EA Import

Kirjoittaja Aihe: Polttis -> Sähkö konversiot  (Luettu 374122 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #2070 : 18.04.14 - klo: 21.01 »
Ok. Erikoinen homma tottunu siihen että kytkimellä tehdään toi lähtö homma ja lootissa on ykkönen päällä koko aika noissa vaihteistoissa. vaihtaa sitten keskipakovoimalla tms kakkoselle jos saavuttaa tietyt kierrokset.

Onko tässä sitten erikoisempi systeemi. Toi exploded view oli sen verran epäselvä traxxasin sivuilta ettei siitä oikein ota selvää miten tuo loota pelaa sisäsesti.

http://traxxas.com/explodedviews/4907-Transmission-Exploded-View-T-Maxx-33

Poissa STruck

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Droppiboxi
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #2071 : 19.04.14 - klo: 10.49 »
T maxxin konvertointi e maxxiksi.
-Noin 30-35dollaria gearbox
-Suosittelen hankkii suoraan e maxx rungon oisko ollu 10$ (mukana tukee akkupidikkeet jne)
-Kardaanit (hanki suoraan metalliset, suosittelen)
- Ruuvi setti 5-8dollaria
- bracet ja center skidplate. Muutama dollari.
-Vastariboxi pari dollaria.
Olen siis tehnyt t maxxista= e maxxin ja t-maxxista=sähkö t maxxin, molemmat maxxit on tallella. Pistän vaikka yv:nä lisätietoa. Ps. Noi gearbox kitit on aika turhia (mielipide) uuden gearboxin ja rungon saa jo halvalla..

E. Jos teet niinkuin kannattaa eli hankit uuden gearboxin jne, niin myy vanha mun projektiin saat vähä rahaa takas.
« Viimeksi muokattu: 19.04.14 - klo: 10.54 kirjoittanut STruck »
Duratrax Evader Ext --- E-Maxx (MM 2200KV) & C-Maxx (FlexibleMaxx100%) --- Hong Nor X2 (Tekno) --- Tamiya TL-01/B --- Traxxas 1/16 e-revo vxl -- Traxxas T-Maxx 3.3(os.21tm) ---MMM

Poissa transewaves

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • http://www.drbennet.blogaaja.fi/start
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #2072 : 19.04.14 - klo: 23.38 »
ei tollasta muovista roska emaxx runkoa kannata ostaa ja muoviset vetarit kestäneet jo vuodesta 2003
strukki taitaa nyt vain haikailla halvalla pomminvarmaa gearboxia  :wink:
mutta hra tekee kuin haluaa,ei se pois multa ole  :laugh:
TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

Poissa STruck

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Droppiboxi
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #2073 : 20.04.14 - klo: 00.05 »
ei tollasta muovista roska emaxx runkoa kannata ostaa ja muoviset vetarit kestäneet jo vuodesta 2003
strukki taitaa nyt vain haikailla halvalla pomminvarmaa gearboxia  :wink:
mutta hra tekee kuin haluaa,ei se pois multa ole  :laugh:
Enemmänkin halusin vastata kysymykseen ja neuvoa miten tehdä hyvä setti.  Mielestäni kysymyksessä sanottiin e maxxiksi muuttaminen, ei t maxxin konvertoiminen.sähköksi.
Mitä vikaa muovi rungossa? Ja kyllähän ne.kardaanit kestää riippuu ajotyylistä/tehoista.
Duratrax Evader Ext --- E-Maxx (MM 2200KV) & C-Maxx (FlexibleMaxx100%) --- Hong Nor X2 (Tekno) --- Tamiya TL-01/B --- Traxxas 1/16 e-revo vxl -- Traxxas T-Maxx 3.3(os.21tm) ---MMM

Poissa transewaves

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • http://www.drbennet.blogaaja.fi/start
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #2074 : 20.04.14 - klo: 00.46 »
ei tollasta muovista roska emaxx runkoa kannata ostaa ja muoviset vetarit kestäneet jo vuodesta 2003
strukki taitaa nyt vain haikailla halvalla pomminvarmaa gearboxia  :wink:
mutta hra tekee kuin haluaa,ei se pois multa ole  :laugh:
Enemmänkin halusin vastata kysymykseen ja neuvoa miten tehdä hyvä setti.  Mielestäni kysymyksessä sanottiin e maxxiksi muuttaminen, ei t maxxin konvertoiminen.sähköksi.
Mitä vikaa muovi rungossa? Ja kyllähän ne.kardaanit kestää riippuu ajotyylistä/tehoista.
meinaat että mun setti on huono?
ja mikä vika on orkkis tmaxx rungossa/gearboxissa?
TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

Poissa STruck

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Droppiboxi
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #2075 : 20.04.14 - klo: 21.10 »
ei tollasta muovista roska emaxx runkoa kannata ostaa ja muoviset vetarit kestäneet jo vuodesta 2003
strukki taitaa nyt vain haikailla halvalla pomminvarmaa gearboxia  :wink:
mutta hra tekee kuin haluaa,ei se pois multa ole  :laugh:
Enemmänkin halusin vastata kysymykseen ja neuvoa miten tehdä hyvä setti.  Mielestäni kysymyksessä sanottiin e maxxiksi muuttaminen, ei t maxxin konvertoiminen.sähköksi.
Mitä vikaa muovi rungossa? Ja kyllähän ne.kardaanit kestää riippuu ajotyylistä/tehoista.
meinaat että mun setti on huono?
ja mikä vika on orkkis tmaxx rungossa/gearboxissa?
Herranenaika sentään! Ei aleta sotimaan tällä pumpum. Vastasin Lassin kysymykseen
 
Lainaus
''Osaisko joku neuvoa Tmaxxin muuttamisessa Emaksiksi? Kaverille löytyi miltei ilmaiseksi tmaxx ja olisi tarkoitus tehdä siitä emaxx. .''

En sanonut että t maxxin rungossa on mitään vikaa. Itsellä niitä kolme. ^ T maxx jonka konvertoi sähköksi ei ole e-maxx. Joko ymmärrät pointtini? Yritin vastata kysymykseen, enkä tulla haukkumaan autoasi.

Duratrax Evader Ext --- E-Maxx (MM 2200KV) & C-Maxx (FlexibleMaxx100%) --- Hong Nor X2 (Tekno) --- Tamiya TL-01/B --- Traxxas 1/16 e-revo vxl -- Traxxas T-Maxx 3.3(os.21tm) ---MMM

Poissa samp-pa

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #2076 : 24.04.14 - klo: 23.55 »
Xray XB8'14 konvertoituna. Tässä hommassa ei tarvitse olla mikään raketti-insinööri: moottoripukki, keskidiffin päällä oleva läpyskä ja akkukotelo XB9E:stä, leikkaa hieman sivumuovia sekä radio trayta ja homma on valmis.

e: mallinumeroa tarkennettu
« Viimeksi muokattu: 28.04.14 - klo: 12.34 kirjoittanut samp-pa »

Poissa JiiPee

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #2077 : 25.04.14 - klo: 15.06 »
Ok kiitoksia vinkeistä pystyykös tuota alkuperäistä lootaa muuttamaan kotikonstein yks vaihteiseksi ja eteenpäin meneväksi? Työkaluja löytyy suht isolla arsenaalilla tarvittaessa. Mietin jos tuosta saisi tehtyä väliaikasesti itse sellainen mallin ja tilaisi sitten nuo osat ebaysta joskun myöhemmin.

Laatikko näyttää aika pitkälle samanlaiselle kuin Revo 3.3:ssa ja se oli suht helposti lukittavissa kiinteelle kakkoselle. Muutama ruuvi riittää, ei tarvinnu mitään lisäosia.
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa Lindström

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #2078 : 28.04.14 - klo: 10.47 »
Xray XB8 konvertoituna. Tässä hommassa ei tarvitse olla mikään raketti-insinööri: moottoripukki, keskidiffin päällä oleva läpyskä ja akkukotelo XB9E:stä, leikkaa hieman sivumuovia sekä radio trayta ja homma on valmis.

Mikä pukki tuossa on ja mistä hankittu?

Poissa samp-pa

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #2079 : 28.04.14 - klo: 12.28 »
Mikä pukki tuossa on ja mistä hankittu?


Xray XB9E:n moottoripukki, osanumerot 358782 ja 358783. Aika huono saatavuus noilla osilla on, mutta tilasin täältä:
http://www.md-modellsport.de/shop/xb9e-motorhalter-358782-p-6350.html

Moottoriin kiinni tuleva osa on siis erikseen:
http://www.md-modellsport.de/shop/xb9e-motorhalteplatte-358783-p-6351.html

En ollut ennen tuollaisesta paikasta kuullutkaan ja siksi ennakkomaksu vähän arvelutti, mutta kaikki meni ok.

Selvyyden ja varmuuden vuoksi, kun en asiaa huomannut aiemmin mainita: kyseessä on tällä hetkellä markkinoilla oleva XB8 (XB8'14), ei jokunen vuosi sitten samalla nimellä ollut Xray:n krossari.
« Viimeksi muokattu: 28.04.14 - klo: 12.34 kirjoittanut samp-pa »

Poissa peejii_h

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #2080 : 23.05.14 - klo: 13.40 »
HB D812 olis projektina kovertoida. Tilasin HPI:n moottoripukin mutta se on yksiosainen ja ei vakuuta. Onko kukaan tehnyt jo tällaisen että voisi vinkata vaikka modauksella sopivaa, tukevampaa pukkia? Elite-RC:n pukkia ei löydy enää mistään.

Poissa poju99

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #2081 : 01.07.14 - klo: 20.16 »
Tuli tuossa kesä lomalla inspiraatio konversioida kyosho mfr sähköks kun tuo poltiksena oli niin epä käytännöllinen

losi dbxl, hpi baja twin, axial wraith, kyosho scorpion 2014, kyosho mad force, kyosho mfr ve

Poissa poju99

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #2082 : 03.07.14 - klo: 21.43 »
nyt on kaikki hilppeet kyydissä ja kyllä on mukava peli tuo mfr sähkö käyttösenä
losi dbxl, hpi baja twin, axial wraith, kyosho scorpion 2014, kyosho mad force, kyosho mfr ve

Poissa vilijo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #2083 : 03.09.14 - klo: 21.24 »
Nostellaas syksyn tullen tätäkin säiettä.

Kasasin Teknon V4 sarjasta Mugen MBX6 konversion Hobbywingin 2200kv sähköillä.

http://postimg.org/image/e7r63xm31/

Noparin sijoituksessa oli vähän tuumaamista. Pienellä dremelöinnillä sopi hyvin poikittain. Pitkittäin olisi myös mahtunut mutta noparin ja pinionin väliin olisi jäänyt alle milli tilaa joka pisti hieman epäilyttämään. Lisäksi poikittain asennuksella sain sensorijohdon liittimen kylkimuovin taakse kuralta piiloon.
Muuten meni kasaan kun elokuvissa ja on mukava laite roiskia menemään.

Onko muuten kokemuksia muovisen spurrin kestosta sähköhärveleissä? On meinaan pieni hinnan ero metallisen suhteen. Taitaa yhden metallisen hinnalla saada 7-8 muovista.
Mietin kanssa että säästäiskö se pinioneita kun edellisestä katosi hammas johonkin 10 akullisen jälkeen. Voihan se olla huonoa tuuriakin jos on joku kivi mennyt väliin, mutta halvempia nuo muoviset spurrit on pinioneihinkin verrattuna.
Seuraavaksi Dynamiten pinioni testiin. Robinsoniakin on matkalla...

Poissa p-man

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #2084 : 03.09.14 - klo: 21.35 »
Muoviset spurrit kestää hyvin jos ajelee saviradalla. Hiekalla ei kestä välttämättä kovin pitkään. Metallinen on kuitenkin varmin ratkaisu.
Pinjoneista Kyoshon omat on ainakin todella kestäviä. Itse laitoin tälle kesälle pakista jonkun käytetyn ja nyt 100:n akullisen jälkeen vielä todella hyvässä kunnossa.
Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #2085 : 03.09.14 - klo: 22.20 »
Mugenin oma muovispurri kestää hemmetin hyvin. Samalla spurrilla ajettu nyt kaksi kesää. Pinionina robinsson racing

Poissa vilijo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #2086 : 03.09.14 - klo: 22.36 »
Muovista spurria siis tilalle. Ja pakkiin varulta toinen varalle kun noita tuli kaksi tilattua.
Saanpahan tuon uuden metallisen sitten vaihdettua nitroon kärsineen tilalle.

Poissa Loomis

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #2087 : 03.10.14 - klo: 15.39 »
Moro, sopiiko tuo Losin konversio kit (LOSA0912) kaikkiin alustoihin? siis 8eight 1.0 2.0 3.0

Poissa Hokkaju

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #2088 : 21.01.15 - klo: 22.19 »
Aherrettu D8T valmiiksi, oliko tuo laatikko nyt vaivaisesti 4 vuotta hyllyssä  :roll: Hyvin sopi D8,n halpis kitti. Mitä nyt nopalle vielä tein oman kiinnikkeen ja akkukotelon kiinnikkeestä piti hivenen jyrsiä pois materiaalia. Tosin taitaa olla ikänsä takia suomen viimeinen, joten uutuusarvoa tällä aiheella ei taida olla.

Hw150 + 1500kv Turnigy, pitäis jaksaa mennä.

Edit: toivottavasti korin maalaus ei ota niin kauan kun tuon rungon kasaaminen.
« Viimeksi muokattu: 21.01.15 - klo: 22.23 kirjoittanut Hokkaju »

Poissa jesse112

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #2089 : 23.03.16 - klo: 11.32 »
Olisiko kellään tietoa, että löytyykö hpi apacheen 1\8 autoon muovista spurria.

Syy vaihtoon saisi autosta edes vähän hiljaisemman.
Trx E-Maxx Toro, Kyosho Fazer Ve, Axial scx10 dingo, axial scx10 sherokee.

Poissa Mazza

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #2090 : 20.06.16 - klo: 22.46 »
Uusimpana konversiokohteena on Cen GST 7.7. Sähköiksi tulossa näillä näkymin sensorillinen 4274 2000kv, 150A Xerun ja 6S. Katsotaan, mitä tästä tulee - tilasin jo muutamat rattaat, joilla saan rakenneltua alennusvaihteiston, kun perävälitykset ja polttiksen diffin spurri kuuluu sarjaan sähkömoottorinpolttajat. Nyt pitää vain odotella osia ja jyrsästä köykämiinistä sopivat pukit vaihteistolle. Moottorille tulee n. 10-13t pinjoni, joka pyörittää 19t pinjonia, joka on kytketty 46t spurria pyörittävän 13t pinjonin kanssa samalle akselille. Pitäis olla aika nopari- ja moottoriturvallinen välityssuhde. Ei tosin välttämättä kovin perä-, kardaani- ja vetariturvallinen...
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Poissa tuplaesa1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #2091 : 17.09.16 - klo: 16.21 »
Moi, ajattelin kysyä että onko Castle Creationsin 1512 1Y 1/8 Brushless Motor (2650kV), hyvä valinta 1/8 koon truggyyn, 4s akuilla olisi luonnollisesti ajettava, auto on merkiltään Durango DNX408T nitro josta tehty RC-Monsterin palikoilla E versio.

Joten toimiskohan toi buggy moottori hyvin tuos truggyssa?
Ja minkä noparin homman sille kaveriksi, amp rating moottorissa on 120A, eli joku 150A tai isompi lie tarvitaan. Onko ehdotuksia?

Ja mitä akuiksi, mahdollisimman iso C arvo veikkaisin.


Jos joku ystävällinen jaksaisi vastata niin olisin erittäin kiitollinen
-= ( Pro-Line | Castle Creations | Spektrum | RPM | Savöx | V-Dezign | Alza-Racing | Savage Flux HP | Durango DNX408T ) =-

Poissa kössi88

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #2092 : 09.10.17 - klo: 20.53 »
https://md.bayshop.com/en/ebay-de/product-172118858558-rc-monstertruck-3-0-ccm-benzin-motor-verbrenner-70-km-h-2-4-ghz

Morjes, yllä oleva vekotin tekisi mieli sähköistää. Mitä pitää ottaa huomioon moottorin valinnassa yms. Mistä teline moottorille ja muutenkin kaikki neuvot tervetulleita. En oo tämmöstä ennen tehny

Poissa tapsa92

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #2093 : 29.10.17 - klo: 20.08 »
Kössi88 , tuo kyseessä oleva auto on sen verran tuntematon "no name" auto eli ei ole varmastikaan erityisen tunnettu merkki. Tästä johtuen vahva veikkaus on se että kyseiseen autoon ei ole olemassa valmiina suoraa konversio sarjaa millä saisit tuon muutettua sähkökäyttöiseksi.

Toisekseen, ei ole oikeastaan mitään järkeä alkaa tekemään kallista muunnosta polttiksesta sähkökäyttöiseksi jos kyseessä on noinkin tuntematon ja halpa auto. Painavimpia syitä tähän ovat: vaikeaa tai lähes mahdotonta löytää varaosia, varsinkaan euroopasta tai Suomesta varsinkaan.

Suosittelen lämpimästi tutustumaan huomattavasti tunnetumpiin ja hyviksi sekä luotettavaksi todettuihin valmistajiin, esim:

HPI
Traxxas
Hobao
HongNor

Jne.

- Yt. Tapsa.
- Tapsa

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #2094 : 20.08.19 - klo: 20.05 »
Taas olisi kipinää herätellä harrastusta pitempään jo ollut Hyper 8.5 kaverin kanssa kasattuna sähköillä. Hierottu aikoinaan enemmänkin näitä ja miljoonien kokeilujen ja testailujen jälkeen jäänyt nämä setit voimaan:

leopard 1774kv 4072 kone
mmm2 esc
3.3ah 45c 6s akku
15/48 välit jotka yltää 82km/h vauhtiin normi krossirenkaalla ja kiihtyvyyttä riittävästi.
Autot täysin lukossa kaikkien diffien osalta tai etu ja takalukko on täynnä jotain miljoona öljyä eli ovat melkein kun lukossa.

Nyt olisi mietteissä saisiko noihin vielä lisää räjähtävää voimaa paikaltaan tai mistä vaan nopeudesta se on näiden tarkoitus on alusta asti :)

Mietin 4082 1500kv tai 4092 1050kv moottoreita leopardilta tilalle. Vai onko porukalla kokemuksia minkälaisella moottori muutoksella saisi parhaiten tuota niin sanottua räjähtävää voimaa heti kun kaasuun koskee. Noparista on luonnollisesti kaikki soft asetukset yms disaploitu eli niin paljon kun tehoa vaan saa menemään koneelle menee sinne kun painaa kaasua. Tiedossa on että on erittäin rasittavaa varsinkin akuille ja toki myös esc:lle ja voimansiirrolle.

lehner moottorit kävi myös mielessä, mutta hintaa on ja tuntuisi olevan jostain ihme syystä 2pole moottoreita kun käsittääkseni 4pole moottoreilla saadaan varsinkin tota koneen vastaavuutta eli nopeasti reagoivaa tehoa helpommin tai enemmän.

Kaikki mietteet tai vinkit otetaan vastaan alapuolella jotain videoita laitteista nyky kunnossa, vaikka ei hirveän uusia videoita löydykkään.

edit1: Onko kukaan ostellut vielä Robinson Racingin hard pinioneita Suomesta mistään? Nuo olivat ainakin omien testien ainoat pinionit mitkä kesti apua muut kalvaantu pilalle muutamalla rajummalla akullisella ja osasta lens muutaman akullisen jälkeen kaikki hampaat veks kun paino pitävällä alustalla kaasun pari kertaa pohjaan.

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #2095 : 20.08.19 - klo: 20.16 »
Taas olisi kipinää herätellä harrastusta pitempään jo ollut Hyper 8.5 kaverin kanssa kasattuna sähköillä. Hierottu aikoinaan enemmänkin näitä ja miljoonien kokeilujen ja testailujen jälkeen jäänyt nämä setit voimaan:

leopard 1774kv 4072 kone
mmm2 esc
3.3ah 45c 6s akku
15/48 välit jotka yltää 82km/h vauhtiin normi krossirenkaalla ja kiihtyvyyttä riittävästi.
Autot täysin lukossa kaikkien diffien osalta tai etu ja takalukko on täynnä jotain miljoona öljyä eli ovat melkein kun lukossa.

Nyt olisi mietteissä saisiko noihin vielä lisää räjähtävää voimaa paikaltaan tai mistä vaan nopeudesta se on näiden tarkoitus on alusta asti :)

Mietin 4082 1500kv tai 4092 1050kv moottoreita leopardilta tilalle. Vai onko porukalla kokemuksia minkälaisella moottori muutoksella saisi parhaiten tuota niin sanottua räjähtävää voimaa heti kun kaasuun koskee. Noparista on luonnollisesti kaikki soft asetukset yms disaploitu eli niin paljon kun tehoa vaan saa menemään koneelle menee sinne kun painaa kaasua. Tiedossa on että on erittäin rasittavaa varsinkin akuille ja toki myös esc:lle ja voimansiirrolle.

lehner moottorit kävi myös mielessä, mutta hintaa on ja tuntuisi olevan jostain ihme syystä 2pole moottoreita kun käsittääkseni 4pole moottoreilla saadaan varsinkin tota koneen vastaavuutta eli nopeasti reagoivaa tehoa helpommin tai enemmän.

Kaikki mietteet tai vinkit otetaan vastaan alapuolella jotain videoita laitteista nyky kunnossa, vaikka ei hirveän uusia videoita löydykkään.

edit1: Onko kukaan ostellut vielä Robinson Racingin hard pinioneita Suomesta mistään? Nuo olivat ainakin omien testien ainoat pinionit mitkä kesti apua muut kalvaantu pilalle muutamalla rajummalla akullisella ja osasta lens muutaman akullisen jälkeen kaikki hampaat veks kun paino pitävällä alustalla kaasun pari kertaa pohjaan.
Ei nyt ihan auennut että millä logikalla lussumassta käämistä saisi enemmän voimaa ulos??? Vanha totuushan on että harrastajat vaati enemmän voimaa mitä kilpakuskit osaa laittaa rataan kiinni. Eiköhän sulla ole ongelma se että se vehje vaan sutii. Ei siihen voiman lisääminen silloin mitään auta.

Itse olen tänä kesänä ajanut C-8 rata-autolla joka on sähköistetty. C-8 autot ovat ne akikista nopeimmat RC-autot mitä löytyy. Polttomoottori niissä 3,5 cm3 joka kiertää 40 000rpm. Sähköversiosssa Hobbywingin samankokoinen 4-pole mylly kuin krossiautoissa mutta paljon tiukemmalla käämillä kv:n ollessa 2600. Sitä ajan 4S 6000 mAh akuilla Hobbywingin XR8 plus säätimen kautta. Kiihtyvyyttä muuttava "punch" säätimessä 2/10 jotta vehje on yleensäkin ajettavissa. Tällä setupilla olen ajanut kovempia kierrosaikoja kuin polttisversiot. Akut ei kestä ihan 5 min vaan 6000 mAh hupenee reiluyssa 4:30 minuutissa. Siinä saa sähkö vähän kyytiä...

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #2096 : 20.08.19 - klo: 21.06 »
Jos nyt yhtään sähkömoottoreita tuntee niin käämityshän ei ainoa asia sähkö koneessa ole :D 4082 on 8.2cm pitkällä kannulla ja 4092 9.2cm kannulla. Myöskin vääntö olettevasti lisääntyy isommalla kannulla, koska siellä enemmän magneeteilla pinta-alaa näin voisi ainakin olettaa.

Virrat on isommat toki kummallakin kv lukemalla (4082 ja 4092 kannuissa), kun nykyisellä kv lukemalla eli tehoa i * u tulee toki lisää, siinä kiinnostaisi se miten esim 1050kv 4092 tehon käyttäytyminen eroaa 1500kv 4082 käyttätymisestä. Toisena pointtina eli jos kv menee hirveän ylös niin väännön puhutaan myös laskevan toki tätä pystyy välityksillä korjaamaan kun kierrokset nousee, mutta luulisi että pieni kv isolla teholla olisi parempi, kun järkyttävän suuri kv lukema samalla teholla. Toki pinioni/spur joutuu kovemmille, kun joutuvat saman tehon välittämään lävitse pienemmällä kierrosluvulla.

Jos jollain kokemuksia noista pitkä kannuista, näihin lyhyisiin "perus 4072" kannuihin niin mielenkiinnolla otetaan vastaan ja vinkkejä aiheen suhteen.

---------------------------------------------------------------------

Ei sudi riittävästi ainakaan tällä hetkellä, asfaltilla varsinkin turhan laiska, hiekalle tuo nyt välttäisi näinkin. Toki helppoa olisi vaihtaa vaan hieman isommalla kv:lla 4072 kannu, mutta kiinnostaisi noiden isompien kannujen plussat ja miinukset verrattuna tähän "perus" moottori kokoon.

Toki vaihtoehtona olisi mennä isoon kannuun ja 8s tai 10s setuppiin, mutta noparien hinnat karkaa pahasti käsistä ja samoin auton paino alkaa karkaamaan.

Radan ajaminen on vähän erilaista touhua, kun tälläisen ylitehokkaan setupin hakeminen ainoastaan hauskanpitoon ja toisien autojen kanssa ajeluun. Kaikki diffit 100% lukossa krossin rungossa, kertonee jo ettei näitä paljon radalle ole mietittytai vaikea uskoa että kukaan niin ajaisi krossilla radalla.



 
« Viimeksi muokattu: 20.08.19 - klo: 21.20 kirjoittanut Lassi »

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #2097 : 21.08.19 - klo: 08.36 »
Kun tietää yhtään jotain sähkömoottoreista, kun niitä on muutama tullut käämittyä tässä 40 vuoden harrastamisen lomassa, niin tietää sen että ei paljonb vääntö auta jos kv on melkein puolet vähemmän, jos ei autoon pysty välitystä tuplaamaan. Siis jos haluat vaihtaa 1800 kv moottorin 1000 kv moottoriin ja odottaa että se sutisi enemmän, pitää välitys olla yli tuplasti pidempi. Kv kun tarkoitta kuinka plajon moottori kiertää per voltti.

On edelleen hupaisaa lukea kuinka ei muka 4 ässällä saa tarpeeksi tehoa autoon. Että oikein 10s pitäisi tunkea jotta liikkuu :) Mun moottori on 4268 ja 2600 kv. Ja voin luvata että jos akku ja säädin vaan luovuttaa virtaa tarpeeksi ja välitys on sopiva niin vehje kulkee helposti 120 km/h.

Voin lainata mun 14s lennokinmoottorin sulle. Ois 6 kW ja kv 190. Siinä voi toki tulla pikku pulma välitysten kanssa...

Poissa burtsi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #2098 : 21.08.19 - klo: 09.28 »
Muuhun keskusteluun en ota kantaa  :laugh:, mutta tämä on paljon kehuttu ja hinta-laatusuhteeltaan mainio moottori, jota monet harrastajat käyttävät mm. Arrman 6S malleissa:

https://www.rcjuice.com/motor-esc/brushless-car-motors/1-8-motors/hobbystar/hobbystar-4092-4-pole-brushless-sensorless-motor-1-8-truggy-monster-truck.html
Tekno SCT410.3 | Tekno ET410 | Tekno DB48 | Asso SC6.1 | Traxxas TRX-6

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« Vastaus #2099 : 21.08.19 - klo: 10.24 »
Kun tietää yhtään jotain sähkömoottoreista, kun niitä on muutama tullut käämittyä tässä 40 vuoden harrastamisen lomassa, niin tietää sen että ei paljonb vääntö auta jos kv on melkein puolet vähemmän, jos ei autoon pysty välitystä tuplaamaan. Siis jos haluat vaihtaa 1800 kv moottorin 1000 kv moottoriin ja odottaa että se sutisi enemmän, pitää välitys olla yli tuplasti pidempi. Kv kun tarkoitta kuinka plajon moottori kiertää per voltti.

On edelleen hupaisaa lukea kuinka ei muka 4 ässällä saa tarpeeksi tehoa autoon. Että oikein 10s pitäisi tunkea jotta liikkuu :) Mun moottori on 4268 ja 2600 kv. Ja voin luvata että jos akku ja säädin vaan luovuttaa virtaa tarpeeksi ja välitys on sopiva niin vehje kulkee helposti 120 km/h.

Voin lainata mun 14s lennokinmoottorin sulle. Ois 6 kW ja kv 190. Siinä voi toki tulla pikku pulma välitysten kanssa...

Hyvä että kokemusta, mutta kuten edellä jo mainitsin se kv lukema ei sitä tehoa määrää vaan moottorin koko ja virranotto vaikuttaa siihen. Mukavaa kun jokainen puhuu täällä pelkistä kv:sta sitten joku aloittelija luulee että sama minkä kokoisen moottorin fyysisesti autoonsa laittaa kunhan kv on kohdillaan kun se on absoluuttinen tehon mittari :D

Kiitos välitys koulutuksesta tiedän kyllä 18v harrastamisen jälkeen miten rc auto välitetään :D Välityksen tuplaus tai lähemmäksi triplauskaan ei ole ongelma. Tiedän myös mistä kv käsite tulee :)

En ole väittänyt etteikö 4s:llä saisi tehoa, olen tässä nyt kysellyt 6s moottorivaihtoehtoa ja punninnut eri vaihtoehtoja en ole sinun 4s setupin tehoja käynyt epäilemään, ei siitä tarvitse hernettä nenään vetää :D 6-10s saadaan niin paljon järkevämmillä virroilla sama teho ulos ettei ole kiinnostusta 4s:stä alkaa repimään sellaisia virtoja kun paljon helpompaa tuo teho on saada korkeammalla jännitteellä.

Huipuista vissiin ole mitään puhetta tässä ollutkaan. Juuh kulkee todistettavasti nykyiselläkin koneella reilun 110km/h gepsiin, mutta en ole tässä käsittääkseni huippujen metsästystä kysellyt :)

Outrunneri vähän herkkä ottamaan kipeetä auto hommissa, mieluummin siis inrunnereita katsellaan muuten varmasti sun lennokkimoottori olis ollut upea valinta :D

Muuhun keskusteluun en ota kantaa  :laugh:, mutta tämä on paljon kehuttu ja hinta-laatusuhteeltaan mainio moottori, jota monet harrastajat käyttävät mm. Arrman 6S malleissa:

https://www.rcjuice.com/motor-esc/brushless-car-motors/1-8-motors/hobbystar/hobbystar-4092-4-pole-brushless-sensorless-motor-1-8-truggy-monster-truck.html

Kiitoksia linkistä pitää tutkia jos saisi järkevästi Suomeen tuota :) Leopardilla kyllä kohtuu samassa hintaluokassa konetta ja ne tullut kans todettua hyviksi, mutta saatavuus vähän huonoa nykyisellään ainakin Euroopassa.

Tuo 4092 1500kv virta voi karata jo aika isoksi, mutta voisi tuon vielä saada nykyisellä noparilla pelaamaan.

Edelleen toki jos jollain pitkistä koneista kokemuksia täällä, niin otetaan niitä mielellään vastaan.