motti oli.
Mikä moottoripukki sulla kiinni? Mulla olis tollanen hyper 7 raato tos tekeillä.
Eikös tämä sovi siihen--->http://www.rc-monster.com/proddetail.php?prod=rcmhypermount
Tarkoitus olis tehä jonkunlainen millä pystyy kummiskin ajamaankin ettei tartte olla mikään tehopakkaus.
Olisko ehdotuksia spider diffin lukitsemiseksi?
Sinitarra tai vastaava? Kuumaliimalla voi olla vähän hankalaa kun pitää ne ruuvit saada läpi meneen.
Xray T2R,Tamiya M03/M03R+Speed passion/TLT 1/36 baja,Futaba 3PM 2,4GHz/Axial SCX10/XR10--->MYYTÄVÄNÄ

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #15 : 30.01.09 - klo: 23.44 »
Ei ole testejä vielä ajettu.
Muutamat osat ja nippelit on vielä matkalla, joten vielä täytyy hetki odotella.

Moottoripukkina on juurikin tuo linkittämäsi tuote.
Kai se sopii seiskaankin samalla tavalla...

Mulla jää keskidiffi normaalisti käyttöön. Ei edes ole käynyt mielessä tehdä siitä lukkoa.
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #16 : 30.01.09 - klo: 23.47 »
Niin krossista kuin truggystäkin katoaa ajo-ominaisuudet melko tehokkaasti jos lukitsee keskidiffin..
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #17 : 30.01.09 - klo: 23.51 »
Juuri tuon takia...
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa pjp

  • EPUArc
    • Profiili
    • Petrin sivut
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #18 : 30.01.09 - klo: 23.53 »
Hmmm...Kuinkas se jarruttaa...Nyt kun on jarrulevyt pois ja silleen.
Toisaalla on porukka juurikin ton takia lukinnut keskidiffejä.
Tälläistä täs on tullut vaan pähkäiltyä.
Luulen että joku on jo kokeillutkin sitä. Kertokoot sen siis meille :wink:
Xray T2R,Tamiya M03/M03R+Speed passion/TLT 1/36 baja,Futaba 3PM 2,4GHz/Axial SCX10/XR10--->MYYTÄVÄNÄ

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #19 : 30.01.09 - klo: 23.58 »
Ihan hyvin jarruttaa...

THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa pjp

  • EPUArc
    • Profiili
    • Petrin sivut
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #20 : 31.01.09 - klo: 00.19 »
Hyvä tietää. Mitkä öljyt? Meneekö renkaat lukkoon jarruttaessa?
Xray T2R,Tamiya M03/M03R+Speed passion/TLT 1/36 baja,Futaba 3PM 2,4GHz/Axial SCX10/XR10--->MYYTÄVÄNÄ

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #21 : 31.01.09 - klo: 00.26 »
Jaa-a.
Öljyistä ei tietoa... mitkälie Josen laittamat.

Tietenkään jarrutehoa ei ole yhtä paljon kuin mekaanisilla jarruilla, tai pelkillä etu- ja takadiffillä varustetuissa autoissa.
Eikä varsinkaan silloin, jos toinen pää on irti maasta.  :laugh:

Täytyy nyt ajaa muutamat testit ja alkaa sitten tarvittaessa virittelemään mekaanisia takaisin.

 
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #22 : 31.01.09 - klo: 09.41 »
Mä pistin "E-infernoon" keskelle nelirattaisena 500.000 mömmöä, kun lapakumien takia piti olla 62T spur. Tuntui, ettei vakiovälityksin/kumein/diffein riitä sekään mömmö kiihdytyksiin, vaikka mutkissa on jo mahdoton...
Krossikumein, ja 46T-spurrilla Spideri keskellä käytin 100.000 mömmöä, ni oli vielä ajo-ominaisuuuksia ja silti jarruja. Se kuitenkin pisti jo halppiskumit koville, kiihdytettäessä mutkasta ulos (sisäkaarteen etukumeja repes venymiseen).!!!?? piti yrittää ajatella!!!???
 
Tämä siis BK_Wanderer_XL-07 ja Maxamps 6s 8A ympäristöllä. Testin jälkeen ajelin pääosin 4s akuin. Lopulta pidin autosta eniten, kun siinä oli keski-spiderissä vajaa satsi 100.000 mömmöä. Sama edessä (Spider) . takana sekoiteöjyt_eos ja 4ratasdiffi(teräs/viistohammas-twinforce)..
Vikan huollon jälkeen tais olla vakiofiffit keskellä ja takana, ku se lähti maailmalle.

PS Spider tarttee MONTA jälkikiristystä 100k mömmöllä, ennenkuin jää tiiviiksi
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #23 : 31.01.09 - klo: 10.03 »
Itsellä on 100000 öljyt keskellä Hyper 8.ssa normi diffissä ja kyllä se pysähtyy.
Nykyään vaan MMM nopari, kun tuo MGM kikkaili ja päästi savut karkuun.
MMM tuntui heti eka ajossa paremmin potkivan.

http://www.youtube.com/watch?v=cKKJb3Mi-4w
Axial SCX 10 TR

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #24 : 31.01.09 - klo: 10.07 »
Spider keskellä vai perinteinen?
Paljonko pienempi halkasija on rallycar-kumeilla ku krossikumeilla?
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa blaah

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #25 : 31.01.09 - klo: 13.33 »
Kiinnostava topikki..
Kertokaapas mikä tuon Hot Racing:in pukin idea on? Olen aikaisemminkin ihmetellyt tuota LiquidRC:n kuvaa, ja löysin jopa suuremman kuvan (http://www.hot-racing.com/?partnumber=EEC2000L01&c=209), mutta en vieläkään tajua mitä ihmettä kuvassa on..?

Poissa oden

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #26 : 31.01.09 - klo: 13.53 »
Tossa sulle kuvia miten toimii käytännössä. Eli kone tulee kiinni siihen ja sisällä on rattaat ja toiseen päähän tulee pinioni kiinni.




Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #27 : 31.01.09 - klo: 14.03 »
Eikös tuohon saa myös kytkinkellon kiinni, ilman mitään ihmeellisiä vippaskonsteja?
Jokatapauksessa TeknoRC myy moottoriin sopivaa kytkinkello systeemiä, jos välttämättä haluaa sillasta käyttää.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa blaah

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #28 : 31.01.09 - klo: 14.08 »
OK, kiitän, nyt selkeni. Käyttötarkoitus on siis vaan saada tilaa koneelle jos spurri/kardaani tulee vastaan kuten kuvan tuntemattomassa autossa, sekä hyväksikäyttää alkuperäisiä moottoripukkeja? Muuta en ainakaan keksi, nostaa ainakin painopistettä mukavasti..

AE-Mod: Mikäs kone sinulla tulossa Hyperiin, ja millä akuilla? Olisi tuossa lattialla muutama vastaava Hyperi käyttöä vaille.. Itse lähinnä MMM 2200 kombosta haaveillut..

Poissa Tepaja

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #29 : 31.01.09 - klo: 15.47 »
Löysin http://www.kershawdesigns.com/ sivuston, missä on valmiita muunnos sarjoja. Näyttäisi ihan pätevältä tuo Savagen muunnos satsi. Onko kenelläkään kokemuksia tuosta valmistajasta? Ulkomaisten foorumien mukaan ihan hyviä kokemuksia ollut...
Näyttää löytyvän myös pinjoneita ja harjattomia koneita (Feigao).

PS. Tämä aihe tuli juuri sopivasti  :wink: