Kirjoittaja Aihe: Polttis -> Sähkö konversiot  (Luettu 605055 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #330 : 31.08.09 - klo: 12.28 »
Joo, toi slipperidiffi on vaihtoehtona jos en laita autoon mekaanisia jarruja/kytkintä. Tässä on pitkä talvi aikaa miettiä eri vaihtoehtoja ja tehdä mielikuvakokeiluja sohva selässä...

Eikös tuon kanssa ole sama ongelma kuin normaalillakin tasauspyörästöllä, eli vetää lukkoon ne renkaat joilla o vähemmän pitoo (yleensä takarenkaat)
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #331 : 31.08.09 - klo: 12.41 »
Se on niinku normi diffi, mutta spurri pääsee luistamaan ennalta säädetyn momentin ylityttyä.
Jos sen säätää "jumiin" niin se on sen jälkeen kuin normidiffi...
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #332 : 31.08.09 - klo: 13.16 »
Slipperillä saa hieman leikattua suoran vedon terävyyttä, säästää hieman voimansiirtoa ja konetta. Huhujen mukaan vähentää myös koneen lämpenemistä kun rajut piikkikuormat vähenee.

Katsotaan onko slipperissä vaihtoehto kytkimelle/mekaaniselle jarrulle, kumpaakaan en haluaisi laittaa kiinni koska auto on tarkoitus pitää KISS (keep it simple, stupid) periaatteella, mahdollisimman vähän huollettavia osia.
Kylätason RC-kuski.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #333 : 31.08.09 - klo: 14.07 »
Juu kyllä mä slipperin toiminta idean tiedän. Tuossakin pitää keskidiffi panna aika jäykäkksi, että jarruttaa molemmalla päällä.
Radalla ajosta ei tule juuri hittoakaan jos on vaan takajarru (nim testattu on ku etulevylle meni öljyä)
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #334 : 31.08.09 - klo: 15.49 »
Muistaakseni tuota slipperential:ia pystyy käyttämään jarruilla, siihen löytyy jarrulevyille sopivat ulostulot.
Siitä outrunnerista keskidiffin paikalla, niin eihän monstereissa ole mitään keskidiffiä yleensä vaan ehkä vaihteisto, että sillaisen tilalle se sopii hyvin, kun on muutenkin kuin parrunpätkä ajo-ominaisuuksilta.

Tähän vähän sivuten kysyn jos jollain olisi tietoa, että löytyisikö truggyyn foami renkaita, tai pystyykö niitä jotenkin tekemään itse noille truggy vanteille, vai pitääkö tyytyä pienempii buggy kokoon.
Näillä sähkövehkeilla kun voisi ajaa myös sisällä. Matolle ei tosin taida olla asiaa jollei rajoita tehoja reilusti, muuten on touring porukka vihasena kun on matot rullalla.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa HuoH

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #335 : 31.08.09 - klo: 16.40 »
Terve,Elikkä nyt oon alkanu suunnitteleemaan tuota konversiota vakavasti.
Alustaksi olisi tulossa Xray xb8 ec ja sitä viemään MMM 2200kv combo ja akuiksi 4s 4000mah ja 5000mah lipot.Mistä pinjonista kannattaisi lähteä liikkeelle hakemaan sopivaa?
O.S. Engines|Spektrum|Savöx|Sanwa|LRP|JQ-Products

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #336 : 31.08.09 - klo: 17.08 »
Paljonko haluaisit auton kulkevan?
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #337 : 31.08.09 - klo: 17.09 »
Ei sitä kannata ruveta arvailemaan, jos tiedät auton välityssuhteet (sisäinen) niin laita tiedot laskuriin ja pyörittele pinjonin kokoa että saat sopivan huippunopeuden, kuitenkin rollout olisi hyvä olla siinä lähellä 1:1. Nopeudeksi varmaan haluat ~35mph. Nopeus tietenkin riippuu radasta.
Esim. Omassa truggyssa on tälläiset numerot... lämmöt pysyy kurissa oikein hyvin, jos nostaa pinjonia yhdellä niin lämmöt nousee.
Lainaus
Differential Ratio: 3.909090909090909
Transmission Ratio: 1
Other Ratio: 1
Spur Tooth Count: 52
Pinion Tooth Count: 13
Total Voltage: 22.2
Motor KV: 1600
Tire Diameter (inches): 5.6
Tire Ballooning (inches): 0
Motor Current Draw: 0
Motor Coil Resistance: 0.006
Spur/Pinion Ratio: 4 : 1
Total Ratio: 15.63636 : 1
Tire Circumference (inches): 17.59 inches (446.86 mm)
Rollout: 1.13:1
Total Motor Speed: 35520 RPM
Vehicle Speed: 37.85 mph (60.79 km/h)
Effective KV Value: 1600
KT constant: 0.85 oz-in/A
Nyrkkisääntöjä on moottorin kierrosluku ~35k rpm ja rollout ~1:1, näillä eväillä saadaan lämmöt pysymään alhaalla.
« Viimeksi muokattu: 31.08.09 - klo: 17.21 kirjoittanut Jabe »
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #338 : 31.08.09 - klo: 18.15 »
Tuohan on kätsä laskuri. Laskeskelin tulevalle HB D8Ve:lle seuraavat arvot:

Lainaus
Differential Ratio: 4.3
Transmission Ratio: 1
Other Ratio: 1
Spur Tooth Count: 47
Pinion Tooth Count: 17
Total Voltage: 14.8
Motor KV: 2350
Tire Diameter (inches): 4.5
Tire Ballooning (inches): 0
Motor Current Draw: 150
Motor Coil Resistance: 0,0002
Spur/Pinion Ratio: 2.76 : 1
Total Ratio: 11.88824 : 1
Tire Circumference (inches): 14.14 inches (359.08 mm)
Rollout: 1.19:1
Total Motor Speed: 34780 RPM
Vehicle Speed: 39.17 mph (62.91 km/h)
Effective KV Value: 2350
KT constant: 0.58 oz-in/A
Motor Torque: 0.45 ft-lbs
Final Torque: 5.34 ft-lbs
Final Power: 2220 watts (3 HP)

Kävin just hakemassa postista Turnigy noparin (150A) ja moottorin 2350kv. Akuiksi suunnittelin tällaisia.

Harmi vaan, että auto tulee vasta marraskuussa..  :huh:
Flying Calacucco

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #339 : 31.08.09 - klo: 18.35 »
Akuiksi kannattaa valita 30C tai enemmän, kerran niitä on valikoimassa, toimii aina paremmin/varmemmin.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa HuoH

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #340 : 31.08.09 - klo: 19.47 »
Tietääkö kukaan minkä kokoinen spurri tossa on vakiona?Taidan alottaa 13 kokosesta.
O.S. Engines|Spektrum|Savöx|Sanwa|LRP|JQ-Products

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #341 : 31.08.09 - klo: 19.58 »
Tietääkö kukaan minkä kokoinen spurri tossa on vakiona?Taidan alottaa 13 kokosesta.

Löyty aika loogisesta paikasta
http://www.teamxray.com/teamxray/products/proddesc.php?prod_id=1973&page=1&kategoria=0&catName=XRAY%20XB8%20EC

Gearing:
Pinion/Spur: 12/40
Primary Ratio: 3.33:1
Internal Ratio: 3.54:1
Final Gear Ratio: 11.79:1
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #342 : 31.08.09 - klo: 20.49 »
Akuiksi kannattaa valita 30C tai enemmän, kerran niitä on valikoimassa, toimii aina paremmin/varmemmin.

Tuolle akulle luvataan spekseissä 10 sekunnin peak-arvoksi 30C, eli 150A, pitäis kait riittää, ainakin teoriassa, kun noparikaan ei lupaa enempää, kuin tuon 150A.
Flying Calacucco

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #343 : 31.08.09 - klo: 20.53 »
Silti...30C
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #344 : 31.08.09 - klo: 20.58 »
Noh, katsellaan, kun sinne saakka päästään. Jostain syystä tuon saman akun 30C-veli oli saanut ns. murska-arvostelut, eli ilmeisesti mukana on ollut nollakennoja tai muuta skeidaa, siksi otin nuo toiset. Zippyn vastaavat on sitten jo lähes puolet kalliimmat. Tulikohan sitten "säästettyä" väärässä paikassa, jää nähtäväksi.

Kuitenkin aion radalla ajaa, joista yhdelläkään ei ajeta yli 10s putkeen sormi koukussa.
Flying Calacucco

Poissa Jagemon

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #345 : 31.08.09 - klo: 21.08 »
Onkos Jyväskylässä tai lähialueella jollakin toimivaa 8e autoa tai rakenteilla?


8e tsydeemeistä ei mitään hajua, mutta oma Hyper 7 alkaa hiljalleen ottamaan osia sisäänsä. Moottoripukkia vielä ja akkukoteloa odottaa. Moottoripukista murheenkryyni, toisaalta voisi ostaa RCM pukin, mutta kiinnitys hitusen nihkeempi kuin Teknon pukissa. Vastaavasti teknon pukkeja ei mistään löydä Tekinin koneelle.

Suljettua pukkia löytää, mutta en oikein tiedä tuon ilman kierrosta sitten kun pukin ja moottorin ulkokuoren väliin jää pari milliä ilmaa max. Pitänee sumplia vielä miten tekee.

Roinat sisällä on luokkaa:

Tekin RX8 combo buggy koneella (1700kv)
Turnigyn 5S 5000mah lipo
Servona joku pilipali, radioina myös. Eiköhän tästä silti irtoa potkua.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #346 : 31.08.09 - klo: 21.44 »
Noh, katsellaan, kun sinne saakka päästään. Jostain syystä tuon saman akun 30C-veli oli saanut ns. murska-arvostelut, eli ilmeisesti mukana on ollut nollakennoja tai muuta skeidaa, siksi otin nuo toiset. Zippyn vastaavat on sitten jo lähes puolet kalliimmat. Tulikohan sitten "säästettyä" väärässä paikassa, jää nähtäväksi.

Kuitenkin aion radalla ajaa, joista yhdelläkään ei ajeta yli 10s putkeen sormi koukussa.
Silti totuus on näiden halpojen akkujen kohdalla että kannattaa hankkia se "paras" malli että suoriutuu edes jotenkin tehtävästään.
Toiseksi, vaikka akku olisi huippuluokkaa niin ei sitä kannata mitoittaa juuri ja juuri sinne rajoille.
Näissä akku asioissa kannattaa pelata hieman varman päälle, kun tuo akku ottaa itseensä ajossa ja pullistuu ja syttyy palamaan niin siinä tulee vähän enemmän laskua kuin pelkät akut. (ainakin näissä halvoissa).
Tietenkin olisi hyvä että akku lämpeää käytössä hieman, eli 25-35C olisi käyttölämpötila jolloin tulee parhaimmin virtaa ulos. Jos menee yli 40C lämmöt niin silloin kannattaa huolestua...
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #347 : 31.08.09 - klo: 21.47 »
Noh, katsellaan, kun sinne saakka päästään. Jostain syystä tuon saman akun 30C-veli oli saanut ns. murska-arvostelut, eli ilmeisesti mukana on ollut nollakennoja tai muuta skeidaa, siksi otin nuo toiset. Zippyn vastaavat on sitten jo lähes puolet kalliimmat. Tulikohan sitten "säästettyä" väärässä paikassa, jää nähtäväksi.

Kuitenkin aion radalla ajaa, joista yhdelläkään ei ajeta yli 10s putkeen sormi koukussa.
Silti totuus on näiden halpojen akkujen kohdalla että kannattaa hankkia se "paras" malli että suoriutuu edes jotenkin tehtävästään.
Toiseksi, vaikka akku olisi huippuluokkaa niin ei sitä kannata mitoittaa juuri ja juuri sinne rajoille.

Tämä on varmaan totta. Tarkistin vielä tuosta hankkimastani Combosta, että moottori ottaa enimmillään 76A virran, joten "turvaväliä" kait pitäs vielä olla.
Flying Calacucco

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #348 : 31.08.09 - klo: 22.31 »
Tuolla jotain juttua näistä edullisista akuista sekä muutama "ei niin kiva kuva" :wink:

Ei ku täällä: :mrgreen:

http://www.rctech.net/forum/electric-off-road/317020-turnigy-lipo-fire-2.html
« Viimeksi muokattu: 31.08.09 - klo: 22.41 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason RC-kuski.

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #349 : 31.08.09 - klo: 22.38 »
Jäikö joku linkki puuttumaan? Vai mitä tarkoitit "tuolla"?
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa hades

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #350 : 31.08.09 - klo: 22.43 »

Tämä on varmaan totta. Tarkistin vielä tuosta hankkimastani Combosta, että moottori ottaa enimmillään 76A virran, joten "turvaväliä" kait pitäs vielä olla.

On sitten todella huonoja kokemuksia kombon koneesta. Omani paloi parin akun jälkeen. Magneetit kuoli. Liikaa lämpöä? Välitykset oli kohdillaan eikä kone merkittävästi kuumentunut...
Nykyään ajelen medusalla.
Speed-T | Matrix | Stampede | Blitz

Poissa tt-rc

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #351 : 31.08.09 - klo: 23.14 »
Minulla on erittäin hyvät kokemukset Hobbywing Ezrun-80A noparista Xray XT8:ssa. Nyt kumminkin halusin vaihtaa hieman "katu-uskottavampaan" ja ehkä hieman helpommin sekä monipuolisemmin ohjelmoitavaan nopariin. Ajattelin kokeilla onneani Mamba Monsterin kanssa.

Mitään todellista järkisyytä vaihtamiseen ei ollut, sillä Ezrun toimi moitteettomasti. Lämmöt pysyivät kurissa ilman tuuletintakin Feigao 2400kv moottorilla ja 4s lipoilla ajellessa. Pinjonin koko ei vaikuttanut juurikaan noparin lämpöön, mutta moottorin sitäkin enemmän. Nyt jäädäänkin odottelemaan kannattiko vaihto vai todennetaanko tälläkin kertaa vanhaa viisautta: Hyvin toimivasta paketista saa helposti huonosti toimivan, mutta huonosti toimivasta ei saa hyvin toimivaa millään.
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä"

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #352 : 31.08.09 - klo: 23.32 »
Minulla on erittäin hyvät kokemukset Hobbywing Ezrun-80A noparista Xray XT8:ssa. Nyt kumminkin halusin vaihtaa hieman "katu-uskottavampaan" ja ehkä hieman helpommin sekä monipuolisemmin ohjelmoitavaan nopariin. 

Mahtaakohan tuo ezrun olla kaupan :)
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa tt-rc

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #353 : 01.09.09 - klo: 00.02 »
Se meni välittömästi kun pistin sen joku aika sitten myyntiin.
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä"

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #354 : 01.09.09 - klo: 01.31 »
Noita saa ainakin Swanghobbylta sopivaan hintaan ($63.90) sisältäen postikulut Suomeen ja takuutkin toimii, kokeiltu on. En sitten tiedä kuinka pitkä on tuo takuu, mutta oma nopari hajosi ensimmäisellä akullisella ja takuuseen pistivät sen korjaten, paitsi ne 7 euron postikulut lähettämisestä Kiinaan jäin omaan piikkiin. Nyt on sen jälkeen toiminut.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #355 : 01.09.09 - klo: 07.44 »
Dodii, RC-Monsterin kanssa vaihdettu kiivaasti sähköposteja ja näyttää siltä että en saa uutta roottoria. Syynä yksinkertaisesti se että hölmönä en ottanut kuvia roottorista ennen korjausta. Tein roottoriin vastaavan alumiinisen etupalan, mikä on uuden mallisessa roottorissa ja kasasin palikat kovalla lukitteella. Laitoin kuvan tästä korjatusta versiosta ja RCM:än Mike on sitä mieltä että en ole voinut kyseistä operaatiota tehdä itse ja yritän heidän mielestä kusettaa ja että mulla on Tekinin valmistama uuden mallinen roottori... Koska Mike on ihan itse vaihtanut kaikkiin koneisiin uuden malliset roottorit, iha ite...

No, ajellaan korjatulla roottorilla ja jos/kun hajoaa niin laitan koko moottorin RCM:ään niin saavat huomata että he ovat tässä asiassa väärässä. Tai sitten laitan koko keskustelun suoraan Tekinille ja odotan vastausta seiltä.

Mitä me tästä opimme? Otetaan heti kuvat särkyneestä osasta ja ollaan yhteydessä suoraan valmistajaan eikä jobbareihin. Näin olen toiminut aiemmin mm. Novakin kanssa ja koskaan ei ole ollut mitään ongelmia.
Kylätason RC-kuski.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #356 : 01.09.09 - klo: 08.11 »
Noita saa ainakin Swanghobbylta sopivaan hintaan ($63.90) sisältäen postikulut Suomeen

Sieltä se tuleekin, kunhan saan aikasesksi tilata. Ilmeisesti tuo combon kone kannattaa siis unohtaa suosiolla.

Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #357 : 01.09.09 - klo: 17.01 »
Mulla on se combo ja sen mukana tullut 3674 SL, 2350kv -kone E-Revossa. Ei tuolla nyt ole ajettu kuin pari tuntia, mutta ei ole mitään valittamista ollut koneessa.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #358 : 01.09.09 - klo: 18.46 »
No nyt alkaa tuo HongNor X2 Crt Pro Brushless olla kokeilua vaille valmis.
Pitää oottaa vielä renkaiden liiman kuivumista ja taitaa vielä sopivasti alkaa satamaankin niin siirtyy koeajo huomiselle.

Lopppuen lopuksi kaikki meni aika hyvin paikalleen ja nyt jos tuo vaan toimii niin sittenhän se onnistui.  :lol:
Painoa ajokunnossa ilman akkuja n.4400g(ei oo kun 100g tarkkudella oleva vaaka)

Tässä muutama hätäisesti kumisaappaalla otettu kuva...





Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa HuoH

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #359 : 01.09.09 - klo: 19.10 »
On se kyllä nätti.Taidan saada oman xb8:n loppuviikosta tai ens viikon alussa,pääsee tilailee osia ja niputtaa.
O.S. Engines|Spektrum|Savöx|Sanwa|LRP|JQ-Products