Kirjoittaja Aihe: Polttis -> Sähkö konversiot  (Luettu 598238 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1770 : 24.03.12 - klo: 22.21 »
Miksi patterikasiin pitää väkisin laittaa sellaisia osia mitä siinä ei tarvitse olla? Kai tonne jonnekkin mahtuu vielä tankki mihin voi laittaa limpparit kyytiin että nostaja voi samalla ryystää kurkun kosteaksi kun nostaa auton radalle :grin:

Kertokaas nyt ihan oikeesti mihin patterikasissa tarvitaan kytkintä ja mekaanisia jarruja?

Kylätason RC-kuski.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1771 : 24.03.12 - klo: 22.27 »
Ohjeissa oli tuosta kytkin kellosta joka tulee pinionin tilalle, eli se toimii siis saman lailla kuin polttis ja silloin tuo mekaaninen jarru on varmaan hyvä olla olemassa.

hyvä olla tosiaan olemassa jos meinaa pysäyttää jarruttamalla eikä ylämäkeen  :wink:

Miksi patterikasiin pitää väkisin laittaa sellaisia osia mitä siinä ei tarvitse olla? Kai tonne jonnekkin mahtuu vielä tankki mihin voi laittaa limpparit kyytiin että nostaja voi samalla ryystää kurkun kosteaksi kun nostaa auton radalle :grin:

Kertokaas nyt ihan oikeesti mihin patterikasissa tarvitaan kytkintä ja mekaanisia jarruja?



+1

joo ne lämmöt tiedetään mutta ei kunnon todisteita..

kytkin ja mekaaniset jarrut ovat sama kuin elektronisessa rata-autossa vaihdelaatikko - ihan siisti juttu mutta tarpeeton

itsekin ehdottomomasti sillä kannalla että KISS eli yksinkertainen on parempi eli suoraveto ilman kytkintä ja moottorijarrutus
« Viimeksi muokattu: 24.03.12 - klo: 22.32 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa samimake

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1772 : 24.03.12 - klo: 22.41 »
En itsekkään siis ruvennut pelleilemään kellojen ja jarrujen kanssa kun tuntui jotenkin niin typerältä matkia polttista sähkömoottorilla vaan valitsin sen helpoimman eli pinioni moottorin päähän. Sieltä mennään missä aitan on matalin.
Jarru osathan mulla onkin tuolla myynnissä muittenkin polttis osien kanssa.

.......

Poissa samimake

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1773 : 24.03.12 - klo: 22.43 »
Miksi patterikasiin pitää väkisin laittaa sellaisia osia mitä siinä ei tarvitse olla? Kai tonne jonnekkin mahtuu vielä tankki mihin voi laittaa limpparit kyytiin että nostaja voi samalla ryystää kurkun kosteaksi kun nostaa auton radalle :grin:

Kertokaas nyt ihan oikeesti mihin patterikasissa tarvitaan kytkintä ja mekaanisia jarruja?

Jos se on ameriikkalaisten keksintö?!!
.......

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1774 : 25.03.12 - klo: 08.28 »
Varmaan on americaanojen keksintö, siellä joku on keksinyt myös sen että maapallo on litteä. Kuinka moni kisakuski Jenkeissä ajaa kilpaa kytkinkellolla ja mekaanisilla jarruilla?
Kylätason RC-kuski.

Poissa Jounip

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1775 : 25.03.12 - klo: 14.08 »
Juuri näin, ei radalla mekaanisia jarruja tarvitse.

Hieno!

Eli Lavangossa nähdään kesällä?

e: Mälsää, se onkin myynnissä. No ehkä joku muu kuski sitten...
http://rc10.fi/index.php?topic=65397.msg593086

Näyttää siltä että siellä nähdään :grin:
Tekin RX8 1400kv on jo hommattu, luonnollisesti 6s.


Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1776 : 25.03.12 - klo: 17.38 »
Mukava kuulla!
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1777 : 25.03.12 - klo: 20.22 »
Ellei käytä slotless -moottoria (en keksi järkevää suomennosta), niin moottori hidastaa renkaita pitkissä hypyissä sen verran että auto ei lennä polttistyyliin nätisti, vaan dippaa nokan alas.

Tosin tuon renkaiden hidastumisen aiheuttaman kääntymisen huomaa vasta pisimmissä ilmalennoissa...

Itselläni oli jarruservo ja kytkin... nyt jos rakentaisin uuden patterikasin, niin jättäisin kaikki moiset "ylimääräiset" pois. KISS.

 - Hount

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1778 : 25.03.12 - klo: 21.07 »
Ellei käytä slotless -moottoria (en keksi järkevää suomennosta), niin moottori hidastaa renkaita pitkissä hypyissä sen verran että auto ei lennä polttistyyliin nätisti, vaan dippaa nokan alas.

4-Pole moottori on kova sana näissä hommissa, magneetit ei juurikaan toimi jarruna vaan moottori rullaa hyvin vapaalla sekä hypyissä.
Kylätason RC-kuski.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1779 : 26.03.12 - klo: 00.43 »
Kun mä rakennan seuraavan 1:8 truggy konversion niin siinäkin tulee olemaan mekaaniset jarrut, tykkään itse hifistellä eli kaikki "ylimääräinen" elektroniikka ja mekaniikka mikä löytyy, täytyy saada. Rahatilanne on ainoa rajoittava tekijä. En tietenkään hanki mitään ihan turhaa mekaniikkaa, joku raja kuitenkin. Mutta se raja ei mene omalla kohdalla ainakaan mekaanisissa jarruissa. En koe mekaanisia jarruja mitenkään huonoksi valinnaksi sähkökäyttöisessä autossa, säästää moottoria kun ei kuumene niin paljon jne. Ja tykkään smoothimmasta menosta, en jaksa kattoa turhaa nykimistä.

Mulla on pari moottoria mennyt p*skaksi kun on kuumentunut liikaa, ja ne on ollut vain vähän päälle 2000kv moottoreita lukemaltaan. Silloin ei ollut vielä mekaanisia jarruja, sähköt ja välitykset oli kunnossa ja ajoin kuivalla tiellä missä ei ollut kuin korkeintaan pieniä hiekan murusia ja pikku kiviä jne.
- Tapsa

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1780 : 26.03.12 - klo: 09.13 »
Tiedä sitten mutta eikös välitykset yleensä silloin ole väärät jo kone liikaa kuumenee :) Tuskin se koneen vika on että se kuumenee liikaa tai mekaanisten jarrujen puute. kv/akut tai välitykset tai jäähdytys pielessä, sillonhan tuota lämpöä yleensä liikaa tulee tai sitten toki oma lukunsa on noin 20€ kiinamoottorit, mitkä nyt kestää ihan kuun asennoista riippuen.

Pelkkä kv lukema ei lämpö ongelmia pöydän alle lakase, pitää ne välitykset ja jäähdytys silti olla kunnossa ja tietysti kokonaiskierrokset oikeassa luokassa. Toki aina löytyy myös viallisia koneita, uusistakin. Onhan vissiin kaikissa tehtaallakin myytäviss harjattomissa autoissa moottorijarruttamassa. Esim. Savage Flux autossa aivan järkyttävät pyörivät massat ja muutenkin liikkuvaa massaa riittää silti ilman lämpöongelmia niitä saa kurittaa menemään alustalla kun alustalla. Samoin toki kaupalliset 1/8 buggyt/truggyt harjottomilla yms. Ja tietysti 95% jos ei enemmänkin sähkökonverssioista pelaa moottorin jarruttamisella.

Toki jokainenhan saa rakentaa oman makunsa mukaan laitteet, mutta sitä aattelin selvennellä ettei ne 2000kv moottorit sen mekaanisen jarrun puuttumisen takia ole palanut. Ja muistetaan mitata esim. näillä "laser" pistooleilla oikein ettei saada mitä sattuu lukemia ja luulla että moottori on normaali lämmöissä. Hyvin kytketty telemetria asia erikseen kun mitataan ihan fyysisellä kontaktilla lämpötilaa ja tietysti osataan pitää lämmöt oikeissa rajoissa. Moottorin sisällä kun on varmasti jonkun verran lämpösempää mitä kannun pinta on.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1781 : 26.03.12 - klo: 15.52 »
Makunsa kullakin, sanoi musti. Lassi, tämä viimeisin moottori minkä sain tuhottua oli Feigao "XL" minkä piti olla Nemesis tai BK Wanderer moottori, noh eipä ollutkaan kiitos RC-Monsterin nettikaupan virheen. Meinaan kyseisten moottorien erot on aika huikeita, Feigao on kuraa ja Nemesis sekä BK Wanderer on laatua. Noh saattoi olla oma vika, ajelin 4S lipoilla autona Traxxas Revo.

On näitä projektejakin ollut sen verta paljon että en ainakaan jatkossa mene ostamaan _mitään_ kiina vehkeitä.
- Tapsa

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1782 : 26.03.12 - klo: 22.51 »
Juuh oma mielipide että BK wanderer on samaa kuraa kun Feigaokin, ainakin omat koneet aikoinaan hajos miten sattu. Sisältä halkes toisesta magneetti ja toisen käämilanka katkes moottorin sisältä.

Poissa Mazza

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1783 : 31.03.12 - klo: 15.13 »


Siitä se sitte lähtee. Ensteks diffi/moottoripukkia jyrsimään...
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Poissa Mazza

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1784 : 05.04.12 - klo: 08.56 »
Eilen jyrsäsin kiireessä moottoripukin. Eihän tuo kaunein ole, mutta toiminnallisuutta haettiinkin. Nyt odotellaan HK:n pakettia ja etsiskellään sopivaa moottoria...





Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Poissa Jukis

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1785 : 05.04.12 - klo: 09.23 »
Ihan hyvälle näyttää. Tuo auto on näköjään melko leveä, saiskohan noita sivun kivisuojia taivutettua helposti hieman lämmittämällä... sais vaikkapa losi 8ight-E:n korin käymään joka on melkoisen kapea.

Itselläni sama homma tuon Vorzan rungon kanssa kun mieluummin laittaisin siihen Ve8 korin kuin d8 korin
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1786 : 05.04.12 - klo: 09.52 »
Kaverilla on Losi 8e ja mulla leveä vanhanmallinen Inferno vm. 2001
Ei noissa silti hirveästi eroa ole radalla. Yksi kaato niin se mahdollinen nopeusero on nopeesti kuitattu  :wink:
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Mazza

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1787 : 05.04.12 - klo: 09.56 »
Eipä tuolla leveydellä itselle niin väliä ole, mutta koreja aattelin alipaineella jokusen vedellä. Jos onnistuu hyvin, niin sitähän tekee vaikka minkä kokosta koria ja samalla uudet kuramuovitki  :smiley:
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Poissa Jukis

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1788 : 05.04.12 - klo: 10.53 »
milläs aattelit muotit tehdä? Tuo Ve8 kori on ainakin omasta mielestä tosi komea, tuossa keskellä:
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

Poissa Mazza

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1789 : 05.04.12 - klo: 14.28 »
Vaahtomuovista (Finnfoam tms.) jos alkuun kokeilis. Ite oon kyllä tykänny aina eniten Kössin koreista..!
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Poissa Jukis

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1790 : 06.04.12 - klo: 13.48 »
Tarviikohan se finnfoam päällystää jollai foliolla vai tuleeko siihen joku geeli sit? tuntuu vaan et vaikee saada tarkkoja muotoja siihe finnfoamii. Yksinkertaisintahan on kopioida jokin kori ihan valamalla kipsin sen korin sisään.
Mites meinasit kuramuovit saada muotoonsa?
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

Poissa Mazza

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1791 : 11.04.12 - klo: 20.29 »
Pitää katsoa, miten se onnistuu. Riippuu vähän vaahtomuovin laadusta, osaan niistä saa hyvinki muodot tehtyä.

No, HK3665 1800kv kone tilattu tänään. Huomenna haen postista Mod1 pinjoneita, 5A BECin yms. pikkuhiluja. Tässähän pääsee kohta ajelemaan! 11 päivää meni edellisessä HK:n tilauksessa, että nopeahkoa toimintaa on ollu nyt.
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1792 : 11.04.12 - klo: 20.44 »
Tarviikohan se finnfoam päällystää jollai foliolla vai tuleeko siihen joku geeli sit? tuntuu vaan et vaikee saada tarkkoja muotoja siihe finnfoamii. Yksinkertaisintahan on kopioida jokin kori ihan valamalla kipsin sen korin sisään.
Mites meinasit kuramuovit saada muotoonsa?

Finnfoamia pystyy hiomaan hiekkapaperilla eli kyllä siihen muotoja saa hyvin.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1793 : 11.04.12 - klo: 20.50 »
Eilen jyrsäsin kiireessä moottoripukin. Eihän tuo kaunein ole, mutta toiminnallisuutta haettiinkin. Nyt odotellaan HK:n pakettia ja etsiskellään sopivaa moottoria...
*kuvat postettu*
Hyvältä näyttää!
Mikä auto on kyseessä ja millainen oli toteutusajatus akkukotelosta?

Poissa Mazza

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1794 : 11.04.12 - klo: 22.13 »
Auto on Ishima Rave M1.0R. Akkujen kiinnitys vielä vähän epäselvä, ehkä muovista jyrsin akuille matalan "ammeen", ja akkujen yli tietysti velcroremmit.
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Poissa Mazza

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1795 : 12.04.12 - klo: 23.19 »
Tänään hain postista pinjoneita yms. tarvikkeita. Vaikka kone on vielä toisella puolella maapalloa, pitihän se päästä silti kokeilemaan. Tuota Ezrunin 380-540 4300kv konetta en viittiny käräyttää, joten koekaniinina sai toimia Mabuchi 550 vanhasta Kössön monsterista :grin:. Ja sehän liikku ihan sopivasti tuohon rivitalon takapihalle :grin:, tyhjääkin löi joka pyörältä. Välitys vaikutti sen verran lyhkäseltä, että 11-lankasta hiilikonetta pitää kyllä huomenna kokeilla, sehän liikkunee sillä jo ihan oikeasti.

Posti kiikutti myös 5A BECin ja 36mm siilin flektillä, niin uskaltaa vähän isompiakin jännitteitä kokeilla, kunhan kone saapuu.
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Poissa Mazza

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1796 : 13.04.12 - klo: 09.56 »
Tänään kerkesin pikaisesti kokeilemaan 11-lankasella hiilikoneella.

Ishima Rave M1.0R Electric

Ps. Kyllä, hyytyi :wink:
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1797 : 13.04.12 - klo: 12.16 »
Mitkä sähköosat hyytyi?
Laitappa sitten kuvaa vielä valmiista layoutista.

Poissa Mazza

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1798 : 13.04.12 - klo: 14.22 »
Auto kuivumassa, kattelen sitte huomenna. Edellinen kastuminen vei kalibroinnin ja nyt oireet vaikutti samalta, että toivottavasti sillä selviää. Ihan riittävästi tuo noilla vermeillä jo pihasuditteluun kulki, ja säädin kestäis hyvin kolmekin kennoa ja kireämmän koneen. Oiskin hauska kattoa, miten ton sais kulkemaan hiilivehkeillä...
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #1799 : 13.04.12 - klo: 23.31 »
Parhaat hopeaseoshiilet kestänevät 40A piikkikuormia jäykillä jousilla.
Siis enemmän kuin NiMH akuista edes tulee.
Jos laitat lipot ja noparin maximin mukaan V*A (11,1V/40A)= 444wattia.
Vertaa:
Matched "kisa" NiMH akkukennon kyljen tarrassa luvattiin 30A kuormalla kennon jännitteen putoavan vain 1.01 volttiin, joten 6-kennosella 6,06*30=181,8 wattia. Tingit sitten lisää jännitteistä jos ylität...

Sitten kun tulee tällekkin ylitys, kollektori lähtee kipinäkaaren kanssa. Ohuena se kuumenee , ja pyörivä osa siirtää heikosti lämpöjä kannuun/siiilille.
= = = jos nopari kestää sen, seuraava kone "viimeselle reissulle".
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2