Kirjoittaja Aihe: Stanut ja lipo kisa käytössä  (Luettu 4020 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa #61#

  • Jäsen
    • Profiili
Stanut ja lipo kisa käytössä
« : 26.04.09 - klo: 09.28 »
Eetu kokeili eilen uuden säännön moottoria ja lipoa. Rc slangilla lyhyesti
" ei tarvii ajaa".

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Stanut ja lipo kisa käytössä
« Vastaus #1 : 26.04.09 - klo: 10.43 »
Olisko jotain perusteluja tälle? Kuulostas silloin enemmän faktalta kuin sääntömuutosten vastaiselta tilitykseltä.  :tongue:
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanut ja lipo kisa käytössä
« Vastaus #2 : 26.04.09 - klo: 12.02 »
Olisko jotain perusteluja tälle? Kuulostas silloin enemmän faktalta kuin sääntömuutosten vastaiselta tilitykseltä.  :tongue:

Voisko olla se ettei auto kule mihinkään.

17.5 lipolla vs 13,5 nimh:lla, on varmana ja iso ero. Koska kumpikaan kone ei ota niin paljon virtaa että nyky nimh:t kyykkäis. Niin lipo ei sillä 0.2v nimellis jännitteen erolla oikeen lisää vauhtia tarpeeksi tuolla 17.5 koneella. 

e: itellä on 13.5 stanu ja lipot, ei kyllä mene juuri sen kovempaa kuin 13.5 stanu nimh:llä
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Stanut ja lipo kisa käytössä
« Vastaus #3 : 26.04.09 - klo: 12.12 »
Terve,

Siis tosiaan LiPo + 17.5T hiiletön on hitaampi kuin nykyinen 13.5T + 5 metallipatteria. Tämä on kyllä ollut tiedossa kokoajan ja nimenomaan tarkoituskin. Jo pitkään on ollut puhetta siitä että stanua halutaan tehdä hitaammaksi ja nyt niin on tehty.

Ne jotka haluavat ajaa kärkipaikoista, niin varmasti "vanhan säännöt" mukainen kone + akku on nopeampi kuin uusi LiPo + 17.5T. Ensi kaudellahan kaikki stanut ajavat tällä uudella säännöllä, jolloin sitten koko luokka on hieman hitaampi kokonaisuudessaan.

Eli siis summa summarum sanoisin että uusi sääntö on hyvä, joka sitten käytännössä näkyy ensi kaudella kun kaikki ajavat samoilla kamoilla.


--
Terveisin,
Matti Korvenmaa

Poissa Miika.laurila

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Stanut ja lipo kisa käytössä
« Vastaus #4 : 26.04.09 - klo: 14.48 »
Moro

Itsekin olin mukana tässä testihommassa, joten kirjotampa tänne omat mielipiteet.
Ensinnäkin, uudet systeemit eivät mielestäni hävinneet suoranopeudessa juurikaan. Ainoat erot löytivät,kun mutkasta kiihdytettiin ulos. Uudet systeemit olivat jonkun verran laiskempia.
Toisekseen, en usko että läppiaika tulee olemaan juurikaan huonompi, ehkä joku 0.2 sek max.
Nämä uuden säännön koneet vaativat täysin erillaisen ajotyylin kuin nyky 13.5 koneet, ajon täytyy olla erittäin jouhevaa ja tasaista. Veikkaisimpa että vanhemmat stanukuskit tietävät mistä puhun (Minkkinen,Teponoja yms.) Ensivuonna luultavasti mennään siihen että ei haeta sitä maksimi ajettavuutta ja ajon helppoutta, vaan mennään puhtaasti sen armoilla mitä kierrosajat näyttävät, vähennetään sitä aurausta ja korin aerodynamiikkaa, kaikki hidastavat tekijät pois.
Siinä mun mielipiteet, kirjoittakaas nyt kaikki stanukuskit tänne niin saadaan mielipiteet monilta.:roll:

Ps. Haluaisin tietää millä välityksillä olette ajelleet, itse ajoin siinä 5-6 paikkeilla.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanut ja lipo kisa käytössä
« Vastaus #5 : 26.04.09 - klo: 19.20 »
Ps. Haluaisin tietää millä välityksillä olette ajelleet, itse ajoin siinä 5-6 paikkeilla.

Tuota , tossa toisessa ketjussa VINTAGE TOURING-autoilla, Jerzi ilmoittaa tuollaista tietoa (!)

http://rc10.fi/index.php?topic=35035.msg330573#new

  onko kellään tietoa paljon tuo CS 17,5 kone kiertää 2s lipolla? kyseistä tietoa en mistään löytänyt.

Kuin laitat 4,1-4,5 kokonais välitys niin vauhtia on ihan riittävästi sekä harrastelijoille ja kisailijoille.
Jerzi
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanut ja lipo kisa käytössä
« Vastaus #6 : 26.04.09 - klo: 19.26 »
Ps. Haluaisin tietää millä välityksillä olette ajelleet, itse ajoin siinä 5-6 paikkeilla.

Tuota , tossa toisessa ketjussa VINTAGE TOURING-autoilla, Jerzi ilmoittaa tuollaista tietoa (!)

http://rc10.fi/index.php?topic=35035.msg330573#new

  onko kellään tietoa paljon tuo CS 17,5 kone kiertää 2s lipolla? kyseistä tietoa en mistään löytänyt.

Kuin laitat 4,1-4,5 kokonais välitys niin vauhtia on ihan riittävästi sekä harrastelijoille ja kisailijoille.
Jerzi

Joo tuolla 5 välityksellä (tuolla 6 se menee varmasti ihan kevyttä juoksu vauhtia) se saavuttaa täyden vauhdin n.2metrin kohdalla jo.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Stanut ja lipo kisa käytössä
« Vastaus #7 : 26.04.09 - klo: 19.49 »
Noihin välityksiin tms liittyen, niin olin itse paikalla kun Eetu testasi tuota stanua ja siinä sitten päivän mittaan tuli tästä asiasta kyllä keskusteltua. Käsitykseni mukaan välitys oli alle 4. Muistaakseni oli puhetta että spurri oli 66 ja pinioni 40. Auton sisäistä välitystä en tiedä, kun en muista millä merkillä Eetu ajaa. Välitys oli pisin mikä autoon meni.

Rata oli Hyvinkää, eli siis todellinen "lentokenttä" ja stanuille varmaan kaikista eniten suoranopeutta vaativa rata. En tarkkoja aikoja katsonut, mutta käsitykseni oli että Hyvinkäällä kierrosajassa ero oli toista sekuntia, eli siis ero oli ihan huomattava.

Kuten kuitenkin aikaisemmin totesin, niin tämä kaikki tähtää siihen että ensi kaudella stanujen nopeudet ovat hieman hitaampia. Tästä on jo puhuttu useampi vuosi että stanu menee liian lujaa. En itse näe tilannetta mitenkään huolestuttavana ja tästä samaa mieltä on kanssani ollut useammat stanukuskien vanhemmat, että suunta on oikea kun nopeutta nyt vihdoin tiputetaan.

Poissa Miika.laurila

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Stanut ja lipo kisa käytössä
« Vastaus #8 : 26.04.09 - klo: 20.41 »
Välitys oli alle 4.

No huh huh. Kokeilkaapa sellasta välitystä mitä Jukka käytti viimevuonna SP:n koneella. Ainakin meidän sisäbaanalla sama välitys mitä Jukka käytti, oli hyvä. Tosin Hyvinkää on "vähän" erillainen baana.

Itseäni lainaten:
Nämä uuden säännön koneet vaativat täysin erillaisen ajotyylin kuin nyky 13.5 koneet, ajon täytyy olla erittäin jouhevaa ja tasaista (vielä enemmän kuin nykyisellään). Veikkaisimpa että vanhemmat stanukuskit tietävät mistä puhun (Minkkinen,Teponoja yms.) Ensivuonna luultavasti mennään siihen että ei haeta sitä maksimi ajettavuutta ja ajon helppoutta, vaan mennään puhtaasti sen armoilla mitä kierrosajat näyttävät, vähennetään sitä aurausta ja korin aerodynamiikkaa tms. , kaikki hidastavat tekijät pois.

Eli nuo kun saa kuntoon niin uskoisin että lähtee Hyvinkään paanalla jopa 0.5sek ajasta pois.
Ja vielä luulen että ensi vuonna stanusta tulee kunnon ajamisluokka, autot kulkee oikeasti samaa vauhtia, ja kaikki jää kiinni ajotaidoista ja auton säätämisestä (eli autoa ei ole tarkoitus säätää helpoksi vaan mahd. nopeaksi). Sitten on vielä tämä todellinen High-End tuunaus jota ei varmaan kovin paljon harrasteta, monet varmaan muistavat kun Kuusinen ajoi viimeistä vuottaan stanussa :grin:

Ja sitten vielä:
17.5 lipolla vs 13,5 nimh:lla, on varmana ja iso ero. Koska kumpikaan kone ei ota niin paljon virtaa että nyky nimh:t kyykkäis. Niin lipo ei sillä 0.2v nimellis jännitteen erolla oikeen lisää vauhtia tarpeeksi tuolla 17.5 koneella. 

Varmaan ymmärsit jo mutta varmistampa vaan  :tongue:
Nykyäänhän siis todella ajetaan 5:llä nimh kennolla eli voltit ovat 6.0, lipolla 7.4. Muutenkin lipo antaa tehoa paremmin ulos kuin nimh mutta ei siitä sen enempää.


Poissa valanhar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanut ja lipo kisa käytössä
« Vastaus #9 : 27.04.09 - klo: 12.59 »
Kuinkahan moni stanukuski(tai huoltaja)oikeesti haluaa, että stanujen vauhti putoaa,omasta mielestäni ne menee nyt juuri sopivasti ja kun seurasi esim. Laukaalla, niin stanuissa ajetaan nykyään tosi siististi.En ole kuullut kenenkään stanuväen suusta, että vauhtia on stanuissa liikaa,mutta viri- ja poroväen suusta kylläkin?!(heidänkin mielipide siis stanuista).

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanut ja lipo kisa käytössä
« Vastaus #10 : 27.04.09 - klo: 13.11 »
Kuinkahan moni stanukuski(tai huoltaja)oikeesti haluaa, että stanujen vauhti putoaa,omasta mielestäni ne menee nyt juuri sopivasti ja kun seurasi esim. Laukaalla, niin stanuissa ajetaan nykyään tosi siististi.En ole kuullut kenenkään stanuväen suusta, että vauhtia on stanuissa liikaa,mutta viri- ja poroväen suusta kylläkin?!(heidänkin mielipide siis stanuista).

Eikös stanu luokkaan voisi tulla handout mabushi koneet käyttöön niin silloin olis tasa väkistä kisailua. Nyt sen vissiin voittaa jonka isällä on paksuin lompakka  :huh:
Nykyään stanu sanalla ei ole niin paljoo merkitystä kuin aikoinaan ennenkuin se karkasi lapasesta. Muistaakseni 49 asteisia koneita ja wet magnet olivat kovat sanat silloin -80 luvulla. Miten paljon pitää olla vauhdeissa eroja pora ja viri luokkaan, just niin paljon että jopa aloitteleva kuski pitäisi päästä mukaan.
Jerzi

PS 21,5 lankanen kone ja lipot siinä lääkkeet tähän luokkaan ja laitetaan viellä tuo välitys raja 5 ja sen alle ei saa mennä niin ei karkaa vaudit ja ei tunnu lompakossa myöskään.
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Stanut ja lipo kisa käytössä
« Vastaus #11 : 27.04.09 - klo: 13.34 »
Eikös stanu luokkaan voisi tulla handout mabushi koneet käyttöön niin silloin olis tasa väkistä kisailua. Nyt sen vissiin voittaa jonka isällä on paksuin lompakka  :huh:
Nykyään stanu sanalla ei ole niin paljoo merkitystä kuin aikoinaan ennenkuin se karkasi lapasesta. Muistaakseni 49 asteisia koneita ja wet magnet olivat kovat sanat silloin -80 luvulla.

Nyt on kyllä tiedot nykyisestä stanuluokasta täysin väärät. Homma vielä jatkossa vain helpottuu aloittevalle kuskille mahdollisen vauhdin ja LiPo-akkujen tasaisuuden sekä helppokäyttöisyyden myötä. Kisat ja treenit voi ajaa yhdellä akulla ja yhdellä moottorilla, onko se kallista? Jos tuntuu, että stanukone pysyy kuskilla tosi hyvin hanskassa ja ajaminen ei tarjoa minkäänlaista haastetta, ei muuta, kuin TSP-10 luokkaan vain.
---

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanut ja lipo kisa käytössä
« Vastaus #12 : 27.04.09 - klo: 13.42 »
Eikös stanu luokkaan voisi tulla handout mabushi koneet käyttöön niin silloin olis tasa väkistä kisailua. Nyt sen vissiin voittaa jonka isällä on paksuin lompakka  :huh:
Nykyään stanu sanalla ei ole niin paljoo merkitystä kuin aikoinaan ennenkuin se karkasi lapasesta. Muistaakseni 49 asteisia koneita ja wet magnet olivat kovat sanat silloin -80 luvulla.

Nyt on kyllä tiedot nykyisestä stanuluokasta täysin väärät. Homma vielä jatkossa vain helpottuu aloittevalle kuskille mahdollisen vauhdin ja LiPo-akkujen tasaisuuden sekä helppokäyttöisyyden myötä. Kisat ja treenit voi ajaa yhdellä akulla ja yhdellä moottorilla, onko se kallista? Jos tuntuu, että stanukone pysyy kuskilla tosi hyvin hanskassa ja ajaminen ei tarjoa minkäänlaista haastetta, ei muuta, kuin TSP-10 luokkaan vain.

Se vähäinen mitä olen nähnyt niin ei stanut kovinkaan hiljaa mene ja kuin otetaan viellä se huomioon niin se on aloittelivien luokka, vai onko  :huh: Voin kuvitella että stanuluokan ajaminen on kalliimpaa kuin prostockit  :huh:
Hiukan on ristiriitaista tämä rc-autoilun aloittaminen koska mikäli 26vuottias Jukka haluaa aloittaa kisailun ja hän on ihan newbe niin prostock on ainoa luokka mihin voi mennä (no onhan tuo mini luokka myös) niin se on kylläkin liian nopea hänelle.
Miksi tuossa stanuluokassa on ikä sääntö olemassa :huh:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa valanhar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanut ja lipo kisa käytössä
« Vastaus #13 : 27.04.09 - klo: 14.36 »
En kait sanonut, että stanut kulkee liian hiljaa, vaan sanoin, että sopivasti,joten älkää muutelko kommentteja.
Haastetta stanuissa riittää, joten poroihin ei ole tarvetta lähteä.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Stanut ja lipo kisa käytössä
« Vastaus #14 : 27.04.09 - klo: 14.59 »
Se vähäinen mitä olen nähnyt niin ei stanut kovinkaan hiljaa mene ja kuin otetaan viellä se huomioon niin se on aloittelivien luokka, vai onko  :huh: Voin kuvitella että stanuluokan ajaminen on kalliimpaa kuin prostockit  :huh:
Hiukan on ristiriitaista tämä rc-autoilun aloittaminen koska mikäli 26vuottias Jukka haluaa aloittaa kisailun ja hän on ihan newbe niin prostock on ainoa luokka mihin voi mennä (no onhan tuo mini luokka myös) niin se on kylläkin liian nopea hänelle.
Miksi tuossa stanuluokassa on ikä sääntö olemassa :huh:
Jerzi

Kyllä ne stanut menee todella paljon hitaammin, kuin prostockit. Myös renkaita menee vähemmän. LiPo-akkujen myötä ei ole tarve ostaa kesken kauden uusia kisapattereita ja uudella koneella vauhditkin tippuvat hitusen. Eli suunta on oikea.. Vielä kun tuo ikärajoitus saataisiin pois.
---

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanut ja lipo kisa käytössä
« Vastaus #15 : 27.04.09 - klo: 15.08 »
Vielä kun tuo ikärajoitus saataisiin pois.

sepä
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanut ja lipo kisa käytössä
« Vastaus #16 : 27.04.09 - klo: 16.22 »
Joo siis tuo vauhti on liian korkea aloittelijalle nyt kuitenki jos sinne tulee ihan newbe, kokennut kyllä hallitsee vauhdin kylläkin mutta itse olisin myös kiinnotunut ajamaan tuota stanu luokkaa mutta sinne kuin ei pääse koska on liian vanha.
Meriitit on varmasti jo vanhentunut myös joten ei niistä ainakaan ole estettä sinne päästä.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa #61#

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Stanut ja lipo kisa käytössä
« Vastaus #17 : 27.04.09 - klo: 16.45 »
Jezzi kyllä sä ens vuonna voit tulla sinne stanuun pikkupoikien nöyrryyttämäks. Se uuden säännön stanu kulkee sulle ihan liikaa. SORI!

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: Stanut ja lipo kisa käytössä
« Vastaus #18 : 28.04.09 - klo: 18.18 »
Mutta kun ikärajan takia aikuisena harrastuksen aloittajat ajetaan pro-stokkiin, ja kyllä meidän kerholla aloittelijat on ok siihen sopeutunut.

Mutta jos kerran tarvii sanoa, niin minä ajan stanua, ja sanon että kulkee liian lujaa.
Ihan riittävän lujaa kulki 17,5 lipolla, ei juurikaan hävinnyt kyllä nimhille 5:llä kennolla sisällä. Eli vauhti on juuri hyvä lipolla, ja todella paljon halventuu luokka kun ei voittotaisteluun tarvita joka kisaan uusia akkuja  vaan samoilla ajaa pitkään. Lisäksi lipoissa ja hiilettömissä ei juurikaan ole kappalekohtaisia suorituskykyeroja, joten kaikilla tasaisen mahikset.
#15
Jere M