Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan polttiskysymykset  (Luettu 478768 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jopsis

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3960 : 23.04.17 - klo: 17.28 »
Ajattelin ostaa savageen tujumman vastarin akun.Vakio on 6v nimh akku ja tuleva 7.4v lipo.Tuleeko ongelmia?Selailin nettiä mutta ei mainintaa paljon tossa vastarissa saa jännite olla?On kyllä tarkoitus ostaa paremmat radiot jossain vaiheessa.
« Viimeksi muokattu: 25.04.17 - klo: 19.05 kirjoittanut jopsis »

Poissa SeTTi

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3961 : 25.04.17 - klo: 16.28 »
Yritin käynnistellä Rotostartilla HPI Savagea vanhoilla päivän tankissa maanneilla polttoaineella, kerran pärähti ja sit ei enään inahtanut

Voiko toi mylly mennä niin jumii kampikammioon menneestä ylimääräisestä polttoaineesta --> ettei pyöri kone mihinkään päin ns nestelukko, mäntä on yläasennossa...


Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3962 : 25.04.17 - klo: 16.35 »
Ajattelin ostaa savageen tujumman vastarin akun.Vakio on 6v nimh akku ja tuleva 7.2v lipo.Tuleeko ongelmia?Selailin nettiä mutta ei mainintaa paljon tossa vastarissa saa jännite olla?On kyllä tarkoitus ostaa paremmat radiot jossain vaiheessa.
En tiedä tuon vastarin jännitteen kestosta, mutta myös servojen pitää sitten kestää lipon jännite. Jos ne ei kestä, voi lipon kanssa käyttää erillistä regulaattori joka pudottaa jännitteen 6 volttiin. Life akku voisi myös olla toimiva vaihtoehto 6,6 v jännitteellä.
« Viimeksi muokattu: 25.04.17 - klo: 16.40 kirjoittanut topcat »

Poissa jopsis

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3963 : 25.04.17 - klo: 18.39 »
Ajattelin ostaa savageen tujumman vastarin akun.Vakio on 6v nimh akku ja tuleva 7.4v lipo.Tuleeko ongelmia?Selailin nettiä mutta ei mainintaa paljon tossa vastarissa saa jännite olla?On kyllä tarkoitus ostaa paremmat radiot jossain vaiheessa.
En tiedä tuon vastarin jännitteen kestosta, mutta myös servojen pitää sitten kestää lipon jännite. Jos ne ei kestä, voi lipon kanssa käyttää erillistä regulaattori joka pudottaa jännitteen 6 volttiin. Life akku voisi myös olla toimiva vaihtoehto 6,6 v jännitteellä.


Servot on päivitetty digitaalisiin ja tukevat 7.4v jännitettä :) Tuo akun kotelo on sen muotoinen että ei hirveästi anna mahdollisuuksia eri kokoisiin akkuihin mitä alkuperäinen.Tuo lipo on juuri passeli :)
« Viimeksi muokattu: 25.04.17 - klo: 19.04 kirjoittanut jopsis »

Poissa jopsis

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3964 : 25.04.17 - klo: 18.56 »
Yritin käynnistellä Rotostartilla HPI Savagea vanhoilla päivän tankissa maanneilla polttoaineella, kerran pärähti ja sit ei enään inahtanut

Voiko toi mylly mennä niin jumii kampikammioon menneestä ylimääräisestä polttoaineesta --> ettei pyöri kone mihinkään päin ns nestelukko, mäntä on yläasennossa...

Juu voi,on itselläkin sattunut :) Rotossa on suoja jos menee liian tiukaksi pyörittää niin rupeaa lyömään tyhjää ettei hajota mekanismia.Tulppa irti ja rotolla pyörittää,jos ei rupea niin kädellä pyörittää vauhtipyörästä.Kun pyörii niin ilman tulppaa kaasu pohjassa rotolla pyörittää niin kauan kun tulpan reiästä tulee polttoainetta.
« Viimeksi muokattu: 25.04.17 - klo: 19.54 kirjoittanut jopsis »

Poissa jopsis

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3965 : 29.04.17 - klo: 22.02 »
Pitääkö vaihdelaatikkoon laittaa rasvaa?Laitoin savageen kolmivaihteisen laatikon joka oli sisältä kuiva.Kumminkin tuossa alkuperäisessä oli rasvaa mikä oli sitonut paljon sitä itseänsä...Ei kumminkaan mahda olla täysin pölytiiviitä nuo askit.Lisäksi kytkimet on sen näköiset tuossa kolmivaihteisessa että ihan hirvittää ajatus rasvasta??  :shocked:

Poissa SeTTi

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3966 : 03.05.17 - klo: 01.22 »
Yritin käynnistellä Rotostartilla HPI Savagea vanhoilla päivän tankissa maanneilla polttoaineella, kerran pärähti ja sit ei enään inahtanut

Voiko toi mylly mennä niin jumii kampikammioon menneestä ylimääräisestä polttoaineesta --> ettei pyöri kone mihinkään päin ns nestelukko, mäntä on yläasennossa...

Juu voi,on itselläkin sattunut :) Rotossa on suoja jos menee liian tiukaksi pyörittää niin rupeaa lyömään tyhjää ettei hajota mekanismia.Tulppa irti ja rotolla pyörittää,jos ei rupea niin kädellä pyörittää vauhtipyörästä.Kun pyörii niin ilman tulppaa kaasu pohjassa rotolla pyörittää niin kauan kun tulpan reiästä tulee polttoainetta.

Otin myllyn irti--> leikannu kiinni, selkeät syvät naarmut näkyy pytyssä ja männässä... Onneks Hobbylinnalla 59euroa hilppeet tarjouksessa...

Poissa jopsis

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3967 : 03.05.17 - klo: 16.21 »
AAARRGGHH..Kertokaa viisaat lrp zr.32 pannuun perus säätö sisäänajulle.Tehtaan ohje on 5 1/2 kiekkaa pääneula auki ja 4 1/2 kiekkaa alapään neula auki.Noilla säätöillä on kauheaa repimistä,muutaman sekunnin käy ja sammuu,ei kestä yhtään kaasua.Muutaman käyntikerran jälkeen ei sanonut mitään.Tulpan vaihdoin ja sattumalta käsi osui ilmanputsariin,oli täynnä polttoainetta.Ohje antaa myös perusohjeet kun ruvetaan hakemaan optimaalista tehoa.Eli kumpaakin ruuvia kiekka sisään yllämainituista ohjeista.On kyllä tuskallista hommaa  :angry: Kaksi 1/8 kiekkaa ruuvasin kumpaakin pienemmälle mutta ei tulosta,työntää putsariin tolkuttomasti ainetta.Kun on tuo lämpömittari pimeänä niin ei hirveen laihalle kehtaasi säätää.Siis sisäänajo on menneillään.
« Viimeksi muokattu: 03.05.17 - klo: 17.37 kirjoittanut jopsis »

Poissa msa1

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3968 : 05.05.17 - klo: 10.52 »
Ensimmäistä polttisautoa ostamassa, lähinnä pojalleni, mutta toki itse harrastaisin mukana.... pohdin kahden HPI mallin välillä.

HPI D8S RTR 4WD Nitro, https://www.hobbylinna.fi/tuote/d8s-rtr-4wd-nitro/106118/

HPI Bullet ST 3.0 RTR 4WD 2.4 GHz, https://www.hobbylinna.fi/tuote/bullet-st-30-rtr-4wd-24-ghz/110660/

Tuo Bullet lienee edullisemman hintansa lisäksi helppo tai ainakin helpompi auto aloittelijalle, mutta olisiko kuitenkin heti kättelyssä järkevämpi ostaa ns. 'parempi', esim. D8S tai Savage, jolloin mitään auton päivitystarvetta ei tulisi vaikka tästä innostuisi enemmänkin, vai riittäiskö tuollainen Bullet useammaksi vuodeksi?


Poissa Mönkkiinen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3969 : 05.05.17 - klo: 13.59 »
noista kahdesta ehdottomasti hpi d8s
ja starttiboxi,starttiboxi siksi koska nuo vetokäynnistimet
hajoavat usein melko nopeasti.boxilla muutenkin mukavampi
käynnistää.tähän malliin renkaat ovat myös huomattavasti
edullisempia renkaita on toki eritasoisia/hintaisia.
« Viimeksi muokattu: 05.05.17 - klo: 17.14 kirjoittanut Mönkkiinen »

Poissa KHS77

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3970 : 12.06.17 - klo: 12.14 »
Auttekaa!

Olin ajamassa sisään Alpha Dragon 3, mutta en saa autoa käymään tyhjäkäyntiä, niin että pyörät ei pyöri? Pyörät pyörii koko ajan. Missä vika ? Ohjaimena Sanwa MT-4
Absima/TeamC T8TE--HK XeRun150A--Tekin T8 GEN2 1700KV--Savöx 20kg SC-1256TG -- 2x3S Gens Ace 5000mAh--Spektrum DX2E--Spektrum SRS4210 AVC

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3971 : 12.06.17 - klo: 13.39 »
Kytkin rikki, jousi poikki?

Poissa Mönkkiinen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3972 : 12.06.17 - klo: 13.50 »
ilmavuoto ?saako polttoainetta hyvin
onko fuililetkut ehjät.putsari öljytty.

Poissa Kimmo S

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3973 : 12.06.17 - klo: 16.45 »
Omat taidot rajalliset, mutta eka olisi hyvä tietää onko vika kaasarin säädöissä vai säädöissä/kokoamisessa muuten:
- Onko kaasulinkki säädetty oikein autosta ja ratista, eli onko luisti pohjassa silloin kun ei ratista paina kaasua? Eli esim. kun painaa jarrua, niin luisti ei mene enää yhtään enempää kiinni, kun makaa jo valmiiksi tyhjäkäyntiruuvia vasten.
- Liikkuuko luisti nätisti ja kaasulinkki vetää suht suoraan?
- Ratista säädetty kaasun ääriarvot muutenkin oikein niin, että kurkku on tyhjäkäyntiasennossa nollakaasulla melkein kiinni ja just ja just täysin auki silloin kun kaasu on pohjassa?

- Kytkin kasattu oikein ja varmaan rullaa nätisti pitkään ympäri kun kädellä pyöräyttää? Prikat manuaalin mukaisissa paikoissa ja kellossa hieman pitkittäistä klappia?

Poissa KHS77

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3974 : 12.06.17 - klo: 18.07 »
Kiitos vinkestä! Pitää huomenna kattoo ainakin tuo kytkin. Laitan huomenna tarkan kuvaksen tapahtumista, jos toi kytkin ei oo rikki.
Absima/TeamC T8TE--HK XeRun150A--Tekin T8 GEN2 1700KV--Savöx 20kg SC-1256TG -- 2x3S Gens Ace 5000mAh--Spektrum DX2E--Spektrum SRS4210 AVC

Poissa KHS77

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3975 : 13.06.17 - klo: 10.11 »
Ongelma selvisi! 

Olin kristänyt kytkinkellon liian tiukkaan, eli ei vapaata pyörintää kellossa. Toinen ongelma on se, että kampiakseli pää jää etulaakerin sisäpuolelle, joten pitkittäisvälystä on mahdoton saada manuaalin shimmauksen kanssa. Vauhtipyörä oli täysin pohjassa, tarkistin.

Mietin vaan, että mulla on TeamC vauhtipyörä ja kytkinkello, autaakohan asiaan jos vaihtaa Alphan vauhtipyörään ja kytkinkelloon?
Absima/TeamC T8TE--HK XeRun150A--Tekin T8 GEN2 1700KV--Savöx 20kg SC-1256TG -- 2x3S Gens Ace 5000mAh--Spektrum DX2E--Spektrum SRS4210 AVC

Poissa Tony_L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3976 : 13.06.17 - klo: 10.19 »
Ota vaan shimmejä pois sieltä välistä niin että kelloon jää sopivasti välystä.
D817

Poissa Kimmo S

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3977 : 13.06.17 - klo: 10.36 »
Koneen ja vauhtipyörän välistä voi ottaa myös shimmin tarvittaessa pois. Muistaakseni minulla ei kylläkään ollut tehtaan jäljiltä. Minulla oli Dragon 3:sen ja durangon kytkimen kanssa aluksi vähän samoja ongelmia, kunnes löysin sopivan määrän shimmejä sopiviin väleihin.

Durangon kartio-prikka-mikälie, se minkä päälle vauhtipyörä kiristetään, oli eri mittainen kuin koneen mukana tuleva kartio. Kartiota vaihtamalla kytkinasetelma siirtyi yllättävän paljon pitkitäissuunnassa. ...

Poissa KHS77

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3978 : 13.06.17 - klo: 10.45 »
Ota vaan shimmejä pois sieltä välistä niin että kelloon jää sopivasti välystä.

Onko noita shimmejä pakko olla tuolla kellon sisällä?  Ei osu tappeihin, jos kaikki pois ja näin saisin päätyruuvin alle yhen prikan.
Absima/TeamC T8TE--HK XeRun150A--Tekin T8 GEN2 1700KV--Savöx 20kg SC-1256TG -- 2x3S Gens Ace 5000mAh--Spektrum DX2E--Spektrum SRS4210 AVC

Poissa KHS77

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3979 : 13.06.17 - klo: 10.51 »
kiitos, en huomannu viestiä!
Absima/TeamC T8TE--HK XeRun150A--Tekin T8 GEN2 1700KV--Savöx 20kg SC-1256TG -- 2x3S Gens Ace 5000mAh--Spektrum DX2E--Spektrum SRS4210 AVC

Poissa KHS77

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3980 : 13.06.17 - klo: 10.58 »
KIITOS KAIKILLE NEUVOISTA! :azn:
Absima/TeamC T8TE--HK XeRun150A--Tekin T8 GEN2 1700KV--Savöx 20kg SC-1256TG -- 2x3S Gens Ace 5000mAh--Spektrum DX2E--Spektrum SRS4210 AVC

Poissa micsa.fi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3981 : 13.06.17 - klo: 10.59 »
EI ole pakko olla shimmejä missään välissä. Itse olen käyttänyt seuraavaa menetelmää:

Ensin kasaat vauhtipyörä-kytkinasetelman kokonaan ilman shimmejä. Tällöin kelloon yleensä jää reilusti klappia, jopa useita millejä. Jos shimmaustarve on pieni (alle 0.7mm), niin teet sen pelkästään kellon ja vauhtipyörän väliin tulevilla shimmeillä. Jos shimmaustarve on suuri, purat vauhtipyörän pois ja lisäät kartion ja etulaakerin väliin 0.2mm shimmin (tai useampia) ja kokeilet uudelleen.

Oleellista lopputuloksena kannalta on, että
- kellon päittäisvälys on lopulta n. 0.5mm
- kytkinpalat eivat saa näkyä kellon alta. Jos näkyvät, niin kelloa on shimmattu liikaa ja osa shimmeistä pitää siirtää kartion alle


Shepherd | Xray | Gizmo | Durango | Savöx | Sanwa

Poissa KHS77

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3982 : 13.06.17 - klo: 12.23 »
EI ole pakko olla shimmejä missään välissä. Itse olen käyttänyt seuraavaa menetelmää:

Ensin kasaat vauhtipyörä-kytkinasetelman kokonaan ilman shimmejä. Tällöin kelloon yleensä jää reilusti klappia, jopa useita millejä. Jos shimmaustarve on pieni (alle 0.7mm), niin teet sen pelkästään kellon ja vauhtipyörän väliin tulevilla shimmeillä. Jos shimmaustarve on suuri, purat vauhtipyörän pois ja lisäät kartion ja etulaakerin väliin 0.2mm shimmin (tai useampia) ja kokeilet uudelleen.

Oleellista lopputuloksena kannalta on, että
- kellon päittäisvälys on lopulta n. 0.5mm
- kytkinpalat eivat saa näkyä kellon alta. Jos näkyvät, niin kelloa on shimmattu liikaa ja osa shimmeistä pitää siirtää kartion alle

Mulla on yksi 0.2mm shim vauhti/kellon välissä ja sitten päätyruuvin alla prikka. Välystä varmaan se shimmin verran 0.2mm.

Palat ei näy ja tapit ei ota kiinni.
Absima/TeamC T8TE--HK XeRun150A--Tekin T8 GEN2 1700KV--Savöx 20kg SC-1256TG -- 2x3S Gens Ace 5000mAh--Spektrum DX2E--Spektrum SRS4210 AVC

Poissa Tony_L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3983 : 13.06.17 - klo: 12.44 »
Ota se viimeinenkin pois että tulee lisää välystä.
D817

Poissa KHS77

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3984 : 13.06.17 - klo: 12.52 »
Ota se viimeinenkin pois että tulee lisää välystä.

Yes poks OK! :azn:
Absima/TeamC T8TE--HK XeRun150A--Tekin T8 GEN2 1700KV--Savöx 20kg SC-1256TG -- 2x3S Gens Ace 5000mAh--Spektrum DX2E--Spektrum SRS4210 AVC

Poissa jucca

  • KUArc admin
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3985 : 13.06.17 - klo: 18.13 »
Tuossa vielä Draken video kytkinkellon shimmaamisesta. Jos jollakin tulee sen suhteen ongelmia niin on ensihätään elävää kuvaakin  :smiley:

! No longer available
HongNor  T-Work's  Force

Poissa Tommi_82

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3986 : 02.07.17 - klo: 12.07 »
Onko Savage X.n servot todellakin niin pilipalikamaa että hajoaa heti sisäänajon jälkeen?
Perjantaina purin Savan paketista ja suoritin sisäänajon, aloin säätämään kaasaria kohdilleen niin yhtäkkiä auto ei vastaa kaasuun millään tavoin.
Kaasuttaessa tai jarruttaessa servo ei reagoi millään tavoin, kaasu pohjaan ja sormella kääntää kaasun täysille niin servo kyllä jaksaa pitää sen siellä ja palautuu kun kaasun vapauttaa.
Ohjaimen kun sammuttaa niin servo yrittää vetää jarrua päälle kuten kuuluukin mutta ei jaksa sitäkään vetää pohjaan.

Onko tuo servo nyt sitten sökönä vai onko tuossa joku kikka kolmonen?

Vastaanottimen virtalähteenä on toiminut AA patterit, hump packki matkaa suomea kohti kovaa vauhtia. Kokeilin toki myös uusilla pattereilla, ei eloa niilläkään.

Tilasin jo varmuudeksi myös uuden servon, vakioservot näköjään melko edullisia. Millaisiin noita kannattaa päivittää jos tahtoo paremmat ja tehokkaammat?
« Viimeksi muokattu: 02.07.17 - klo: 12.14 kirjoittanut Tommi_82 »

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3987 : 02.07.17 - klo: 16.07 »
Kyllähän se kuulostaa siltä että rikki on mutta voit vielä varmistua/selvittää onko se varmasti servo joka ei toimi, vaihtamalla ohjausservon ja kaasu/jarruservon liittimien paikkaa vastaanottimessa. Jos sitten ei rattia kääntämällä kaasu toimi niin servo on rikki.
Kai tuota voisi ainakin kysyä takuuseen kun noin uusi peli..
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa Tommi_82

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3988 : 02.07.17 - klo: 17.24 »
No, täytyy perehtyä asiaan myöhemmin, tämän viikkoa olen reissussa ja siihen mennessä kun palailen kotiin on toivottavasti akut ja vaihtoservokin kolahtanut postilaatikkoon.

Takuun kanssa lienee niin ja näin, auto on tilattu ebayn kautta liettuasta kun halvalla sain :smiley:
(Itseasiassa niinkin halvalla ettei yksi parinkympin servo pahemmin harmita)

Poissa Tommi_82

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3989 : 07.07.17 - klo: 21.01 »
No, täytyy perehtyä asiaan myöhemmin, tämän viikkoa olen reissussa ja siihen mennessä kun palailen kotiin on toivottavasti akut ja vaihtoservokin kolahtanut postilaatikkoon.

Takuun kanssa lienee niin ja näin, auto on tilattu ebayn kautta liettuasta kun halvalla sain :smiley:
(Itseasiassa niinkin halvalla ettei yksi parinkympin servo pahemmin harmita)

Joo, eihän se herännyt henkiin akulla eikä piuhojen päikseen vaihdollakaan...
Onneksi uusi servo oli myös tullut postiin ja sen vaihtamalla alkoi taas toimimaan, toivotaan että tämä olisi pidempi ikäinen.
Pääsee huomenna vihdoinkin säätelemään kaasarin kohdalleen ja kokeilemaan mihin savage pystyy  :laugh: