Kirjoittaja Aihe: Alaikäiselle myyminen  (Luettu 21550 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #30 : 08.06.09 - klo: 21.48 »
yhm.

Missaanko jotain vai onko tässä ollu joku isompi härdelli?

Aloitustopic..?

Lainaus
Asia tuli mieleen kun olin myymässä yhtä autoa ja olin puhelimitse yhteydessä kyseiseen henkilöön. No hän kuulosti lapselta ja halusin isän tai äidin numeron, jotta voin soitttaa ja ilmoittaa kaupoista. Sitten soitin LAPSI X isälle joka sanoi vaan, että hyvä kun soitit, koska pojalla ei ollut lupaa ostaa niin "kallista". Poika osteli ja ilmeisesti vieläkin ostelee tavaraa ilman vanhempien lupaa.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa Hyper

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #31 : 09.06.09 - klo: 07.07 »
Jos kysymyksia saa ehdottaa niin ainakin pari tuli mieleen:
- mikäli kaupat joudutaan perumaan sen takia että alaikäisellä ei olllut lupaa ostaa/myydä niin miten silloin katsotaan asia esimerkiksi hyvitykseksi tavaran käytöstä? Ja miten nopeasti tulisi yhteydenotto tehdä kaupan purkamiseksi?
- myöskin kiinnostaa tietää että onko alaikäisen suullisella (puhelimssa) tai kirjallisella (sähköposti) vakuutuksella vanhemman antamasta luvasta mitään merkitystä eli pitäisikö aina soittaa vanhemmalle ja varmistaa asia?

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #32 : 09.06.09 - klo: 08.24 »
- myöskin kiinnostaa tietää että onko alaikäisen suullisella (puhelimssa) tai kirjallisella (sähköposti) vakuutuksella vanhemman antamasta luvasta mitään merkitystä eli pitäisikö aina soittaa vanhemmalle ja varmistaa asia?

Ja vaikka soitat numeroon jonka alaikäinen antaa mistä tiedät että siellä on oikeasti huoltaja?

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #33 : 09.06.09 - klo: 09.52 »
- myöskin kiinnostaa tietää että onko alaikäisen suullisella (puhelimssa) tai kirjallisella (sähköposti) vakuutuksella vanhemman antamasta luvasta mitään merkitystä eli pitäisikö aina soittaa vanhemmalle ja varmistaa asia?

Ja vaikka soitat numeroon jonka alaikäinen antaa mistä tiedät että siellä on oikeasti huoltaja?

Ööh.. kysymällä huoltajaa puhelimeen..?

Jos ei huoltajaa kuulu puhelimeen niin sanoo että ei tule kauppoja tänk juu.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #34 : 09.06.09 - klo: 18.07 »
myöskin kiinnostaa tietää että onko alaikäisen suullisella (puhelimssa) tai kirjallisella (sähköposti) vakuutuksella vanhemman antamasta luvasta mitään merkitystä eli pitäisikö aina soittaa vanhemmalle ja varmistaa asia?

Kirjallinen riittää. Jos ostaja valehtelee ikänsä niin sinä et voi sitää tietää. Täytyy vaan muistaa säilyttää kaikki kauppaa koskevat viestit (lähetetyt ja vastaanotetut). Täytyy muistaa kysyä sieltä kuluttajaneuvonnasta vielä se kaupan perumisen aikaraja.
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #35 : 10.06.09 - klo: 11.55 »
Meillä ei tätä onkelmaa ole, kysyn aina vanhemmalta, saanko ostaa, tosin vastaus ei ain miellytä, jos "tarvisi jotain "tärkeää". :grin:
Hyvin on kuitenkin tähän asti mennyt
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #36 : 12.06.09 - klo: 14.46 »
Nyt on laitettu lista kysymyksiä kuluttajaviraaston asianajajalle. Jäädään odottamaan hänen vastauksia ja kun ne tulevat niin linkitän ne suoraan tänne.
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Poissa Antti M

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #37 : 27.06.09 - klo: 21.12 »
Mitäs jos alaikänen myy alaikäselle?
Esim miä menen myymään toiselle alaikäiselle ja hänen vanhempansa ei hyväksy kauppaa.
Joten???

-Antti
|Kyosho|Tamiya|GRP|STS|Orion|SP|Savöx|Sanwa|
Räps!

Poissa Hyper

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #38 : 03.07.09 - klo: 07.34 »
Mitäs jos alaikänen myy alaikäselle?
Esim miä menen myymään toiselle alaikäiselle ja hänen vanhempansa ei hyväksy kauppaa.
Joten???

-Antti

Veikkaisin että ei eroa juurikaan siitä tilanteesta että täysi-ikäinen henkilö myy alaikäiselle. Eli ajaikäinen ostaja.

---

Onkos uluttajaviraaston asianajajasta kuulunu mitään? Ettei vaan olis päästetty vapaalle tähän vuoden aikaan...?

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #39 : 04.07.09 - klo: 11.54 »
Varmaan painaa kesälomat päälle sielläkin  :p No täytyy enssi viikolla soitella ja kysellä kun ei itään vastausta kuulu. Täytyy tuota alaikäinen vs. alaikäinen juttua vielä selvittää.
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #40 : 12.08.09 - klo: 01.11 »
Kahden kuluttajan välissä kaupassa ei ole mitään kuluttajan suojaa, joten epäilen että sitä olisi siinäkään tapauksessa että myyjä tai ostaja on alaikäinen.

Mitä tulee siihen maksamiseen, niin onhan se rahan siirto tilille mahdollista myös useimmissa pankin konttoreissa ja vielä löytyy maksuautomaattejakin. Se alaikäinen ei siis tarvitse nettipankkiin tunnuksia. 15-vuotias saa automaattikortin ja sillä voi tehdä tilisiirtoja maksuautomaatilla ja ainakin teoriassa nuorempikin voi siirtää käteistä rahaa pankin konttorissa haluamalleen tilille. Sitä en sitten osaa sanoa missä kohtaa pankissa alkaa hälytyskellot soida, jos kovin nuori henkilö haluaa siirtää satoja euroja rahaa. Uskoisin, että muutamiin kymppeihin ei puutu kukaan.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #41 : 12.08.09 - klo: 07.31 »
Minä olen itse 14vuotias, ja kysyn aina ennen ostoa vanhemmilta. Jos myyjä / ostaja haluaa puh. numeron, niin annan sen, helppoa eikös vain  :grin: ? -Sami
Jeps

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #42 : 25.08.09 - klo: 23.50 »
Kahden kuluttajan välissä kaupassa ei ole mitään kuluttajan suojaa, joten epäilen että sitä olisi siinäkään tapauksessa että myyjä tai ostaja on alaikäinen.

Mitä tulee siihen maksamiseen, niin onhan se rahan siirto tilille mahdollista myös useimmissa pankin konttoreissa ja vielä löytyy maksuautomaattejakin. Se alaikäinen ei siis tarvitse nettipankkiin tunnuksia. 15-vuotias saa automaattikortin ja sillä voi tehdä tilisiirtoja maksuautomaatilla ja ainakin teoriassa nuorempikin voi siirtää käteistä rahaa pankin konttorissa haluamalleen tilille. Sitä en sitten osaa sanoa missä kohtaa pankissa alkaa hälytyskellot soida, jos kovin nuori henkilö haluaa siirtää satoja euroja rahaa. Uskoisin, että muutamiin kymppeihin ei puutu kukaan.

Muutamaan kymppiin voi puuttua pilkun tarkan vanhemmat. Olen siinä uskossa ( EI FAKTAA), että myyjän pitää tarkistaa ostajan ikä jos sitä ei missään mainita. Alle 18-vuotiaan kanssa tehdyissä kaupoissa huoltajalla on oikeus purkaa kaupat. Jos haluaa olla übertarkka/vainoharhainen niin nauhoittaa puhelut  :azn: Itse ainakin kysyn kauppakumppanin ikää jos en sitä etukäteen tiedä. Onhan kauppiaskin velvollinen kysymään papereita jos epäilee, että alaikäinen yrittää ostaa tupakka/alkoholituotteita. Eikä se ole myyjän vika jos on väärennetyt paperit.

Ei ole muuten kuluttajasuojasta tullut vastausta kun sinne aikoja sitten lähetin sähköpostia. Täytynee palata asiaan ja "vaatia" vastauksia.
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #43 : 26.08.09 - klo: 12.27 »

Muutamaan kymppiin voi puuttua pilkun tarkan vanhemmat. Olen siinä uskossa ( EI FAKTAA), että myyjän pitää tarkistaa ostajan ikä jos sitä ei missään mainita. Alle 18-vuotiaan kanssa tehdyissä kaupoissa huoltajalla on oikeus purkaa kaupat. Jos haluaa olla übertarkka/vainoharhainen niin nauhoittaa puhelut  :azn: Itse ainakin kysyn kauppakumppanin ikää jos en sitä etukäteen tiedä. Onhan kauppiaskin velvollinen kysymään papereita jos epäilee, että alaikäinen yrittää ostaa tupakka/alkoholituotteita. Eikä se ole myyjän vika jos on väärennetyt paperit.

Ei ole muuten kuluttajasuojasta tullut vastausta kun sinne aikoja sitten lähetin sähköpostia. Täytynee palata asiaan ja "vaatia" vastauksia.

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/faq/hakutulokset.aspx?ID=b8e785d9-5f92-42e2-aefa-75730a2aa744

15-vuotias saa siis käyttää ITSE ansaitsemansa satasensa miten lystää. Muutenkaan yksityisten välisessä kaupankäynnissä ei sovelleta kuluttajansuojalakia, vaan "holhouslaki" taitaa olla oleellisempi tässä tapauksessa (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990442#L4P24). Yleensähän vanhemmat ovat valvontavastuussa alaikäisten tekemisistä, joten moka on tapahtunut siinä vaiheessa, kun alaikäiselle on annettu liikaa rahaa omaan käyttöön. Vanhemmat tuskin voivat ruveta tuosta vaan rahoja takaisin vaatimaan, jos on kyse yksityisestä kauppiaasta ja tavara on jo vaihtanut omistajaa. Eri asia on, jos kaupassa on selkeästi kusetettu, jolloin mennään rikoslain puolelle(?). Velaksi ei saa alaikäiselle myydä, ja kannattaa säilyttää kaikki kaupantekoon johtaneet viestit.

Että tämmöstä semimutuilua tänään.

Poissa Henko

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #44 : 26.08.09 - klo: 17.33 »
Pitää varmaan saada joku förbjuden under 18 år näihin laitteisiin, ettei satu mitään  :evil:
Niinkuin väkivaltaisissa videopeleissä. Näin kerran tilanteen, missä pelikaupan myyjä kysyi vanhemmilta niiden ostaessa jotain Grand Theft Auton osaa, että "tiesittehän tämän olevan kielletty alle 18-vuotiailta". No, peli jäi hyllyyn. Hirveesti ei taas liittynyt mihinkään, sori.

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #45 : 29.08.09 - klo: 00.21 »

Muutamaan kymppiin voi puuttua pilkun tarkan vanhemmat. Olen siinä uskossa ( EI FAKTAA), että myyjän pitää tarkistaa ostajan ikä jos sitä ei missään mainita. Alle 18-vuotiaan kanssa tehdyissä kaupoissa huoltajalla on oikeus purkaa kaupat. Jos haluaa olla übertarkka/vainoharhainen niin nauhoittaa puhelut  :azn: Itse ainakin kysyn kauppakumppanin ikää jos en sitä etukäteen tiedä. Onhan kauppiaskin velvollinen kysymään papereita jos epäilee, että alaikäinen yrittää ostaa tupakka/alkoholituotteita. Eikä se ole myyjän vika jos on väärennetyt paperit.

Ei ole muuten kuluttajasuojasta tullut vastausta kun sinne aikoja sitten lähetin sähköpostia. Täytynee palata asiaan ja "vaatia" vastauksia.

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/faq/hakutulokset.aspx?ID=b8e785d9-5f92-42e2-aefa-75730a2aa744

15-vuotias saa siis käyttää ITSE ansaitsemansa satasensa miten lystää. Muutenkaan yksityisten välisessä kaupankäynnissä ei sovelleta kuluttajansuojalakia, vaan "holhouslaki" taitaa olla oleellisempi tässä tapauksessa (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990442#L4P24). Yleensähän vanhemmat ovat valvontavastuussa alaikäisten tekemisistä, joten moka on tapahtunut siinä vaiheessa, kun alaikäiselle on annettu liikaa rahaa omaan käyttöön. Vanhemmat tuskin voivat ruveta tuosta vaan rahoja takaisin vaatimaan, jos on kyse yksityisestä kauppiaasta ja tavara on jo vaihtanut omistajaa. Eri asia on, jos kaupassa on selkeästi kusetettu, jolloin mennään rikoslain puolelle(?). Velaksi ei saa alaikäiselle myydä, ja kannattaa säilyttää kaikki kaupantekoon johtaneet viestit.

Että tämmöstä semimutuilua tänään.

Alaikäiselle ei saa myydä velaksi ELI postiennakko on kiellettyjen listalla.

Ja tuo alaikäinen saa käyttää itse ansaitsemansa rahat on periaatteessa juurikin näin. Toisaalta olen lukenut, että alaikäinen saa käyttää itse ansaitsemiaan rahoja "kohtuuden" rajoissa. Mikä on kohtuus? Sitä ei ketään tiedä...Kuluttaja-asiamies sanoi siihen tyyliin, että se on veteen piirretty viiva. Toiselle 50€ on iso raha, toiselle ei tunnu missään...
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #46 : 29.08.09 - klo: 10.04 »
Miksi alaikäiselle myymisestä pitää tehdä niin iso ongelma ? Mä olen törmännyt myös aikuisten kohdalla kusettajiin ja olen menettänyt huomattavasti rahaakin sen takia, ei ne alaikäiset kuseta kaupoissa enempää kuin aikuisetkaan.

Mikäli meinaatte tehdä selvästi alaikäisten kanssa kauppoja niin kysykää vaikka kauppojen yhteydessä että paljonko on ikää ja onhan lupa myydä tavaraa ? Jos vastauksia tulee sen verran mitä kysyy niin ongelma ei kuulu teille jos jälkeenpäin tulee valituksia vanhemmilta, tallentakaa vaikka yksityiset viestit tai jotain.

Mun mielestä on todella törkeää välillä lukea esim. myynti-ilmoituksia missä myynti on rajattu vain ja ainoastaan aikuisille ( taisi olla joku tyyppi tässä topikissa ) vaikka rahaa ja kiinnostusta tuotteeseen löytyisikin.

Mä oon tehnyt arviolta 3-4 vuoden ajan kauppoja melko aktiivisesti ja kauppoja on kertynyt todella paljon, useita kymmeniä ellei enemmänkin enkä ole saanut varsinaisesti risuja kyseisistä kaupoista kertaakaan ellen väärin muista, ruusujakin löytyy.

Nykyään löytyy verkkopankki-tunnukset ja visa joten kauppojen teko onnistuu paremmin.

Mun mielestä on vainoharhaista ja lapsellista olla myymättä tavaraa ollenkaan alaikäiselle näillä foorumeilla, tämä on vain oma mielipiteeni eikä ole mitenkään henkilökohtaista, joten ei herneitä nenään.

Niin ja kaikki rahat mitä tähän harrastukseen mulla menee on itse ansaittua eivätkä ole vanhempien rahoja joten riitaa myymisestä ei ole tullut kertaakaan vanhempien kanssa, vaikka saankin myydä kamoja melko vapaasti niin silti ilmoitan vanhemmille kun teen isompia kauppoja. Kannattaa ottaa huomioon sekin että monet alaikäiset voi saada rahat harrastukseen vaikkapa kesätöillä mikäli siihen on mahdolliksuuksia.

- Tapio.
« Viimeksi muokattu: 29.08.09 - klo: 10.14 kirjoittanut tapsa92 »
- Tapsa

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #47 : 30.08.09 - klo: 22.27 »
Mun mielestä on todella törkeää välillä lukea esim. myynti-ilmoituksia missä myynti on rajattu vain ja ainoastaan aikuisille ( taisi olla joku tyyppi tässä topikissa ) vaikka rahaa ja kiinnostusta tuotteeseen löytyisikin.


Joo se olen minä. Enkä ole rajannut myyntiä VAIN täysi-ikäiselle. Ilmoituksessahan on lukenut K-18/huoltajan lupa! Eihän se ole silloin alaikäiseltä kielletty?
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #48 : 30.08.09 - klo: 22.58 »
Niin, mutta ei ole mun mielestä kovin reilua myydä k-18 kamana jotain rc-autoiluun liittyvää kampetta, huoltajaa ei varmasti kovin moni viitsi pyytää puhelimeen antamaan lupaa ostaa tavaraa.
- Tapsa

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #49 : 30.08.09 - klo: 23.17 »
No myyjähän sen päättää, turha nillittää jos joku ei halua ottaa riskiä että jonkun ostajan äiti soittaa muutaman päivän päästä ja vaatii kaupan purkua. Etenkin kun jaakko 14 vee on jo rikkonut ostamansa auton ekalla käyttökerralla tms..
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #50 : 31.08.09 - klo: 08.25 »
Asia on juurikin niin miten bb sen ilmaisi. Jos se irmeli98 haluaa jotain ostaa ja hänellä on huoltajan lupa niin ei se ole iso työ joko pyytää soittamaan tai antaa minulle numero josta hänet tavoittaa. Vaiva on mielestäni pieni hyötyyn verrattuna. Ja itse alaikäisen (silloin joskus) pyysin aina luvan kun olin jotain ostamassa. Ei tule mitään ongelmia kenenkään kanssa. Osasyy siihen miksi haluan huoltajan luvan on myös se, että jos sanon irmelille et autossa on esim diffi loppu se pitää vaihtaa. Vastaus on tyyliin joo ok. Sitten tämä kaveri ei osaa vaihtaa sitä ja parkuu isille kun hänen "uusi" auto ei toimi. Yritä siinä sitten selittää et hei se oli jo rikki ja kerroin sulle siitä. Kumpaa mahtaa vanhemmat uskoa, itkevää lastaan vai mua? Jos taas saan suoraan kertoa isälle et se auto jonka poikasi haluaa vaatii huollon niin kaikki on ok.

Ja jos sen huoltajan luvan saaminen on niin *piip* vaikeaa niin sitten jää kaupat ainakin minun kohdalla tekemättä.

Niin ja kyllä se aikuinen voi myös olla huijari, se on sitten poliisiasia. Nämä alaikäiset yleensä saa hoidettua vanhempien kautta. En tiedä kun ei onneksi ole kokemusta...
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #51 : 31.08.09 - klo: 09.06 »

Alaikäiselle ei saa myydä velaksi ELI postiennakko on kiellettyjen listalla.

...

Millä perusteella postiennakko on velaksi myymistä?

Ostaja ei saa tavaraa ennen maksua. Ei synny velkaa. Laskulla myyminen on velaksi myymistä, mutta se on jo sitten eri asia, enkä usko kovin monen yksityiskauppiaan moista harrastavan..?

Poissa Rotary

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #52 : 02.09.09 - klo: 10.15 »
Asia on juurikin niin miten bb sen ilmaisi. Jos se irmeli98 haluaa jotain ostaa ja hänellä on huoltajan lupa niin ei se ole iso työ joko pyytää soittamaan tai antaa minulle numero josta hänet tavoittaa. Vaiva on mielestäni pieni hyötyyn verrattuna. Ja itse alaikäisen (silloin joskus) pyysin aina luvan kun olin jotain ostamassa. Ei tule mitään ongelmia kenenkään kanssa. Osasyy siihen miksi haluan huoltajan luvan on myös se, että jos sanon irmelille et autossa on esim diffi loppu se pitää vaihtaa. Vastaus on tyyliin joo ok. Sitten tämä kaveri ei osaa vaihtaa sitä ja parkuu isille kun hänen "uusi" auto ei toimi. Yritä siinä sitten selittää et hei se oli jo rikki ja kerroin sulle siitä. Kumpaa mahtaa vanhemmat uskoa, itkevää lastaan vai mua? Jos taas saan suoraan kertoa isälle et se auto jonka poikasi haluaa vaatii huollon niin kaikki on ok.

Ja jos sen huoltajan luvan saaminen on niin *piip* vaikeaa niin sitten jää kaupat ainakin minun kohdalla tekemättä.

Niin ja kyllä se aikuinen voi myös olla huijari, se on sitten poliisiasia. Nämä alaikäiset yleensä saa hoidettua vanhempien kautta. En tiedä kun ei onneksi ole kokemusta...

Yhdyn tähän kyllä täysin.

Monestihan se on niin että nuoremmat harrastajat eivät niitä laitteita, tai ihan mitä vaan tuotetta itse huolla. Varsinkaan näin teknisiä.

Siinä voi juuri tulla tuo vanhempien hyökkääminen myyjää kohtaa, jossa voidaan mainita kaikki huijauksesta petokseen ja alaikäisen "hyväksikäyttöön"
Supermieskin pukeutuu sini-punaiseen...Miksi en minäkin?

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #53 : 16.06.10 - klo: 19.11 »
No niin. Asia ei ole unohtunut vain vastaukset on puuttunut  :wink: Tosiaan sain tänään vastauksen kuluttaja-asiamieheltä sähköpostiin. Eihän siitä ollutkaan kuin 369 päivää kun heille laitoin sähköpostia  :grin: No tässä kuitenkin vastaus mitä sieltä tuli mulle spostiin.

ALAIKÄISEN ASEMA KULUTTAJANA

 

Olette tehnyt Kuluttajavirastolle ilmoituksen alaikäisiin kohdistuvasta markkinoinnista/sopimuskäytännöstä. Kiitos yhteydenotostanne. Kuluttajien ilmoitukset ovat tärkeitä valvontatyössämme.

 

Kuluttajavirastoon saapuu vuosittain useita tuhansia kirjallisia yhteydenottoja. Ilmoitusten runsaan määrän vuoksi joudumme valitsemaan, mihin epäkohtiin puutumme valvontakeinoilla yksilöllisesti, mitkä ilmoitukset käsittelemme asiakokonaisuutena ja mitkä jäävät seurantaan, kun suunnittelemme tulevaa työtämme. Yhteydenottojen runsaan määrän vuoksi emme voi antaa yksilöllistä vastausta jokaiseen ilmoitukseen.

 

Perinteisten valvontakeinojen (neuvottelut, sanktiot) lisäksi valvontaa toteutetaan monin eri viestinnän, yhteistyön ja vaikuttamisen keinoin. Valvonta tähtää paitsi lainsäädännön noudattamisen varmistamiseen myös kuluttajan aseman turvaamiseen ja vahvistamiseen yhteiskunnassa. Alaikäisiin kohdistuvat markkinointitoimet ja alaikäinen sopimuskumppanina on yksi niistä alueista, joille toimintamme painottuu tänä vuonna. Olemme vaikuttaneet alaikäisen asemaan kuluttajana mm. seuraavilla aihealueilla:

 

·         kuvaohjelmalainsäädännön kokonaisuudistus; elokuvien ja tv-sarjojen ikärajojen velvoittavuus ja palvelun tarjoajan vastuu varmistua kuluttajan iästä

·         televisio ja radiotoiminnasta annetun lain muuttaminen; tuotesijoittelu lastenohjelmissa

·         alaikäisen asema sopimuskumppanina; suoramarkkinoinnin kohdistaminen alaikäiseen ja sopimuksen tekeminen vajaavaltaisen kanssa

·         epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointi lapsille ja nuorille

·         alaikäiset tavoittava hyvän tavan vastainen mainonta julkisessa tilassa

 

 

Verkkosivuillamme on vanhemmille laadittu Lapsi kuluttajana –osio, josta löytyy tietoa lapsen oikeuksista ja toimintaohjeita erilaisiin ongelmatilanteisiin sekä mallilomakkeita valituksen tekemiseen tai palautteen antamiseen yritykselle.

 

Kuluttajavirastolla ei ole toimivaltaa ratkaista yksittäisiä riita-asioita. Kuluttajaoikeusneuvojat (valtakunnallinen neuvontanumero 071 873 1901) antavat henkilökohtaista neuvontaa ja sovitteluapua. Heiltä voi saada myös näkemyksen esimerkiksi siitä, onko asia syytä viedä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn. Hyvityksen vaatimiseksi kannattaa kuitenkin aina ensin tehdä asiasta valitus yritykselle.

 

 

 

Ystävällisesti

 

 

Katri Väänänen

Lakimies

 

Sähköposti- ja kirjallisiin tiedusteluihin emme valitettavasti voi vastata pikaisesti. Siksi mahdolliset lisätiedustelut lakimies Katri Väänäselle, puh 010 19 4700, parhaiten tavoitettavissa tiistaisin klo 9-15.


Onpa hyödyllistä tekstiä...
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #54 : 16.06.10 - klo: 20.57 »
Olis kai tuohon voinut vastata ihan suoraan, että ei kuulu heidän toimivaltaan. Toisaalta herää myös epäilys, että eivät edes ole ymmärtäneet mitä on kysytty.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #55 : 17.06.10 - klo: 22.35 »
Kuten Penguinkin jo viime vuonna on todennut kuluttajien välillä käytävässä kaupassa ei ole mitään kuluttujansuojaa joten asiahan ei heille kuulu sentin vertaa. Oli sitten kahden täysikäsen tai alaikäsen ja täysikäsen välistä kauppaa kunhan molemmat ovat yksityishenkilöitä.

Ainut ketä asia tosiaan voi kiinnostaa ja se on vanhempia. Ja heilläkään ei ole muita itkettäviä olkapäitä kuin poliisi. Uhkailkoot sitten sillä, mutta jos ei ole näyttää toteen mitään rikosta niin aika turhaa on itkeä poliisille kun meidän villepetteirieinari varasti äitiltä rahaa ja osti tavaraa. Nyt me halutaan palattaa tavara ja saada rahat takasin kun ei sillä ollut lupaa.

Tuohan on täysin omamielipide... Poliisilta tuosta vois saada oikean vastauksen tai aiheeseen perehtyneeltä lakimieheltä. Mutta aika outoa kyllä jos yksityisten välisessäkaupankäynnissäkin on joku iän tarkistamis velvollisuus.


Poissa JuhaM

  • Tulokas
    • Profiili
    • http://www.autoratakerho.com
Vs: Alaikäiselle myyminen
« Vastaus #56 : 25.08.10 - klo: 18.25 »
Kuluttajansuojalaki on nimensä mukaisesti tehty suojaamaan kuluttajaa eli yksityishenkilöä joka ostaa yritykseltä jotain.
Tällä suojalla ei ole siis mitään tekemistä yksityishenkilöiden välillä käytävässä kaupassa (eikä yritysten kesken tehtävässä kaupassa).
Yksityishenkilöiden välisessä (kuten myös yritysten välisessä) kaupankäynnissä toimivat mm. hyvät tavat ja moraali, valitettavasti niitä ei kaikilla ole.