Kirjoittaja Aihe: Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)  (Luettu 17231 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)
« : 16.04.09 - klo: 19.44 »
edit: 15.02.2011, pakollinen disclaimeri: jos ideoit tästä ja kokeilet, niin teet kaiken omalla vastuulla! (ts, jos poltat noparis, autos, talos, jne, niin sanon "So what.")




(tämä koostuu osittain omista kirjoitelmista ja niiden copypastettelusta, joten siksi hieman jaoettelen asioita)



Jeesp, mulla on tämä aihe omalta osaltani käsiteltynä tuola toisaalla, mutta ajattelin jos tästä muutkin jotain kostuisi niin laitan hieman helpommin löydettäväksi.


Eli tarinahan alkaa siitä, kun hommasin pojalle Traxxas Summit, joka on vakiosähköillä ns vesitiivis.
Muutenhan tuo on hyvä, mutta orgis-koneet eivät oletettavasti kovin pitkään elä, ovat suhteellisen kalliita ja korvaavaa moottoria ei tahdo olla.
Luonnollisesti nopari ohjaa vain harjallisia koneita.

---------

Tuossa 4wdkanootin kanssa (kaljoissamme) tuumailtiin ja päät kolisi kuin keilaradalla.
Tästä keilailusta johtuen seurasi:

Kaadoin kippoon silikooniöljyä, tökkäsin fluken johdot sekaan ja en saanut minkäänmoisia vastuksia mitattua.
Siitä rohkastuneena 1:1 auton akun johdot kippoon, ei lyönyt liekkiä.
Sitten flukella mittaamaan jännitettä, mittari näytti nollaa kunnes oli fyysinen kontakti olemassa.

---------


---------
Seuraava vaihe oli:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sM3-CCXp7Dw[/youtube]

Tuo muhi tuola aikansa, silloin tällöin koittelin että toimii.

Sitten kvg sanoi: http://en.wikipedia.org/wiki/Silicone_oil , jossa simmuihin pistää:
Lainaus
They are excellent electrical insulators and, unlike their carbon analogues, are non flammable. Their temperature-stability and good heat-transfer characteristics make them widely used in laboratories for heating baths.
---------


---------
Näppäilin testailun vuoksi kiina 2800kv xl pannun kiinni Summit:tiin.
Kaveriksi Mamba Max ja CC-Bec 6.1v, akkuina kiina hardcase 2s 4000mah, toki sarjaan kytkettynä.

Mamba veti vartin tms ajon jälkeen temp-cutoffin, joka ei sinällään ollut yllätys.
(tästä vartista oli varmaan puolet ykkkösellä ajelua, loput oli sekunnin kahden mittaisia kaasun painalluksia yms hyvin kevyttä kaahailua kakkosella)
---------


---------
Nyt kun saatiin kontrollidata, niin päästiin asiassa eteenpäin:










Purkki on niin nafti, että noparista piti purkaa kuoretkin pois.
Tämä myös kostaantui johtojen vedossa, sekä varmastikkin myös lämmön siirrossa, koska öljyä ei mahottomasti mahtunut. Plus että mahdollisesti vaadittavaa siiltä ei saa.

Ja nyt tietty castle linkin käyttö on "hieman" hankalaa, mutta sen kanssa on protoiltaessa kestettävä näin alkuunsa.

Syy naftiin purkkiin on se että nuo purnukat olivat kevymiinisenä kalliihkoja, tuosta numeroa suurempi olisi maksanut heti 20 vai 30eur enemmän....
---------



---------
Koeajo:

Äsken kipasin läheisen tehtaan parkkipaikalle, sielä päästin käytännössä koko ajan lämä lattiassa eessun taas kakkosella, paikaltaan kiihdytellen ja jarrutellen.


Akut kesti tuota rääkkiä kokolailla tasan 15min.
Nopari oli em eläinrääkkäyksen jälkeen kokolailla tasan kädenlämpöinen, max 40c.

Auto meni kattokerhoon volttien saattelemana useamman kerran, boksista oli läpivienneistä tihkunut sen verran öljyä että näki jotain tihkuneen, mutta vuotamalla ei vuotanut.
Pitää hieman trimmailla läpivientien tiivistystä sekä hieman lisätä öljyä, kun nyt täytin purkin öljyllä, nopari sisään ja kansi äkkiä kii.
Tarvii apoteekistä käydä parit neulat ja ruiskut ostamassa, tekee yhden tulpan kanteen, niin saa siitä vedettyä neulalla purkin piripintaan.


Enivei, äkkiä näyttäis siltä että olisi syntynyt vesitiivis harjaton Summit  :police:


---------


Koitan saada romut viimeisteltyä vlopun aikana, joten saa lisää tunteja mittariin testausta.
Mutta tällä hetkellä ei ole kohdattu mitään ongelmia asian tiimoilta.

Seuraava evoluutio on varmastikkin hieman suurempi boxi, jotta mahtuu enemmän öljyä sisään ja saa läpiviennit fiksummin tehtyä.


Enivei, päivittelen aihetta tähän ketjuun aina kun tulee jotain sanottavaa.
Kysyäkkin saa, vastaillaan jos osataan.
« Viimeksi muokattu: 15.02.11 - klo: 20.53 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)
« Vastaus #1 : 16.04.09 - klo: 19.53 »
Tuohon boxiin kun tekee rivat ympäriinsä, niin saa painoa pois ja jäähtyy paremmin. Helppoa työstää kun on silumiinia.
Minkäslaista silikooniöljyä tuossa on käytetty?
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)
« Vastaus #2 : 16.04.09 - klo: 20.00 »
Jeps.
Tosin, tuokin oli jotai silumiinia whatewö pehmyttä alua.
Mutta pitää nyt tosiaan ajaa enemmä ja kattoo että onko tuolla setupilla tarvetta lisäjäähdytykseen.

Yks visiohan oli muoviboxi, jonka kanteen upottaa siilen joka on siis suoraan kontaktissa öljyn kanssa.

Mutta tuossa mittakaavassa tommoset painot sinne sun tänne ei todellisuudessa tunnu missään.



Suoraan sanottuna, mulla on tota öljyä 4l pönttö ja sen tarkemmin en tiedä millä myyntiartikkelilla sitä on myyty.
(faija joskus heivas mulle ton pytyn, vissii töistä liisannu isosta tynnyristä)
Tarvii selvittää kenen markkinoima tuote tuo on.

Mut näkisin että mikä tahansa puhtausprosentiltaan iso oleva silikooniöljy toimii ja flukehan sen kertoo.


Onhan toki olemassa muuntajaöljyä, mutta pikaisen kvg session perusteella porukat käyttää sitä polttoaineena korvaamaan löpöä  :huh: , niin en halunnut semmosen kanssa lutata jo pelkästään hajuhaittojen vuoksi, plus että sehän palaa kun tarpeeksi hehkuttaa :D
/ Jere Siirilä

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)
« Vastaus #3 : 16.04.09 - klo: 20.15 »
Ei kannata paljoa yleismittariin luottaa kun jostain nesteistä johtavuutta mittaa... Kokeilin yleismittarilla (Fluke) kuparitahnaa ja ääretöntä se näytti, jokainen voi kuvitella että johtaako kuparitahna sähköä, mekkerillä saa varmoja tuloksia 1000V kertoo totuuden :mrgreen:
Jos laittais sisälle paksua silikooniöljyä, "diffiöljyä" jotain 10k luokkaa tai paksumpaa, niin ei roiskuis ulos.
Jos jäähdytystä tarvii parantaa, kannattaa melkein alottaa ottamalla sisältä maalit pois, kun ei se kuitenkaan hapetu kun on öljyt sisässä.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)
« Vastaus #4 : 16.04.09 - klo: 20.28 »
Juup, tottahan tuo kyllä.

Mutta kuten kuvasin, projektin toteutus oli tikapuu-aivoilla toteutettu, halvasta pikkuhiljaa kalliimpaan :)
Varmasti auttaa maalin poisto, mutta menee jo hifistelyn puolelle :)
(ja tuola toisaalla kirjoitin että proto v0.0000000001 =)

Pitää hieman vertailla purnukoita että mitä toi on perstuntumalla viskositeetiltään, mutta ei tuokaan nyt mitään lirua ole.
Näin vertailematta ulkomuistista sanoisin että keskiverto diffiöljyn suunnalla.
/ Jere Siirilä

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)
« Vastaus #5 : 16.04.09 - klo: 21.01 »
Eikös elektroniikka liikkeestä kaupattu ihan muuntaja öljyä tms. Elektroniikka öljyä millä nimellä nykysin kulkeekaan siellähän noita tietokoneita yms liotellaan jos rahaa riittää :) Tuskimpa tuollainen määrä sitäkään öljyä hirveitä maksaa.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)
« Vastaus #6 : 16.04.09 - klo: 21.11 »
Lues vähä yleNpää...
/ Jere Siirilä

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)
« Vastaus #7 : 16.04.09 - klo: 21.33 »
Nojuu sokeitahan tässä näemmä jo ollaan, pahoittelut tuosta. Erittäin mielenkiintonen projekti kyllä voineen olla hyvinkin toimiva ratkasu pitemmän päälle, kunhan versionumero etenee ja saa systeemistä täysin pitävän :) Tuo siilin upotus kuulostaa kans melko kätevältä tyyliltä, kun tuon painon kanssa ei tosiaan hirveetä väliä ole.

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)
« Vastaus #8 : 16.04.09 - klo: 22.53 »
Mites se kura, ilmeisesti myös silikonipohjaista, jota on puhelinasennusliittimissä. Niissä "Luteissa" on sisällä lähes kirkasta melko jäykkää rasvaa joka ei takuulla valu.

Kannattaa varmaan tökätä toinen neula ilman ulostuloputkeks kun täyttelet. Tai paremminkin veivaa kanteen kulman lähelle vaikka M3 kierrereikä ja lukitusruuvi.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)
« Vastaus #9 : 17.04.09 - klo: 05.34 »
Mutta taasen jos sinne jotai kovin jäykkää myrkkyä laittaa niin onhan se hienoa kun on metrin mälli sitä noparin päällä mutta ei missään muualla.
Nytkun on about juoksevaa, niin se pääsee noparissa jokaiseen mahdolliseen koloon. Joita esim MM omaa useita (nopari on parissa kolmessa kerroksessa.
/ Jere Siirilä

Poissa Fillarimies

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)
« Vastaus #10 : 17.04.09 - klo: 14.03 »
Ompa näppärän näköinen toteutus. Itsekkin kaavailin vastaavanlaista, mutta homma kusi siihen, että se ei minun  autossa mahu mihkään tuo boxi.

Tuommonen loota ois kyllä näppärä koneistaa :angel:
Nparts
| Mini M-03 | Beam E4 advanced | E-starter | Walkera V120D03 | Meri-Lapin pienoisautolijat PJ |

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)
« Vastaus #11 : 18.04.09 - klo: 12.44 »
Ei kannata paljoa yleismittariin luottaa kun jostain nesteistä johtavuutta mittaa... Kokeilin yleismittarilla (Fluke) kuparitahnaa ja ääretöntä se näytti, jokainen voi kuvitella että johtaako kuparitahna sähköä, mekkerillä saa varmoja tuloksia 1000V kertoo totuuden :mrgreen:


Btw, kannattaa ehkä viedä se flukesi huoltoon.
Sain omallani mitattua vastukset useista eri nesteistä ja mömmöistä, niistä joiden voikin olettaa johtavan sähköä.
Myöskin sanoi ei-oota semmosista kohteista joiden ei oletakkaan johtavan sähköä.

Toki, voihan sekin mahdollisuus olla, että en vaan osaa.
/ Jere Siirilä

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)
« Vastaus #12 : 21.04.09 - klo: 21.16 »
Dödii.

Noparin kotelosta tein proto v0.000002 version.
Koska näin sunnuntaina ei ollut parempia läpivientikamppeita saatavilla ja öljyä oli tihkunut boxista ulos kärpäsenjaskan verran (eli vastaava määrä mitä polttiksen kaasari tms vuotaa =), niin pistelin ulkopuolelta sitten vähän liimaa sohien.

Samalla porasin kotelon kanteen reijän, siihen jeNka.
Reijästä neulalla öljyt sisään, ruuvin varteen pari o-rengasta ja prikka ja ruuvi reikään.
Kotelo on auton rungossa kiinni yhdellä ruuvilla ja kolmen sentin pätkällä kaksipuoleista teippiä.

Koteloiden koosta johtuen, CC-Bec ei mahtunut fiksusti kumpaankaan, siihen vedin metrin kerroksen lakkaa ja toivotaan että kestää kyytiä.










Vissiin tarvis lähtee ajelemaan...



edit: koska tuolla hetkellä ei ollut muuta kuin kiimaliimaa, niin sehän ei tietty toiminut.
Nyt olis käyttötarkoitukseen sopivaakin myrkkyä.
/ Jere Siirilä

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)
« Vastaus #13 : 21.04.09 - klo: 21.17 »
Tänään mulla PITI olla ns harrasteista vapaa ilta, mutta minkäs sitä luonnolleen mahtaa...

Koska on alusta asti harmittanut semisti että purkki oli niin nafti, niin kipasin sitten isomman purkin.


proto v0.000003:






Tuumailin että vedetään nyt isoimmat maalit pois:




Purkki:











Nyt tuonne mahtuupi isompikin nopari, BEC ja mahdollisesti tarvittaessa vaikka vastari.
Ja myös noparin ohjelmointikaapeli voi kulkea läpiviennin läpi, joten tarvi purkkia aukaista hifistelyn vuoksi.

Jos tää rojekti ny onnaa 200%, niin tarvii tuo purnukka lasikuulapuhaltaa niin ei ole niin pahasti polven päällä veistetyn näköinen  :police:
Purnukka istuu vaki-noparin paikalle koneen viereen, taikka sitten etu/taka koritolppien juureen.


Purkki on tosiaan IP66 ja läpivienti on IP68.

Lainaus
First digit:
6 = dust tight - No ingress of dust; complete protection against contact

Second digit:
6 = powerful water jets - Water projected in powerful jets against the enclosure from any direction shall have no harmful effects.
8 = immersion beyond 1 m - The equipment is suitable for continuous immersion in water under conditions which shall be specified by the manufacturer.
NOTE: Normally, this will mean that the equipment is hermetically sealed. However, with certain types of equipment, it can mean that water can enter but only in such a manner that produces no harmful effects.


Tosinkin, koska johtoja on useita, varmasti on jotain härdelliä vielä tuon läpiviennin kanssa, kenties joutuu liimalla auttamaan.




M: edellinen purnukka: 10eur.
« Viimeksi muokattu: 21.04.09 - klo: 21.21 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)
« Vastaus #14 : 22.04.09 - klo: 22.47 »
Tietoja kyseisestä öljystä:

Lainaus

Baysilone Fluid M 500
 
 
Product Description  Baysilone Fluid M 500 is a 100% polydimethylsiloxane of viscosity
500 mm²/s. The product differs from organic materials in its physical
and chemical properties such as high and low temperature stability,
good dielectric properties, low interfacial energy, and chemical
inertness. Baysilone Fluid M 500 can be used in a wide range of
applications ranging from heat transfer media and hydraulic fluids to
polish and antifoam formulation.
   
 
Key Performance
Properties 
• High and low-temperature stability 
• Low pour point 
• Low temperature and pressure dependence of viscosity 
• Good dielectric characteristics 
• Low interfacial energy 
• High surface activity 
• High compressibility 
• Chemical inertness
 
 
Applications  • Heat transfer media 
• Hydraulic fluids 
• Dielectrics fluids 
• Water repellents 
• Polishes 
• Lubricants 
• Antifoams   
• Mould release agents
 
 
Typical Product Data 
Property Unit Value
Viscosity at 25°C: 500 mm2/s
Density at 25 °C: 0.97 g/cm3
Pour point: ~ -50°C
Flash point: 315°C
Ignition point: > 400°C
   
   
Containers:  Baysilone Fluid M 500 is available in 50 kg cans, 200 kg drums, and
950 kg totes.
/ Jere Siirilä

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)
« Vastaus #15 : 22.04.09 - klo: 23.21 »
Nyt kun on isompi purkki, niin sinnehän pitää saada isompi nopari... MMM sisään... :mrgreen: Ei jää sitten sitä turhaa tilaa.
Tuohon läpivientii tarvii jotain lisäksi, tuskin ne johdot sitä täyttää, eikä niistä niin tiivistä nippua tule. Olisit tehny purkkiin kierteet holkkitiivistettä varten, niin ei tuo vastamutteri veisi tilaa sisäpuolelta. Voin sponssata sulle metallisen holkkitiivisteen tuohon jos tarviit, tulee hienomman näkönen, kerrot vaan koon (M16/PG11?)...
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)
« Vastaus #16 : 24.04.09 - klo: 21.04 »
Muovinen on nyt tuossa protossa muutenni, samassa hyllyssähän niitä metallisiakin on.
Ei sattunut pakissa olemaan noin isoa jeNkatappia ja ajan puitteissa en ehtinyt moista alkaa kalastamaan, joten tuli tämä venäläinen pystykierre =)



Äsken molskautin noparin purkkiin, laitoin purkin kippoon läpivienti alespäi, oli puol tuntia ja hieman oli hionnut läpi, ei valumalla mut enivei.
Törkkäsin vähän liimaa kaveriksi, niin pääsee protoilussa eteenpäin.

Tarvii seuraavaan evoluutioon kun ehtiijaksaajanormiselitykset päälle nii laittaa jokaine johto omaan läpivientiinsä, niin silloin ei tuotakaan ongelmaa ole.
/ Jere Siirilä

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)
« Vastaus #17 : 27.04.09 - klo: 17.37 »
Laitan projektit paussille hetkeksi ja auton vakioksi, kun nyt mennyt kokokolailla kuukausi 3-5h/päivä unilla töistä johtuen.
Ei oikeen riitä keskittymiskyky ja ennenkaikkea käpy palaa 0.00000000000000000000001sec tulilangalla, niin ei oikee tuu mistää mitää  :cry:

Katsoo sit uudestaan modauksia kun on töistä otettu rahat ulos (saadaan katujen ja pihojen hiekanpoistot ja pesut tehtyä, eta juhannus).
/ Jere Siirilä

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)
« Vastaus #18 : 14.05.09 - klo: 17.25 »
Joutessani paikkasin nopari-boxin reijän:



Kokeen vuoksi käytin paikkana:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=362401&sivu=362401.htm&ryhmaid=70

Levittelin liimaa ns tarpeeksi, sillä idealla että dremelillä äkkiä pyyhkäsen ylimääräset pois. FAIL.
Tarvi pylväsporakoneeseen laittaa Karkea jyrsivä terä, sillä aikani veistelin ja sitten vähän silosempi terä ja loppujen lopuksi sitten dremelillä.
Mutta aika rankkaa kampetta on!
/ Jere Siirilä

Poissa Nair

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)
« Vastaus #19 : 14.05.09 - klo: 17.29 »
Eikä oo hinnalla ainakaan pilattu :afro:
Hobao Hyper 7 TQ 28 Schumacher Menace 21 4x4  Hobao PirateMTSport28  Aowei Yama Buggy

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)
« Vastaus #20 : 14.02.11 - klo: 16.38 »
Nostetaan ikiwanhaa, mutta tää homma tosiaan toimi ko junan vessa.
Jokainen johto yksinään tommosesta harmaasta läpivientijutusta ja toki käyttäen em johtokoolle tarkoitettua läpivientiä.

Enivei, mulla ei oo sähköhimmeleitä käsissä yhtään, mutta seuraava projektini joka joskus ehkä aukeaa, tulee sisältämään öljyllä suojatun/jäähdytetyn noparin, niin ei tarvi arvuutella kortsujen minikrippien ja elmukelmun kanssa  :afro:
/ Jere Siirilä

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)
« Vastaus #21 : 13.10.11 - klo: 13.16 »
Eilen talkissa tuli puhuttua, että nää HK jne halpisnoparit omaa suoraan täysin tiivistetyn tilan,
missä on kaikki elektroniikka. Siilikin on sillä puolella piirikotrri jossa ei ole osia vain folioita.
Jos ei välitä purkaa, ja lakata, ni sen kun tekee reijän suojapurkkiin, ja täyttää
 eristävällä silikoniöljyllä. Tuumasta toimeen. Porasin ja jenkautin m3 reijän ja työnsin
(tippaliiman irtokaulaa käyttäen) öljyt sisään.
Eilen täytin, tänään otin ekat pyöritykset ja katoin onko talouspaperiin tullut läikkiä, ei ollut.

9mm pitunen, puukuorisen lyijykynän lyijyn kokonen, ilmakupla siellä seikkailee.
Sitä en saa pois, pari yritystä tehty..
Kaverit vaatii mua laittamaan kännyn videokuvalle ja noparin kone-vinkuen uimaan
SUOLATTUUN veteen, että jos voi oikkaroida ni saadaan videolle tapahtumia...
Siis tähän talvella pääkaupunkiseudulla vaivaavaan ongelmaan, kun lumenpoistajat
ensin suolaa ja sitten aura työntää reunaan = sinne missä on kivoja valleja leikkiä.
Josko helpottas näitä tavisuojaamisen miettijöiden valintoja.

 (HK150A malli on ainakin myös umpitila tiivistein-mallia)
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)
« Vastaus #22 : 13.10.11 - klo: 14.19 »
Ny on kipossa litra lämmintä hanavettä ja ½desiä PAN suolaa
saan n. 60kOhm lukemaa mittariin sen testausjännitteellä.
Esitesti2
22,2 voltilla virtaa seokseen: miinuspiuhan luona kiehuntaa muistuttavaa vaahtoamista.

Noparin pällistely uittoa varten tuotti 2 kyssäriä: kun päävirtajohdot sisään ja koneelle out on kopan ulkopuolella, ni ne saa toki prf pinnotteet 3 kerrosta. Riittääköhän?
MUTTA: piikkirivi johon liittimillä liitetään johto vastarille, puhaltimelle ja optioledeille on avoimena.
Testissä laitoin vaseliiniä mielestäni kattavasti ,
ja,

 UIMAAN
« Viimeksi muokattu: 13.10.11 - klo: 16.24 kirjoittanut 4wdkanootti »
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)
« Vastaus #23 : 13.10.11 - klo: 16.22 »
Uintikohde sähköjä kytkettäessä ei antanut fanfaaria, vain alkoi kuohua keittelemään lientään miinusjohdon kuoren ja piirikortin reunan välistä.
Käänneltäessä näki myös servokytkentäpiikkien luona kuohaa.
Hanan alla huuhtasin suolat, sitte aseöljyllä kosteudet, bräkleenillä loppuvaseliinit pois, kytkin puhaltimen, ja kiljuttelen tässä näpyttelyn aikana koneta sillä niinku ei mitään.

loppuarvio:
Käskettyä en siellä sitä saanut, mutta hieno kiehunta todisti, että oli suolavedessä virrat päällä.
Täytyy kehitellä tota käskylinjan kohdan suojausta vielä.
Tökkäsin vielä noparin autoon ja kävin 2kpl 3s5000 akkua kaahailemassa.
Öljy pysyi sisällään hyvin.
Mutuna se on tosi viileä, mutta eipä ulkona ole lämmintäkään.
Onnistunut testi tähän mennessä :)
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa fergu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)
« Vastaus #24 : 12.12.11 - klo: 21.40 »
Tätä rupesin nyt toteuttamaan tilasin purnukan ja öljyä pitäisi vielä jostain hommata.
Hpi Savage Flux HP|Kyosho DBX|Hong Nor  scrt10

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)
« Vastaus #25 : 12.12.11 - klo: 23.19 »
Castlen MMM noparille? Mittoja purkista, saattaa lähipiirissä olla kopioijia  :azn:
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa fergu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)
« Vastaus #26 : 13.12.11 - klo: 07.12 »
Juu MMM noparille ajattelin tehä kokeilen kyllä ensin maxilla. Tuossa linkki purkkiin jonka tilasin https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=50-060-10&toc=20883
Hpi Savage Flux HP|Kyosho DBX|Hong Nor  scrt10

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)
« Vastaus #27 : 13.12.11 - klo: 22.39 »
Ensimmäinen öljyyn koteloitu nopari sano pox!
Ilmeisesti tiiviste purskahti, ku öljyä on vain alakulmassa näytteen verran.
Ajelut sateella rääkäten ja surutta suolattuihin jämälätäköihin.
Ny se pyörittää, pitkän startti-säksän jälkeen, vain ilmassa olevaa konetta, suristen, ja on kone tyystin väännötön mol. suuntiin.
Fetit on siellä välissä ni niitä ei näe purkamatta viritystä.
Tältä illalta uinulle, kattelen "öljytilan" sisältöä ja arvailen syitä myöhemmin lisää.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa fergu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)
« Vastaus #28 : 13.12.11 - klo: 23.13 »
Ensimmäinen öljyyn koteloitu nopari sano pox!
Ilmeisesti tiiviste purskahti, ku öljyä on vain alakulmassa näytteen verran.
Ajelut sateella rääkäten ja surutta suolattuihin jämälätäköihin.
Ny se pyörittää, pitkän startti-säksän jälkeen, vain ilmassa olevaa konetta, suristen, ja on kone tyystin väännötön mol. suuntiin.
Fetit on siellä välissä ni niitä ei näe purkamatta viritystä.
Tältä illalta uinulle, kattelen "öljytilan" sisältöä ja arvailen syitä myöhemmin lisää.

Tuo siis kävi kun teit samanlaisen suojauksen kuin jesi tässä aikaisemmin vai oliko jonkin muunlainen?
Hpi Savage Flux HP|Kyosho DBX|Hong Nor  scrt10

Poissa fergu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Nopeudensäätimen vesisuojaus (by jesi)
« Vastaus #29 : 14.12.11 - klo: 19.40 »
Kertokaa mistä saan silikoniöljyä tilattua. En löydä mistään. :undecided:
Hpi Savage Flux HP|Kyosho DBX|Hong Nor  scrt10