Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan polttiskysymykset  (Luettu 1018366 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1500 : 26.01.11 - klo: 23.39 »
Ei nimheissä ole yhtään mitään vikaa. Niillä pärjää mainiosti edelleen ja kuten todettua ne ovat vaan niin huolettomia, ei tarvitse juuri arpoa niiden kanssa.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1501 : 26.01.11 - klo: 23.42 »
Normaali suddailussa se nimhi varmasti riittää.
Kisaa ajaessa kun kärjessä nahistelee niin eron huomaa välittömästi.
Eikä se keveys ole se ero mitä tarkoitan.

Nimhi todellakin puutuu viidessä minuutissa.
Sorvoissa ei ole samaa suorituskykyä kuin litiumi akuilla on kokonaisen tunnin.

Kun rupeaa ajamaan radalla kovaa niin huomaa myös ettei 20 kiloa ole ollenkaan turhaa vääntöä.
Eikä nimenomaan se että saa servojen suorituskyvyn pysymään alusta loppuun asti erittäin hyvänä.
Jopa LiPo akusta LiFe akkuun siirtyessä pystyi huomaamaan että LiFe tarjosi paremman suorituskyvyn.

Enkä kyllä yhtään ymmärrä tuota nimhejen huolettomuutta.
Niiden kanssa nimenomaan on ollut paljon enemmän huolta.
LiPo tai LiFe pehmustettuna koteloonsa ja siellä on niin pitkään kun radiokotelo jostain syystä pitää avata.
Voiko sen huolettomampaa olla.
nimhejä on paukkunut vastariakkuina pari kappaletta... lipoja ei koskaan ajoakkuina eikä varsinkaan vastariakkuina.


Nimenomaan painotan nyt että kyllä niissä ihan selkeä suorituskykyero on ja sillä on merkitystä.
Sillä on vain suuri merkitys että onko vain pihasuddaaja vai ajaako vakavasti kisaa...
Pihasuddaaja ei tietenkään hyödy siitä suorituskykyerosta kun taas kisaajalle se on tärkeää.
Ei siis mitenkään voi sanoa ettei nimhi puudu, kun eron pystyy näkemään jokainen täydellä juuri ladatulla verrattuna 10 minuuttia käytetyllä akulla.
Eroa on... ei siis kannata sanoa ettei puudu jos itse ei sitä hyvinkin selkeää eroa ole huomannut.
Mikäli nimhit riittää omaan käyttöön niin hyvä... sitten ajelee niillä, mutta jos kysytään mitä eroja näissä akkutyypeissä jne on niin ei mun mielestä todellakaan kannata silloin sanoa ettei nimhi puutuisi kun se on koko kennotyypille ominaista... varsinkin kun sitä verrataan LiPo ja LiFe akkuihin.

Pärjää nimhilläkin ilmanmuuta... mutta eroja on ja suuria... Ja nimenomaan kisapäivä on HUOMATTAVASTI huolettomampi lipolla tai lifellä kun ei tartte vaihtaa akkua ahtaassa vastarikotelossa... senkusvaan latailee litiumi akkua aina kun jaksaa.
Voiko sen huolettomampaa olla?

Poissa -PM-

  • SaloUA
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1502 : 27.01.11 - klo: 00.11 »
Mulla hajos yks regu, heitin mettään ja ajoin ilman kun ei malttanu lopettaakkaan sinä päivänä(ja pakkohan jonkun on testata sekin), ajoin myös monta viikkoa sen jälkeen ilman regua. ei oo vielä hajonnu mikään. sanwan vastari ja futaban jotku PRO servot. MUTTA en nyt suosittele kenenkään kuitenkaan tekevän näin. tai no omalla vastuulla.
-JQ Products- BULLITT -Piranha- -Hobby Factory-

Poissa Tomsson

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1503 : 27.01.11 - klo: 00.59 »
Tuon voisi kyllä joku insinööri selittää, että miten huomaa servon voiman jos se katoaa hyvinkin aikaisin jo servosaverin joustoon? Mielestäni ihan selkeä ihmetyksen paikka :p

Onko noita lifejä hardkeisseinä? Sellaista vois harkita, koska otan akun aina pois lataukseen ja näin ollen kova fyllaaminen ei oikein napostele. Vai vaatiiko life muuta fylliä kun poksin pohjalle pehmusteen ja kanteen?
Tuo max 7,2 volttiahan on hyvin lähellä täyden nimhin alkujännitettä, eli noita voi käyttää normilelujen kanssa ilman regulaattoria? Vai ollaanko riskirajoilla?

Puutumisellahan kai tarkoitettiin sitä, että tehoservot ottaa liikaa virtaa akusta jolloin jännite kyykähtää hetkellisesti. Pahimmillaanhan tämä resetoi herkemmän vastarin, mutta ei sitä oikein muusta huomaa terveellä akulla. Ei ainakaan ihan normaali ihminen. Tätä niinq hain tolla ekalla kysymyksellä, kun en halua ostaa servoja jotka voi kyykäyttää nimhin.
Toisaalta, olihan aikoinaan surullinen tapaus Bluebird, jotka juuri imivät akusta niin paljon virtaa, että johdot olivat lämpimät ja vastari sekä kakkosservo sekoilivat  :grin:

Nimheissä ne ekat sekunnit pudottaa akun jännitteen tasoon jossa pysytään pitkään, eli ensipurasu latauksen jälkeen on valheellinen.
Muuten purkukäyrä on hyvin samanlainen kuin esim Lipossa.
Paras vaihtoehtohan on reguloitu lipojännite, jos tasaista haluaa. Reguloimattoman 8,4V lipon kanssa tulee samaa puutumista kuin nimhilläkin. Jänö laskee ja laskee vaikka virrananto estäisikin notkahdukset.
Tuli vaan mieleen kun katselin, että alkaa tulemaan vehkeitä jotka sallii 2s liponkin suoraan.

Kyllähän nimhi on huoleton, kun ei pahemmin tartte kyttäillä cutoffeja eikä tartte peljätä, että auto syttyy lipon tapauksessa palamaan, ei tartte tehdä turhia virityksiä johdotuksiin regujen muodossa eikä pehmeää casea suojella kuin kukkaa kämmenellä.
Life on huomattavasti käyttäjäystävällisempi, mutta on siinäkin ne cutoffit ja pehmeä case, joka ei kuitenkaan vissiin palamaan syty niin helposti?
« Viimeksi muokattu: 27.01.11 - klo: 01.44 kirjoittanut Tomsson »
allekiroitus

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1504 : 27.01.11 - klo: 03.33 »
Tuon voisi kyllä joku insinööri selittää, että miten huomaa servon voiman jos se katoaa hyvinkin aikaisin jo servosaverin joustoon? Mielestäni ihan selkeä ihmetyksen paikka :p


Ei siihen insinööriä kaivata.

Kiristä saveri niin ei katoa niin herkästä.


On selvää että 20 kilon servo jaksaa vastusta vasten kääntää renkaat luvatulla nopeudella sinne minne halutaan sekä kun 20 kilon servo ei joudu jatkuvasti tekemään töitä voimavarojensa rajoilla niin se myös jaksaa pidempään.

Tämän näkee jo aika helpostikin...
Jos esim otetaan joku 8 kilon servo vastaan 13 kilonen... molemmissa nopeus samaa luokkaa eli jotain 0,8
Anna servoille kuormaa ja lähde sitten kääntelemään.
Ei tarvitse olla lähelläkään servon voimavarojen rajalla olevaa painoa kun huomaa että heikompi servo ei enää pysykään tahdissa mukana.


Olen myös ilmeisesti hyvin sairas tapaus kun näen kyllä silmälläkin eron servojen suorituskyvyssä mikäli akkuja verrataan.
Mielenkiintoisin tapaus että viimekesänä kun otin ekan LiFe akun käyttöön niin servot jaksoivat liikkua vikkelämmin kuin LiPolla jossa oli 10A regu välissä... Tai pari diodia.
Eron näkivät muutkin.

Lipon saat palamaan vain huolimattomalla käytöllä.
Nimhin saa pamahtamaan silmille vaikka ekalla latauksella vaikka kaikki oli täysin kuten pitää.

LiPo ja LiFe akut on pehmeitä... siis kaikki ne mitkä myydään suoraan vastarikoteloihin käyvinä.
Eli silloin kyseessä on lifepo akku.

Ei se vaadi kuin ohkasta superloonia kieppi ympärille ja akku tiukasti koteloonsa.
Siellä on ja pysyy.
Ja kun ei hölsky turhia niin ei myöskään kulu turhia.

Ei ne lipot todellakaan ole niin arvaamattomia jne kuin niistä monesti annetaan ymmärtää.
RC touhuja pidempään harrastaneet ovat varmasti näheet kuinka vaarallisia nimhit olivat ja miten huolettomia nämä nykyiset kennotyypit ovatkaan... kunhan ei lataile väärillä ohjelmilla.

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1505 : 27.01.11 - klo: 05.19 »
Kyllähän nimhissä on selkee potku pari ekaa minsaa, eikai turistijätkät turhaan ole piikannu akkuja :P

Myöskin nimhillä on tullut vastaan tilanne että jää kierroksia tulematta kun ponderille ei riitä virta käännön aikana. tähän tosin luulisin syyn olevan pielessä olevilla epa säädöillä.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa Piedro

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1506 : 27.01.11 - klo: 07.44 »
Sen verran vielä palatakseni noihin Diodeihin niin eikös nuo kestä jo paremmin kun hyvin:
http://www.vekoy.com/product_info.php?cPath=42_108&products_id=14044

Poissa JiiVee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1507 : 27.01.11 - klo: 09.05 »
miten nimhit saa muka sitten paukahtamaan  :shock:

ja millasella latausohjelmalla life akkuja pitää ladata
pöö

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1508 : 27.01.11 - klo: 10.13 »
Vastariakkujen kehityskaari:

Akku Jännite
NiCd 6,4 Vdc
Nimh
Lipo
LiFe

No tämä lähti kyllä ennen aikojaan. Piti kirjoittaa vaikka mitä, mutta olkoon.
« Viimeksi muokattu: 27.01.11 - klo: 13.50 kirjoittanut Tuukka »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1509 : 27.01.11 - klo: 11.36 »
miten nimhit saa muka sitten paukahtamaan  :shock:

ja millasella latausohjelmalla life akkuja pitää ladata

Nimhit paukkuu silloin kun niistä siltä tuntuu.
On ladattu pienellä virralla ja on paukahtanut niin että kennosta on sisäkalut lentäneet kovalla voimalla teltan seinään.
On lähdetty ajamaan ja 10 minuutin kohdalla todettu että nyt nousee savua...
Onneksi nopea mekaanikko sai akun pois ennenkuin auto kärsi vaurioita.

Nimhi vastariakkuahan et pysty mitenkään tasalataamaan.
Ja monesti nämä akut ovat ihan vaan tehtaalla isosta laatikosta otettu ja niputettu pakaksi.
LiPo ja LiFe akuissa on sentään tämä puoli otettu huomioon niin että tasauslataat ne joka kerta.

Aivan turhaan näitä litium akkuja moni "pelkää" ja kuvittelee niiden olevan niin hirveän vaarallisia.
Kun käyttää maalaisjärkeä ja huolellisuutta niin ovat jopa turvallisempia kuin tikittävät aikapommi nimhit joita on tosiaan nähty räjähtävän niin että onneksi ei ampunut kenenkään silmille.
Litium akut eivät pamahda... syttyvät tuleen kyllä, mutta se vaatii väärän latausohjelman tai sitten iskusta vioittuneen akun.


LiFe akut ladataan tietysti LiFe ohjelmalla.
Eli laturissa pitää olla mahdollisuus LiFe akkujen lataukseen.
LiPo akkujen kanssa sama asia, eli vaaditaan LiPo ohjelma.

Poissa Tomsson

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1510 : 27.01.11 - klo: 12.43 »
Kyllä ne lipotkin paukkuu silloin kun tahtovat. Ei nimh ole lähellekään yhtä riskaabeli.

Ne kuvat joita näkyy varsinkin lennupuolella palaneista harrastetiloista saa hieman tuota kunnioitusta aikaan :) Eikä niissä ole ollut mitään selvää syytä miksi akku olisi syttynyt. Kyllä lipoja itekin tulee joskus huolimattomasti pideltyä, mutta kolhuja niille en uskalla antaa, joita tulee vastaripoksissa helposti ilman pommin kestävää fylläämistä.
Ite pidän lipot aina lähes tyhjänä varastossa ja lataan vasta kun käytän ja nuuhkin ettei vuoda. En vaan uskalla pitää viritettyjä pommeja sisätiloissa. Vastariakku on varmaan sikäli vähän eri tilanteessa ajoakkuihin nähden, kun siitä ei niin isoja virtoja oteta, että se olisi alttiina ylikuormituksen kautta tuleville toimintahäröille ja muutenkin akut ovat aika "tuhnuja" kilotonnivoimaltaan. Jää vain tuo kolhut ja tärinä vaivaksi.

8kg vs. 13kg ero toki on täysin selvä, mutta haluan olla siinä uskossa, että noiden omien servojen 13,8kg vääntö on ihan yltiöriittävä vielä tänäkin päivänä :D Olihan se muutama vuosi sitten ihan huima vääntö eikä futte ainakaan ole kovin rajoille mennyt, vaikka on jo kolmessa m8:ssä ollut ja kahdessa Revossakin jo silloin vanhaan hyvään monsukisa-aikaan.
Ratasuttaus kyseessä, eli siis samaa mailaa saanut kuin ratakisauksessakin leikkitasolla.

Tietysti koko originaali pointti katoaa sitä myöden jos tuollaista lifeä tosiaan pystyy käyttämään ilman ylimääräisiä kikkareita johtonipussa. Sellaisen voisin kuvitella laittavani.


Saako suomesta sopuhintaan life vastariakkua mallia hump? En nopealla silmäyksellä löytänyt kuin flatpackin.
Tämän kusti toisi kolmella kympillä postilaatikkoon lätäkön takaa
http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1389_127/products_id/165092/n/ProTek-R-C-LiFe-Hump-Receiver-Battery-Pack-66V-1700mAh-w-Balancer-Plug
allekiroitus

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1511 : 27.01.11 - klo: 12.48 »
Kyllä ne lipotkin paukkuu silloin kun tahtovat. Ei nimh ole lähellekään yhtä riskaabeli.



LiPo tai Lifepo akku ei pauku.
Ne syttyvät.

Nimhejä on paukkunut niin että on mennyt pressusta läpi.

Kumpiko on vaarallisempi kun sitä pöydällä lataat????

Nimhistä et ulkoisesti monesti edes näe onko siinä vaurio.
Liposta näet.
Lipo varoittelee pullistelemalla.
Nimhi ei varoittele.


Servojen voimasta...
Haluat olla siinä uskossa että 13 on jo liioittelua.
Saat toki olla.
Totuus vaan onkin kummallinen kun asiaa käytännössä testaa.
Huomaa sen 20 kiloisen suoriutuvan tehtävästä nopeammin ja pienemmällä puuskutuksella.

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1512 : 27.01.11 - klo: 12.52 »
Saako suomesta sopuhintaan life vastariakkua mallia hump? En nopealla silmäyksellä löytänyt kuin flatpackin.

http://www.hobbylinna.com/vtec-lifepo-rxpack-hump-2000-rxonly-p-23828.html
http://www.hobbylinna.com/vtec-lifepo-rxpack-straight-1600-rxonly-p-23786.html

Mulla on tuo 2000mAh hump pack ollu käytössä ja olen tykännyt. Tosin Nosram merkkisenä, mutta sama akku eri brändillä vaan.
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1513 : 27.01.11 - klo: 13.01 »
Ite pidän lipot aina lähes tyhjänä varastossa ja lataan vasta kun käytän ja nuuhkin ettei vuoda. En vaan uskalla pitää viritettyjä pommeja sisätiloissa.

Nähtävästi säilytät myös kännykkääsi varastossa akku tyhjänä? Tarpeen vaatiessa kaivat kännykän esille ja laitat sen lataukseen klyyvarin alle että pääset nuuhkimaan ennen kun lipo syttyy palamaan latauksen tai akussa olevan virran johdosta?

Että näin... :mrgreen:
Kylätason RC-kuski.

Poissa Kapa990

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1514 : 27.01.11 - klo: 13.09 »
Mulla on ainakin kopterin 6S akut talvisäilytyksessä olohuoneessa...ladattuna
Ei ne kovin helpolla hajoa, on saanut osumaa niin että on akku on mutkalla...

-Kapa
-TLR 22 - DEX 410 V3 - Sanwa M11X -

Poissa Tomsson

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1515 : 27.01.11 - klo: 13.17 »

Paukkuu, eli menee rikki, tussahtaa, pöhisee, sihisee, säkenöi. Tuossa nyt muutama synonyymi lisää.
Lifenhän ei pitäisi syttyä palamaan????? Ei ole niin hasardi kemikaalikoostumus sisällä.
On mäkin sihautellu nimhejä mutta ei niistä koskaa ole lähellekään sitä vaaraa mitä palava ja säkenöivä lipo aiheuttaa. Se että Sä oot ampunu nimhistä lelut pihalle, ei tarkoita sitä että lipo olisi turvallisempi. Kuinkakohan moni on polttanu talonsa nihmillä vs. lipolla. Ottaen huomioon, että lipo on ollut vasta hetken kaiken kansan markkinoilla.

En kovinkaan mielestäni väittänyt että 13kg olisi ylimääräistä. Vaan että 13,8kg on täysin riittävä ilman, että servo olisi todistettavasti kovilla. Olishan se hieno jos sais sen 20kg servon nopeilla ~0.10s spekseillä mutta hinnat pompsahtaa kummasti. Täytyy kuitenkin sekin pitää mielessä, että servojen pitää olla kultaista keskitietä, että ne sopii tarpeen vaatiessa muuhunkin kohteeseen kuin krossarin ohjaukseen. Siksi skippasin nuo liposervot heti lähdössä vaikka speksit niissä onkin hienot.
« Viimeksi muokattu: 27.01.11 - klo: 13.24 kirjoittanut Tomsson »
allekiroitus

Poissa Tomsson

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1516 : 27.01.11 - klo: 13.21 »

Nähtävästi säilytät myös kännykkääsi varastossa akku tyhjänä? Tarpeen vaatiessa kaivat kännykän esille ja laitat sen lataukseen klyyvarin alle että pääset nuuhkimaan ennen kun lipo syttyy palamaan latauksen tai akussa olevan virran johdosta?

Että näin... :mrgreen:

Tuo olis varmaan kannattanu jättää postaamatta. Kunnon torspoilut vedit kehiin :D
Kännyn huikean kookas akku saakin melkoista läimää eikä omaa mitään suojapiirejä ja latausvirta on aina valittavissa?  :grin:
Pitäkää räiskepomminne hyllyssä ladattuina. Mä en pidä.
allekiroitus

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1517 : 27.01.11 - klo: 13.54 »
lipoilla on poltettu taloja, niin on myös kynttilöillä ja saunalla. Jopa tupakalla.
Mistä nämä kaikki johtuu...?
Ihmisten torspoilusta.

Lipo on oikein käytettynä jopa turvallisempi kuin vanhemmat kennotyypit koska se ei pysty pamahtamaan, poksahtamaan, räiskähtämään eikå tussahtamaan silmille.
Lipo myös varoittaa ensin ullistumalla. Pamahtava nimhi ei varoita pullistuen vaan poksahtaa jos on poksahtaakseen.

Ja kuten servoista sanoin... Ei oikein voi sanoa että 13 kiloa on riittävä ellei sitten sano että se on omassa käytössä riittävä.
Yleisesti näin ei voi sanoa, koska moni on huomannut suuremman voiman tarpeelliseksi, eikä siis 13 kiloinen servo ole ollut riittävä varsinkaan nimh akuilla.
Ymmärsitkö?

Jos siis joku nyt kyselee näistä eroista koska haluaa tietää niin eihän silloin voi vastata jonkin olevan tarpeeksi, koska eihän me tiedetä mitä tasoa kysyjä kaipaa.
Jos hän kaipaa parasta niin silloin kerromme mikä on paras ja miksi.
Jos hän kaipaa riittävää niin silloin kerromme mikä ITSELLE on se riittävä.
Minulle 13 kiloa ja nimhit eivät ole riittävät.
Ja minulle lipo/ nimh on ollut huomattavasti huolettomampi koska ei tarvitse huolehtia milloin akku pitää vaihtaa ja koska puolillaankin olevan akun voi ladata ilman että akku siitä mitenkään kärsii.
Käytän näitä akkuja oikein ja huolellisesti, joten ovat jopa turvallisempia koska ei voi räjähtää silmille kuten nimhillä on mahdollista.

Jokainen tehkööt omat valintansa millä haluaa sitten mennä.

Poissa Tomsson

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1518 : 27.01.11 - klo: 14.02 »
Niinhän se. Mikä ennen oli erittäin hyvä. Ei ole enään nykyään hyvä, kun on parempaan totuttu.
Melkein sama juttu kuin tietokoneasioissa. Sillä erolla että pelit ei oo muuttunu, mutta näytönohjaimen jä äänikortit on :P

No sain mitä halusin ja annoin mitä muut ei halunneet.
Tilaan nopeita välitehon servoja ja ehkä jopa tuollaisen lifen.


..
Muokkaan tähän nyt vielä omaksi loppukaneetiksi tähän threadiin, että lipojan haistaminen ei tosiaan ole mitään foliohattutouhua. Vaikkakin, kun alumiinifolioinen kenno saa iskun, menee siitä foliota ryppyyn ja terävän taitoksen nurkkaan voi tulla pieni reikä. Tästä tulee mukava makea tuoksu joka ainakin minulle kertoo sen että jaahas, lapio esiin. Lipot sen verran ilmaisia nykyään, että en rupea riskeeraamaan vuotavalla akulla.
Pullahtanut aikoinaan pari akkua hyllyssä ollessaan. Sen jälkeen en ole niitä pitänyt ladattuina hyllyssä kun surffasin nettiä ja katsoin palaneita taloja alojen foorumeilta. En varsinkaan kun kapasiteetit ja C:t vaan nousee. Vain hardcaseja ajoakkuina.
Ja varsinkaan, kun ei tiedä yhtään miten asiantunteja ja tunnusteleva lataussofta latureissa on. Ihminen on erehtyvä eläin.
« Viimeksi muokattu: 27.01.11 - klo: 14.16 kirjoittanut Tomsson »
allekiroitus

Poissa P.R

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1519 : 27.01.11 - klo: 14.03 »
Tuossa männä päivänä piti juotella kaverin lipoon deanssit kiinni,ja kas kummaa kun akku muistutti enemmän ilmapalloa kuin lipoa.
Pari kuukautta oli ollut uusi/käyttämätön akku jemmassa,ja itsekseen pullistunut.
Tässä tapauksessa ei voida puhua käyttövirheestä..
Tarkempana noiden lipojen kanssa tulee oltua kuin muiden akkujen.

Team Näätäracing                 www.rcm.fi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1520 : 27.01.11 - klo: 15.44 »
Näin voi käydä mikåli varastointijännite on ollut väärä. Mahdollista myös mikäli akku on ollut varastoituna huonoissa olosuhteissa...
Ollut kuuma paikka tai kenties suorassa auringon paisteessa.
Eli jos nyt oikein pilkkua viilaa niin voi sen käyttäjän virheeks tuonkin laskea... Mene ja tiedä mikä oikea syy, mutta ihan ilman syytä akut eivät itsestään tee mitään.
Lipo akut ovat tarkempia käytölle, mutta taas oikein käytettynä jopa turvallisempia ja paljon pitkäikäisempiä kuin nimhit.
Ja nimenomaan kuten sanoin aikaisemmin niin hyvä että lipot ilmoittelevat ongelmistaan turpoamalla. Nimhi ei paljon varottele muuten kuin kuumentumalla tulikuumaksi ja tätähän ei välttämättä lataillessa huomaa ellei vähänväliä kokeile. Lipokin vaatii valvontaa, mutta siihen riittää akun vilkuileminen. Jos kesken latauksen turpoaa niin välittömästi akku pois latauksesta ja pihalle

Poissa perr

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1521 : 27.01.11 - klo: 19.34 »
Hommasin ihan varmuudeksi testiin vielä tällaiset, jotta näkisin olisiko ns.koneistetuissa osissa pienemmät toleranssit... Ja olihan niissä :shocked:. Syytä en tiedä :huh:.
ETEEN:
http://aijaa.com/v.php?i=009857393128.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=006357393124.jpg
TAAKSE:
http://aijaa.com/v.php?i=001737393127.jpg
ST-RRe / OFNA GTP/ HN DM-one

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1522 : 27.01.11 - klo: 19.41 »
Nuo alatuki varret on kyllä... niinku tiiätkin :grin:
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1523 : 27.01.11 - klo: 20.59 »
Onnea vaan :D

Yks päivä radalla ja klappaa niin kerpeleesti.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa P.R

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1524 : 27.01.11 - klo: 21.12 »
On kyllä komian näköset tukivarret :tongue:
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1525 : 27.01.11 - klo: 21.45 »
Ei tartte tollasilla ajaa.
Tai no piharälläyksessä menee varmasti, mutta rata ajossa... ei ei.

Tukivarret on tarkoituksella tehty joustavasta muovista.

On tukivarsia myös välillä muokattu jotta saadaan vielä enemmän joustoa.


Poissa perr

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1526 : 27.01.11 - klo: 21.56 »
Ei tartte tollasilla ajaa.
Tai no piharälläyksessä menee varmasti, mutta rata ajossa... ei ei.

Tukivarret on tarkoituksella tehty joustavasta muovista.

On tukivarsia myös välillä muokattu jotta saadaan vielä enemmän joustoa.



Tuo oli tiedossa jo ennen ostoa ja oikeastaan odotin koska siitä"kin" avaudutaan.
Ihan vaan tiedoksi ettei tuo yksilö ole menossa ajoon, niin kauan kun minä sen omistan :wink:.
Onko muuten tällainen tarkoitettu myös pihasuttaukseen??
http://www.smoosmoo.com/wp/autot/nutech-thunderbolt-2-pro-race/
ST-RRe / OFNA GTP/ HN DM-one

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1527 : 27.01.11 - klo: 23.38 »
Oliskohan kyseessä hieman eri kokoluokan auto  :wink:

Se riippuu niin paljon siitä miten kokonaisuus on suunniteltu.

Eihän tuo muovitukivarsi juttu päde oikeisiin autoihinkaan.

Mutta M8 autot eivät toimi lähellekään yhtä hyvin alu tukivarsilla kuin toimivat muovisilla.
Ero on hyvin selkeä.

Poissa kappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1528 : 28.01.11 - klo: 05.57 »
On tämä Rc harrastus kyllä aika erikoisen tuntuista hommaa. Nyt on esitetty että auton pitää olla väljä että ettei se mene jumiin ja savipöly sitten ajossa tiivistää välyksiä pois. Tästä saa kuvan että "ei sillä niin väliä, kunhan osat likkuvat". Vastariakku väittelyssä taas pidetään parempana Lipo akkuja että auto pysyy "samanlaisena" paremmin kun Nimh akulla jolla servojen voima elää enemmin. Toisessa asiassa auto saa muuttua ja toisessa taas ei, ja nämä asiat vahvasti vielä toisiinsa liityvät. No, eihän tässä mitään, kai nämä itsellekin selviävät joskus, ehkä.

Kävin hakemassa life vastariakun Nimh:n tilalle, painoero 40g lifen hyväksi ja lifellä ohjaus oikein tuntuvasti nopeampi. Molemmat akut uusia ja orion merkkisiä.

Renkaissa joita itsellä on, on painoeroja suraavasti: Kevein rengas, vanne, insertti paketti painaa 105g ja painavin 125g. Ero on aika suuri.   
 

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #1529 : 28.01.11 - klo: 06.32 »
On tämä Rc harrastus kyllä aika erikoisen tuntuista hommaa. Nyt on esitetty että auton pitää olla väljä että ettei se mene jumiin ja savipöly sitten ajossa tiivistää välyksiä pois. Tästä saa kuvan että "ei sillä niin väliä, kunhan osat likkuvat". Vastariakku väittelyssä taas pidetään parempana Lipo akkuja että auto pysyy "samanlaisena" paremmin kun Nimh akulla jolla servojen voima elää enemmin. Toisessa asiassa auto saa muuttua ja toisessa taas ei, ja nämä asiat vahvasti vielä toisiinsa liityvät. No, eihän tässä mitään, kai nämä itsellekin selviävät joskus, ehkä.

Kävin hakemassa life vastariakun Nimh:n tilalle, painoero 40g lifen hyväksi ja lifellä ohjaus oikein tuntuvasti nopeampi. Molemmat akut uusia ja orion merkkisiä.

Renkaissa joita itsellä on, on painoeroja suraavasti: Kevein rengas, vanne, insertti paketti painaa 105g ja painavin 125g. Ero on aika suuri.   
 

Ihan sellanen neuvo sulle että kunhan kesä koittaa, otat sen auton kainaloon, menet radalle ja ajat. Selviää monta asiaa mitä isoista autoista ei voi verrata pikkuautoihin.

Tuolla aikaisemmin sanottiin että nimenomaan uusi auto ei toimi heti, se vaatii ajoa että välykset tulee sopivaksi. Ei se ihan joka kerralla muutu niin paljoa se auto :)
XRAY 808 2009 Spec |