Kirjoittaja Aihe: Vintage Touring Racing, VTR-10  (Luettu 929949 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1500 : 09.11.09 - klo: 08.29 »
...On tiedossa, ettei touringautot ei ole suunniteltu 8mm maavaralle, ja niitä on siten hankala saada pelaamaan. RATKAISU: pidennä iskareita 8mm maavaralle sopivaksi - johan pelaa.

Iskarien pidentäminen ei suinkaan korjaa kaikkia 8 mm maavaran aiheuttamia vääristymiä nykyaikaisen touring-auton alustageometriaan.
Iskareita pidentämällä saa kyllä aikaiseksi 8 mm maavaraa tai vaikka enemmänkin, mutta samalla otetaan askelia poispäin autolle suunnitellusta geometriasta ja sen säätämisestä. Ei siis välttämättä pelaa kovinkaan optimisti.

Ilman pidotusta ajamista kannattaa Torpassa kokeilla, mutta silloin myös kannattaa pysytellä pidotetulla ajouralla. Ajouran ulkopuolella menee luisteluksi.
Osittainen pidotus (sisäreuna) tai huomattavasti lyhyempi pidotus ovat ehkä myös vaihtoehtoja.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa -Petsku-

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1501 : 09.11.09 - klo: 20.03 »
Olisko jollain heittää vinkkiä millä Xray T2 007 auton keulan sais tarpeeks korkeelle? Jouset on ruuvattu päähän asti niin 8mm mitta ei meinaa mennä auton alle kunnolla. Jos auton nostaa tuohon mitan päälle niin pystyy juuri ja juuri työntämään mitän yli, mutta mitän päälle ei pysty rullaamaan.

Suurempi ongelma on servon, noperin ja moottorin puolella. Voisko jäykemmistä jousista olla jotain apua?
Jotta ulosjoustovaraa jäisi, voisit myös kokeilla pidempia alalinkkejä iskarinvarsiin. T1:ssä oli juuri näin takana, koska jousitukseen tarvitaan etupäätä enemmän liikevaraa ulospäin. Pituutta tulee lisää myös ruuvaamalla alalinkkiä ulospäin muutaman kierroksen. Kyllä pallo yleensä paikallaan pysyy vaikka ei olisikaan aivan loppuun asti kierretty. Vähän siellä ja vähän täällä, niin tarvittavat millit saa kasaan.

Nyt kun kerkesin keskittyä tuohon ongelmaan niin huomasin, että iskarit ovat säädettävät, mutta niis kyllä piisaa pituis hyvin. Ongelma näytti olevan, et alatukivarsi ei taitu alemmas enää. Mikäs tuohon onelmaan auttais?

Saisko tuota alatukivartta taittumaan lisää alaspäin jos vaihtais ne alaripustuskiinnikkeet toisenlaiseksi? Tällähetkellä ne on sellaiset missä se täppä on ihan keskellä.

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1502 : 10.11.09 - klo: 08.22 »
Onko se "stoppari" ruuvi ruuvattu alta pois?
Se että niitä sisäkiinnikkeitä nostaa ei ehkä anna sen joustaa yhtään enempää ulospäin.
Muuttaa vain alustageometriaa,ei ehkä maavaraa.

En 100 varma,kun ei suuresti tuosta kokemusta mutta veikkaisin nuon.
Viisaammat korjaa jos olen väärässä.
http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa -Petsku-

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1503 : 10.11.09 - klo: 08.44 »
Pitääpä vilkasta onko sielä joku stoppari ruuvi vielä paikallaan.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1504 : 10.11.09 - klo: 08.52 »
Tukivarressa oleva drooppiruuvi todennäköisesti rajoittaa tuota maavaraa, joten säädä sitä aukipäin (älä kuitenkaan liikaa ettei tule crossiulosjoustoja  :wink:). Säädettävissä männissä on se ongelma jos niitä käytetään täydessä mitassa että ne voi helposti hypätä väärään pykälään ja sitten on eri nurkissa erilainen vaimennus. Muistaakseni tuo käyttökelpoinen pituusvara niissä oli pienempi kuin kiinteissä männissä, joten kannattaa kokeilla niitäkin kun on löytynyt ensin oikeat mäntäsetupit.

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1505 : 10.11.09 - klo: 14.05 »
Se että niitä sisäkiinnikkeitä nostaa ei ehkä anna sen joustaa yhtään enempää ulospäin.

Kyllä ulosjoustoa pitäisi tulla enemmän kun se tukivarsi pääsee lähtemään ylempää jyrkemmin alaspäin. Toki drooppiruuvi rajoittaa ennen kuin tukivarren osuminen pohjalevyn reunaan. Se kun tukivarsi on ylemmässä kiinnityksessä nostaa rollcenteriä, joka voisi noissa vtr-autoissa sinänsä olla ihan hyväkin juttu.
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1506 : 10.11.09 - klo: 15.24 »
Tuo pitäis kyllä kokeilla omasta...
http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa redman

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1507 : 10.11.09 - klo: 16.52 »
Lueskelin näitä sääntöjä läpi ja tuli mieleeni voiko tähän luokkaan osallistua Tamiyan M04 (alfa)takaveto alustalla? jalkoihin tuolla tietysti jää kun mietitään että auto on takaveto ja alusta ei ole turistia nähnytkään.

ja toinen mietintä tuli tuosta korista, onko se laillinen luokkaan?
http://www.autowiki.fi/index.php/Alfa_Romeo_GTA

Ea-import - Team Durango, ALPHA Plus, TeamSaxo & Tresrey

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1508 : 10.11.09 - klo: 16.56 »
Käsittääkseni ei.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1509 : 10.11.09 - klo: 16.59 »
Kyllähän tuokin auto sääntöjen perusteella kelpaa: http://rc10.fi/index.php?topic=39977.0

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1510 : 10.11.09 - klo: 17.36 »
En ota kantaa sääntöjen sallivuuteen, mutta tahdon tuoda näkemykseni esille, että kyseinen autohan on aivan eri nopeusluokan omaava. Alfa jää varmasti nopeudessa ja ajo-ominaisuuksissa, ja näinollen on vain tiellä radalla.

Minkälaisen välityssuhteen autolla edes saa? Päästäänkö vauhdeissa liki samoja nopeuksia kuin touring-autoilla? (Jos sama kuin minissä, niin välityssuhde 5,8 : 1 )

En tahdo olla nipo, mutta ainakin minä toivoisin alfojen pysyvän miniluokassa, ettei niitä tarvitsisi väistellä VTR-radalla  :wink:

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1511 : 10.11.09 - klo: 18.14 »
Edellinen viesti jossa lainasin Heulin linkittämiä sääntöjä näemmä poistettiin...

Edelleenkään tuo ei ole hihna- eikä kardaanivetoinen, kuten säännöissä sanotaan.

Poistettakoon sitten tämäkin viesti tai ei..

Edit: Eikä edes "touring-alusta)
« Viimeksi muokattu: 10.11.09 - klo: 18.19 kirjoittanut bluebeetle »
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1512 : 10.11.09 - klo: 19.29 »
Takavetohan on tuolla säännöissä sallittu ja maalaisjärkeä käyttämällä kyllä ymmärtää että siinä ei ole silloin välttämättä kardaania tai hihnaa siirtämässä voimaa vetävälle akselille.

Lainaus käyttäjältä: Sääntökirja
C-12 mattoradalla, kohdan 3.5.4.a) mukainen moottori,
takapyöräveto, taka-akselin erillisjousitus kielletty

TSM-10 asvaltilla, Touring Saloon henkilöauton kori,
kohdan 3.5.4.a) mukainen moottori, nelipyöräveto ja
jousitus sallittu

Mää en ainakaan näe miksi tuolla autolla ei saisi kisoihin osallistua. Mattoautojen ja touringautojen ero on juuri taka-akselissa ja sen jousituksessa, ei toi Tamiya kyllä mattoautosta mene vaan on selkeästi touringauto.

Poissa Jonni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1513 : 10.11.09 - klo: 20.00 »
Homma taitaa kaatua sääntöjen määräämiin HPI Vintage renkaisiin, jotka eivät taida mahtua alle.
Tosin ainakaan minulla ei ole mitään sitä vastaan, että Minillä tai Alfalla ajettaisiin mukana niiden vakiorenkailla.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1514 : 10.11.09 - klo: 20.21 »
Ilmeisesti siis myös Hpi Cup Racer on sallittu, ja samoihin mittoihin minin kanssa menevä Lrp Shark..?
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Mika R

  • Vieras
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1515 : 10.11.09 - klo: 20.49 »
saako noihinkin vintage korin sopimaan?

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1516 : 10.11.09 - klo: 21.11 »
Tuossa cup racer, Hvoltagen vanha meillä majaileva vintage Datsuni:

Kuva: ex-omistaja

Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1517 : 10.11.09 - klo: 21.53 »
Jospa kysytäänkin näin:

-Onko oikeasti jotain estettä sille että tulisi Minit,Alfat ja Cup racerit mukaan ajoihin?

-Onko Cup Racerillä,Minillä ja Alfalla oikeasti sanomista radalla vai ollaanko tiellä aiheuttaen turhia osumia kuten edellisissä postauksissa sanottu?

-Vaikka edellä mainittuihin laitetaan 17,5 motti niin ollaanko edelleen yhtään paremmassa asemassa vauhdin puolesta?Ollaanko vielä jaloissa?

-Kuinka moni haluaisi oikeasti tulla samaan aikaan radalle Minillä,Alfalla tai Cupikalla VTR-turistin kanssa?
(Nimittäin pari viikoa sitten seurasin kun 5 Miniä ja yks VTR kiersi rataa samaan aikaan,ei houkutellut ainakaan mua muuta kuin treeniajoihin.Kisaa en ajaisi,se olisi kuin vitsi)

Pystyyko edellä mainitut esimerkkiautot seuraaviin sääntöihin(jotka on yhdessä sovittu):

-Auto:         1/10 kokoinen hihna- tai kardaanivetoinen touring-auto. 2- tai 4-veto.
-Renkaat:      Kuviolliset HPI Vintage renkaat (#4793 ja #4797)
-Moottori:       17,5 finntrackin (cs,speed passion) virallinen moottori, moottoria ei saa modifioida, laakerit/ankkurin saa vaihtaa mutta vain alkuperäisiin.
-Minimi paino:   1425gr ajovalmiina sisältäen transponderin. (saatetaan muutta sisäkaudeksi)
-Välitykset:      Kokonais välitys 4,1 tai lyhyempi.

Joku saattaa nyt ajatella että miksi nuo kohdat on poimittu?
No siksi että mielestäni ne ovat keskeisen tärkeät tälle ryhmälle.Korisäännön mukaan ne pääsevät mutta se ei ole koko juttu.

Jos katson nimilistaa VTR-sääntöjen sivulta niin herää kysymys:
Miksi pitäisi sallia semmoisten mukaan tuleminen tähän ryhmään jotka eivät niitä sääntöjä täytä?

Edelleen olen samaa mieltä kuin silloin kun tämä topiikki alkas:
Autot tehdään sääntöjen mukaan,ei säännöt autojen.

Mun mielestä ihan sama tuleeko ne samaan aikaan radalle.

Ja toi Datsun CUP Racer on jumalattoman hieno!!!!!Meneekö tuo kori Alfan alustalle?


« Viimeksi muokattu: 10.11.09 - klo: 21.58 kirjoittanut vato »
http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1518 : 10.11.09 - klo: 22.10 »
No kyllähän nuo M-sarjalaiset esimerkiksi on täysiä vitsejä tuossa seurassa.

Itse en starttaisi ollenkaan jos lähdössä noita Ämmäläisiä seassa.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Mika R

  • Vieras
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1519 : 10.11.09 - klo: 22.24 »
saako noihinkin vintage korin sopimaan?

Joo ton Cup raaserin kyllä tiedän, mutta Vintage kori Sharkiin ja Miniin? No ehkä tuo sama menee..
Outoa kyllä että näitä lähdettäis sekottaa, toisaalta sähköluokkia on jo muutenkin liikaa, 6 tai jopa 7 (TSS,TSP,TSM,VTR,WGT,C12,Mini), no okei 2 noista on mattispohjalle ja loput muuta mut silti. Vertailuksi polttispuolella on 2 (TP10, GT8) + LS5 (bensa) ja C8 jota käytännössä ajaa vain muutama aktiivisesti.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1520 : 11.11.09 - klo: 00.08 »
Mielummin menisin tuonne mini kisoihin ja kysyisin että pääseekös niiden sekaan ajamaan kuin että VTR luokkaan. Vauhdit ovat yksikertaisesti liian suuret noihin m-sarjalaisiin radalla. EDn tiedä mikä on cup raserin vauhti mutta voisin kuvitella että ne jäävät myös rutkasti jalkoihin vaikka onkin hienoja pelejä.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1521 : 11.11.09 - klo: 09.49 »
Jos sinne radalle ei haluta vajaavetoisia (esim. Alfat ja Minit) niin eikö säännöistä kannata poistaa tuo 2wd-kohta pois? HPI:n Cup Racer ainakin näyttää siltä että varmasti osaava kuski sillä VTR:ssä pärjää (ja ulkoisestikin soveltuu loistavasti Vintage-henkeen): http://www.hpieurope.com/kit-info.php?lang=en&partNo=100597

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1522 : 11.11.09 - klo: 10.00 »
Onko se ongelma ollut sitten vajaavetoisuus?
http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1523 : 11.11.09 - klo: 10.07 »
Luokka itsessään on hieno ja sille on selvästi kysyntää. Luokan vetäjien kannattaa nyt tässä vaiheessa laittaa pipot samaan koriin ja pohtia säännöt siihen malliin, että niillä ei tarvitse spekuloida. Tämä keskustelu alkaa muistuttamaan viime talvena käytyä GT-sääntövääntöä, jonka lopputuloksena GT-säännöt tehtiin selkeiksi ja yleisiin sääntöihin pohjautuviksi. Kun säännöt on mietitty, jokainen osallistukoon kilpailuun millä autolla haluaa, loppupelissä katsastaja on se joka toteaa auton sääntömukaisuuden tai -vastaisuuden.

Kannattaa myös kuunnella harrastajilta tulevia kommentteja ja pohtia kenelle ja mihin tarkoitukseen luokka on ylipäätään tehty ja muokata säännöt sen mukaan. Toivon, että VTR-luokka elää ja voi hyvin, mutta se edellyttää tässä vaiheessa selvää ja määrätietoista otetta porukan vetovastuullisilta.

Oma mielipide: Säännöt ja niiden tulkinnat ei tulisi olla turhan ahtaat. Tämänhän on kuitenkin tarkoitus olla luokkka, johon on helppo tulla mukaan, jos ei muuta, niin kokeilemaan. Minit ja alfat kuuluu eri kategoriaan, en sotkisi niitä tähän. Kuten Heuli totesi, asia kannattaa pohtia sääntöjen kautta. Cup racer:it sen sijaan olisivat varmasti hyvä lisä tähän hienoon luokkaan.
Flying Calacucco

Poissa Jonni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1524 : 11.11.09 - klo: 10.16 »
Tuossa cup racer, Hvoltagen vanha meillä majaileva vintage Datsuni:

Kuva: ex-omistaja


Sopiiko Cup-raceriin HPI Vintage-renkaat?

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1525 : 11.11.09 - klo: 10.19 »

Sopiiko Cup-raceriin HPI Vintage-renkaat?

Voin josaain vaiheessa ihan mielenkiinnosta kokeilla eturenkailla, 31 milliset ei ainakaan mene..

Edit: Hpi:n tuotesivullakin lukee tosin näin: "Not a 1/10th scale, and not a 1/12th scale, the all new Mini Cup Racer..... "

Eli eihän tuolla saa sittenkään osallistua..?
« Viimeksi muokattu: 11.11.09 - klo: 10.27 kirjoittanut bluebeetle »
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa redman

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1526 : 11.11.09 - klo: 11.12 »
alfat ja minit kuuluu tottakai samaan sarjaan.

lähdin tätä kysymään lähinnä mielenkiinnosta, kun tuli nuo säännöt luettua ja en nähnyt mitään täysin pois sulkevaa kohtaa säännöissä.

motin/renkaat/korin saa aina vaihdettua. välityksistä en tiedä ja loput onkin sitten tulkinta kysymyksiä.
Ea-import - Team Durango, ALPHA Plus, TeamSaxo & Tresrey

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1527 : 11.11.09 - klo: 11.26 »
Säännöt kannattaa tehdä mahdollisimman yksiselitteisiksi mittojen kanssa ettei tule näitä turhia tulkintakysymyksiä.

HPI:n autot ainakin tuohon jerzin 1:10 määritelmään menee: esim. Datsun 240Z 1:1 koossa on akseliväliltään 2,30 m (HPI säädettävissä 210-225mm) ja leveydeltään 1,63 m (HPI säädettävissä 162-188mm). Tuo jos mikä on oikeaa skaalarealismia. En ole nähnyt itse koskaan 2 metriä leveää Escort MK1:stä...

Poissa -Petsku-

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1528 : 14.11.09 - klo: 21.25 »
Laitetaas ny yks kuva tänään Seinäjoella reeneis paikalla oleista autoista.



Kuvassa vaton Cuda, Cee-manin Escort ja allekirjoittaneen Cortina

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1529 : 15.11.09 - klo: 23.10 »
Jep ja mitää "mummoilua" radalla ei nähty.
Ainakin itsellä meni tuo opettelun piikkiin ihan 100%.Ceeman jeesasi todella paljon säädöissä ja auto rupesi istumaan käsiin paljon paremmin päivän loppua kohti.Ei tullut enään niin paljoa osumaa:)
Ekalla ajovuorolla aloitin liian aikaisin nopeat kierrokset ja ratavalli sanoi Cudan keulalle terve ja tuloksena komea vekki ja repeämä konepeltiin asti.

Myöhemmin mini alustainen Civikki kääntyi suoran päässä katolleen ja oli suoraan mun reitillä ja "direct hit" keskelle kylkeä.Siinä meni toinen puoli keulasta :lol:

Mutta hauskaa oli ja kipinä kasvoi vaikkakin viimeisessä ajovuorossa ylädekin ruuvit irtos ja spurri pääsi irti ja pinioni sorvas sen sileäksi.

Uutta osaa tilaukseen siis ja tästä on hyvä jatkaa.
Nyt oli 3 VTR autoa paikalla mutta uskon ja toivon että ensi treeneissä niitä olisi jo 4-5kpl....
http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104