Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan polttiskysymykset  (Luettu 1021090 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1470 : 24.01.11 - klo: 23.21 »
Hokelle kysymyksiä ja miks ei muillekin.

Hokelle sen takia kun kyseinalaistat tätä meidän alkupoikien autonkasauksia :grin:

Miten tämän nimeltämainitsemattoman auton takahubin voi asentaa väärin ja onko välykset kohdillaan.

Kuva 1, takapää kasassa, ruuvi+ mutteri pohjassa eli aivan kiinni, osaluettelon muoviprikat molemmin puolin, välystä pitkittäin 0,5mm.


Kuva2, Akselitappi+ mutteri, huomaa olkapää ruuvissa johon mutteri lopettaa kiinnipäinmenemisen eli pohjaa. Tämä siis on ilmeisesti se jolla mielestäsi pitäisi jotain säädellä.


Kuva3, akselitapin vahvuus muutamaa satkua vaille 3,5mm eli noin. 3,5. Hubin reijässä 3,7mm poranterä, joka on sinne jo tiukka, sopiva kiinteään asennukseen.


Kuva 4 poranterän varsi vahvuudeltaan inankarvan verran alle 3,7mm


Onko kaikki ok ja toleranssit kohdillaan? Miten voin tuon väärin kasata, tämä kai just sitä mitä selostit jossain vaiheessa vastauksissa ja kyseinalaistuksissa?

Tämä kuvasarja ja kysymykset on nyt ihan hyvässä hengessä laadittu.
Ja toivon vastauksenkin olevan asiantunteva ja hyvässä hengessä.




Nyt on kyl pakko sanoa vaikka ei varsinaista asiaa olekkaan, Repesin ihan totaalisesti kun näin ton mikrometrin ja rakotulkin :D

Siitä kuvittelen että olet semmosta koulukuntaa ettet usko ennenkun näät, jos uskot sittekään.

Radalle vaan sillä härvelillä niinku aki sano, jätä mikrometri kotiin..se ois kuitenki pölystä pilalla :)
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa jucca

  • KUArc admin
    • Profiili
    • KuopioRC.fi
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1471 : 25.01.11 - klo: 06.14 »
tämä saviralli puoli on kyllä niin luotan pois työntävää että kiinnostushan tipahti koko hommaan. Taitaa olla ihan parempi vaan toimia niinkun tykkää ja ajella vähemmin väljillä autoilla sitten lumella, jäällä ja asfaltilla.


Käyköhän tässä taas niin että, mahdollisesti jossain vaiheessa kilpailuihin osallistuva harrastaja (ehkä jopa useampi jos esim. jälkikasvu, kaverit ym. lähtisivät kisoihin ns. imussa) saatiin lopettamaan kilpaileminen ennen ensimmäistäkään kisaa vaikka tarkoitus olisi saada enemmän porukkaa kilpailuihin.
« Viimeksi muokattu: 25.01.11 - klo: 06.31 kirjoittanut jucca »

Poissa Piedro

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1472 : 25.01.11 - klo: 07.12 »
Täällähän on mielenkiintonen keskustelu välysten tarpeellisuudesta käynnissä :smiley:
Itse kasasin myös ekan autoni tuossa reilu kuukausi takaperin ja ajattelin sen verran
kirjottaa kokemuksiani tuosta kasaamisesta että kasasin Hobao Hyper 9:n ja
kyllä joissakin paikoissa oli metallimiehen silmin katsottuna liikaa välystä
ja syyllistyin samaan että simmailin niitä pois kokemattomuuttani näistä
autoista, nyt kun tämä keskustelu on käyty niin voi todeta että kait se tuli
sittenkin simmattua liian tiukaksi vaikka pöydällä tuntui mukavan herkältä
mutta välyksettömältä, jos seuraavan auton joskus kasaan niin ilmeisesti se
pitää kasata niin että välyksiä on jokapuolella tasaisesti yhtä paljon
mutta niitä kuitenkaan kokonaan pois simmaamatta?

Poissa perr

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1473 : 25.01.11 - klo: 09.54 »
Käyköhän tässä taas niin että, mahdollisesti jossain vaiheessa kilpailuihin osallistuva harrastaja (ehkä jopa useampi jos esim. jälkikasvu, kaverit ym. lähtisivät kisoihin ns. imussa) saatiin lopettamaan kilpaileminen ennen ensimmäistäkään kisaa vaikka tarkoitus olisi saada enemmän porukkaa kilpailuihin.

Tässä olikin ensimmäinen asiallinen vastaus, ja pitää vielä kutinsa(nimenomaan useampi saattaa jäädä pois, osa jälkikasvuineen)!
ST-RRe / OFNA GTP/ HN DM-one

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1474 : 25.01.11 - klo: 10.07 »
Vaikka kuinka asiallisesti on vastattu niin silti ei ole uskottu että välyksiä pitää olla.
On vastattu ja perusteltu.

Jos tästä syystä pitää jättää hieno harrastus pois niin olen todella shokissa.
Mikäli homma tosiaan on noin niin sitten olette hyviä ja shimmaatte ne autot tiukoiksi ja ajatte sitten niin.
Shimmatut autot eivät tule toimimaan kunnolla, mutta olkoot sitten toimimatta.

Ihmetyttää miksi ei jollain alalla huomattavasti kokeneempia uskota.
Siitä johtuen myös esimerkkini siitä että mitähän mulle sanottais kun menisin rallupuolelle sanomaan miten asioiden pitäisi olla.

Eri touhuissa eri jutut.
Krossissa pitää olla väljää koska hieno savipöly tunkeutuu jokapaikkaan ja jumittaa turhan tiukat välykset.
Ne välit jotka tuntuvat suurelta, pienenevät ajon aikana kummasti.

Poissa perr

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1475 : 25.01.11 - klo: 10.17 »
Asia on jo ymmärretty siltä osin että osissa pitää olla x-määrä välystä, mutta luulisi että välykset olisi samoissa osissa vastaavia. Eikä niin että toinen tukivarsi on napakka ja toinen klonksuaa puhumattakaan pallonivelistä!!!

Mitäs tuossa olen kirjoittanut?
ST-RRe / OFNA GTP/ HN DM-one

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1476 : 25.01.11 - klo: 10.27 »
On kyllä turhan iso ego jos pitää harrastus jättää sen takia ettei tiennykkään paremmin kun useita vuosia harrastaneet.

Kokemus karttuu kyllä lajissa kun lajissa, monestikaan eri lajien kriteerit ja opitut asiat eivät vaan päde toisiinsa. Kyllä se kanttia vaatii myöntää olevansa väärässä, joskus se vaan on myönnettävä itse kunkin.

Radalle vaan ajamaan, sillä sitä oppii tietämään pikkuautojen niksit ja kommervenkit :)
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1477 : 25.01.11 - klo: 10.34 »
taidettiin noi välyksien vaihtelut jo jossain keskustelussa myös avata, eli ne on niitä valmistustoleransseja, ja näköjään JQ:n autossa myös osittain säätökysymys. Jotkut osat istuu paremmin, toiset huonommin. Laatuerojakin merkkien välillä löytyy, yleensä hintakin sen kertoo, eli pääasiassa halvalla ei saa hyvää. Ja josen auto on varmasti yksi laadukkaimmista, mitä tällä hetkellä löytyy epäilemättä.

Eikä näistä keskusteluista täällä kannata ottaa itseensä. Kirjoitettuna kommentointi ja lukeminen ymmärretään niin usein väärin, ja saatetaan myös kirjoittaa huolimattomasti väärään "sävyyn". Hokekin on kärkäs kirjoittamaan ja painottamaan asioita täällä, mutta f2f jäbä on loistotyyppi, ja tietäähän se näistä asioista jotain ;). Itsellänikin oli kaverista täältä luetun perusteella tietty mielikuva, joka romuttui täysin ja nopeasti, kun kaverin livenä tapasi. Sama koskee muita kirjoittelijoita täällä, jotka on oppinut myös tuntemaan kisapaikoilla.

Täältä saa nopeasti neuvoja, kun kyselee, mutta parhaat neuvot, vinkit ja opetusta saa kun tulee paikanpäälle harrastajien joukkoon. Vasta siellä sen näkee, onko laji ja kaverit itselle sopivat.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa mikrometri

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1478 : 25.01.11 - klo: 11.29 »
Hokelle kysymyksiä ja miks ei muillekin.

Hokelle sen takia kun kyseinalaistat tätä meidän alkupoikien autonkasauksia :grin:




Nyt on kyl pakko sanoa vaikka ei varsinaista asiaa olekkaan, Repesin ihan totaalisesti kun näin ton mikrometrin ja rakotulkin :D

Siitä kuvittelen että olet semmosta koulukuntaa ettet usko ennenkun näät, jos uskot sittekään.

Radalle vaan sillä härvelillä niinku aki sano, jätä mikrometri kotiin..se ois kuitenki pölystä pilalla :)
Kiitosta vaan !,Tiedän joskus aamulla katsoessani peiliin näyttäväni hieman pöllöltä mutta että oikein revetä pitää... :lol:
Ja paljon pittää pölyvä olla jotta pilalle menee... :mrgreen:
Ja muutenkin luettuani näitä juttuja ajattelin tuota hienoa savipölyä kun nuo polvilumpiot vähän lonksuu...
Sori ot mutta oli pakko...Huumoria kehiin ettei mene vakavaksi tämä harrastus.




milli pielessä,auto metässä,kuski hukassa.

Poissa Scratti

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1479 : 25.01.11 - klo: 12.08 »
Koskaan ole sen enempää välyksiä jousituksesta näistä M8 laitteista kahtellu mutta aivan liian monta kertaa tapellut ja kironnut kun saranatappi on jumissa tukivarressa... Eli mun puolesta antaa niitten välysten olla vaan. Raakaa ajoa vaan.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1480 : 25.01.11 - klo: 12.52 »
Tervetuloa vaan kisoihin! Ei näitä juttuja enää kesällä muistella kuin korkeintaan huumorilla.

Jokainen mokaa. JQ on kertonut ensimmäisten rengaasliimausten onnistuneen liiankin hyvin, kun tuli pöytä liimattua samalla renkaisiin kiinni. Itse on jätetty finaali väliin, kun ei saatu koko autoa käyntiin, Hoke on lähtenyt kilpailuun ilman rc-autoa, jne...

Klassikoita on tietysti renkaiden muttereiden löysälle laitto, kaasuvivun irralleen jäänti, toisen auton ohjaaminen kisassa, väärän auton tankkaaminen, vesikelillä aina joku vetää selälleen kurakkoon, jne...

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1481 : 25.01.11 - klo: 13.33 »
Klassikkoihin kuuluu myös radion unohtaminen kotiin...
Diffiä uudelleen rakentaessa huomaa kun on öljyt laitellut ja diffin kasannut... tulee aika laittaa se autoon... "voi änkeröinen" laakeri jäi välistä... ja tietenkin juuri siltä pahemmalta puolelta eli joutuu purkamaan koko diffin että saa sen yhden laakerin paikalleen.
Tai diffi on kiireessä laitettu väärinpäin ja auto ei liikukaan mihinkään koska renkaat pyörivät eri suuntiin.
Konetta on sahattu käyntiin... ei starttaa... tulppa vaihdettu... ei jukoliste starttaa vieläkään.
Joku tulee viereen tokasemaan että onko tankissa soppaa... No voiny...  :lol:
Starttiboksissa on johdot olleet väärinpäin... ei meinaa käynnistyä ei sitten millään... Ja kun käynnistyykin niin suurella todennäköisyydellä väärään suuntaan.

Nää välys asiat on itsekin pitänyt kantapään kautta oppia.
JQ muistaakseni sen minulle aikanaan näytti...
"ei torsti näin"
täh... eihän siinä voi noin klappia olla
"hiljaa ja mee ajamaan"
Hetkinen... täähän toimii paremmin.

+ ties kuinka monta muuta asiaa jotka alkuun tuntuu pöljältä, mutta käytännössä on vaan pakko huomata että näin se vaan taas meneekin.

Poissa kappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1482 : 25.01.11 - klo: 15.39 »



Siitä kuvittelen että olet semmosta koulukuntaa ettet usko ennenkun näät, jos uskot sittekään.



Naulankantaan, paitsi pilkun jälkeinen osa. Uskon näkemääni ja kokemaani.


Kysymys: Mitkä hyväksi tai parhaiksi havaitut jollekin radalle (ihan minne vaan) sopivat renkaat, vanteet ja insertit ovat keveimpiä, ja mistä niitä saan ostettua? Krossiautoon.

Toinen kyssäri: Millainen kapasiteetiltaan riittävä vastariakku on kevein ja mistä voin sellaisen ostaa?


Poissa Piedro

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1483 : 26.01.11 - klo: 07.23 »
Tuo tosiaan kiinnostaisi että minkalainen vastarinakku riittää abaut tuohon 60min ajoon
vai oliko se niin että Suomessa ajettiin 45min eriä? jos autoa haluaa keventää niin
tuolla vastarin akullahan se onnistuu aikahelposti kun tietäis vaan minkalaisen akun
minimissään tarviis ettei lopu löyly kesken erän, varmaan 2S lipot on kevyimpiä?
Tosin piha suttaajan kannalta tällä ei ole mitään merkitystä mutta mielenkiinnosta kyselen :smiley:

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1484 : 26.01.11 - klo: 08.38 »
taitaa LiFe akut olla paras vaihtoehto vastarin ja virran syöttöön, siinä kun jännite taitaa olla sen 6 voltin tienoilla. Jos käytää LiPo akkuja, tarvitset luultavasti regulaattorin alentamaan jännitteen sillä kovin montaa vastaria ja servoa ei ole, joka kestää täynnä olevan 2s lipon  8.2V jännitettä. Kapasiteetti varmaan 2000mAh nurkilla.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1485 : 26.01.11 - klo: 08.54 »
Itse käytetty 1300 lipoja. Riittää varmasti tunnin ajoon. Regu tai diodi tarvitaan jännitettä alentamaan. Taitaa riittää tuo 1300 myös NiHM akullakin.

Renkaiksi kelpaa ainakin nämä yksityyppirengaskeskustelusta napatut Aka Cityblock (GRIDIRON), Proline Caliber (Hole shot), JConcepts Hit Men (Double Dee). Renkaan paino ei nyt niin oleellinen ole. Taitaapa olla viimeisimpänä uutuutena tiukempi täytefylli, joka painaa edeltäjiään hieman enemmän, mutta toimii paremmin ja ennen kaikkea kestää rasitusta jopa yli rengaskerran. Eivät siis välttämättä ole kertakäyttöisiä.


Poissa Piedro

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1486 : 26.01.11 - klo: 09.28 »
Itse käytetty 1300 lipoja. Riittää varmasti tunnin ajoon. Regu tai diodi tarvitaan jännitettä alentamaan.
Taitaa riittää tuo 1300 myös NiHM akullakin.
Kiitos vastauksista, tuota n.1500 nurkilla pyörivää lipoa ajattelin itekkin, miten
Tuukka hoidit tuon regu/diodi homman? rakentelitko ite sopivan muuntajan?
vai ostitko jonkun valmiin bec:n vai myydäänkö niitä edes valmiina.
Tuo itse tekeminenkin onnistuu kyllä heittämällä, on niitten kanssa sen verran tullu pelattua
aikoinaan mutta miten järeää sarjaa regun tai diodin pitäis olla että kestää varmasti.
« Viimeksi muokattu: 26.01.11 - klo: 09.32 kirjoittanut Petri Uutela »

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1487 : 26.01.11 - klo: 11.35 »
Itsellä ollut ostoregu, joka petti Itävallan EM-kisoissa ..kele. Siellä sain kisakaverilta diodin, jolla on menty siitä asti.

Reguissa on se puoli, että niistä sitten pitää saada riittävästi ampeereita ulos, jotta voimaservot saavat "happea" riittävästi huippukuormiin. Muistaakseni 4 A oli vähän ja 6 A ehkä riittävästi. Missään nimittäin ei mainita servojen huipputehon tarvetta. Ja toisaalta ne menee rikki. Itsellä joku ferriittirinkula tai vastaava murtui. Helppo on siis itse suositella diodia sarjaan. Ei kuitenkaan tarkempia speksejä ole diodista antaa, mutta ilmeisesti jokunen ampeeri voi sen läpi huipputehona mennä. Tuskin kuitenkaan jatkuva teho paljon on jos 1300 mAh riittää tunniksi. Tai siinähän se sitten on laskettuna.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1488 : 26.01.11 - klo: 11.53 »
Hiteciltä, Orionilta jne. löytyy laadukkaita HV servoja jotka toimivat 2S lipoilla (sisältäen takuun siis). regua ei tarvita kun käytetään yhdessä esim. Spektrumin vastarin kanssa (tuettu 9,6V asti)
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1489 : 26.01.11 - klo: 12.54 »
Joo. Tuo on totta, jos nyt hankkii uusia servoja niin kannattaa harkita. Itsellä kun on pakki täynnä old style servoja niin joutuu jännitettä alentamaan.

Poissa Piedro

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1490 : 26.01.11 - klo: 13.06 »
Mulla on semmonen muistikuva että yhdellä diodilla saataisiin n.0.7v tiputettua jännitettä
eli jos 8.2v halutaan puottaa n.6v niin diodeja pitäis pistää 3kpl sarjaan,
vai riittääkö käytännössä 2kpl vaikka jotain 3A diodeja, helppohan sekin on testata
mutta pitäis ensin käydä ostamassa ne diodit niin mielellään sitten ostais kerralla oikeita.

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1491 : 26.01.11 - klo: 13.13 »
Mulla on semmonen muistikuva että yhdellä diodilla saataisiin n.0.7v tiputettua jännitettä
eli jos 8.2v halutaan puottaa n.6v niin diodeja pitäis pistää 3kpl sarjaan,
vai riittääkö käytännössä 2kpl vaikka jotain 3A diodeja, helppohan sekin on testata
mutta pitäis ensin käydä ostamassa ne diodit niin mielellään sitten ostais kerralla oikeita.
Toinen vaihtoehto on ostaa LiFe akku jolloin ei "ylimääräisiä/rikkoontuvia" osia tarvita.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1492 : 26.01.11 - klo: 13.32 »
Kahdella diodilla on menty vuosia.

Lipo akun nimellis jännitehän on 7.4 volttia eli kaksi diodia on oikein hyvä määrä.
Ainoastaan täyteen ladattuna jännite on 8.4V mutta noi vastariakut pudottaa jännitteen hyvin nopeasti kun rupeaa käyttämään.
Eli kahdella diodilla ei vielä ylijännitteisiin päästä vaikka lipo oliskin just täyteen ladattu.

Poissa Tomsson

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1493 : 26.01.11 - klo: 14.24 »
Tää ei oo nyt mikään sarkasmijuttu vaan ihan aito asia jota oon vähän ihmetellyt jo pidempään :cool:

Mitä tällä litiumakulla vastarin akkuna saavutetaan? Voitto kisassa? Enemmän virtaa 20kg vääntäville yliservoille? Saa kikkailla?

Itse suosin vastaripoksissa vielä pommin kestävää ja huoletonta Nimhiä, koska haluan sen osaston olevan huoleton ja varma. Servotkin on vaan 14kg vääntäviä Digi-Futaboita. Mut tämä onkin vaan ratasuttaajan näkövinkkeli ja jotenkin tuntuu, että akun tuoma keveysetu ei tule ihan ensimmäisenä vastaan kierroskeskiajoissa. Ei ainakaan siinä määrin, että viitsisin kikkailla regulaattoreilla saati diodeilla, kun muutenkin on yleensä ihan tarpeeksi niitä johtoja normisetilläkin.
allekiroitus

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1494 : 26.01.11 - klo: 14.41 »
Lipolla tai lifellä servot saa riittävästi tarvitsemaansa virtaa. Sen huomaa servon nopeudessa sammuksissakin liikutellessa servoja. Nimh tahtoo riskeillä ja voimakkailla servoilla kyykätä helposti.
Nämä ovat vain minun pihasuttailussa tekemiä havaintoja. Asiasta enempi tietävät voivat kertoa paremmin.
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1495 : 26.01.11 - klo: 14.54 »
Litiumeja saa ladata myös silloin kun tahtoo, ei tarvitse purkaa koskaan ja kapasiteetti säilyy.
Liikaa Kyoshoja

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1496 : 26.01.11 - klo: 15.13 »
Yllä ne kaikki syyt oikeastaan on mainittukin.

LiPo/LiFe akkuja voi ladata vaikka jokaisen hiitin jälkeen.
Antavat enemmän virtaa nykyisille nopeille ja vahvoille servoille.
Virta ei kyykkää kesken pitkän finaalinkaan.
Ovat kevyempiä.

NiMh kennot tuppaa kyykkäämään jo aika lyhyessäkin ajassa sen verran että servojen suorituskyky laskee.
Huomaa ajaessakin että auto ei olekaan enää kuten alussa.
Tämä on ei toivottua sillon kun varsinkin pidemmässä finaalissa kurvaillaan.

Mutta tuo lataamisen mahdollisuus milloin huvittaa on se yksi tärkeimmistä syistä miksi itse olen nimheistä luopunut jo aikapäivää sitten.
Ei enää koskaan kesken loppuvaa akkua... olettaen tietysti että sitä nyt sitten latailee päivän aikana.

Nimhit pitäis aina purkaa tyhjäksi ja ladata täyteen...
Muuten suorituskyky laskee jopa kohtalaisen selvästi ja nopeasti.
Litium akkuja ei pureta vaan lataillaan kun siltä tuntuu.... eivät menetä suorituskykyään tai kapasiteettia.

Kisapäivän aikana nimh akku pitää vaihtaa kesken päivän vähintään kerran.
Litium akku on ja pysyy kotelossaan eikä sitä tarvitse ahtaista koteloista ruveta ronkkimaan.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1497 : 26.01.11 - klo: 16.07 »
Itsellä lipo rata-autossa tankin alla. Vastaava nimh sinne on tuplasti isompi ja painavampi.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Tomsson

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1498 : 26.01.11 - klo: 21.50 »
Tiedän kyl litiumit. Viitisen vuotta niiden kanssa leikkiny.

Ehkä mä pärjään sitte nimheillä vielä polttisautossa. Latailu ei oo noissa mun touhuissa ongelma ja tuntuu ruokkivan yltiötehokkaan tuntuisia 13,8kg futteja nimhi ihan moitteetta. Arvostan enemmän huolettomia pakinpohjakkuja jotka voi vaan heittää poksiin ilman ihmeempiä fyllejä, nippusiteitä, silikoneja, cutoffsysteemejä, yms.

Persarviolta servosaver antaa myöden säädöstä riippuen noin 10kg kohdalla, eli kovin paljon sen yli oleva vääntövoima on ylimääräisen tuntuista omassa käytössä. Vielä kun näistä selviäis se pitovoima jotenkin, joka merkkaa enemmän..

Olen vaan miettinyt jos ostais pari uutta servoa noiden 5 vuotta vanhojen luottofuttejen kaveriksi, siksi kysyin. Kuitenkin ne kait kohta päästää savut pihalle.
Nopeuden suuntaan taidan panostaa enemmän ja vääntö saa jäädä max 15kg niin riittää nimhin potku :)
allekiroitus

Poissa P.R

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1499 : 26.01.11 - klo: 23.25 »
Samoilla linjoila tomssonin kanssa.
Hyvin jaksaa nimhit antaa virtaa parin tunnin ajeluun puutumatta,ja onhan noi huolettomampia kuin lipot.
Jos nyt oon oikein ymmärtänyt niin lipoja käytetään niiden suuren virranantokyvyn takia..siis akun kapasiteettiin nähden.
Äkkiseltään luulis ettei sillä normi servokäytössä ole merkitystä?
Kilpakäytössä pienempi paino on tottakai hyvä asia :azn:
Team Näätäracing                 www.rcm.fi