Kirjoittaja Aihe: Turun FT:n jälkilöylyt  (Luettu 4739 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Turun FT:n jälkilöylyt
« : 28.06.03 - klo: 23.29 »
Kiitos Martille ja kumppaneille hyvistä kisoista! Perinteisellä ammattitaidolla laitetut ja hoidetut kisat.

Sääkin suosi. Koko päivän meitä ja meidän vanhenevia luitamme hemmotteli 20-24°C ilma, sopivasti pilveilevä taivas ja Impivaaran jäähallin passelin kaukaa kiertävät sadepilvet. Turusta klo 18 lähtiessä oli taulussa 23° ja Porvooseen 2½ tuntia myöhemmin saavuttaessa oli enää 12°. Plussaa sentään kuitenkin. Tosin lumikerroksen vahvuus oli Turussa suurempi, kuten paikalla olleet näkivät  :wink:

Radan pito oli meidän tallimme ongelma: vaikka kaikki mahdolliset ja varsinkin mahdottomat metkut yritettiin, auton takapää olisi aina halunnut edetä etupäätä nopeammin. Hatunnosto juniorille, joka siitä huolimatta pärjäsi kelvollisesti.
Pito-ongelmia oli kai monilla, mutta useimmat näkyivät hanskanneen sen siedettävästi. Miten ihmeessä?

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Turun FT:n jälkilöylyt
« Vastaus #1 : 29.06.03 - klo: 00.58 »
Kiitos turkulaisille kisojen järjestelyistä. Turussa on aina mukava käydä! Puitteet huomioonottaen kisat oli hyvin järjestetty ja sujuvat.

Juniorin ensimmäinen asfalttikisa (virisssä) jätti paljon mietittävää ja ajattelemisen aihetta. Aika-ajoissa oli jonkinmoista pitoa, mutta finaalissa oli tuskallista seurata "liukkaan kelin" harjoituksia. Jos pito ja renkaiden kuluminen on muillakin radoilla samanlaista, voi olla että muut kesäkisat jäävät väliin.
Nyt tuntuu pahalta kesä- ja talvikisojen yhdistäminen, joskaan tällä asialla ei ole mitään tekemistä Turun kisojen kanssa.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Turun FT:n jälkilöylyt
« Vastaus #2 : 29.06.03 - klo: 10.01 »
TJ-10

1. Marko Salminen
2. Ari Salminen
3. Joni Mielonen
4. Panu Vehniäinen
5. Sebastian Trzaska
6. Petri Laitala
7. Jarno Mattila
8. Miko Teponoja
9. Kimmo Koski
10. Jyrki Lehto
11. Tuukka Meriläinen
12. Juha Hakoranta
13. Lauri Aulin


TS-10

1. Jouko Termonen
2. Matti Eskelinen
3. Pekka Koivula
4. Kalle Lehto
5. Reima Mäkinen
6. Vesa Yli
7. Santeri Jokinen
8. Turo Mäkinen
9. Pauli Helin
10. Ismo Vuorinen
11. Mika Mänty
12. Jari Taskila
13. Viljami Kutvonen
14. Henri Eskman
15. Markku Rinne
16. Juho Koskivuo
17. Perttu Pyylampi
18. Carl-Magnus Fager
19. Juha Petteri Kukkula
20. Mikko Pyhältö

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Turun FT:n jälkilöylyt
« Vastaus #3 : 29.06.03 - klo: 12.48 »
Kiitokset hyvistä kisoista Turun porukoille!

+ Radan muoto, Muutokset viimevuodesta todella onnistuneet. Olisipa vaan tasainen ja vähän pitävämpi asfaltti...
+ Aikataulu. Tiukahko, mutta piti todella hyvin.
+ Järjestelyt kaikkiaan toimivat hyvin.
+ Keli. Kyllä kelpasi harrastaa.


- Pito. Vaikea sanoa, olisiko pidotus jollain muulla aineella toiminut paremmin. Kaikille sama kuitenkin...
- Pikkukivet. Lehtipuhaltimelle olisi ollut töitä
- Oman suoritus finaaleissa. Apua sähläilyyn tuli niin itseltä, kuin muiltakin.

Itse en huomannut, että renkaat olisivat kuluneet mitenkään erityisesti. Pito tosin heikkeni melko nopeasti.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Turun FT:n jälkilöylyt
« Vastaus #4 : 29.06.03 - klo: 13.02 »
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
 Aika-ajoissa oli jonkinmoista pitoa, mutta finaalissa oli tuskallista seurata "liukkaan kelin" harjoituksia.
Täsmälleen samanlaiset tuntemukset oman suojatin ajoa katsellessa! Koska sekä Perttu että Juho ovat uusia TS-kuskeja, niin mieleen tulee, onko heillä TJ-tyylinen tapa käyttää kaasua liian ahneesti? Kokeneet TS-miehet, please kertokaa näkemyksenne, vosiko kaasunkäyttö olla liukastelun suuri tekijä?

Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Itse en huomannut, että renkaat olisivat kuluneet mitenkään erityisesti. Pito tosin heikkeni melko nopeasti.
Poikien renkaat kuluivat ehkä juuri jatkuvan luistelun vuoksi tavanomaista nopeammin?

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Turun FT:n jälkilöylyt
« Vastaus #5 : 29.06.03 - klo: 13.16 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Täsmälleen samanlaiset tuntemukset oman suojatin ajoa katsellessa! Koska sekä Perttu että Juho ovat uusia TS-kuskeja, niin mieleen tulee, onko heillä TJ-tyylinen tapa käyttää kaasua liian ahneesti? Kokeneet TS-miehet, please kertokaa näkemyksenne, vosiko kaasunkäyttö olla liukastelun suuri tekijä?


VesaK:  Aivan samanlaisia ajatuksia kävi mielessäni. Eräs toinen mekaanikko kertoi vähentäneensä TS- tulokkaalta  samasta syystä tehoja eli ennakkoa pienemmäksi. Auto oli kulkenut vakaammin, mutta vauhti ei sitten riittänyt.

TS-ajotyylin löytäminen vaatii monta rengaskertaa :wink:
Pitäisi olla ripakopallinen renkaita eri inserteillä, mielellään valmiiksi liimattuna, jotta löytäisi ajotavalleen oikean renkaan. Tai vaihtoehtoisesti oikean ajotyylin renkaista riippumatta.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Turun FT:n jälkilöylyt
« Vastaus #6 : 29.06.03 - klo: 13.23 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
 Aika-ajoissa oli jonkinmoista pitoa, mutta finaalissa oli tuskallista seurata "liukkaan kelin" harjoituksia.
Täsmälleen samanlaiset tuntemukset oman suojatin ajoa katsellessa! Koska sekä Perttu että Juho ovat uusia TS-kuskeja, niin mieleen tulee, onko heillä TJ-tyylinen tapa käyttää kaasua liian ahneesti? Kokeneet TS-miehet, please kertokaa näkemyksenne, vosiko kaasunkäyttö olla liukastelun suuri tekijä?

Poikien renkaat kuluivat ehkä juuri jatkuvan luistelun vuoksi tavanomaista nopeammin?


Sen verran mitä "poikien" ajoa pääsi seuraamaan, niin hiukka töksähtävää ajaminen näytti olevan. Onko sitten mahdollisesti vakioluokan peruja? Ongelmat syntyivät yleensä siitä, että mutkiin mentii sisään aivan liian lujaa. Tästä seurauksena aluksi puskemista ja sitten väkisin poikittain. Kaasun käyttö näytti olevan myös melko rajua. Ajamiseen olisi syytä saada lisää pehmeyttä. Eli treeniä vaan ja mielummin oikein kellon kanssa siten, että kokeilee erilaisia ajotyylejä. Kyllä se siitä. :)

Yleensä kumirenkaat kuluu kovalla pidolla enemmän kuin liukkaalla.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Turun FT:n jälkilöylyt
« Vastaus #7 : 29.06.03 - klo: 13.29 »
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
Eräs toinen mekaanikko kertoi vähentäneensä TS- tulokkaalta  samasta syystä tehoja eli ennakkoa pienemmäksi.

Tulee mieleen ProStock-keskustelut puolisen vuotta sitten: Teppo ja Nappe taisivat toteennäyttää, että 17-lankaisella palikoista kootulla moottorilla osaavakin kuski ajaa käytännössä samat kierrosajat kuin 12-lankaisella teamikalustolla. Sisäradalla siis. Selitys on, että tehokas moottori tuhlaa tehonsa sutimiseen ja luistoihin.
Osaamattomampi TS-kuski ajaa tehottomammalla moottorilla varmasti paremmat ajat kuin tehokkaalla.

Turun rataa voi verrata sisärataan pitonsa ja mutkaisuutensa kannalta. Tehon rajoittamisessa taitaa olla ideaa  :wink:

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Turun FT:n jälkilöylyt
« Vastaus #8 : 29.06.03 - klo: 13.31 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"

Sen verran mitä "poikien" ajoa pääsi seuraamaan, niin hiukka töksähtävää ajaminen näytti olevan. Onko sitten mahdollisesti vakioluokan peruja? Ongelmat syntyivät yleensä siitä, että mutkiin mentii sisään aivan liian lujaa. Tästä seurauksena aluksi puskemista ja sitten väkisin poikittain. Kaasun käyttö näytti olevan myös melko rajua. Ajamiseen olisi syytä saada lisää pehmeyttä. Eli treeniä vaan ja mielummin oikein kellon kanssa siten, että kokeilee erilaisia ajotyylejä. Kyllä se siitä. :)

Kiitos Mr Cale!

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
renkaat ym
« Vastaus #9 : 29.06.03 - klo: 18.41 »
turun rata oli kyllä kuluttava renkaille, kuulihan sen "raastavasta" äänestä käännyttäessä mutkiin aliohjaavalla autolla. aika paljon kulumiseen voi vaikuttaa ajotyylillä (kaasun käyttö, pehmeät ajolinjat) ja auton säädöillä. jos säädöt eivät ole kohdallaan, niin renkaat joutuvat sojottamaan väärään suuntaan ja etu-/takarengasta jää reilusti asfalttiin. itse ajoin kisat kuitenkin yhdellä rengassarjalla ja niistä jäi vielä hyvin treenipintaa kisojen jälkeenkin.

kisan plussat:
*hyvä sää
*leppoisa tunnelma
*aikataulu pitkämatkalaisille
*uusi rataprofiili

miinukset:
*pidon puute
*tuomarointi (ei stoppareita)

Poissa J.M.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Turun FT:n jälkilöylyt
« Vastaus #10 : 30.06.03 - klo: 18.15 »
Suuret kiitokset turkulaisille mahtavista kisoista.
Rata oli todellakin renkaita syövä, mutta muodoltaan haastava :wink:  Radan pito oli huono ja siksi pitikin etsiä koko päivä parempia säätöjä. Sääkin meitä suosi, vaikka iltapäiväksi oli luvassa sade kuuroja, mutta onneksi niitäkään ei tullut.

Plussat
+radan muoto
+kisa fiilis
+sää
+oma ajo paikoin
+aikataulu

Miinukset
-pito
-kivijä radalla
-oma ajo paikoin

Kisat olivat kokonaisuudessaan hyvät joten ensi vuonna uudestaan. :wink:
LRP / Power-Racing

Poissa Make

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rcnetti.wmhost.com/
Turun FT:n jälkilöylyt
« Vastaus #11 : 30.06.03 - klo: 22.15 »
Ja VesaK:n kuviahan löytyy tuttuun tapaan Rc-netistä. Kiitokset taas Vesalle.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Turun FT:n jälkilöylyt
« Vastaus #12 : 30.06.03 - klo: 22.36 »
Kiitos VesaK kuvista! Hyviä otoksia, loistavia tilannekuvauksia!
Käykääpä katsomassa.

Poissa Reima

  • Tulokas
    • Profiili
Turun FT:n jälkilöylyt
« Vastaus #13 : 01.07.03 - klo: 09.05 »
Pidosta on ollut nyt paljon puhetta, aivan kuten viime vuonnakin. Valitettavasti Turun asfaltti on niin rakeista, että radan sokerilla valaminenkaan ei välttämättä riittäisi. Rataa kyllä pidotettiin aika reilusti, mutta se ei vain riitä hyvän pidon saamiseksi karkealle radalle (josta johtui myös "raastava" ääni käännyttäessä). Toinen tekijä on pienet kummut ja kuopat lähes joka puolella rataa, jotka keventävät autoa juuri riittävästi perän irroittamiseen. Asiaa koitettiin hieman korjata tasoittamalla pahimpia paikkoja, mutta kaikkia möykkyjä ei saa pois ennen kuin ( = jos joskus) saamme uuden asfaltin.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Turun FT:n jälkilöylyt
« Vastaus #14 : 04.08.03 - klo: 08.24 »
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
 Jos pito ja renkaiden kuluminen on muillakin radoilla samanlaista, voi olla että muut kesäkisat jäävät väliin.


Näin jälkikäten, Hyvinkään ja Laukaan kisojen jälkeen voi todeta, että renkaiden kulumisongelma Turussa ei ole toistunut. Hyvinkään rata on nopea ja pito on hyvä. Laukaassa pito on myös hyvä, mutta profiililtaan se muistuttaa eniten Turun olosuhteita.

Selitys renkaiden kulumiselle Turussa on siis radan karkeudessa ja kuskin tavassa käyttää kaasua, ja miksei myös auton säädöissäkin.

Meidän uusien TS-kuskien/sponsoreiden pelästys rengaskulungeista olis siis turhaa. Toivottavasti PJEP ette ole jättänyt kisoja väliin sen vuoksi? Ja toivottavasti olette pian taas mukana remmissä. Joko Vaasan PM+FT:ssa?