Kirjoittaja Aihe: 1/10 polttistouring (TP-10)  (Luettu 147645 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #420 : 03.09.13 - klo: 09.26 »
Mun mielestä jonkinlainen hand out rengas toimisi mainiosti. Tai edes mahdollisuus ostaa 'valmiit' renkaat esim. kooltaan 60/62mm, jolloin sorvausta käytännössä tarvitsisi suorittaa vain treenirenkaita tehdessä.

Tälle iso peukku. Minulla on jääny foamihommat väliin isolta osin juuri tuon sorvaamisleikin takia.
Flying Calacucco

Poissa JanneN

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #421 : 03.09.13 - klo: 09.35 »
Mulla on itselläni jokin vanha hobaon tp-10 auto kaikilla optio-osilla melkein, kävin sitä tuossa yksi päivä ulkoiluttamasa ja oli kyllä hauska ajettava.

Vielä kun oppisi säätämään vaihteen vaihtamaan oikeassa kohdassa, nyt vaihtoi melkein pääsuoran 3/4 vaiheessa :/

Onko tuohon vaihteen ja kytkimen säätämiseen jotain ohjeita aloittelijalle, oli tosiaan ensimmäinen kerta tuolla tp-10 Autolla, ja vauhtia kyllä tuosta o.s koneesta piisaisi kunhan saisi auton säätöihin.


Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #422 : 03.09.13 - klo: 09.54 »
vaihteessa on 2 säätöruuvia ja avaat molempia 15 minuuttia kellotaulun mukaan eli vastapäivään niin eiköhän vaihda jo suoran puolivälissä tai sitä ennen. jos ei niin avaat vielä vähän lisää. helppoa.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #423 : 03.09.13 - klo: 10.41 »
Lisätään vielä, että uskon, että suurin epämieluisuus tuntuisi olevan renkaiden sorvaus. Kuitenkin renkaat on hyvällä sorvilla todella nopea tehdä. Puhutaan siis alle 10 minuutin hommasta.

Mun mielestä jonkinlainen hand out rengas toimisi mainiosti. Tai edes mahdollisuus ostaa 'valmiit' renkaat esim. kooltaan 60/62mm, jolloin sorvausta käytännössä tarvitsisi suorittaa vain treenirenkaita tehdessä.

Hand out -rengas (LRP/ edessä 37/62mm, takana 40/64mm) oli käytössä EM:ssä muutama viikko sitten Itävällassa.
Auto tuotiin omaa erää varten suljetulle alueelle ratavarikon viereen ilman renkaita suunnilleen edellisen erän startatessa. Järjestäjä antoi sarjan renkaita, jotka kiinnitettiin autoon ja sitten jonottamaan radalle pääsyä. Renkaille ei ohjeistuksen mukaan saanut tehdä mitään. Kaikki mussuttaminen renkaiden pienistä kokoeroista oli kielletty.

Käytäntö toimi hyvin systeemiin tottumisen jälkeen. Suomen porukka oli sen verran pieni, että meinasi välillä loppua henkilökunta kesken, kun kaksi ajoi ja kaksi mekkasi heille JA samaan aikaan piti jonkun tuoda seuraavassa erässä ajavan (juuri mekkaamassa olevan kuskin) auto renkaiden kiinnitykseen.

Ajamisen kannalta rengaskuvio toimi myös hyvin, huomattavasti ainakin allekirjoittaneen odotuksia paremmin. Finaaliin päässeille oli tiedossa renkaiden vaihto, semiin rengas riitti.

Kisa oli edelliseen vuoteen verrattuna "tasaisempaa ja reilumpaa" kun kaikkinainen renkaiden pidottaminen oli käytännössä mahdotonta. Samoin vain joillekin sponssatuille kuskeille jaossa olleet "special compound" renkaat rajautuivat pois.

Suomessa ei hand out -renkaan perään ymmärtääkseni ole paljoa haikailtu, koska meillä ei ole ollut sitä ongelmaa, johon hand out -rengas ensisijaisesti toimii lääkkeenä eli pitoaineilla lotraaminen. Sorvaaminen ei ole iso eikä hankala homma ja sen voi hoitaa itse ennen kisaakin.

Ainakin pari haastetta nousee mieleen kotimaan kisojen kannalta, jos päätettäisiin mennä hand out -renkaisiin
-renkaiden saatavuus määräkokoon sorvattuna koko kauden ajan
-renkaiden jakaminen ja muu manageeraus kilpailua ennen ja sen aikana vaatii lisää toimitsijaporukkaa.
« Viimeksi muokattu: 03.09.13 - klo: 10.48 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #424 : 03.09.13 - klo: 11.16 »
Lisätään vielä, että uskon, että suurin epämieluisuus tuntuisi olevan renkaiden sorvaus. Kuitenkin renkaat on hyvällä sorvilla todella nopea tehdä. Puhutaan siis alle 10 minuutin hommasta.

Mun mielestä jonkinlainen hand out rengas toimisi mainiosti. Tai edes mahdollisuus ostaa 'valmiit' renkaat esim. kooltaan 60/62mm, jolloin sorvausta käytännössä tarvitsisi suorittaa vain treenirenkaita tehdessä.
Arvokisoihin handout renkaita tehdään, joten niitä voisi hyvin tarjota vaihtoehdoksi.

Sorvaus on kyl helppoa kuhan on oikea viila, ja vaikak ei ole niin homma on paljon helpompaa kuin esim 1/10 krossirenkaiden tekeminen.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #425 : 03.09.13 - klo: 12.03 »
Itsekkään foamien suurkuluttajana en ole tajunnut sitä valitusta, että foameilla renkaiden kanssa on enemmän tekemistä ja sorvaaminen työlästä. Mun mielestä on ihan kivikautista liimata kumirenkaita vanteille ja leikata patjamoffasta inserttejä jne. Lisäksi miljoona eri offsettia ja heksaa. Näistä ei tarvi polttisturistissa stressata, kuten muissaakaan foamiluokissa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #426 : 03.09.13 - klo: 13.54 »
Mun mielestä on ihan kivikautista liimata kumirenkaita vanteille ja leikata patjamoffasta inserttejä jne. Lisäksi miljoona eri offsettia ja heksaa.

Just tämän takia ainakin meikeläinen on keskittynyt ajamaan niitä luokkia, joissa renkaat tulee valmiina pussissa, ei muuta kun alle ja kovaa ajoa. Jostain syystä minun ottaa aivoon kaikenlainen renkailla spekuloiminen ja säätäminen, olkoonkin se "yksi osaamisalueista". Kun rengas on kaikille sama ja samanlainen, voi keskittyä olennaiseen, eli ajamiseen.
Flying Calacucco

Poissa Riku.F

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #427 : 03.09.13 - klo: 14.12 »
Minäkin olen ajatellut lähteä ajamaan TP10 luokkaa.
Mikä auto kannattaisi hankkia. Jotta löytyisi säätö apuja ja varaosat olisi helppo hankkia?
Omistan kyoshon RRR ONE WC auton, onko siitä mihinkään enää ? Auto on ajamaton. Ja sitten vielä mikä kone?
V-one RRR evo,  IGT,Team-c GT8L, LAB 801&802 Schumacher MI4lp,Tamya 416x ,416we(x), 418 , Giga Crusher DF, Sledgehammer S50, LRP S10 SC .Ym..

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #428 : 03.09.13 - klo: 14.41 »
Minäkin olen ajatellut lähteä ajamaan TP10 luokkaa.
Mikä auto kannattaisi hankkia. Jotta löytyisi säätö apuja ja varaosat olisi helppo hankkia?
Omistan kyoshon RRR ONE WC auton, onko siitä mihinkään enää ? Auto on ajamaton. Ja sitten vielä mikä kone?

Hyvä päätös, tervetuloa!

Jos haet autoa 2014 kisakaudelle, niin ostopäätöksiä ei ainakaan uuden autopaketin suhteen kannata tehdä vielä.

Sen Kyoshon varaan ei minusta kannata jäädä kisakautta ajatellen. Auto sinansä on ihan hyvä (meilläkin eka TP-10), mutta kun kukaan muu ei Kyosholla aja niin tuen ja varaosien kanssa voi olla aika hiljaista.

Jos haet autoa tämän loppukauden hupiajeluun, niin joko se oma Kyosho tai sitten jostain hyväkuntoinen käytetty xray NT1 tai Mugen MTX-5 (uuden 2013 moottoripukin ja uusien vaihderattaiden kanssa kaikki kestää hyvin).
« Viimeksi muokattu: 03.09.13 - klo: 21.57 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa NPu

  • TamUA
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #429 : 03.09.13 - klo: 14.52 »
Minäkin olen ajatellut lähteä ajamaan TP10 luokkaa.
Mikä auto kannattaisi hankkia. Jotta löytyisi säätö apuja ja varaosat olisi helppo hankkia?
Omistan kyoshon RRR ONE WC auton, onko siitä mihinkään enää ? Auto on ajamaton. Ja sitten vielä mikä kone?

Kyseinen auto on aivan hyvä peli. Varaosien saanti voi olla hieman haastavaa. Moottoriksi esimerkiksi Novarossin Plus12:

http://www.future-rc.fi/product_details.php?p=2412

Taitaa olla kaikki koneet mitä Suomen kisoissa käytettiin olla joko Novarossiin tai Piccoon pohjautuvia. Piccon koneita ovat mm. Sonic, Reds ja Exceed. Max ja Capricorn taas Novan. Netistä saattaa löytää kyseisitä koneista hyviä tarjouksia.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #430 : 03.09.13 - klo: 21.49 »
*em pulinaa*

Tosi hyvä saada näitä käytännön kokemuksia myös foorumille. Mutta itse en noin radikaalia kontrollia Suomen kisoihin halunnut tuoda esille, eihän meillä nytkään katsota renkaiden pidotuksen yms. perään. Tarkoitus olisi se, että saataisiin 'valmiit' renkaat halukkaille ostettavaksi kisoihin ja mielestäni se jo olisi suuri juttu.

Toki noissa isoissa renkaissa on se haittapuoli, että jos auto on väärin säädetty ja kuski tykkää pommitaa kovinkin paljon, saattaa renkaista lohjeta liikaa paloja pysyäkseen suorituskykyisinä. Mutta heti, jos auto pysyy jotenkin edes radalla niin renkaat toimii alusta vanteille asti.
---

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #431 : 03.09.13 - klo: 23.00 »
Tosi hyvä saada näitä käytännön kokemuksia myös foorumille. Mutta itse en noin radikaalia kontrollia Suomen kisoihin halunnut tuoda esille, eihän meillä nytkään katsota renkaiden pidotuksen yms. perään. Tarkoitus olisi se, että saataisiin 'valmiit' renkaat halukkaille ostettavaksi kisoihin ja mielestäni se jo olisi suuri juttu.
Kyllä, tämä on se mikä rengasvalmistajien pitäisi ymmärtää. Vaikka en itse näe renkaiden sorvaamista minään suurena issuena (oikeasti siihen menee max 10min / sarja) niin silti ihmettelen miksi renkaat tulee 65,6mm (taka) ja 66,0mm (etu) kun ne voisi tulla vaikka 64mm (taka) ja 62mm (etu) kuten EM:issä jolloin ne on jo ajettavat, kone ne sorvaa noihin nykyisiinkin kokoihin tehtaalla. Ja tuonkokoisista renkaista voi halukkaat vielä hyvin sorvata pienemmiksi jos parempaa ajettavuutta haluaa pienemmillä renkailla..
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa Teemu Saarinen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #432 : 04.09.13 - klo: 09.54 »
Pari kommenttia, Suomessa avoin rengassääntö on toiminut hyvin ja mikäli epäilyksiä pitoaineen käytöstä olisi niihin varmasti puututtaisiin. Kontrolloitu rengas nostaisi tällä hetkellä kustannuksia ja hankaloittaisi kilpailujen järjestämistä, joten siihen ei kannata tällä hetkellä siirtyä. Futurelta on aina saanut lainata rengassorvia, treeneissä ja kisoissa, joten omaa ei ole ollut pakko ostaa. Olemme myös sorvanneet muutamalle asiakkaalle renkaat valmiiksi pientä korvausta vastaan, joten myös se mahdollisuus on olemassa. Itseltäni menee noin 5 minuuttia rengassarjan tekemiseen, joten ei siihen paljon aikaa kulu.

Suosituin rengaskovuus on 37 etu ja 40 taka, nämä takaavat parhaan pito/kestävyys laatusuhteen. Itse harjoittelen 37etu/40 taka renkailla joiden koko on 60mm/62mm. Samoilla renkailla ajan myös alkueriä ja 20 minuutin finaaleja. Pidempiin finaaleihin vaihdan kovemmat renkaat.

Syy miksi rengasvalmistajat tekevät renkaat isoiksi on kuljettajien pyyntö. Minä ja monet muut kuljettajat pyrkivät ajamaan 45-60 minuutin finaalit läpi ilman renkaiden vaihtoa, ja silloin renkaiden tulee olla halkaisijaltaan isot. Esim. Lauantain Kouvolan kisat ajoin edessä 40 shore koko 62,7mm ja takana 42 shore 65,2mm ulkopuolella, sisäpuolen renkaat sorvasin millin pienemmiksi. Ja syy miksi myös pehmeämmät renkaat ovat isoja johtuu siitä, että ulkomailla voidaan ajaa finaaleita jopa 35/37 renkailla, koska renkaan kulutus on sileämmästä asvaltista johtuen huomattavasti pienempää.

Mikäli kuljettajilla on halua saada valmiiksi sorvattuja renkaita 37/40 esim. kokoon 62 etu ja 64 taka voimme sen ensi kaudelle järjestää.

TP-10 autolla voi ajaa helposti 2-3 kautta, joten laitteiden kestävyys on todella hyvä, kunhan muistaa huoltaa autoa välillä. Huoltovinkkejä saat varmasti kysymällä treeni ja kisapaikalta kokeneemmilta kuljettajilta.

Moottorit ovat myös varsin kestäviä ja yhdellä moottorilla ajaa helposti kauden kilpailut ja treenit, kunhan sitä hieman huoltaa (tehtaiden suositus on vaihtaa kiertokanki noin 5 litran välein, itse teen sen noin 7-8 litran kohdalla, ja etulaakeri noin 5-10 litran välillä). Suomessa pärjää hienosti jo 170-250 euroa maksavilla koneilla, joissa viritysaste on jo riittävän suuri.

TP-10 luokan harrastamisen voi aloittaa edullisesti esim. ostamalla käytetyn auton. Hyväkuntoisin käytettyjä paketteja on tarjolla tälläkin hetkellä useita.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #433 : 04.09.13 - klo: 10.02 »
Tää luokkahan on super makee.
Renkaat ei oo ongelma. Mekkari kuten kaikissa nitro luokissa ja korien trimmaus, jos jotain negatiivista haluu hakee. Korien kanssa on ehkä isoin säätäminen että leikkaa ne oikein ja reiät on oikeen kokoiset. Mutta siitäkin selviää, näpertelyä se vaatii ja korit hajoo kohtuu helposti.
Mutta kuten sanoin luokka on super makee.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa JanneN

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #434 : 04.09.13 - klo: 10.09 »
Onko kaikissa tp-10 autoissa vastarinakku sijoitettu tankin alle kuten tuossa hobaossa,
Houkuttelisi uusi auto ensi vuodeksi, ja tuo hobaon vastariakun paikka on aika keljumainen.

Onko jokin merkki kisoissa yleisempi kuin muut? Ilmeisesti mugen aika suosittu?

Pitää itselle kehittää ensi kaudeksi kalustoa, kun poika rupeaa ajamaan sähköstanua ja itseäni nyt polttelee aika paljon tp-10 :)

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #435 : 04.09.13 - klo: 10.35 »
Tää luokkahan on super makee.
Renkaat ei oo ongelma. Mekkari kuten kaikissa nitro luokissa ja korien trimmaus, jos jotain negatiivista haluu hakee. Korien kanssa on ehkä isoin säätäminen että leikkaa ne oikein ja reiät on oikeen kokoiset. Mutta siitäkin selviää, näpertelyä se vaatii ja korit hajoo kohtuu helposti.
Mutta kuten sanoin luokka on super makee.
Mekkarit ei oo minkäänlainen ongelma jos kuskeja on 25-30kpl, eikä vähemmälläkään jos osaa avata suunsa.

Korit kestävät tosi hyvin, itse ajoin koko kauden yhdellä korilla ilman ongelmia. Toki jos ajelee ympäri seiniä kokoajan niin koreja menee.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #436 : 04.09.13 - klo: 10.42 »
Onko kaikissa tp-10 autoissa vastarinakku sijoitettu tankin alle kuten tuossa hobaossa,
Houkuttelisi uusi auto ensi vuodeksi, ja tuo hobaon vastariakun paikka on aika keljumainen.

Onko jokin merkki kisoissa yleisempi kuin muut? Ilmeisesti mugen aika suosittu?

Pitää itselle kehittää ensi kaudeksi kalustoa, kun poika rupeaa ajamaan sähköstanua ja itseäni nyt polttelee aika paljon tp-10 :)

Käytännössä future-rc on ainoa kauppa joka tukee TP-10 luokkaa. Se tarkoittaa sitä että ei kannata valita merkkiä vaan kauppa. Katot mitä tuotteita future-rc myy ja ostat sen, tuut kisoihin takkiauki ja paikan päältä löytyy kaikki mitä tarvitset. Helpoin ja ehdottoomasti edullisin vaihtoehto.

Jos ajat merkillä mihin ei ole varaosapalvelua radalla kannattaa varautua 200-400e invenstoihin varaosiin ja se ei kata mitenkään kaikkia tilanteita.

Futurella on mugenin edustus, siinä on ollut ongelmia kakkos vaihteen kanssa, mutta eiköhän sekin oo saatu viimeistään korjattua ensi kesäksi, en tiedä mikä oli tilanne tällä kaudella. Jarkko mainitsi jotain toisesta moottoripukista mutta Teemu osaa varmaan itse kertoa kun tietää tarkalleen asiat.

Pikkulinnut myös huhuili että futurelle olisi jotain muutakin autoa tulossa, joten voi olla että vaihtoehtokin löytyy.

Xrayssa on kans akku tankin alla, akku otetana ulos luukusta pohjassa, sitä harvemmin tarvii tosin ottaa ulos kun lataus onnistuu vaikka seon paikalla.

Lyhyesti, niin ei kannata tässä luokassa säveltää omiaan ihme merkeillä, tekemistä ja ruuvaamista löytyy sähkökuskeille kytkimen, jarrujen,moottorin muodossa ihan riittävästi.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #437 : 04.09.13 - klo: 10.49 »
Tää luokkahan on super makee.
Renkaat ei oo ongelma. Mekkari kuten kaikissa nitro luokissa ja korien trimmaus, jos jotain negatiivista haluu hakee. Korien kanssa on ehkä isoin säätäminen että leikkaa ne oikein ja reiät on oikeen kokoiset. Mutta siitäkin selviää, näpertelyä se vaatii ja korit hajoo kohtuu helposti.
Mutta kuten sanoin luokka on super makee.
Mekkarit ei oo minkäänlainen ongelma jos kuskeja on 25-30kpl, eikä vähemmälläkään jos osaa avata suunsa.

Korit kestävät tosi hyvin, itse ajoin koko kauden yhdellä korilla ilman ongelmia. Toki jos ajelee ympäri seiniä kokoajan niin koreja menee.

Totta, mä oon niin hiljanen seinäruusu ja ajelenkin koko ajan reunaputkiin ja kavereita päin LOL  :grin:
Eli tää ongelma taitaakin koskettaa vaan mua. Silloin oli kyl kivaa ku sai mekkarin matkaan tai joku auttoi.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #438 : 04.09.13 - klo: 11.32 »
Totta, mä oon niin hiljanen seinäruusu ja ajelenkin koko ajan reunaputkiin ja kavereita päin LOL  :grin:
Eli tää ongelma taitaakin koskettaa vaan mua. Silloin oli kyl kivaa ku sai mekkarin matkaan tai joku auttoi.
Eipäs oteta itteensä :) kyllä jokainen osaa arvioida oman ajotyylin ja sen perusteella ihmetellä paljonko koreja menee :) Mut itse korit ovat kestäviä, ovat kohtuu paksua matskua versus esim LW korit mihin suurinosa on tottunut.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #439 : 04.09.13 - klo: 12.12 »
Jees  :grin:
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #440 : 04.09.13 - klo: 12.31 »
Käytännössä future-rc on ainoa kauppa joka tukee TP-10 luokkaa. Se tarkoittaa sitä että ei kannata valita merkkiä vaan kauppa. Katot mitä tuotteita future-rc myy ja ostat sen, tuut kisoihin takkiauki ja paikan päältä löytyy kaikki mitä tarvitset. Helpoin ja ehdottoomasti edullisin vaihtoehto.

Jos ajat merkillä mihin ei ole varaosapalvelua radalla kannattaa varautua 200-400e invenstoihin varaosiin ja se ei kata mitenkään kaikkia tilanteita.

Eikös sarjaa kuitenkin kierrä useampi Xray –kuski, eikö näillä ole maahantuojan varaosapakkia mukana ? Itsellä on erittäin hyviä kokemuksia sähköpuolelta Xray T3 2012 autosta ja jos lähtisin sarjaa ajamaan, Xray tuntuisi luontevammalta valinnalta kuin Mugen.

Moottorivalinta olisi sitten toinen juttu ja siinä Novarossi olisi ykkösvalinta.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #441 : 04.09.13 - klo: 12.44 »
Eikös sarjaa kuitenkin kierrä useampi Xray –kuski, eikö näillä ole maahantuojan varaosapakkia mukana ? Itsellä on erittäin hyviä kokemuksia sähköpuolelta Xray T3 2012 autosta ja jos lähtisin sarjaa ajamaan, Xray tuntuisi luontevammalta valinnalta kuin Mugen.

Moottorivalinta olisi sitten toinen juttu ja siinä Novarossi olisi ykkösvalinta.
Ymmärtääkseni on joku pienempi laatikko osia, mutta ei se supporti ole samalla tasolla kuin Futurella jolla on puol pakettiautollista osia mukana, eli se on ihan sama mitä rikot niin pääsee ajamaan.

Kun itse ajoin xraylla pari vuotta sitten, minulla oli omat osat vielä tämän xray pakin lisäksi ja silloinkin olisi osat voinut loppua. Se on sit toki oma valinta että mimmoissella supportilla haluaa lähteä kisoihin.

Vaikka osia oli niukasti, niin aina oli osia koska ei mennyt mitään eksoottista rikki.

Itsellä oli joku ~200e novarossi käytössä, ei ollut moottorista kiinni menestyminen vaikka kalliimpiakin koneita oli radalla, olin jopa 4:s yhdessä osakilpailussa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #442 : 04.09.13 - klo: 13.51 »
Future on ainoa kauppa Suomessa joka tukee TP-10 luokkaa olemalla kisoissa paikanpäällä. Tämän takia heidän edustamillaan laitteilla harrastaminen on helpompaa kuin muilla.

Luokkaan sopivia ajantasalla olevia laitteita valmistavat mm:
- Mugen (Future)
- Xray
- Capricorn
- Shepherd
- Serpent

Renkaiden sorvaamista ei kannata pelätä. Vastapainona voisi ajatella muissa rengastyypeissä inserttien kanssa pelailun ja jatkuvan tarpeen reunojen uudelleen liimailuun (varsinkin sähköturistissa).

Varaosissa kannattaa varautua hihnoihin, hihnapyöriin, rattaisiin ja pinioneihin (kytkinlaakereitakin kannattaa olla pakissa). Muut osat ovat keskimäärin hyvin vahvoja eikä niitä juuri mene rikki.

Suomen radoilla ennakoiva huolto liittyy pääosin juuri em-osien puhtaanapitämiseen. Kun pyörivät osat pitää puhtaana, ovat ne paljon pitkäikäisempiä.

Sekä TP-10 että GT-8 ovat molemmat tosi hienoja luokkia harrastaa.

-A-

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #443 : 04.09.13 - klo: 14.50 »

Futurella on mugenin edustus, siinä on ollut ongelmia kakkos vaihteen kanssa, mutta eiköhän sekin oo saatu viimeistään korjattua ensi kesäksi, en tiedä mikä oli tilanne tällä kaudella. Jarkko mainitsi jotain toisesta moottoripukista mutta Teemu osaa varmaan itse kertoa kun tietää tarkalleen asiat.

Mugen MTX-5:n uusi yksiosainen moottoripukki ja kestävämmästä materiaalista tehdyt vaihteen rattaat tulivat tarjolle tämän vuoden alkupuolella ja poistivat vaihderattaiden kestämiseen 2012 kaudella liittyneen ongelman.

Hiljattain EM-kisoissa ajoimme kaikki treenit (15 erää yhteensä 2,5 tuntia ajoaikaa) ja kisaerät (5 erää yhteensä 1 tunti ajoaikaa) samalla autolla SAMOILLA rattailla siis ilman että yksikään ratas hajosi. Tuo vastaa ajomääränä runsasta kahta (mukana finaalissa) tai neljää (ei finaalissa) kokonaista kotimaista kisapäivää.

Optiona tarjolle tuli myös jäykempi pohjalevy, mutta ilman sitäkin 2012 kesänä esiintyneet ratasongelmat poistuivat kokonaan.

Käytetty Mugen MTX-5 on erinomainen vaihtoehto ensimmäiseksi autoksi luokkaan tuleville, kunhan varmistaa, että autossa on yksiosainen moottoripukki ja muistaa käyttää uusia harmaita vaihteen rattaita.

Olipa auton merkki mikä tahansa, niin yksi kohta, joka TP-10 autossa vaatii huolellisuutta on pinjonin ja vaihteen rattaiden välyksen säätäminen. Se ei ole vaikeaa ja siihen saa autokohtaiset vinkit kokeneemmilta.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #444 : 21.10.13 - klo: 20.30 »
On sinne 1/10 turistiin tuloss muitakin maahantuojia jolla on täyden palvelun "team tuki" kisapaikalla. mutta koska mainostaminen on tällä foorumilla kielletty, tarttee vähän kysellä, kenestä on kyse...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #445 : 03.11.13 - klo: 19.53 »



Mugen MTX-5:n uusi yksiosainen moottoripukki ja kestävämmästä materiaalista tehdyt vaihteen rattaat tulivat tarjolle tämän vuoden alkupuolella ja poistivat vaihderattaiden kestämiseen 2012 kaudella liittyneen ongelman.
..., että autossa on yksiosainen moottoripukki ja muistaa käyttää uusia harmaita vaihteen rattaita.

Olipa auton merkki mikä tahansa, niin yksi kohta, joka TP-10 autossa vaatii huolellisuutta on pinjonin ja vaihteen rattaiden välyksen säätäminen. Se ei ole vaikeaa ja siihen saa autokohtaiset vinkit kokeneemmilta.
Onko kukaan kokeillut muovi/nylon rattaiden keittämistä kiehuvassa vedessä...?
« Viimeksi muokattu: 08.11.13 - klo: 14.17 kirjoittanut raddaddy »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #446 : 03.11.13 - klo: 22.51 »
Nyt on "daddyn" lainauksen käyttö hieman horjahtanut ja tuo keittokommentti on näköjään olevinaan allekirjoittaneen tekemä, mitä se ei siis ole. Mun kommentti puolestaan on mennyt goosin piikkiin.

Nykyisiä rattaita ei ole tarpeen ainakaan Mugenin MTX-5:n osalta keittää. Edellisen version rattaita tuli varmuuden vuoksi keitettyä pari kertaa, mutta ensimmäisen sarjan rattaat korvautuivat uusilla hyvin kestävillä rattailla vuosi sitten.

Keittäminen on hyvä tapa tehdä muovista hieman sitkeämpää, jolloin se saattaa kestää rääkkiä paremmin hajoamatta. Toimi aikanaan hyvin esim. 1/8 krossarin siiven kanssa.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa JoukoH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #447 : 16.03.14 - klo: 09.56 »

Sen verran jäi kipinää viime kesän kilpailusta lainakalustolla että päätettiin hankkia oma auto tälle kesälle.

Tänä kesänä meillä on mahdollisuus osallistua kolmeen kilpailuun joten sekin puolsi päätöstä ajaa myös TP-10:llä. Talvella Joonas on ajanut FTT:ssä TSS ja TSP luokkia Capricornin autolla jolla merkillä myös ajamme kesällä. Moottoriksi otimme edullisemman pään Novarossi Ison12 moottorin ja servoina meillä on KO:n servot.

Sen verran uusi auto kiinnosti myös kuskia, että mekaanikko joutui katsomaan sivusta uuden auton kasausta :)

Toivottavasti myös muut nuoret FTT sarjaa ajavat innostuisivat luokasta ja saataisiin paljon nuoria mukaan.

Team Tampere, Joonas ja Jouko
Jouko Hyvärinen

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #448 : 21.03.14 - klo: 13.18 »
Team Shepherd Finland laittaa pystyyn "Shepherd Junior Tiimin" jonka pääasiallinen tarkoitus on hankkia junnuja 1/8 kisojen yhteydessä ajettaviin 1/10 kisoihin, ( joidenkin mielestä se on "toisinpäin")...
Eli tiimillä on lainakäyttöön Shepherd Velox V 10 auto ja pari mottia kytkimineen, pilleineen ja pari koria. Nämä Junioritiimiläiset keskenään valitsee sen joka sponssattuna ajaa kisoissa. Muut ovat sitoutuneet toimimaan mekkareina 1/8 ajajille. katsotaan miten systeemi toimii todellisuudessa ja mitkä ovat kustannukset (tiimibossille). Model Expossa voi kinnostuneet tulla jutskaamaan aiheesta...(Voi olla että tulee kova kisa ykköskuskin paikasta ??)
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Teemu Saarinen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #449 : 03.05.14 - klo: 11.13 »
Uusi kausi on jälleen alkamassa ja ajattelin kertoa hieman lisää TP-10 luokasta harrastajille. TP-10 luokan autot ovat helppoja ajaa, helpompia kuin sähkötouring autot, josta voidaan kiittää foam-renkaita ja autojen tukevampaa rakennetta, jonka vuoksi autot kestävät myös osumia paremmin eivätkä ole pienistä kolhuista heti solmussa. Suosituimpiin autoihin löytyy netistä ja ko. merkin kuljettajilta valmiita säätöjä. Hyvillä perussäädöillä pärjää Suomessa jo todella pitkälle.

TP-10 autolla ajaa helposti 3-4 kautta, joka on varsin paljon kun huomioit että kilpailupäivänä ajetaan huomattavasti enemmän kuin sähköluokissa (sähköluokissa 2x5min treeni, 4x5min alkuerät ja 2x5min finaalit =40min, jos olet A-finaalissa ajoaika on 45 minuuttia päivän aikana). TP-10 luokassa ajoaikaa kertyy huomattavasti enemmän: treenit 2x14min, alkuerät 4x3+5min nousufinaalit 3+20 ja 10 A-finaaliin päässeelle vielä 3+45min, eli jokainen pääsee ajamaan vähintään 83 minuuttia ja jos pääset A-finaaliin nousee päivän ajoaika 131 minuuttiin, joka on lähes kolminkertainen ajoaika sähköluokkiin nähden. Kun huomioit että autoilla myös ajetaan ajopäivinä huomattavasti enemmän on laitteiden kestävyys on todella hyvä, kunhan muistaa huoltaa autoa välillä. Tärkeintä on pitää voimansiirto puhtaana ja voidella vetonivelet. Huoltovinkkejä saat kysymällä treeni ja kisapaikalta kokeneemmilta kuljettajilta.

Myös treenit voi käyttää ajoharjoitteluun sähköautoa tehokkaammin, koska autolla voi ajaa pidempiä aikoja kerrallaan ilman välihuoltoja. Esim. olin itse harjoittelemassa viime viikolla ja vietin radalla yhteensä 5 tuntia aikaa, josta itse ajoin yli 3 tuntia ja osan ajasta autoin toisia.

Moottorit ovat myös kestäviä ja yhdellä moottorilla ajaa helposti kauden kilpailut ja treenit, kunhan sitä hieman huoltaa (tehtaiden suositus on vaihtaa kiertokanki noin 5 litran välein, itse teen sen noin 7-8 litran kohdalla, ja etulaakeri noin 5-10 litran välillä). Suomessa pärjää hienosti jo 150-250 euroa maksavilla koneilla, joissa viritysaste on jo riittävän suuri. Itse moottorin säätämiseen löytyy hyvin apua kilpailuissa ja treeneissä. Moottorin perussäädöt oppii varsin nopeasti, eikä moottoria tarvitse olla jatkuvasti säätämässä.

Renkaat: Yhdellä rengas sarjalla ajaa noin tunnin kilpaa, rauhallisempaa vauhtia jopa 2 tuntia. Suosituin rengaskovuus on 37 etu ja 40 taka, nämä takaavat parhaan pito/kestävyys laatusuhteen. Itse harjoittelen 37etu/40 takarenkailla joiden koko on 60-62mm/62-64mm. Samoilla renkailla ajan myös alkueriä ja 20 minuutin finaaleja. Pidempiin finaaleihin vaihdan tarvittaessa kovemmat renkaat.

Rengassarjat maksavat merkistä riippuen 12-17 euroa/ sarja. Renkaat tulevat paketissa ylikokoisina, jotta voit sorvata ne haluamaasi kokoon. Rengas sorvia ei ole pakko ostaa itselle, vaan usealla seuralla ja kauppiaalla on sorveja joita voi käyttää. Itseltäni menee noin 5 minuuttia rengassarjan tekemiseen, joten ei siihen paljon aikaa kulu. Renkaita on nykyään mahdollista ostaa myös valmiiksi sorvattuna ENS/EM kokoisina, pientä korvausta vastaan.

TP-10 luokan harrastamisen voi aloittaa edullisesti esim. ostamalla käytetyn auton. Hyväkuntoisin käytettyjä paketteja on tarjolla tälläkin hetkellä useita, suosituimpia automerkkejä ovat Xray, Mugen, Capricorn ja Serpent. Käytetyn paketin etuna on mahdollisuus aloittaa valmiiksi säädetyllä autolla, saat paketin mukana todennäköisesti mukana myös varaosia ja tarvikkeita, sekä edullinen hinta.

Suosituimpiin merkkeihin on saatavilla osia ja tarvikkeita kilpailupaikalta joko merkin kauppiaalta tai ko. merkin kuljettajalta ja ennen kaikkea vinkkejä/neuvoja!

Jollet ole aiemmin polttomoottori luokkia kokeillut, suosittelen sitä lämpimästi. Pitkät ajoajat, välitankkaukset, kilvanajo toisia vastaan ja ennen kaikkea kilpa-auton äänet ovat unohtumattomia kokemuksia!
« Viimeksi muokattu: 03.05.14 - klo: 11.26 kirjoittanut Teemu Saarinen »