Kirjoittaja Aihe: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?  (Luettu 41527 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mika R

  • Vieras
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #120 : 01.11.09 - klo: 22.45 »
Mää ainakin oon tuon säännön ymmärtänyt niin että vakioluokka halutaan pitää nimenomaan junnujen ja uusien kuskien luokkana. Jos on 30-40 v kuski mikä opettelee ajamaan niin tuo vakioluokka on mitä paras siihen tarkoitukseen. Jos on kuitenkin kokenut kuski ja menestynyt Suomenmestaruustasolla riittävän hyvin (kuten peitsamo) niin silloinhan voi ajaa vaikka prostockkia tai jos sen vauhti ei riitä niin viritettyä luokkaa.

Miten pitkälle tätä asiaa katsotaan? Oli puhe jostain kahdesta vuodesta kisamenestyksen osalta? En ole koskaan ajanut kuitenkaan tourinkia kisaa (tai no onko GT8 luokka tourinkia, ei ainakaan sähkötourinkia).
Voiko 40-vuotias osallistua siis koemielessä tuohon stanu luokkaan ja sitten jos se tuntuu helpolta (jota en usko) niin sitten nopeampaan? Nyt kun pappaluokka on poistunut.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #121 : 02.11.09 - klo: 08.32 »
Mika R: Edellisellä sivulla TTKoo linkitti nuo uudet TSS-10 säännöt missä sallittiin yli 18-vuotiaiden ajaminen vakioluokassa tietyn rajoituksin. GT-8:ia ei siellä mainita joten se ei vaikuta tähän mitenkään. Tänä vuotena FTT-sarjassa sai kauden aikana siirtyä hitaammasta nopeampaan luokkaan, muttei toisinpäin. Jos kyselit Alue8-sarjasta niin siellä tuskin on mitään rajoitusta tuon suhteen.

Mika R

  • Vieras
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #122 : 02.11.09 - klo: 09.17 »
Ok, lähdetään tolta pohjalta, kiitos.

(Joo tiedän ettei GT8 ole SM-luokka joten sillä ei vaikutusta, se vaan kommenttina ns. touring kokemukseen, M8:lla vuosien takaa on tuskin asiaan mitään merkitystä osaltani)

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #123 : 09.09.10 - klo: 19.57 »
Paljon tärkeämpää olisi saada junnuille sitä ajoaikaa lisää, vaareilla on kyllä ollut vuosia aikaa harjoitella ja ajaa, ajokortit taskussa yms.

Niitä 10-15v junnuja pitäisi saada enemmän mukaan ja muutakin ajoa nostajien kera kuin se 15-20min nousu ja lyhyet alkuerät. Tästä lystistä saa maksaa tottakai täydet hinnat ja kaivaa nenää kisapaikalla loppupäivän ja katsoa kun paremmat ajaa ja saa lisää reeniä. Ei voi mitenkään sanoa että tämä nykyinen malli tukisi heikompia kuskeja. Vielä sinne joku vaarifinaali väliin niin saa junnut katella ku papat vetää, laitetaan vielä alimmista finaaleista pudonneet sinne nostamaan, ettei tule aika pitkäksi. Nuorelle tuo alimmasta noususta keskeyttäminen ja esimerkiksi koko kisan häviäminen ottaa varmasti paljon kovemmille kuin meille "vanhoille". Toisen mahdollisuuden tarjoaminen päivän lopuksi pitäisi sitä intoa yllä ja antaisi tottakai myös rahalle paremmin vastinetta. Jos tavoite on vain pedata itselle sitä ajoaikaa tai menestystä kun ei muuten kerkiä, niin voihan tämän lajin "nuorisotyön" lopettaa kokonaan ja kusta omaan housuun, hetken se lämmittää.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa *Wimmu*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #124 : 09.09.10 - klo: 20.01 »
Paljon tärkeämpää olisi saada junnuille sitä ajoaikaa lisää, vaareilla on kyllä ollut vuosia aikaa harjoitella ja ajaa, ajokortit taskussa yms.

Niitä 10-15v junnuja pitäisi saada enemmän mukaan ja muutakin ajoa nostajien kera kuin se 15-20min nousu ja lyhyet alkuerät. Tästä lystistä saa maksaa tottakai täydet hinnat ja kaivaa nenää kisapaikalla loppupäivän ja katsoa kun paremmat ajaa ja saa lisää reeniä. Ei voi mitenkään sanoa että tämä nykyinen malli tukisi heikompia kuskeja. Vielä sinne joku vaarifinaali väliin niin saa junnut katella ku papat vetää, laitetaan vielä alimmista finaaleista pudonneet sinne nostamaan, ettei tule aika pitkäksi. Nuorelle tuo alimmasta noususta keskeyttäminen ja esimerkiksi koko kisan häviäminen ottaa varmasti paljon kovemmille kuin meille "vanhoille". Toisen mahdollisuuden tarjoaminen päivän lopuksi pitäisi sitä intoa yllä ja antaisi tottakai myös rahalle paremmin vastinetta. Jos tavoite on vain pedata itselle sitä ajoaikaa tai menestystä kun ei muuten kerkiä, niin voihan tämän lajin "nuorisotyön" lopettaa kokonaan ja kusta omaan housuun, hetken se lämmittää.

+1
The

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #125 : 09.09.10 - klo: 21.31 »
Pakko editoida oma kommentti kun luin Samin tekstin oikein ajatuksella uudelleen.

Perää kirjoituksessa paljon kyllä.

Omasta puolestani ilmottaudun innolla ajamaan pappa sarjaa (olkoon raja sitten 35, 40 tai 50) ja ei se ehkä omaa finaalia edes tarvii, erotellaan pisteet tuloksista? niinku junnujenkin ?

Tietty (lisä) ajaminen aina kiinnostaa mutta niinhän se on kaikilla.

ps. näkökulmathan ovat rikkaus  :wink:
« Viimeksi muokattu: 09.09.10 - klo: 22.50 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #126 : 09.09.10 - klo: 23.10 »
Näinhän se on, mutta on tullut ilmi että kilpailunjohtajaa ei olisi eräässä kilpailussa
kuunneltu ja päätökset olisi tehty miten tehty eikä sille enää voi mitään. Ja siitä tämä pienimuotoinen keskustelu harrastajien parissa koskien sään vaikutuksista ajamiseen on lähtenyt.

No tämä on historiaa mutta tulevaisuutta ajatellen vielä kaikille jotka eivät ole lukeneet sääntökirjaa (yleistä sekä pienoisautoilun) tässä virkistystä:
- Kilpailun johtaja on vastuussa siitä, että kilpailu tapahtuu sääntöjen ja virallisen ohjelman mukaisesti
- Toimia asioiden esittelijänä tuomariston kokouksissa (Ehdottaa päätöstä ajetaanko vai ei josta tuomaristo YHDESSÄ tekee päätöksen kilpailun jatkamisesta)

En tiedä mistä kisasta on kyse (tosin aavistan kyllä), mutta kisoissa joissa itse olen ollut tuomariston puheenjohtana ei koskaan ole ollut tilannetta missä päätöksiä ei olisi tehty yhdessä. Myöskään koskaan ei ole ollut tilannetta missä olisin joutunut "jyräämään" kilpailun johtajan tekemän päätöksen, eli ei tässä kyllä nyt mitään mielivaltaa ole käytetty vaikka kuinka asiaa yrittäisi vatvoa.

Yleisin tilanne on se, että kilpailun johtajat ovat kokemattomia ja eivät tiedä kuinka menetellä muuttuvissa olosuhteissa taikka muissa tilanteissa missä homma ei mene normaalien rutiinien mukaan. Näin on käynyt valitettavan monessa kisassa tällä kaudella ja tämä on seurausta juuri siitä paljon puhutusta tekijöiden pulasta ja siitä että asioihin ei perehdytä tarpeeksi. Tosin ei tämä kausi mikään poikkeus ole vaan näitä on joka vuosi.

Ja mitä tulee tuohon tuomariston toimintaan noin muuten, niin sama koskee sitäkin että tällä kaudella ei ole ollut yhtään tapausta / päätöstä josta ei oltaisi oltu yksimielisiä niin kilpailun johtajan kuin tuomaristonkin kanssa. Eli siis kaikki päätökset on kyllä tehty yhdessä.

En tiedä mitä pienissä piirissä on supistu näistä asioista, mutta tuossapa hieman faktaa niin ei tarvitse spekuloida mitä päätöksiä on tehty taikka kuka ne on tehnyt. Yhtään vastalausetta ei myöskään ole jätetty tämän kauden kisoista taikka niissä tehdyistä päätöksistä.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #127 : 09.09.10 - klo: 23.27 »
Nuorisotyö on erittäin tärkeä keskustelunaihe. Aikoinaanhan meillä oli oma junnusarja, mutta muutama vuosi sitten se siirrettiin Finnish Open sarjan yhteyteen. Tällöin tarkoituksena olisi, että Finnish Open kisoissa olisi väljemmän aikataulun ansiosta mahdollisuus ajaa erillinen junnufinaali ja siltä osin siirto oli perusteltu.

Finnish Open on kuitenkin tällä kaudella ollut melko heikossa hapessa, joten ehkä olisi syytä miettiä tämän junnusarjan palauttamista SM -sarjan yhteyteen. Tosin aikataulu ei varmaan sielläkään anna periksi erillisen junnufinaalin ajamiseen, mutta ainakin voitaisiin NM -titteliä jakaa samaan tyyliin kuin ennenkin?

Mielestäni tulisi tehdä enemmän työtä nuorien harrastajien haalimiseksi. Toki tiedän että sitä työtä tehdään kokoajan ja se ei ole helppoa, mutta valitettavasti uudet ja ennen kaikkea nuoret harrastajat ovat melko harvinaisia tällä hetkellä.

Aikoinaan kun Lavangossa ajettiin "krossikoulua" oli mielessäni, että olisi hienoa jos junioreita saataisiin lajin pariin tällaisen ohjatun harjoittelun kautta. Siitä seuraava looginen askel olisi ollut ohjattu kilpaileminen esim. siten että kullakin juniorilla on mekaanikkona huoltajan lisäksi kokenut kuljettaja joka opastaa kilpailun kulussa ja sitä kaitta tekemiseen tulisi rutiinia. Tällaista mallia ei kuitenkaan päästä hyödyntämään ennen kuin ne juniorit on saatu lajin pariin tavalla taikka toisella.

Mielestäni uusien harrastajien haaliminen on sekä seurojen että myös alan jälleenmyyjien / maahantuojien vastuulla. Seurat tekevät jo työtä aktiivisesti tämän eteen ja toki myös jälleenmyyjät tietyllä tapaa, mutta sen lisäksi että laitteet myydään tulisi mielestäni asiakkaita puskea radalle ja kilpailutoimintaan.

Tähän liittyen olen miettinyt, että voisimme kokeilla mallia missä jälleenmyyjä antaisi uudelle auton ostajalle / harrastelijalle auton mukana kupongin joka oikeuttaisi joko ratamaksuun treeniradalle taikka sitten jopa yhden taikka kahden kisan osallistumismaksun / kertalisenssin. Tässä mallissa kuitenkin pitäisi tulla kaikkien vastaan (seurat, radat, myyjät), koska kukaan ei suoranaisesti tästä hyödy (rata/osallistumismaksua ei tule mistään). Kuitenkin pidemmässä juoksussa se näkyy toivottavasti uusina harrastajina, varaosien myyntinä jne.

Valitettavasti meillä ei kuitenkaan ole tällä hetkellä kertalisenssiä, eli siis osallistumismaksu pitäisi ainakin alkuvaiheessa kohdistua kerhokisaan missä lisenssiä ei vaadita.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #128 : 09.09.10 - klo: 23.35 »
R/C kamoissa on kisoihin lähdettäessä kiinni vähintään se 1000euroa, joten ei se 26euron lisenssi ja 20-30euron seuran maksu VOI olla niin vaikeeta maksaa...
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #129 : 09.09.10 - klo: 23.41 »
M-8 luokassa aloittelija voi olla liikenteessä sillä n. 300-400€ RTR setillä. Eikä tämä mielestäni ole kustannuskysymys, vaan se kynnyksen madaltaminen että nähdään mistä kilpailemisessa on kysymys.

Olen muiden maiden federaatioiden kanssa käynyt keskustelua ja muutamassa paikassa missä tätä on kokeiltu, niin on tällaisesta menettelystä hyviä tuloksia. Näissä maissa maahantuoja on nähnyt tästä saavutettavat hyödyt ja ottanut kyseiset kustannukset kontolleen (hyvittävät seuroille maksut). Toki tällainen malli olisi myös Suomessa optimi.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #130 : 10.09.10 - klo: 00.03 »
R/C kamoissa on kisoihin lähdettäessä kiinni vähintään se 1000euroa, joten ei se 26euron lisenssi ja 20-30euron seuran maksu VOI olla niin vaikeeta maksaa...

UAU liittyminen 35 + jäsenmaksu 35 + lisenssi 26 + osallistumismaksu kisaan 25
Tekee äkkimatematiikalla 121e
+ isän kyyti + paikanpäällä syöminen + isän syöminen + setti uusia renkaita
Aika äkkiä alkaa tulla aika iso summa vain KOKEILLA kisaamista.

Kyllä se vaan VOI olla kiinni siitä läheteekö kokeilemaan ekaa kisaa, vai kuuluuko se sama vanha veisu... "ehkä me tässä treenaillaan ja haetaan kokemuksia ennenkuin kehdataan tulla kokeilemaan..."

Kertalisenssi olis todellakin tervetullut takaisin.

On myös kuskeja jotka eivät hanki lisenssiä koska tietävät jo etukäteen ettei pysty tulemaan jokaiseen kisaan... tai EHKÄ pystyis käymään kahdessa...
Ei maksa vaivaa monelle perusharrastajalle.

Ja tämä on näkynyt kisaajien vähentymisenä.

Osaltaan isona syynä on nimenomaan Finnish Openin puuttuminen tältä kaudelta.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #131 : 10.09.10 - klo: 00.06 »
heh, mnee vähän offtopiciksi, mut ei oo kyl Oulusta koskaan ollu este lähtee kisaamista aloittamaan etelään, 600km per suunta ja kustannuksia "hiukan" enemmän. Mut ikuisuuskysymyksiähän nämä :D Noh, jatkakaa. LOL

edit: Mutta joo, maahatuojat ois hyvä saada jotenki mukaan tukemaan ja kannustamaan kisaamaan lähtemistä, useimpia ei kiinnosta kuin se raha jonka autosta saa. Onneksi krossipuolella on tehokkasti toiminu tuo Finnish Open, vastaavaa aktiivisuutta (harrastajapohjaa) kaivattais muissakin luokissa sen myönnän.
« Viimeksi muokattu: 10.09.10 - klo: 00.09 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #132 : 10.09.10 - klo: 00.15 »
Kustannuksia toki tulee ja se tiedetään. Lähinnä pointti tässä nyt on vain olisi hyödyntää mallia joka ainakin tuolla tiettyjen aineiden katukaupassa tuntuu toimivan (pari ekaa sessiota ilmaiseksi). :mrgreen:

Mielestäni asia voidaan rinnastaa ruokakaupassa vähän väliä näkyviin maistajaisiin. Jokin uusi tuote tulee markkinoille ja kauppaan laitetaan ständi missä tätä uutta lihaa / keksiä / leipää tms voi maistaa ja toivotaan, että se johtaa tuotteen ostamiseen tällä kauppareissulla sekä jatkossa.

Ehkä tämä kuitenkin kuuluu osittain yleiseen keskusteluun toiminnan kehittämisestä eikä siis ole mitenkään M-8 spesifistä, mutta tuli nyt tässä samassa yhteydessä mieleen kun mainittiin uusien / nuorien harrastajien puute.

Mitä tulee tuohon Finnish Openin puuttumiseen, niin se on toki harmi. Kuitenkin mielestäni siitä riippumatta ajetaanko Finnish Open sarjaa ensi kesänä, niin tuo NM voitaisiin toteuttaa SM -sarjan yhteydessä. Ja jos asioista päästäisiin yhteisymmärrykseen kauppiaitten sekä FO järjestäjien kanssa, niin tuota esittämääni mallia voitaisiin hyvin kokeilla juuri FO sarjan kanssa, koska ei vaadi lisenssiä.

Poissa racersrcshop

  • Veteraani
    • Profiili
    • RacersRCshop
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #133 : 10.09.10 - klo: 00.17 »
Paljon tärkeämpää olisi saada junnuille sitä ajoaikaa lisää, vaareilla on kyllä ollut vuosia aikaa harjoitella ja ajaa, ajokortit taskussa yms.

Niitä 10-15v junnuja pitäisi saada enemmän mukaan ja muutakin ajoa nostajien kera kuin se 15-20min nousu ja lyhyet alkuerät. Tästä lystistä saa maksaa tottakai täydet hinnat ja kaivaa nenää kisapaikalla loppupäivän ja katsoa kun paremmat ajaa ja saa lisää reeniä. Ei voi mitenkään sanoa että tämä nykyinen malli tukisi heikompia kuskeja. Vielä sinne joku vaarifinaali väliin niin saa junnut katella ku papat vetää, laitetaan vielä alimmista finaaleista pudonneet sinne nostamaan, ettei tule aika pitkäksi. Nuorelle tuo alimmasta noususta keskeyttäminen ja esimerkiksi koko kisan häviäminen ottaa varmasti paljon kovemmille kuin meille "vanhoille". Toisen mahdollisuuden tarjoaminen päivän lopuksi pitäisi sitä intoa yllä ja antaisi tottakai myös rahalle paremmin vastinetta. Jos tavoite on vain pedata itselle sitä ajoaikaa tai menestystä kun ei muuten kerkiä, niin voihan tämän lajin "nuorisotyön" lopettaa kokonaan ja kusta omaan housuun, hetken se lämmittää.

tässä hyvä idea. Sellaisella erolla kuitenkin että mukaan ottaa junnujen lisäksi aloittelijat. Kuka sitten määritteleekin sen että kuka on aloittelija. Tulisi sitä arvokasta ajokokemusta tosiaan jota ei muuten todennäköisesti saa kun tippuu heti alkuunsa. Ensi kaudella ensimmäiset M8 kisani ajattelin ajaa, ja tuollainen olisi hieno juttu.
« Viimeksi muokattu: 26.09.10 - klo: 20.34 kirjoittanut racersrcshop »

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #134 : 10.09.10 - klo: 00.45 »
Joo se ei ehkä sinulle (Vesa) ole ongelma kiertää kisoissa ja maksella maksuja, mutta kun tätä lajia ajavat muutkin. Iso osa näistä tulokkaista jotka pitäisi saada kisoihin saavat kaiken rahoituksen faijan lompakosta ja kaikki ostokset myös pitää sinne perustella. Tämä "ehkä me tässä treenaillaan ja haetaan kokemuksia ennenkuin kehdataan tulla kokeilemaan..." tulee kuitenkin esiin USEIN, ainakin täällä, ei ehkä Oulussa. Höpisit tonnin vehkeistä, RTR-paketti ja hilppeitä on alle 600e, tähän kun ynnäät n. 100e virastomaksuja, eli kisaamista kokeilevalle pakollisia, niin se on aika iso osuus kokonaispotista. Mitenkäs se .21 kone sen RTR .28-koneen tilalle 200-250e ja siihen laillinen pilli vielä sen 50-100e? Ihan oikeastiko tässä ei ole mitään ongelmaa, helppo ja aloittelijaystävällinen luokka?

Vaikka se kynnys ei tosiaan kokeneemmille ole ongelma, niin se on ongelma ensikertalaisille, jotka juurikin pitäisi 'saada koukkuun' ja sitten hankkimaan ne lisenssit. Kuinka moni aloittaa kartingin harrastamisen ostamalla auton, lisenssit, muulin, varikkoteltan yms rojut ja kuinka moni heittää kympin tiskiin hallilla ja käy pörräämässä 10min? Kuinka moni käy ensin rangella tai golfkoulussa ja sitten vasta hankkii bagin ja golfauton? Aloituskynnys on 1:1 aloitussumman kanssa. Eli vaikka yksi Oululainen nyt käykin ulkomaita myöten kisaamassa, ei voi tarkoittaa sitä että jokin luokka on helposti lähestyttävä, tai sen asioista keskusteleminen olisi jotenkin turhaa tai vähäpätöistä, koska sinä olet voittanut isompiakin ongelmia asuinpaikastasi johtuen. Missä ne Oululaiset on M8 kisoista, kun siellä on niin sisukas asenne ja paljon rahaa?

Mitä tulee sitten M8 luokan kehitykseen ja näihin FO-spekulaatioihin, niin yksi taitekohta lajin kasvussa oli tämä kauppiaiden jatkuva kädenvääntö ja leirijako, joka vei fiilikset monilta. Olen spekuloinut, että eräs kovasti hypetetty automerkki voi kääntää tilanteen taas toiseen suuntaan. Jos esimerkiksi UAU:n suunnalta nämä "fiilikset menee" vielä muutamalta tärkeältä ihmiseltä, niin ollaan todella kusessa (erityisesti Lavangon rataprojektin kanssa). Kisajärkkäreiden niskaan on myös kipattu ihan sankokaupalla, joten en ihmettele laantunutta intoa siltäkään osin. Järjestyspuolen aktiivisuus näkyy kuitenkin suoraan uusien tulokkaiden määrässä. Foorumilla luokan autoja käsittelevät triidit ovat lähestulkoon kuolleet, kokeneet eivät enää jaksa täällä neuvoa, opastaa (ja mainostaa) samaan tapaan kuin vielä muutama vuosi takaperin.

racersrcshop: Junnupodiumihan tapasi pari vuotta sitten koostua parrakkaista, tai parrankasvussa hyvässä vaiheessa olevista junnuista.  :grin:
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #135 : 10.09.10 - klo: 00.53 »
Meni vissiin pointti sulla ohi. Aloittaa voi vaan kerran. Oulussa ei toistaiseksi ole M8 rataa, lähimmälle matkaa 350km. Muissa kisoissa kylläkin ihan hyvä edustus.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #136 : 10.09.10 - klo: 00.57 »
Sami L on kyllä ihan asian ytimessä tässä asiassa. Erittäin hyvä pointti joka kantilta katsottuna. Tuosta kauppiaiden leirijaosta ja kädenväännöstä olen kuullut hyvin monelta taholta ja juuri tuon saman "meni fiilis" kommentin, joka mielestäni on huolestuttava. Samoin myös kisoissa tapahtuvasta äänestyksestä olen monelta taholta kuullut, että ei ole mielekästä harrastaa kun muutama kaveri kokoajan avautumassa joka kisassa ja ihan samoista asioista.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #137 : 10.09.10 - klo: 01.27 »
Mitään en M8:lla ajamisesta tiedä, jos ei lasketa PM-kisan seuraamista katsojana. Hienoa kisailua muuten! Mielenkiintoista että nyt ainakin osa keskustelijoista on huomannut noiden maksujen olevan este kisaamisen aloittamiselle. SC-kisaamisen osalta otin tämän esille keväällä ja tuli aika rankasti lunta tupaan, kun väitin tuota samaa. Hienoa että ainakin osa on tuon kesän aikana ymmärtänyt.

Viime talvena pohdimme Foffi-kisojen osalta aloituskynnyksen korkeutta ja aloituskustannuksia. Lajissa oli kolme luokkaa, yksi polttis- ja kaksi sähköautoluokkaa. Kaikissa aloitusinvestointi kilpailukykyiseen ajokalustoon vaati lähemmäs 1000 euroa, isommassa sähköluokassa paljon tuon päällekin. Lisäksi kaikki autot sähköluokissa oli rankasti rakennettuja eikä kaupan hyllystä otettu auto ollut kilpailukykyinen edes huippukuskin käsittelyssä.

Ratkaisuksi nostettiin uusi SC-autoihin perustuva luokka, joka korvasi osanottajapulasta kärsineen nitroluokan. SC:ssä ajetaan täysin vakioilla SC-autoilla, jotka sellaisenaan kelpaavat vaikka maastosarjan yhteydessä järjestettyihin kansallisiin SC-kisoihin. Ainoa käytännössä tarvittava lisähankinta on laparenkaat foffin rinnejaksoille. Nämä autot mahtuvat myös pienemmän sähköautoluokkan sääntöihin, joten samalla autolla on voinut ajaa kahdessa luokassa, joskaan eivät aivan pärjää luokkaan rakennetulle huippukalustolle.

Toinen uudistus, joka lajiin otettiin, niin yhteen kisaan jokaisessa luokassa saa kauden aikana osallistua ilmaiseksi. Käytännössä nämä asiat tekivät ensinnäkin SC-luokasta erittäin suositun, mutta ovat myös tuoneet useita uusia harrastajia lajin pariin. Tämä siitäkin huolimatta, että kaikki kisat ovat kilometrien päässä mistään mihin pääsee julkisella kulkuneuvolla. Kisaajia tulee niin läheltä kuin kaukaakin, jopa satojen kilometrien päästä.

Miksi kerron tämän täällä, niin uudelle harrastajalle ikään katsomatta aloituskustannukset ovat suurin este aloittaa kilpaileminen. Takaraivossa on ajatus, että entä jos en osaa tai jos kilpaileminen ei sittenkään ole minun juttu. Viimeisintä ruokkii myös hyvin pro-kuskit, jotka menevät kaksi kertaa kierroksella ohi aloittelijasta.

Kisaamisen voi aloittaa vaikka käytetyllä kalustolla, jolloin riittää ehkä jopa alle 500 euron kokonaispanostus kalustoon ja tarvikkeisiin. Jos kisaaminen tai ajaminen ylipäätään ei sitten maistukaan, niin tästä saa leijonanosan pois myymällä kaluston. Sen sijaan näistä *HOKE*:n listaamista "virastomaksuista" ei saa senttiäkään takaisin.

Ajatus mahdollisuudesta osallistua ensimmäiseen kisaan ilman noita noita jäsenyyksiä ja lisenssimaksuja voi todella auttaa uutta kilpailijaa alkuun. Sitä vaan en ymmärrä miksi sen autokauppiaan pitäisi niitä maksuja kustantaa. Eikö kyse ole kuitenkin siitä että seura saisi aktiivin jäsenen ja kilpailuihin saataisiin osanottajia. Silloin mielestäni olisi seuran, kisajärjestäjien ja AKK:n paikka alentaa tuota aloituskynnystä. Kertalisenssi käyttöön ja siten että ensimmäisen kertalisenssin saisi ilmaiseksi tai täysin nimellisellä euro hinnalla. Lyhytnäköisesti voisi olla jopa tappiollinen, mutta niinhän markkinointi aina on. Tämä ensimmäinen kerta pitäisi sallia myös ilman seuran jäsenyyttä. Kisamaksustakin vielä ainakin alennus, niin parhaimmillaan ensimmäisen kisan virastomaksut nolla euroa ja kiinnostus herätetään tällä.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #138 : 10.09.10 - klo: 02.04 »
heh, mnee vähän offtopiciksi, mut ei oo kyl Oulusta koskaan ollu este lähtee kisaamista aloittamaan etelään, 600km per suunta ja kustannuksia "hiukan" enemmän. Mut ikuisuuskysymyksiähän nämä :D Noh, jatkakaa. LOL

Eli ilmeisesti joitain oululaisia on homman alottanut... Hyvä...

Silti pari Oululaista ei ole sama asia kuin muutamakymmen pääkaupunkiseutulainen.

Täällä on todella paljon harrastajia jotka ajaa, mutta kisoihin saa olla oikeasti houkuttelemassa.
Ja todellakin yksi kynnys on tuo vähintään yli 100 euron summa joka pitää maksaa jo ENNEN kuin edes pääset kokeilemaan onko se kisaaminen nyt sitten niin jees kuin annetaan ymmärtää.

Siihen tosiaan vielä muut kulut päälle niin todella harvassa on varsinkin ne junnut joilla on mahdollisuus yhtäkkiä tempasta jopa 1000e harrastuksen aloitusbudjetin päälle vielä parinsadan euron KOKEILUmaksu.
Sillon näkee kuinka kokeilu jää ensvuodelle harkintaan...
Harmi, mutta näin se vaan tosiaan on.

Uusia on tänäkin kesänä tullut M8 ja GT-8 luokkiin, mutta ei lähellekään sitä määrää mikä olisi mahdollista jos kynnys olisi pienempi.

VihtiRC

  • Vieras
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #139 : 10.09.10 - klo: 06.42 »
Junnuja ja uusia harrastajia todella tarvitaan. Ilman uusia kasvoja tämä harrastus näivettyy ennen pitkää kokonaan. Täällä aikaisemmin keskusteltiin M8 kisoihin mahdollisesti sallittavasta sadekelin autosta. Ainakin HOKE vastusti ajatusta, kuten minäkin! Perustelut, sitten kun se uusi kaveri on saatu kilpailutoimintaan mukaan ja jatkokin näyttää todennäköiseltä, poika ja isä alkavat selvittämään mitä tämä nyt sitten maksaa ja milläs vehkeillä ne muut ajelee. Tämän tuloksena perhe päättää ostaa kunnon kitin rtr:n sijaan. Kaikki hyvin kunnes poika toteaa isälle, että niitä reilun viidensadan rakennus-sarjoja pitääkin olla kaksi. Eihän ole mitään järkeä mennä kisoihin, jossa kaikki muut ajavat kakkosautolla sateen sattuessa!!!! Summa summarum, jos halutaan uusia harrastajia/kilpailijoita mukaan mutta ollaan huolissaan aloituskustannuksista/ kustannuksista yleensä, ei niitä ainakaan pidä nostaa nykyisestä.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #140 : 10.09.10 - klo: 07.54 »
Voisko tästä lohkasta tämän hyvän keskustelun Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan? aiheketjuun?
Flying Calacucco

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #141 : 10.09.10 - klo: 08.35 »
Peitsamo: Jep, siirretty

*HOKE*: Eikö junnuille ole mitään alennuksia UAU:ssa? Omassa seurassani normaali jäsenmaksu on 30 euroa (+5 euroa liittyminen), mutta alle 18 vuotiailla maksu on vain 10 euroa vuodessa (eikä erillistä liittymismaksua). Varmaankin kannattaisi ottaa asia esille UAU:ssa jos maksut todellakin ovat noin suuria junnuille?

SM-kisat kuitenkaan ei välttämättä ole se paras paikka kokeilla kisaamista ensimmäisen kerran, kerhokisoista se innostus pitää saada ensin alkuun ja sitäkautta liittyy sitten seuraan ja ostaa lisenssin kun haluaa ajaa lisää kisoja.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #142 : 10.09.10 - klo: 10.10 »
Tarkastin netistä niin olikin UAU:n maksut junnuille sentään vähän pienemmät mitä Hoken laskelmissa: 25 eur jäsenmaksu + 20 eur liittymismaksu. Näitä "virastomaksuja" kuitenkin pitää olla että voidaan olettaa jatkossa myös kisoja järjestettävän, mutta uusille kuskeille mieluummin alemmat hinnat kuin tuollaiset ylimääräiset lisäkulut liittymisestä tms.

Tässä aiheessa keskusteltiin viime talvena TSS-10 luokan 18 vuoden maksimi-ikärajan poistamisesta. Nyt kun kausi on ajettu niin kilpailijamäärät kaksinkertaistuivat viime vuodesta vakioluokassa. Todella onnistunut uudistus kun saatiin paljon uusia kuljettajia! Ensi talvena vauhdit tippuvat (todennäköisesti) 0-ennakkosäätimien myötä niin saadaan luokka sopimaan vielä paremmin aivan uusille kuljettajille. Toivottavasti helposti lähestyttäviä autoluokkia saadaan myös muihinkin kuin touringautoihin, esim. mattoautoihin kun nykyviriin ei kovin helposti voi lähteä mukaan ilman aikaisempaa ajokokemusta muista nopeista luokista.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #143 : 10.09.10 - klo: 10.24 »
Mikä autourheilu luokka on halvin harrastaa  :huh:
Ei mikää harrastus ole halpa se täytyy muistaa.
Tämä laji tarjoa siis niin hyvää sosiaalista elämää että tuo raha on niin pieni siihen verrattuna mitä se tuo myös mukana. Kavereita saa jos on vähäkään aiktiivinen.
Oli pirun hienoa mennä M8 PM kisoihin kuin joka nurkassa on joku jolle voi puhua kuulumisista.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #144 : 10.09.10 - klo: 10.27 »
Tarkastin netistä niin olikin UAU:n maksut junnuille sentään vähän pienemmät mitä Hoken laskelmissa: 25 eur jäsenmaksu + 20 eur liittymismaksu. Näitä "virastomaksuja" kuitenkin pitää olla että voidaan olettaa jatkossa myös kisoja järjestettävän, mutta uusille kuskeille mieluummin alemmat hinnat kuin tuollaiset ylimääräiset lisäkulut liittymisestä tms.

Joo... laskin homman aikuisten maksujen mukaan...
Silti varmaan se pointti menee perille kuitenkin.

Ja eniveis... näitä aikuis harrastajia on tällähetkellä paljon enemmän jotka juuri harrastelevat, mutta odottelevat ennenkuin "kehtaavat/uskaltautuvat" hommaan mukaan...

Ja koska eivät heti alkuvuodesta uskaltaudu mukaan niin sillon se kynnys kasvaakin vielä isommaksi tuon lisenssin suhteen.
Loppukaudesta kun ostat lisenssin jolla vähän kokeilet... No ehkä sitten innostutkin ja ajat sarjan loppuun... ainiin, mutta eipäs olekaan enää kuin 1 kisa jäljellä, tai sitten kyseinen kisa oli jo se viimeinen.

Se nimenomaan tekee touhuun turhan ison kynnyksen että se yksi kokeilu maksaa suoraansanottuna turhan paljon...
Oli kyseessä sitten aikuinen tai juniori.

Meille jo vuosia harrastaneille ja aktiivisesti kisoja kierteleville homma ei tunnu missään ja summa on erittäin pieni...
Joo joo, mutta otetaan nyt jälleen huomioon että me kierretään niitä kisoja paljon vuodesta toiseen... Meille se maksu jaettuna kisojen määrällä ei tunnu missään.

Mutta aloittelija kun maksaa pitkälti toista sataa yhden kisan kokeilusta niin on se ihme jos ei kaikki huomaa että tuo on paljon rahaa kokeilla.

Kertalisenssi aikana kisoihin sai moninkerroin helpommin porukkaa... Aina sai kuulla "joo no eihän se ny paljoa maksa"
Nyt vastaukset on täysin toisensuuntaiset.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #145 : 10.09.10 - klo: 10.39 »
*HOKE*: Miksi laskit aikuisten maksujen mukaan kun tuolla aikaisemmin puhuttiin junnusta ja nuorisotyöstä ja itsekin laskit esimerkkiisi isän kyydit ja syömiset? Kyllä töissä käyvällä aikuisella ihmisellä pitäisi olla laittaa rahaa noihin UAU:nkin maksuihin, mutta junnulla ihan eri asia.

Syksyisin alkavalla sisäkaudella on ainakin ollut ihan toimiva systeemi: Syyskaudella on haalittu uusia kuskeja harrastukseen mukaan ja on ajettu kerhokisoja missä ei ole mitään suurempia vaatimuksia niin lisensseistä kuin 100% kisalaillisesta kalustostakaan. Sitten kun on muutama kuukausi treenailtu ja kisattu niin osa on innostunut niin paljon että liittyy seuraan, ostaa lisenssin ja lähtee ajamaan isoja kisoja. Kesällä harmittavasti on kerhokisat kadonneet kokonaan ja ainoa keino siinä vaiheessa on sitten lähteä suoraan SM-kisoihin kisaamista kokeilemaan.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #146 : 10.09.10 - klo: 10.56 »
Noi voi elämä...
Anteeksi pieni kömmähdys summissa.

Onko pointti mahdoton ymmärtää jos sattu tulemaan aikuisten summat kun puhuin junnuista???


Kerhokisoja jne yms.


Mistäs tämä koko keskustelu lähtikään???
Ainiin.... Polttiskrossin säännöistä!!

No siellä ei ollut tänäkesänä kerhokisoja koko luokassa kuin hyvin vähän FO kisojenkin jäädessä vain yhteen.
Silti vaikka pidettäis kerhokisoja kerran viikossa niin SM kisan kokeilu on edelleen iso summa yhdelle kerralle vain kokeiltavaksi.

Turha hypätä vertaamaan muita luokkia tähän aiheeseen kun puhe alkoi puhtaasti M8 luokasta, mutta nyt vain siirrettiin tähän yleisempään.


Jos sulla on yhtäkkiä rahaa pistää 200 sileeks vain kokeillakses jotain niin onneksiolkoon.
Ilmeisesti täällä pääkaupunkiseudulla rahan arvo on eri tai sitten kehäkolmosen ulkopuolella palkat suuremmat.

Näe nyt oikeesti asia harrastajan silmin...
Kerta kokeilu maksaa noin paljon... Yksi kerta!!!!
Sen takia painotan yhtä kertaa koska näin harrastajat nimenomaan ajattelevat.
Jos se kokeilu jää siihen yhteen kertaan sillä kaudella niin sillon sinä olet maksanut yhdestä kisasta tuon summan.


Nimenomaan sulle se ei varmasti tunnu missään maksaa kerhon maksuja ja lisenssejä... Sähän ajatkin kisoja paljon ja tiedät jo ennen maksuja suorittaessa että tulet ajamaan useita kisoja.
No eihän se sillon tunnukaan yhtään missään.

Ei ole mulle mikään tuska pistää 35 + 26 syrjään...
Tolla summalla saan luvan osallistua kisoihin mitkä jaksan kiertää, eli kaikki polttis kisat ja päälle muut kisat mihin jaksaa mennä ajelemaan.



Jokatapauksessa... Näe nyt heuli sinäkin pointti, äläkä köyri pilkun mutkaa siitä että satuin ottamaan yöllä väärän summan käyttöön.

Tilanne ei siitä kuitenkaan mihinkään muutu.
Näin se vaan menee... Näin se on mennyt ja juuri tuosta asiasta minulle moni tuttu "avautunut"
Ei auta vaikka vuosia harrastaneiden mielestä summa on pieni... Ei auta vaikka satunkin junnuista puhuessa ottamaan aikuisten summat vahingossa käyttöön...
Ei...auta ei...

Silti se on isolle osalle ollut niin iso investointi loppukauden kisaan että ovat jättäneet väliin.
Moni on kyllä puhunut että pitää sitten tulla enskaudella ajamaan... nyt ei viittiny maksaa noita maksuja yhden kisan takia.

Mä en puhu omasta mielipiteestäni, vaan siitä mistä nämä harrastajat nimenomaan puhuvat ja siitä miten homma on nyt tänäkin kesänä mennyt.
Ja miten olikaan eri kun oli kertalisenssi.
Sillon moni tuli kertalisenssillä kokeilemaan ja jäi siitä koukkuun.
Ei mikään hirveen iso ero rahasummassa, mutta oli kuitenkin...
Senverran tuntuva kuitenkin että näin se on nyt parina viimevuonna mennyt M-8 luokassa.

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #147 : 10.09.10 - klo: 11.03 »
Kyllä noihin liittymismaksuihin seuriin ja kisoihin voisi jotain reippaita alennuksia junnuille ja alottelijoille antaa vaikka ekaksi vuodeksi. Muualla kuin PKS seudulla asuville ei tule välttämättä mieleen, että varsinkin tällä hetkellä Helsingissä, Vantaalla tai Espoossa asumiskustannukset ovat "älyttömällä" tasolla ja niihin lohkeaa monelta iso osa palkasta. Täällä saa 200 k€ hikisen kerrostaloasunnon kun "maaseudulla" samaan hintaan irtoaa hieno tontti ja uusi omakotitalo (vähän kärjistetysti). Vuokratkin ovat samassa suhteessa korkeat. Monella lapsiperheellä ne pienetkin lisämenot voivat olla juuri se ratkaiseva asia, joka tappaa mielenkiinnon lajiin.
Nykyään sentään autot, ja tekniikat ovat tulleet kohtuulliselle tasolle, joten kilpailutoiminnan aloittaminen esim. käytetyillä kamoilla ei maksa ihan maltaita. Nyt pitää oikeasti saada vain esim. Vantaan myyrymäen uuden radan tuomien mahdollisuuksien mukana tulevat uudet kasvot imaistua mukaan myös kilpailutoimintaan.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #148 : 10.09.10 - klo: 11.08 »
*HOKE*: Olen kanssasi samaa mieltä että kertalisenssi olisi ratkaisu tuohon ongelmaan. Älä kuitenkaan omi tätä aihetta M8-luokalle kun on tässä aiheessa kuitenkin muistakin luokista puhuttu ja hyvä miettiä parhaita keinoja uusien harrastajien saamiseksi lajin pariin (ja sitä kautta myös polttiscrossiin). Mielestäni uusia harrastajia ei kannata suoraan yrittää saada SM-luokkiin, vaan joko ensin kerhokisoihin tai uusille kuljettajille suunnattuihin vakioluokkiin.


AKK:n sivuillahan lukee näin lisensseistä:

Lainaus
Tutustumislisenssi

Lisenssi on käytettävissä autosuunnistuksessa, autoslalomissa, taloudellisuusajossa, pienoisautoilussa, off roadissa, jokamiehenluokassa, kartingissa sekä driftingissä harjoitus-, jäsenten- ja kerhojenvälisissä kilpailuissa sekä rallissa seurakilpailuissa II-ohjaajalla. Muissa kilpailuissa kaikissa lajeissa kilpailijoilla on oltava tarkoituksenmukainen vuosilisenssi mahdollisine lajikohtaisine tutkintoineen. Tutustumislisenssi ostetaan kilpailupaikalla. Tämä lisenssi ei edellytä kuulumista jäsenyhdistykseen.

Tuossa on vain se ongelma että näitä pienempiä kisoja ei pidetä missä tuo olisi mahdollista vaan lähes kaikki "oikeat" kisat ovat nykyään SM-arvoisia mihin ei kertalisenssejä ilmeisesti saa AKK:n puolesta millään sääntömuutoksellakaan?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #149 : 10.09.10 - klo: 11.12 »
Hetkinen hetkinen... Sitten siirretään keskustelu takaisin sinne mistä se tähän siirrettiin.

Kuten sanoin...
Keskustelimme M-8 säännöistä ja ylipäätään siihen liittyvistä asioista M-8 sääntö topikissa.
Yhtäkkiä huomaan aamulla että keskustelut on siirretty.
No minä puhuin edelleen vain M-8 luokan asioista, mutta siihen pistetäänkin vastauksia viitaten muihin luokkiin.
Siksi se ei nyt vaan toimi.

Kuten sanoin... joo... muissa luokissa on tupannut homma menemään erilailla.
Varsinkin turistissa.
Siellä pidetään pitkän talven aikana paljon kisoja... paljon kerhokisoja sekä lisenssin alaisia kisoja.

Tällähetkellä näiden muiden luokkien esimerkit eivät nyt vain istu yhteen M-8 (sekä GT-8) ongelmien kanssa.

Joko siis vastataan edellisiin viesteihin edelleen jatkaen puhumista siitä mistä aloitettiinkin, tai sitten tämä siirretään takas missä oli ettei tartte mennä sekalaiseksi sopaksi.

Keskustelun aihe muuttui välittömästi kun viestit siirrettiin toiseen aiheeseen.
Paitsi kun siirrettyjen viestejen sisältö pysyi edelleen vain M-8 luokassa.

Pitäiskö nyt siis näitä polttiskrossiharrastajia vääntää vaihtamaan luokkaa että pääsevät ajamaan niihin vakioluokkiin jne... Ja sit ehkä vuoden päästä tulla takas polttiskrossin pariin.

ja eiku taas paljon lisää investointeja.

Täällä kun on paljon harrastajia jotka ajaa vain polttiskrossia... Ovat sillä aloittaneet ja haluavat vain sitä ajaa... Muut luokat eivät heitä paljoa tunnu kiinnostavan.
Ja kun nämä jo polttiskrossia jonkinaikaa harrastaneet on vaikea saada ajamaan M-8 SM kisoja niin ei siihen auta ottaa keskusteluun mukaan sitä miten se muissa luokissa menee... se kun on eri tarina.

Ja siis... ilmanmuuta hyvä että keskustellaan yleisesti siitä miten saada porukkaa lisää kisatoimintaan...

Kunhan vaan muistetaan etei luokkia pysty keskenään oikein sekottamaan... Niissä kun on monissa hyvin eri kuviot monessa suhteessa, ja on paljon harrastajia jotka ajavat vain tiettyä luokkaa.

Vain me aktiivit joille ei muutenkaan lisenssit yms kuviot ole ongelma, hypitään luokasta toiseen ja ajetaan millon mitäkin.
Meille se on niin naurettavan helppo kuvio että välillä oikein unohtaa että aloittaneilla tai hetken jo harrastaneilla hommat on monesti todella paljon eri kuin meillä joilla on autoja joka kaapissa ja ajetaan millon mitäkin ja vaikka kaikkia samaan aikaan jos mahdollista.
« Viimeksi muokattu: 10.09.10 - klo: 11.25 kirjoittanut *HOKE* »