Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan polttiskysymykset  (Luettu 1018629 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa P.M

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #450 : 16.12.09 - klo: 15.54 »
Mites kun mulla on uusi moottori ja siinä alaneulaa ei tunnu saavan säätöihin. Moottori toimii kyllä mutta kovan kiihdytyksen jälkeen kun päästää tyhjäkäynnille pitää semmosta ääntä kuin alaneula olisi laihalla. Onko tämä ok kun ei kuitenkaan pidä kun pienen hetken sitä ääntä. Muutenkin joutuu pitää tuota alaneulaa reilusti rikkaammalla kuin tehdassäädöillä. Voiko tuo moottorin ja alkukäyrän välinen tiiveys vaikuttaa tuohon.

Poissa vator

  • Veteraani
    • Profiili
asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)

Poissa Antti M

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
|Kyosho|Tamiya|GRP|STS|Orion|SP|Savöx|Sanwa|
Räps!

Poissa vator

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #453 : 16.12.09 - klo: 19.03 »
Entäs lämpö mittari? :shock:
asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #454 : 16.12.09 - klo: 19.19 »
Onhan siitä lämpömittaristakin apua, varsinkin aloitteleva voi tarkastaa lämmöt ja konettakin voi säädellä mittaria apuna käyttäen, itse säädän oikeastaan korvakuulolta ja tarkistan mittarilla joskus, tulee toki esim. rataautossa hieman hienosäädettyä konetta jos lukemat esim. meinaa karkaa liian korkealla.
Eli kyllä se on ihan jees kapine, mutta ilmankin tulee toimeen...aloittelijalle voi olla kyllä tarpeellinenkin(kuten muillekin mutta ei se nyt ihan "must" juttu ole), ei ainakaan tule ajeltua niin helposti konetta väljäksi jos pitää lämmöt oikealla "alueella" mittarin avulla.
Pari varatulppaa kannattaa ottaa mukaan, niin ei tarvi heti takasin juosta...voi mennä jo sisäänajossa eka tulppa.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa Makeclick

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #455 : 18.12.09 - klo: 16.55 »
Saako muuten madforceen kytkinjousia erikseeen jostain vai pitääkö aina ostaa palat myös?
Ku nyt 3jousi poikki ja palat aivan hyvii vielä.

Ite tein mädissä joskus niin, että otin kytkimet kätöseenki ja ohkaisella dremelin päällä hioin niitä jousen uria huomattavasti syvemmäksi. Siinä tosiaan on varaa ja paljon. Jousi oli mennyt samalla poikki. Siihen tein uudet lenkit ja kytkinpaketin ympärille ja toimi kuin junan vessa. Ei tarvinnut vakiokytkimeen tuon jälkeen tehdä enään mitään.

Poissa HPI_firestorm

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #456 : 25.12.09 - klo: 16.44 »
Onko mun firestormissa jotain vikaa kun sisäänajossa ajaa koko ajan 1/4 kaasua ja välillä se ajaa yli 1/2 kaasulla... ja kaasarista roikkuu joku osa kurkkuun??
Ja vetostarttikin on aivan liian jäykkä kun vertaa kamun vetostartteihin...

En saa mitenkään korjattua autoo se on ihan rikki enkä oo ajanu sillä ikinä...
voisko tästä autosta kuitin kaa periä korvauksena uuden?

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #457 : 25.12.09 - klo: 17.23 »
Oletko kokeillut säätää tyhjäkäynti neulaa..? Ja miten on mahdollista että "kaasarista roikuu joku osa kurkkuun"?  ..minkähän näköinen osa?
Uudessa koneessa on puristukset kovemmat kuin käytetyssä, eli vetostartti tuntuu jäykemmältä. Kun konetta sisäänajetaan niin se käy "normaalia" rikkaammalla joten sitä ei saa käymään ihan alhaisilla kierroksilla.


Tuskin uutta saat, ellei selvää valmistus vikaa löydy(ja silloinkin tod. näk. pelkän uuden osan rikkinäisen tilalle)...oiskohan nyt vika käyttäjässä vai autossa..?
Miten niin et saa korjattua ja on "ihan" rikki..miten se on ihan rikki jos sillä ei ole ajettu? Näitä rc autoja joutuu korjaamaan ja säätämään, se on osa harrastusta.
Tuolta löytyy paljon lukemisen arvoista tietoa..
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa HPI_firestorm

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #458 : 25.12.09 - klo: 17.34 »
jos vääntää tyhjäkäynti neulaa vasemmalle se ei vaikuta mitenkään ja sama juttu toiseen suuntaan...  se auto oli joululahja ja se on ihan muussina ku ajoin äsken niin että otin jalan siitä eestä pois ja käännyin aina nii se ajo eka 1/4 kaasulla ja sit yhtäkkiä se veti täysillä  enkä painanu kaasua... :(

kaikkea on kokeillu jopa enoki joka on jo noin 15.v ajanu näillä polttiksilla nii seki sano et nyttä on kyllä joku virhe tänne tehty ku ei jarrukaan auta vaan sammuttaa koko auton :(

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #459 : 25.12.09 - klo: 18.11 »
Jos auto sammuu kun jarrua painaa on todennäköisesti kaasu/jarrulinkistössä säätämisen varaa, kumma ettei 15 vuotta polttiksia harrastanut sitä säätänyt/tajunnut...(rtr autossa nämä joutuu monesti säätämään, myös pultit ja mutterit kannattaa käydä läpi ruuvilukitteen kera)
Kannattaa katsoa ettei vedä ilmaa koneeseen muualta kuin ilmanputsarin kautta ja selvittää ettei ole kyse esim. radio häiriöitä, sekin voisi selittää kierrosten nousun, eli esim. lunta vastarissa tms.
Mutta jos on 15 vuotta polttiksia harrastanut ja oikeasti tajuaa jotain näistä eikä saa toimimaan niin kai siinä voi olla valmistus vika.
Itse epäilen kuitenkin että kaasarin, kaasarinvivuston säädöt on pielessä ja/tai radiohäiriö.

ps. onko se siis nyt ihan muusina koska kone ei käy kunnolla?
Ja edelleen kiinnostaa mikä siellä kaasarissa roikkuu...eikö 15 vuotta harrastanutkaan tiennyt?
Jos sulla on ostoliike lähellä niin käy näyttämässä, niiden luulisi huomaavan jos vikaa on ja säätävän koneenkin, vaikkakin joskus se korjaaminen ja säätäminen on opeteltava jos meinaa ajella. Kannattaa perehtyä tuohon sivustoon johon laitoin linkin edellisessä viestissäni.  :wink:
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa Hpi_savage

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #460 : 25.12.09 - klo: 18.21 »
Oon hänen kaveri ja olin hänellä äsken ja unohti vielä sanoa että toi firestormin kaasari  on vähän erilainen kun siitä ei ole liuku se kaasu vaan sellanen että se kaasuvipu pyöräyttää sitä liuku juttua jolloin sinne menee sitä fuilia...
normi kaasulla se on varmaan 3mm auki vaikka pitäisi olla 0,04mm auki.... eikä se mene kiinni päin vaikka irrottaa koko tyhjäkäynti neulan
HPI Savage X/Kyosho DST   Nosram/HPI/Kyosho

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #461 : 25.12.09 - klo: 18.31 »
normi kaasulla se on varmaan 3mm auki vaikka pitäisi olla 0,04mm auki.... eikä se mene kiinni päin vaikka irrottaa koko tyhjäkäynti neulan
No jos noin on eikä mitään ylimääräistä ole joutunut väliin ja kaasari koottu tehtaalla oikein niin kai siinä on valmistusvirhe...toki tuo väärin kasaaminenkin olisi jo valmistusvirhe, eli liikkeeseen kannattaa ottaa yhteyttä jos vika on autossa.
Kyseessä ns. rumpukaasari siis käsittääkseni.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa HPI_firestorm

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #462 : 25.12.09 - klo: 19.44 »
Ne anto mulle väärän opetuslevynkin sen historiallisen  :mrgreen: :mrgreen:

Poissa Jani_A

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #463 : 25.12.09 - klo: 20.27 »

normi kaasulla se on varmaan 3mm auki vaikka pitäisi olla 0,04mm auki.... eikä se mene kiinni päin vaikka irrottaa koko tyhjäkäynti neulan
0.04 tuumaa tarkoittanet, eli 1mm.
Eihän servo tai kaasuvivusto nyt vain mitenkään rajoita sitä kaasuttimen "rummun" liikettä?

Eipä noi niin monimutkaisia ole, etteikö noita tavan harrastaja niitä osaisi avata ja korjata, jossain vaiheessa se kuitenkin tulee eteen kuten Arska jo mainitsikin.

Poissa rcaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • suomen RC-ajopaikat & RC-Liikkeet
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #464 : 25.12.09 - klo: 21.00 »
Lainaus
Tuolta löytyy paljon lukemisen arvoista tietoa..
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/
Ehdotan kanssa et lukasee niin on paljon viisaampi... korjaan / säätään joutuu jokatapuksessa opetteleen...
RC-radat & RC-Liikkeet -->http://tinyurl.com/n6wtha
Xray 808 - O.S. SPEED 21VZ-B V-SPEC II

Poissa Hpi_savage

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #465 : 25.12.09 - klo: 21.24 »
"säätään joutuu jokatapuksessa opetteleen..."

Tässä tapauksessa ei voi säätää :cry:
HPI Savage X/Kyosho DST   Nosram/HPI/Kyosho

Poissa rcaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • suomen RC-ajopaikat & RC-Liikkeet
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #466 : 25.12.09 - klo: 21.27 »
"säätään joutuu jokatapuksessa opetteleen..."

Tässä tapauksessa ei voi säätää :cry:

nooh selvität mikä mättää ja eikun sutimaan  :grin: ite en ajele talvella pihalla kun eip vaan ole mun juttu...
RC-radat & RC-Liikkeet -->http://tinyurl.com/n6wtha
Xray 808 - O.S. SPEED 21VZ-B V-SPEC II

Poissa saku123

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #467 : 26.12.09 - klo: 14.45 »
Pitääkö kone säätää kesää varten erikseen? Tai nyt kun ajelen talvella ja on kylmä, niin auto käy hyvin ja ei sammuile. Mutta kesällä kun on kuuma, niin pitääkö kone säätää uudestaan?
Älä aja hiljaa, jos kovempaakin voi mennä! - Inferno MP 7.5

Poissa rcaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • suomen RC-ajopaikat & RC-Liikkeet
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #468 : 26.12.09 - klo: 15.35 »
useamminkin joutuu tai joutuu ja joutuu käyse huonommillakin säädöil  :grin: mutta johtuu löpötilasta ja ilmankosteudesta ja sen sellaisesta et joutuu säädel
RC-radat & RC-Liikkeet -->http://tinyurl.com/n6wtha
Xray 808 - O.S. SPEED 21VZ-B V-SPEC II

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #469 : 26.12.09 - klo: 15.40 »
Todennäköisesti pitää...ellei halua ajaa autolla joka on huonoissa säädöissä, kyllä se varmaan kulkee kuitenkin jotenkin.
Itse asiassa jo muutama aste, ilmankosteus yms. aiheuttaa sen että konetta on säädettävä jos haluaa ajaa niin että kone on hyvissä säädöissä. Eli käytännössä joka kerta(siis kesälläkin) kun menee ajamaan joutuu ainakin pientä hienosäätöä tekemään. Pihasudittelussa se nyt ei ehkä niin tärkeää ole kunhan käy oikeilla lämmöillä ja toimii "hyvin".
Mutta eipä tuo säätö ole ongelma eikä siinä neulan käännössä kauaa kestä, eli kannattaa opetella säätämään koneensa.

edit: jaa, joku vastaus ehtikin jo tulla..
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa saku123

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #470 : 26.12.09 - klo: 18.25 »
Tuolla hiukan aikaisemmin kirjottelin siitä, että kone sammuu kun lyö kaasun pohjaan. Nyt ilmeni taas sama ongelma :sad: Voiko se johtua siitä, että pääneula on liian rikkaalla ja tukehtuu polttoaineeseen?
Älä aja hiljaa, jos kovempaakin voi mennä! - Inferno MP 7.5

Poissa Hpi_savage

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #471 : 26.12.09 - klo: 18.35 »
saku:siitä johtuu
HPI Savage X/Kyosho DST   Nosram/HPI/Kyosho

Poissa Kakkutukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #472 : 27.12.09 - klo: 16.57 »
Onko suurta haittaa jos ajaa murtuneilla kytkinpaloilla?

Itse ajan nyt ja se vaikuttaa vain kaasutukseen nollilta lähtemisessä, tietenkin. Ei ravista yhtään ja toimii ihan hyvin, joten onko tarvetta ostaa uusia nopeasti vai voiko odotella rauhassa?
Voimaa ja valtaa.

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #473 : 27.12.09 - klo: 17.12 »
No onko siitä haittaa jos ei siitä ole haittaa ?

Kytkinlaakerit voi kärsiä epätasapainosta. Ja myöskin koneen laakerit.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #474 : 27.12.09 - klo: 17.17 »
Murtunut kytkinpala voi tarttua kiinni kelloon, jolloin kytkin ei irroita matalillakaan kierroksilla ja kone sammuu jarrutuksissa.

Mutta kuten sanottu, jos ei ole haittaa, niin ei ole haittaa. Kytkinlakut kannattaa uusia joka tapauksessa palojen vaihdon yhteydessä.
Flying Calacucco

Poissa Linksu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #475 : 27.12.09 - klo: 18.54 »
Onko kellään kokemusta tuosta bilteman nitrometaanista? toimisko se 0.28 konessa pihasudittelussa näin talvella jos muutaman kerran käy ajaan.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #476 : 27.12.09 - klo: 19.09 »
Varmaan toimii.
Flying Calacucco

Poissa Kakkutukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #477 : 28.12.09 - klo: 19.44 »
Mitenkä voin tehdä vakiorenkaisiin nastat? Kannattaako ihan tavallisia pieniä nastoja laittaa läpi? Jos ei, niin jos joku voisi kertoa mitenkä voi tehdä hyvät nastarenkaat autoon.
Voimaa ja valtaa.

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #478 : 28.12.09 - klo: 19.52 »
Kirjoitin hakuun: nastarenkaat....ja tuli ties kuinka monta topikkia aiheesta, sieltä nyt varmaan löytyy vinkkiä jos ei joku tässä neuvo.  :wink:
Mutta yksi konsti nyt on ruuvata ruuveja kumin sisäpuolelta läpi...
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa Hpi_savage

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #479 : 31.12.09 - klo: 16.02 »
nyt ongelmA savagen kanssa kun on sisäänajo asetuksilla ja lämmöt kohoaa sinne 160pintaan  nyt otin yhen sukan pois motin päältä mutta tarviiko siinä olla sitä foliota ollenkaan?

ONGELMA 2:Ilman suodatin kastuu koko ajan lumessa ajaessa... mistä mun kannattais tehä siihen hyvä suoja ettei lumet mee ilman suodattimen päälle??
Oon jo ison suojan tehnyt mutta ei auta yhtään... APUJA KIITOS!!!
HPI Savage X/Kyosho DST   Nosram/HPI/Kyosho