Kirjoittaja Aihe: 1/10 polttistouring (TP-10)  (Luettu 147663 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Liikaa Kyoshoja

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #361 : 22.05.11 - klo: 00.42 »
Olipa hienot harjoitteluolosuhteet Kuusankosken baanalla. Puhallettu ja pidotettu rata kyllä kelpaa. Kiitokset KyPakille!!

Toiset on vaan harjoitellu Tattiksen pölyssä .. kävi kyllä mielessä itselläkin tulla paikalle mutta ajellaan siellä sitten harjoitusajoa kisoissa sunnuntaina
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #362 : 23.05.11 - klo: 09.35 »
@GT Warrior: pölyistä selviää kontissa olevalla puhaltimella ja bensaakin siihen on ;-)

Ratamaksun maksaneilla on lupa käyttää kontissa olevaa PKSRCAn radanhuolto ym. kalustoa. Käyttöopastusta saa pyydettäessä.

Eilen Hoffa ystävällisesti puhalteli baanat puhtoiseksi ja se paransi pitoa ihan selvästi.

Epätavallinen TP-10 päivä oli Tattiksella eilen siinä mielessä, että radalla oli parhaimmillaan 4 PKSRCAlaista TP-10 kuskia. Kuusankosken kisaanhan PKSRCAlaisia on ilmoittautunut huippumäärä 7 kuskia.

Best lapit oli Madella loppupäivästä 19.08-19.14 haarukassa TP-10:llä.

Sähköautoillakin vedettiin polttisprofiilia ja bestlapit, mutta niille pito ei ihan riittänyt ja kierrosajat jäivät hiukan polttiksista. Suoranopeus oli aika samaa luokkaa, mutta kumirengas vaan ei kaarteissa pitänyt riittävästi.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #363 : 23.05.11 - klo: 11.40 »
Ok. No ei se pöly minua haitannut kunhan kevennyksenä mainitsin  :wink:

Olihan meitä monta jotka asiasta keskusteli eikä kukaan muistanut mitään puhallinta  :grin:
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa sami.salmela

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #364 : 15.06.11 - klo: 20.45 »
Terve,

Onko kenelläkään kokemusta Novarossi LL3 moottorista?Tuli ostettua kyseinen uusi moottori ja Novarossi 2601 pilli.Kiinnostaisi tietää miten on ihmisillä toiminut.Uusinta uuttahan moottori ei ole,koska on poistunut tuotannostakin.

-sami-
FAST MOTORS RC
YOKOMO / WIRC / REDS RACING

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #365 : 15.06.11 - klo: 21.38 »
Novarossit on laatua ja tuolla koneella pärjää vallan mainiosti kisoissa.
---

Poissa sami.salmela

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #366 : 15.06.11 - klo: 21.55 »
Laatu ja varaosien saanti olikin moottoria valittaessa ykkösasia.Se on tärkeä,ettei tarvitse jokaista nippeliä tilata ulkomailta.Täytyy tehdä sisäänajo ja käydä radalla koittamassa,jahka tuo kesäloma alkaa.

-sami-
FAST MOTORS RC
YOKOMO / WIRC / REDS RACING

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #367 : 29.06.11 - klo: 16.19 »
Thaikku-tv:n ohjelmaa RC Addictin Bangkokin baanalta KM cupin kisasta. Kivat on puitteet...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=J06HOZOUzpE[/youtube]
---

Poissa sami.salmela

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #368 : 29.06.11 - klo: 17.31 »
On kyllä fiksun näköinen rata.Vähän erinäköistä kuin Suomen radoilla  :laugh:

-sami-
FAST MOTORS RC
YOKOMO / WIRC / REDS RACING

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #369 : 30.06.11 - klo: 17.38 »
Kellään kokemusta 25% tornadosta RB 12X koneessa? RF:stä (55km) ei 16% fuilia saa ja seuraava kauppa onkin sitten ylivieskan kärkkäinen (200km), jyväskylän putiikit (195km) ja tampereen putiikit (180km). Mielellään tuota Tornadoa käyttäisi mikäli vaan sopii koneelle? :)

Edit: ainiin, mikä tulppa? käsittääkseni turbotulppa, lisää tietoa kun saan koneen hyppysiini.

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #370 : 30.06.11 - klo: 22.21 »
Nosta kantta vaikka 0.20mm ja ole varovainen säätöjen kanssa.

-A-

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #371 : 07.07.11 - klo: 21.29 »
SirOllinmäki,

Tiedätkö, koska uutta Mugenin 1/10 autoa saa ostaa? Polttelis
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #372 : 07.07.11 - klo: 21.36 »
Niko, sä voit tulla sunnuntaina kysymään suoraan Saariselta, Raision kisoissa...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #373 : 07.07.11 - klo: 21.44 »
SirOllinmäki,

Tiedätkö, koska uutta Mugenin 1/10 autoa saa ostaa? Polttelis

Aika hyvä arvaus voisi olla jonkin aikaa elokuun loppupuolella ajettavien EM-kisojen jälkeen.

Nykyinenkin on aika kilpailukykyinen ja tässä on yksi hyvä ja vähän käytetty
http://rc10.fi/index.php?topic=58483.msg536299#msg536299
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #374 : 09.07.11 - klo: 22.31 »
Niko, sä voit tulla sunnuntaina kysymään suoraan Saariselta, Raision kisoissa...

Tuu käymään huomenna. Lupasin lähteä mukaan "juoksu"-pojaksi.

-A-

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #375 : 09.07.11 - klo: 22.53 »
Tuun huomenna katsomaan, kävin tänäänkin.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #376 : 11.07.11 - klo: 10.32 »
Augustin finaaliajoa:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XiuLEXDq_Bg[/youtube]
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #377 : 07.08.11 - klo: 23.37 »
Eka kausi tp10:lla takana. Ajattelin kirjoittaa vähän mietintöjä että joku muukin saisi kipinän ajaa tätä hienoa luokkaa.

Ennakkoluulot/ongelmat minulla keväällä:
- auto kulkee liian lujaa, minulla pysyy vaan TSP auto hanskassa
- Moottori on hankala säätää ja sit autossa on joku kytkin ja vaihde myös?!
- Saanko tankkaajan jostain kisoihin
- kulut?

Auto kulkee todellakkin lujaa, mutta koska on kyseessä polttomootori niin vääntöä ei ole paljon, tämä ja foami renkaat tekee autosta todella helpposti ajettavan. Auton nopeuksiin tottu nopeasti ja tätä luokkaa on nautinto ajaa.

Moottoreista en ymmärä vieläkään kauheesti, mutta perusteet on jo hallussa. Sain aina apua muilta säätöihin ja pääasiallisesti moottorini toimi hyvin, loppukaudesta opin jo itsekkin säätämään yläneulasta lämpötilan mukaan. Ei taida olla loppujen lopuksi kauheen vaikea asia kun tähän perehtyy vähän enemmän. Tästä on hyvä treena lisää vielä nyt syksyllä ja ensi vuonna voisi ottaa tästä enemmän vastuuta itse.

Kytkin ja vaihde tuottivat tuskaa alussa, nyt sujuu jo niiden kasaaminen ja niiden säätäminen, oppimista on vielä paljon siinä että miten ne pitäisi olla säädetty. Tässä olisi paikka ehkä että kerhot järkkäisivät "oppipäiviä"?

Joskus oli vähän hankalaa mekkaajan kanssa alkuerissä mutta nekin aina järjestyivät, suurin syy oli tähän että PKSRCA:n kaikki kuskit oli niin monesti samassa erässä.

Kulupuolella luokka on varsin maltillinen, hyviä autoja on tarjolla käytettynä ja tämmösellä onkin hyvä aloittaa. Kovat kuskit ajavat ainakin kahdella moottorilla, mutta väittäisin, että jos ostaa yhden hyvän moottorin aloittelijana. Sillä ajaa hyvin koko kauden ja vähän treeniäkin, kuhan siitä pitää hyvää huolta ja varmistaa, ettei ylikuumene tai mene roskaa moottoriin. Jos haluaa ajaa kahdella moottorilla, kannattaa ehdottomasti panostaa kahteen kytkimeen.

Rengas puoli onkin vaikeampi, itse käytin n. 2-3 kierrosta renkaita per kilpailu ja sit vielä yhden kierroksen lisää niissä, missä pääsin finaaliin. Näistä jää ihan hyvät treenirenkaat tai ensi kilpailun alkueriin. Joten hiukan pihistämällä voi pitää rengaskuluja pienempänä tai sit voi toki laittaa joka erään uudet alle, jolloin kustannukset varmasti nousevat taivaisiin. Fuelia menee loppujenlopuksi aika vähän, joten en näkisi sitä kustannuksena. Ehkä isompana ongelmana se, että vähän ennakoi että on aina fuelia matkassa.

Se, mikä tuli hiukan yllätyksenä, on se, että kuluvia osia pitää olla pakissa reilusti enemmän kuin sähköpuolella. Remmejä, laakereita, rattaita, pinioneita, tulppia ja hammasrattaita. Nämä ovat kaikki kulutustavaraa ja näitä joutuukin vaihtamaan tiuhaan tahtiin, jos mieli tekee ajaa 45mins finaaleja maaliin. Jos käy nurmikolla kerrankin, se voi olla remmin loppu.

Periaatteessa autot ovat kohtuu huoltovapaita, mutta kannattaa kummiskin se 1-2 iltaa varata ennen kilpailua, että käy auton läpi ja piipahtaa radalla katsomassa että kaikki toimii. Eniten huoltoa näki vetarit sekä laakerit minun autossa kauden aikana.

Ensimmäinen kausi kannattaa varata tutustumiseen ja yrittää varata joku tuttu tai puoltuttu katsomaan perään. Itselläni oli JarkkoM, jonka ansioista pystyin ajamaan kilpaa finaalipaikoista, kun hän oli auttamassa koko kauden auton kanssa sekä kilpailuissa että treeneissä. Kiitos myös muille kilpailijoille jotka auttoivat minua.

Ei kannata jäädä istumaan ongelman kanssa yksin, vaan rohkeasti kysyy muilta ja pitää toki varata myös sen verran intoa että on valmis tekemään itse kaiken, ei kukaan sun puolesta sun autoa korjaa vaikka apuja on tarjolla.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #378 : 08.08.11 - klo: 02.19 »
Komppaan, toivottavasti kipinä syttyy muillakin tähän luokkaan.

Lähtötilanne oli minulla sama, eli ensimmäinen kausi TP-10 luokassa ja senmyötä myös ennakkoasetelmat kauteen lähdettäessä oli jotakuinkin samat. Lisäksi suurimmat kysymysmerkit oli:
-kaikki radat täysin uusia, kuinka nopeasti radan oppii jos ei käy etukäteen treenaamassa
-moottorin & kytkimen säätäminen hyväksi, ja millainen moottorin & kytkimen kuuluu olla
-renkaat

Koska TP-10 oli hyppy tuntemattomaan, ei kaudelle oikein osannut laittaa muita tavoitteita kuin oppia luokasta mahdollisimman paljon. Ja paljon sitä oppia kertyikin, aina kun kuskien joukossa on kovia vetomiehiä (Saarinen, Kuusinen, Munck, Raikas ym.), pelkästään seuraamalla näiden tekemisiä oppii väkisin myös itsekin kokoajan jotain uutta.

Ratojen oppiminen kohtuullisesti ei ollut läheskään niin suuri "ongelma" kuin etukäteen ajattelin. Ensimmäistä kilpailua (Kuusankoski) varten menin kisapaikalle jo edellisenä iltana jolloin pääsin ajamaan muutaman tankillisen treeniä, toiseen kilpailuun Raisioon mentiin ilman treeniä, Hyvinkäällä kävin kerran treenaamassa mutta siellä tuli mekattua enemmän kuin ajettua, viimeiseen kisaan Kouvolaan mentiin taas ilman treeniä. Näistä radoista eniten vaikeuksia oppia rata oli Kuusankoskella ja Raisiossa. Molemmat on melko pieniä ratoja, mutta kummassakin on vaikeita nopeita kohtia jotka vaatii tarkkuutta. Hyvinkää ja Kouvola oli sitten taas aivan erilaisia ratoja, nopeita ja tilavia, silti haastavia ajaa tasaisesti lujaa. Hyvinkää ja Kouvola oli ne radat jotka omaksuin nopeimmin.

Moottorin ja kytkimen säätäminen toimivaksi paketiksi edistyi kauden aikana jokaisessa kilpailussa. Kuusankoskella moottori ja kytkin oli aivan metsässä. Moottori liian rikkaalla ja kytkin otti liian aikaisin kiinni, ja vaihtaminenkin oli aika metsässä. Raisiossa moottori ja kytkin oli vähän parempi, Hyvinkäällä taas vähän parempi, ja nyt Kouvolassa ei moottorin ja kytkimen toiminnalla enää annettu tasoitusta muille vaan moottori ja kytkin oli omasta mielestä todella hyvä. Moottoria säädin eniten sen perusteella miten oma moottori toimii muihin verrattuna, miten kulkee suoralla, missä kohdassa vaihtaa, miten lähtee mutkista, miten oma moottori käy varikolla. Seurasin kyllä lämpötilojakin mutta se oli lähinnä varmistelua ettei liikuta ainakaan pahasti liian laihalla.

Renkaiden kanssa tuli kauden aikana tehtyä muutama iso virhe. Hyvinkäällä tuli alkuerissä todettua että rengas-A toimii hyvin, mutta silti piti semiin lähteä renkaalla-B jonka toimivuudeta ei ollut mitään tietoa (koska kulumien perusteella käytetyn treenirengassetin koko oli sopivalla alueella). Ja se rengas-B ei todellakaan toiminut, finaaliin pääsin ainoastaan muiden kilpailijoiden epäonnen kustannuksella.
Toinen iso virhe oli kokeilla Kouvolassa ajaa semi isoilla 35-37 renkailla koska sellaset oli valmiina sorvattuna. Kostean päivän ainoan alkuerän ajoin vanhoilla 37-40 rengastuksella eikä siitäkään tullut seurattua mikä renkaan kuluma oli, ilmeisesti melko suuri. Ja niinhän siinä kävi että semissä 37 takarengas oli aivan loppu jossain 16min kohdilla.
Jos käyn vielä treenaamassa tänävuonna niin aion kyllä tutkia kuinka suuri vaikutus ajotyylillä on renkaan kulumaan, kuinka paljon säästeliäällä ajotyylillä tulee eroa repivään ajotyyliin niin tuloksessa kuin renkaiden kulumissa.

Oma mekaanikko olisi kyllä suotavaa olla, mutta melko hyvin kausi meni vaihtuvien mekkareidenkin kanssa. Ensimmäistäkään mekkarin virhettä ei tapahtunut koko kauden aikana, vaihtuvan mekkarin kanssa pitää vaan sopia huolellisesti tankkivälit yms. aina etukäteen. Itse päätin toimia vaihtuvien mekkareiden kanssa niin että laitan tankkivälipiippauksen radioon ja otan siten vastuun tankkivälistä itselleni. Kouvolassa onneksi muistin myös sopia mekkarin kanssa että aina 5min ajon jälkeen mekkari ilmoittaa siitä jos olen esim. unohtanut laittaa kellon päälle tankilla,  ja niinhän siinä kävi että olin painanut radiosta kello-start nappia lähdössä liian pitkään jolloin koko kello oli mennyt poispäältä. Suuret kiitokset kauden mekkauksista lähtee Petri Hoffman:ille, Jarkoille Kuusinen ja Mustonen, Axel:ille, Petteri Jäntille ja Jerzille (ja jos joku unohtui niin myös niille).

Kaikenkaikkiaan vaikka nyt ekalla kaudella tuli sählättyäkin ihan riittävästi, jäi kaudesta ja erityisesti luokkana TP-10:stä erittäin hyvä maku. Tämä TP-10 kausi oli RC-harrastuksen ehkä paras "elämys" tähän mennessä.
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa Ossi K

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #379 : 09.08.11 - klo: 10.32 »
On todella mahtava luokka. Mukavaa että ihmiset kirjoittaa kokemuksistaan.

Ehkä hieman edellisistä poiketen olen sitä mitä että mekkaamista tässä luokassa on ihan tajuttomasti. Tämä jos haluaa, että auto on todella kilpailukykyinen. Asia riippuu myös treenin määrästä. Jos ei treenaa paljoa, ei auto kulukkaan niin paljoa jolloin tietysti huoltoa ja korjausta on vähemmän.

Välillä tuntuu myös, että ollaan tekemisissä nitro lotteryn kanssa, niinkuin Jeppe sanoi. Joskus vaan korjausta ja mekkausta tulee liikaa ja alkaa turhauttaa. Eli autoa hajoo radalle vaikka huoltoa on tehty kuinka paljon. Tämä on tietysti monesti kiinni siitä kuinka hyvin autoa on huollettu mutta välillä tuntuu että mikään määrä huoltoa ei oikein auta.... Varsinkin vaihteita ja remmejä menee "solkenaan".

Sitten on myös tullut vastaan se sama mikä sähkötouringissa, että ne säädöt on aivan oleellinen juttu. Että siis auton saa kokonaisuudessaan juuri sellaisiin säätöihin että sillä alkaa meno maittaa. Tässä ei ole kyseessä pelkästään rungon säädöt, vaan myös koppa on oleellinen ja erityisesti renkaat.

Luulen että vanhalla autolla pärjää tässä luokassa oikein mainiosti kunhan siinä on kaikki osat hyvässä kunnossa ja säädöt kohdallaan. Tämä tarkoittaa esim. kaikkien hihnapyörien, hihnojen ja rattaiden erinomaista kuntoa. Kaikki laakerit on syytä tarkistaa ennen jokaista kilpailua. Iskarit myös kuntoon ennen jokaista kilpailua.

Moottorit on nykyään "ihmeellisen" kestäviä. Ei tainnut tämän kauden kisoissa mennä monellakaan moottori rikki (?) Tämä vaikka moottori pitää säätää melko laihalle jotta vauhtia saadaan tarpeeksi. Ja voiteluhan näissä tietysti perustuu polttoaineen öljyyn (liian vähän polttoainetta --> liian vähän voitelevaa öljyä --> liian suuri kitka....poks). Mutta siis koneet kestää aika hyvin.

Renkaat kuluu kuulemma vähän (luokkaa 1mm / tankki) kun ei paina kunnolla kaasua.... Kuulun siis itse tähän liian vähän kaasua painavien luokkaan ;) Toki renkaiden kuluminen muuttuu myös radan mukaan. Itse ajoin kaikki semit 35/37 renkailla ja renkaiden puolesta homma tuntui toimivan. Tein ilmeisesti kuitenkin mekkausta liian vähän koska teknisiä ongelmia riitti ;)

Ensi kesää odotellessa.
 



Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #380 : 09.08.11 - klo: 11.03 »
Välillä tuntuu myös, että ollaan tekemisissä nitro lotteryn kanssa, niinkuin Jeppe sanoi. Joskus vaan korjausta ja mekkausta tulee liikaa ja alkaa turhauttaa. Eli autoa hajoo radalle vaikka huoltoa on tehty kuinka paljon. Tämä on tietysti monesti kiinni siitä kuinka hyvin autoa on huollettu mutta välillä tuntuu että mikään määrä huoltoa ei oikein auta.... Varsinkin vaihteita ja remmejä menee "solkenaan".

Renkaat kuluu kuulemma vähän (luokkaa 1mm / tankki) kun ei paina kunnolla kaasua.... Kuulun siis itse tähän liian vähän kaasua painavien luokkaan ;) Toki renkaiden kuluminen muuttuu myös radan mukaan. Itse ajoin kaikki semit 35/37 renkailla ja renkaiden puolesta homma tuntui toimivan.
Varaosakuluja jos miettii niin mulla taisi hajota kauden aikana:
-yksi vetari (Hyvinkällä treenatessa)
-kaksi 2-vaihteen spurria (yksi treenatessa ja yksi kisoissa)
-kaksi takahihnaa (molemmat kisoissa)
-kaksi sivuhihnaa (molemmat kisoissa)
lisäksi vaihdoin joitain osia varmuudenvuoksi, ja tietysti eri radoille vähän välityksiä.

Ilmeisesti sitten painoin erittäin kunnolla kaasua Kouvolan semissä kun oikean takarenkaan (37) kuluma oli luokkaa 3,5mm/tankki  :cool:
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #381 : 10.08.11 - klo: 00.39 »
Omasta puolesta myös kiitokset mekkareille ja muuten auttaneille. Ensi kaudella sitten ollaan taas kokeneempia...

Uusi Mugen on muuten kyllä tosi magee laite. Harmi vaan, ettei sinänsä olisi tarvetta päivittää kalustoa uudempaan.... http://ianhobbies.tumblr.com/post/8660634352.

---

Poissa Aapeli

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #382 : 10.08.11 - klo: 00.52 »
No kun muutkin...

Myös meidän tiimi kokeili tänä kesänä ensi kerran TP-10 luokkaa. Lähdettiin varovasti liikkeelle eli hankittiin käytettynä auto ja moottori. Tarkoitus oli ajella sen verran reeniä, että voitaisiin osallistua Raision kisoihin.

Alku oli kyllä hankala. Ensin vaan yritettiin saada kone jotenkin luotettavaksi, että voitaisiin alkaa opetella ajamista. Ei onnannut niin millään. Jatkuvasti saatiin pähkäillä koneen kanssa ja ajaminen ei ollut sitä mitä sen olisi pitänyt olla. Asia ratkesi vasta ostamalla uusi moottori ja siihen oma pilli. Huh, jo helpotti.

Sitten päästiin jo vähän opettelemmaan ajamista ja säätämistä. Aika paljon niissä on luokalle ominaisia piirteitä, joihin aikaisempi kokemuksemme M-8 ja TS-10 luokista ei paljoa auttanut. Erityisesti renkaat ja niiden kuluminen oli/on uutta. Myös huonompi alavääntö mutta kuitenkin suuri loppunopeus ja suurempi paino tuli huomioida ajamisessa (verrattuna sähköviriin). Kun ajoi hyvillä renkailla ja auto oli säädöissä, oli ajo todella makeeta - jo pelkästään katsominen. Eikä tässä ole kyse vielä mistään ihmeellisistä säädöistä, auto toimii helposti hyvin ja on helppo ajaa.

Suurien ongelmien ratkettua ei sitten paljoa jäänytkään aikaa ennen kisoja. Vasta kisaa edeltävänä iltana sorvattiin ensimmäiset renkaat. Sitä ennen ajettiin aina täysistä rinkuloista loppuun, siis ne mitä ajettiin. Jonkinlainen kuva oli kuitenkin muodostunut siitä miten homma menee ja loput selvis sitten kisapaikalla: Samilta, Raulilta ja Jeppeltä saatiin kiitoksen arvoisesti tukea ja Teemulta renkaita vinkkeineen.

Kaikenkaikkiaan jäi meillekin hyvä maku hommasta. Pakissa täytyy olla paljon voimansiirron varaosia, ja niitä pitää vaihtaa jo ennen ongelmien ilmaantumista, mutta muut osat kestävät ainakin niin hyvin kuin TS-10 autoissakaan.  Kantapään kautta totesimme, että koska semien ja finaalin välillä on niin vähän aikaa, on auton käytännössä kestettävä 20+45 minuuttia kilvanajoa ilman huoltoa. Tämä vastaa 13 erää sähköautoluokissa, eli puolitoista FTT-kisaa! Autossa ei siis saa olla, ei ainakaan voimansiirrossa, mitään "vähän kulunutta mutta kestää" osaa kun lähdetään semeihin. Elementary!

Ja se moottorin ääni sekä pitkät ajoajat ovat homman suola. Ensi vuonna voitaisiin osallistua enemmänkin, hankala valintakysymys...

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #383 : 10.08.11 - klo: 08.53 »
Mukava lukea aitoja kokemuksia tästäkin luokasta. TP-10 luokka on kieltämättä houkuttanut jo parina vuotena. Kiinnostus tätä luokkaa kohtaan tulee nimenomaan edellä mainituista syistä, nopeudesta, äänestä ja hienoista autoista ja tekniikasta.

Homman aloittamisen on tähän saakka kuitenkin estänyt epäilys siitä, miten luokkaan pääsee sisälle ja millaisilla kustannuksilla ja tuskalla homman saa nautinnon puolelle. Miten TP-10 ajaminen eroaa esim TSP-10 luokan autolla ajamiseen, tarkoitan siis itse ajamisen eroja.

Eniten tässä kontekstissa kuitenkin mietyttää tuo rengasshow. Pyytäisinkin valistuneimmilta hieman valotusta siihen miten olette rengasasian kokeneet? Millaisia jekkua foamirenkaat tuo tullessaan jos sellaisilla ei koskaan ole kilpaa ajanut? Paljonko renkaita (lue: rahaa) menee kauden aikana, jos olettaa että ajaa neljä kisaa ja kohtuullisen määrän treeniä?
Flying Calacucco

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #384 : 10.08.11 - klo: 08.57 »
Vaikka ajoin TP10 kohtuu vähän, eli aika aloittelijana puhun, niin minusta rengastus oli aika yksinkertaista.
Ohjekirja antoi speksit renkaiden mitoista ja kovuuksista ja siitä sitten vaan sorvaamaan.
Sadekelille sitten omansa. Eli ei iso juttu. Piti vaan jaksaa sorvata, joka ei kyllä aina huvittanut
vaikka ei sekään nyt mikään niin iso juttu ole, nopeastihan sen tekee. TP10 renkaathan ovat edullisia, niitä menee mutta hinta on halpa. Halvempaa kuin GT väittäisin.

e:typo
« Viimeksi muokattu: 10.08.11 - klo: 09.12 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #385 : 10.08.11 - klo: 09.14 »
Mukava lukea aitoja kokemuksia tästäkin luokasta. TP-10 luokka on kieltämättä houkuttanut jo parina vuotena. Kiinnostus tätä luokkaa kohtaan tulee nimenomaan edellä mainituista syistä, nopeudesta, äänestä ja hienoista autoista ja tekniikasta.

Homman aloittamisen on tähän saakka kuitenkin estänyt epäilys siitä, miten luokkaan pääsee sisälle ja millaisilla kustannuksilla ja tuskalla homman saa nautinnon puolelle. Miten TP-10 ajaminen eroaa esim TSP-10 luokan autolla ajamiseen, tarkoitan siis itse ajamisen eroja.

Eniten tässä kontekstissa kuitenkin mietyttää tuo rengasshow. Pyytäisinkin valistuneimmilta hieman valotusta siihen miten olette rengasasian kokeneet? Millaisia jekkua foamirenkaat tuo tullessaan jos sellaisilla ei koskaan ole kilpaa ajanut? Paljonko renkaita (lue: rahaa) menee kauden aikana, jos olettaa että ajaa neljä kisaa ja kohtuullisen määrän treeniä?

Mun mielestä TP10 on helpompi ajaa kuin TSP-10, sen verran vähemmän alapotkua, mut mulla tais olla liian mamiskytkin. Mutta pitoa on riitävästi ja autoa pystyy viemään luisussa myös jos vähän lähtee lapasesta, lisää hanaa ja raiteille. Ajotuntuma on aika pitkälti sama kuin ennakkosäätimellä, eli vähän alapotkua mutta kulkee lujaa.

Rengasshow ei minulle ainakaan ollut ongelma, ajoin viime talvena stockimattista ja siinä oli mun mielestä paljon enemmän tuskaa renkaiden kanssa. Sorvaa renkaita skaboihin esim 62/60 kokoon esim kovuuksia 37/40 ja 35/37 ja sit kattoo mitä tarvii finaalia varten. Tietysti renkaita voi hinkata loputtoomiin ja tehdä vaikka mimmosia kikkailuja, mutta eniten parannettavaa mulla ainakin löytyi ajamisesta.

Foamien ja kumirenkaiden ainoa ero on oikeastaan siinä että foamit pitää sorvata ennen ajoa ja sit pitää vähän seurata niiden kulumista ja siirtää puolelta toiselle että kuluvat tasasesti. Toki myös maavaraa pitää säätää ja välitys myös huomioida kun rengas pienenee. Mutta jos ajat esim stockimattista talvella se kyllä opettaa sinulle kaiken mitä tarvii renkaista tietää kesää varten.

Yks rengaskierros kestää noin 60-90mins aktiivista ajoa, riippuen pitoolosuhteista. Pidotetulla hyvä pitoisella radalla kulumaa on reilusti vähemmän. Oma ajotyylii vaikuttaa myös reilusti voisin olettaa, en tosin ole testannut paljonko eroa on.

Yhdessä kisassa ajetaan n. treenit vajaa 2x(15+3) mins, alkuerät 4x(8+3) semi 3+20 finaali 5+45

1/4 finaali on myös 3+20 mins jos semmoinen ajetaan.

Eli jos tulet vain uusilla renkailla skaboihin, treenit syö yhden kierroksen, alkuerät toisen, semi puolikkaan ja finaali yhden

eli 2.5-3.5 kierrosta riippuen miten finaalit menee, tässää jää vähän ylikin millä voi treenata sitten.

normitreeneissä kulutus on yleensä silleen että ykskierros renkaita per ilta jos ajaa paljon. Itse ajelin lähinä skaboista jääneitä jämiä pois.

Jos rengaskierros maksaa keskimäärin 20e, rengaskulut on jotain 200-360e kaudessa, riippuen miten finaalit menee miten treena ja mistä ostaa mitkä renkaat. Jos haluat saat varmasti myös menemään 500e renkaisiin.

Märälle on sit kumirenkaat parhaat, ja jos haluu oikene hifistellä niin unmido renkaat voi olla puolkuivalle radalle. Itse tein kauden alussa päätöksen etten aja jos sataa tai on märkää.(tähän pitää oikeesti olla ihan oma auto ja se on sit oma juttunsa)
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #386 : 10.08.11 - klo: 10.44 »
Yks rengaskierros kestää noin 60-90mins aktiivista ajoa, riippuen pitoolosuhteista. Pidotetulla hyvä pitoisella radalla kulumaa on reilusti vähemmän. Oma ajotyylii vaikuttaa myös reilusti voisin olettaa, en tosin ole testannut paljonko eroa on.

Melko positiivinen kulutusmäärä. Mulla meni 59,5mm / 61,5mm 37/40 shore rengassetti lähes vanteille Kouvolan semissä (3+20min). Eli pidottamattomalla tai ajamattomalla baanalla rengasta kyllä menee. Tästä syystä olisi hyä pidottaa baana tai edes sopia muiden harrastajien kanssa harrastuskerrat niin, että osutaan samana päivänä paikalle.

Omasta mielestäni Suomessa ei tarvitse noita kovuuksia muita kuin 37/40 ja 40/42 shoret (etu/taka).
---

Poissa jtp

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #387 : 11.08.11 - klo: 10.01 »
Omalla kohdalla kausi meni täysin penkinalle. Kaikki kisat meni enempi ja vähempi tekniikkamurheiden parissa painien.

Kuusaalla sain ajettua ongelmitta muistaakseni yhden alkuerän ja treenin. Semissä sitten nousupaikka näytti varmalta niin vastarin virtapiuha otti ja katkesi. Opetus oli, että niitä piuhoja pitää vaan välillä vaihdella tai ainakin tarkastaa kunnolla.

Raisiossa oli alkuerissä ja treeneissä kaikkea pientä ongelmaa, mutta sain ajettua pari alkuerää normaalisti. Semissä taas varmalta näyttänyt nousupaikka hävisi ,kun mottori rupesi hajoittelemaan tulppia. Viaksi kotona havaitsin takalaakerin jonka yksi kuula oli kuin rotan syömä. Tästä kuulasta ilmeisesti irtori paloja joka hajotti tulpan.

Hyvinkäällä sain ajettua kohtuupaljon ja vaikka semissä hajosikin kakkosvaihde ja kone sammui kerran niin pääsin finaaliin. Finaalissa sitten minuutin kohdalla hajosi taas kakkonen ja ykkönenkin perään muutaman minuutin päästä. Vaihdettiin molemmat, mutta taas kakkonen hajosi noin minuutin ajon jälkeen. Ajoin pelkällä ykkösellä noin 30 minuuttia kunnes se taas hajosi noin viisi minuuttia ennen loppua. Mekaanikko huusi, että ei ole tarvetta jatkaa kun kukaan ei tule ohi enkä ketään saa kiinni. No kun kerran olin finaaliin päässyt niin halusin ajaa sen loppuun niin ykkönen vielä korjattiin ja ajoin loppuun 7. sijalla. Kotona tutkiessani autoa havaitsin, että kone oli liikahtanut ilmeisesti kanttarin yli ajaessani.

Kouvolassa sitten olikin heti aamusta täysin märkää. Ajoin ensimmäisen kerran tokassa alkuerässä ja olinkin tuloksissa kärjessä. Kolmas eräkierros oli vielä märkää, mutta vaikka kytkin ei meinannut ottaa kiinni millään paransin tulosta ja samalla tipuin kolmanneksi. Neljäs eräkierros oli jo melkein kuivaa ja päästiin ajamaan ekankerran kuivankelin renkailla. Vaikka olin  vaihtanut kytkimen rikkoontuneen paine- ja normilaakerin ei kytkin vieläkään toiminut toivotulla tavalla niin tipuin aika kauas kärjestä. Semiin sitten vaihdoin koneen, koska aiemmin olin ajanut ns. märänkelin koneella joka antaa tehossa tasoitusta riittävästi. Semi lähtikin sujumaan hienosti ja nousinkin tokan tankin aikana kärkeen. No ilmeisesti kovan yrityksen takia polttoainetta kului liikaa eikä muutenkaan kulutusta ollut päässy seuraamaan päivän aikana niin auto sammui. Radalle päästyä kova yritys päälle, mutta se olikin sitten liikaa renkaille. Oikea takarengas meni vanteelle asti ja auto oli lopussa melko vaikea ajettava. Jäin sitten viidenneksi ja jouduin aikavertailuun. Toisen semin ajettua katsoin tuloksia ja havaitsin jääneeni finaalin ulkopuolelle 0.4 sekunnin erolla. Jossittelulla pääsee pitkälle, mutta jos olisin ajanut turvallista 4 minuutin tankkiväliä olisin päässyt helposti finaaliin mutta mutta...

Kaikissa kuivankelin kisoissa reenit ja alkuerät keskityttiin seurailemaan renkaiden kulutuksia eri kovuuksilla sekä polttoaineen kulutusta. Oma vauhti kun ei ihan riitä välttämättä viiden parhaan joukkoon niin voi keskittyä suoraan semiin.

Tämä kausi meni muutenkin periaatteessa vain kisat kiertäen ilman reenejä, mutta jos vaikka tulevana kesänä pääsisi taas keskittymään reenaamiseen.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #388 : 22.11.11 - klo: 09.30 »
Mitäs on porukat mieltä sellasesta ajatuksesta että ajais nitro tourinkia kumirenkailla?

eihän tuo foamien kanssa pelaaminen mikään kauhean iso juttu ole, mutta valmiiksi liimatuilla kumirenkailla menis tietysti vielä helpommin kuten GT-8 luokassakin (nyt en puhu sinänsä TP10 SM-luokasta vaan yleensä nitro TCllä ajamisesta)

R/C techissä Steve pond kirjoittaa seuraavaa:
http://www.rctech.net/forum/6992318-post14.html

vuosia sittenhän kumirenkaat taisivat olla ihan normi, siltä ajalta voidaan varmaan jakaa kokemuksia?
ja sähkötouringissahan tuo taitaa olla arkipäivää ulkoradoilla?

2000 luvun alkupuoliskolla ajelin HPIlla ja Kyosholla kumirenkailla, en muista sen olleen yhtään hullumpaa, mutta kilpaahan ei silloin niillä ajettu, vain huvin vuoksi
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #389 : 22.11.11 - klo: 09.31 »
En kyllä nää mitään järkee tossa, se idea on juuri se että ajetan foameilla ettei tarvitse taistella kumirenkaiden kanssa :)
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook