Kirjoittaja Aihe: Polttis -> Sähkö konversiot  (Luettu 597444 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1230 : 27.08.10 - klo: 23.21 »
Määki oon konvertoinut revon ja siitäKIN löytyy foorumilta juttua.
Mutta se vakilodju on roskiskamaa.

Ja nykypäivänä ei oo vähääkään järkee alkaa polttisrevon ympärille sähköjä tekeen, kun on merkiltä itseltäänkin olemassa jo sähkörunko ja lodju (eli polttisrevosta roskiin runko ja lodju).
Nää ei maksa ebayssä juurikaan mitään, joitakin kyNppejä jos tuuri käy.
/ Jere Siirilä

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1231 : 28.08.10 - klo: 01.08 »
Se sähköhärvelin vakioloota on ihan yhtä pahasti roskiskamaa kuin polttiksenkin, jos näin halutaan asia nähdä. Paljon en myöskään pisteitä anna sähkömallin vakiorungolle ja sen patterikoteloille.

Toistaalta ei tämä Teknon-kitti pahalta näytä, vaan hintaa sille on saatu paljon ($99.99).



Toistaalta onhan tuossa aika paljon rojuakin, eikä ne sähkö-Revon laatikotkaan ilmaisia ole.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1232 : 28.08.10 - klo: 09.33 »
Mikäs vika sähkölodjussa on?, muutakuin se että siinä on useampi osa kuin kasidiffissä?

Mäe oo saanu vuosien saatossa yhtäkään sähkölodjua päreiks (ellei muistivuotoa ole nyt päässä), en grawlereissa enkä 6s setupeissa.
Onhan kummiskin kyseessä bolt-on sähkölaatikko mekaanisella aluevaihtajalla jossa pystyy vielä sisäistäkin välitystä ratastamaan.
Toki, kaiken p*skaksi saa.


Okei, saahan muovirungon helposti poikki.
Mä olen ollut tyytyväinen vakirungon patterikoteloista, toimivat, helppokäyttöiset ja aina on akut mukana pysynyt.

Onkohan nää niitä makuasioita sitten.


Mutta siitä oon kyllä samaa mieltä, että jos haluaa ajaa enemmä ku ropata sähkövessaansa, niin 1:8 krossiplätformin autot on way to go!
/ Jere Siirilä

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1233 : 30.08.10 - klo: 13.17 »
Mulla uhkaa jäädä nurkkiin pyöriin fw 06 kyöstin turisti (rtr polttiksena myynnissä). Iltojen ratoksi taidan värkätä siitä sähkökonversion. Tuolla kun ei järin paljon painoa ole niin uskaltaisikohan ensin kokeilla 1/10 krossin sähköillä? Moottoripukin 1. version meinasin pyöräyttää rautakaupan valmiista kulmaraudasta (30 senttiä / kpl), siihen ei tarvitse muuta kun vähän reikiä venytellä. Jarrut meinasin jättää moottorin varaan, onkohan tämä motin surma?
Homma on vielä suunnitteluasteella, joten täystyrmäyksestäkään ei vedetä herneitä.

edit: Unohtu udella että mitä tuon vaihteen kanssa kannattaisi konversoidessa tehdä?
« Viimeksi muokattu: 30.08.10 - klo: 13.46 kirjoittanut topcat »

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1234 : 30.08.10 - klo: 22.25 »
RE: ---kokeilla 1/10 krossin sähköillä?
Autosi painaa liki tuplasti sen mitä kisa-1/10 krossarit, joten mutuni on: ÄLÄ !
Mieti välitykset.

RE noi muut:
 Moottoripukin 1. version ...Jarrut ....mitä tuon vaihteen kanssa kannattaisi konversoidessa tehdä?

Sähkömoottorissa teho ei tule "sitten joskus kun pilli alkaa sykkiä", vaan suurin voima on heti ensikierroksilta asti.
Yleisesti:
Kytkin/vauhtipyörä poistetaan pyörivistä massoista, noparin käyrällä tehdään kytkinluistot.
Järeä konepukki siirtämään ne, julma kierrostenottokyky, ja heti tuleva täysteho.

Jarruenergia siirtyy lämmöksi koneeseen/pukkiin/pohjalevyyn, ja noparin ripaan. Siirtotie hyväksi. Valintana sähköjarrut on käytössä valmistuotteissa, joten sen saa toimimaan. (Jos valitsee noparin joka lataa jarrulla, akut jotka kykenevät niin äkkinäisiin latauspiikkeihin toistuvasti. Ovat arvokkaat)
Vaihteita säädettäessä on usein vääntö mielessä. Turha sähköllä. Ei juuri näy onnistuneita vaihteellisia sähköajokkeja. Edes 1/1 ! Valitse kiinteä ja mitoita välitykset yhdelle rattaalle. (Mieti keskidiffiä vaihteiden tilalle?)

Vika huomio: lipoakut menettävät merkittävästi nopasta tehonantokyvystään kylmässä, joten ne pitää "ylimitoittaa" suomen oloissa. Ne tuhoutuvat kylmä-ylikuormituksessa äkkinäisesti.
Ko valopallo rullaamassa pitkin luistinrataa oli opettavainen.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1235 : 31.08.10 - klo: 08.35 »
vaihteella saat lisää vauhtia kärryyn, oli harjaton tai polttis, mutta sen kanssa tarvitset mekaanisen jarrun eli jarruservo ja jarrut pitää jollain tavalla säilyttää. Itsellä on näin Kyoshon GT2 autossa http://www.youtube.com/watch?v=v2l3sW1OYUI (vanha video mutta setuppi käytännössä sama)
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1236 : 31.08.10 - klo: 09.14 »
Hyviä pointteja! Toi vaihteen säilyttäminen kyllä houkuttaisi, tarvii vaan vielä sovitella miten kaikki sälät mahtuu jos jarruservo säilytetään (jarru ei tosin toiminut polttiksenakaan, nyt olis sitten hyvä rako fiksata sekin kuntoon). Paljonkohan vääntöä jarruservossa tulisi olla? Piisaako 5 kg?

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1237 : 01.09.10 - klo: 19.23 »
Tuossa kun purin tuon Revon vaihteiston ja lukitsin sen kakkoselle niin tuli mieleen että tuossa
kuvassa näkyvässä mustassa pääakselin rattaassa ja tuossa valkoisessa palikassa, millä siis vaihdetaan eteen/pakki nitroversiossa on semmonen sentin välys. Eikö tuo tee hallaa jos jarruttaa noparilla niin sehän hakkaa tuohon mustaan rattaaseen.
Vai kuuluuko tuo välys olla sähkökäytölläkin?
Onko alkuperäisissä sähkölaatikoissakin tuo välys vai spurrilta kardaaneille välyksetön eteen/taakse?
Oma idea olis liimata nuo kaksi yhteen, mutta meneeköhän pieleen...
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1238 : 01.09.10 - klo: 23.14 »
Paljonkohan vääntöä jarruservossa tulisi olla? Piisaako 5 kg?

alkuun varmaakin joo. mulla on polttisturistissa 10kg, jolla kyllä pysähtyy ku seinään. eihän toi siinä mielessä riipu voimanlähteestä, ja kokeilemallahan se selviää.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1239 : 02.09.10 - klo: 08.13 »
5 kiloinen joutuu työskentelemään äärirajoilla joten se ei ole pitkäaikainen ratkaisu. Savöxin 16 ja 20 kiloiset servot on kohtuullisesti hinnoiteltu ja käytäntö on osoittanut että ne kestää ja toimii.
Kylätason RC-kuski.

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1240 : 02.09.10 - klo: 13.56 »
Joo, ahdasta on. Pakko hävittää jarruservo. Onko ideoita mistä tohon saisi keskidiffin? Jotain erikoisempaa tähän olisi kiva virittää. Alustavasti kattelin että satulamallin lipo olisi kätevä. Mielessä oli myös että motti voisi olla spurrin yläpuolella, mutta kuinkahan ajettavuus kärsisi tuosta? Ylädekin teen etuosaan alumiinista.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1241 : 02.09.10 - klo: 14.00 »
Yrittäisin eka lukita tuon vaihteen vaikka kakkosrattaan ja etsiä siihen sopiva pinjoni.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1242 : 02.09.10 - klo: 14.00 »
Itsellä tuli samat ongelmat ja jouduin jättämään omasta projektista jarruservon pois, saa nyt nähdä miten toimi tolla moottorilla omalla jarrulla. Tuo motin nosto korkealle ei kyllä luultavasti ole kannattavaa. Itse jouduin ainakin tuosta luopumaan moottorin ison painonkin suhteen. Luulisin ainakin että painopiste siirtyy turhan radikaalisti ylöspäin, jos moottorin siirtää spurrin päälle.

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1243 : 02.09.10 - klo: 17.54 »
Taitaa joo se painopiste siirtyä aikas korkeelle jos motin nostaa siihen päälle. Tosin taidan 1. proton tehdä sillä systeemillä, koska pukin joutuu kuitenkin väsään ja samalla vaivalla tekee pukin jossa motti on spurrin päällä. Meinasin motin spurrin etupuolelle.

Se oli hyvä vinkki että lukitsee alkuperäisen spurrin. Kokeillaan sillä alkuunsa.
Hahmotelma näyttää nyt tuolta:

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1244 : 02.09.10 - klo: 19.20 »
Näyttää hyvältä, itsekkin vakio vehkeitä koittasin lukita alkuunsa. Ite tuli tehtyä jo pariin kertaan käytetty lukitus omaan hyperiin eli öljyt pois kuumaliimaa sen verran etti ihan kukkoroillaan oo että menee hyvin kiinni sittne yön yli odottelu ja kiinni. Eipä oo koskaan vielä hajonnu ja muutaman minsan räpläilyllä saa diffin normaaliin toimintaan eikä diffi mee käyttökelvottomaks, niinkun jotkut tinaus/hitsaus vedot.

Tänään sitten vihdoin viikkojen odottelun jälkeen kaikki osat saapu ja pakkohan se oli kaverin kans pistää akku kotelo ja nopari nippusiteillä vaan kyytiin ja kalibroinnit sisään. Start Punch puoleen väliin ja kokeilemaan. Vähän aikaa rauhallista ajelua ja kattelua että kaikki pelaa ja sitten testailua, niin johan on villi laite :O Hyppii melko räväkkäästi menemään, kun pistää kaasut pohjaan tuntuis ettei siel mitään punch controlleria ole ees päällä :P Noh onneks tuli kerrankin lopetettua ettei kerenny hajoon mitään, kun akku ja nopari vaan väliaikasesti kiinnitettyinä. Kyllä se korvas taas nää muutamat illat mitkä ton kans joutunu ähertään :)

Lipokaan ei ihan hirveetä kyytiä tyhjentyny että voi päästä ihan ok ajoaikoihin tolla 4000mah akullakin vaikka moottori viekin jonkin verran virtaa. Kyoshon muovispurrin joutuu varmaan vaihtamaan taitaa nuo pinionit mennä muuten selväks, en tiedä kestäiskö sittne sellanen hardened steel malli, mihin vetäis sorvilla 6mm reiän. Onkos porukalla kestäny nuo mallit teräs spurri vs hardened steel pinioni 6s setupeilla ja suht painavalla autolla?

Nyt pitäs koittaa viel hieroa paketti viimesen päälle kasaan, noparin kiinnitys vähän mietityttää kun tossa ezrunissa on kiinnitys ruuvien paikat mut ei tonne kyllä mikään kanta, puhumattakaan mutterista mahdu :) Mietin että pehmuste väliin ja nippusiteillä kiinni pohjalevyyn.

Noparin virtapiuhojen rinnalle tulee varmaan huomenna tinailtua 12voltin regulaattori ja sen perään tuosta joku tuuletin moottorille. Niinkun jo Feigao ajoilta muistaa niin melkosesti lämpiää nuo kiinamoottorit :) Toisaalta melko tyytyväinen oon arviolta jotain 10min testailtiin ja koneen päällä pysty viel kättä pitämään eikä mitään tuuletinta ollut. Tietysti tilanne muuttuu kun koppa tulee päälle. Servon armia pitää vähän pidentää että saa ohjauskulmista kaikki käyttöön, muuten alkaa olemaan aika kunnossa sittne alkaa testit miten nuo kivi/muta suojat pitää likaa ulkopuolella ja miten ne toimii mahdollisesti märällä asfaltilla / lumella / jäällä.

Nastatkin kävi mielessä, mutta alkaa olemaan aika vaarallinen vehje nastoilla. Eniten mietityttää keskipako voima jos hajottaa renkaat niin nastaa aika paljon äkkiä ilmassa :S Parempi jättää ne pois ja sutia pelkällä kitkoilla talvi :)

Poissa Rph

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1245 : 06.09.10 - klo: 00.47 »
Onkos kellään kokemuksia tästä? Olisi vaan aikas helppo modaus ja nopea muuttaa takaisin nitrolle tarvittaessa.



http://www.liquidrc.com/index.php?main_page=product_info&cPath=0&products_id=57639
mydään lennokipiruustuksia .)

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1246 : 06.09.10 - klo: 00.56 »
Lisää kuluvia ja hajoavia osia. Muistaakseni tuota joskus selvittelin ja eikö siihen ollut saatavana sisukaluja varaosana eli huoltaminen onnistuu vain ostamalla tilalle uusi.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1247 : 06.09.10 - klo: 18.32 »
Pitihän sitä mennä kokeileen kuinka tourinkiin sopisi krossaria varten hankitut 4 s lipo ja sp:n 1/8 combo. Mahtuuhan ne kun vähän virittelee. Motti tosin on niin painava että painopiste varmaan nousee aika roimasti. ehkä se kuitenkin tyytyminen 2 s satula-akkuun ja kevyempään mottiin. Tuolla combolla kyoshon voimansiirto on varmasti solmussa. Onko tietoa millä hammasjaolla kyoshon orkkis spurri on? ei ainakaan mod 1 tunnu sopivan...

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1248 : 06.09.10 - klo: 18.56 »
Tuossa vähän fotoo Revon sähköistysprojektin vaiheesta. Pitäis vielä poraa reikiä ja tehdä senkkaukset niin ei puutu kuin moottoripukki.




Sähköjen sovittelua paikoilleen.




Semmonen homma vielä mietityttää että kun tuon Revon spurri on jakoa M1, niin onko se sama kuin mod 1? Käykö Savage Fluxin pinjoni?

Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1249 : 06.09.10 - klo: 19.19 »
Kyllä M1 on sama kuin mod 1. Toisinaan näkee myös merkittävän 24P, joka ei ole tarkkaan ottaen sama jako, mutta käytännössä näitä näkee sekoitettavan usein ja joskus myös valmistajat ilmoittavat saman rattaan olevan sekä mod1, että 24P.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1250 : 06.09.10 - klo: 19.30 »
Tilasin siihen jo tuon Savage Fluxin pinjonin.
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXWUY1&P=7
On merkitty toisin päin eli 1M.
Näyttäisi olevan kohdallaan mutta onko jako sama kuin tuossa Revossa?
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1251 : 06.09.10 - klo: 20.42 »
Jako on sama.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1252 : 06.09.10 - klo: 20.57 »
Noi HPI:n pinjonit on melko pehmeää tavaraa, ainakin Fluxissa kesti jopa neljä akullista ajoa.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1253 : 06.09.10 - klo: 21.07 »
Itse olen kerran hyväksi havainnut Robinson Racingin karkaistut Extra Hard pinionit ja sen jälkeen en ole muiden perään edes katsellut. Hinta ei varmaan ole se halvin, mutta eipä ole tarvinnut vielä yhtään pinionia uusia ja joillakin yksilöillä on ajeltu satoja akullisia.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1254 : 06.09.10 - klo: 21.23 »
Noh, tuosta Revon laatikosta on varoiteltu senverran että jos neljän akun jälkeen on pinjoni kaput mutta lodju pelaa niin se ei kyllä harmita.
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1255 : 06.09.10 - klo: 21.52 »
Luulisin että Revossa kestää enemmän kun on muovi spurri. Mutta fluxissa on kovilla jopa Robinson Racingin pinjonit.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1256 : 06.09.10 - klo: 22.06 »
Onko Fluxin spurri sitten erilaisella hammasprofiililla vai mikä siinä kuluttaa sitä pinionia?

On meinaan eräskin akullinen ajettu honkkareilla (1/8 ja SC) hiekkaisissa olosuhteissa ja autoissa karkaistu terässpurri. Hampaista juuri ja juuri näkee missä kohtaa rattaat ovat pyörineet toisiinsa nähden. Muovispurria vasten pyörineessä pinionissa näkyy itseasiassa enemmän kulumaa, joka johtunee spurriin painuneista kivistä.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1257 : 06.09.10 - klo: 22.19 »
Samanlainen hammasprofiili se on Fluxissa. Nyt kun laitoin uuden Robinsonin pinjonin niin pientä kulumaa on viiden akullisen jälkeen jo, mutta johtuu varmaan siitä kun spurri on myös kulunut hieman.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1258 : 07.09.10 - klo: 10.21 »
Ensimmäinen akku saatu tyhjennettyä ja kestikin tuollasta sekalaist testailua mukavan 50minuuttia.

Pinioni pysyi kiinni ja moottori lopetti pukissaan pyörimisen 3mm alumiinipannalla mikä 6mm pultilla kannuun kiristettynä. Pinioni päätti sitten sorvautua tuolla yhdellä akullisella hajalle.

Eilen saatiin vielä ongelmat korjattua testiksi tuli isompi ratas(spur) muovista ja uusi pinioni paikalleen, tänään jos kelit sallii testaillaan kestääkö tämä ver. 3.0 :) Auto toimi muuten hyvin, akku kesti jopa yllättävän kauan ja autokin tuntuu käyttäytyvän ihan ok.

Muutamia kuvia:
Testin loputtua, muutama karkaaminen mettän puolelle :)
Kuva2
Kuva3
Pinionin jäänteet pohjalevyssä :)
Pinioni

Videonkin sain viimein tehtyä, ei mikään erityinen video mut kyllä tuosta jotain selkenee: http://www.youtube.com/watch?v=snyvQhj56G0

Onkos nuo Robinson racingin pinjonit kestäny rautaspurria vasten vai onko vaatineet muovispurrin aina vasta kappaleeksi? Ite pistin kyoshon muovispurrin tuonne nyt, mut vähän epäilen että kestääkö sekään tuota 6s:ää. Onkos nuo robinson racingit juurikin näitä? http://cgi.ebay.com/Robinson-Racing-Xtra-Hard-5mm-Pinion-16t-/200516605014?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item2eafb89456

Jos tuo muovispurri menee yhdellä akullisella selväksi niinkun tuo metallipinio, mikä noissa kuvissakin. Niin pakko koittaa tilailla tollanen robinson racing ja sorvata siihen 6mm reikä.

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Kyosho Inferno  VE  Race Spec