Kirjoittaja Aihe: 1/10 polttistouring (TP-10)  (Luettu 147868 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #390 : 22.11.11 - klo: 09.33 »
Niin meinaat että foameilla ajaminen on kuitenkin pidon puolesta niin paljon ajoa helpottava tekijä?

Kuminakeilla homma ei vaan toimi?

http://www.rctech.net/forum/6992408-post15.html
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #391 : 22.11.11 - klo: 09.40 »
Mitäs ne kumi renkaat kesti, 4-5 akkua ku olivat parhaimillaan? Suomessa ei juuri muuta ajeta kuin SM kisaa ja olet TP-10 threadissa mikä on SM-luokka. Miten ajattelit että kumirenkaat kestää 45mins finaalit?

En itse keksi äkkiseltään mitään hyvää kumirenkaissa. Jaah nyt tajuan, Ipanema on tehnyt kumirenkaat mitä fanitat ja nyt yrität tuoda sitä tänne. En aio keskustella aiheesta enempää.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #392 : 22.11.11 - klo: 10.05 »
Ei liity Ipanemaan varsinaisesti vaan yleisellä tasolla - onko mitään järkeä edes ajatella ajavansa kumirenkailla nitro tourinkia.

En viitsinyt avata uutta triidiä tätä varten.

Sehän voi kaiken lisäksi olla että Ipaneman TC renkaat eivät ole edes mistään kotoisin. R/C techissä taisi joku kertoa että PMT on hyvä TC rengas, oli kokeillu aika laajalla spektrillä ilmeisesti.

BTW, minusta GRP on jopa parempi GT rengas kuin Ipanema mutta niiden kanssa en voi tehdä vaihtokauppaa ;-) Plus että niiden vanne on aika karmea joka tappaa ulkonäön mutta sehän ei liity tähän taas mitenkään.
« Viimeksi muokattu: 22.11.11 - klo: 10.10 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #393 : 22.11.11 - klo: 10.35 »
Kumirengas voisi toimia vahvasti pidotetulla radalla. Mikäli pitoa ei riitä, niin taitaa rengas jäädä varsin lyhytikäiseksi.

Suomen ulkoratojen normaali pito on aika huono. Pölyä tulee jatkuvasti lisää, välillä siitepölynä, välillä muunlaisena pölynä heikentämään pitoa. Asfaltti on karkeapintaista ja pöly pysyy asfaltin rakosissa turhan hyvin vaikka rataa puhaltelisikin. Ja sitten turhan usein tuleva sade sotkee asioita lisää (ainakin osalla ratoja).

Miksi tehdä asiat vaikeamman kautta, kun foam-rengas toimii paremmin ja antaa hupia ajamiseen enemmän. Hauskaahan siellä radalla halutaan pitää, eikä olla jonkinlainen kuriositeetti.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #394 : 22.11.11 - klo: 10.56 »
Ok. Kiitti
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #395 : 22.11.11 - klo: 12.13 »
Perustelut oli mielestäni erittäin hvyät tuon ketjun seuraavassa viestissä: http://www.rctech.net/forum/6992408-post15.html.
---

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #396 : 22.11.11 - klo: 12.17 »
Kyllä, saman postasinkin aiemmin tuonne edelle. Siinä oli hyvät perustelut kyllä. Tosin kisaajan näkökulmasta, ei välttämättä sellaisen joka haluaa vaan harrastaa eli ajaa kilpa-autolla mahdollisimman pienellä vaivalla ;-)
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #397 : 22.11.11 - klo: 12.35 »
Niin joo en huomannut tuota aiempaa viestiä. Mutta kyllä tossakin postauksessa mainittiin, että se sorvi on radalla käytettävissä, joten en näe siinä 5min hommassa mitään ongelmaa "jos haluaa vaan harrastaa". Ja jos on joku tarve ajella niillä kumirenkailla, niin ajakoot vaan, kyllähän ne sopii alle.
---

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #398 : 22.11.11 - klo: 12.44 »
yeah, ok

ei se sorvaus tosiaan mikään iso juttu ole, kunhan se vaan on saatavilla.
itse kun sitä sorvia roudas mukana tai piti etukäteen sorvata 4 kierrosta renkaita, niin sit se alko jo vähän tympii laiskaa.

kysyn nyt vielä sen verran, että jos ajatellaan nykysiä TP10 autoja ja niiden geometrioita niin onko niissä jotain mikä sotisi ajatusta vastaan ajaa kumirenkailla eli onko ne jotenkin foameille suunniteltu?
itselle tulee mieleen diffit; useimmissa ellei kaikissa on kuitenkin tänä päivänä ratasdiffit jotka sopii kyllä kumirenkaille, onewayt ja spoolit kandee tässä tapauksessa unohtaa. Onko kuitenkaan mahdollisesti jotain muuta?
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #400 : 22.11.11 - klo: 19.42 »
Jos Mika kävisit enemmän kisoissa, niin huomaisit, että sielläkin saattaa olla kumirenkaalle käyttöä. Esim. sadekelillä saderengas tai semikuivalla turistikumi tai sadefoamit.

En itse näe, että auton voimansiirron komponentit rajoittaisivat (kumi)renkaan käyttöä, mutta uskoisin, että takalinkin asentoa tarvitsee muuttaa kumirenkaita varten vähemmän agressiivisemmaksi.

Mitä nyt yhtä noista videoista yritin katsoa niin aika onnetonta räpellystä oli, joten siihen jäi...
---

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #401 : 22.11.11 - klo: 19.56 »
Se vika video taisi olla ihan hyvä.

Oliks sulla Jarkko 2 lasta ja vaimo? No mulla on. Mutta odotahan ku mä ole 55 ja kisaan koko ajan ja sulla on tenavat jaloissa yms  :wink:

Vitsit sikseen, tiedän kyllä että vesikelillä ajetaan kuminakeilla, just myin sellaset pois auton mukana kesällä.
Uusi R4 vois kiinnostaa sen hyvän menestyksenkin takia joten asiat ovat alkaneet kiinnostaa uudelleen.

Ei kai se nyt haittaa jos vähän kyselen? Vai eikä sitä saa tehdä ettei heilauta venettä?
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #402 : 22.11.11 - klo: 20.36 »
Mitä venettä noilla kumirenkailla heilutellaan? Rengashan on jo nyt vapaa, eli mikään taho ei estä ajamassa kisoissa kumeilla.

R4 menestyksestä en ole juuri lukenut, korkeintaan itkusta Rctechissä huonosta laadusta. Ja pitää vissiin ruveta updeittaamaan parisuhde- ja perhestatuksiakin tänne puolivuosittain, kun ne pitää jatkuvasti ottaa esille?  :afro:
---

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #403 : 22.11.11 - klo: 20.49 »
e: Joo, no annetaan olla. Jatkan tuolla RC techissä jossa voi sentään jutella normaalisti.

Pusu halit sinnepäin  :kiss: :kiss:
« Viimeksi muokattu: 22.11.11 - klo: 20.53 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #404 : 22.11.11 - klo: 20.58 »
e: Joo, no annetaan olla. Jatkan tuolla RC techissä jossa voi sentään jutella normaalisti.

Pusu halit sinnepäin  :kiss: :kiss:

Mikalla ei taas pokka anna periks olla muokkaamatta noita viestejään. Tuolla kärttämisellä saa helposti virtuaalinenänsä kipeeksi.
Flying Calacucco

Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #405 : 22.11.11 - klo: 22.13 »
joo ei kukaan kielä ajamasta niil kumirenkailla,mutta en kyllä nää siinä mitään järkee.koska suomessa ajetaan foamella.Joskus kokeilin ajaa kumifillareila,eipä siitä oikein mitään tullu ku ei ollut pitoa ja sen seuraksena ei niillä montaa vetoo pystynny ajaa  :grin:
team magic/www.jp-nitroracing.com
k-factory, H.A.R.D

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #406 : 23.11.11 - klo: 12.06 »
Mikalla ei taas pokka anna periks olla muokkaamatta noita viestejään. Tuolla kärttämisellä saa helposti virtuaalinenänsä kipeeksi.

Jaa oliko täällä jotain poistamisen arvoista taas? Itsellä oli muuta tekemistä illaks, joten missasin tekstit...
---

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Tp10
« Vastaus #407 : 23.11.11 - klo: 14.41 »
Ei tarvii olla huolissaan, kysyin vaan sinun sivilisäätyäsi mutta totesin sen täysin turhaksi. Terveiset Jyväskylästä.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Riku.F

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #408 : 23.11.11 - klo: 15.25 »
joo terve tuloa vaan lajin pariin.. :angry:
V-one RRR evo,  IGT,Team-c GT8L, LAB 801&802 Schumacher MI4lp,Tamya 416x ,416we(x), 418 , Giga Crusher DF, Sledgehammer S50, LRP S10 SC .Ym..

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Tp10
« Vastaus #409 : 24.11.11 - klo: 23.20 »
Ei tarvii olla huolissaan, kysyin vaan sinun sivilisäätyäsi mutta totesin sen täysin turhaksi. Terveiset Jyväskylästä.

Huolissani mistä? Miten tämä taas liittyy aiheeseen? Voisitko tosiaan kadota sinne bittiavaruuteen jota jo pari viestiä sitten toitottelit. Ja jos on vielä jotain, ihan mitä vaan mussutettavaa, koita uskaltaa tulla puhumaan kasvotusten.
---

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #410 : 25.11.11 - klo: 08.48 »
Kyllä on suunniteltu foamirenkaille. Ei tarvi ihan hirveesti olla asiasta perillä, että osaa sen päätellä, kun autoja tarkastelee 10s ajan kun ripustusosia, tukivarsien kulmia, iskarikulmia jne katsoo. Vai meinaatko että WRC auto toimis heittämällä niillä geometrioilla hemmetin hyvin foameilla ? :D Elämä on.


yeah, ok

ei se sorvaus tosiaan mikään iso juttu ole, kunhan se vaan on saatavilla.
itse kun sitä sorvia roudas mukana tai piti etukäteen sorvata 4 kierrosta renkaita, niin sit se alko jo vähän tympii laiskaa.

kysyn nyt vielä sen verran, että jos ajatellaan nykysiä TP10 autoja ja niiden geometrioita niin onko niissä jotain mikä sotisi ajatusta vastaan ajaa kumirenkailla eli onko ne jotenkin foameille suunniteltu?
itselle tulee mieleen diffit; useimmissa ellei kaikissa on kuitenkin tänä päivänä ratasdiffit jotka sopii kyllä kumirenkaille, onewayt ja spoolit kandee tässä tapauksessa unohtaa. Onko kuitenkaan mahdollisesti jotain muuta?
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #411 : 09.12.11 - klo: 14.29 »
Tommonen taannoinen uutinen sattui silmään erään valmistajan sivuilta (ei Kyosho)

1/10th Cotswolds

Luke Longley 2nd A final 200mm foam class
Ian Billett 2nd A final 200mm rubber class

Niin piti sanoa vielä että näin siis UK:ssa
« Viimeksi muokattu: 09.12.11 - klo: 15.46 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa sami.salmela

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #412 : 09.05.12 - klo: 23.33 »
Hiljaista on tp-10 topikissa.Itsellä Kyosho huollettu tälle kesälle ja muutamaa osaa (ins-box ja vast.akku) vielä odotellaan,jotta pääsee ajelemaan.

Alla muutama kuva laitteesta.Ei mikään kisarassi enään,mutta harrasteautona toimii hyvin.Serpentiltä on tullut/tulossa mielenkiintoisia uutuuksia,jos vaikka syksyllä vaihtaisi uudenpaan  :smiley:

Kyosho RRR Evo WC,Novarossi LL3,savox servot







-sami-
FAST MOTORS RC
YOKOMO / WIRC / REDS RACING

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #413 : 01.09.13 - klo: 23.36 »
Nostetaanpas tätäkin aihetta vähän esiin täältä.

Tuli puheeksi pienoinen osallistujapula luokassa ja -Jari-:lla tarjolla oli laina-autokin, niin päätin lähteä kokeilemaan ihan hupi-mielessä luokkaa Kouvolan kisaan...

Ekan kerran eläissäni ajoin ko. autolla pari viikkoa ennen kouvolan kisoja Tattiksella muutaman tankin ja yllätyin kuinka looginen ja helppo auto oli ajaa, toki se oli valmiiksi säädetty toimivaksi, vähän vaihteen ja moottorin hienosäätöä vain.
Toisen kerran käytiin vielä torstaina ennen kisaa Tattiksella, vähän totuttelemassa lisää autoon. Ratakin oli vähän liukkaampi, joka oikeastaan olikin ihan hyvä juttu, sai tuntumaa erilaiseen pitoon.

Lauantaina sitten kisaan ja vapaat harjoitukset ihan mukavasti rataan tutustuen ja auton pitoon ym.
Pari ensimmäistä alkuerää meni ilman isompia virheitä, kolmannessa? auto tosi liukas takapäästä, eikä näkyvää vikaa missään.. Viimeisessä meni vastariakun johto poikki ja se jäi kesken.

Semiin startti nelospaikalta ja auto edelleen liukkaan tuntuinen.. Kolmisen minuuttia jäljellä semiä taisin olla neljäntenä kun tuli aivopieru ja ajoin letkuun, jonka seurauksena takaa tukivarsi poikki... Onneksi tulos riitti silti vielä kymmenenteen sijaan ja finaalipaikka tuli!

Auto mekattiin kuntoon kolarin jäljiltä ja ennen lämmittelyä autoon sähköt päälle ja servo kääntää pyörät heti vinoon.. Hetken ihmettely ja muovinen servovarsi on pyörähtänyt servossa kolarissa.. Siispä otettiin tekninen kymppi ja ehdin vaihtaa osan ja pääsin ajoissa starttiin mukaan! Lähtöruutu 11.
Finaalissa yritin vain malttaa ajaa rauhallisen varmasti ja isompia taisteluja sijoituksista ei ollut auto toimi taas, kuten pitää ja takapään venkoilut oli poissa! Ilmeisesti tukivarsi oli ollut jonkin aikaa jo murtunut tms, kun sen vaihdolla tuli kuntoon. Pikkuhiljaa sijoitus nousi finaalin edetessä ja maaliin tultiin viidentenä, mukä oli kyllä hurjasti yli odotusten, tuskin tuntia ennen kisaa autolla ajaneena!

Tosi positiivinen maku jäi luokasta, vaikkakin tulin vähän valmiiseen pöytään, kun Jartsa oli auton laittanut kuntoon ja säätöihin ja renkaitakin oli valmiina sorvattuna ja vähän ajettujakin. Ainoat mekkaukset aamun iskareiden öljynvaihdon lisäksi oli omien törmäilyiden vaurioiden korjailut, renkaan vaihdot ja vastariakun latailu.
Renkaiden sorvaukseen ja auton säätöihin saa aivan varmasti neuvoja muilta kuskeilta ja sorvia lainaksikin jostain, joten en olisi huolissani kummastakaan. Pksrca:ltakin ko. kapistus löytyy.

Jos ensi kesänä rataluokkaa polttiskrossin lisäksi ajan, niin tp-10 on kyllä ihan ykkösvaihtoehto, auto on ajettavuudeltaan niin mainio ja helppo, eikä kustannuksetkaan karkaa käsistä..

Edellisen sivun kokemus-kirjoitteluissa oli pointtia, kannattaa vilkaista.
Liikaa Kyoshoja

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #414 : 01.09.13 - klo: 23.45 »

Jos ensi kesänä rataluokkaa polttiskrossin lisäksi ajan, niin tp-10 on kyllä ihan ykkösvaihtoehto, auto on ajettavuudeltaan niin mainio ja helppo, eikä kustannuksetkaan karkaa käsistä..

Eihän ne karkaa kun kaverin autolla ja renkailla ajelee..  :tongue:

Paljonko on TP10 luokan todelliset kausikustannukset? Siis ei lasketa mukaan matkoja tai muita sivukuluja, pelkkä kalustokulu, renkaat, fuilit ja muut suorat kulut. Sillä olettamuksella, että aloittaa nollasta. Työkaluja tai muita semmosia (paitsi jos on erityisesti TP10:lle tarpeellinen) ei tarvitse laskea mukaan.
Flying Calacucco

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #415 : 02.09.13 - klo: 21.36 »
Paljonko on TP10 luokan todelliset kausikustannukset? Siis ei lasketa mukaan matkoja tai muita sivukuluja, pelkkä kalustokulu, renkaat, fuilit ja muut suorat kulut. Sillä olettamuksella, että aloittaa nollasta. Työkaluja tai muita semmosia (paitsi jos on erityisesti TP10:lle tarpeellinen) ei tarvitse laskea mukaan.
Aloituskustannukset kun nollista lähdetään liikkelle on varmasti jokaisessa polttisluokassa karkeasti noin tonnin verran. Oikeastaan kytkinkellon ratastyökalut on ainoat TP-10 spesifiset työkalut jotka olisi hyvä hommata jo aloittaessa, itse tosin pärjäsin ekan vuoden ilman niitä. Pikkuhiljaa sitten voi kyllä ostella muitakin touring-erikoistyökaluja kuten kulmatyökaluja yms. mutta ilmankin pärjää.

Yhden kisan aikana kuluu 2-4 sarjaa uusia renkaita ja 2 litraa fuilia:
-Vapaaharjoitus 2*14min: yleensä ajan aina joillain vanhoilla renkailla
-Alkuerät 4*5min: 0-2 sarjaa uusia renkaita
-Semi 20min: 1 sarja uusia renkaita
-Finaali 45min: 1sarja uusia renkaita
=113minuuttia ajoa kisan aikana

Eli karkeasti yhden kilpailun kustannus on 60-100€ (fuili ~20€, rengassarja ~20€, vähän yläkanttiin molemmat). Lisäksi vaihdan etu- ja takahihnan (yhteensä ~25€) yleensä varmuudenvuoksi ennen kisoja, tosin ne käytetyt jää varahihnoiksi treeneihin mikäli vaan hihnoissa ei ole hampaat alkaneet repeilemään irti.

Silloin kun käyn treenaamassa, ajan yleensä aina ensin 1-2 tankillista "shakedownia" jollain vanhoilla renkailla (esim. edellisen kisan semirenkailla), eli kokeilen että auto toimii ja kone/vaihde on säädöissä, ja tunnustelen millainen pito radassa on. Sen jälkeen pyrin aina ajamaan 20minuutin vetoja, eli näistä jää aina 1 sarja/20min treeniveto käytettäväksi seuraavan kisan vapaissa harjoituksissa (ja joskus miksailen näistä sarjoista myös renkaita alkueriin).

Kyllähän tätäkin luokkaa voi ajaa kilpaa niin että pistää jokaiseen ajokertaan uudet renkaat, mutta se ei todellakaan ole välttämätöntä.
Yhdellä moottorilla ajaa helposti koko kauden. Esimerkiksi Juhon laina-autossa ollut moottori on viimevuoden EM:iin ostettu kone jolla on ajettu viimevuoden EM:t, viimevuoden vika SM-kisa, tänävuonna kolme ekaa SM:ää sekä Hyvinkään kansallinen, ja lähes kaikki treenit mitä kesän aikana ajoin. Tuohon koneeseen vaihdettiin etulaakeri ennen tämänvuoden EM:iä, mitään muuta huoltoa siihen ei ole tehty (nyt tosin on aika tarkastaa olisiko aiheellista vaihtaa kiertokanki, puristuksia koneessa on vielä ihan hyvin).

Ennakoivalla huollolla TP-10 autot on erittäin kulutuskestäviä. Esim. hihnapyöriä kannattaa tarkkailla ja puhdistaa tarvittaessa, vetoniveliä kannattaa rasvata (ainakin Xray:ssä ne kuluu mikäli niitä ei puhdistele ja rasvaile). Ja näiden vauhtiin nähden sanoisin että TP-10 autot on kyllä myös melkoisen kolarikestäviä.
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #416 : 02.09.13 - klo: 22.34 »
Ylempään tekstiin täydennyksenä, että melkein 4 settiä renkaita kannattaa varata per kisa... Tosin kuten yllä mainittu, niin niitä vanhoja renkaita voi käyttää aivan hyvin myös. Huollettaviin osiin hihnapyörien putsauksen ja hihnojen tarkkailun lisäksi lisäisin laakerien läpikäynnin sekä spurrien ja kytkimen huollon. Kytkin ei sinänsä kulu, mutta gäpit kannattaa säätää ja laakerit öljytä, ainakin kisaan.

Tietysti mitä enemmän autoa huoltaa ja vaihtaa kuluvia osia, sitä paremmat mahdollisuudet on ajaa finaali kunnialla maaliin asti.
---

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #417 : 03.09.13 - klo: 00.01 »
Lueskelin huvikseni tätä topikkia taaksepäin, ja huomasin:
Toinen iso virhe oli kokeilla Kouvolassa ajaa semi isoilla 35-37 renkailla koska sellaset oli valmiina sorvattuna. Kostean päivän ainoan alkuerän ajoin vanhoilla 37-40 rengastuksella eikä siitäkään tullut seurattua mikä renkaan kuluma oli, ilmeisesti melko suuri. Ja niinhän siinä kävi että semissä 37 takarengas oli aivan loppu jossain 16min kohdilla.

Pakissa täytyy olla paljon voimansiirron varaosia, ja niitä pitää vaihtaa jo ennen ongelmien ilmaantumista, mutta muut osat kestävät ainakin niin hyvin kuin TS-10 autoissakaan.  Kantapään kautta totesimme, että koska semien ja finaalin välillä on niin vähän aikaa, on auton käytännössä kestettävä 20+45 minuuttia kilvanajoa ilman huoltoa. Tämä vastaa 13 erää sähköautoluokissa, eli puolitoista FTT-kisaa! Autossa ei siis saa olla, ei ainakaan voimansiirrossa, mitään "vähän kulunutta mutta kestää" osaa kun lähdetään semeihin. Elementary!

Tuo boldattu on erittäin hyvä huomio! Jälkeenpäin kävi ilmi että tuo mun yllämainittu yhden renkaan loppuminen 16minuutin ajolla johtui siitä että kyseisen pyörän vetarin nivel oli aivan jumissa, eli se keskeytys semissä olisi voitu estää tekemällä hieman ennakoivaa huoltoa. Tuon jälkeen olen ajanut 35-37 renkailla joitain semejä ja kertaakaan ei ole ollut ongelmaa renkaiden kestävyyden kanssa. Jotain on ainakin opittu omista virheistä  :cool:
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #418 : 03.09.13 - klo: 00.09 »
TP-10 on ehdottomasti hienoin luokka mitä olen itse ajanut, ajoformaatti vaan palvelee parhaiten kun on 25-30 kuljettajaa jolloin alkuerillä ja semifinaaleilla on isompi merkitys.

Itse ainakin olisin heti viivalla ja olisin valmis priorisoimaan viikonloppuja tähän jos kuskeja olisi enemmän. Toki moni voi sanoa että tule nyt ajamaan kyl niitä tulee sit lisää, jonkun pitää olal ensimmäinen. Mut ajattelin että tuodaan nyt oma näkemys esille, ehkä muitakin "piilokuskeja on" ja sitten kun niitä on tarpeeksi niin saadaan sit kerralla se kuskilisäys luokkaan. Autojahan on kaapeissa vaikka kuinka ja jos ei ole niin saa täysin huolletun yksilön noin 200e:hen forumilta.

Luokkahan on menettänyt kuskeja tasaseen tahtiin, onko tästä ollut keskustelua radalla että mitä asialle voitaisiin tehdä?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« Vastaus #419 : 03.09.13 - klo: 08.56 »
Lisätään vielä, että uskon, että suurin epämieluisuus tuntuisi olevan renkaiden sorvaus. Kuitenkin renkaat on hyvällä sorvilla todella nopea tehdä. Puhutaan siis alle 10 minuutin hommasta.

Mun mielestä jonkinlainen hand out rengas toimisi mainiosti. Tai edes mahdollisuus ostaa 'valmiit' renkaat esim. kooltaan 60/62mm, jolloin sorvausta käytännössä tarvitsisi suorittaa vain treenirenkaita tehdessä.
« Viimeksi muokattu: 03.09.13 - klo: 09.11 kirjoittanut jarkkom »
---