Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan polttiskysymykset  (Luettu 1021257 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #600 : 30.01.10 - klo: 14.19 »
Jos tarkotat normaalin autonakun laturia niin ei voi.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa tansu95

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #601 : 30.01.10 - klo: 14.37 »
juu sitä juuri mutta löysin jo toisen muuntajan jiossa on säädettävä voltti määrä tuskin 3 volttia tolle hehkulle mitään tekee :grin:kiitos vastauksesta!
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//TeknoRC.fi//->

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #602 : 30.01.10 - klo: 14.43 »
3 volttia ei tee hehkulle mitään, mutta tulpalle tekee. -Sami
Jeps

Poissa tansu95

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #603 : 30.01.10 - klo: 17.17 »
juu hyvä,ei sitä 3 volttia hehkulle olla laittamassakaan vaan ite hehkuun :grin:
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//TeknoRC.fi//->

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #604 : 30.01.10 - klo: 17.23 »
Ehhmm, nyt meni vähän ohi, tarkentaisitko mihin olet sitä virtaa syöttämässä  :shock:. -Sami
Jeps

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #605 : 30.01.10 - klo: 18.53 »
No hehkuun niinkuin sano jo edellä.
Tosin en nyt kyllä yhtään ymmärrä että millä ihmeen härvelillä sitä hehkua nyt yritetään ladata...
Jollain virtalähteellä vai millä ihmeen säädettävällä laitteella?

Poissa joo-ananas

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #606 : 30.01.10 - klo: 19.41 »
Hei haloo puhuin kyl et auto sai liian vähän löpöö kosk pysy sillon hyvin käynnis ja otti kierroksii ku puhalsi vähän paineletkuun jonka takii kokeilin tota 7kierrosta auki mut ei auttanu ja nyt uutta pakoputken tiivistettä oon hommaamas ja toivon saavani sit toimiin. Kiitos yrityksille ja kyl niist oli vähä apuu et ettei aivan mitä sattuu epäilly.
Kyosho mad-force

Poissa tansu95

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #607 : 30.01.10 - klo: 20.49 »
siis...löysinkin muuntajan jossa pystyy säätämään jännitteen määrää 3,6,9,12 volttiin niin nyt liitin sen hehkun lataus liittimen johdot tuohobn niin toimii!katsos kun alkuperäisessä muuntajassa oli brittipää ja en löytänyt kaupoista adapteria siihen.enää ei ongelmia :smiley:tee se itse sähkömies :mrgreen:
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//TeknoRC.fi//->

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #608 : 30.01.10 - klo: 21.27 »
EIEI ! Et voi tunkea 3V tasavirtaa 1,2v akkukennoon, tuolla menolla posautat sen vielä... Hanki kunnon hehkulaturi. -Sami
Jeps

Poissa tansu95

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #609 : 30.01.10 - klo: 21.58 »
juu pitää ettii ens viikolla mut tänään oli pakko päästä ajelee kun oli 6 astetta pakkasta väliaikainen ratkaisu ja pidin 3 tuntia sitä latauksessa niin ei edes ollut se hehku lämmin. muuten ajoin tänään ulkona niin oliko ihan hyvät lämmöt sellainen 130?kun sisään ajo vielä menossa nyt mennyt 7 tankkia ja ajettu kun on ollut alle 10 ja ekat tankit autotallissa.
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//TeknoRC.fi//->

Poissa Jani L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #610 : 30.01.10 - klo: 22.31 »
130 astetta on ihan liikaa näin kylmällä! Kesällä 110 - 130 astetta on hyvä, mutta nytten on talvi ja moottorin lämmöt pitäisi olla 70 - 90, olenko väärässä?
Team Associated B4.2 | Sanwa MT-4

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #611 : 30.01.10 - klo: 22.58 »
Et ole sinäänsä väärässä...
Nyt kun kyse on vieläpä sisäänajosta.

Tosin... jos kannen ympärillä on ollut esim sukka tai teippiä niin sitten nuo lämmöt eivät ole ollenkaan paha asia.

Mikäli kansi on ilman suojausta ja tosiaan konetta ollaan sisäänajamassa pakkaskelillä, ja lämmöt tosiaan 130 IR mittarilla mitattuna niin on kyllä todella korkeat lämmöt.

Nimenomaan kesällä ajettaessa terveen koneen lämmöt on siellä 110-130.
120 aika optimi... jotku koneet lähelle 130.

Jos talvella ajaa polttiksella, eikä kyseessä ole sisäänajo niin sillonkin kannattaa kannen ympärille kietasta esim sukka, tai sopiva määrä esim folioteippiä.
Kannattaa kokeilla ensin kietasta teippi kannen alareunaan siten että puolet kannesta peittyy.
Säätää koneen siten että se toimii parhaalla mahdollisella tavalla ja tarkkailee lämpöjä.
Mikäli turhan korkeet, mutta konetta riikkaalle säätämällä alkaa röpöttämään niin sitten vähän teippiä pois.

Oli keli mikä tahansa niin koneen lämpöjen olisi paras aina olla lähellä optimia.
Koska kone lämpölaajenee ja siis männän/sylinterin tiiveys johtuu kartiomaisesta muodosta niin... mikäli liian alhaiset lämmöt, kone kuluu koska sylinteri ei ole lämpölaajentunut tarpeeksi...
Ja taas mikäli kone liian kuuma esim liian laihan seoksen takia niin kone jälleen kuluu, koska ei saa tarpeeksi voitelua.

Poissa tansu95

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #612 : 31.01.10 - klo: 13.00 »
juu eilen oli sen 130 astetta kun rupesin näyttämään vähän enemmän kaasua mutta tohon 6 tankkiin asti oli sellaista 74-86 ja sitten kun luulin että käy liian kylmänä niin laitoin ensin ihden kerroksen foliota ja sitten 2 sukkaa ja tulppa on medium/hot niin voisiko olla että os 8 voisi olla parempi?ainakin vähän viilempi?sukkaa pois  :mrgreen: veikkaan että tänään kun on 1 aste pakkasta niin voisi ajaa pelkällä foliolla?ihan hyvin on kyllä kireys pysynyt koneessa hyvä merkki?siis tottakai on löysempi kun alussa mutta kuitenkin jäykkä...
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//TeknoRC.fi//->

Poissa tansu95

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #613 : 31.01.10 - klo: 15.25 »
kävin ajamassa äsken niin todella rikkaalla kävi ja lämmöt oli sellaista 84 kokoajan hyvä?otin ne sukat pois ympäriltä ja jätin folion ja en vaihtanut tulppaa.piti laittaa yläneulaa laihemmalle kun röpötti hirveästi yläkierroksilla.voisi kuulua tuo juttu kyllä säätöihin mutta kun aiheeseen liittyi niin en viittinyt muuallekkaan  :grin:
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//TeknoRC.fi//->

Poissa tansu95

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #614 : 31.01.10 - klo: 15.26 »
ainiin ja kiitos kaikille ketkä ovat auttaneet  :angel:
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//TeknoRC.fi//->

Poissa Hpi_savage

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #615 : 03.02.10 - klo: 13.47 »
Ja ongelmaa pukkaa peräjälkeen dst:n kanssa... äskön tuossa säädin autoa ja sain hyvin säätöihin ettei lämpimänä sammunut kun  antoi olla.. Mutta sitten varsinaiseen ongelmaan: Eli kun olin noin minuutin ajellut ja säädellyt niin yhtäkkiä auto lähti kiihdyttämään tyhjäkäynnillä vaikka ääni ei muuttunut ollenkaan lukuunottamatta että huomasin moottorin pitävän outoa ääntä ja tuon tapahtuman jälkeen sammui kun painoi kaasua.Sitten yritin käynnistää autoa ja joka kerta kun kiskaisin vetonarusta renkaat pyörähtivät vaikka moottori ei edes tuumannut lähteä käymään.Kun sen sain käymään se pysyi tyhjäkäynnillä vain kun renkaat olivat ilmassa-Kun olivat maassa alkoi kuulostaa siltä että ei kytkintä olisi ollenkaan ja että auto pukkaisi kokoajan eteenpäin...Ja kun painoin jarrua alkoi moottori kuulostaa rasittuneelta...Kaiken tämän jälkeen huomasin että kun autoa yrittää työntää eteenpäin vauhtipyörä pyörii ja pyörittää moottoria samalla, vaikka vain kytkin kellon pitäisi pyöriä??
Itse uskoisin vian piilevän kytkimessä... Aluksi ajattelin että kampiakseli/sylinteri/männän tappi tai mäntä olisi vahingoittunut mutta en kuitenkaan siihen uskonut...
Kuuntelen mieluusti neuvoja ennenkuin puran moottorin ja auton...
Eli siis vastauksia :wink:
HPI Savage X/Kyosho DST   Nosram/HPI/Kyosho

Poissa vator

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #616 : 03.02.10 - klo: 13.51 »
Eiköhän sulla ole kytkin jumissa tai rikki. :shocked:
asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)

Poissa Hpi_savage

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #617 : 03.02.10 - klo: 13.56 »
Joo pitää kohta mennä purkaan
HPI Savage X/Kyosho DST   Nosram/HPI/Kyosho

Poissa Antti M

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #618 : 03.02.10 - klo: 14.48 »
Voi olla myös kytkin laakerissa tuo vika..
|Kyosho|Tamiya|GRP|STS|Orion|SP|Savöx|Sanwa|
Räps!

Poissa Hpi_savage

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #619 : 03.02.10 - klo: 15.14 »
Ei laakerissa ollut vaan kytkin jousessa. Jousi siis veti kytkin palaa kytkin kelloon koko ajan kiinni
HPI Savage X/Kyosho DST   Nosram/HPI/Kyosho

Poissa Äpärä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #620 : 04.02.10 - klo: 20.47 »
Mikäs tämä pääsyy siihen, että polttoaineletkun kannattaa olla mahdollisimman pitkä nyt olikaan? Onko normaalia, että pitemmillä letkuilla auto käy paljon rikkaammalla?

Havaitsin GXR-18-koneessani, että pääneula/polttoainenippa (jumaliste kun on tän liian pitkän autoilutauon seurauksena termit päässy unohtumaan) kuvassa näkyvä kaasuttimen osa pyörii? Kuva havainnollistaa.
« Viimeksi muokattu: 04.02.10 - klo: 20.56 kirjoittanut Äpärä »

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #621 : 05.02.10 - klo: 09.22 »
Pitkät letkut tasoittaa polttoaineen paineen vaihteluja, ja myöskin pitää auton käynnissä hieman pidempään jos ja kun se kaatuu.

Kyseinen pyörivä osa lienee kaipaa kiristyksen haluamaasi asentoon, joku kyseisen kaasarin omistaja varmaan kertoo tarkemmin.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa kallekaahari

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #622 : 05.02.10 - klo: 15.37 »
joo, eli kiristät sen vain haluamaasi asentoon. Kannattaa kiristää se niin, että pääset neulaan käsiksi hyvin.  Eli luultavasti päältä.
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

Poissa Jani L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #623 : 05.02.10 - klo: 18.22 »
Mikä olisi Kyosho GXR-18 koneeen sopiva lämpötila näin talvella?
Team Associated B4.2 | Sanwa MT-4

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #624 : 05.02.10 - klo: 21.08 »
Ei olis tarvinnu kuin muutama viesti ylöspäin selata...

http://rc10.fi/index.php?topic=36963.msg408184#msg408184
Tuossa melkein puolivälistä kun lueskelet.

Poissa longjohn

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #625 : 06.02.10 - klo: 13.42 »
Omia vinkkejä polttiksella rc-harrastusta aloittelevalle:

Laita ensin vähän jäitä hattuun.
Ennen kuin hommaat autoa, mieti mitkä asiat ovat outoja sinulle. Ota selvää, laita hakuun se asia josta haluat tietoa, varmasti löytyy aiheeseen liittyviä keskusteluja ilman että tarvitsee aloittaa uutta. Opiskele ja sisäistä kuinka mikäkin osa alue autossa toimii esim. jos moottorin toiminta periaate ei ole hanskassa, opettele. On miltei mahdotonta alkaa säätämään moottoria jos ei ymmärrä kuinka se toimii, miten mikäkin ruuvi ja nippeli vaikuttaa sen toimintaan. Jos ei ymmärrä koneen toiminnasta mitään, eikä ole ketään muuta kokeneempaa harrastajaa neuvomassa, niin suosittelen melkeinpä aloittamaan sähköautolla. 

Varaudu kustannuksiin.
Monesti kuulee sanottavan että polttis harrastuksen voi aloittaa jo 300€ panoksella. Voi pitää paikkansakin mutta luulen että se myös loppuu yhtä nopeasti kuin on alkanutkin. Osta kunnon vehkeet, niistä on iloa pitkäksi aikaa. Jos et omista minkäänlaisia työkaluja niin niihinkin palaa äkkiä aluksi n. 100€ että saat kunnon pakin ja siihen vähän pihtiä ja meisseliä sun muuta avainta. Infrapunalämpömittari kannattaa laittaa hankinta listalle. Akut ja laturit maksaa. Polttoainettakin olisi hyvä olla. Varaosiakin on aina hyvä pitää pakissa, nopeasti oppii sellaiset osat jotka menee ensimmäisenä rikki. ostaa niitä jo sitten jemmaan ettei ajot keskeydy viikoksi jonkun kahden euron muovin palan takia. Varoituksena muille: ostakaa ihmiset vain hyvä laatuisia tankkaus pulloja! Itselläni kävi parin euron annsmannin tankki pullon kanssa niin että kun olin täyttämässä sitä ja siinä puristellessa ihmettelin miten tämä ei ala imeä ainetta sisäänsä. Niin siinä puristellessa ja ihmetellessä oli hyvä ettei ruikkinut pullo silmille, oli nimittäin halki koko kyljen matkalta. Eikä ollut edes pakkasta kun lämpimässä autotallissa autoani tankkailin. Nyt ostin Losi:n pullon ja on HYVÄ!!!

Osta sähköstartti.
Suosittelen lämpimästi aloittelijalle sähköstarttia. Joko sellainen auto jossa se on valmiiksi(Traxxasin autot) tai sitten sellainen jonka saa startti boxilla käyntiin. Sitten on vielä muita esim. rotostartti, jossa koneen kylkeen pultataan narukäynnistimen tilalle kappale johon rotostartin akseli sopii. Pystyy kait pyörittämään Esim. akkuporakoneellakin tulille. Voin sanoa että voi innostus laantua/loppua jos ei saa autoaan edes käyntiin. Käynnistys voi olla hiukan vaikeaa jos ei ole koneessa säädöt kohdallaan. Alussa voi joutua sahaamaan pitkäänkin ennen kuin oppii säätämään konetta. Eräskin kaveri osti jonkun cen:in monsterin ja nyt se on sillä paperi painona hyllyssä, kun kyllästyi siihen nykimiseen.


Itselläni on nyt ensimmäisenä autona Traxxasin nitro rustler ja eipä siitä ole kuin hyvää sanottavaa. Voin suositella. Pitkään mullakin hautui mielessä tuo auton hankinta, ehkä noin 10 vuotta, siinä ajassa ehti jo jotain tekniikasta opiskella. Olisin kyllä hankkinut jo aiemmin, mutta piti ensin karsia muita harrastuksia alta pois.

« Viimeksi muokattu: 06.02.10 - klo: 21.04 kirjoittanut longjohn »
Traxxas Nitro Rustler 2.5

Poissa santeriJ

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #626 : 08.02.10 - klo: 17.34 »
Voiko ilman suodattimen suojata jotenki, ettei sinne mene vettä/lunta?
Kyosho DRX

Poissa Hpi_savage

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #627 : 08.02.10 - klo: 18.00 »
voi
HPI Savage X/Kyosho DST   Nosram/HPI/Kyosho

Poissa Kakkutukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #628 : 08.02.10 - klo: 18.11 »
Voiko ilman suodattimen suojata jotenki, ettei sinne mene vettä/lunta?
Siihen kannattaa laittaa jokin purkki/jugurttipurkki joka sopii suodattimeen ja esimerkiksi kuminauhoilla kiinni.
Voimaa ja valtaa.

Poissa santeriJ

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #629 : 08.02.10 - klo: 19.24 »
Saako se silti ilmaa riittävästi?
Kyosho DRX