Racing Factory

Kirjoittaja Aihe: Lipojen turvallinen käyttö, lue (edes) tämä!!!!!!!  (Luettu 71685 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Laitetaan nyt tännekin, tuonne rc-offin puolelle jossain vaiheessa raapustin pienen tietopaketin lipojen käytöstä.



Elikkä lipojen yleistymisen myötä kohtaamme jatkuvasti enemmän tai vähemmän fiksuja neuvoja niiden käytöstä.

Tähän kerään TÄRKEIMMÄT pääkohdat niiden TURVALLISELLE käytölle.

Akuthan koostuvat yhdestä tai useammasta kennosta, koostumus ilmoitetaan esim 2S2P, joka tarkoittaa että akussa on 2 kennoa sarjassa (S eli Serial) ja kaksi rinnan (P eli parallel) Esimerkiksi neljästä 3,7V 2500 mAh kennosta saa noin kasattuna 7,4V 5000 mAh akun.

- LiPo ladataan AINA lipolaturilla, ja VALVOTTUNA!

- LiPo-kennon (3,7V nimellisjännite) MAKSIMI jännite on 4,2V. Eri valmistajat saattavat sallia jopa 4,25V mutta turvallisinta on pysytellä 4,2V:ssa.

- Älä ylitä akun valmistajan ilmoittamaa maksimi latausvirtaa (ilmoitetaan "C" arvona joka tulee suoraan kapasiteetista eli 5000mAh akulla 1C on 5A.)

- Kennon minimijännite - jonka alle EI saa mennä - on 3,0V , kenno kärsii enemmän tai vähemmän AINA kun tuo alitetaan.

- Lataa LiPo AINA balancerin kanssa - joissain latureissa se on sisäänrakennettu - ,näin varmistat ettei mahdollinen epätasapaino kennojen välillä johda ylijännitteeseen jossain kennossa.

- Lataa AINA palamattomalla alustalla, jos kenno päättää kaikista varotoimista huolimatta lähteä taivaaseen eipähän pala koko pytinki. Lisäksi suositeltavaa on käyttää lipo-sack:ia (palonkestävä pussi) ladatessa (kilpailutoiminnassa pakollinen)

- Jos akku pullistelee - eli siis kutistesukan alla on ilmaa - ÄLÄ käytä akkua vaan hävitä se. Pullistelu voi olla seurausta esim liian kovasta purkuvirrasta, ylijännitteestä etc, jotka eivät kuulu näihin!

LiPoakut ovat OIKEIN käytettyinä TODELLA turvallisia, väärin käytettyinä taas kaikkea muuta!

Lisäys1: Lipojen oikeaoppinen, ja AINOA oikea lataustapa on ns. CC-CV eli
Constant Current - Constant Voltage menetelmä, eli tasavirta-tasajännite, joka kaikkien lipolaturien tulisi hallita.

Akku ladataan aluksi asetetulla virralla, esim 5A niin kauan kunnes max. jännite eli 4,2V/kenno saavutetaan.
Tämän jälkeen laturi tiputtaa virtaa koko ajan, syöttäen juurikin tuon 4,2V/kenno, kunnes akku ei enää ota virtaa vastaan eli on täysi.

Muutamissa latureissa on myös. ns. pikalataus, mutta se jättää aina akun enempi vähempi vajaaksi, tuossa loppuvaiheessa ainakin omien kokemusten mukaan akkuun menee ainakin 1/3 kapasiteetista...

Lisäys2: Lipoja pidempään säilytettäessä yleisin ohje on n. 50% lataus, eli n. 3,80-3,90V / kenno.

Lisäys3: Uuden akun napaisuus kannattaa AINA tarkistaa esim. yleismittarilla ennen käyttöönottoa. Lienee hätävarjelun liioittelua, mutta on esiintynyt tapauksia joissa punaisesta johdosta onkin tullut mustaa sähköä. Tällaisen akun liittäminen nopeudensäätimeen melko varmasti aiheuttaa savua ja poksahduksia.




Jos mieleesi tulee lisättävää tähän infoon niin laita yksitysviestiä niin editoin tekstiä, tarkoitus kuitenkin kerätä tärkeimmät turvallisuuden kannalta oleelliset seikat yhteen paikkaan. Muun, ns. "turhan kyselyn" voisit jättää kaikkiin muihin akkuja ja latureita käsitteleviin aiheisiin, kiitos.



« Viimeksi muokattu: 06.01.16 - klo: 23.03 kirjoittanut iippo777 »
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa mascot

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ, LUE (EDES) TÄMÄ!!!!!!!
« Vastaus #1 : 02.05.12 - klo: 20.24 »
Pakko laittaa tännekin..


LiPo lataus mennyt pieleen AUTOSSA lennokkikentän varikolla
TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ, LUE (EDES) TÄMÄ!!!!!!!
« Vastaus #2 : 05.06.12 - klo: 21.57 »

Jos mieleesi tulee lisättävää tähän infoon niin laita yksitysviestiä niin editoin tekstiä, tarkoitus kuitenkin kerätä tärkeimmät turvallisuuden kannalta oleelliset seikat yhteen paikkaan. Muun, ns. "turhan kyselyn" voisit jättää kaikkiin muihin akkuja ja latureita käsitteleviin aiheisiin, kiitos.

Eli johonkin toiseen topicciin, kiitos.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Matti Niemelä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ, LUE (EDES) TÄMÄ!!!!!!!
« Vastaus #3 : 02.09.12 - klo: 01.43 »
Sain tänään mun Wraithin vihdoin ajokuntoon.

HobbyKingin 2S lipossa oli bullet liittimet väärin päin suhteessa kahteen muuhun sieltä tilaamaani akkuun (toinen Turnigy sekä Zippy).

No, tästäkös pääsi sitten pienenmoinen ZZZZZZAPPPPPP kun asiaa ensin huomaamatta yritin esciin kiinnittää.

Koska ESC oli pois päältä, veikkaan että se shorttas vaan escissä olevien kondensaattorien kanssa (hobbywingin sellaset irralliset jotka on suoraan akkukaapeleissa kii), eikä itsensä.

Eli kannattaa tsiigailla ne liittimet. Ei noille bulleteille edes varmaan ole mitään "standardia" miten päin ne pitäis olla, mut se ei olekaan tässä se pointti.
« Viimeksi muokattu: 02.09.12 - klo: 02.52 kirjoittanut Matti Niemelä »

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ, LUE (EDES) TÄMÄ!!!!!!!
« Vastaus #4 : 03.09.12 - klo: 09.18 »
Akkujen napaisuus on merkitty monesti todella huonosti. Hyvä tapa on maalata kynsilakalla punaiseksi +-navan puoli.

Poissa Maxximo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ, LUE (EDES) TÄMÄ!!!!!!!
« Vastaus #5 : 21.09.12 - klo: 00.30 »
Laitetaan nyt tänne kuva palaneesta liposta. Tää on testimielessä "poltettu" pahoin väärinkäytettynä. Testi suoritettiin toki turvallisissa olosuhteissa. Ei kovin mukava tilanne jos sattuis käry käymään kotioloissa tai autossa.

"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Poissa rc jonne

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ, LUE (EDES) TÄMÄ!!!!!!!
« Vastaus #6 : 10.12.12 - klo: 15.36 »
olisiko mitään lipo lataus pussia ehdottaa mihin mahtuisi kaksi lipo-akkua.

Poissa Joo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ, LUE (EDES) TÄMÄ!!!!!!!
« Vastaus #7 : 10.12.12 - klo: 15.48 »
http://fi.eurorc.com/product/430/lipo-safety-bag---large

Itsellä vastaavan kokoinen ja mahtuisi varmaan viisikin akkua... ken ties...

Poissa rc jonne

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ, LUE (EDES) TÄMÄ!!!!!!!
« Vastaus #8 : 11.12.12 - klo: 06.57 »
Kiitos.  :smiley:

Poissa Fbzero

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ, LUE (EDES) TÄMÄ!!!!!!!
« Vastaus #9 : 22.04.13 - klo: 05.36 »
Omistan vastaavan
Lipo Battery Fire Containment Test
lipo safen. :shocked: ja siellä on nyt yksi hieman pullistuneella kennolla oleva lipo. en ole vielä ehtinyt hävittää sitä. toivotaan parasta. :lipsrsealed:

Poissa Pastirolli

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ, LUE (EDES) TÄMÄ!!!!!!!
« Vastaus #10 : 01.05.13 - klo: 21.56 »
Olisiko tuollainen parempi?

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/Spec-R-Muut/Spec-R-Battery-Safety-Bag-109293

Hinta ei ole paha ja on malliltaan parempi.
Kaikenlaisia projekteja talon täydeltä

Poissa nikob

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ, LUE (EDES) TÄMÄ!!!!!!!
« Vastaus #11 : 11.11.13 - klo: 10.46 »
Tervehdys.
Mikäs on oikeat lataus asetukset RFI 4000mah 25c akulle?
Eikös tuossa latausnopeus ole 4A?
Laturina Ultramat 14 plus ja 3s akku.
Traxxas Stampede 4X4 VXL & Traxxas 1/16 Mustang Boss 302 VXL & Tamiya super Blackfoot

Poissa mcly

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ, LUE (EDES) TÄMÄ!!!!!!!
« Vastaus #12 : 11.11.13 - klo: 10.50 »
Tervehdys.
Mikäs on oikeat lataus asetukset RFI 4000mah 25c akulle?
Eikös tuossa latausnopeus ole 4A?
Laturina Ultramat 14 plus ja 3s akku.
Kyseinen laturi varmasti sitä sääteleekin mutta lataat tuon turvallisesti 4A virralla latauslaudan ja lipo pussin kanssa toki. Asetat myös mah määräksi tuon akun kapasiteetin eli 4000mah. Laturissa sai muistaakseni myös säädettyä tuon kennon voltin niin sen asetat 4.2V. Laturin äly hoitaa sitten lopun.
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Tekin RX8 Gen2, Tekin T8 G2 2650kv, Savôx
[T-Rex 450L Dominator 6S & T-Rex 150 DFC] Align, 3GX, Futaba T8J, Lynx Heli, KDE Direct

Poissa nikob

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ, LUE (EDES) TÄMÄ!!!!!!!
« Vastaus #13 : 11.11.13 - klo: 10.58 »
Tervehdys.
Mikäs on oikeat lataus asetukset RFI 4000mah 25c akulle?
Eikös tuossa latausnopeus ole 4A?
Laturina Ultramat 14 plus ja 3s akku.
Kyseinen laturi varmasti sitä sääteleekin mutta lataat tuon turvallisesti 4A virralla latauslaudan ja lipo pussin kanssa toki. Asetat myös mah määräksi tuon akun kapasiteetin eli 4000mah. Laturissa sai muistaakseni myös säädettyä tuon kennon voltin niin sen asetat 4.2V. Laturin äly hoitaa sitten lopun.
Tottakai latauslauta ja lipopussi. Kiitti tiedosta, viimeksi kun on lataillut niin on aikaa hetki.
Mulla on sitten ihan oikeat asetukset  C4.00A  4000mah ja 4,2v.
Traxxas Stampede 4X4 VXL & Traxxas 1/16 Mustang Boss 302 VXL & Tamiya super Blackfoot

Poissa mcly

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ, LUE (EDES) TÄMÄ!!!!!!!
« Vastaus #14 : 11.11.13 - klo: 11.41 »
Tervehdys.
Mikäs on oikeat lataus asetukset RFI 4000mah 25c akulle?
Eikös tuossa latausnopeus ole 4A?
Laturina Ultramat 14 plus ja 3s akku.
Kyseinen laturi varmasti sitä sääteleekin mutta lataat tuon turvallisesti 4A virralla latauslaudan ja lipo pussin kanssa toki. Asetat myös mah määräksi tuon akun kapasiteetin eli 4000mah. Laturissa sai muistaakseni myös säädettyä tuon kennon voltin niin sen asetat 4.2V. Laturin äly hoitaa sitten lopun.
Tottakai latauslauta ja lipopussi. Kiitti tiedosta, viimeksi kun on lataillut niin on aikaa hetki.
Mulla on sitten ihan oikeat asetukset  C4.00A  4000mah ja 4,2v.
Kyllä  :smiley: Ja aina vaan mainitsen noista, koska moni edelleen urpoilee ilman pusseja  :angry:
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Tekin RX8 Gen2, Tekin T8 G2 2650kv, Savôx
[T-Rex 450L Dominator 6S & T-Rex 150 DFC] Align, 3GX, Futaba T8J, Lynx Heli, KDE Direct

Poissa 4wdkanootti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ, LUE (EDES) TÄMÄ!!!!!!!
« Vastaus #15 : 18.11.14 - klo: 10.47 »
Erilainen akun tuhoutuminen.
Taustaa:
Oltiin nim. solomaniac kanssa ajelemassa sabertootheilla. Käytettiin mun akkuja.
Ne on vähän yli 2 vuotta vanhoja Wnmax 5200 3s 40-80C mainoksin. Pääkäytössään sähköfillarissa jo parhaat päivänsä nähneitä. Mitattu viikko sitten kapasiteetti purkamalla 3,0 volttiin, ja siitä täyteen: 3390mAh kotona.

Akku pitää todella voimakkaasti survoa telineeseen, koska halpismallin pituusmitta ei ihan täsmää. Sitä käsittelyä se on saanut koko ajan.
Nyt, noin 50 sekunttia asennuksesta, kori kiinnitettynä ja siirtoajo-nopeudella ajamassa kohti kivaa kaahauspaikkaa, kuului pikku tusssshhh      savumerkin kera
Auton omistaja ehti juuri ja juuri tempasta liitännät irti ja akun hiekalle, kun toinenkin kenno sanoi tuon tusssshh
Ja kohta kolmaskin kenno... nyt näkyi pieni kipinä, liekin poikanen savun seasta, mutta se haju......

Liitännät eivät ole olleet oikkarissa, sen mukaan, mitä jäljellä tuhkan seassa on arvioitavaa.

Akkutelineestä osa piti korvata, ja korissa on nyt sulamisen kutistumaa, ja mustumaa, muuten auto pelaa.

(Tekis mieli istää koko jälellä oleva setti, 4kpl 3s + 2*2s, kokkoon. Tuppaa tulemaan luottamuspulaa.)
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa transewaves

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • http://www.drbennet.blogaaja.fi/start
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ, LUE (EDES) TÄMÄ!!!!!!!
« Vastaus #16 : 18.11.14 - klo: 12.21 »
niin,ei kait tuossa mitään muuta ihmeellistä ole kuin käyttäjän aiheuttama vika.
TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

Poissa 4wdkanootti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ, LUE (EDES) TÄMÄ!!!!!!!
« Vastaus #17 : 24.11.14 - klo: 11.55 »
Kaksi vuotta, melko tarkkaan 200 ajokertaa, samanlaista käsittelyä. Ei ulkoisia merkkejä.
Edellsiä kahtakymmentä loppuun ajettuja akkuja on, lataamatta, pelkällä ruhjomisella tai yhdistelmillä oikosulku ja ruhjomista,jos ei tapahdu 10 min sisään mitään, yritetty saada tuleen kamera kädessä.
Murphy vai mikä kun ei onnaa ellei ole koppa päällä autossa :-$
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa hillclimbrc

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ, LUE (EDES) TÄMÄ!!!!!!!
« Vastaus #18 : 06.01.16 - klo: 22.35 »
tarvitsisin pikaista apua kun pitäisi ostaa lipo akkuja traxxas e-revo vxl 1\16 elikkä voiko 2 lipo akut sarjaan kytkeä jos ostaa 2kpl 7.4v 2s 2200mah ja voiko lipo akun suoraan kytkeä autoon ja mikä on hyvä ja edullinen laturi ja voiko traxxas stampede 2wd vxl kytkeä lipo akun suoraan? :smiley:

Poissa Zufee

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Lipojen turvallinen käyttö, lue (edes) tämä!!!!!!!
« Vastaus #19 : 07.01.16 - klo: 08.14 »
2S sarjassa on 4S, joten et voi liittää, ellei autosi tue 4S setuppia.

VXL kestää lipoakut 3S asti.

Hyvä ja halpa ei sovi samaan lauseeseen. Osta vaikka tämä tuplalaturi verkkovirtaan 100w teholla

Poissa AlfaCorse

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Lipojen turvallinen käyttö, lue (edes) tämä!!!!!!!
« Vastaus #20 : 24.01.16 - klo: 19.56 »
Voisiko joku hieman valaista ton epälataamisen suhteen?

Itsellä on laturissa (SkyRC S60) sellanen modi kun "storage". Asetusvaihtoehtoina laturi antaa kennojen määrän ja amppeerimäärän. Maalaisjärjen mukaan laturihan tuolloin ns. "epälataisi" akut säilytysjännitteeseen. Tosin millä amppeerimäärällä tämä pitäisi tehdä? Itse olen lataillut akkuja 5.0A voimalla (5000mAh 30C 2S LiPo). Kelpaako tuohon "storage modeen" myös kyseinen sama 5.0A?
Sakura D4 RWD ✦ Yokomo BD5 World Spec ✦ Kyosho Mad Force ✦ Tamiya Thunder Shot QD

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lipojen turvallinen käyttö, lue (edes) tämä!!!!!!!
« Vastaus #21 : 24.01.16 - klo: 22.18 »
Kelpaa. Epälataaminen kutsutaan yleensä akun purkaukseksi. Liian suurella virralla purkaminen on aika vaikeata koska vastaan tulee aina ensin laturin purkuteho joka on yleensä vain 5-10W joka on 2s akulla alle - amppeerista vähänn reiluun amppeeriin.

Poissa AlfaCorse

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Lipojen turvallinen käyttö, lue (edes) tämä!!!!!!!
« Vastaus #22 : 24.01.16 - klo: 22.40 »
Kelpaa. Epälataaminen kutsutaan yleensä akun purkaukseksi. Liian suurella virralla purkaminen on aika vaikeata koska vastaan tulee aina ensin laturin purkuteho joka on yleensä vain 5-10W joka on 2s akulla alle - amppeerista vähänn reiluun amppeeriin.

Eli varmaan kannattaa saman tien vaan ruuvata se purkuvirta 1.0A?
Sakura D4 RWD ✦ Yokomo BD5 World Spec ✦ Kyosho Mad Force ✦ Tamiya Thunder Shot QD

Poissa Ipperu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Lipojen turvallinen käyttö, lue (edes) tämä!!!!!!!
« Vastaus #23 : 24.01.16 - klo: 23.23 »
Mulla Skyrc e6650 -laturi ja 1.5A on storage-moodilla on suurin amppeerimäärä. Isompaa ei saakaan. Mutta varaudu pitkään "latausaikaan". En käytä Storage -moodia koskaan,kun en jaksa odotella latausaikaa.  Jos akku tyhjä niin lataan akun noin 50%:Iin balance-ohjelmalla ja pistän pussiin. Täydet akut ajan loppuun. Eipä ole akut tuosta kohtelusta kärsineet. Aika turha minusta koko Storage-moodi.
Carson X10e | Axial Exo Terra | Trx Stampede 4x4 VXL | Feilun FT012 RC-vene

Poissa AlfaCorse

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Lipojen turvallinen käyttö, lue (edes) tämä!!!!!!!
« Vastaus #24 : 25.01.16 - klo: 00.17 »
Itellä auto otti kipeetä niin ois kaks lähes täyttä akkua tyhjänpanttina tuolla. Muutama viikko menee varmaankin ennen kun radalle pääsee seuraavan kerran. Tämän takia purkaminen ois ajankohtasta  :cheesy:
Sakura D4 RWD ✦ Yokomo BD5 World Spec ✦ Kyosho Mad Force ✦ Tamiya Thunder Shot QD

Poissa Ipperu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Lipojen turvallinen käyttö, lue (edes) tämä!!!!!!!
« Vastaus #25 : 25.01.16 - klo: 00.34 »
Laita sitten storage -moodilla purkamaan,  0.5A -1.5A. Noin päin helpompi, eikä mene niin kauan. Täytyy myöntää, että kerran olen käyttänyt 3S akkuun tuota moodia,mutta akun kapasiteetti oli joku 3900mah.
Carson X10e | Axial Exo Terra | Trx Stampede 4x4 VXL | Feilun FT012 RC-vene

Poissa AlfaCorse

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Lipojen turvallinen käyttö, lue (edes) tämä!!!!!!!
« Vastaus #26 : 25.01.16 - klo: 11.34 »
Laita sitten storage -moodilla purkamaan,  0.5A -1.5A. Noin päin helpompi, eikä mene niin kauan. Täytyy myöntää, että kerran olen käyttänyt 3S akkuun tuota moodia,mutta akun kapasiteetti oli joku 3900mah.

Pitää kokeilla. Sormet ristiin ja peukut pystyyn  :roll:
Sakura D4 RWD ✦ Yokomo BD5 World Spec ✦ Kyosho Mad Force ✦ Tamiya Thunder Shot QD

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lipojen turvallinen käyttö, lue (edes) tämä!!!!!!!
« Vastaus #27 : 25.01.16 - klo: 15.28 »
Jokainen tähänmennessä testaamani laturi on storage tilassa ladannut nopeasti.
Riippuen tietysti siitä minkä latausvirran on asettanut.
Monissa latureissahan tämä säädetään sieltä lipo lataus puolelta, eli siis latausohjelmasta ja storagessa on mahdollista säätää ainoastaan purkuvirta.

Purkuvirta tosiaan monissa vain sen 1A, mutta lataus sitten sen mukaan mitä on säädetty, eli vaikka nyt sen 5A

Jos ei omista laturia jossa on nopea purku niin nopein tapa laittaa akku storageen on ajaa ensin noin 5 min ja sen jälkeen laittaa lataukseen storage ohjelmalla.


Poissa tapsa92

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Lipojen turvallinen käyttö, lue (edes) tämä!!!!!!!
« Vastaus #28 : 06.03.16 - klo: 20.17 »
Olisiko suosituksia moderniin nykypäiväiseen LiPo laturiin  (toki saa ladata kaikkia muitakin akkutyyppejä mielellään) ?  :afro: Mulla on joku halpa kiinalainen pingpong laturi mitä en uskalla oikein käyttää.

Ei ole sinänsä väliä toimiiko 230VAC vai 12VDC koska en lataile akkuja kenttä olosuhteissa vaan kotonani pääsääntöisesti.

Hintaluokka voisi olla jotai 100 - 200€ välillä.

Sisäiset rautapohjaiset balanceri ominaisuudet ja kunnon LCD- näyttö ovat boonusta.

Liittimillä ei niinkään merkitystä (teen tarvittaessa omat latausjohdot ja liitännät itse).

Mulla on tapana ladata mun LiPo akkuja ikkuna auki siten että akku on ison keraamisen kukkaruukun sisäpuolella. Lopuksi laitan vielä tiiliskiven ruukun päälle varmuuden vuoksi (LiPo akkujen kanssa ei pelleillä).
- Tapsa

Poissa Honkkari

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Traxxas E-Revo@EzRun Max5 Hw 4274Sd | Hpi Savage goes Flux | Axial Exo | Futaba 4PLS