Kirjoittaja Aihe: Vintage Touring Racing, VTR-10  (Luettu 936861 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jonni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1770 : 17.02.10 - klo: 10.04 »
Uusi kone ei ole tällä hetkellä ajankohtainen.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1771 : 17.02.10 - klo: 10.33 »
Tuli tuossa laitettua tilaukseen Novakin SS21,5pro kone, pääsee vähän vertaamaan nykykoneeseen..

Missä kohtaa tuosta saa sen käsityksen että konetta ollaan vaihtamassa?
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Karvajalka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Flickr-Sivut
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1772 : 18.02.10 - klo: 13.01 »
Pitääpä taas pari kommenttia lisätä vaikken radalle olekaan koko talvena päässyt. Viime aikoina on laitettu uutta osaa kämppään RC-autojen sijasta ja vaihdettu tyttärelle vaippoja VTR-auton renkaiden sijasta.

Ok. Olen ymmärtänyt että tämä on nimenomaan luokka jossa voi hyödyntää vanhoja roinia, ilman painetta panostaa kalustoon ja taidoista riippuen olla jopa kilpailukykyinen.

Tuossa on muuten varsin hyvä kysymys. Eli mikä olikaan luokan tarkoitus?
Rentous ja hauskan pitäminen on vähän laaja käsite ja jokaiselle merkkaa eriasioita. Esim. Toisella on hauskaa vain kun voittaa ja toiselle riittää kun on paikalla porukkaa jonka kanssa jutella. Sääntöjä on aika paljon helpompi tarpeen vaatiessa muokata kun on päämäärä selvillä. Sääntö-vääntöä kyllä riittää varmasti enemmän kun kaikki haluaa kehittää luokkaa eri suuntiin...


Nopareista vielä: Niitä en lähtisi rajoittamaan. Jos oma päästää toiminta-savut pihalle, mielummin hommaan vähän paremman puoleisen laitteen tilalle. Sillä kun voi olla muutakin käyttöä jatkossa ja olettaisin niiden olevan vähän parempaa laatua ja siten kestävän pidempään. Tulee siis pidemmän päälle edullisemmaksi kuin halpiksen hommaaminen.
Parempi tosiaan ulosmitata hipo-noparin edut jollain muulla tavalla. Radan suunnittelu lienee se kuljettaja ystävällisin tapa. Se kun ei vaadi kuskeilta mitään ylimääräistä panostusta.
Team Associated TC5, Tamiya TA-05 IFS-R, Tamiya TT-01D, XRay M18T Pro, Futaba 3PM 2.4GHz

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1773 : 18.02.10 - klo: 16.02 »
--Parempi tosiaan ulosmitata hipo-noparin edut jollain muulla tavalla. Radan suunnittelu lienee se kuljettaja ystävällisin tapa. Se kun ei vaadi kuskeilta mitään ylimääräistä panostusta.

Radan suunnittelu nimenomaan VTR:iä varten ei ole kovin realistinen idea, kun yleensä samoilla radoilla pitää saada hupia irti muidenkin luokkien kuskaamisesta.

Rengasvalinta ja renkaaseen liittyvät rajoitukset on hyvä tapa pienentää turbojen etuvaikutusta. Sopivan heikkopitoinen rengas ilman pidotusta tiputtaa turbon merkitystä huomattavasti. Samalla korostuu ajo-osaamisen ja auton säätöjen merkitys.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1774 : 18.02.10 - klo: 16.35 »
Esimerkiksi viimekertaisissa Korian kisoissa oli yksinkertaisesti pääsuora katkaistu uudella mutkalla, ei takuulla yksikään auto päässyt nauttimaan kersseistä... Ei tästä tartte oikeesti tehdä vaikeempaa kun tää on, ennemmän vaan autoja viivalle!

Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1775 : 18.02.10 - klo: 16.44 »
Samaa mieltä sinikertun kanssa.Ja muuten hyvä idea.

Taitaas tulla mattoradalla ilman pidottamisia aika luistelua?Onko se sitten luokalle ideaalia?Törmäilyä kaiteisiin ja kilpakumppaneihin?

Veikkaan että jollain kiihdytyspidolla ei ole juurikaan merkitystä oliko kerssi vai ei.Jarrutuksessa ja kaarteessa ehkä enemmänkin.

Pidon kustannuksella en lähtis tasoittamaan.
Kun kerta renkaat ja insertiti on nyt "määrätty" 1-tyyppiseksi niin samaan settiin vois laittaa välitykset 4.00-5.00 alueelle.

Ja suoraan sanoen aivan sama tasoittaako vai ei.Jos se voittaminen niin tärkeää on luokassa missä palkinnot on luokkaa pilkki niin laittakoot Tekinin 200e säätimiä.Nesteeltä saa pilkin 2eurolla :lol:

Kaikkia muutoksia en ole hymyssäsuin hyväksynyt,ja aikaisemmin antamani kanta:Tehdään autot sääntöjen mukaan pätee edelleen.Mutta jos sääntöjä muutetaan joka 6kk välein niin sitten alkaa katse suuntautumaan jonnekkin muualle.
Mun mielestä ne vois sopia ja "lukita" 2vuodeksi.

Uskoisin että 90%nopareista on markkinoilla vielä 2v kuluttua?Oonko väärässä?
Kun en oo vielä niin kauaa seurannut tätä harrastusta :lol:

Sana Vintage kun ei ole millään lailla sidoksissa tekniikan kehitykseen.

Rakentavassa mielessä:
Vatanen #44(tulossa kisoihin,kunhan oppii ajamaan)
http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1776 : 21.02.10 - klo: 21.18 »
Nonniin,nyt on ensimmäinen testi vakio-inserteillä ajettu.

Myönnän heti alkuun että ne toimivat paremmin kuin osasin odottaa,olin todella yllättynyt niiden reagoinnista.
Joten siirtyminen niihin ei tule olemaan ongelma.

Mutta se mistä tulee pieni ongelma:

Vaikutti siltä että alkuun ensimmäiset 2-4 minuuttia ne olivat hyvät,mutta 5-10 min ja alkoi lipsumaan jonkin verran.Pito tuntui karkaavan enemmän kuin touring inserteiilä.Aiemmin sai ajettua koko 5000 Lipon suhteellisen tasaisella pidolla koko ajan.
Nyt ei voinut ajaa koko akkua läheskään,nippanappa puolet.Lataukset oli 1800-2200 alueella.

Tämä taas tekee auton säätämisestä puolimahdotonta,koska pito muuttuu aika paljon huonommaksi.Mitä kauemmin ajoi,sitä huonommalta auto tuntui.Huomasi eroa myös jarrutuksissa.Meni helpommin renkaat lukkoon.

Piharadoilla tätä ongelmaa ei välttämättä huomaa.Ehkä...

Saattaa toki olla että YPAK:in matto ei tarjoa samanlaista pitoa koska se pitää kerätä pois joka ajokerran jälkeen.Pölyä ja karvaa saa harjata aika paljon pois parin ekan setin jälkeen.

Lyhyt ajotapahtuma ei antanut kunnon mahdollisuutta vertailutestiin,koska kun rata parani niin aika loppui ja rata piti kerätä pois.

Ainoa vertailu edelliseen oli sama CarpetRipper 1/12,jonka viimeksi sain "piestyä" 0.08sekunnin erolla.
Nyt jäin samasta autosta 0.3-0.4sekuntia.Siis parhaalla rundillani..10min setillä eroa tuli parikin kierrosta.

Ja oikeasti,touring-insertillä sain ajettua Ripperin kanssa tiukkaa settiä 10-15min kun nyt se 5min jälkeen karkasi omille teilleen,enkä saanut sitä enää kiinni sillä ajovuorolla.


Mutta nyt haluaisin kuulla muiden mielipiteitä ja huomioita tästä asiasta.

http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa Jonni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1777 : 21.02.10 - klo: 21.30 »
Torpassa on käytössä 10 minuutin ajovuorot, joten harvoin pääsee ajamaan kovin pitkiä vetoja.
Olen kyllä itsekin huomannut ilmiön, mutta koska en ole matolla ajanut kuin vakioinserteillä,
en ole pistänyt sitä inserttien piikkiin.

Kisaerät ovat kuitenkin pituudeltaan 5-8 minuuttia, joten ilmiön kanssa tulee mielestäni toimeen,
etenkin kun se on sama kaikille.

Ulkona en ole samaan törmännyt.

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1778 : 21.02.10 - klo: 23.04 »
En tosiaan ole koskaan edes ajatellut, että joku vaihtelisi inserttejä VTR:ssä, ja tavoittelisi hyötyjä sitä kautta...

Luonnollista toki olisi, että jos kerran kaikille on määrätty sama rengas, niin siinä sivussa käyttäisimme myöskin renkaiden mukana tulevia inserttejä.

Lainaus
Vaikutti siltä että alkuun ensimmäiset 2-4 minuuttia ne olivat hyvät,mutta 5-10 min ja alkoi lipsumaan jonkin verran

Oletko varma, että tämä johtuu juuri inserteistä? Ettei esimerkiksi siitä, ettei pidotus enää riitä noin kauaa?  :wink:

Kuullostaa aika hifiltä nuo muutaman kymmenyksenkin erot, huomaako niitä tosiaan joku?  :mrgreen:

noh, paha mennä sanomaan kun ei ole koskaan muita inserttejä kokeillut, mutta ainakin voin sen todeta että auton saa menemään ihan mukavasti vakioillakin.
« Viimeksi muokattu: 21.02.10 - klo: 23.23 kirjoittanut Isosuo »

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1779 : 21.02.10 - klo: 23.23 »
-Ylistaron Pienoisautokerho.Vai ajattelikko olevas vitsikäs?
Tarkkasilmäiset huomaa sen tuosta mun nimen alapuolelta...

-Inserttien vaikutus on sama kuin ilmanpaine oikeissa kilpureissa,ne muuttavat auton käytöstä aika paljon.Eli siis nyt on "määrätty" millä "ilmanpaineilla" kukin ajaa...Kuullostaa todella järkevältä,eikö?

-Jos nyt luet viestini uudestaan huomaat että sanoin eron olevan .3sek luokkaa mun PARHAALLA rundilla koko setissä.Loppua kohti ero vain kasvoi.Touring insertillä se oli mun mielestä tasaisempi koko setillä.

-Ja en usko että johtui pitoaineen "loppumisesta",koska samaa efektiä ei näy toisilla inserteillä.

-Kokeileppa katsoa kuinka paljon 0.4sek per kierros tekee 8min kisassa...
Eli toisella ajattelulla:Jos pystyt ajamaan sitä sun parasta kierrosaikaa KOKO 8min vaikka 12sek läppejä,ja toinen ajaa 0.4sek lujempaa(11.6sek) joka rundilla,tarkoittaa sitä että pitkällä 12sek radalla häviät reippaan kierroksen 8min setissä.Vaikka ajat parastas tasaisesti...


Jos on 10sek kierros niin häviät melkein 2kierrosta vaikka ajaisit tasaista 12.0 joka kierros,koko 8min.

Eli kyllä sillä on merkitystä.

Ja varmaan tuntuu lehmäkin mukavalta jos ei ole muita kokeillut... :p

Ja mulla muuten meni 3settiä renkaita(12kpl) tällä muutoksella,oli valmiiksi liimattuna vanteille.

http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1780 : 21.02.10 - klo: 23.25 »
Jostain kumman syystä jäi tuo Ylistaro näkemätä... ja korjasin heti pois kun huomasin  :mrgreen:

Kuin sitten noi takarenkaiden insertit, kun ovat leveämmät? Vai oliko niin, että ajat edessä ja takana kapeilla?

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1781 : 21.02.10 - klo: 23.32 »
Ok,mä jo ajattelin että piruilutilanteessa olisin jo vastannut tuosta sun kerhon nimestä :lol:
Ja varmaan saanut viikon bannit.


Eli mä,Cee-man ja Petsku ajetaan kaikki 26mm renkaalla edessä ja takana.En ole kokeillut leveämpää takana vielä,semmoisetkin on olemassa kyllä.
Inserrtinä voi käyttää leveessä joko sitä omaansa,tai tehdä tourinkimallista omat.Tai kokeilla eri materiaaleja.Se ei maksa paljoa ja on kaikille avoin kenttä kehittää omaa autoaan ilman että tarttee mureshtia kuluista.Siksi olen osaltani tätä muutosta vastaan.Se opettaa ja kehittää aloittelevia kuskeja säätämään autoaan,eikä vaan ajamaan RTR-tyylisesti.
Seikka mikä mun mielestä tekee harrastuksesta hauskempaa,kun onnistuu mekkauksessa.

Toki mulla on tarkoituksena kokeilla kapeaa inserttiä leveessä kummissa.Myös ilman "lisätäytettä"
http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa -Petsku-

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1782 : 24.02.10 - klo: 13.37 »
Onko kukaan selvittäny, et millasella offsetilla olevat 26mm vanteet mahtuu Retro Raicingin korin sisälle pyörimään, jos alusta on Xray T2?

Ittellä ei oo kokemusta, kuin Retron omista vanteista noiden korienkans ja en edes tiedä mikä offsetti nois vanteis on.

"Pienillä" modauksilla oon nähnyt jopa yli 10 offsetilla olevat vanteet Xrays ja Retron koppa päällä.
« Viimeksi muokattu: 24.02.10 - klo: 13.54 kirjoittanut -Petsku- »

Poissa PaavoNokkava

  • TamUA
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1783 : 24.02.10 - klo: 13.54 »
Onko kukaan selvittäny, et millasella offsetilla olevat 26mm vanteet mahtuu Retro Raicingin korin sisälle pyörimään, jos alusta on Xray T2?

Ittellä ei oo kokemusta, kuin Retron omista vanteista noiden korienkans ja en edes tiedä mikä offsetti nois vanteis on.

"Pienillä" modauksilla oon nähnyt jopa 10 offsetilla olevat vanteet Xrays ja Retron koppa päällä.

Mulla on/oli T2R Pro:ssa HPI:n vintage renkaat 26mm edessä ja takana, HPI:n vintage vanteet 0mm offsetillä , -0,75mm Xrayn aluhexit ja Retron Escort MK2 koppa. Silti ottaa takana kaariin vähän kiinni...  :sad:

-Henkka
[PRCA] [TamUa]

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1784 : 24.02.10 - klo: 14.37 »
Taitaa olla että pitää olla ns. 0-offsetti.
Koska 200mm korissakin 7mm offsetti on aika "hilppova",riippuu kori mallista.HPI:n Cudassa menee edessä,samoin Camarossa.Mutta Parman 57 letukassa pitääkin olla 4mm max.

Kun taas 210mm(HPI Cuda ja Camaro taka) kohdilla saa olla se 10mm:kin...
http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1785 : 24.02.10 - klo: 15.20 »
Niitä retron koreja voi lämpömuokata esim kuumailmapuhaltimen avulla, toisin kun lexan-koreja..
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa -Petsku-

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1786 : 24.02.10 - klo: 22.45 »
Onko kellään tietoa mikä offset nois Retron vanteis on?

Onko ne juurikin 0mm vai jotain tyyliin 2-4mm?

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1787 : 25.02.10 - klo: 10.07 »
Tämä taitaakin olla aika mielenkiintoinen kohta koska Cee-manin kanssa mittailtiin noita offsettejä joskus ja semmoinen vanne mikä ilmoitettiin 0-offset ei saatu 13mm backspacea..
http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1788 : 25.02.10 - klo: 10.09 »
Nyt on taas kiva huomata että VTR autoja on torpassa todella mukavasti ajossa ja taso nousee kokoajan mikä on todella hyvä juttu.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1789 : 25.02.10 - klo: 11.21 »
Loistavaa!
http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa -Petsku-

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1790 : 25.02.10 - klo: 18.19 »
Onko kellään tietoa mikä offset nois Retron vanteis on?

Onko ne juurikin 0mm vai jotain tyyliin 2-4mm?

Sain Retro Racingiltä vastauksen tuohon kun kysyin asiaa

"Offset näyttäisi olevan +4, mitattuna hex syvennyksen pohjasta"

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1791 : 28.02.10 - klo: 22.11 »
Nyt p  :evil: rk  :evil: le kaikki kisaamaan tuonne  ----> http://rc10.fi/index.php?topic=44912.0

Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1792 : 28.02.10 - klo: 22.12 »
Nyt p  :evil: rk  :evil: le kaikki kisaamaan tuonne  ----> http://rc10.fi/index.php?topic=44912.0

Jerzi

Ei pääse, pirulauta....
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa HuoH

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1793 : 28.02.10 - klo: 22.32 »
Mukana ollaan,eli tuusulan kaksikko Aleksi ja Joni....
O.S. Engines|Spektrum|Savöx|Sanwa|LRP|JQ-Products

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1794 : 01.03.10 - klo: 13.31 »
Töissä,muuten olisi ollut melko varmasti suuntana Hyvinkää.Tulihan Lauantaina käytyä jo Kypakillakin!

Ei sentään ajamassa vaan serkun hääjuhlat oli siellä,huomasin ulko-ovesta että prkl,täähän on Kypakki :lol:
Vaimo naureskeli kun sanoin siinä vaiheessa kun käveltiin seurueen mukana sisälle:"olis pitäny ottaa auto joukkoon niin olis voinut mennä treenaamaan".Olis kuulemma hakenut mut takas alas aika vauhdilla :lol:

Eli jää väliin Hyvinkää :sad:
http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1795 : 03.03.10 - klo: 00.00 »
Onko muita tulossa kisailemaan ensi viikonloppuna hyvinkäälle.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa -Petsku-

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1796 : 03.03.10 - klo: 08.26 »
Ei viitti lähtee yksin ajeleen pohjanmaalta Hyvinkäälle.

Täytyy kyllä kattoa joku sopiva kisa ja lähtee vaton ja Cee-manin kans ajamaan etelään, kun tääläpäin ei ainakaan vielä oo ollu kisoja johon olis VTR:llä päässy kisaamaan.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1797 : 03.03.10 - klo: 09.30 »
KyPak suunnittelee kovasti kisan/kisojen järkkäämistä, seuratkaa palstaa!
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1798 : 03.03.10 - klo: 10.37 »
Odotellaan vain milloin ne ovat niin pääsee sinnekkin ajamaan kisaa :p
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa TomiKoo

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • Miihke RC Instassa
Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« Vastaus #1799 : 10.03.10 - klo: 15.15 »
Onko tämä rengas insertteineen nykyään hyväksytty vaihtoehtoisena renkaana luokkaan, vai ajetaanko edelleen vain yhdellä mallilla?