Kirjoittaja Aihe: Akut ja TJ-10  (Luettu 1920 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Akut ja TJ-10
« : 16.07.03 - klo: 22.09 »
Myytti 2000 ja 2400mAh-akkujen paremmuudesta NiMH-akkuihin verrattuna joutaa kompostiin.
Aikani uskoin siihen, kun yksi sun toinen sitä alinomaa toitotti, mutta jälleen kerran piti todeta, että omat vertailut ja kokeilut ovat arvokkaampia kuin ajastaan jälkeen jääneet mutu-mielipiteet.

Nykyiset 3300mAh-akut ovat sisäiseltä vastusarvoltaan ja jänniteominaisuuksiltaan niin tuhtia kamaa, että NiCd-akut voidaan siirtää hyllylle odottamaan rauhallisia pappa-luokan treeni-iltoja. Hyvän 3300-akun jännite löysällä TJ-virranotolla on nimittäin 4 min eräpituuden jälkeenkin vielä lähes samassa, mistä 2400mAh-akku erän alussa aloittaa. Ja sisäinen vastus on oleellisesti pienempi, eli potkuakin löytyy, jos olisi mylly, millä ottaa.

Hyvinkään radalla tuli juniorin kanssa tehtyä tiettyjä kokeita, joista johtopäätös oli, että ko. radalla 3300-akku lyhentää kierrosaikaa jopa sekunnin 2400-akkuun verrattuna. Sillä sekunnilla ratkeaa, mennäänkö stanussa A- vai B-finaaliin.

3300-akkujen ongelma TJ-luokassa, hinnan ohella, on se, että niihin jää 4 min erän jälkeen tolkuttomasti latausta.
Vaikka 4 min eräpituus-muutoksella tarkoitettiin ainoastaan hyvää, ei voi olla ajattelematta, että se päätös oli akkutekniikan kehittymisen huomioiden ajastaan jäljessä.

Poissa S.Trzaska

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Portfolio
Akut ja TJ-10
« Vastaus #1 : 18.07.03 - klo: 16.21 »
Talvella kun ajoin stanua 2400:lla, joka kierroksella suoran päässä auto aina hiipui hetkellisesti ja kun oli 3 min. ajettu, tiukimmatkin mutkat piti ajaa kaasu pohjassa. Sillä kyllä A finaaliin pääsin, mutta kärkeen ei ollut mitään asiaa (ajonkaan puolesta :wink: ). 2400 ei kuitenkaan todellakaan olisi tehnyt mieli 5 minuuttia ajaa. 4 min siinä mielessä hyvä jos ei heti alussa halua parhaita akkuja ostaa.

Kesälle kuitenkin hankin medasecilta sanyon 3300 (en tosin parhailla numeroilla vaan racer hintaluokkaa), ja nyt 4 min tuntuu aivan liian lyhyeltä, kisahan on vasta lähtenyt kunnolla käyntiin kun jo pitää lopettaa :( ...

Kumpia sitten pitää suosia; vasta alkajia joilla ei budjettikaan suuri ole, vai stanun A finaalia joka kohta jo viriin siirtyy :? ? Hyvähän se olisi että alussa kustannukset olisivat pienempiä, mutta mukavaa myös jos edes 4 min (ehkä jopa viisi) kestävät akut eivät olisi niin kalliita. Ne 2400 kun eivät ainakaan minulla 4 min kestäneet, ehkä sitten paremmin kaasua säästelemällä tai sitäkin hitaammalla moottorilla, mutta se ei kuulosta hyvältä :cry: . Toisaalta ainakaan kesällä ole montaa jäänyt A finaalista yli... :roll:

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Akut ja TJ-10
« Vastaus #2 : 18.07.03 - klo: 17.08 »
Tämä on juuri se pointti!  Halutaanko mennä stanun kärkimiesten ehdoilla vai pitää kynnys mahdollisimman alhaisena uusia kisaajia silmällä pitäen?

Poissa tuukka.m

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akut ja TJ-10
« Vastaus #3 : 18.07.03 - klo: 17.31 »
Tj-10:n ylle on lankeamassa varjo. Osa kärkikuskeista siirtyy varmasti syksyllä viriin ja enää jää vain vajaa A-finaali. Tuskin monikaan viitsii lähteä kauemmas kisoihin kun jo tietää valmiiksi että on ehkä just 10kuskia.
Toivottavasti syksyllä mahdollisimman moni aloittaa kisaamisen, että saataisiin sm sarjaan kunnon kapinat.
Ja varmastikkin nyt kannattaisi keksiä jotain millä saataisiin "sohvaperunat" kisoihin. Sillä kyllähän noita ajajia löytyy(http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=2333)...tuosta noin äkkiä laskettuna löytyisi n.18kuskia jotka eivät siirry viriin.
...