Kirjoittaja Aihe: Alaikäiselle myyminen  (Luettu 21557 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Alaikäiselle myyminen
« : 04.06.09 - klo: 18.00 »
Tuli tässä mieleen, että mitä mahtaa Suomen laki sanoa asiasta?

Esim. Myyn auton/tavaraa jollekin henkilölle vaikka tämän foorumin kautta. En tiedä kaverista kuin nimen ja osoitteen, saan rahat tilille ja vie paketin postiin. Sitten hyvällä tuurilla vastapuoli  on 10 wee lapsi jonka vanhemmat hermostuvat kun on ilman lupaa ostanut auton.

Asia tuli mieleen kun olin myymässä yhtä autoa ja olin puhelimitse yhteydessä kyseiseen henkilöön. No hän kuulosti lapselta ja halusin isän tai äidin numeron, jotta voin soitttaa ja ilmoittaa kaupoista. Sitten soitin LAPSI X isälle joka sanoi vaan, että hyvä kun soitit, koska pojalla ei ollut lupaa ostaa niin "kallista". Poika osteli ja ilmeisesti vieläkin ostelee tavaraa ilman vanhempien lupaa.

Eli mitä laki sanoo jos olisin vaan myynyt niin olisinko  saanut vihat niskaan kun myyn lapselle ilman huoltajan lupaa. Ymmärrän kyllä eron siinä, että onko vastapuoli 10 tai yli 15.
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #1 : 04.06.09 - klo: 18.03 »
En osaa sanoa asiaan vastausta, mutta aihe on erittäin hyvä koska paljon alaikäisiä myös lajin parissa puuhailee. Nyrkkisääntönä kuitenkin, että jos ostaja kuullostaa nuorelta pyydän vanhempien tiedot. Pojot aiheesta Hyrslerille.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #2 : 04.06.09 - klo: 18.24 »
Tässä olisi jotain:

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/alaikainenostaja/

On se nyt sinänsä jännää tekstiä. Alaikäinen voi tehdä pieniä ostoksia mutta silti vanhemmilla on aina oikeus kaupan purkuun  :huh: Tarkoittaako tämä nyt sitä, että pitäisi vaikka täällä olla nimim. perässä oma ikä?! Vaikka sosiaaliturvatunnuksen avulla voisi modet tarkistaa iän   :police:  Niin ja mmikä he*****i on merkitykseltään vähäinen ostos? Jollekin se on 100€ auto toiselle 20€ ohjain...
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Poissa Samppu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #3 : 04.06.09 - klo: 18.37 »
Mutta ymmärinkö oikein,että yli 15 vuotias saa tehdä niin suuria osttoksia kuin haluaa, jos rahat on itse tienattuja. Siis jos menen kauppaan ja täräytän tonnin tiskiin ja ostan vaikka telkkarin. Niin voiko myyjä olla myymättä.
Ttech predator XRS & XK98 , kyosho stadium baja beetle, T-maxx Picco .26. Sanwa MX3 2.4ghz

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #4 : 04.06.09 - klo: 20.14 »
Hyvä aihe.

Itse peruin jokunen aika sitten kaupat alaikäisen kanssa siinä vaiheessa kun ostaja kysyi numeroani että "iskä" haluaa jutella mun kanssa.
Todennäköisesti "iskä" olis halunnu tietää olenko rehellinen ja myynkö kuranttia tavaraa, johon olisin tietty sanonu että tottakai.
No mitäs iskä siihen sitten voi muuta kun luottaa mun sanaan. Sitten myyn sen auton ja jos oikein huonosti käy, niin viikon päästä hajoaa jotain.. niin arvaan kyllä että puhelin soi ja kukahan saa haukut niskaansa, vaikkei näiden vehkeiden kestävyyttä voi kirkossa kuuluttaa ja sen tietää kaikki.
Vaikkei tuota em. ole tapahtunukaan, en silti aio enää hieroa kauppoja alaikäisten kanssa.
Toki, se auto voi hajota viikon päästä täysikäsenkin kanssa, mutta tilanne on sillon hieman eri.
Mieluummin selitän asian ihmiselle pistää omia rahojaan tähän ja ymmärtääkin näiden laitteiden päälle jotain, kun iskälle joka on todennäköinen rahoittaja eikä välttämättä kuitenkaan ymmärrä näistä mitään.

Lainaus
Tarkoittaako tämä nyt sitä, että pitäisi vaikka täällä olla nimim. perässä oma ikä?

No Rc-offin puolellahan on, mutta ei sitä mistään ole todennettu ja ilmeisesti sinne voi kirjotella mitä huvittaa.
Ja kyllä se profiilissa näkyvä ikä antaa oman alkusuhtautumisen jokaisen siellä kirjottelevan kohdalle. Olen yllättyny miten fiksuja 14-vuotiaita siellä on ja toisaalta olen nähny täysin kirjoitustaidottomia 42-vuotiaita..
Mutta, kuten sanoin, mitenkään sitä ikää ei varmenneta joten..
« Viimeksi muokattu: 04.06.09 - klo: 20.20 kirjoittanut HMS77 »
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #5 : 04.06.09 - klo: 20.49 »
Noh kyllähän sitä itsekkin on tullut ostettua kampetta reilulla tuhannella eurolla, koskaan ei olla kysytty papereita ellei mene itse paikanpäälle liikkeeseen. Ja tietääkseni yli 15 vuotias lapsi saa omilla tienaamillaan rahoilla ostaa niin paljon tavaraa kuin haluaakin.
- Tapsa

Poissa Samppu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #6 : 04.06.09 - klo: 21.49 »
Mutta onhan tässä sekin, että jos on alaikäinen niinkuin minä niin ei iskä tähän harrastukseen oo rahaa pistänyt vähään reiluun vuoteen. Ikää on 17, elokuussa tulee täydet 18. Olen ollut syyskuusta asti oppisopimuksella metallialalla hommissa. Elikkäs en isiltä paljoa kysele näitä asioita. Ostan ihan oman maun mukaan. Eli ei nyt voi sanoa, että en koskaan myy alaikäiselle. Kyllähän sen nyt ymmärtää jos joku "taneli98" on ostamassa niin saa vähän jo kelloissa soida.
Ttech predator XRS & XK98 , kyosho stadium baja beetle, T-maxx Picco .26. Sanwa MX3 2.4ghz

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #7 : 04.06.09 - klo: 21.58 »
^ No siis joo tottakai on eroa onko ostaja 13v vai 16-17v.
Alaikäinen on hieman liian laaja skaala, mutta ei sitä paremminkaan voi ilmaista.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #8 : 04.06.09 - klo: 23.49 »
Näinhän se menee. Kyllä itsekin myyn hyvällä omallatunnolla auton täällä jos ostaja on esim 16 vuotias ja on foorumilla ollut pidemmän aikaa. Toisaalta esim Samppu tai Tapsa92 (EI KOSKE TEITÄ)voi käyttää tuota hyväksi. Jos vaikka pettyy laitteeseen parin ajokerran jälkeen niin pyytää vanhempiaan perumaan kaupat! Laissahan se oli, että alaikäisen huoltajalla on oikeus ne perua.

Suora lainaus tuolta ylempänä olevasta linkistä: Kauppa ei yleensä ole sitova, jos toinen osapuoli on alaikäinen. Tarve huoltajan suostumukseen riippuu muun muassa ostajan iästä sekä ostoksen hinnasta ja laadusta.

Eikö tuohonkin nyt voisi laittaa selvää summaa missä raja menee? Helpottaisi huomattavasti toimintaa. Pistää vaan miettimään miten jatkossa toimii  :huh: Kenelle uskaltaa myydä enää mitään.

Mitenköhän juttu toimii toisinpäin? Mitä alaikäinen saa myydä ilman huoltajan lupaa?
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Poissa julkku

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #9 : 05.06.09 - klo: 09.10 »
Itekki oon alaikänen ja oon myynyt yhden auton ja ostanut 2. Foorumin kautta kummatki ja kaupat on kaikki sujunmut hyvin. Kaupat kyllä hoidettiin nouto/haku periaatteella vanhemman ollessa paikalla.
|-Traxxas Slash 4x4-|-Spektrum Dx3r-|-Sanwa-|

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #10 : 05.06.09 - klo: 12.01 »
Juu enkä halua nyt mitenkään sorsia alaikäisiä tässä asiassa.. Tämä vain tuli mieleen tuosta ylhäällä näkyvästä syystä. AJattelin tässä päivällä soittaa kuluttaja-asiamiehelle ja kysyä mitä nuo pykälät tarkoittavat. Sitten on taas paljon viisaampi.

Nyt on käyty keskustelu kuluttaja-asiamiehen kanssa. Vastaus oli suunnilleen näin, en nyt muista sanasta sanaan mutta kuitenkin. Yli 15 vuotias saa ostaa itse omilla rahoillaan tässä tapauksessa rc-auton ja/tai tarvikkeita kohtuullisella summalla. Suositteli käyttämään maalaisjärkeä siinä mikä on kohtuullinen summa. Alle 15 vuotias tarvitsee huoltajan luvan melkeimpä jokaiseen ostokseen mitä tekee ( limsaa ja karkkia saa ostaa omalla luvalla)  :cheesy:

Sitten kysyin vielä, että mitä jos vastapuoli valehtelee ikänsä. Esim väittää olevansa 15v ja hänen kanssaan tekee kaupat. Sitten saa vanhemmilta puhelun, että mitä sitä on myyty 12v pojalle 200€ lelu? Siihen sain vastauksen, että jos teen kauppoja netissä tai tekstiviestillä niin kysyy vastapuolen ikää ja tallentaa kaikki saadut ja lähetyt viestit. Näin voi todistaa ostajan valehdelleen ja vastuu siirtyy ostajan vanhemille. Puhelimitse tai kasvokkain tehdyissä kaupoissa taas jos epäilys herää niin täytyy pyytää joko huoltajan puhelinnumero tai muuten todistamaan ikänsä.

Että näin. Minusta olisi kyllä aiheellista laittaa tänne pakollisiin täytettäviin tuo kohta jossa kysytään ikää. Jos siihen 12v laittaa 15v niin ei ole myyjän vika siinä kohtaa! Ja jokainen voisi myös vapaaehtoisesti sen kohdan täyttää jos pakottaminen ei ole mahdollista.

« Viimeksi muokattu: 05.06.09 - klo: 13.00 kirjoittanut Hyrsleri »
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Poissa Antti M

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #11 : 05.06.09 - klo: 13.41 »
Näinhän se menee. Kyllä itsekin myyn hyvällä omallatunnolla auton täällä jos ostaja on esim 16 vuotias ja on foorumilla ollut pidemmän aikaa. Toisaalta esim Samppu tai Tapsa92 (EI KOSKE TEITÄ)voi käyttää tuota hyväksi. Jos vaikka pettyy laitteeseen parin ajokerran jälkeen niin pyytää vanhempiaan perumaan kaupat! Laissahan se oli, että alaikäisen huoltajalla on oikeus ne perua.

Suora lainaus tuolta ylempänä olevasta linkistä: Kauppa ei yleensä ole sitova, jos toinen osapuoli on alaikäinen. Tarve huoltajan suostumukseen riippuu muun muassa ostajan iästä sekä ostoksen hinnasta ja laadusta.

Eikö tuohonkin nyt voisi laittaa selvää summaa missä raja menee? Helpottaisi huomattavasti toimintaa. Pistää vaan miettimään miten jatkossa toimii  :huh: Kenelle uskaltaa myydä enää mitään.

Mitenköhän juttu toimii toisinpäin? Mitä alaikäinen saa myydä ilman huoltajan lupaa?

Harva kyllä tuollaista tekee, maine siinä menee...
Onneksi itse saan ostaa omilla tienatuilla rahoillani ihan mitä vaan paitsi päihteitä jne..

-Antti
|Kyosho|Tamiya|GRP|STS|Orion|SP|Savöx|Sanwa|
Räps!

Poissa julkku

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #12 : 05.06.09 - klo: 14.26 »
Ei siinä iän näkyviin pistämisessa tavallaan mitään pahaa ole. Se vaan on vähän harmilline juttu jos rupee tuleen sellast "oot alaikäne unohda kaupat". Ois varmaa monet kaupat jääny tekemättä jos ois isän pitäny hoitaa kaikki alusta loppuun. Kyllähän se totta on, että viimeistään loppu vaiheessa vanhemman/vanhempien on syytä olla mukana kaupanteossa kun puhutaan sentään kymmenistä ja sadoista euroista. Tähän mennessä ei kyllä oo mun kohdalla ollu mitään ongelmaa iästä, kun on vanhemmat ollu mukana kaupoissa, kiitos siitä myyjille ja ostajille :wink:.
|-Traxxas Slash 4x4-|-Spektrum Dx3r-|-Sanwa-|

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #13 : 05.06.09 - klo: 16.12 »
En minäkään mitään ikärasismia tähän halua sekoittaa. Mielestäni olisi vaan hyvä jos kaikilla olisi se ikä näkyvissä niin ei tulisi mitään epäselvyyksiä. Itse ainakin ajattelisin asian näin, että jos ostaja on -->15wee niin voin myydä tapauskohtaisesti auton tai mitä tahansa hänelle jos huomaan ostajan olevan tietoinen siitä mitä ostaa. Jos taas ostaja on alle 15v niin haluan jokatapauksessa saada siihen ostajan huoltajan suostumuksen. Minun mielestä se olisi reilua ja selkeintä kaikkien kannalta. Sitäpaitsi jos "Irmeli98" on puhtaat jauhot pussissa ja huoltajan lupa harrastaa niin onko se muka paha asia jos kaupat hänen kanssaan varmistaa?

Tiedän myös tapauksen, jossa kehitysvammainen täysi-ikäinen harrasti joka päivä jotain uutta lajia eikä ymmärtänyt rahan arvoa yhtään. Saattoi maksaa 30€ arvoisesta tuotteesta yli 100€ kun myyjä tavaraa tarpeeksi kehui!
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #14 : 05.06.09 - klo: 16.51 »
Mä olen (täälläkin) käynyt kauppaa suuntaan jos toiseen myös alle 18v ikäisten kanssa.
Oletuksena on toiminu ok, mutta muutaman luona on tarvinnu / "uhannut" hoitaa jälkipyykkiä naamatuste.

Ja onhan sitä joidenkin isit ja äitit soitellu.
(henkilöt varmaan tunnistaa itsensä, elleivät ole bannissa)
/ Jere Siirilä

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #15 : 05.06.09 - klo: 21.20 »
Niinkuin Hyrsleri oli asian varmistanut niin samalla linjalla olinkin jo ennenkin.

Ei se voi olla vaikea tajuta, että vanhempi on aina vastuussa alaikäisen tekemisistä.

Jotenkin itse isänä tuntuu todella oudolta, että jälkikasvut ostelee jopa satojen eurojen ostoja ilman vanhempien lupaa. Kyllä silloin pitää olla vanhempien vastuussa, eikä mahdollista vastuuttaan työntää myyjän piikkiin jolla ei välttämättä ole mitään hajua ostajasta.

Tästä lähin en kyllä myy alaikäisille, jos ei ole ikää todistanut.
Aika paljon kiinnostaa kun myyt jotain ja parin viikon päästä isä/äiti soittaa, että kauppa perutaan/rahat takas jne.

Juu ja olen itsekin kauppaa tehnyt täällä luultavasti monenkin alaikäisen kanssa, mutta tästä lähin jos epäilen niin kysyn takuulla aitoja todisteita iästä.
Ihan siistä syystä, kun en jaksa itse pelleillä noitten "joidenkin" lasten ostoista. Siihen olen itsekin törmännyt.

Axial SCX 10 TR

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #16 : 05.06.09 - klo: 21.23 »
No eikös tuosta selviä kun laittaa "ei alaikäisille" tekstin myynti-ilmoitukseen...

Silloinhan mahdollinen alaikäinen ostaja harhauttaa tahallaan myyjää.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #17 : 05.06.09 - klo: 21.26 »
Moon yleensä sanonu että vaikka kyseessä on leikkipoika, niin isot pojat (TM) siltikin hoitaa asiaa tosissaan.
Ja jos näyttää siltä että nallekarkkien jako ei mee niin kun on sovittu, niin lähtee helposti leegot ja isin mersusta vanteet.

:)

/ Jere Siirilä

Poissa Juho-M

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #18 : 06.06.09 - klo: 11.41 »

Onko alaikäisen vanhemmilla oikeutta peruuttaa kauppa, jos tuotetta on käytetty? Vertailuna kaupasta ostettu tuote, minkä voit palauttaa tietyn ajan kuluessa, mikäli se on käyttämättömänä alkuperäispakkauksessaan.

Ajatellaanpa sellainen skenaario, että myyt alaikäiselle rc-auton, jota olet pitänyt kuin kukkaa kämmenellä. Et ole koskaan hyppinyt sillä, kolaroinut sitä, etkä ajanut vedessä ja ravassa. Auto on moitteeton.

Myyt sen alaikäiselle ja parin viikon kuluttua tulee puhelu hänen vanhemmiltaan, että kaupat tulee perua. Auto on ollut kaksi viikkoa 10v Tanelin rankassa käytössä, etkä enää voi olla varma auton moitteettomasta kunnosta.

Entäpä jos myyt käyttämättömän nopeuensäätimen alaikäiselle. Onko alaikäisen vanhemmillä enää oikeutta peruuttaa kauppoja, jos "taneli" on käyttänyt säädintä? Et kuitenkaan voi enää myydä säädintä eteenpäin käyttämättömänä.

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #19 : 06.06.09 - klo: 18.09 »
Käsittääkeni heillä on silti oikeus purkaa kauppa. Sehän tässä onkin hankalaa. Täytyy varmaan tehdä niinkuin BB kirjoitti, eli pitää myynti-ilmoituksen loppuun laittaa K-18 ilmoitus. Jos joku valehtelee ikänsä, niin on ainakin laki omalla puolella  :roll: Ja jos ostaja ilmoittaa olevasa alaikäinen niin myyn vain huoltajan luvalla... Taitaa olla ainoa keino välttää vihaiset vanhemmat vaikka ne ovatkin melko harvassa oman käsityksen mukaan  :huh:
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Poissa Jyrki-Boy

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #20 : 06.06.09 - klo: 18.34 »

Onko alaikäisen vanhemmilla oikeutta peruuttaa kauppa, jos tuotetta on käytetty? Vertailuna kaupasta ostettu tuote, minkä voit palauttaa tietyn ajan kuluessa, mikäli se on käyttämättömänä alkuperäispakkauksessaan.

Ajatellaanpa sellainen skenaario, että myyt alaikäiselle rc-auton, jota olet pitänyt kuin kukkaa kämmenellä. Et ole koskaan hyppinyt sillä, kolaroinut sitä, etkä ajanut vedessä ja ravassa. Auto on moitteeton.

Myyt sen alaikäiselle ja parin viikon kuluttua tulee puhelu hänen vanhemmiltaan, että kaupat tulee perua. Auto on ollut kaksi viikkoa 10v Tanelin rankassa käytössä, etkä enää voi olla varma auton moitteettomasta kunnosta.

Entäpä jos myyt käyttämättömän nopeuensäätimen alaikäiselle. Onko alaikäisen vanhemmillä enää oikeutta peruuttaa kauppoja, jos "taneli" on käyttänyt säädintä? Et kuitenkaan voi enää myydä säädintä eteenpäin käyttämättömänä.

Kai nyt luulisi, että tästä täytyisi jonkinlaista hyvitystä myöntää... Ei taida kyllä laki pakottaa...
Nelkkukrossia

Poissa Munkki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #21 : 06.06.09 - klo: 20.25 »
Itse kun olen ostanut tavaraa niin vanhemmat ovat ne maksaneet ja sit velottanut omalta tililtäni. Enhän pysty käyttämään itse netti pankkia, kun alaikäinen olen. Tällöin vanhempani saavat tietää mitä ostan ja minkä hintasta.
♦ Traxxas Rustler VXL ♦ Tamiya TT-01 ♦

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #22 : 06.06.09 - klo: 20.33 »
Itse kun olen ostanut tavaraa niin vanhemmat ovat ne maksaneet ja sit velottanut omalta tililtäni. Enhän pysty käyttämään itse netti pankkia, kun alaikäinen olen. Tällöin vanhempani saavat tietää mitä ostan ja minkä hintasta.


Onko kaikissa pankeissa sama käytäntö, että alaikäinen ei pysty käyttämään nettipankkia itse? Vai onko vain osa vanhemmista niitä, ketkä eivät anna tunnuksia lapsilleen?

Toisin sanoen voisin vedota aina siihen, että luulin kaverin olevan täysi-ikäinen, koska hän maksoi nettipankin kautta ja tunnuksia ei saa kuin täysi-ikäiset. Täytyykin vähän tutkia eri pankkien käytöntöjä noissa nettipankki asioissa.
« Viimeksi muokattu: 06.06.09 - klo: 20.40 kirjoittanut Hyrsleri »
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Poissa next

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #23 : 06.06.09 - klo: 23.51 »
Näin se on että alaikäisellä EI PITÄISI olla nettipankkia käytössään. Ei ainakaan nordea myöntänyt kummipojalle.

Poissa Samppu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #24 : 06.06.09 - klo: 23.52 »
Ainakin Nordeassa minulle sanottiin, että en saa verkkopankki-tunnuksia alaikäisenä. No sitten tehtiin sillain, että tehtiin iskälle rinnakkaistili johon heitän rahaa aina kun sieltä meinaa loppua. Sitten isukki sieltä makselee mitä hänelle sanon.
Ttech predator XRS & XK98 , kyosho stadium baja beetle, T-maxx Picco .26. Sanwa MX3 2.4ghz

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #25 : 07.06.09 - klo: 02.09 »
Täytyy sitten maanantaina soittaa vielä kuluttaja-asiamiehelle ja kysellä tämän asian perään. Eli jos ostaja "taneli98" haluaa ostaa minulta auton ja suostuu maksamaan sen verkkopankin kautta niin onko se minun vika ( joka ei tarkista henkilötietoja) vai ostajan (vanhemmat antaneet tunnukset alaikäiselle). JOS asia on niin, että vika on huoltajan ketä on antanut tunnuksen alaikäiselle niin kauppa voi jatka niinkuin tähän asti. Muussa tapauksessa ainakin itse otan tuo K-18/huoltajan lupa käytännön käyttöön.

Palaan asiaan maanantaina töiden ja "parin" puheln jälkeen  :police:
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Poissa mese1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #26 : 07.06.09 - klo: 09.29 »
hienoa hyrsleri hyvä aihe!!!enpä oo ajatellu ikinä et jos ostaja onkin alaikäinen...mutta mitä jos aihe heitetään nurin päin eli olet ostamassa ja myyjä onkin alaikäinen?ostat auton tms ja viikon päästä soittaakin vihainen iskä tai äiskä ja vaatii kaupan purkua et ei pojalla ole ollut lupaa myydä kyseistä tuotetta...ikävä tilanne tämäkin...  :huh:
tamiya/kyosho/x ray/futaba/traxxas

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #27 : 07.06.09 - klo: 13.12 »
Lapsi ei voi ostaa velaksi

Vasta 18-vuotta täyttänyt voi ostaa velaksi. Alaikäinen ei voi esimerkiksi ottaa luottokorttia tai kulutusluottoa.

Velaksi ostamiseen kuuluu myös sellainen kauppa, jossa tavaraa tai palvelua ei makseta ostohetkellä vaan lasku lähetetään ostajalle myöhemmin, esimerkiksi postimyynti- ja verkkokauppatilaukset.

Myöskään perintää ei voi kohdistaa alaikäiseen.


Suoraan kopioitu kuluttajaneuvonnan sivuilta.

Jos tämän tekstin nyt oikein tulkitsin niin alaikäisen kanssa ei voi tehdä mitään kauppaan netin kautta.

Täytyy tosiaan huomenna heille soittaa ja varmistaa nämä pari asiaa:
- Jos ostaja maksaa nettipankilla niin voinko olettaa hänen olevan täysi-ikäinen
- Mitä pykäliä on alaikäiseltä ostamisen suhteen.
- Riittääkö myynti-ilmoituksessa K-18/vanhempien luvalla teksti.

Noihin kysymyksiin kun saa vastauksen niin on helpompi myydä ja ostaa tulevaisuudessakin. Noh huomenna ollaan viisaampia kun töistä päästään.
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #28 : 08.06.09 - klo: 16.34 »
No niin nyt on puhelut hoidettu ja tämän hetken tieto on se, että alaikäisen kanssa kauppaa tehdessä samat säännöt pätevät myydessä ja ostaessa.

Ajattelin lähettää (kuluttaja-asiamiehen pyynnöstä) sähköpostia heidän asianajajalleen. Tarkoitus on tehdä lista kysymyksistä jotka mieltä askarruttaa, eli kaikki kenellä on jotain kysyttävää aiheeseen liittyen pistäkää kysymys tänne tai YV:llä. Laitan torstaina tai perjantaina kysymyslistan eteenpäin.
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #29 : 08.06.09 - klo: 21.08 »
yhm.

Missaanko jotain vai onko tässä ollu joku isompi härdelli?
/ Jere Siirilä