Kirjoittaja Aihe: Vintage Touring Racing, VTR-10  (Luettu 929780 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa TomiKoo

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • Miihke RC Instassa
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #960 : 08.07.09 - klo: 20.17 »
Onko seuraavan kisan ajankohdasta mitään havaintoa? Meinaan vaan, että jos Kuusankoskella järjestetään kesällä vielä toinen Mini-/Vintage-kisa, niin ei menis samalle viikonlopulle.

Jos saa nöyrän pyynnön esittää, niin laittakaa Kuusankosken kisa jollekin muulle viikonlopulle, kuin heinä-elokuun vaihteeseen (31.7.-2.8.). Ja jos mahdollista, niin myös Spped Passionilla sais osallistua...?  :wink:

Tomi

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #961 : 08.07.09 - klo: 21.21 »
Ollaan suunnittelemassa tuota ekaa viikonloppua elokuuta :huh: Miltä kuulostaa teille.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #962 : 08.07.09 - klo: 21.29 »
1.-2. elokuuta on Kouvolan Crawling-kilpailu joten poissa ollaan (taas..) jos silloin on kisat.
« Viimeksi muokattu: 09.07.09 - klo: 14.13 kirjoittanut bluebeetle »
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa AssoRacing

  • EKpa ry
    • Profiili
    • http://www.saikart.fi/
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #963 : 08.07.09 - klo: 22.34 »
itse kanssa ostin sp:n koneen.. Olin jostakin lukevinani että kaksi kone vaihtoehtoa  :angry:

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #964 : 08.07.09 - klo: 22.36 »
Ja jos mahdollista, niin myös Spped Passionilla sais osallistua...?  :wink:

Tomi

No johan Jerzikin salli ne ellei jengi saanut koneita juhannukseksi:

Nyt kerpele teen näin :evil: kysymättä Jonnilta ja muilta niin homma menee näin :evil: Mikäli ei noita CS koneita tule juhannukseen mennessä porukoille niin minun (meidän) on pakko hyväksyä tuo toinen moottori. Ei ole missään nimessä medasicin syy missään nimessä mutta tämä hieno laji tarvitsee kaikki kuskit mitä olis mahdollista saada mukaan.
Olemme yrittäneet saada VTR-10 mahdollisemman tasaväkiseksi ja niin olemme saanneetkin, mutta nyt on pieni ongelma moottorien suhteen.
Olen ymmärtänyt että joillakin kuskeilla on nuo SP koneet jo ja niitä on tulossa lisää (en tiedä milloin) RF myymälään.
Katsotaan mitä Jonni sanoo mutta tätä mieltä olen nyt (sori Masa) mutta jotain on tehtävä jotta meidän lajin tulevaisuus ja uskottavuus ei kärsi tämän enempää.
Jerzi

Ja nyt jos onkin kiellossa niin jää todella outo maku....
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Karvajalka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Flickr-Sivut
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #965 : 08.07.09 - klo: 23.05 »
Moottori sääntö on se että se pysyy minun järjestämissä kisoissa. Yritän järjestää niitä ulkokauden aikana 3 kpl. Se mitä muut kisajärjestäjät tekee on heidän oma asia, kuten esim kuusankosken kisoissa missä tuo SP kone on sallittu.
Pyydän nöyreästi anteeksi että otin kone asian esille mutta kuin yritän (siis minä ja Jonni) /yritämme katsoa lajia eri kantilta niin sopimus täksi kaudeksi on ja pysyy.
Olis todellakin väärin medacekkia kohtaan jos moottori sääntöä muutetaan kesken sopimuskauden. Valitettavasti moottorit on loppu ja niitä tulee ensi viikolla lisää juuri sopivasti ennen ekoja kisoja.
Joten ei muuta kuin juhannuksia kaikille ja nyt aletaan keskittyä ekoihin kisoihin  :p
Jerzi

Tuossahan se oli sanottu mikä kone oli sallittu ja mikä ei, pari viestiä lainaamasi jälkeen.
Team Associated TC5, Tamiya TA-05 IFS-R, Tamiya TT-01D, XRay M18T Pro, Futaba 3PM 2.4GHz

Poissa elmeriracing

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #966 : 08.07.09 - klo: 23.54 »
sunnuntaina herätys seinäjoki ajamaan vtr vempaimilla formialle.. noin klo 15:00
jos ei nyt kaatamalla tule vettä...
xray t2 pro/axial scx10 / Tamiya mini cooper m05-m03/Futaba 4PK/
http://elmeriracing.kuvat.fi/kuvat/  http://www.racingfactory.fi/ http://www.trc-team.fi

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #967 : 09.07.09 - klo: 01.13 »
Ollaan suunnittelemassa tuota ekaa viikonloppua elokuuta :huh: Miltä kuulostaa teille.
Jerzi
Niin sano vaan, että koska te meinaatte järjestää niitä virallisia sarjakisoja, niin me ei sitten järjestetä samana viikonloppuna.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #968 : 09.07.09 - klo: 08.37 »
Ollaan suunnittelemassa tuota ekaa viikonloppua elokuuta :huh: Miltä kuulostaa teille.
Jerzi
Niin sano vaan, että koska te meinaatte järjestää niitä virallisia sarjakisoja, niin me ei sitten järjestetä samana viikonloppuna.

Joo tuo päivämäärä on viittävaille lyöty lukkoon.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Karvajalka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Flickr-Sivut
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #969 : 09.07.09 - klo: 08.44 »
Ollaan suunnittelemassa tuota ekaa viikonloppua elokuuta :huh: Miltä kuulostaa teille.
Jerzi
Niin sano vaan, että koska te meinaatte järjestää niitä virallisia sarjakisoja, niin me ei sitten järjestetä samana viikonloppuna.

Joo tuo päivämäärä on viittävaille lyöty lukkoon.
Jerzi

Siis tarkemmin sanoen Sunnuntai (kuten viimeksikin) 2.8. Eikö totta?
Team Associated TC5, Tamiya TA-05 IFS-R, Tamiya TT-01D, XRay M18T Pro, Futaba 3PM 2.4GHz

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #970 : 09.07.09 - klo: 08.48 »
Ollaan suunnittelemassa tuota ekaa viikonloppua elokuuta :huh: Miltä kuulostaa teille.
Jerzi
Niin sano vaan, että koska te meinaatte järjestää niitä virallisia sarjakisoja, niin me ei sitten järjestetä samana viikonloppuna.

Joo tuo päivämäärä on viittävaille lyöty lukkoon.
Jerzi

Siis tarkemmin sanoen Sunnuntai (kuten viimeksikin) 2.8. Eikö totta?

Joo tuo on se päivämäärä josta puhuin.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #971 : 09.07.09 - klo: 10.32 »
Ok. Me väistellään sitä viikonloppua.

Kun saadaan tulevan viikonlopun SM-osakilpailut pidettyä, meillä mietitään meidän kisan päivämäärät kohdilleen.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #972 : 09.07.09 - klo: 13.26 »
Tässä viellä sarjan säännöt. Vesa on niitä hiukan tarkentanut ja laitanut sanoja uuteen järjestykseen jotta kaikille menee hiukan helpommin läpi mitäs säännöillä tarkoitetaan.


VINTAGE TOURING RACING, VTR-10


Auto:         1/10 kokoinen hihna- tai kardaanivetoinen touring-auto. 2- tai 4-veto.
Minimi paino:   1425gr ajovalmiina sisältäen transponderin. (saatetaan muutta sisäkaudeksi)
Maavara:      Minimi 8mm. Mitataan liu-uttamalla 8mm mittakappale auton ali.

Kori:         Vintage kori. 60- tai 70-luvun tai vanhemmat katuautot. Esimerkkejä: http://www.foorumi.info/vtr10/viewtopic.php?t=19  Kiellettyjö ovat PROTOTYYPPI/GT luokan korit.
Väritys:      Suositaan ajan mukaista kisa-henkistä väritystä. Neonvärit, villit grafiikat, kromit ja ajan henkeen sopimattomat maalaukset herättävät pahennusta. Auton valot ja etumaski on maalattava tai tarroitettava esikuvan mukaisesti.
Leikkaaminen:   Kori leikataan esikuvan mukaisesti. Ainoat sallitut reiät ovat koritolpille ja antennille tarkoitetut. Toiselle korille tehdyt tolpan/antennin reiät eivät haittaa.
Ilmanohjaimet:   Takasiipi kielletty, esikuva mukainen spoileri sallittu. Koriin tai auton runkoon ei saa laittaa ilmanohjaimia/diffuussoreita.

Renkaat:      Kuviolliset HPI Vintage renkaat (#4793 ja #4797)
Insertti:      Vapaa
Vanteet:      Suositus HPI vintage vanne, kaikki värit, kaikki mallit. Levyvanteet kielletty.
Määrä:         1 sarja per kisa. Rikkoutuneen renkaan saa vaihtaa.
Pitoaineet:      Kielletty. Vedellä saa renkaat pestä, muut aineet on kielletyt.
Lämmittimet:   Kielletty

Akut:         Max 6 kennon nimh akku tai 2 kennoinen Lipo (vain hardcase), nimellisjännite max 7,4 V
LiPot:         Liposackiä suosittellaan käyttäväksi ladattaessa. Pakolliset kuin ajetaan sisätiloissa.

Moottori:      CS 17,5 fintrackin virallinen moottori, moottoria ei saa modifioida, laakerit/ankkurin saa vaihtaa mutta vain alkuperäisiin.
Välitykset:      Kokonais välitys 4,1 tai lyhyempi.


Kilpailut:

Kisoihin osallitumiseen ei tarvita lisenssiä eikä tarvite kuulua seuraan.

Pakki:         Kielletty kisoissa

Alkuerät:      5min
Finaalit:      8min 
Finaalin startti: Le mans tyylinen

Sarjaa ei ajeta vaan yksittäiset kisat, eli sarja pisteitä ei jaeta. Kauden loputtua voidaan laskea leikkimielisesti turistisääntöjen perusteella pisteet yhteen. Korostan vielä, että se joka on saalistanut eniten pisteitä EI ole sarjan mestari.
« Viimeksi muokattu: 09.07.09 - klo: 13.37 kirjoittanut jerzirccar1 »
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa AssoRacing

  • EKpa ry
    • Profiili
    • http://www.saikart.fi/
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #973 : 09.07.09 - klo: 16.57 »
siin kuva mun mk1:stä  :azn:

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #974 : 09.07.09 - klo: 17.02 »
Melkein tunnen bensanhajun nenässä ja kuulen tupla-Webereiden kurnutuksen :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa Karvajalka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Flickr-Sivut
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #975 : 09.07.09 - klo: 17.16 »
siin kuva mun mk1:stä  :azn:

Komiasti siinä takana joku tuollainen musta teline tai mikä lie... Näyttää kuitenkin että Escortissa olis aika moinen lintulauta takakontin päällä  :grin:
Team Associated TC5, Tamiya TA-05 IFS-R, Tamiya TT-01D, XRay M18T Pro, Futaba 3PM 2.4GHz

Poissa AssoRacing

  • EKpa ry
    • Profiili
    • http://www.saikart.fi/
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #976 : 09.07.09 - klo: 17.50 »
siin kuva mun mk1:stä  :azn:

Komiasti siinä takana joku tuollainen musta teline tai mikä lie... Näyttää kuitenkin että Escortissa olis aika moinen lintulauta takakontin päällä  :grin:

Itse asiassa se on taustalla jokin häkkyrä  :tongue:

Poissa TomiKoo

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • Miihke RC Instassa
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #977 : 09.07.09 - klo: 22.21 »
Heh, onpahan komia arsenaali!

Sorry nyt täysin offtopic, mutta appiukko sai tänään Mustanginsa ensi kertaa ajokuntoon...  :evil: :evil: Volat kaakkoon!! :evil:

Poissa Hedgehog

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #978 : 11.07.09 - klo: 00.07 »
Riittääkö yksi akku kisoissa? Pers aukkinen kun olen riittääkö 2mm alukotelo lipon suojaksi? Silloin pystyisin käyttää tavallisia lipoja.
Kiristä ne perk,,, pyörän mutterit ajon jälkeen.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #979 : 11.07.09 - klo: 01.39 »
Riittääkö yksi akku kisoissa? Pers aukkinen kun olen riittääkö 2mm alukotelo lipon suojaksi? Silloin pystyisin käyttää tavallisia lipoja.

1 akulla voi pärjätä ja säännöt ovat yksiselitteiset eli HARDCASE mallia  :wink:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Karvajalka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Flickr-Sivut
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #980 : 11.07.09 - klo: 10.31 »
Riittääkö yksi akku kisoissa? Pers aukkinen kun olen riittääkö 2mm alukotelo lipon suojaksi? Silloin pystyisin käyttää tavallisia lipoja.

Taisi tuolla Sipoossa parikin kuskia olla liikkeellä yhden akun taktiikalla. Eikä siitä ongelmaa syntynyt. Omat kaksi akkua oli käytännössä koko ajan latingissa. Riippuu kisan aikataulusta kuinka hyvin se toimii. Sipoossa aikataulu oli melko vapaa (2 tunnin girllitaukoa ja sen semmoista  :roll: ), joten akkuja ehti hyvin latailemaan. Tietty akun kapasiteetti, sallitut latausvirrat ja laturi vaikuttavat siihen miten akkuja ehtii ladata. Mutta useimmissa kisoissa pitäisi yhdenkin LiPon riittää ihan hyvin.

Mitään 100€ kisa-lipoja tässä luokassa ei tosiaankaan tarvita. Ehkä nuo ykköspaikkasta ajavat saattaa huomata jotain eroa niiden ja noin 3000mAhin kiinaihmeiden välillä, tuskin kuitenkaan sellaista eroa kuin hinnoissa näkyy olevan.

Onhan NiMhitkin tietty sallittuja. Kukaan ei vaan ole tainnut käyttää niitä VTR-kärryssä? 5 & 8 minuutin erissä niillä ei taida suurta eroa olla muuten kuin painoissa. Lyijyä näihin turistirunkoihin saa laittaa siihen malliin, ettei pieni lisäpaino akussa ole ongelma.

Periaatteessahan tuo akkukotelo kyllä poistaisi sen suurimman ongelman, eli akun toimimisen sivupuskurina useissa turisti-rungoissa. Mutta kun tuo hardcase vaatimus on kaikissa muissakin LiPot sallivissa luokissa, ei varmaan tässä kannata alkaa tekemään poikkeusta... Muuten mullekin kävisi varmaan pehmeät LiPot, kun tuo amme-runko suojaa akkua erittäin hyvin.
Team Associated TC5, Tamiya TA-05 IFS-R, Tamiya TT-01D, XRay M18T Pro, Futaba 3PM 2.4GHz

Poissa Karvajalka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Flickr-Sivut
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #981 : 11.07.09 - klo: 10.59 »
Niin muuten, tuossa taannoin ihmeteltiin miten sensoriton nopari toimii VTR-koneiden kanssa. Mexi on semmoisella muutamat kerrat käynyt ajelemassa, eikä suurempia ongelmia näytä olevan. Ainakin se menee niin lujaa, että että jos sensorillinen auttaisi hänen vauhtiin, niin hyvä ettei semmoista ole autossa. Muuten Mexin perässä ei pysyis millään  :grin:

Liikkeelle lähtiessä kone pitää vähän erikoista ääntä ja saattaa olla että se hiukan empii, mutta erityisempää käytännön merkitystä tuolla tuskin on. Liukkaalla radallahan se saattaa toimia luistonestona startissa :shock:
Team Associated TC5, Tamiya TA-05 IFS-R, Tamiya TT-01D, XRay M18T Pro, Futaba 3PM 2.4GHz

Poissa Hedgehog

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #982 : 12.07.09 - klo: 07.05 »
Joo säännöt on säännöt. Jos vintage tulee talliin vois hyvin kokeilla nimh akkua. Mini tulee varmastikin ensin talliin =) no kaikki aikanaan. Mulla kun on jo yksi hyvä 3000 nimh olemassa tt-01 ajoaika noin 20 min radalla. Niin silloin vois tilanteen mukaan osallistua jompaakumpaan luokkaa. Vois tietty ostaa tuon sallittun koneen ja iskeä kiini tt-01 ja katsoa mihin nimh akku riittää. Tt:stä ei valitettavasti ole tähän luokkaan. Tai sitte mini joutuu testi penkiksi =)
Kiristä ne perk,,, pyörän mutterit ajon jälkeen.

Poissa Karvajalka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Flickr-Sivut
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #983 : 14.07.09 - klo: 14.20 »
Aika hyvältä näyttää tänään säät... Mahtaiskohan tuolla Tattiksella olla sen verran kuivaa eilisen jäljiltä, että pääsis Cudaa ulkoiluttamaan? Pitänee mennä kattomaan kunhan tästä neljän kieppeillä töistä pääsee.
Team Associated TC5, Tamiya TA-05 IFS-R, Tamiya TT-01D, XRay M18T Pro, Futaba 3PM 2.4GHz

Poissa Mexi

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #984 : 14.07.09 - klo: 15.18 »
Pistä Karvajalka mulle vaikka jotain koodia viestillä et missä kunnossa se rata on. Jos vaikka tulisin minäkin... 0409015361

Poissa Karvajalka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Flickr-Sivut
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #985 : 15.07.09 - klo: 08.44 »
Tuli taas käytyä ajelemassa eilen. Radallekin pääsi kun tunnin verran harrasti ensin vesileikkejä... Tattarisuon RC-radan paikka tuntuisi soveltuvan paremmin uima-altaalle. Ei tarttis paljon pohjatöitä tehdä, kun vesi ei tuolta tunnu itsekseen häviävän millään.

Loppuillasta Mexikin ehti käydä testaamassa huolletun diffin toimivuuden... Hyvin tuntui pelaavan ja suunniteltiin torstai iltapäivälle/illalle seuraavia ajoja. Itse pääsen varmaan paikalle jossain klo 16:30 - 17:30 riippuen siitä miten töistä pääsee lähtemään.
Team Associated TC5, Tamiya TA-05 IFS-R, Tamiya TT-01D, XRay M18T Pro, Futaba 3PM 2.4GHz

Poissa TomiKoo

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • Miihke RC Instassa
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #986 : 22.07.09 - klo: 00.35 »
Onko etusivun sääntölistauksesta tippunut ihan tarkoituksella maininta välityksistä pois? Aikoinaan oli vielä joku 4,xx määrätty minimiksi?!  :undecided:

Mikä on muuten noissa välityksissä hyväksi havaittu suunta? Neljän kantturoissa? 78 spurrilla antaisi 31-33 pinjoneilla 4,02-4,28 vaihtoehtoja...  :roll: :grin:

Poissa ajomies

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #987 : 22.07.09 - klo: 02.35 »
Taitaa olla lisäys sääntöihin toi välitys homma, kun en ainakaan aikaisemmin sitä muista nähneeni. Vai onks joku jo mennyt "liian lujaa"....
Team Durango DESC410R, Axial SCX10 Tundra, Xray T2R Drift project, HPI Cup Racer, Tamiya Mini

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #988 : 22.07.09 - klo: 09.09 »
Onko etusivun sääntölistauksesta tippunut ihan tarkoituksella maininta välityksistä pois? Aikoinaan oli vielä joku 4,xx määrätty minimiksi?!  :undecided:

Mikä on muuten noissa välityksissä hyväksi havaittu suunta? Neljän kantturoissa? 78 spurrilla antaisi 31-33 pinjoneilla 4,02-4,28 vaihtoehtoja...  :roll: :grin:

Häväksi havaittu on 4.3 nurkilla, ainakin tattikselle. Alle 4 niin voisin kuvitella on liian pitkä.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #989 : 22.07.09 - klo: 09.17 »
Onko etusivun sääntölistauksesta tippunut ihan tarkoituksella maininta välityksistä pois? Aikoinaan oli vielä joku 4,xx määrätty minimiksi?!  :undecided:


Ei kai tuota ole mitenkään koskaan säännöissä määrätty...?

Mielestäni voisi, onhan välitykset kuitenkin - moottorin jälkeen - eniten vauhtiin vaikuttava tekijä...

Esim jonnekin 4,5-5 kieppeille rajaus, ja pistokokein katsastuksessa tarkastus. Alle rajan ja hylkäys riittäisi varmasti pelotteeksi...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu