Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan polttiskysymykset  (Luettu 1021058 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa juus0h

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1050 : 12.07.10 - klo: 16.15 »
niitä pitää säätää monta viikkoo että niillä pystyy ajaa kunnolla :embarrassed:

Poissa rcaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • suomen RC-ajopaikat & RC-Liikkeet
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1051 : 12.07.10 - klo: 16.18 »
niitä pitää säätää monta viikkoo että niillä pystyy ajaa kunnolla :embarrassed:
NO HUHHUH Mitä pa...aa  Elkäänyt sitten tällaista uskoko...
RC-radat & RC-Liikkeet -->http://tinyurl.com/n6wtha
Xray 808 - O.S. SPEED 21VZ-B V-SPEC II

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1052 : 12.07.10 - klo: 17.58 »
Eli: Pysyy tyhjäkäynnillä niinku pitääkin,lähtee liikkeelle ilosesti ja ei niinku noissa mitää hämminkii. Mutta jos laitaa tyhjäkäynniltä kaasun pohjaa,pitää hetken pojassa ja sit päästää kokonaan pois, niin yleensä sammuu, jos ei kaasuta heti uudestaan. Eli jos haluu pysähtyä, niin sit pitää vähitellen himmata kaasust, eikä voi oikeestaa painaa jarrruu, koska sillon sammuu myös usein, jos jarru liian kauan pohjassa.  Olisko jollain jotain ideaa,mikä mahtais olla vikana?  Kiitos jo etukäteen  :smiley:
No jos se jarrua painamalla sammuu niin kaasu/jarrulinkistössä olisi ainakin varmaan säätämisen varaa.(jarrua painaessa ehkäpä painaa nyt luistin kokonaan kiinni, eli onko tyhjäkäynti nyt säädetty ohjaimen trimmistä?  Se pitäisi säätää kaasarista.)

Ja moottorin "säätö aika" lasketaan ennemmin minuuteissa, ei viikoissa, siis jos osaa homman.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa vilzuh

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1053 : 12.07.10 - klo: 18.12 »
Mun mielestä siinä gx-21 koneessa ei ole tyhjäkäyntiruuvia? Se vaikuttaa enemmäin kuin siinä olisi vain ylä- ja alaneula? Vai?
Passiivista harrastelua

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1054 : 12.07.10 - klo: 18.19 »
Kyllä tuossa kuvassa mun mielestä näkyy tyhjäkäyntiruuvi/neula.
http://origin-images.rcuniverse.com/art/kits/engine-897.jpg
Itse en ole vielä törmännyt koneeseen jossa sitä ei olisi.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa vilzuh

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1055 : 12.07.10 - klo: 19.52 »
Eli? Moottorissa ei ole alaneulaa?
Passiivista harrastelua

Poissa rcaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • suomen RC-ajopaikat & RC-Liikkeet
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1056 : 12.07.10 - klo: 19.54 »
Kaikki näyttää löytyvän :grin::grin:.
Ihan huippua :mrgreen:
RC-radat & RC-Liikkeet -->http://tinyurl.com/n6wtha
Xray 808 - O.S. SPEED 21VZ-B V-SPEC II

Poissa JUgEE

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1057 : 12.07.10 - klo: 20.10 »
Kiitoksia vastauksista, niistä oli tosiaan apua (kun nyt kerran tuo tyhjäkäyntiruuvvi löytyi  :wink:) Nyt pelittää niinku pitääkin :D
Kyosho Mad Force | Tamiya TT-01 |

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1058 : 12.07.10 - klo: 20.13 »
Ihan huippua :mrgreen:
Älä muuta sano...  :grin:
Ei ole ihme että autot, koneet yms. on huonoja ja ei toimi....ja sitten vielä samat jannut neuvoo muita koneen säädössä yms.  :roll: (noin niinkuin yleensäkin, ei välttämättä juuri tässä tapauksesa)

Peace..ei herneitä tms.  :angel:
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1059 : 12.07.10 - klo: 22.05 »
Nyt tarvittais apuja. Pitäis löytää kone inferno gt 2 autoon. moottoreita myyvissä ilmoituksissa on mainittu että moottori soveltuu truggy ja buggy autoon niin onko noita moottoreita erilaisia eli jotkut ei jollain tapaa sovi radalle gt autoon? tarkoitus olisi hommata pirteä 21 tuon hajonneen 28 kyösti koneen tilalle. Myös Vinkkejä sopivista edullisista koneista otetaan vastaan.
Kyosho, elämäni auto.

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1060 : 12.07.10 - klo: 23.55 »
Sopii ne koneet siihen kyöstiinki heittämällä. Vakio kytkinkin passaa noihin oikeisiin koneisiin. Pilli on ainut minkä joudut koneen lisäksi hankkimaan + starttiboksi jos ei ennestään jo ole.
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa 1samuel1

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1061 : 13.07.10 - klo: 23.14 »
Mistä löytyis tietoa 4 neulasen (ylä- keski- alaneula ja tyhjäläyntiruuvi) kaasarin säätämisestä?
Kyosho SC 1/8
Traxxas Slash 4x4

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1062 : 13.07.10 - klo: 23.51 »
Mistä löytyis tietoa 4 neulasen (ylä- keski- alaneula ja tyhjäläyntiruuvi) kaasarin säätämisestä?
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/moottori/moottori.html#kaasarin%20rakenne

edit: oli tärkeä tai ei mutta tuolla nyt kuitenkin on juttua kaasarin säädöstä missä on luistiakin "vastapäätä ruuuvi"..tuollakin muistaakseni neuvotaan jättämään väliin jos ei tiedä mitä tekee..
« Viimeksi muokattu: 14.07.10 - klo: 00.47 kirjoittanut TheArska »
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1063 : 14.07.10 - klo: 00.37 »
A) Ei ole neljäneulaista olemassa... siinä on vain kaksi neulaa, mutta neljä ruuvia.

B) Koko touhu toimii aivan samalla tavalla kuin kolmiruuvisenkin kaasarin kanssa.
Keskimmäiseen ruuviin EI kosketa.
Eli siihen mikä on kaasarin luistia vastapäätä.
Se on ruuvi mistä saa koneen pahiten sekaisin mikäli ei oikeasti tiedä mitä tekee.
Siksi myös suurimmaksi osaksi ruvettu jättämään koneista pois, koska kyseinen ruuvi on suurimmaksi osaksi hyvinkin turha.

Poissa 1samuel1

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1064 : 15.07.10 - klo: 01.13 »
Koko homma tuli jo kyllä aika selville kun tuota kaikenkattavaa rc-sivustoa vähän luki.
Kyosho SC 1/8
Traxxas Slash 4x4

Poissa vilzuh

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1065 : 15.07.10 - klo: 09.27 »
Tulipa vaan mieleen kun on kohta uusi sisäänajo menossa.
Voiko sen moottorin ajaa sisään pelkästään kaasu trimmistä säätelemällä?
Passiivista harrastelua

Poissa ely

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1066 : 15.07.10 - klo: 12.13 »
Terve!
sain hyper 21 koneen säädettyä niin että toimii kuten pitääkin renkaat ilmassa. Mutta kun laittaaa vastusta renkaisiin siis laittaa auton maahan niin heti sammuu???! missä vika? onko mahdollisesti niin harva ettei kestä kuormaa? vai onko kuitenkin säätö vika. ari -pekan rc sivuja on luettu. :) mut siihen en löytänyt vastausta. :(
lähtee niinkö mummo metrin hangesta!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1067 : 15.07.10 - klo: 12.15 »
Kytkin rikki.

Pyöriikö sulla renkaat ilmassa koneen käydessä tyhjäkäyntiä?

Poissa vilzuh

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1068 : 15.07.10 - klo: 12.20 »
Mullakin kävi tommonen, kytkinjousi oli poikki.
Passiivista harrastelua

Poissa ely

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1069 : 15.07.10 - klo: 12.42 »
juu pyöri kevyesti. Moottori myös sammui kun painoin jarrua vaikka kurkku ei pienentynytkään siitä noin millistä.
lähtee niinkö mummo metrin hangesta!

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1070 : 15.07.10 - klo: 12.44 »
Kytkimessä on toi vika mulla oli ihan sama ongelma omassa gt autossa.
Kyosho, elämäni auto.

Poissa ely

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1071 : 15.07.10 - klo: 12.46 »
no pitää sit purkaa se heti! :)
lähtee niinkö mummo metrin hangesta!

Poissa Myrkky

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1072 : 15.07.10 - klo: 13.40 »
Mikähän mahtaa olla Kyosho Inferno 7,5 US Sportissa vikana ku välillä auto lähtee taaksepäin ku painaa kaasua sit ku sammuttaa auton ja laittaa uudestaan käyntiin toimii kunnolla, onko servossa jotain vikaa vai onko vika jossain muualla?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1073 : 15.07.10 - klo: 14.04 »
No mitenkäs servo pysyisi vaikuttamaan auton kulkusuuntaan?

Sulla käynnistyy moottori väärään suuntaan.
Mikäli sulla on starttiboksi käytössä niin se mahdollisesti pyörii väärään suuntaan.
Tai ilmeisesti sulla on vain vetokäynnistin...
Sillon se johtuu väärästä tulpasta.
Eli tulpan lämpöarvo on väärä.
Vaihda hieman kylmempään tulppaan ja säädä kone.

Poissa Myrkky

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1074 : 15.07.10 - klo: 14.18 »
tarvii siis lähtee tulppa kaupoille :). En tie mistä toi servo tuli mieleen. Kiitos avusta

Poissa ely

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1075 : 15.07.10 - klo: 14.23 »
kytkimessä vika. :) molemmat laakerit oli sökönä ja kuulat palojen ja kellon välissä. jes!! vika löyty. :) kiitoksia vain neuvoista!
lähtee niinkö mummo metrin hangesta!

Poissa wilho83

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1076 : 15.07.10 - klo: 20.07 »
Morjensta!

Olen uusi rc-harrastaja. Rc autokuume iski puskista enkä siinä rytäkässä mitään foorumeja kerennyt lukemaan, elikkä tuli sitten hankittua rtr: 1/8 Himoto Rancho SH 0.21 (3,5cc) . Auton ollessa tulossa postilla huomasin tämän foorumin, kyl harmitti kun joka tuutista tuli ettei rtr autoo kannata hankkia vaan käytetty proauto, noh enään on turha rypistää, kun kakka tuli jo...

... Mutta kun en paremmasta tiedä, niin olen voinut olla ihan tyytyväinen autooni, kun sopivat sisäänajo säädöt löyty, niin homma on sujunut yllättävän kivuttomasti. Auton sisäänajo alkaa olla loppusuoralla, noin 10 tankillista ajettuna. Kohta olisi tarkotus alkaa säätään autosta tehoja. Uskon säätämisestä selviäväni kun ohjeita on kertynyt jo kirjaksi asti.

Hankin auton lisäksi perustarpeet, jotta sain auton käyntiin: öljyt, starttipaketin, nitrobensa, huoltotarpeet, yms sälää. Tarvitsen apuja varaosien ja huollon saralla

Kysymyksiähän riittää: :shock:
1. Hyviä/(halpoja) rc kauppoja, mistä tilata tarpeet? (lähinnä nettitilaus)
2.1 Mitä varaosia ehdottomasti tarvin? (tulppia, ilmanputsareita, mitä muuta?)
2.2 Mitä varaosia tulen tarvitsemaan?
2.3 Mitkä osat tulisi autossa korvata "laadukkaammilla"? (esim jouset tuntuu pohjaavan liikaa, auttaako iskareiden öljynvaihto asiaan?)
3. Miten usein öljyjä tulisi vaihtaa, vaihteisto, iskarit?

Kiitokset jo etukäteen vastauksista!
Himoto Rancho SH .21 (3,5cc)

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1077 : 15.07.10 - klo: 20.55 »
Koska polttoaineessa ei ole tippaakaan bensaa, niin se ei ole nitrobensaa, se on polttoainetta, "nitroa", "soppaa" tai muuta vastaavaa sitten tuttujen kesken. Foorumilla on kuitenkin myös bensaa käyttäviä autoja, joten termistön kanssa on syytä pysyä tarkkana. Ajoittain tulee vastaan aloittelijoita joilla ei nitroauto käy, kun on tankki täynnä ysivitosta.

Ruuveja ja muttereita kannattaa tilata niin maan perusteellisesti, niitä tarvii _aina_, radalla niitä tarvii kaveri ja kaverin kaveri. Ruuvi.net on hyvä paikka ja olikohan tuo kopteripuolen Seppo, joka myös ruuveja ja oheistarvikkeita kauppaa, eikä sitten mitään rosterihässäkkää, vaan 10.9 ja 12.9 lujuusluokkaa. Korisokkia, laakereita (erityisesti kytkinlaakerit), polttoaineletkua ja ilmanputsareita (valmiiksi öljyttynä pakissa) pitää aina olla. Tulppia muutama kappale, mahdollisesti eri lämpöarvoja, jos ei ole ihan varma että mikä toimii.

Varaosien tarve on melko autokohtaista, usein se periksi antava paikka löytyy ajan kanssa. Useimmiten ylätukivarren osat, alatukivarsi tai sen pinnit / pinnien kannattimet. Jos voimansiirron osat leviää kovasti, niin sitten auto luiskaan ja kaupasta kunnollista tilalle. Pääratas/kytkinkello -osasto on tulilinjalla jos moottori liikahtaa tai kytkinlaakerit leviävät. Jos pääratas on muovia, niin se on edullinen pitää pakissa varalla ja näistä kahdesta se hajoava puoli.

Alustan jäykkyys on iskareiden ja jousien summa, riippuu kovasti mitä pidät jousien pohjaamisena, että onko tilanne ongelmallinen ja mitä sille pitää tehdä. Öljyn jäykistäminen on kuitenkin ensialkuun se halvempi vaihtoehto ja sitten näkee mihin suuntaan tilanne menee. Maastoon (tai ainakin krossiradalle) tarkoitetun auton ei tule olla katuautomaisen jäykkä, eikä liian korkea. Nämä on yleisimmät ongelmat aloittelijoiden autoissa.

Öljyjen vaihtoväli riippuu paljon siitä miten hyvin esimerkiksi iskareissa se öljy pysyy. Jos siellä ei tunnustelulla tunnu olevan ilmaa, niin niistä on alkuun turha ressata. Vaihteistoissa ei yleensä öljyjä ole, eikä autossa googlauksen perusteella olekaan vaihteita. Keskellä on slipperi, eli luistokytkin, joka suojaa voimansiirtoa erityisesti hyppyjen alastuloissa. Tasauspyörästöjen ('diffien') mömmöt on niin paksuja, että ne pysyy sisällä aika kiitettävästi.

PS. Olisit voinut nakata autosta pienen kuvauksen tai linkin valmistajan sivuille, kun tuo ei ole Suomessa kovin tunnettu merkki, eikä varsinkaan malli. Tuossa valmistajan pdf: http://www.himotoracing.com/report/truck_g004_01.pdf Ja kuten tuollakin mainitaan, niin vastaanottimen patterikotelon tilalle kunnon akkupaketti, patterikotelon kontaktit kun pätkii kesken ajon ja auto lähtee tangentin suuntaan 70kmh, niin on naurussa pitelemistä. Toinen tärkeä juttu on kaasarin luistiin failsafen virittäminen, että jos sähköt katkeaa syystä tai kolmannesta, niin ei satu vahinkoa autolle, eikä ainakaan ulkopuolisille. Halvalla vaikkapa näin: KUVA
« Viimeksi muokattu: 15.07.10 - klo: 21.08 kirjoittanut Sami L »
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa joo-ananas

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1078 : 15.07.10 - klo: 23.14 »
Katsoin vähän autosta kuvii ja huomasin kyoshosta tuttui osii esim tankki ja diffit madis samanlaiset. Onkohan merkit jotain sukuu ku samoi osii näyttää olevan.
Kyosho mad-force

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1079 : 16.07.10 - klo: 00.41 »
Tuskimpa sukua ovat, rc teollisuudessa vain on monesti tapana kopioida/hyödyntää toisten tuotteita/ideoita, varsinkin halpis "kiinamerkit" hyödyntää muiden suunnittelua yms. monesti niin pitkälle että osat/autot on varsin saman näköisiä(ja ainakin osa osista sopii keskenään).
Löytyyhän esim. kyoshon autoista ihan "täysin vastaavia kopioita", siis ainakin ulkonäöltään(eri tarrat toki korissa). Suomessa ehkä tunnetuimpia kopioita ovat hpi baja 5b "kopiot", eli esim. rovan baja.
(Itse en katsonut noita himoto:n kuvia.)
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot