Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan polttiskysymykset  (Luettu 1018632 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa juhku1

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1020 : 28.06.10 - klo: 22.44 »
1.Laita auto ohje kirjan mukaisiin säätöihin ja siitä avaa pää neulaa jonkin verran. (itse avasin aikoinaan n.1-2 kierrosta, mutta se on aikalailla moottorikohtaista.)
Eikö se moottori sitten käynnisty uudestaan? Koita ensikerralla hieman laihemmalla seoksella &/tai tyhjäkyntiä kovemmalle.
En muista sitä sisäänajon lämpötilaa, se kannattaa kysästä vielä joltain.

2.Sisäänajo tehdään näin(minä teen):3 tankkia renkaat ilmassa pukilla tyhjäkäyntiä ja tankillisten välissä annetaan kone jäähtyä kylmäksi-->10tankkia hiljalleen ajoa rikkaalla pikkuhiljaa neuloja kiristäen ja kaasua voi antaa pikkuhiljaa aina enemmän, mutta ei missään tapauksessa täys kaasua-->sen jälkeen voi alkaa jo aikas paljon antamaan kaasua. (ei vieläkään täyttä kaasua)--> ja 15 tankin jälkeen sen pitäs olla sisään ajettu :azn:
Ex rc harrastaja. Muistakaa olla ostamatta niitä kyosoja.

Poissa Kamek

  • Tulokas
    • Profiili
    • www.konsoli.fi
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1021 : 28.06.10 - klo: 22.59 »
Suuri kumarrus ja kiitos molemmille... :azn:
Huomenna uusi yritys...kunhan kaikki on taas latautunut :afro:
eetu ruhasessa janispetke

Poissa -Tuoppi-

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1022 : 29.06.10 - klo: 12.32 »
Mä käytin tyhjäkäynnillä jtn.... en tiedä mutta luultavasti paljon, sit ajoin hissukseen pari tankkii ja niin edelleen.
Tamiya (T2M) Eagle truck 5000 series, Traxxas Slash 4x4 Ultimate, RC4WD Trail Finder 2

Poissa Vilivilperi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1023 : 29.06.10 - klo: 22.03 »
mitä meinaa noi moottoreiden portti määrä :huh:

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1024 : 29.06.10 - klo: 22.55 »
Sylinteriputken porttien (aukkojen) määrä, jota hieman harhaanjohtavasti käytetään moottoreiden paremmuuden mittarina ("enemmän = parempi"). Hyviä moottoritoteutuksia on nähty niin kolmella kuin kahdeksallakin portilla, joten mitään suoranaista päätelmää porttimäärästä ei voi tehdä.

Portteja
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa Vilivilperi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1025 : 30.06.10 - klo: 06.10 »
mitään muuta se ei siis meinaa. eli voin vaihtaa kolme porttisen koneen vaikka 5 porttiseen

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1026 : 30.06.10 - klo: 11.47 »
Tai vaikka 7.

Poissa Karvis

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1027 : 03.07.10 - klo: 01.04 »
Mites tuo tulpan valinta kun vaihdan polttoaineen 10%->25%? Nyt on käytössä CENin 3:n joten pitäisikö tuo vaihtaa kylmempään vai kokeilenko noin? Pari tulppaa jo ostinkin ja pyysin myyjältä kylmemmän tulpan, no se möi sitten Novarossin 2:n joka onkin ilmeisesti kuuma tulppa :angry:

Ja auton on CEN GSR, eli kone on .30 :roll:

Poissa OzKi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1028 : 03.07.10 - klo: 12.59 »
Kuinka usein Hyper seiskan takadiffin sitä isoa ratasta on muiden pitänyt vaihdella?.Myyjä sanoi ajaneensa 1,5gallonaa, minä puoli ja nyt jo pitää vaihtaa. onko normaalia?
HoBao Hyper 7, HoBao.21|Traxxas Rustler, Lrp 6900kv

Poissa P.R

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1029 : 03.07.10 - klo: 23.13 »
Kuinka usein Hyper seiskan takadiffin sitä isoa ratasta on muiden pitänyt vaihdella?.Myyjä sanoi ajaneensa 1,5gallonaa, minä puoli ja nyt jo pitää vaihtaa. onko normaalia?

noitahan ei yleensä tarvi vaihdella ollenkaan,mikäli on rattaat shimmattu oikein.
omalla kasilla on nyt ajettu varmaan 20 gallonaa,eikä niihin ole tarvinut kajota.
diffit on samat kuin seiskassa.
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

Poissa OzKi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1030 : 04.07.10 - klo: 11.50 »
Kuinka usein Hyper seiskan takadiffin sitä isoa ratasta on muiden pitänyt vaihdella?.Myyjä sanoi ajaneensa 1,5gallonaa, minä puoli ja nyt jo pitää vaihtaa. onko normaalia?

noitahan ei yleensä tarvi vaihdella ollenkaan,mikäli on rattaat shimmattu oikein.
omalla kasilla on nyt ajettu varmaan 20 gallonaa,eikä niihin ole tarvinut kajota.
diffit on samat kuin seiskassa.

Mitenkäs ne sitten shimmataan oikein?
HoBao Hyper 7, HoBao.21|Traxxas Rustler, Lrp 6900kv

Poissa P.R

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1031 : 04.07.10 - klo: 12.47 »
shimmaus tapahtuu siirtämällä diffin isoa lautaspyörää sivusuunnassa.
tarkotukseen sopivia shimmiprikkoja saat vaikka hobaoshopista.
prikat laitetaan diffin laakerin ja diffiboksin kuoren väliin.
laitat ensin sille etäisyydelle että rataskosketus tuntuu pyöritettäessä,ja sitten prikkoja väliin yksi kerrallaan kunnes pyörii nöyrästi.
sopivan välyksen voi testata myös asettamalla paperinpalan rattaiden väliin...oliko tarpeeks hankalasti selostettu :p
ja tarkasta samalla laakerit että ovat kunnossa kun purat..
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

Poissa OzKi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1032 : 04.07.10 - klo: 14.06 »
Ok, kiitos vastauksesta!
HoBao Hyper 7, HoBao.21|Traxxas Rustler, Lrp 6900kv

Poissa ely

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1033 : 05.07.10 - klo: 23.18 »
HEi! osaisko joku neuvoa?
eli mul on hyper 7. Lähtee hyvin käyntiin ja ottaa kierroksia hyvin kun pidän auto ilmassa. Puolella kaasulla toimii hyvin myös maassa. Mutta kun painan kaasun pohjaan se tukehtuu...? Olen koittanut säätää laihemmalle mutta sama loppu tulos. Vaihdoin myös tulpan. mutta ei vaikutusta. Missä siis vika? varmaan säätö juttu?
lähtee niinkö mummo metrin hangesta!

Poissa Kakkutukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1034 : 09.07.10 - klo: 20.28 »
HEi! osaisko joku neuvoa?
eli mul on hyper 7. Lähtee hyvin käyntiin ja ottaa kierroksia hyvin kun pidän auto ilmassa. Puolella kaasulla toimii hyvin myös maassa. Mutta kun painan kaasun pohjaan se tukehtuu...? Olen koittanut säätää laihemmalle mutta sama loppu tulos. Vaihdoin myös tulpan. mutta ei vaikutusta. Missä siis vika? varmaan säätö juttu?
Onko ilmanputsari pölyinen? Itsellä oli tarkalleen sama ongelma, mutta pesin sen ja ongelma korjaantui.
Voimaa ja valtaa.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1035 : 09.07.10 - klo: 22.33 »
Filsuja EI PESTÄ!!!!

Ne vaihdetaan uuteen ja öljytään hyvin ilmanputsariöljyllä.

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1036 : 10.07.10 - klo: 18.37 »
Nyt ois hyvät neuvot tarpeen. Tänään olin tattiksella ajamassa ja auto toimikin kohtuu hyvin kun ottaa huomion että itte sitä ruuvailin. Ajojen lopussa sitte kone sammahti ja ei enää pyörinyt mihinkään. Pillit pussiin ja himaan jossa koneen purku ja huomasin että mäntä on jumissa sylinteriputkessa. Vauhtipyörästä myötäpäivään vääntämällä mäntä lähti irti. Huomasin että männän päällä ja sylintteriputkessa oli piniä alumiinin palasia. Nyt sitten kun koitan mäntää sylinteriin niin jämähtää puoleen väliin putkea. Kertokaas enenmpi asioista tietävät mistä moinen johtuu, eikös noi sylinterit pitäisi kulua väljäksi eikä tiukentua  :mrgreen: Mitään näkyvää vauriota en ole löytänyt koneesta eli kaikki näyttää siltä niinkuin pitää ainut että männän päälinen on melko karhean oloinen eli oisko noi alumiini/valu muruset männän päältä irronneita? Rupee olee sen verran kallis harrastusta tää polttis homma ettei meikäläisen tilipussi kestä. Autohan on inferno gt2 gxr28sg moottorilla.

 Kiitokset muuten sille polttiskuskille ketä sponssasi uuden etukardaanin että pääsin vielä ajamaan.
Kyosho, elämäni auto.

Poissa Kakkutukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1037 : 11.07.10 - klo: 10.05 »
Filsuja EI PESTÄ!!!!

Ne vaihdetaan uuteen ja öljytään hyvin ilmanputsariöljyllä.
Ei pestä, siis imurilla imuroi ne liat siitä, ei tarvia aina ostaa uutta :>
Voimaa ja valtaa.

Narmer

  • Vieras
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1038 : 11.07.10 - klo: 10.14 »
Filsuja EI PESTÄ!!!!

Ne vaihdetaan uuteen ja öljytään hyvin ilmanputsariöljyllä.
Ei pestä, siis imurilla imuroi ne liat siitä, ei tarvia aina ostaa uutta :>

Ei se niinkään puhtaaksi lähde.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1039 : 11.07.10 - klo: 10.20 »
Nyt ois hyvät neuvot tarpeen. Tänään olin tattiksella ajamassa ja auto toimikin kohtuu hyvin kun ottaa huomion että itte sitä ruuvailin. Ajojen lopussa sitte kone sammahti ja ei enää pyörinyt mihinkään. Pillit pussiin ja himaan jossa koneen purku ja huomasin että mäntä on jumissa sylinteriputkessa. Vauhtipyörästä myötäpäivään vääntämällä mäntä lähti irti. Huomasin että männän päällä ja sylintteriputkessa oli piniä alumiinin palasia. Nyt sitten kun koitan mäntää sylinteriin niin jämähtää puoleen väliin putkea. Kertokaas enenmpi asioista tietävät mistä moinen johtuu, eikös noi sylinterit pitäisi kulua väljäksi eikä tiukentua  :mrgreen: Mitään näkyvää vauriota en ole löytänyt koneesta eli kaikki näyttää siltä niinkuin pitää ainut että männän päälinen on melko karhean oloinen eli oisko noi alumiini/valu muruset männän päältä irronneita? Rupee olee sen verran kallis harrastusta tää polttis homma ettei meikäläisen tilipussi kestä. Autohan on inferno gt2 gxr28sg moottorilla.

 Kiitokset muuten sille polttiskuskille ketä sponssasi uuden etukardaanin että pääsin vielä ajamaan.

Kyllä se pannu on mennyttä ainakin toistaiseksi. Veikkaan takalaakeria, nuo palaset ovat laakerin palasia. Saatat saada takalaakerin uusinnalla kuntoon mutta voi olla - ja todennäköistä - että joudut vaihtaa myös syltyn.
Oletko ajanut sitä liian kuumana / laihalla? Onko ilmansuodatin puhdas eikä liian öljyinen? Liika öljy rikkoo takalaakerin.
Ehkä mielummin tilalle kuitenkin joku ns.optiomottori esim. Novarossi S21 ja sopiva pillisetti. Tosin tämä edellyttää lisäksi starttiboksia.
Jos olet tulossa tattikselle tänään voin tuoda sulle käsinviilatun 28SG moottorin kokeeksi ja jutellaan tosta moottoriasiasta lisää ok?
BTW Miten sä sait toi etukardaanin poikki? Ajoitko seinään tmv. ? Ei ole koskaan hajonnut itsellä.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1040 : 11.07.10 - klo: 10.28 »
Filsuja EI PESTÄ!!!!

Ne vaihdetaan uuteen ja öljytään hyvin ilmanputsariöljyllä.
Ei pestä, siis imurilla imuroi ne liat siitä, ei tarvia aina ostaa uutta :>

Eipä ne paljoa maksa. Aika hölmöläisten hommaa tuollainen touhu. siinä kun likasta filtteriä käsittelet niin joku pikkumurunen saattaa eksyä sinne sisäpintaan. sitten se on moottorissa kun laitat saman takaisin.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1041 : 11.07.10 - klo: 11.03 »
Filsuja EI PESTÄ!!!!

Ne vaihdetaan uuteen ja öljytään hyvin ilmanputsariöljyllä.
Ei pestä, siis imurilla imuroi ne liat siitä, ei tarvia aina ostaa uutta :>

Ei todellakaan.

Ja mitenkäs ihmeessä imurointi auttaa jos olet filsun öljynnyt niinkuin kuuluu???

Likainen filtteri vaihdetaan aina uuteen ja asianmukaisesti öljyttyyn.

Tällaiset filttereiden pesu ja imurointi ohjeet voi sitten jättää kirjoittamatta.
Tämä topikki on "aloittelijoiden polttiskysymykset"
Tarkoitus on että aloittelijat saavat oikeita ja hyviä neuvoja.
Ei täysin pieleenmeneviä kiitos ollenkaan.

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1042 : 11.07.10 - klo: 11.10 »
takalaakeri oli ihan ok kuntoinen kun purin koneen. Välystä ei ollut juurikaan. Eilen pikkasen "koneistin" mäntää ja nyt menee ylös asti jääden noin 5mm päähän sylinteriputken yläreunasta ellei tosissaan paina sitä. Lämpöjä kyllä katselin koko ajan ja korkeimmillaan olivat 139c jonka jälkeen laitettiin 5 minsaa auki yläruuvia. Etukardaani meni siihen kuuluisaan lucky 7 tolppaan joka on kuulemma yleisin kohta mällätä tattiksen radalla. Onneksi toiselta inferno kuskilta löytyi kardaani varaosiksi. Ohjausservo meni myös p*skaksi siinä mällissä ja omasta takaa löyty 1 varaservo. Tänään olen tattiksella heti klo 12 joten jos säätöapu tuohon löytyy niin se otetaan suurella kiitollisuudella vastaan. Sen verran keltanokka ollaan ettei ole vielä sitä know how:ta päässyt kertymään että osaisi säätää tuon moottorin niinkuin se kuuluu. Infrapunalämpömittari toki löytyy ettei ihan arvuuttelemalla olla säädetty tähän mennessä.
Kyosho, elämäni auto.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1043 : 11.07.10 - klo: 11.25 »
Täh...

Millätavoin koneistit mäntää???

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1044 : 11.07.10 - klo: 11.37 »
siitä männä yläreunasta 800 ja 2000 paperilla sipasin pikkasen ja näin sain männän liikkumaan sylkässä. Itse sylkkäputki oli ihan ok kunnossa. Tänään jää nähtäväksi onnistuiko tuo viritys vaiko ei.
Kyosho, elämäni auto.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1045 : 11.07.10 - klo: 12.08 »
Kyllä vois sanoa että ihan suoraan roskikseen vaan koko vehe.

Nitromoottorin tiiveys kun syntyy männän ja sylinterin välisestä tiukkuudesta ja sisäänajaessa mäntä ja sylinteri hioutuvat tarkasti toisiinsa.
Eli tulee tiivis rako.
Ja sylinterin kartiomuoto tietysti tekee sen että tuo paras tiiveys tulee männän yläosassa, eli siellä missä tiiveyttä oikeasti tarvitaankin.

Sulla tuskin on mäntä sylinterin kanssa samanmuotoinen... eli kun sen nyt käyntiin saat niin kone sisäänajautuu jälleen... Ja kun sylinteri ja mäntä kuluu toisiinsa niin koneesi on jo hyvinkin väljäksi kulunut.

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1046 : 11.07.10 - klo: 13.42 »
totta toriset roskiin joutaa ei toiminut.
Kyosho, elämäni auto.

Poissa JUgEE

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1047 : 12.07.10 - klo: 15.18 »
Moi! Hei sellasta kyseltävää olis, kun tällähetkellä ajelen tuollaisella kyosho mad forcella (ikävä kyllä, kun ei varaa parempiin löydy :D) ja siinä olis varmastikkin pieni säätöongelma, jota en osaa itse ratkaista.

Eli: Pysyy tyhjäkäynnillä niinku pitääkin,lähtee liikkeelle ilosesti ja ei niinku noissa mitää hämminkii. Mutta jos laitaa tyhjäkäynniltä kaasun pohjaa,pitää hetken pojassa ja sit päästää kokonaan pois, niin yleensä sammuu, jos ei kaasuta heti uudestaan. Eli jos haluu pysähtyä, niin sit pitää vähitellen himmata kaasust, eikä voi oikeestaa painaa jarrruu, koska sillon sammuu myös usein, jos jarru liian kauan pohjassa.  Olisko jollain jotain ideaa,mikä mahtais olla vikana?  Kiitos jo etukäteen  :smiley:
Kyosho Mad Force | Tamiya TT-01 |

Poissa juus0h

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1048 : 12.07.10 - klo: 16.07 »
Mul on Kyösho DST on tosi helppo säätää hyvät jarrut tosi hyvä kokonaisuus.  :grin: :grin:

Poissa juus0h

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1049 : 12.07.10 - klo: 16.11 »
Jos ostat uuden kyösho dst niin 315e ja 420e kun ottaa pakettiin kuuluu tulppa, tankkauspullo ,4 litraa nitroo, hehku laite työ kaluja ja ilman suodatin öljyä tu lee kaikki tarpeelinen mukana kuten ohjain :grin: